Корекційно – розвивальна програма «Особливості профорієнтаційної роботи з молодшими школярами»

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів із різноманітним світом професій, виявити початкові професійні інтереси школярів.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Корекційно – розвивальна програма

«Особливості профорієнтаційної роботи з молодшими школярами»

 

 

 

 

                          Автор:

Сербин В.Ю. практичний психолог

                                                             Южинецького ЗНЗ  І – ІІ ст.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

   

Учні 1-4 класів ще далекі від вибору професії, але правильно проведена серед них профорієнтаційна робота повинна стати основою, на якій в подальшому будуть розвиватись професійні інтереси та наміри школярів у старших класах. Тому профорієнтаційна робота з молодшими школярами має специфічний характер і відрізняється від роботи з середніми та старшими класами. Специфіка насамперед полягає в тому, що при роботі з молодшими класами не ставиться ціль безпосередньо підвести учнів до вибору певної професії, а лише підготувати основу для цього вибору. Дітей треба поступово вводити у світ професій. Відповідно, профорієнтаційна робота в молодших класах полягає в основному в проведенні професійної просвіти.

       Відомо, що вибір професії в учнів 1—4 класів відбувається на рівні інтересу до зовнішнього боку професії. Отже, не варто подавати інформацію школярам про різні види трудової діяльності дорослих на складному науковому рівні, із застосуванням спеціальної термінології. Дітей необхідно поступово вводити у величезний і захоплюючий світ професій, вчити їх орієнтуватися в ньому.

Одним із напрямків роботи на цьому віковому етапі є раннє виявлення нахилів, інтересів, зацікавлень учнів тим чи іншим предметом, видом трудової діяльності людей з метою подальшої професійної орієнтації. Дослідження багатьох учених свідчать, що у 30% школярів стійкі інтереси до професії чи спеціальності, яку вони обирають, сформувалися вже в початкових класах. Тому слід враховувати думки, ставлення до проблеми вибору фаху самих учнів — головних суб'єктів професійного самовизначення.

Найчастіше учні початкових класів, даючи відповідь на запитання “Яка професія тобі подобається?”, обирають професії міліціонера, лікаря, співака, вчителя, футболіста. Також можна простежити чітку диференціацію вподобань відповідно до статі. Так, хлопчики мріють стати міліціонерами, футболістами, а дівчатка частіше обирають традиційні, так би мовити, жіночі професії — лікаря, вчителя. Що саме приваблює школярів у обрані таких професій. Найбільше учнів цікавить сам процес праці та матеріальне забезпечення. Чільну позицію займають і широкі соціальні мотивидіти бажають допомагати іншим: "виховувати дітей", "лікувати від різних хвороб", "рятувати людей від злочинців", "навчати інших". Певне місце посідають і мотиви престижу. Школярі обирають фах через те, що їх "поважатимуть", "станеш популярною, показуватимуть по телевізору". Дія деякої частини школярів вибір професії — сімейна традиція. Чимало дітей орієнтується лише на зовнішні атрибути професії: "там дарують квіти, багато шанувальників" (співачка), "носять зброю і часто стріляють" (міліціонер).

Дівчатка частіше обирають фах через те, що він на їхню думку, потрібний та престижний. Хлопчиків більше приваблює цікавий, романтичний зміст праці. Професійні інтереси дітей дошкільного і молодшого шкільного віку не дозволяють говорити про професійну спрямованість особі, бо немає потреби в професії.

Мета: ознайомити учнів із різноманітним світом професій, виявити початкові професійні інтереси школярів.

Завдання:

  • ознайомити дітей з різноманітністю професій;
  • формувати в учнів уявлення про зміст і значення праці людей різних професій, про професії батьків;
  • розширювати уявлення про світ професій та їхні особливості;
  • виховувати повагу до трудівників, ощадливість і бережливість до результатів праці дорослих, працелюбство.

Програма розрахована на учнів 2 – 4  класів. Складається з 7 занять, які проводяться з групою дітей. Саме групова робота дає можливість використовувати ігри, які побудовані на основі взаємодії дітей, що активізує психічні процеси, виховує навички групової взаємодії  (активне слухання, аналіз роботи інших, допомога другові, прийняття спільного рішення), стимулює швидкість мислення. Завдання в ході заняття можуть бути як індивідуальні, але з обов’язковим залученням всіх дітей до обговорення їх вирішення, так і групові – діти одночасно виконують спільну роботу.

   Заняття проводяться з групою дітей (8-12 осіб) 1 раз на місяць. Тривалість  заняття – 1 година.  Період  проведення занять: жовтень -  квітень.

 

Структура  програми:

 

№п/п

                                       Зміст

Кількість годин

1.

Заняття 1.

Вправа 1 «Привіт».

Вправа 2 «Мій портрет у промінні сонця».

Вправа 3 Прийняття правил роботи.

Вправа 4 Вступна розповідь.

Вправа 5 Вправа «Назви професію».

Вправа 6 Вправа «Відгадай професію»

Вправа 7 Релаксаційна вправа «Муха»

Вправа 8 Вправа «Назви за описом»

Вправа 9 Вправа "Чарівна подушка".

 

1 год.

2.

Заняття 2.

Вправа 1 Вправа «Усмішка по колу».

Вправа 2 Повторення правил роботи в групі.

Вправа 3 Бесіда.

Вправа 4 Вправа «Де я був?»

Вправа 5 Вправа «Хто що робить?»

Вправа 6 Вправа «Продовж думку»

Вправа 7 Релаксація

Вправа 8 Вправа «Сама – сама».

Вправа 9 Вправа «Мій теперішній настрій»

 

1 год.

3.

Заняття 3.

Вправа 1 Вправа «Ласкаве ім’я»

Вправа 2 Повторення правил роботи в групі.

Вправа 3 «Барометр настрою»

Вправа 4 Вправа «Пізнай професію»

Вправа 5 Вправа «Прислів’я про працю»

Вправа 6 Вправа «Художник»

Вправа 7 Релаксація

Вправа 8 Вправа «Ланцюжок професій»

Вправа 9 Вправа «Павутинка»

 

1 год.

4.

Заняття 4.

Вправа 1 Вправа  «Це я. Довідайся мене»

Вправа 2 Повторення правил роботи в групі.

Вправа 3 «Берег Розуміння і Гарного настрою».

Вправа 4 Бесіда.

Вправа 5 Вправа «Допитлива ворона».

Вправа 6 Вправа «Де моє місце роботи?»

Вправа 7 Хвилинка-веселинка.

Вправа 8 Вправа «Чий інструмент?»

Вправа 9 Вправа «Берег Розуміння і Гарного настрою».

1 год.

5.

Заняття 5.

Вправа 1 Вправа «Вушками»

Вправа 2 Повторення правил роботи в групі.

Вправа 3 «Очікування».

Вправа 4 Вправа «Професія від А до Я».

Вправа 5 Вправа «Зіпсований телефон».

Вправа 6 Вправа “Намалюй і опиши професію”.

Вправа 7 Релаксаційна вправа «Веселка».

Вправа 8 Вправа «Назвіть одним словом».

Вправа 9 Вправа «Телеграма»

1 год.

6.

Заняття 6.

Вправа 1 Вправа «Я люблю…»

Вправа 2 Повторення правил роботи в групі.

Вправа 3 «Очікування».

Вправа 4 Розповідь.

Вправа 5 Вправа «Плутанина у професіях».

Вправа 6 Робота у групах.

Вправа 7 Вправа «Слухаємо тишу».

Вправа 8 Кросворд.

Вправа 9 «Очікування».

1 год.

7.

Заняття 7.

Вправа 1 Вправа «Мені подобається…»

Вправа 2 Повторення правил роботи в групі.

Вправа 3 «Клумба».

Вправа 4 Вправа «Відгадай професію»

Вправа 5 Вправа «Хто більше»

Вправа 6 Вправа «Будь уважний»

Вправа 7 Гра-руханка «Град»

Вправа 8 «Доповніть Словечко»

Вправа 9  Вправа «Продовж речення»

1 год.

 

 

Заняття 1

 

Мета заняття: пояснити молодшим школярам значення поняття «професія», формувати в них повагу до людей різних професій; створювати позитивну атмосферу в колективі дітей; вдосконалювати пам'ять, мислення, розвиток пізнавальних процесів.

 

1. Вправа «Привіт» (5 хв.)

Мета: створити атмосферу довіри, зняти напруження.

Діти вітаються носиками. Повідомлення теми заняття.

 

2. Вправа «Мій портрет у промінні сонця» (5 хв.)

Мета: підвищення самооцінки, налаштовування на успіх.

Учасникам роздають аркуші паперу, на яких вони малюють сонце з багатьма промінчиками. На промінцях треба написати свої позитивні якості (добрий, розумний).

 

3. Прийняття правил роботи ( 10 хв.)

Нам з вами доведеться нелегка і дуже серйозна робота. Вона вимагає від кожного з нас осмисленості, готовності до співпраці. Саме від цих факторів залежатиме успішність нашої роботи у цілому, а головне - значимість тієї користі для кожного з нас, що ми зможемо отримати на виході. Отже, головним принципом затверджується: з одного боку - ваша особиста активність, з іншого - активність всієї групи у цілому, тобто групова взаємодія та взаємодопомога. Якщо ви приймаєте такі умови роботи, почнемо!

Правила заздалегідь записуються на аркуші ватману та після прийняття групою, закріплюються на видному місці.

Список правил:

1.Уважно слухати один одного.

2. Не перебивати мовця.

3.Поважати думку один одного.

4.Активність.

5.Правило \" стоп\".

6. Я - висловлювання.

 

4. Вступна розповідь ( 5 хв.)

Чи думали ви коли-небудь над тим, скільки людей працює, щоб ви були нагодовані, одягнуті, взуті, щоб вдома у вас було світло вечорами і тепло у холодну погоду, щоб у вашій шкільній сумці були книжки і зошити, щоб ви могли сидіти біля радіоприймача чи телевізора і слухати музику? Для всього цього працює безліч людей різних професій і кожна з цих професій по своєму дуже важлива.

 

5. Вправа «Назви професію» (10 хв.)

Мета: розвивати пізнавальні здібності.

Сьогодні до нас принесли пакунок, але відкрити його можна тільки тоді, коли назвемо всі професії, які я опишу:

 

Хто це смачно варить борщ

І компот готує?

Каші з жару дістає,

І дітей частує? (Кухар.)

                         Ще всі навколо міцно сплять,

                         а він вже встати встиг,

                         аби духмяним калачем

                         ти смакувати зміг. (Пекар)

Тобі задачі заважкі —

терпляче пояснив.

Зчепились в класі хлопчаки

— він їх  розборонив. (Вчитель)

                            Гроші витрачає вміло:

                            він вкладає їх у діло.

                            Лік грошам він добре знає,

                                їх на вітер не пускає (Бізнесмен)                  

Хто, як квочка із курчатами,

в дитсадку щодня з малятами?

Хто їх пильно доглядає,

няньчить, пестить, розважає,

вчить співати й малювати,

рахувати і читати? (Вихователька)

Він такий же, як і ми,

непомітний між людьми.

А в театрі грає ролі:

нині — вчителя у школі,

завтра буде інша роль —

то бідняк він, то король. (Актор)

Хто в лікарні по палаті

ходить в білому халаті?

Хто людей з біди рятує,

хто хвороби всі лікує?... (лікар).

В літню пору, в час осінній,

навесні — в гарячий час

                    косять, жнуть вони і сіють,

                    орють лан у котрий раз. (Хлібороби)

Діти, чи важко було відгадати назву професії? Чому?

 

6. Вправа «Відгадай професію» ( 10 хв. )

Мета: навчити елементів техніки виразних рухів.

Учні по черзі виходять витягують картку із професією і намагаються за допомогою міміки та жестів показати  людей різних професій. (Додаток 1)

 

7. Релаксаційна вправа «Муха» ( 5 хв.)

Мета: зняти напруження з м’язів обличчя.

     Сядьте зручно, руки вільно покладіть на коліна, плечі та голова опустіть, заплющіть очі.  Уявіть собі, що на ваше обличчя намагається сісти муха. Вона сідає  то на ніс, то на ротик, то на лоб, то на очі.

 Завдання дитини — не розплющуючи очей, відігнати набридливу комаху.

 

8. Вправа «Назви за описом» ( 5 хв.)

Мета: розвиток мисленнєвих процесів.

Я називатиму дії, які виконує людина, а ви вгадайте її професію.

Ваш одяг буде, як картинка:

все по вас — рукав і спинка.

Пришиє рівно комірець.

Хто так старається? (Кравець.)

                           Ще до зорі прокидатися звик,

                           Першим стрічає сонце у місті.

                           Двір наш і вулиця щоб були чисті,

                           Трудиться з раннього ранку... (Двірник).

Як у народі називають того,

хто землю обробляє,

Хто ниви житом засіває,

Високі врожаї збирає? (Хлібороб.)

                           Робить ліки й продає.

                           Відгадали, хто він є? (Аптекар.)

Від хвороб людей лікує,

З ліками на них чатує. (Лікар.)

                          Є паличка в нього в руках чарівна,

                          За мить всі машини зупинить вона.

                          І він на дорозі з нею працює,

                          І за порядком у місті пильнує. (Регулювальник.)

— Чи важко було назвати професію?

— Яку найважче? Чому?

 

9. Вправа "Чарівна подушка" (5 хв.)

Мета: дати можливість учасникам висловити свої бажання, і при цьому відчути, що інші уважно слухають ці бажання, сприймають їх.

Психолог повідомляє, що є чарівна подушка, яку покладено в центрі кола, і кожний учасник, по черзі, має, сидячи на ній, розповісти групі про свої очікування від тренінгу та про бажання, які виникають із цього приводу.

 

 

Заняття 2

Мета заняття: ознайомити учнів із різноманітним світом професій, виявити початкові професійні інтереси школярів, розвивати логічне мислення, навчити прийомів саморозслаблення.

 

1. Вправа «Усмішка по колу» (5 хв.)

Мета: встановлення позитивного настрою у групі однолітків.

Діти тримаються за руки, по черзі усміхаються до свого сусіда праворуч і кажуть: «Вітаю», — потім те ж саме, але сусідові ліворуч.

 

2. Повторення правил роботи в групі (5 хв.)

 

3. Бесіда. (5 хв.)

Психолог: Скільки професій на світі існує?

       Хто возить, хто вчить, хто літає, хто будує...

       Професія кожного варта пошани.

       От скоро я виросту. Ким же я стану?

Вам, напевно, вже зараз деколи спадає на думку — а ким ви будете у майбутньому? І хай ви ще серйозно про це не замислювались, однак уже знаєте, що треба зараз учитися, щоб потім отримати таку професію, яка б вам подобалася, дозволяла прогодувати і себе, і вашу родину.

Зараз ви теж працюєте. Але замість зарплатні отримуєте оцінки. І тут — наче на справжній роботі: хто працює гірше — у того нижчі оцінки, а хто старається, виконує все, що каже вчитель, той, крім гарних оцінок, ще й премію отримує — схвалення педагога, гарні слова від нього і повагу від однокласників. Ось так школа не лише предметів навчає, але й уміння трудитися.

Діти, сьогодні ми знову говоритимемо про професії.

Тато з мамою в турботі,

Бо щоденно на роботі.

Виробляють щось чи щось рахують,

Ким твої батьки працюють?

- Чи знаєте ви, ким працюють ваші батьки?

- Вам подобаються їхні професії?

 

4.  Вправа «Де я був?» (5 хв.)

Мета: розвивати логічне мислення.

1. Я бачив гребінець — де я був? (У перукарні.)

2. Я бачив шприц — …

3. Я бачив хліб, цукерки — …

4. Я бачив багато ліків — …

5. Я бачив багато книжок — …

6. Я бачив парту, крейду — …

 

5. Вправа «Хто що робить?» (10 хв.)

Мета: навчити прийомів узгодження дії з професією.

1. Учитель (Що робить?) —... вчить, навчає;

2. Кухар — ... (готує);

3. Будівельник — ... (будує);

4. Прибиральниця — ... (прибирає);

5. Продавець — ... (продає);

6. Художник — ... (малює);

7. Письменник — ... (пише);

8. Фотограф — ... (фотографує);

9. Праля — ... (пере);

10. Лікар — ... (лікує);

11. Двірник — ... (прибирає);

12. Вихователь — ... (виховує).

- Ви знайшли себе серед цих професій? У якій саме і чому?

 

6. Вправа «Продовж думку» (10 хв.)

Мета: підвищувати самооцінку дітей, розуміння бажань партнера під час розповідей.

 Я хочу бути...(професія), щоб...

 

7. Релаксація (5 хв.)

Мета: навчити прийомів саморозслаблення.

Війки опускаються.

Повіки стуляються…

Сном чарівним засинаємо,

Уві сні відпочиваємо…

Гріє сонечко в цей час,

Ручки й ніжки теплі в нас…

Добре нам відпочивати,

Але час уже вставати.

Потягнімося, усміхнімося!

 

8. Вправа «Сама – сама». (10 хв.)

Мета: у веселій формі розширити знання учасників про світ професійної праці або актуалізація вже наявних знань про професії.

Назвіть професії:

1.Сама зелена (садівник, лісник, квітникар-декоратор...)

2.Сама солодка (кондитер, продавец в кондитерському відділі...)

3.Сама грошова (банкір, професійні тенісисти, боксери, модель...)

4.Сама волохата (перукар...)

5.Сама дитяча (вихователь, педіатр, вчитель...)

6.Сама непристойна (венеролог, асенізатор...)

7.Сама смішна (клоун, пародист...)

8.Сама товариська (журналіст, екскурсовод, тренер, вчитель, масовик-витівник...)

9.Сама серйозна (сапер, хірург, розвідник, міліціонер, політик, психолог...)

 

9. Вправа «Мій теперішній настрій» (5 хв.)

Мета: дізнатись із яки настроєм  діти ідуть після заняття.

Учні діляться із яким вони настроєм ідуть із заняття.

 

Заняття 3

Мета заняття: розширити та закріпити знання учнів про професії, трудові дії; викликати почуття поваги до трудівників та прагнення сумлінно працювати; сприяти розвитку трудової активності і працьовитості школярів, віру у свої сили, та бажання здобувати знання.

 

1. Вправа «Ласкаве ім’я» (5 хв.)

  Мета: розвинення емпатії, створення позитивного емоційного тла.

  Кожній дитині пропонується ласкаво назвати сусіда праворуч, а той повинен подякувати за приємні слова. Після завершення першого кола Вправа виконується в інший бік (тобто ласкаво назвати тепер треба сусіда ліворуч).

 

2. Повторення правил роботи в групі (5 хв.)

 

3. Вправа « Барометр настрою» (5 хв.)

Мета: зняття напруги, створення позитивного емоційного клімату.

Психолог запитує в учнів, чи знають вони, що таке барометр (термометр, градусник) і для чого він потрібен. Потім пропонується продемонструвати свій настрій тільки руками: поганий – долоньки стискаються, гарний – руки розведені в боки.

 

4. Вправа «Пізнай професію» ( 10 хв.)

Мета: ознайомити учасників із міні-характеристиками деяких професій, сформувати уявлення про вимоги до певних професій.

Хочу запропонувати вам гру. Мені цікаво, чи ви орієнтуєтесь, які предмети належать до тієї чи іншої професії. Хто вгадає, кому це належить?..

(Можна демонструвати професійні атрибути, таблиці з їхнім зображеннями або засоби праці певних професій)

Дзеркало, гребінь, ножиці, фен, шампунь — перукар.

Указка, дошка, зошит, крейда, журнал — учитель.

Мікрофон, фортепіано, пюпітр, ноти, скрипка — музикант.

Фартух, білий ковпак, піч, дріжджі, борошно — пекар.

Цифри, калькулятор, комп'ютер, рахівниця, гроші — економіст.

Казки, оповідання, вірші, комп'ютер, книжка — письменник.

Кермо, автомобіль, газ, педалі, дорожній знак — водій.

Креслення, машини, олівець, конструювання, циркуль — інженер.

Актори, кіно, кінокамера, сценарій — режисер.

Мода, швейна машинка, стиль, одяг, тканини — модельєр.

Небо, зірки, ракета, скафандр, орбіта — космонавт.

Село, ґрунт, рослини, селекція, фахівець — агроном.

Залізна дорога, потяг, світлофор, маршрут, мандри — залізничник.

Жнива, колосок, комбайн, нива, спека — комбайнер.

Екскурсія, пам'ятники, архітектура, легенди — екскурсовод.

101, дим, вогонь, машина, вода — пожежник.

Дерева, кущі, квіти, земля, лопата — садівник.

Закон, обов'язок, право, злочин, адвокат — юрист.

Фото, проявлення, фотоапарат, негатив, слайд — фотограф.

Картина, пензель, мольберт, портрет, пейзаж — художник.

 

5. Вправа «Прислів’я про працю» (5 хв.)

Мета: навчити учнів визначати ступінь усвідомлення особливостей праці за допомогою вправи.

Робота в групах. (Учні працюють у 2 групах. Їхнє завдання продовжити прислів’я)

  • Праця людину годує, …( а лінь марнує).
  • На дерево дивись як родить,…(а на людину як робить).
  • Бджола мала, …(а й та працює).
  • Що посієш те й… (пожнеш).
  • Зробив діло – …(гуляй сміло).
  • Який майстер – …(така й робота).
  • Сім разів відміряй, …(а раз відріж).
  • Мало хотіти – слід… (навчитися і вміти).

Після виконання завдання учні повинні пояснити значення кожного прислів’я.

 

6. Вправа «Художник» ( 10 хв.)

Мета: розвиток зорової пам'яті.

Із групи вибирають двох дітей. Один — «художник», а інший замовляє йому свій портрет. Решта дітей — глядачі.

Художник уважно дивиться на замовника 1,5—2 хв, а потім повертається до глядачів і по пам'яті описує його зовнішність. (Гра повторюється 3—5 разів.)

 

7. Рефлексія ( 5 хв.)

Психолог звертає увагу учнів на плакат «Барометр», ставить питання: «Чи відбулися зміни настрою? Продемонструйте їх».

 

8. Вправа «Ланцюжок професій» ( 10 хв.)

Мета: розвиток в учнів уміння виділяти загальне в різних видах трудової діяльності.

Зараз ми по колу побудуємо "ланцюжок професій". Я назву першу професію, наприклад, металург, наступний назве професію, у чому-то близьку до професії металурга, наприклад, кухар. Наступний - назве професію, близьку кухареві і т.д.

Важливо, щоб той, хто називає зміг пояснити, в чому схожість названих професій, наприклад, і металург, і кухар мають справу з вогнем, з високими температурами, з печами.

По ходу вправи психолог іноді ставить уточнюючі питання: "У чому ж схожість вашої професії з тільки що названої?" Остаточне рішення про те, вдало названа професія чи ні, приймає група.

Обговорення

При обговоренні вправи важливо звернути увагу учасників, що між різними професіями іноді виявляються найцікавіші подібності. Наприклад, на початку ланцюжка називаються професії, пов'язані з металообробкою (як у нашому прикладі), в середині - з автотранспортом, а в кінці - з балетом.

(Приклад подібного ланцюжка: металург - повар - мясник - слюсар (теж рубає, але метал) - автослесарь - таксист - сатирик естрадний (теж "зуби заговорює") - артист драмтеатру - артист балету і т.д.)

Такі несподівані зв'язки між різними професіями свідчать про те, що тим людям, які обрали свій професійний шлях, не слід обмежуватися тільки одним вибором, адже важливо то, що шукає людина в одній (тільки в одній!) професії, може опинитися в інших, більш доступних.

 

9. Вправа «Павутинка» ( 5 хв.)

 Діти сидять у колі й передають один одному клубок ниток та, щоб він поступово розмотувався і всі, хто вже тримав клубок, узялися за нитку. Передача клубка супроводжується висловами про проведене заняття, емоціями, побажаннями.

 

Заняття 4

Мета заняття: ознайомити учнів із різноманітним світом професій; виховувати інтерес до свідомого вибору професії, любов до праці; розвивати вміння висловлювати свої думки, бажання набувати професійно важливих умінь.

 

1. Вправа  «Це я. Довідайся мене» ( 5 хв.)

Мета: зняття емоційної напруги, агресії, розвиток емпатії, тактильного сприйняття, створення позитивного емоційного тла в групі.

Вибирається один що водить, котрий повертається спиною до іншим. Діти по черзі ласкаво погладжують його по спині долонькою й говорять: “Це я. Довідайся мене”. Ведучий повинен угадати, хто до нього доторкнувся. Бажано, щоб кожна дитина побувала в ролі ведучого.

 

2. Повторення правил роботи в групі ( 5 хв.)

 

3. Вправа «Берег Розуміння і Гарного настрою» ( 5 хв.)

Мета: виявити очікування учасників від проведеного заняття.

Психолог роздає стікери у формі корабликів, учасники пишуть на них свої очікування і наклеюють на плакат із зображенням річки й берегів. Потім озвучують написане.

 

4.  Бесіда ( 5 хв.)

Доброго дня, лікарі і вчителі, токарі і поети, спортсмени і космонавти, артисти і моряки, будівельники і захисники Вітчизни! Не дивуйтеся, що я вас так називаю.

Пройдуть шкільні роки і саме ви станете за штурвал корабля, побудуєте зручні будинки, пошиєте гарний одяг, спечете найдивовижніший і найсмачніший у світі торт, або відкриєте нові зірки.

Той хоче бути космонавтом,

Той капітаном хоче буть...

Я теж подумав: ким же стати,

Яку в житті обрати путь?...

 

5. Вправа «Допитлива ворона» ( 10 хв.)

Мета: розвиток логічного мислення, розвиток уваги.

Кмітлива ворона заглядала в книжку і залишила в деяких словах своє "кар". Відгадайте ці слова. За сигналом психолога піднімаємо сигнальні картки.

1. _ _ кар (лікар)

Той, хто лікує людей.

2. _ _ кар (токар)

Фахівець, який працює на токарному станку.

3. _ _ _ кар (казкар)

Той, хто знає багато казок.

4. _ _ _ кар (друкар)

Фахівець, який працює у видавництві.

5. _ _ _ _ кар (аптекар)

Той, хто працює в аптеці.

 

6. Вправа «Де моє місце роботи?» ( 10 хв.)

Мета: активізувати увагу учнів.

                    Утвори пари

 Завод                                          шофер

Дитсадок                                    робітник

Їдальня                                       вихователь

Автобус                                     продавець

Магазин                                      кухар

 

7. Хвилинка-веселинка ( 5 хв.)

Плутанина

Геть усе, усе на світі Переплутав хлопчик Вітя. Каже: «Діти вчаться в полі, а комбайн працює в школі, всіх людей стрижуть в лікарні, а лікують в перукарні. Ми книжки беремо в аптеці, ліки — у бібліотеці». От який Вітько дивак! Ти ж бо знаєш — це не так! Діти, звісно, вчаться в... (Школі), а комбайн працює в... (Полі), Ми лікуємось в... (Лікарні), а стрижемось в... (Перукарні), Ліки беремо в... (Аптеці), а книжки — в... (Бібліотеці).

 

8. Вправа «Чий інструмент?» ( 10 хв.)

Мета: ознайомити із особливостями роботи людей різних професій.

 Тепер час показати знання особливостей роботи людей різних професій. Які  інструменти необхідні їм для роботи? Які предмети символізують ту чи іншу професію? Зараз ви повинні на бланку написати назви професій поруч з назвою предметів. Але вам потрібно поділитися на 2 групи.

Перелік інструментів та предметів

Група 1

Термометр, шприц, рецепт, ліки.              ___лікар_________________

Грим, сценарій, сцена, мікрофон.             ___актор ________________

Гайковий ключ, викрутка, домкрат, моторна олія.    ___автослюсар________

Голка, тканина, лекало, сантиметр.                             ___швачка____________

 

Група 2

Бетон, каска, кельня, цегла.                      ____муляр_________________

Файл, клавіатура, миша, монітор.            ____програміст____________

Дошка, крейда, зошит, оцінка.                 ____вчитель _______________

Мольберт, палітра, фарба, полотно.        ___художник__________

 

9. Вправа «Берег Розуміння і Гарного настрою» ( 5 хв.)

Повернімось до наших очікувань. Чи справдилися вони? Якщо «так», то нехай ваші кораблики пристануть до берега. А якщо «ні», вони ще плаватимуть бурхливою річкою життя, аж доки ви не усвідомите важливість впливу свого настрою на здоров’я власне та  оточуючих вас людей. Я бажаю вам, щоб якомога скоріше ваші кораблики пристали до берега «Розуміння».

 

 

Заняття 5

Мета заняття:   поглибити і розширити знання учнів про різноманітні професії, їх важливість; розвивати пам'ять, повагу до людей різних професій; виховувати зосередженість, щоб не розгубитися в різноманітності професій.

 

1. Вправа «Вушками» ( 5 хв.)

Учні сидячи у колі, передають свої вітання за допомогою своїх вушок по черзі зліва на право, і навпаки.

 

2. Повторення правил роботи в групі ( 5 хв.)

 

3. Вправа «Очікування» ( 5 хв.)

Школярі записують свої очікування на паперових метеликах та по ланцюжку озвучують їх. Потім приклеюють метеликів на квітку, збираючи таким чином нектар.

 

4. Вправа «Професія від А до Я» ( 15 хв.)

Мета: розширити знання учнів про різноманітність професій, розвивати мислення, увагу, кмітливість.

Учні поділяються на 2 групи. Кожна група отримує картки із завданнями. Учні повинні записати професії на кожну букву алфавіту.

А -

Н -

Б -

О -

В -

П -

Г -

Р -

Д -

С -

Е -

Т -

Є -

У -

Ж -

Ф -

З -

Х -

И -

Ц -

І -

Ч -

Ї -

Ш -

Й -

Щ -

К -

Ю -

Л -

Я -

М -

Ь -

 

Для психолога

А - адвокат, агроном, артист, актор

Н - науковець

Б - бібліотекар, брокер, будівельник

О - оператор, організатор

В - вихователь, водолаз, водій

П - програміст, письменник, пілот, продавець

Г - газозварювальник, гончар

Р - редактор, рибалка, рятівник

Д - дилер, двірник, диригент

С - столяр, склодув

Е - екскурсовод

Т - тракторист, тесляр, ткаля, токар

Є - єгер

У - учитель

Ж - журналіст, жокей

Ф - фельдшер, фермер

З - зоотехнік, зварник

Х - хореограф, хірург

И -

Ц - цирульник

І - інженер

Ч - чабан, чоботар

Ї - їздовий

Ш - швець, шофер

Й -

Щ -

К - кондитер, комбайнер, кравець, кухар, квітникар, космонавт

Ю - юрист

Л - лікар

Я -

М - менеджер, мебляр, машиніст, муляр,моряк

Ь -

 

5. Вправа «Зіпсований телефон» ( 5 хв.)

Мета: активізувати увагу, розвинути навички активного слухання.

Учасники утворюють ланцюжок. Психолог каже на вухо найближчому учаснику речення з 7 слів  «Професія – це вміння добре виконувати певну роботу» учасник має передати речення (як почув і зрозумів) наступному і так далі. По завершенню перевіряється правильність виконання завдання.

 

6. Вправа “Намалюй і опиши професію” ( 10 хв.)

Мета: Уміння узагальнити інформацію про даний вид професій, розвивати художні здібності, уміння визначити основні характеристики.

Учасники об`єднуються у 3 команди. Кожна команда отримує листок із назвою професії. Необхідно  намалювати людину даної професії.

 

7. Релаксаційна вправа «Веселка» ( 5 хв.)

    Мета: зняти емоційне напруження 

   Займіть зручну позицію, заплющіть очі і протягом 1-2 хвилин уявіть собі легку, чарівну веселку, прекрасну гру фарб і себе – у спокійному, приємному, розслабленому стані. Ви відпочиваєте. Вас поступово наповнює почуття спокою, розслаблення...

Роздивіться уважно всі кольори веселки. Які ви бачите кольори? Зафіксуйте кожний колір. Відчуйте, як зміна кольорів (червоний, жовтогарячий, жовтий, зелений, блакитний, синій, фіолетовий) приносить задоволення і приємність вашій душі і тілу. Відчувши повний спокій і задоволення, зафіксуйте свій стан. Поділіться враженнями.

 

8. Вправа «Назвіть одним словом» ( 5 хв.)

Мета: розвивати вміння узагальнювати, виділяти головне.

1. Людина,  яка  працює  під  водою...(водолаз)

2. Повар  на  кораблі...(кок)

3. Людина,  яка  фарбує  паркани,  стіни...(маляр)

4. Людина,  яка  все  знає  про  поле ,  пшеницю...(агроном)

5. Людина,  яка  керує  потягом...(машиніст)

6. Дівчинка  робить  сальто...(акробатка)

7. В  аптеці  працює...(фармацевт)

8. В  ательє  працює ...(модельєр)

9. В  магазині…(продавець).

 

9. Вправа «Телеграма» ( 5 хв.)

 Кожен учень повинен написати свої враження від занять (використати не більше 10 слів).

 

Заняття 6

Мета заняття: актуалізувати знання учнів про професії; розвивати кругозір учнів, мислення, увагу, спостережливість; виховувати любов і шанобливе ставлення до праці.

 

1. Вправа «Я люблю…» ( 5 хв.)

  Мета: розвинення емпатії, вміння висловлювати свої думки.

Для того щоб ми могли краще пізнати одне одного, я пропоную вам пограти в гру «я люблю…» Той, у кого опиниться м’ячик, повинен кинути його будь-кому з учасників, але сказати при цьому, що саме він любить робити, чим гратися. Наприклад, я кидаю м’ячика Олі та кажу: «Я люблю кататися на велосипеді».

 

2. Повторення правил роботи в групі ( 5 хв.)

 

3. Вправа «Очікування» ( 5 хв.)

Перед вами намальоване дерево досягнень, у вас є стікери-яблука.  Пропишіть, будь ласка, на них свої очікування та прикріпіть їх на нашому дереві.

 

4. Розповідь ( 5 хв.)

Погляньте навколо… Нас оточує дуже багато речей, необхідних для навчання, праці і відпочинку. Це все результат праці людей різних професій. Якщо ви бережете речі, то шануєте працю цих  людей.

                                      Кожний знає своє  діло.

                                     Літака веде пілот.

                                     Робітник йде на завод.                     

                                     Школярів учитель вчить

                                     Космонавт в ракеті мчить

                                     Кожний знає своє діло,

                                     Робить чесно його, вміло.

Сьогодні ми поговоримо про деякі з безлічі професій.

Що ж таке професія?

Професія – це вміння добре виконувати певну роботу, виготовляти різні речі, надавати послуги.

Усі професії потрібні і важливі. Своєю працею кожен буде приносити користь іншим людям.

 

5. Вправа «Плутанина у професіях» ( 10 хв.)

Мета: узагальнювати та систематизувати отриманні знання.

Вправа називається «Плутанина у професіях». Річ у тім, що, зібравши інформацію про професії, у нас відбувся збій головного компютера. Назви професій, їхній зміст – усе переплуталося. Вам потрібно розібратися у цій плутанині. А точніше вам потрібно встановити відповідність між професією і її характеристикою. (Учні діляться на 2 групи і встановлюють відповідність).

Завдання для  груп.

Назва професії

Характеристика

Економіст

Цифри, калькулятор, рахівниця, гроші, компютер.

Письменник

Казки, оповідання, вірші, книжка, компютер.

Модельєр

Мода, швейна машинка, стиль, одяг, тканини.

Космонавт

Небо, зірки, ракета, скафандр, орбіта.

Залізничник

Залізна дорога, потяг, світлофор, маршрут, мандри.

 

 

Комбайнер

Жнива, колосок, комбайн, нива, спека.

Екскурсовод

Екскурсія, памятники, архітектура, легенди.

Садівник

Дерева, кущі, квіти, земля, лопата.

Фотограф

Фото, проявлення, фотоапарат, негатив, слайд.

Художник

Картина, пензель, мольберт, портрет, пейзаж.

 

6. Робота у групах ( 10 хв.)

1. Вставте пропущені слова.

1) Навчає і виховує учнів…

2) Лікує хворих…

3) Перевозить пасажирів…

4) Веде телепередачі…

5) Готує їжу…

(Диктор, лікар, водій, кухар, учитель)

2. Вставте пропущені слова…

1) Вирощують хліб…

2) Роблять наші вулиці чистими…

3) Сім раз відміряє, а раз відрізає…

4) Шиє і ремонтує взуття…

5) Висаджує і доглядає квіти…

(Двірники, квітникарка, хлібороби, чоботар, кравець).

 

7. Вправа «Слухаємо тишу» ( 5 хв.)

Мета: розвинення самоконтролю, слухової уваги, зняття емоційного напруження, зниження рухової активності.

Дітям пропонується 15 секунд помовчати та послухати тишу, після чого кожен повідомляє про те, що почув саме він.

 

8. Кросворд ( 10 хв.)

  1. Смачно готує і нас годує… (Повар)
  2. Гарно, чисто прибирає і з мітлою дружбу має… (Двірник)
  3. За кермом він скрізь і всюди, і приносить користь людям… (Водій)
  4. Господарство гарне має, за худобою доглядає… (Фермер)
  5. Вчить він вправно рахувати, гарно літери писати… (Вчитель)
  6. Ремонтує труби він, щоб був чистий водогін… (Слюсар)
  7. У лікарні він працює та людей усіх лікує… (Лікар)
  8. Всі будинки розмалює, радість людям подарує… (Маляр)

 

В

Д

 

Ч

С

 

М

В

 

И

Л

 

А

І

В

 

Т

Ю

Л

Л

П

Р

О

Ф

Е

С

І

Я

О

Н

Д

Е

Л

А

К

Р

В

И

І

Р

Ь

Р

А

А

К

Й

М

 

Р

Р

 

Е

Р

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9. Вправа «Очікування» ( 5 хв.)

Психолог: всім учасникам чиї очікування від сьогоднішнього тренінгу справдилися пропоную перемістити яблука-стікери в кошики, які зображені біля яблуні.

 

Заняття 7

Мета заняття: уточнити і розширити знання учнів про різноманітні професії, про значення, важливість та необхідність будь – якої  професії для інших людей; виховувати повагу до праці, пошану до працьовитих людей.

 

1. Вправа «Мені подобається…» ( 5 хв.)

Мета: розвинення емпатії, створення позитивного емоційного клімату в групі.

Треба звернутися до сусіда ліворуч зі словами: «Сашко, мені в тобі подобається…», тобто похвалити сусіда за щось, зробити йому комплімент.

2. Повторення правил роботи в групі ( 5 хв.)

 

3. Вправа «Клумба» ( 5 хв.)

Мета: дізнатися очікування учнів.

На аркуші паперу формату А3 намальована  клумба без квітів. Учням  після оголошення теми тренінгу слід роздати «квіти», на яких вони пишуть  своє ім’я, а на зворотному боці — очікування  від тренінгу. Якщо співпадуть  їх очікування, то учні мають «посадити» квіти на клумбу.    

 

4. Вправа «Відгадай професію» ( 5 хв.)

Мета: виявляти характерні особливості даних професій, розвивати уміння обробляти інформацію, аналізувати, узагальнювати.

Психолог оголошує назву гри й за бажанням обирає двох головних гравців. Пояснює правила гри: “Зараз двоє з вас вийдуть, а інші загадують якусь професію. Потім вони повернуться та спробують відгадати цю професію за допомогою питань”.

 

5. Вправа «Хто більше?» ( 5 хв.)

Мета: розвиток мислення.

 Вибирається будь-яка буква алфавіту. Дітям пропонується називати професії, які починаються на цю букву.

 

6. Вправа «Будь уважний» ( 10 хв.)

Мета: уточнити  і розширити знання про різноманітність професій.

По черзі виходять учні та отримують від психолога картку з певним словом (назва професії). Кожен із трьох гравців повинен назвати ще одне поняття – слово, яке, на його думку, тісно пов’язане з даним і допоможе учням відгадати, що написано на картці.

Лікар – одужання, пацієнт, таблетки.

Детектив – розслідування, злочин, книга.

Бібліотекар – книга, читання, сторінки.

Регулювальник – дорога, світлофор, транспорт.

Художник – олівець, малювання, фарби.

Рибалка – риба, гачок, вудочка.

Кравець - одяг, ножиці, голка.

Листоноша – газети, телеграми, сумка.

Шофер – автомобіль, вантаж, колеса.

Хлібороб – поле, пшениця, комбайн.

 

7. Гра-руханка «Град» ( 5 хв.)

Мета: активізувати увагу учасників

 Учасники стають у коло. Психолог пропонує їм пригадати, як іде дощ, а за ним  - град, і почати разом з ним повільно тупотіть  ногами. Потім в зворотному порядку.

 

8. Вправа «Доповніть Словечко» ( 10 хв.)

Фахи На ВСІ Смаки

… (Будівельник) новий дім

Збудував на радість всім.

…(Ветеринар) тварин лікує —

За здоров’ям їх слідкує.

Все знає… (Географ) про кулю земну,

Про гір висоту та морів глибину!

… (Диригент) керує хором,

Нам співати з ним

Не сором!

… (Електрику!) Електропраску

Відремонтуйте нам, будь ласка!

… (Кухар) запрошує

Всіх на обід.

Страви смачні —

Пообідати слід!

… (Лікар) уважно оглянув дитину,

Каже: «Потрібні тобі вітаміни!»

… (Тренер) спортсменів тренує сумлінно,

Про олімпійську турбується зміну!

… (Перукар) чаклує в перукарні —

Зачіски всім робить дуже гарні!

… (Токар) виточив із сталі

Всі потрібні нам деталі!

… (Футболіст)

Штрафний пробив —

У ворота м’яч влетів!

Крутиться коло

Гончарне невпинно.

Зробить... (Гончар) Гарний глечик із глини!

                                                     (К. Чурюмов «Малятам про фахи»)

 

9. Вправа «Продовж речення» ( 10 хв.)

Отже, підійшло наше заняття до завершення, тому кожному з вас пропоную продовжити такі речення:

Сьогодні на занятті :

Я навчився.......................

Було цікаво.....................

Було важко.....................

А завершити нашу роботу хочу ось таким віршем:

                                           Кожний знає своє діло

                                           Літака веде пілот,

                                           Робітник йде на завод,

                                           Школярів учитель вчить,

                                           Космонавт в ракеті мчить!

                                           Кожний знає своє діло,

                                           Робить чесно його, вміло

                                                                           (Е. Саталкіна)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЖАРТІВЛИВІ ВІРШІ ПРО ПРОФЕСІЇ

 


Лікар

З понеділка по суботу ходить лікар на роботу.

Якщо раптом захворію, може вийти і в неділю.

Він мені призначить ліки, перевірить горло, ніс,

Скаже їсти борщ і кашу, щоб одужав я й підріс!

 

Перукар

До перукаря ходила,

Модну зачіску робила.

Волосся стало чепурне —

Не впізнаєте мене!

 

Учитель

Прийдуть до школи діти малі,

Там їх зустрінуть учителі,

Будуть навчати читати, писати

І одне одному допомагати.

 

Музикант

Мене дуже ваблять естрада та спів,

Іще музикантом я б стати хотів.

Грав би в оркестрі, а, може, і соло,

Були б зачаровані люди навколо,

Раділи б дорослі, і слухали б діти,

Давали б мені оберемками квіти.

 

Пекар

Є професій так багато:

Мама — кухар, слюсар — тато.

А я б в пекарні працював,

Хліб м'якенький випікав.

 

Економіст

До математики маю я хист,

Із мене вийшов би економіст.

Чи, може, бухгалтер, чи старший касир,

А, може, всесвітньо відомий банкір...

Бо я рахувати до тисячі вмію,

І в уряді стати міністром я мрію.

Розкаже малечі творіння моє.

То вірш, а то байка, то казка, то повість —

Усе буде дітям слухняним на користь.

 

 

 

 

Водій

А я за кермом полюбляю сидіти

І всіх пасажирів по місту возити.

Мотор гуркотить, наче пісню співа,

В кишені у мене водійські права.

Тролейбус зачинить дверцята свої,

Мені усміхнеться інспектор ДАІ.

 

Інженер

Закінчу я виш і одержу диплом,

Хорошим я стану працівником,

Я буду машини конструювати,

Такі, щоб і їздить могли, і літати,

Пливти по морях і вивчать атмосферу.

Почесна професія у інженера.

 

Режисер

А я дуже хочу знімати кіно.

Прошу кінокамеру в тата давно.

Зніму я багато кінокартин

Про всякі пригоди людей і тварин.

Я буду знімати і вдень, і вночі,

Щоби раділи мої глядачі.

 

Модельєр

А я модельєром би стати хотіла,

І гарну одежу я людям би шила.

Дівчата пройдуть у моєму вбранні —

І радісно стане на серці мені.

Фантазія, смак і тканини барвисті

Прикрасять людину в селі або в місті.

 

Космонавт

А я в космонавти піду, як зросту,

Ракета моя набере висоту,

І куля земна за бортом промайне,

Чекатимуть всі на планеті мене.

По космосу я у скафандрі пройдусь,

А потім на Землю до вас повернусь.

 

Агроном

Ґрунт удобрювати як? Де посіяти буряк?

Як рослини захищати, від хвороб їх лікувати?

Все в сільському господарстві агрономи знають,

І за це їх на селі дуже поважають.

 

 

 

Комбайнер

А я хотів би працювать на землі.

Весною мій трактор гуде на ріллі,

А влітку на полі комбайн гуркотить,

Мій дім у зеленім подвір'ї стоїть,

Встаю я із сонцем, працюю до ночі,

Зберуть урожай мої руки робочі.

 

Екскурсовод

Став би я екскурсоводом,

Спілкувався б із народом,

По музею б я ходив,

Про мистецтво б говорив.

 

Пожежник

На виклик пожежна машина летить.

Сміливий пожежник в кабіні сидить.

Його телефон «101» люди знають

І в разі пожежі завжди викликають.

 

 

 

 

Садівник

В саду працює садівник: дерева обгортає,

Кущам він форму надає, троянди поливає.

Створив він затишок в саду,

Охоче я туди іду.

 

Юрист 

Знає він обов'язки, знає всі права,

Це юрист досвідчений — світла голова.

Він закони пояснить у своїй країні.

Зможе він допомогти будь-якій людині.

 

Фотограф

Нам фото на пам'ять фотограф зробив,

І нашу родину він там відтворив.

Нехай дуже швидко минають роки,

На фото родинне дивлюсь залюбки.

 

Художник

Художник чудові картини малює,

В музеї милуюсь пейзажами я,

Там рідна природа, річки і долини,

Лани золоті, Україна моя!


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використана література:

1. Балл Г. О. Психолого-педагогічні засади професійної орієнтації школярів // Психолог. — 2004. — № 8.

2. Ваколюк І.  Тиждень профорієнтації у школі // Психолог. – 2009. – № 46.

3. Роль психологічної служби у професійному та особистісному самовизначенні школярів

Матеріли обласної науково-практичної конференції працівників психологічної служби системи освіти Чернівецької області 17 листопада 2010 року, Чернівці - Герца

4. Профорієнтація молодших школярів. З досвіду роботи практичного психолога Прокопенко К.В., 2013 р.

5.Г. Животівська Усі професії хороші – обирай до смаку ( програма корекційно – розвивальних занять ) // Психолог. – лютий № 5, 2010 р.- С. 18 – 20.

6. С. Сажина Ким бути? ( заняття з учнями 3 – 5 класів ) // Психолог. - грудень № 48, 2010 р.- С. 15.

7. інтернет – ресурс: teacher.inmart.ua/.../цікавий-світ-професій-3-клас

8. інтернет – ресурс: school9.net.ua/.../Ким%20хочеш%20стати.%2...

9. Л. Северіна До проблеми профорієнтації // Психолог, № 12, 2010 р. – С.19

10. Т.С. Голосова Модель профорієнтаційної роботи // Шкільному психологу. Усе для роботи, № 2, 2012 р. – С.4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ободовська Алла Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додав(-ла)
Сербин Віта
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
20 травня 2019
Переглядів
3642
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку