СХОДИНКИ РОЗВИТКУ
РОЗУМОВОЇ
ТА
ПІЗНАВАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ ДІТЕЙ ІЗ ЗПР
(КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИВАЛЬНА ПРОГРАМА)
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Діти із затримкою психічного розвитку - це особлива категорія дітей з органічними й функціональними порушеннями нервово-психічних процесів, що зумовлюють уповільненість темпу розвитку психіки дитини, що проявляється в недостатності загального запасу знань, нестійкості уваги, поверховості сприймання, ослабленій пам'яті, незрілості мислення, швидкій втомлюваності під час пізнавальної діяльності. Особливе загострення цих проблем відбувається у старшому дошкільному віці, що пояснюється нестійкістю нервової системи в період оволодіння новими знаннями.
Тому, діти із затримкою психічного розвитку потребують спеціально організованих умов навчання і виховання, а також корекції пізнавальної сфери.
Мета програми: сприяти розвитку та вдосконаленню розумової діяльності та пізнавальної активності.
Завдання програми:
Цільова група: корекційно-розвивальна програма розрахована на дітей старшого дошкільного віку (5 - 7 років).
Перелік методів та форм роботи, які будуть використовуватись під час занять: ігрові методи, індивідуальні, групові форми роботи. Кожне заняття містить ігрові та дидактичні вправи, рухові ігри-розминки, рефлексію.
Етапи корекції:
Організація занять: програмний курс розрахований на 30 занять. Заняття проводити 2 рази на тиждень індивідуально або з міні-групою, в якій не більше 4 дітей. Тривалість одного заняття – 30 хвилин.
Прогнозований результат: корекційно-розвивальна програма допоможе досягти позитивних змін у розвитку пізнавальних процесів дітей: допоможе підвищити рівень практичних умінь аналізувати та сприймати предмети за формою, кольорами та величинами, орієнтуватися у просторі, порівнювати їх, групувати, узагальнювати та класифікувати.
Структура занять
№ |
Мета заняття |
К-сть занять |
Час |
Діагностичний етап |
|||
1. |
Психодіагностичне обстеження розвитку пізнавальних процесів дітей старшого дошкільного віку |
2 |
1год. |
Корекційно-розвивальний етап |
|||
1. |
Розвивати мислення, увагу, мовлення, дрібну моторику рук; вчити зосереджуватися на сприйнятті цілого, вичленять в зображенні окремі контури об’єктів, розподіляти й переключати увагу, аналізуючи зовнішній вигляд, колір об’єкта; сприяти розвитку рухової пам’яті, вольової регуляції, довільності психічних процесів; формувати позитивну навчальну мотивацію |
1 |
30 хв. |
2. |
Розвивати мислення, увагу, мовлення, спостережливість; сприяти розвитку рухової пам’яті, дрібної моторики рук; вчити зосереджуватись на сприйнятті цілого, розподіляти та переключати увагу, аналізуючи зовнішній вигляд, розмір об’єкт; вчити розрізняти та називати частини доби як на малюнках, так і в повсякденному житті; формувати пізнавальну активність |
1 |
30хв. |
3. |
Розвивати мислення, мовлення, довільну увагу, дрібну моторику рук; вчити зосереджуватись на сприйнятті цілого, розподіляти та переключати увагу, аналізуючи зовнішній вигляд, форму об’єкта, групувати предмети; розширювати словниковий запас; сприяти розвитку спостережливості, вольової регуляції; формувати вміння дотримуватись встановлених правил, позитивну навчальну мотивацію |
1 |
30хв. |
4. |
Розвивати мислення, пам'ять, увагу, розумові операції (узагальнення, класифікація), мовлення, дрібну моторику рук; вчити зосереджуватись на сприйнятті цілого, розподіляти та переключати увагу, аналізуючи зовнішній вигляд, розмір об’єкта; сприяти розвитку спостережливості, вольової регуляції, уміння зосереджуватись; формувати вміння дотримуватись встановлених правил, позитивну навчальну мотивацію |
1 |
30хв. |
5. |
Розвивати мислення, зорову пам'ять, розумові операції мислення (узагальнення, класифікація), мовлення, дрібну моторику рук; формувати вміння аналізувати предмети сприйняття, вчити розрізняти об’єкти живої та неживої природи; сприяти розвитку вольової регуляції, уміння зосереджуватись; формувати позитивну навчальну мотивацію |
1 |
30хв. |
6. |
Розвивати мислення, зорову пам'ять, здатність мислення до узагальнення та класифікації, дрібну моторику рук; вчити зосереджуватися на сприйнятті цілого, вичленять в зображенні окремі контури об’єктів, розподіляти й переключати увагу, встановлювати подібність об’єктів; сприяти розвитку рухової пам’яті, умінню зосереджуватись, формувати пізнавальну активність |
1 |
30хв. |
7. |
Розвивати мислення, зорову пам'ять, мовлення, основні операції мислення (аналіз, синтез, порівняння); сприяти розвитку рухової пам’яті, навичок орієнтування у просторі та засвоєння просторових понять; вчити встановлювати подібність за суттєвими та несуттєвими ознаками; формувати позитивну навчальну мотивацію |
1 |
30хв. |
8. |
Розвивати мислення, мовлення, пам'ять, увагу, розумові операції, дрібну моторику рук; вчити виділяти об’єкти на підставі співставлення його з іншим, встановлювати подібність за суттєвими та несуттєвими ознаками; сприяти розвитку вольової регуляції, уміння зосереджуватись; формувати позитивну навчальну мотивацію |
1 |
30хв. |
9. |
Розвивати мислення, мовлення, механічну пам'ять, розумові операції; удосконалювати вміння виділяти об’єкти на підставі співставлення його з іншим, розвиток навичок орієнтування у просторі та засвоєння просторових понять; сприяти розвитку рухової пам’яті, вольової регуляції, уміння зосереджуватись; формувати позитивну навчальну мотивацію |
1 |
30хв. |
10. |
Розвивати мислення, пам'ять, основні операції мислення (узагальнення, класифікація), мовлення, дрібну моторику рук; вчити знаходити суттєвий зв'язок між двома заданими предметами і складати пари подібних предметів; удосконалювати швидкість, побіжність, рухомість процесів сприймання, здатність змінювати ракурс зображення, вичленять в ньому окремі контури, аналізувати складне переплетіння ліній; сприяти розвитку рухової пам’яті, умінню зосереджуватись; формувати пізнавальну активність |
1 |
30хв. |
11. |
Розвивати мислення, зорову пам'ять, спостережливість, мовлення; формувати вміння визначати відмінні ознаки порівнюваних об’єктів; удосконалювати навички орієнтування у просторі та засвоєння просторових понять вчити знаходити суттєвий зв'язок між предметами; формувати позитивну навчальну мотивацію |
1 |
30хв. |
12. |
Розвивати мислення, зорову пам'ять, дрібну моторику рук, увагу, розумові операції мислення (узагальнення та класифікація); удосконалювати вміння знаходити суттєвий зв'язок між предметами; сприяти розвитку рухової пам’яті, уміння зосереджуватись; формувати позитивну навчальну мотивацію |
1 |
30хв. |
13. |
Розвивати мислення, увагу, мовлення, розумові операції мислення (узагальнення та класифікація); удосконалювати навички орієнтування у просторі, вміння виділяти об’єкти на підставі співставлення його з іншими, вміння визначати відмінні ознаки порівнюваних предметів; сприяти розвитку рухової пам’яті, формувати позитивну навчальну мотивацію |
1 |
30хв. |
14. |
Розвиток мислення, образної пам’яті, дрібної моторики рук, уваги; удосконалювати вміння встановлювати подібність за суттєвими та несуттєвими ознаками, вміння знаходити суттєвий зв'язок між предметами; сприяти розвитку рухової пам’яті, формувати позитивну навчальну мотивацію |
1 |
30хв. |
15. |
Розвивати увагу, мовлення, розумові операції мислення (узагальнення та класифікація); удосконалювати навички орієнтування у просторі, вміння визначати відмінні ознаки порівнюваних предметів, рухомість процесів сприймання, здатність змінювати ракурс зображення, вичленять в ньому окремі контури, аналізувати складне переплетіння ліній; формувати позитивну навчальну мотивацію |
1 |
30хв. |
16. |
Розвивати мислення, пам'ять, увагу, дрібну моторику рук; удосконалювати вміння аналізувати об’єкти сприйняття, встановлювати подібність за суттєвими та несуттєвими ознаками, знаходити суттєвий зв'язок між предметами; формувати позитивну навчальну мотивацію |
1 |
30хв. |
17. |
Розвивати образну пам'ять, увагу, мовлення, розумові операції мислення (узагальнення та класифікація); удосконалювати вміння знаходити суттєвий зв'язок між предметами, орієнтуватися в просторі; сприяти розвитку довільності психічних процесів; формувати пізнавальну активніст |
1 |
30хв. |
18. |
Розвивати розумові операції мислення (узагальнення, класифікація), увагу, пам'ять, дрібну моторику рук; удосконалювати вміння встановлювати подібність за суттєвими та несуттєвими ознаками, знаходити суттєвий зв'язок між предметами; сприяти розвитку довільності психічних процесів; формувати пізнавальну активність |
1 |
30хв. |
19. |
Розвивати мислення, увагу, зорове сприйняття, розумові операції мислення, вміння орієнтуватися у часі, фразове мовлення; удосконалювати вміння визначати відмінні ознаки порівнюваних предметів, знаходити суттєвий зв'язок між предметами; формувати пізнавальну активність. |
1 |
30хв. |
20. |
Розвивати мислення, зорову пам'ять, увагу, дрібну моторику рук, мовлення; вчити групувати предмети за функціональною ознакою; удосконалювати вміння аналізувати об’єкти сприйняття, формувати пізнавальну активність |
1 |
30хв. |
21. |
Розвивати наочно – образне мислення, пам'ять, увагу, зорове сприйняття; вчити відрізняти суттєві ознаки від несуттєвих; удосконалювати вміння визначати відмінні ознаки порівнюваних об’єктів, знаходити суттєвий зв'язок між предметами; формувати позитивну навчальну мотивацію |
1 |
30хв. |
22 |
Розвивати мислення, механічну пам'ять, дрібну моторику рук, мовлення, увагу; вчити групувати предмети функціональною ознакою, знаходити закономірність розміщення об’єктів; удосконалювати вміння аналізувати об’єкти сприйняття; формувати пізнавальну активність |
1 |
30хв. |
23. |
Розвивати наочно – образне мислення, зорове сприйняття, увагу; сприяти розвитку образної пам'яті; удосконалювати вміння орієнтуватися у просторі, знаходити суттєвий зв'язок між предметами, узагальнювати предмети, уміння відрізняти суттєві ознаки від несуттєвих; формувати пізнавальну активність |
1 |
30хв. |
24. |
Розвивати мислення, просторове уявлення та просторову орієнтацію, пам'ять, увагу, дрібну моторику рук, мовлення; вчити знаходити закономірність розміщення об’єктів; удосконалювати вміння групувати предмети за функціональною ознакою, формувати пізнавальну активність |
1 |
30хв. |
25. |
Розвивати наочно – образне мислення, зорове сприйняття, увагу; сприяти розвитку вмінь аналізувати об’єкти сприйняття; удосконалювати вміння орієнтуватися у просторі, знаходити суттєвий зв'язок між предметами, узагальнювати предмети, уміння відрізняти суттєві ознаки від несуттєвих; формувати пізнавальну активність |
1 |
30хв. |
26. |
Розвивати мислення, просторове уявлення та просторову орієнтацію, пам'ять, увагу, дрібну моторику рук, мовлення; вчити знаходити закономірність розміщення об’єктів; удосконалювати вміння групувати предмети за функціональною ознакою, формувати пізнавальну активність |
1 |
30хв. |
27. |
Розвивати наочно – образне мислення, зорове сприйняття, увагу; сприяти розвитку вмінь аналізувати об’єкти сприйняття; удосконалювати вміння орієнтуватися у просторі, знаходити суттєвий зв'язок між предметами, узагальнювати предмети, уміння відрізняти суттєві ознаки від несуттєвих; формувати пізнавальну активність |
1 |
30хв. |
28. |
Розвивати мислення, образну пам'ять, увагу, дрібну моторику рук, мовлення; удосконалювати вміння знаходити суттєвий зв'язок між предметами, вміння знаходити закономірність розміщення об’єктів; формувати пізнавальну активність |
1 |
30хв. |
29. |
Розвивати наочно – образне мислення, зорове сприйняття, увагу; сприяти розвитку вмінь аналізувати об’єкти сприйняття; удосконалювати вміння орієнтуватися у просторі, знаходити суттєвий зв'язок між предметами, узагальнювати предмети за спільною суттєвою ознакою, уміння відрізняти суттєві ознаки від несуттєвих; формувати пізнавальну активність |
1 |
30хв. |
30. |
Розвивати наочно – образне мислення, зорове сприйняття, увагу; сприяти розвитку вмінь аналізувати об’єкти сприйняття; удосконалювати вміння орієнтуватися у просторі, знаходити суттєвий зв'язок між предметами, закономірність розміщення об’єктів, узагальнювати предмети, уміння відрізняти суттєві ознаки від несуттєвих; формувати пізнавальну активність |
1 |
30хв. |
Етап оцінки ефективності корекційного впливу |
|||
1 |
Контроль ефективності корекційно-розвивальної роботи |
1 |
30хв. |
КОНСПЕКТ ЗАНЯТЬ
Діагностичний етап
Заняття 1
Мета: психодіагностичне обстеження розвитку пізнавальних процесів дітей старшого дошкільного віку.
Дидактичний матеріал: комплекс стимульного матеріалу до методик «Склади картинку», «Будиночок», «Четвертий зайвий».
Хід заняття
Проведення психодіагностичних методик на визначення рівня загальної обізнаності та запас побутових знань, оцінювання вміння діяти за зразком, конструктивності мислення та просторової орієнтації, рівня узагальнень, логічної обґрунтованості, елементів логічного мислення.
Заняття 2
Мета: психодіагностичне обстеження розвитку пізнавальних процесів дітей старшого дошкільного віку.
Дидактичний матеріал: комплекс стимульного матеріалу до методик «Доріжки», «Знайди і викресли», «Чого не вистачає?», «Вільна класифікація».
Хід заняття
Проведення психодіагностичних методик на визначення цілісного сприйняття, підготовленості руки до опанування письма, продуктивності та стійкості уваги, логічного мислення.
Корекційно-розвивальний етап
Заняття 3
Мета: розвивати мислення, увагу, мовлення, дрібну моторику рук; вчити зосереджуватися на сприйнятті цілого, вичленять в зображенні окремі контури об’єктів, розподіляти й переключати увагу, аналізуючи зовнішній вигляд, колір об’єкта; сприяти розвитку рухової пам’яті, спостережливості, вольової регуляції, довільності психічних процесів; формувати позитивну навчальну мотивацію.
Дидактичний матеріал: бланки до вправ «Допомога», «Метелики», «Розфарбуй предмети», картка до вправи «Загадкові малюнки», 3 силуети долонь: червоний, жовтий, синій, кольорові олівці, простий олівець, м’яч.
Хід заняття
Одна дитина кидає м'яч іншій, називаючи своє ім'я. Друга ловить м'яча і називає своє ім'я. І так далі.
Одна дитина підходить до іншої і торкається своїми долоньками до її долоньок і називає своє ім'я, а та називає у відповідь своє ім'я і т.д.
Дітям пропонується допомогти білочці втекти від лисички. Для цього покажіть, як вона бігтиме доріжкою - проведи олівцем або ручкою пряму лінію посередині доріжки. Намагайтеся провести якомога швидше, щоб білочка врятувалася. Проведіть ще одну не торкаючись уже проведеної. Намагайтеся вести лінію не відриваючи руки, від паперу. Пересувайте руку, спираючись на мізинний палець.
Дітям пропонується знайти усіх метеликів та обвести їх.
Із різнокольорового картону зробити 3 силуети долоні: червоний, жовтий, синій. Це — сигнали. Коли ведучий піднімає червону долоню — «кричалку» — можна бігати, кричати, шуміти; жовту долоню — «шепотілку» — можна тихо пересуватись та шепотітися; на синю долоню — «мовчалку» — діти повинні завмерти на місці та не ворушитися. (Гра закінчується сигналом «мовчалка».)
Дітям пропонується розфарбувати предмети у відповідні кольори.
Дітям пропонується знайти всі предмети, які заховані на малюнку.
Заняття 4
Мета: розвивати мислення, увагу, здатність до переключення та розподілу уваги, мовлення, спостережливість; сприяти розвитку рухової пам’яті, дрібної моторики рук; вчити зосереджуватись на сприйнятті цілого, розподіляти та переключати увагу, аналізуючи зовнішній вигляд, розмір об’єкт ; вчити розрізняти та називати частини доби як на малюнках, так і в повсякденному житті; формувати вміння дотримуватись встановлених правил, позитивну навчальну мотивацію.
Дидактичний матеріал: бланки до вправ: «Допомога», «Їжачки», «Від великого до малого», картки до вправи «Що таке доба?», 3 силуети долонь: червоний, жовтий, синій, кольорові олівці, простий олівець, м’яч.
Хід заняття
Ведучий кидає м'яч кому-небудь з дітей (довільно) і питає у всіх дітей, що стоять у колі: «Як звуть цього хлопчика (дівчинку)?» Діти хором називають його (її) ім'я. І так кілька разів.
Дітям пропонується допомогти білочці втекти від лисички. Для цього покажіть, як вона бігтиме доріжкою - проведіть олівцем або ручкою пряму лінію посередині доріжки. Намагайтеся провести якомога швидше, щоб білочка врятувалася. Проведіть ще одну не торкаючись уже проведеної. Намагайтеся вести лінію не відриваючи руки, від паперу. Пересувай руку, спираючись на мізинний палець.
Дітям пропонується знайти та обвести всіх їжачків та грибочки.
Із різнокольорового картону зробити 3 силуети долоні: червоний, жовтий, синій. Це — сигнали. Коли ведучий піднімає червону долоню — «кричалку» — можна бігати, кричати, шуміти; жовту долоню — «шепотілку» — можна тихо пересуватись та шепотітися; на синю долоню — «мовчалку» — діти повинні завмерти на місці та не ворушитися. (Гра закінчується сигналом «мовчалка».)
Дітям пропонується розташувати малюнки у відповідному порядку. Починати з самої великої груші і закінчити маленькою та з самого маленького будинку до самого великого.
Ранок, день, вечір та ніч разом називаються добою. Розгляньте малюнки і скажіть, на якому з них зображено ранок? А на якому день? Вечір, ніч? Чому ти так гадаєш?
Заняття 5
Мета: розвивати мислення, мовлення, довільну увагу, дрібну моторику рук; вчити зосереджуватись на сприйнятті цілого, розподіляти та переключати увагу, аналізуючи зовнішній вигляд, форму об’єкта, групувати предмети; розширювати словниковий запас; сприяти розвитку спостережливості, вольової регуляції; формувати вміння дотримуватись встановлених правил, позитивну навчальну мотивацію.
Дидактичний матеріал: бланки до вправ «Пори року», «Розфарбуй фігури»,, картки до вправи «Назви одним словом», «Пори року», 3 силуети долонь: червоний, жовтий, синій, кольорові олівці, простий олівець.
Хід заняття
Ведучий називає імена та прізвища присутніх дітей, плутаючи при цьому то ім'я, то прізвище (ім'я називається правильно, прізвище — ні; прізвище правильно, ім'я — ні). Діти уважно слухають і відгукуються лише тоді, коли правильно названо і ім'я, і прізвище. Хто помиляється, той вибуває з гри.
Дітям пропонується зафарбувати геометричні фігури: маленький трикутник у червоний колір, великий квадрат – в синій колір, маленький овал – в зелений, велике коло - в голубий, маленьку трапецію – в коричневий, великий прямокутник – в жовтий.
Із різнокольорового картону зробити 3 силуети долоні: червоний, жовтий, синій. Це — сигнали. Коли ведучий піднімає червону долоню — «кричалку» — можна бігати, кричати, шуміти; жовту долоню — «шепотілку» — можна тихо пересуватись та шепотітися; на синю долоню — «мовчалку» — діти повинні завмерти на місці та не ворушитися. (Гра закінчується сигналом «мовчалка».)
Які пори року зображено на малюнках? Розкажіть про прикмети кожної з них. Що роблять діти? Чим ще можна займатися взимку, навесні, влітку і восени?
Дітям пропонується з'єднати лініями сніжинку, підсніжник, метелика і жовтий листок із відповідною порою року. У яку пору року ти народився?
Дітям пропонується розглянути малюнки і з’єднати речі з відповідною порою року.
Заняття 6
Мета: розвивати мислення, пам'ять, увагу, розумові операції (узагальнення, класифікація), мовлення, дрібну моторику рук; вчити зосереджуватись на сприйнятті цілого, розподіляти та переключати увагу, аналізуючи зовнішній вигляд, розмір об’єкта; сприяти розвитку спостережливості, вольової регуляції, уміння зосереджуватись; формувати вміння дотримуватись встановлених правил, позитивну навчальну мотивацію.
Дидактичний матеріал: малюнок для гри «Відгадайте гостя», аркуш паперу з отвором посередині, бланки для вправ «Доріжки», «Від великого до малого», картки до вправи «Назви одним словом», 3 силуети долонь: червоний, жовтий, синій, кольорові олівці, простий олівець.
Хід заняття
Ведучий пропонує дітям за допомогою аркуша паперу з отвором круглої форми (або іншої форми) поглянути на гостя та дізнатися, хто ж до них завітав. Ведучий прикриває малюнок цим аркушем і вислуховує різні припущення.
Наприкінці гри малюнок відкривається, і діти впізнають гостя (наприклад Колобка).
Ведучий відзначає дитину, яка розповіла найдокладніше.
Дітям пропонується за дві хвилини провести якомога більше ліній, з’єднавши сторони доріжки.
Дітям пропонується розташувати малюнки у відповідному порядку. Починати з самого високого будиночка до самого низького, з самого низького дерева до самого високого.
Із різнокольорового картону зробити 3 силуети долоні: червоний, жовтий, синій. Це — сигнали. Коли ведучий піднімає червону долоню — «кричалку» — можна бігати, кричати, шуміти; жовту долоню — «шепотілку» — можна тихо пересуватись та шепотітися; на синю долоню — «мовчалку» — діти повинні завмерти на місці та не ворушитися. (Гра закінчується сигналом «мовчалка».)
Дітям показуються картки із зображенням відомих предметів та пропонується назвати їх одним словом за родовим поняттям.
Ведучий пропонує дітям назвати все, що належить до:
Заняття 7
Мета: розвивати мислення, зорову пам'ять, розумові операції мислення (узагальнення, класифікація), мовлення, дрібну моторику рук; формувати вміння аналізувати предмети сприйняття, вчити розрізняти об’єкти живої та неживої природи; сприяти розвитку вольової регуляції, уміння зосереджуватись; формувати позитивну навчальну мотивацію.
Дидактичний матеріал: малюнок для гри «Відгадайте гостя», аркуш паперу з отвором посередині, бланки для вправ «З’єднай предмети», предметні картинки для класифікації, картка із зображенням предметів для вправи «Запам’ятай та повтори», картка до вправи «Жива – нежива природа», 3 силуети долонь: червоний, жовтий, синій, кольорові олівці, простий олівець.
Хід заняття
Ведучий пропонує дітям за допомогою аркуша паперу з отвором круглої форми (або іншої форми) поглянути на гостя та дізнатися, хто ж до них завітав. Ведучий прикриває малюнок цим аркушем і вислуховує різні припущення. Наприкінці гри малюнок відкривається, і діти впізнають гостя (наприклад Курочка Ряба). Ведучий відзначає дитину, яка розповіла найдокладніше.
Дітям пропонується з’єднати предмети, які однакові за кольором та розфарбувати їх.
Ведучий показує картку із зображенням відомих предметів (протягом 10 секунд), діти запам’ятовують предмети, потім картка прибирається і діти називають предмети, які вони запам’ятали.
Із різнокольорового картону зробити 3 силуети долоні: червоний, жовтий, синій. Це — сигнали. Коли ведучий піднімає червону долоню — «кричалку» — можна бігати, кричати, шуміти; жовту долоню — «шепотілку» — можна тихо пересуватись та шепотітися; на синю долоню — «мовчалку» — діти повинні завмерти на місці та не ворушитися. (Гра закінчується сигналом «мовчалка».)
Дітям пропонується розглянути малюнок і визначити, що на малюнку належить до живої природи, а що – до неживої.
Дітям пропонується знайти та відібрати малюнки по черзі за певними загальними ознаками:
Заняття 8
Мета: розвивати мислення, зорову пам'ять, здатність мислення до узагальнення та класифікації, мовлення, дрібну моторику рук; вчити зосереджуватися на сприйнятті цілого, вичленять в зображенні окремі контури об’єктів, розподіляти й переключати увагу, встановлювати подібність об’єктів; сприяти розвитку рухової пам’яті, умінню зосереджуватись, формувати пізнавальну активність.
Дидактичний матеріал: малюнок для гри «Відгадайте гостя», аркуш паперу з «віконечком», картки з геометричними фігурами для рухливої гри, бланки до вправ «Доріжки», «Загадкові малюнки», картка до вправи «Кошенята», предметні картинки для класифікації, кольорові олівці.
Хід заняття
Ведучий пропонує дітям за допомогою аркуша паперу з отвором круглої форми (або іншої форми) поглянути на гостя та дізнатися, хто ж до них завітав. Ведучий прикриває малюнок цим аркушем і вислуховує різні припущення.
Наприкінці гри малюнок відкривається, і діти впізнають гостя (наприклад Троє поросят).
Ведучий відзначає дитину, яка розповіла найдокладніше.
Дітям пропонується за дві хвилини провести якомога більше ліній, з’єднавши сторони доріжки.
Дітям пропонується знайти фігури, які заховалися на малюнку.
Ведучий знайомить дітей із новою грою. Картки з намальованими геометричними фігурами означають виконання певного руху, а саме:
- руки в сторони;
- руки вгору;
- руки вниз.
Ведучий показує дітям картки, а діти виконують відповідні рухи (можливо, під спокійну музику).
Дітям пропонується розглянути малюнок і відгадати, де чиї тіні. З'єднати кошенят з їхніми тінями.
Дітям пропонується знайти та відібрати малюнки по черзі за певними загальними ознаками:
Заняття 9
Мета: розвивати мислення, зорову пам'ять, мовлення, основні операції мислення (аналіз, синтез, порівняння); сприяти розвитку рухової пам’яті, навичок орієнтування у просторі та засвоєння просторових понять; вчити встановлювати подібність за суттєвими та несуттєвими ознаками; формувати позитивну навчальну мотивацію.
Дидактичний матеріал: малюнок для гри «Відгадайте гостя», аркуш паперу з «віконечком», картки з геометричними фігурами для рухливої гри, бланки до вправ «На що схоже?», картки із цифрами, картка до вправи «Машини», «Орієнтуємося у просторі», простий олівець, кольорові олівці.
Хід заняття
Ведучий пропонує дітям за допомогою аркуша паперу з отвором круглої форми (або іншої форми) поглянути на гостя та дізнатися, хто ж до них завітав. Ведучий прикриває малюнок цим аркушем і вислуховує різні припущення.
Наприкінці гри малюнок відкривається, і діти впізнають гостя (наприклад Мавпочку). Ведучий відзначає дитину, яка розповіла найдокладніше.
Дітям пропонується розглянути малюнки і дати відповіді на питання:
Покажи, на якому малюнку м’ячик перед кубиком. А на якому за кубиком?
На якому малюнку чашка перед блюдцем? А на якому за блюдцем?
На якому малюнку яблуко за бананом? А на якому перед бананом?
Дітям пропонується розглянути малюнок, назвати всі геометричні фігури, з’єднати лініями кожен предмет з фігурою, на яку він схожий.
Ведучий знайомить дітей із новою грою. Картки з намальованими геометричними фігурами означають виконання певного руху, а саме:
- руки в сторони;
- руки вгору;
- руки вниз.
Ведучий показує дітям картки, а діти виконують відповідні рухи (можливо, під спокійну музику).
Ведучий показує картку із цифрами (протягом 10 секунд), діти запам'ятовують цифри, потім картку потрібно прибрати. Діти називають цифри.
Варіанти:
Дітям пропонується розглянути малюнок і знайти силует цієї машини.
Заняття 10
Мета: розвивати мислення, мовлення, пам'ять, увагу, розумові операції, дрібну моторику рук; вчити виділяти об’єкти на підставі співставлення його з іншим, встановлювати подібність за суттєвими та несуттєвими ознаками; сприяти розвитку вольової регуляції, уміння зосереджуватись; формувати позитивну навчальну мотивацію.
Дидактичний матеріал: картки з геометричними фігурами для рухливої гри, бланк до вправи «Впізнай, хто я?», «На що схоже?», картки до вправ «Їжачки», картина із зображенням різних предметів до вправи «Класифікація предметів», простий олівець, кольорові олівці.
Хід заняття
Ведучий пропонує дітям уявити, що зараз літо: пригріває сонечко, радісно щебечуть пташки; настрій у нас веселий, тому що ми всі разом збираємось відпочивати біля річки та складаємо речі до великої сумки.
Ведучий починає розповідь: «Я поклала в нашу велику сумку гребінець», а гравці по черзі мають повторити вже сказане, додавши свій предмет, наприклад: «А я покладу в сумку гребінець та рушник».
Гра триває доти, доки ряд стає таким довгим, що його не можна відтворити.
Дітям пропонується навести зображення по крапочках і розфарбувати. Під час розфарбування потрібно намагатися рухати пальчиками і кистю руки, а не всією рукою разом з плечем.
Дітям пропонується розглянути малюнок, назвати всі геометричні фігури, з’єднати лініями кожен предмет з фігурою, на яку він схожий.
Ведучий знайомить дітей із новою грою. Картки з намальованими геометричними фігурами означають виконання певного руху, а саме:
- руки в сторони;
- руки вгору;
- руки вниз.
Ведучий показує дітям картки, а діти виконують відповідні рухи (можливо, під спокійну музику).
Дітям пропонується розглянути картки і розкласти картинки відповідно до питання: Який транспорт літає по повітрю? Який їздить по землі? А який плаває по воді?
Дітям пропонується розглянути малюнок і знайти двох однакових їжачків. Вивчити загадку про їжачка.
Заняття 11
Мета: розвивати мислення, мовлення, механічну пам'ять, розумові операції; удосконалювати вміння виділяти об’єкти на підставі співставлення його з іншим, навички орієнтування у просторі та засвоєння просторових понять; сприяти розвитку рухової пам’яті, вольової регуляції, уміння зосереджуватись; формувати позитивну навчальну мотивацію.
Дидактичний матеріал: малюнок для гри «Відгадайте гостя», аркуш паперу з «віконечком», картки з геометричними фігурами для рухливої гри, бланки до вправ «Орієнтуємося у просторі», «Добери зображення», «Чарівники», картки із цифрами , простий олівець, кольорові олівці.
Хід заняття
Ведучий пропонує дітям за допомогою аркуша паперу з отвором круглої форми (або іншої форми) поглянути на гостя та дізнатися, хто ж до них завітав. Ведучий прикриває малюнок цим аркушем і вислуховує різні припущення.
Наприкінці гри малюнок відкривається, і діти впізнають гостя (наприклад Кошеня).
Ведучий відзначає дитину, яка розповіла найдокладніше.
Дітям пропонується розглянути малюнки і дати відповіді на питання:
Яка пташечка сидить найвище? Яка — найнижче? Які пташечки сидять на гілках справа? А які — зліва?
Ведучий називає цифри, діти їх запам'ятовують, а потім повторюють:
1) 2,3,5; 4 ) 3,6,1;
2) 6,8,9; 5 ) 3,1,5,4;
3) 10,5,2; 6) 5, 10, 7, 3.
Ведучий знайомить дітей із новою грою. Картки з намальованими геометричними фігурами означають виконання певного руху, а саме:
- руки в сторони;
- руки вгору;
- руки вниз.
Ведучий показує дітям картки, а діти виконують відповідні рухи (можливо, під спокійну музику).
Дітям пропонується показати, який малюнок у другому стовпчику є зображенням предмета з першого стовпчика та з’єднати їх стрілками.
Дітям пропонується розглянути малюнок і знайти двох однакових чарівників. Як ти вважаєш, лихі вони чи добрі? Чому?
Заняття 12
Мета: розвивати мислення, пам'ять, основні операції мислення (узагальнення, класифікація), мовлення, дрібну моторику рук; вчити знаходити суттєвий зв'язок між двома заданими предметами і складати пари подібних предметів; удосконалювати швидкість, побіжність, рухомість процесів сприймання, здатність змінювати ракурс зображення, вичленять в ньому окремі контури, аналізувати складне переплетіння ліній; сприяти розвитку рухової пам’яті, умінню зосереджуватись; формувати пізнавальну активність.
Дидактичний матеріал: заєць – іграшка, картки з геометричними фігурами для рухливої гри, бланк до вправи «Впізнай, хто я?», картки до вправ «Загадкові малюнки», «Пара – до пари», предметні картинки для класифікації, кольорові олівці, простий олівець.
Хід заняття
Ведучий пропонує дітям відгадати слово-секрет, яке вона задумала. Щоб дітям було легше його відгадати, ведучий пропонує підказку про заданий об'єкт чи явище. Вже з першої підказки діти намагаються відгадати слово-секрет, висловлюючи різні припущення.
Наприклад:
Дітям пропонується знайти всі предмети, які заховані на малюнку.
Дітям показують точки і пропонують визначити, що саме намальовано: «У цих точках хтось чи щось сховане, обведіть контур кожного малюнка по точках і ви дізнаєтеся про це». (Руку не відводити від аркуша паперу).
Ведучий знайомить дітей із новою грою. Картки з намальованими геометричними фігурами означають виконання певного руху, а саме:
- руки в сторони;
- руки вгору;
- руки вниз.
Ведучий показує дітям картки, а діти виконують відповідні рухи (можливо, під спокійну музику).
Дітям пропонується розкласти овочі і фрукти по тарілочкам.
Дітям пропонується розглянути серію малюнків і сказати, що забув намалювати художник? Потрібні предмети необхідно вибрати з останнього квадратика.
Заняття 13
Мета: розвивати мислення, зорову пам'ять, спостережливість, мовлення; формувати вміння визначати відмінні ознаки порівнюваних об’єктів; удосконалювати навички орієнтування у просторі та засвоєння просторових понять вчити знаходити суттєвий зв'язок між предметами; сприяти розвитку вольової регуляції, уміння зосереджуватись; формувати позитивну навчальну мотивацію.
Дидактичний матеріал: малюнок для гри «Відгадайте гостя», аркуш паперу з «віконечком», картки для фізкультхвилинки, до вправи «Орієнтуємося у просторі», «Знайди відмінності», «Пам'ять», «Пара – до пари».
Хід заняття
Ведучий пропонує дітям за допомогою аркуша паперу з отвором круглої форми (або іншої форми) поглянути на гостя та дізнатися, хто ж до них завітав. Ведучий прикриває малюнок цим аркушем і вислуховує різні припущення.
Наприкінці гри малюнок відкривається, і діти впізнають гостя (наприклад Пташеня). Ведучий відзначає дитину, яка розповіла найдокладніше.
Дітям пропонується розглянути малюнки і дати відповіді на питання:
Що на малюнку за будинком? Що перед будинком? Що зліва від будинку? Що справа від будинку?
Дітям пропонується уважно розглянути два малюнка і знайти п’ять відмінностей.
Ведучий показує картку з: намальованими деревами — діти піднімають руки вгору та виконують коливальні рухи; намальованими кущами — діти напівприсідають; намальованою травою — діти присідають, голівку нахиляють.
Дітям пропонується уважно розглянути малюнки, розказати, що на них зображено. Потім закрити картинки і згадати, що побачили.
Дітям пропонується розглянути серію малюнків і сказати, що забув намалювати художник? Потрібні предмети необхідно вибрати з останнього квадратика.
Заняття 14
Мета: розвивати мислення, зорову пам'ять, дрібну моторику рук, увагу, розумові операції мислення (узагальнення та класифікація); удосконалювати вміння знаходити ти суттєвий зв'язок між предметами; сприяти розвитку рухової пам’яті, умінню зосереджуватись; формувати позитивну навчальну мотивацію.
Дидактичний матеріал: малюнок для гри «Відгадайте гостя», аркуш паперу з «віконечком», картки до фізкультхвилинки, до вправ «Запам’ятай», «Пара – до пари», предметні картинки для класифікації, бланк до методики «Обведи та розфарбуй», кольорові олівці.
Хід заняття
Ведучий пропонує дітям за допомогою аркуша паперу з отвором круглої форми (або іншої форми) поглянути на гостя та дізнатися, хто ж до них завітав. Ведучий прикриває малюнок цим аркушем і вислуховує різні припущення.
Наприкінці гри малюнок відкривається, і діти впізнають гостя (наприклад, Карлсон). Ведучий відзначає дитину, яка розповіла найдокладніше.
Дітям пропонується навести зображення по крапочках і розфарбувати. Під час розфарбування потрібно намагатися рухати пальчиками і кистю руки, а не всією рукою разом з плечем.
Звірята зібрались піти до цирку, але для цього їм треба придбати квитки. Дітям пропонується запам'ятати, хто за ким стоїть у черзі за квитками. Закрити малюнок. Згадати, хто стояв перший? Хто стояв останній? Хто стояв між білкою та жабкою? Хто стояв за мишкою? Хто стояв перед білкою?
Ведучий показує картку з: намальованими деревами — діти піднімають руки вгору та виконують коливальні рухи; намальованими кущами — діти напівприсідають; намальованою травою — діти присідають, голівку нахиляють.
Дітям пропонується розглянути серію малюнків і сказати, що забув намалювати художник? Потрібні предмети необхідно вибрати з нижнього прямокутника.
Дітям пропонується підібрати одяг для дівчинки та для хлопчика. Назвати його.
Заняття 15
Мета: розвивати мислення, увагу, мовлення, розумові операції мислення (узагальнення та класифікація); удосконалювати навички орієнтування у просторі, вміння виділяти об’єкти на підставі співставлення його з іншими, вміння визначати відмінні ознаки порівнюваних предметів; сприяти розвитку рухової пам’яті, формувати позитивну навчальну мотивацію .
Дидактичний матеріал: лялька Мальвіна, бланк до вправи «Добери зображення», картки для фізкультхвилинки, до вправ «Орієнтуємося у просторі», «Знайди відмінності», предметні картинки для класифікації.
Хід заняття
Ведучий пропонує дітям відгадати слово-секрет, яке вона задумала. Щоб дітям було легше його відгадати, ведучий пропонує підказку про заданий об'єкт чи явище. Вже з першої підказки діти намагаються відгадати слово-секрет, висловлюючи різні припущення.
Наприклад:
Дітям пропонується розглянути малюнки і дати відповіді на питання:
Хто стоїть першим по порядку? Хто — останнім? Хто стоїть між слоном і ведмедиком? Хто стоїть біля їжачка?
Звірята придбали собі повітряні кульки. Дітям пропонується відгадати, де чиї? З'єднати тварин із їхніми кульками.
Ведучий показує картку з: намальованими деревами — діти піднімають руки вгору та виконують коливальні рухи; намальованими кущами — діти напівприсідають; намальованою травою — діти присідають, голівку нахиляють.
Дітям пропонується уважно розглянути два малюнки і знайти п’ять відмінностей.
Ведучий пропонує дітям вибрати предмети для заняття спортом, музикою, малюванням.
Заняття 16
Мета: розвиток мислення, образної пам’яті, дрібної моторики рук, уваги; удосконалювати вміння встановлювати подібність за суттєвими та несуттєвими ознаками, вміння знаходити суттєвий зв'язок між предметами; сприяти розвитку рухової пам’яті, формувати позитивну навчальну мотивацію .
Дидактичний матеріал: малюнок для гри «Відгадайте гостя», аркуш паперу з «віконечком», картки для фізкультхвилинки, до вправ «Чобітки», «Пара – до пари», бланки до вправ «Обведи та розфарбуй», «Запам’ятай та намалюй», кольорові олівці, простий олівець.
Хід заняття
Ведучий пропонує дітям за допомогою аркуша паперу з отвором круглої форми (або іншої форми) поглянути на гостя та дізнатися, хто ж до них завітав. Ведучий прикриває малюнок цим аркушем і вислуховує різні припущення.
Наприкінці гри малюнок відкривається, і діти впізнають гостя (наприклад, Мишенята і Півник).
Ведучий відзначає дитину, яка розповіла найдокладніше.
Дітям пропонується навести зображення по крапочках і розфарбувати. Під час розфарбування потрібно намагатися рухати пальчиками і кистю руки, а не всією рукою разом з плечем.
Дітям пропонується уважно розглянути малюнок і запам'ятати пари (літак та хмарки; кораблик та хвилі). Закрити малюнок і згадати пару для кожного предмета. Разом із дорослими домалювати пари.
Ведучий показує картку з: намальованими деревами — діти піднімають руки вгору та виконують коливальні рухи; намальованими кущами — діти напівприсідають; намальованою травою — діти присідають, голівку нахиляють.
Дітям пропонується розглянути малюнок і допомогти Коту в чоботях підібрати собі другий чобіт.
Дітям пропонується розглянути серію малюнків і сказати, що забув намалювати художник? Потрібні предмети необхідно вибрати з нижнього прямокутника.
Заняття 17
Мета: розвивати увагу, мовлення, розумові операції мислення (узагальнення та класифікація); удосконалювати навички орієнтування у просторі, вміння визначати відмінні ознаки порівнюваних предметів, рухомість процесів сприймання, здатність змінювати ракурс зображення, вичленять в ньому окремі контури, аналізувати складне переплетіння ліній; сприяти розвитку рухової пам’яті, формувати позитивну навчальну мотивацію.
Дидактичний матеріал: малюнок для гри «Відгадайте гостя», аркуш паперу з «віконечком», картки для фізкультхвилинки, до вправ «Орієнтуємося у просторі», «Загадкові малюнки», «Знайди відмінності», предметні картинки для класифікації.
Хід заняття
Ведучий пропонує дітям за допомогою аркуша паперу з отвором круглої форми (або іншої форми) поглянути на гостя та дізнатися, хто ж до них завітав. Ведучий прикриває малюнок цим аркушем і вислуховує різні припущення.
Наприкінці гри малюнок відкривається, і діти впізнають гостя (наприклад, Червона Шапочка).
Ведучий відзначає дитину, яка розповіла найдокладніше.
Дітям пропонується розглянути малюнки і дати відповіді на питання:
Кого намальовано у правому верхньому куточку? в правому нижньому? в лівому верхньому? в лівому нижньому? посередині?
Дітям пропонується знайти всі предмети, які заховані на малюнку.
Ведучий показує картку з: намальованими деревами — діти піднімають руки вгору та виконують коливальні рухи; намальованими кущами — діти напівприсідають; намальованою травою — діти присідають, голівку нахиляють.
Дітям пропонується уважно розглянути два малюнки і знайти п’ять відмінностей.
Ведучий пропонує дітям знайти та згрупувати малюнки по групах за певними загальними ознаками:
(Вибір обґрунтувати)
Заняття 18
Мета: розвивати мислення, пам'ять, увагу, дрібну моторику рук; удосконалювати вміння аналізувати об’єкти сприйняття, встановлювати подібність за суттєвими та несуттєвими ознаками, знаходити суттєвий зв'язок між предметами; формувати позитивну навчальну мотивацію.
Дидактичний матеріал: іграшка «Чомучка», бланки до вправ «Обведи та розфарбуй», «Добери зображення», картки «Курчата», «Пара – до пари», кольорові олівці, магнітофон.
Хід заняття
Ведучий повідомляє, що цього хлопчика тому і назвали так, що він ставить багато запитань. Спробуємо і ми відповісти на запитання Чомучки.
Хто? Що? Чия? Кого? Як часто? Як довго? Де? Звідки? Куди? Чому? Чого? Котрий? Скільки? Що робить? Для чого? Який? Навіщо? Чим? За допомогою чого? Як? (На кожне запитання діти повинні дати якомога більше відповідей.)
Дітям пропонується навести зображення по крапочках і розфарбувати. Під час розфарбування потрібно намагатися рухати пальчиками і кистю руки, а не всією рукою разом з плечем.
Дітям пропонується з'єднати вази з геометричними фігурами, на які вони схожі. Назвати ці фігури.
Діти стрибають у такт музики (ноги в сторони — разом, супроводжуючи стрибки оплесками над головою та по стегнах). Раптово музика обривається, гравці повинні завмерти в позі, на яку припала зупинка музики. Якщо комусь із учасників це не вдалося, він залишає гру. Знову звучить музика. Ті діти, які залишилися, продовжують виконувати рухи. Гра продовжується доти, доки в колі залишиться один гравець.
Дітям пропонується розглянути малюнок і знайти двох однакових курчаток. Вивчити загадку про курчат.
Дітям пропонується розглянути серію малюнків і сказати, що забув намалювати художник? Потрібні предмети необхідно вибрати з нижнього прямокутника.
Заняття 19
Мета: розвивати мислення, образну пам'ять, увагу розумові операції мислення (узагальнення та класифікація); удосконалювати вміння знаходити суттєвий зв'язок між предметами, орієнтуватися в просторі; сприяти розвитку довільності психічних процесів; формувати пізнавальну активність.
Дидактичний матеріал: малюнок для гри «Відгадайте гостя», аркуш паперу з «віконечком», картки до вправ «Зорельоти», «Пара до - пари», бланк до вправи «Запам’ятай та намалюй», предметні картинки для класифікації, магнітофон
Хід заняття
Ведучий пропонує дітям за допомогою аркуша паперу з отвором круглої форми (або іншої форми) поглянути на гостя та дізнатися, хто ж до них завітав. Ведучий прикриває малюнок цим аркушем і вислуховує різні припущення.
Наприкінці гри малюнок відкривається, і діти впізнають гостя (наприклад, Гномик – лісовичок). Ведучий відзначає дитину, яка розповіла найдокладніше.
Дітям пропонується розглянути малюнок і полічити, скільки зорельотів летить направо? Скільки наліво? вгору? вниз?
Дітям пропонується уважно розглянути малюнок і запам'ятати пари. Закрити малюнок і згадати пару для кожного предмета. Разом із дорослими домалювати пари.
Діти стрибають у такт музики (ноги в сторони — разом, супроводжуючи стрибки оплесками над головою та по стегнах). Раптово музика обривається, гравці повинні завмерти в позі, на яку припала зупинка музики. Якщо комусь із учасників це не вдалося, він залишає гру. Знову звучить музика. Ті діти, які залишилися, продовжують виконувати рухи. Гра продовжується доти, доки в колі залишиться один гравець.
Дітям пропонується розглянути серію малюнків і сказати, що забув намалювати художник? Потрібні предмети необхідно вибрати з нижнього прямокутника.
Ведучий пропонує дітям знайти та згрупувати малюнки по групах за певними загальними ознаками:
(Вибір обґрунтувати)
Заняття 20
Мета: розвивати розумові операції мислення (узагальнення, класифікація), увагу, пам'ять, дрібну моторику рук; удосконалювати вміння встановлювати подібність за суттєвими та несуттєвими ознаками, знаходити суттєвий зв'язок між предметами; сприяти розвитку довільності психічних процесів; формувати пізнавальну активність.
Дидактичний матеріал: лялька Маринка, бланк до вправи «Обведи та розфарбуй», картки для фізкультхвилинки, до вправ «Матрьошка», «Пара – до пари», картина із зображеннями предметних картинок, кольорові олівці, магнітофон.
Хід заняття
У гості завітала сумна лялька Маринка. Психолог пропонує дітям розповісти для Маринки віршик.
Дітям пропонується навести зображення по крапочках і розфарбувати.
Під час розфарбування потрібно намагатися рухати пальчиками і кистю руки, а не всією рукою разом з плечем.
Дітям пропонується розглянути малюнок і знайти двох однакових матрьошок. Вивчити загадку про матрьошку.
Дерев'яна, розписна, Зверху нібито одна. Та лукавинка на личку — В ній заховані сестрички. Нумо, поміркуйте трошки! Це ж бо іграшка ... (Матрьошка)
Діти стрибають у такт музики (ноги в сторони — разом, супроводжуючи стрибки оплесками над головою та по стегнах). Раптово музика обривається, гравці повинні завмерти в позі, на яку припала зупинка музики. Якщо комусь із учасників це не вдалося, він залишає гру. Знову звучить музика. Ті діти, які залишилися, продовжують виконувати рухи. Гра продовжується доти, доки в колі залишиться один гравець.
Дітям пропонується розглянути серію малюнків і сказати, що забув намалювати художник? Потрібні предмети необхідно вибрати з нижнього прямокутника.
Ведучий показує картину із зображенням різних предметів (тарілка, шапка, чашка, яблуко, груша, хліб, ключ, неваляшка, ніж, ложка, виделка, машина, цвях, молоток, стіл, морква).
Дітям пропонується знайти схожі предмети, об'єднавши їх за визначеною ознакою (наприклад, назвати тільки їстівні предмети). Потім пропонується знайти предмети за іншими властивостями: м'які, круглі, дерев'яні.
Заняття 21
Мета: розвивати мислення, увагу, зорове сприйняття, розумові операції мислення, вміння орієнтуватися у часі, фразове мовлення; удосконалювати вміння визначати відмінні ознаки порівнюваних предметів, знаходити суттєвий зв'язок між предметами; формувати пізнавальну активність.
Дидактичний матеріал: королева гри – лялька, картки для фізкультхвилинки, до вправ «Знайди відмінності», «Знайди мене», «Пара – до пари», картки з предметними картинками для класифікації, м’яч, магнітофон.
Хід заняття
Психолог повідомляє дітям, що Королева Знань знову запрошує їх у гості. А потрапити туди допоможуть м’яч і гра «Вчора, сьогодні, завтра».
Психолог кидає м'яч по черзі гравцям та запитує:
Діти повертають м'яч психологу та відповідають на запитання. Зміст відповідей може бути як реальним, так і вигаданим.
Дитині пропонується уважно розглянути малюнок, знайти і показати на великому малюнку предмети, зображені внизу сторінки в рамках. Показуючи предмет, дитина повинна сказати де він знаходиться, вживаючи слова «під», «над», «за», «перед», «у», «на», «між», «біля». Стежте за тим, щоб малюк говорив повними реченнями.
Дітям пропонується уважно розглянути два малюнка і знайти п’ять відмінностей.
Діти стрибають у такт музики (ноги в сторони — разом, супроводжуючи стрибки оплесками над головою та по стегнах). Раптово музика обривається, гравці повинні завмерти в позі, на яку припала зупинка музики. Якщо комусь із учасників це не вдалося, він залишає гру. Знову звучить музика. Ті діти, які залишилися, продовжують виконувати рухи. Гра продовжується доти, доки в колі залишиться один гравець.
Знайди серед предметів однорідні, об’єднай їх у такі групи:
.
Дітям пропонується розглянути серію малюнків і сказати, що забув намалювати художник? Потрібні предмети необхідно вибрати з нижнього прямокутника.
Заняття 22
Мета: розвивати мислення, зорову пам'ять, увагу, дрібну моторику рук, мовлення; вчити групувати предмети за функціональними ознаками; удосконалювати вміння аналізувати об’єкти сприйняття, формувати пізнавальну активність.
Дидактичний матеріал: королева гри – лялька, картки до вправ «Вчора, сьогодні, завтра», «Запам’ятай», бланки до вправ «Обведи та розфарбуй», «Добери зображення», «Згрупуй предмети».
Хід заняття
Ведучий повідомляє дітям, що подорож до Країни Знань триває. Королева Країни Знань підготувала багато нових та цікавих ігор.
Дітям пропонується розглянути малюнки і розказати, що хлопчик робив учора, робить сьогодні і що робитиме завтра.
Дітям пропонується навести зображення по крапочках і розфарбувати. Під час розфарбування потрібно намагатися рухати пальчиками і кистю руки, а не всією рукою разом з плечем.
Дітям пропонується з'єднати чайники з геометричними фігурами, на які вони схожі. Назвати ці фігури.
Діти стрибають у такт музики (ноги в сторони — разом, супроводжуючи стрибки оплесками над головою та по стегнах). Раптово музика обривається, гравці повинні завмерти в позі, на яку припала зупинка музики. Якщо комусь із учасників це не вдалося, він залишає гру. Знову звучить музика. Ті діти, які залишилися, продовжують виконувати рухи. Гра продовжується доти, доки в колі залишиться один гравець.
Дітям пропонується розглянути уважно малюнок. Розказати, що на ньому зображено. Закрити малюнок і дати відповіді на запитання: Хто сидів за столом? Хто стояв біля столу? Якого кольору сорочка у П'ятачка? Що їв Вінні-Пух? Що тримав у руках Кролик?
Дітям пропонується розглянути малюнки, подумати і з'єднати лініями пов'язані між собою предмети.
Заняття 23
Мета: розвивати наочно – образне мислення, пам'ять, увагу, зорове сприйняття; вчити відрізняти суттєві ознаки від несуттєвих; удосконалювати вміння визначати відмінні ознаки порівнюваних об’єктів, знаходити суттєвий зв'язок між предметами; формувати позитивну навчальну мотивацію.
Дидактичний матеріал: лялька Чомучка, картки до вправ «Зайвий предмет», «Знайди мене», «Знайди відмінності», «Пара – до пари», магнітофон.
Хід заняття
Ведучий повідомляє, що цього хлопчика тому і назвали так, що він ставить багато запитань. Спробуємо і ми відповісти на запитання Чомучки.
Хто? Що? Чия? Кого? Як часто? Як довго? Де? Звідки? Куди? Чому? Чого? Котрий? Скільки? Що робить? Для чого? Який? Навіщо? Чим? За допомогою чого? Як? (На кожне запитання діти повинні дати якомога більше відповідей.
Дитині пропонується уважно розглянути малюнок, знайти і показати на великому малюнку предмети, зображені внизу сторінки в рамках. Показуючи предмет, дитина повинна сказати де він знаходиться, вживаючи слова «під», «над», «за», «перед», «у», «на», «між», «біля». Стежте за тим, щоб малюк говорив повними реченнями.
Дітям пропонується уважно розглянути малюнки і знайти три відмінності.
Діти стрибають у такт музики (ноги в сторони — разом, супроводжуючи стрибки оплесками над головою та по стегнах). Раптово музика обривається, гравці повинні завмерти в позі, на яку припала зупинка музики. Якщо комусь із учасників це не вдалося, він залишає гру. Знову звучить музика. Ті діти, які залишилися, продовжують виконувати рухи. Гра продовжується доти, доки в колі залишиться один гравець.
Дітям пропонується розглянути картки, які побудовані за принципом: 3 предмети об’єднані загальним поняттям, а 4-й стосується іншого поняття, знайти зайвий предмет та обґрунтувати свій вибір. Вправа проводиться у вигляді навчання.
Дітям пропонується розглянути серію малюнків і сказати, що забув намалювати художник? Потрібні предмети необхідно вибрати з нижнього прямокутника.
Заняття 24
Мета: розвивати мислення, механічну пам'ять, дрібну моторику рук, мовлення, увагу; вчити групувати предмети за функціональною ознакою, знаходити закономірність розміщення об’єктів; удосконалювати вміння аналізувати об’єкти сприйняття; формувати пізнавальну активність.
Дидактичний матеріал: бланки до вправ «Обведи та розфарбуй», «Згрупуй предмети», «Якого предмета не вистачає», картка до вправи «Залатай ковдру», кольорові олівці, магнітофон.
Хід заняття
Ведучий пропонує дітям уявити, що зараз літо: пригріває сонечко, радісно щебечуть пташки; настрій у нас веселий, тому що ми всі разом збираємось відпочивати біля річки та складаємо речі до великої сумки.
Ведучий починає розповідь: «Я поклала в нашу велику сумку гребінець», а гравці по черзі мають повторити вже сказане, додавши свій предмет, наприклад: «А я покладу в сумку гребінець та рушник».
Гра триває доти, доки ряд стає таким довгим, що його не можна відтворити.
Дітям пропонується навести зображення по крапочках і розфарбувати. Під час розфарбування потрібно намагатися рухати пальчиками і кистю руки, а не всією рукою разом з плечем.
Дітям пропонується уважно розглянути малюнок, та підібрати латочку до кожного килимка, не порушуючи візерунок.
Діти стрибають у такт музики (ноги в сторони — разом, супроводжуючи стрибки оплесками над головою та по стегнах). Раптово музика обривається, гравці повинні завмерти в позі, на яку припала зупинка музики. Якщо комусь із учасників це не вдалося, він залишає гру. Знову звучить музика. Ті діти, які залишилися, продовжують виконувати рухи. Гра продовжується доти, доки в колі залишиться один гравець.
Дітям пропонується розглянути малюнки, подумати і з'єднати лініями пов'язані між собою предмети.
Дітям пропонується уважно розглянути таблицю, сказати, чого не вистачає у рядках? Домалювати.
Заняття 25
Мета: розвивати наочно – образне мислення, зорове сприйняття, увагу; сприяти розвитку образної пам'яті; удосконалювати вміння орієнтуватися у просторі, знаходити суттєвий зв'язок між предметами, узагальнювати предмети, уміння відрізняти суттєві ознаки від несуттєвих; формувати пізнавальну активність.
Дидактичний матеріал: лялька Маринка, картки для фізкультхвилинки, до вправ«Знайди мене», «Пара – до пари», «Зайвий предмет», бланк до вправи «Запам’ятай та намалюй».
Хід заняття
У гості завітала сумна лялька Маринка. Психолог пропонує дітям розповісти для Маринки віршик.
Дитині пропонується уважно розглянути малюнок, знайти і показати на великому малюнку предмети, зображені внизу сторінки в рамках. Показуючи предмет, дитина повинна сказати де він знаходиться, вживаючи слова «під», «над», «за», «перед», «у», «на», «між», «біля». Стежте за тим, щоб малюк говорив повними реченнями.
(Розвиток образної пам’яті)
Дітям пропонується уважно розглянути малюнок і запам'ятати пари. Закрити малюнок і згадати пару для кожного предмета. Разом із дорослими домалювати ..
Ведучий показує картку з: намальованими деревами — діти піднімають руки вгору та виконують коливальні рухи; намальованими кущами — діти напівприсідають; намальованою травою — діти присідають, голівку нахиляють
Дітям пропонується розглянути серію малюнків і сказати, що забув намалювати художник? Потрібні предмети необхідно вибрати з нижнього прямокутника.
|
|
Дітям пропонується розглянути картки, які побудовані за принципом: 3 предмети об’єднані загальним поняттям, а 4-й стосується іншого поняття, знайти зайвий предмет та обґрунтувати свій вибір.
Заняття 26
Мета: розвивати мислення, просторове уявлення та просторову орієнтацію, пам'ять, увагу, дрібну моторику рук, мовлення; вчити знаходити закономірність розміщення об’єктів; удосконалювати вміння групувати предмети за функціональною ознакою, формувати пізнавальну активність.
Дидактичний матеріал: королева гри – лялька, картки для фізкультхвилинки, вправи «Цікаві фігурки», бланки до вправ «Обведи та розфарбуй», «Згрупуй предмети», «Якого предмета не вистачає», кольорові олівці, м’яч.
Хід заняття
Психолог повідомляє дітям, що Королева Знань знову запрошує їх у гості. А потрапити туди допоможуть м’яч і гра «Не пропусти рослину».
Гравці уважно слухають слова, які вимовляє ведучий. Щойно серед слів зустрінеться назва рослини, діти повинні вставати і відразу ж сідати. Слова, наприклад, такі:
ДОРОГА, ТИГР, БЕРЕЗА, ЛІТАК, ПШЕНИЦЯ, ТРОЯНДА, ЗМІЯ, ДУБ, ЛЯЛЬКА, ГРИБ, ШКОЛА, ШИПШИНА, РОМАШКА, РАМА, ДІМ, МАШИНА, МАЛИНА, ТОПОЛЯ, ТЕПЛОВОЗ, МУРАШКА, ГЛЕЧИК, ГВОЗДИКА, ГВІЗДОК, МУЗЕЙ, ТЕАТР, ГРА, ГОЛКА, ВЕРБА, ІВОЛГА, ГОРОБЕЦЬ, БАОБАБ, КАШТАН, ПАЛЬМА, НАМЕТ, КІНО, КЕНГУРУ, КІВІ, ХОКЕЙ, МІСТО, СОБАКА, БАНАН, ВОЛОШКА, КОШИК, МОЛОКО, ТЮЛЬПАН, ГАРБУЗ, ТЕРЕМОК, ЛІС, ЯЛИНА, СОСНА, ДОРОГА, КНИЖКА, МИСТЕЦТВО, МУЗИКА, ОСИКА, БАЛЕТ, ЧЕРЕВИЧКИ, ПАРКЕТ, ПЛЮЩ, КУЛЬБАБКА, МІМОЗА...
Гра повторюється двічі. Діти, які помилилися вдруге, вибувають з гри, аж поки не залишиться хтось один (чемпіон).
Дітям пропонується навести зображення по крапочках і розфарбувати. Під час розфарбування потрібно намагатися рухати пальчиками і кистю руки, а не всією рукою разом з плечем.
Дитині пропонується уважно розглянути малюнок із зображенням отворів та фігурок різного кольору та форми і спробувати закрити отвори цими фігурками так, щоб вони підходили за формою та кольором.
Ведучий показує картку з: намальованими деревами — діти піднімають руки вгору та виконують коливальні рухи; намальованими кущами — діти напівприсідають; намальованою травою — діти присідають, голівку нахиляють
Дітям пропонується розглянути малюнки, подумати і з'єднати лініями пов'язані між собою предмети.
Дітям пропонується уважно розглянути таблицю, сказати, чого не вистачає у рядках? Домалювати .
Заняття 27
Мета: розвивати наочно – образне мислення, зорове сприйняття, увагу; сприяти розвитку вмінь аналізувати об’єкти сприйняття; удосконалювати вміння орієнтуватися у просторі, знаходити суттєвий зв'язок між предметами, узагальнювати предмети, уміння відрізняти суттєві ознаки від несуттєвих; формувати пізнавальну активність.
Дидактичний матеріал: малюнок для гри «Відгадайте гостя», аркуш паперу з «віконечком», картки для фізкультхвилинки, до вправ «Пара до пари», «Залатай ковдру», «Зайвий предмет», «Знайди мене».
Хід заняття
Ведучий пропонує дітям за допомогою аркуша паперу з отвором круглої форми (або іншої форми) поглянути на гостя та дізнатися, хто ж до них завітав. Ведучий прикриває малюнок цим аркушем і вислуховує різні припущення.
Наприкінці гри малюнок відкривається, і діти впізнають гостя (наприклад, Дюймовочка). Ведучий відзначає дитину, яка розповіла найдокладніше.
Дитині пропонується уважно розглянути малюнок, знайти і показати на великому малюнку предмети, зображені внизу сторінки в рамках. Показуючи предмет, дитина повинна сказати де він знаходиться, вживаючи слова «під», «над», «за», «перед», «у», «на», «між», «біля». Стежте за тим, щоб малюк говорив повними реченнями.
Дитині пропонується уважно розглянути малюнок, та підібрати латочку до кожного килимка, не порушуючи візерунок.
Ведучий показує картку з: намальованими деревами — діти піднімають руки вгору та виконують коливальні рухи; намальованими кущами — діти напівприсідають; намальованою травою — діти присідають, голівку нахиляють
Дітям пропонується розглянути серію малюнків і сказати, що забув намалювати художник? Потрібні предмети необхідно вибрати з нижнього прямокутника.
|
|
Дітям пропонується розглянути картки, які побудовані за принципом: 3 предмети об’єднані загальним поняттям, а 4-й стосується іншого поняття, знайти зайвий предмет та обґрунтувати свій вибір.
Заняття 28
Мета: розвивати мислення, просторове уявлення та просторову орієнтацію, пам'ять, увагу, дрібну моторику рук, мовлення; вчити знаходити закономірність розміщення об’єктів; удосконалювати вміння групувати предмети за функціональною ознакою, формувати пізнавальну активність.
Дидактичний матеріал: лялька Чомучка, бланки до вправ «Обведи та розфарбуй», «Згрупуй предмети», «Якого предмета не вистачає», картки з геометричними фігурами для рухливої гри, картка до вправи «Цікаві фігурки».
Хід заняття
У гості до дітей завітав Чомучка.
Ведучий пропонує дітям давати відповіді на поставленні запитання.
Хто? Що? Чия? Кого? Як часто? Як довго? Де? Звідки? Куди? Чому? Чого? Котрий? Скільки? Що робить? Для чого? Який? Навіщо? Чим? За допомогою чого? Як? (На кожне запитання діти повинні дати якомога більше відповідей.)
Дітям пропонується навести зображення по крапочках і розфарбувати. Під час розфарбування потрібно намагатися рухати пальчиками і кистю руки, а не всією рукою разом з плечем.
Дітям пропонується уважно розглянути малюнок із зображенням отворів та фігурок різного кольору та форми і спробувати закрити отвори цими фігурками так, щоб вони підходили за формою та кольором.
Ведучий знайомить дітей із новою грою. Картки з намальованими геометричними фігурами означають виконання певного руху, а саме:
- руки в сторони;
- руки вгору;
- руки вниз.
Ведучий показує дітям картки, а діти виконують відповідні рухи (можливо, під спокійну музику).
Дітям пропонується розглянути малюнки, подумати і з'єднати лініями пов'язані між собою предмети.
Дітям пропонується уважно розглянути таблицю, сказати, чого не вистачає у рядках? Домалювати. Як одним словом назвати зображені предмети? (Фрукти.)
Заняття 29
Мета: розвивати наочно – образне мислення, зорове сприйняття, увагу; сприяти розвитку вмінь аналізувати об’єкти сприйняття; удосконалювати вміння орієнтуватися у просторі, знаходити суттєвий зв'язок між предметами, узагальнювати предмети, уміння відрізняти суттєві ознаки від несуттєвих; формувати пізнавальну активність.
Дидактичний матеріал: м’яка іграшка – Заєць, картки з геометричними фігурами для рухливої гри, картки до вправ «Знайди мене», «Залатай ковдру», «Знайди відмінності», «Зайвий предмет».
Хід заняття
Ведучий пропонує дітям відгадати слово-секрет, яке вона задумала. Щоб дітям було легше його відгадати, ведучий пропонує підказку про заданий об'єкт чи явище. Вже з першої підказки діти намагаються відгадати слово-секрет, висловлюючи різні припущення.
Наприклад:
1) жива істота;
2) дика тварина;
3) має гострі зубки;
4) має маленький хвостик;
5) узимку білий, улітку сірий. (Заєць)
Дітям пропонується уважно розглянути малюнок, знайти і показати на великому малюнку предмети, зображені внизу сторінки в рамках. Показуючи предмет, дитина повинна сказати де він знаходиться, вживаючи слова «під», «над», «за», «перед», «у», «на», «між», «біля». Стежте за тим, щоб малюк говорив повними реченнями.
Дітям пропонується уважно розглянути малюнок, та підібрати латочку до кожного килимка, не порушуючи візерунок.
Ведучий знайомить дітей із новою грою. Картки з намальованими геометричними фігурами означають виконання певного руху, а саме:
- руки в сторони;
- руки вгору;
- руки вниз.
Ведучий показує дітям картки, а діти виконують відповідні рухи (можливо, під спокійну музику).
Дітям пропонується уважно розглянути два малюнки і знайти п’ять відмінностей.
Дітям пропонується розглянути картки, які побудовані за принципом: 3 предмети об’єднані загальним поняттям, а 4-й стосується іншого поняття, знайти зайвий предмет та обґрунтувати свій вибір.
Заняття 30
Мета: розвивати мислення, образну пам'ять, увагу, дрібну моторику рук, мовлення; удосконалювати вміння знаходити суттєвий зв'язок між предметами, вміння знаходити закономірність розміщення об’єктів; формувати пізнавальну активність.
Дидактичний матеріал: картки з геометричними фігурами для рухливої гри, бланки до вправ «Обведи та розфарбуй», «Запам’ятай та намалюй», «Якого предмета не вистачає», картка до вправи «Пара – до пари», кольорові олівці.
Хід заняття
Ведучий пропонує дітям уявити, що зараз літо: пригріває сонечко, радісно щебечуть пташки; настрій у нас веселий, тому що ми всі разом збираємось відпочивати біля річки та складаємо речі до великої сумки.
Ведучий починає розповідь: «Я поклала в нашу велику сумку гребінець», а гравці по черзі мають повторити вже сказане, додавши свій предмет, наприклад: «А я покладу в сумку гребінець та рушник».
Гра триває доти, доки ряд стає таким довгим, що його не можна відтворити.
Дітям пропонується навести зображення по крапочках і розфарбувати. Під час розфарбування потрібно намагатися рухати пальчиками і кистю руки, а не всією рукою разом з плечем.
Дітям пропонується уважно розглянути малюнок і запам'ятати пари. Закрити малюнок і згадати пару для кожного предмета. Разом із дорослими домалювати пари.
Ведучий знайомить дітей із новою грою. Картки з намальованими геометричними фігурами означають виконання певного руху, а саме:
- руки в сторони;
- руки вгору;
- руки вниз.
Ведучий показує дітям картки, а діти виконують відповідні рухи (можливо, під спокійну музику).
Дітям пропонується розглянути серію малюнків і сказати, що забув намалювати художник? Потрібні предмети необхідно вибрати з нижнього прямокутника.
|
|
Дітям пропонується уважно розглянути таблицю, сказати, чого не вистачає у рядках? Домалювати. Як одним словом назвати зображені предмети? (Овочі.)
Заняття 31
Мета: розвивати наочно – образне мислення, зорове сприйняття, увагу; сприяти розвитку вмінь аналізувати об’єкти сприйняття; удосконалювати вміння орієнтуватися у просторі, знаходити суттєвий зв'язок між предметами, узагальнювати предмети за спільною суттєвою ознакою, уміння відрізняти суттєві ознаки від несуттєвих; формувати пізнавальну активність.
Дидактичний матеріал: іграшка Неваляшка, картки з геометричними фігурами для рухливої гри, картки до вправ «Знайди мене», «Залатай ковдру», «Знайди спільне», «Зайвий предмет».
Хід заняття
Ведучий показує «Чарівну скриньку», в якій знаходяться предмети, і пропонує дітям їх відгадати.
Для того щоб дітям було легше це зробити, ведучий пропонує послухати першу підказку про заданий об'єкт. Вже з першої підказки діти намагаються відгадати предмет-секрет, висловлюючи різні припущення:
1) це іграшка;
2) складається з двох круглих частин;
3) ніколи не лежить, а завжди стоїть. (Неваляшка)
(Ведучий дістає відгадку.)
Дитині пропонується уважно розглянути малюнок, знайти і показати на великому малюнку предмети, зображені внизу сторінки в рамках. Показуючи предмет, дитина повинна сказати де він знаходиться, вживаючи слова «під», «над», «за», «перед», «у», «на», «між», «біля». Стежте за тим, щоб малюк говорив повними реченнями.
Дитині пропонується уважно розглянути малюнок, та підібрати латочку до кожного килимка, не порушуючи візерунок.
Ведучий знайомить дітей із новою грою. Картки з намальованими геометричними фігурами означають виконання певного руху, а саме:
- руки в сторони;
- руки вгору;
- руки вниз.
Ведучий показує дітям картки, а діти виконують відповідні рухи (можливо, під спокійну музику).
Дітям пропонується уважно розглянути малюнки, подумати і сказати, що спільного у предметів кожної групи.
Дітям пропонується розглянути картки, які побудовані за принципом: 3 предмети об’єднані загальним поняттям, а 4-й стосується іншого поняття, знайти зайвий предмет та обґрунтувати свій вибір.
Заняття 32
Мета: розвивати наочно – образне мислення, зорове сприйняття, увагу; сприяти розвитку вмінь аналізувати об’єкти сприйняття; удосконалювати вміння орієнтуватися у просторі, знаходити суттєвий зв'язок між предметами, закономірність розміщення об’єктів, узагальнювати предмети, уміння відрізняти суттєві ознаки від несуттєвих; формувати пізнавальну активність.
Дидактичний матеріал: бланки до вправ «Обведи та розфарбуй», «Якого предмета не вистачає», картки з геометричними фігурами для рухливої гри, картки до вправ «Зайвий предмет», «Пара – до пари», кольорові олівці.
Хід заняття
Проводиться бесіда про те, що через деякий час діти стануть першокласниками і будуть навчатися у школі. Потім ведучий пропонує гру. Називає різні предмети. Якщо діти вважають, що названа річ необхідна у школі, вони плескають у долоні. Вибір слід обґрунтувати.
Дітям пропонується навести зображення по крапочках і розфарбувати. Під час розфарбування потрібно намагатися рухати пальчиками і кистю руки, а не всією рукою разом з плечем.
Дітям пропонується розглянути серію малюнків і сказати, що забув намалювати художник? Потрібні предмети необхідно вибрати з нижнього прямокутника.
|
|
Ведучий знайомить дітей із новою грою. Картки з намальованими геометричними фігурами означають виконання певного руху, а саме:
- руки в сторони;
- руки вгору;
- руки вниз.
Ведучий показує дітям картки, а діти виконують відповідні рухи (можливо, під спокійну музику).
Дітям пропонується уважно розглянути таблицю, сказати, чого не вистачає у рядках? Домалювати. Як одним словом назвати зображені предмети? (Комахи.)
Дітям пропонується розглянути картки, які побудовані за принципом: 3 предмети об’єднані загальним поняттям, а 4-й стосується іншого поняття, знайти зайвий предмет та обґрунтувати свій вибір.
Етап оцінки ефективності корекційного впливу
Заняття 33
Мета: контроль ефективності корекційного впливу.
Дидактичний матеріал: комплекс стимульного матеріалу до методик «Склади картинку», «Знайди і викресли», «Чого не вистачає?», «Вільна класифікація» «Четвертий зайвий», олівець.
Хід заняття
Проведення психодіагностичних методик на визначення рівня розвитку цілісного сприйняття, конструктивності мислення та просторової орієнтації, узагальнень, логічної обґрунтованості, елементів логічного мислення, продуктивності та стійкості уваги, логічного мислення.
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ