Корекційно-розвивальна програма
ЗМІСТ
Пояснювальна записка………………………… 5
Заняття1 Психологічний практикум. Ігрові вправи для розвитку уваги та пам’яті…………9
Заняття 2 Я і моя увага……………………….. 19
Заняття 3 Лабіринти уваги…………………… 27
Заняття 4 Вузлики пам’яті……………………. 34
Заняття5 Психологічний практикум. Тренування і розвиток пам’яті…………………………...… 42
Заняття 6 Що я маю на думці………………… 51
Заняття 7 Моя уява……………………………. 59
Заняття 8 Фантазія – експромт……………….. 68
Заняття9 Цікаві способи розвитку уяви та пам’яті………………………………………….. 78
Заняття 10 Активно мислимо………………… 88
Список використаних джерел………………... 98
Шановний колего!
Школа, в яку хочеться ходити. Школа, що виховує освічених українців нового покоління, всебічно розвинених, здатних змінювати світ навколо себе. Школа, де учні позбавлені необхідності зубрити і сидіти, склавши рученята на парті. Здається, йдеться про якийсь паралельний Всесвіт? Насправді, саме так виглядає Нова українська школа, впровадження якої вже почалось в Україні кілька років тому.
Сьогоднішній першокласник – це завтрашній допитливий школяр, майбутній випускник, громадянин-патріот. Але важливо, аби на кожному етапі становлення він був успішною особистістю, яка володіє знаннями та вміннями, взаємопов’язаними з його ціннісними орієнтирами, що формують його життєві компетентності, необхідні для успішної самореалізації у житті, навчанні та праці.
Саме виклики часу зумовили процес реформування загальної середньої освіти, побудови Нової української школи, яка має за орієнтир збереження цінностей дитинства, необхідність гуманізації навчання, особистісного підходу, розвитку здібностей учнів, створення навчально-предметного середовища.
Завдання психологічної служби закладу загальної середньої освіти полягає в допомозі, у забезпеченні психологічного комфорту з перших днів перебування дитини в новому освітньому закладі, сприянні вияву їх творчості та допитливості, розвитку здібностей і розширенню їх можливостей для подальшої самореалізації.
Пояснювальна записка
У Новій українській школі постає завдання не тільки подати необхідні знання з різних галузей науки, а й на основі цих знань розвинути особистість школяра, виховати культуру його мислення та мовлення. У цьому аспекті особливої уваги потребує початкова ланка освіти, оскільки тут формується більшість загально навчальних умінь і навичок, розвиваються розумові операції, вдосконалюються мовлення, мислення, пам’ять, увага, уява та інші психічні функції особистості.
При загальному зростанні інтересу до проблем розвитку пізнавальних процесів дитини у молодших класах не систематично використовуються методи та прийоми розвитку у дітей пам’яті, уваги, логічного мислення. Важливо і доцільно приділяти особливу увагу не лише засвоєнню дитиною необхідних знань зі шкільної програми, а всебічному розвитку школяра, особливо його пізнавальних процесів. Завдання початкової школи – розвинути у дітей вміння та бажання навчатися, наголошуючи при цьому на невимушеній, цікавій формі розвитку у школярів пам’яті, мислення, уваги та уяви.
Мета корекційно-розвивальної програми: активізація розвитку пізнавальних процесів, корекція психічних процесів. Сприяння забезпеченню повноцінного розвитку емоційної зрілості, упевненості у своїх силах, цілеспрямованості особистості.
Завдання корекційно-розвивальної програми:
Форми та методи роботи:
Заняття проводяться за індивідуальною формою роботи з дітьми молодшого шкільного віку, для вдосконалення мислення, пам’яті, уваги, уяви та інші психічні функції особистості.
Додатком до програми є зошит в якому працює дитина під час заняття та індивідуально в дома.
Тривалість заняття 35-45 хв.
Кількість занять – 10.
Календарно-тематичне планування
№ заняття |
Тема заняття |
Дата |
Тривалість |
Заняття 1 |
Психологічний практикум. Ігрові вправи для розвитку уваги та пам’яті |
|
35-45 хв |
Заняття 2 |
Я і моя увага |
|
35-45 хв |
Заняття 3 |
Лабіринти уваги |
|
35-45 хв |
Заняття 4 |
Вузлики пам’яті |
|
35-45 хв |
Заняття 5 |
Психологічний практикум. «Тренування і розвиток пам’яті» |
|
35-45 хв |
Заняття 6 |
Що я маю на думці |
|
35-45 хв |
Заняття 7 |
Моя уява |
|
35-45 хв |
Заняття 8 |
Фантазія - експромт |
|
35-45 хв |
Заняття 9 |
Цікаві способи розвитку уяви та пам’яті |
|
35-45 хв |
Заняття 10 |
Активно мислимо |
|
35-45 хв |
Заняття 1
Тема: Психологічний практикум. Ігрові вправи для розвитку уваги та пам’яті.
Мета: створювати позитивний емоційний настрій, атмосферу довіри та доброзичливості, сприяти розвитку комунікативних навичок і вмінь, активізувати та стимулювати пізнавальну діяльність, корегувати пізнавальні процеси, покращувати стан загальної та дрібної моторики, генерувати позитивну навчальну мотивацію.
Хід заняття
1. Вступна частина
Створюємо гарний настрій: «Усміхнись! Скажемо добрі слова один одному».
Складаємо «Абетку гарних слів»: згадай добрі, красиві слова на букву «Р» (рішучий, рідкісний, роботящий, радісний, ранок, Різдво інші).
2. Вправа мозкової гімнастики «Слон»
Дитині пропонується найти на малюнку представлені предмети та зафарбуй зеленим кольором.
Цікава вправа, яка допоможе підняти настрій та розслабитися. Запропонуйте дитині стати та нахилити голову до лівого плеча. Далі треба:
Вправа виконується повільно, по 3-4 рази кожною рукою.
3. Вправа «Хто швидше?»
Учневі пропонується якнайшвидше і точніше викреслити в одному з рядків бланка букву «к». Успішність виконання завдання оцінюють за часом виконання і кількістю допущених помилок — пропущених букв. Чим менше пропусків, тим більша успішність. При цьому потрібно заохочувати і стимулювати інтерес.
Бланк з літерами
НКЛІСНЛСАКЕКХЕВСКХДРКМБЕГКЗРУЦВХЕІСТЛВКШЮЮГКПВГЛДТСЯКПІОЛЯБЖСНАУXСРКЛМВЗГЛПОАОФОХЬМВКЛНМЧКЛРТКСВХЕОВЛКТЧКЛХДБВНКАСВИЗДГКВЛТКВТЕСНАІСЕКНУХНАСНИПЕІТХДБЮЖЬЛЩГОШЛОГРИНПМАЕКСВЦФПКМІНОРТЛЗЮХТККНМУНГШЗДЛХОБРМПСКВФАУМСНКТКЛДЗХБТКВУЗНАЛІДМРАНКВДШБТСВФХБКІЛАКСШОВХКОЛБАНОВСПЛОЙШРАЛКОСТДІБКПСВБГЛКРПКІКОВЛТМНУДХБСРЛГДКУФСТМНЛНОЛКВСХЕМВАЇМСКАЛДГТЕВДЕХДБІТХГКУКЛМНКЕЛКСНЛСАКЕКХЕВСКХДРКМБКГКЗРУЦВХЕІСТЛВКЛЩЮГКПУВГЛДТСЯКШВИЛЯБПОРНКАМДЄДРТЛЗЮХТККНМУНГШЗДЛХОБРМПСКОРХЕІСТ
ЛЩГОШЛОГРИНПМАЕКСВЦФПКМІНОРТЛЗЮХТККНМУНГШЗДЛХОБРМПСКВФАУМСНКТКЛДЗХБТКВУЗНАЛІДМРАНКВДШБТСВ
4. Вправа на розвиток дрібної моторики
Дитині потрібно обвести малюнок по контуру.
Психолог. Неуважним учням важко вчитися у школі. Якщо учень часто відволікається на сторонні справи під час пояснення матеріалу вчителем, то це означає, що він пропускає слова вчителя, а отже, він неуважний. Учень не може засвоїти нового матеріалу через неуважність. Прогалини у знаннях не дають змоги неуважному учневі зрозуміти математику, читання, мову. Щоб добре вчитися, учням треба бути особливо зосередженими на уроках, не відволікатися сторонніми справами, а уважно слухати вчителя.
Увага також дає вам змогу зосередитися, зупинити свій погляд на певному предметі, прислухатися до звуків, придивитися до краси.
5. Вправа «Оціни свою уважність»
Психолог читає оповідання двічі: перший раз пропускає одне речення, потім читає цілий текст, щоб дитина могли виявити пропущене речення.
Мурашка та голубка
Мурашці захотілося пити, і вона спустилася вниз до струмка. Але її накрила хвиля, і вона почала тонути.
Голубка, яка в той час пролітала повз струмок, помітила це і кинула Мурашці гілочку. Мурашка вилізла на гілочку і таким чином врятувалася.
Наступного дня Мураха побачила, що мисливець хоче піймати Голубку в сітку. Вона підлізла до нього і вкусила мисливця за ногу. Мисливець скрикнув від болю і випустив сітку. Голубка пурхнула і полетіла.
Запитання
— Чому Мураха спустилася до струмка?
— Як її врятувала Голубка?
— Хто хотів піймати Голубку?
— Що для цього хотів використати мисливець?
— Куди Мураха вкусила мисливця?
— Чи піймав мисливець Голубку?
— Яке речення було пропущено під час першого читання?
6. Фізкультхвилинка «Зарядка для очей»
7. Гра «Слухай і почуй»
Учневі пропонується уважно слухати слова, які говорить психолог, і плескати у долоні щоразу, коли трапляється назва тварини.
— Увага! Почали: шафа, собака, кінь, ліжко, кіт, потяг, горобець, машина, ворона, книжка, корова, коза.
Дитину просять підвестися, коли вона почує назву рослини. Слід повторити, що не треба плескати, а підводитися й реагувати не на тварину, а на рослину.
— Увага! Почали: дорога, тигр, береза, пшениця, літак, троянда, змія, дуб, лялька, гриб, школа, ромашка.
Запропонувати учневі підносити руку, коли вона почує назви професій.
— Увага! Почали: вазон, вчитель, лікар, куртка, продавець, лілія, пекар, комп'ютер, машиніст, корова, суддя, футболіст.
Запропонувати присісти, коли називатимуть казкових персонажів.
— Увага! Почали: стежка, мама, Колобок, Попелюшка, листоноша, Дюймовочка, папуга, Баба Яга, автобус, рукавичка, Круть та Верть, вікно.
8. Вправа «Знайди тінь»
Психолог. Подивись уважно на ці малюнки.
Знайди тінь до кожного предмета та з’єднай їх.
9. Вправа «Будь уважним»
Дитині пропонується знайти на картинці
представлені предмети та зафарбувати зеленим кліром у бланку.
10. Вправа «Загадкові тварини»
Учневі пропонується назвати тварин, з чистин тіл яких художник склав фантастичну тваринку.
11. Рефлексія заняття
12. Домашнє завдання
Гра «Жіночі імена!»
Методом закреслення знайти жіночі імена.
К |
Р |
Ь |
З |
Ч |
О |
Н |
У |
В |
І |
Р |
А |
М |
Р |
О |
К |
Б |
З |
І |
О |
Л |
Ь |
Г |
А |
А |
Р |
М |
А |
Р |
И |
Н |
А |
П |
С |
О |
Т |
К |
Р |
О |
М |
О |
Р |
А |
Л |
Б |
С |
И |
У |
Ч |
У |
Д |
А |
Л |
І |
Н |
А |
І |
Н |
Н |
А |
Р |
Д |
О |
Н |
(Віра, Ольга, Марина, Ліна, Інна)
Заняття 2
Тема: Я і моя увага.
Мета: створювати позитивний емоційний настрій, атмосферу довіри та доброзичливості, сприяти розвитку комунікативних навичок і вмінь, активізувати та стимулювати пізнавальну діяльність, корегувати пізнавальні процеси, покращувати стан загальної та дрібної моторики, генерувати позитивну навчальну мотивацію.
Хід заняття
1. Вступна частина
Створюємо гарний настрій: «Усміхнись! Скажемо добрі слова один одному».
Складаємо «Абетку гарних слів»: згадай добрі, красиві слова на букву «Н»
(наполегливий, надійний, ніжний, незвичайний).
Ця вправа здатна зняти напругу з рук та очей, а також допомагає синхронізувати роботу півкуль мозку, що помітно збільшує ефективність його роботи. Попросіть дитину взяти в кожну руку по олівцю. А отім можна починати малювати обома руками дзеркально-симетричні малюнки: цифри, літери, квіточки, будь що! Такі вправи дуже подобаються дітям.
3. Вправа «Знайди зайву фігуру»
Дитині пропонується у кожному рядку знайди зайву фігуру та закресли її.
Відповіді:1 - 2; 2 – 2; 3- 5.
4. Вправа «Продовж ряд»
5. Вправа «Відгадай слова»
Із поданих букв скласти слово і записати,
( для розгадки одні набори потрібно читати справа наліво, інші– переставляючи склади). Орієнтовні набори букв:
а, г, о, н /нога/
к, о,р,у /урок/
з, а, в, а /ваза/
м, а, з, и /зима/
о, н, і, к /кіно/
с, а, р, о /роса
6. Фізкультхвилинка
7. Вправа «Знайди розбіжності»
Розглянути картини та назвати розбіжності між ними.
8. Вправа «Плутанина»
Дитина уважно розглядає малюнки і
перераховує предмети, що на них зображені.
9. Вправа «Загадкові малюнки»
Дитині пропонується знайти всіх тварин, які художник заховав на малюнку.
10. Рефлексія заняття
11. Домашнє завдання
Кросворд «В гостях у літери «Б»
|
1 |
|
|
|
|
|
||||||
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
3 |
|
|
|
|
|
|
||||||
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
5 |
|
|
|
|
|
||||||
6 |
|
|
|
|
|
|
||||||
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
8 |
|
|
|
|
|
||||||
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
||||
10 |
|
|
|
|
|
|
||||||
Відповіді:
По горизонталі слово бібліотека
Заняття 3
Тема: Лабіринти уваги.
Мета: створювати позитивний емоційний настрій, атмосферу довіри та доброзичливості, сприяти розвитку комунікативних навичок і вмінь, активізувати та стимулювати пізнавальну діяльність, корегувати пізнавальні процеси, покращувати стан загальної та дрібної моторики, генерувати позитивну навчальну мотивацію.
Хід заняття
Створюємо гарний настрій: «Усміхнись! Скажемо добрі слова один одному».
Складаємо «Абетку гарних слів»: згадай добрі, красиві слова на букву «С»
(скромний, спокійний, сильний, симпатичний, сердечний, сміливий).
Дитині пропонуємо лівою рукою взятися за кінчик носа, а правою рукою через ліве вухо. Одночасно відпустити вухо і ніс, плеснути в долоні, потім поміняти положення рук «з точністю до навпаки».
3. Вправа на розвиток уваги
Дитині потрібно розглянути уважно зразок на якому розташовані 4 тваринки з геометричними фігурами всередині. Завдання: за 20 секунд запам’ятати тварини і геометричні фігури, зображені під ними. Потім, закривши зразок, у кожному з порожніх місць вписати відповідну їй геометричну фігуру за зразком.
4. Вправа «Домалюй»
Дитині потрібно домалювати рибкам хвостики, метеликам – вусики, равликам – раковини.
5. Вправа «Знайди 10 відмінностей»
6. Фізкультхвилинка. Пальчикова
гімнастика
7. Вправа на розвиток уваги
Учневі пропонується знайти 10 слів і кожне слово заштрихувати різним кольором.
8. Вправа «Лабіринт»
Учневі пропонується довести дітей до лісу по сонячній доріжці.
9. Вправа «Будь уважним»
Дитині пропонується знайти на картинці
представлені предмети та зафарбувати зеленим кліром у бланку.
10. Рефлексія заняття:
11. Домашнє завдання «Розгадай ребус»
Ребус – це своєрідні загадки, задачі які зображуються за допомогою букв, фігур, знаків, малюнків.
Правильні відповіді: стовп, історія, тісто, сторона, постовий, кісточка, трибуна, вітрина, підвал.
Заняття 4
Тема: Вузлики пам’яті.
Мета: створювати позитивний емоційний настрій, атмосферу довіри та доброзичливості, сприяти розвитку комунікативних навичок і вмінь, активізувати та стимулювати пізнавальну діяльність, корегувати пізнавальні процеси, покращувати стан загальної та дрібної моторики, генерувати позитивну навчальну мотивацію.
Хід заняття
1. Вступна частина
Створюємо гарний настрій: «Усміхнись! Скажемо добрі слова один одному».
Складаємо «Абетку гарних слів»: згадай добрі, красиві слова на букву «У».
( українець, улюблений, урожай, усмішка, уста, упевнений, умілий успішний).
2. Вправа мозкової гімнастики «Сова»
Ця вправа стимулює приток крові до головного мозку та сприяє поліпшенню уваги. Станьте перед учнем та запропонуйте йому повторювати за вами наступні рухи:
3. Вправа на розвиток дрібної моторики
Дитині потрібно обвести малюнок по контуру.
4. Гра «Натюрморт»
Завдання – запам’ятати, що зображено на картинці. Через 30 секунд сховайте зображення та попросіть учня назвати всі предмети, які йому вдалося запам’ятати.
Для ускладнення завдання можна запропонувати учневі давати короткий опис зображених предметів (наприклад, груша – жовта).
5. Фізкультхвилинка
6. Вправа «Імена»
Дитині називають імена, пропонують їх запам'ятати, а потім розділити на групи (наприклад, на чоловічі й жіночі).
Імена: Елла, Віктор, Руслан, Надія, Вероніка, Богдан, Діна, Петро, Валентин, Білл, Валерія, Дейл, Маргарет, Джон
7. Вправа «Крапка-лінія»
З’єднай точки послідовно, і ти дізнаєшся, чим милується Віні-Пух і Паць.
8. Вправа «Карта пам’яті»
Завдання: скільки предметів ти запам’ятав за
9. Вправа «Скоромовки різної довжини»
Розучування скоромовок.
1.Купила бабуся буси Марусі.(4 слова).
2. Муха – горюха сіла на вуха. (5 слів).
3. В їжака – їжаченята, у вужа – вуженята. (6 слів).
4. Від тупоту копит пил по полю летить. (7 слів).
5. Ходить квочка коло кілочка, водить діточок коло квіточок. (8 слів).
6. Цвіркунець на скрипочці цвірінчить, горобець на гілочці ноти вчить. (9 слів).
10. Гра «Інопланетяни»
Для заняття вам знадобиться малюнок, на якому зображені 3 інопланетянина, кольорові олівці, аркуш паперу.
Ви говорите дитині, що в місто прилетіли 3 інопланетянина і необхідно уважно вивчити їх портрети, запам'ятавши всі деталі зовнішнього вигляду гостей. Після цього демонструється малюнок із зображенням інопланетян. На запам'ятовування дається 30 секунд і малюнок забирається. Ви даєте дитині завдання: «До тебе в гості поспішає другий інопланетянин. Закрий очі, уяви його зовнішній вигляд і точно намалюй портрет другого за рахунком інопланетянина».
Портрети інопланетян складаються з геометричних фігур. За аналогією ви зможете самі скласти подібні фігури для подальших занять. Також можна розфарбувати фігури, це ускладнить завдання. Але не використовуйте при цьому більше трьох кольорів. Після виконання завдання малюнок, зроблений дитиною, порівнюється із зразком. Якщо дитина легко і безпомилково справляється із завданням, то можна запропонувати їй намалювати наступного разу двох або всіх трьох інопланетян. Також можна варіювати час, відведений на запам'ятовування малюнка, в залежності від кількості допущених помилок. Не забувайте, що дитині потрібно нагадувати, щоб вона закривала очі і подумки малювала образ. В цьому і полягає суть зорової пам'яті - таким чином предмет фіксується і запам'ятовується.
11. Рефлексія заняття
12. Домашнє завдання «Розгадай ребус»
Відповіді – грип, ніч, учитель, купальник, грудень.
Заняття 5
Тема: Психологічний практикум. «Тренування і розвиток пам’яті».
Мета: створювати позитивний емоційний настрій, атмосферу довіри та доброзичливості, сприяти розвитку комунікативних навичок і вмінь, активізувати та стимулювати пізнавальну діяльність, корегувати пізнавальні процеси, покращувати стан загальної та дрібної моторики, генерувати позитивну навчальну мотивацію.
Хід заняття
1. Вступна частина
Створюємо гарний настрій: «Усміхнись!
Скажемо добрі слова один одному».
Складаємо «Абетку гарних слів»: згадай добрі, красиві слова на букву «Т»
(терплячий, толерантний, талановитий, товариський).
2. Вправа «Моє ім’я»
Пропонуємо дитині у зошиті намалювати своє ім’я (це може бути сюжетна картинка, явище природи), потім розповісти про свій малюнок.
- Які асоціації у тебе виникли під час малювання свого імені?
- Яким ласкавим іменем називають тебе батьки?
- Чи подобається тобі твоє ім’я?
3. Вправа мозкової гімнастики «Ковпак мудреця»
Ця вправа загострює слух, покращує рівновагу, одночасно підвищуючи розумові та фізичні здібності. Виконувати її учень може стоячи чи сидячі:
Вправа повторюється чотири рази.
4. Гра «Магазин»
Психолог називає слова: хліб, сіль, ковбаса, масло, сир, яблука, лимон, цукор. Дитина «покупець» іде до магазину і називає всі слова «продавцю» - психологу. «Продавець» стежить, чи всі слова запам’ятав «покупець».
5. Вправа «Повтори навпаки»
Психолог зачитує 1-3 – складові слова – учень вимовляє їх навпаки. Наприклад: «сон» - «нос», «раб» – «бар», «село» - «олес», «сир» - «рис», «ліс» - «сіл», «машина» - «анишам», «озеро» - «орезо».
6. Вправа «Пари слів»
Дитині пропонують послухати й запам'ятати пари слів. Потім треба закрити їх і спробувати за першим словом згадати і записати його пару.
7. Фізкультхвилинка
8. Вправа «Геометричні фігури»
Візьміть набір об'ємних геометричних фігур із картону (куб, піраміда, циліндр, конус, кулька). Дитині зав'язують очі та пропонують общупати фігури, які стоять у «шерензі». Потім деякі фігури міняють місцями. Дитині розв'язують очі, і вона називає, які фігури не на місці.
9. Вправа «Вірші в картинках»( мнемо таблиці).
Розучування за допомогою малюнків.
10. Вправа «Кольорові квіти»
Дитині пропонується розглянути квіти та запам’ятай, якого кольору в них пелюстки і серединки. Потім закрити картинку та розфарбувати квіти на другій картинці так само.
11. Рефлексія заняття
12. Домашнє завдання
Вправа «Відшукай зайве»
У кожній групі слів або малюнків є хтось або щось зайве, що не підходить до інших. Знайди зайве і закресли!
Відповіді: Скрипка (не духовий інструмент).
Париж (не країна).
Перець (не фрукт).
Стрільба з лука (не потрібен м’яч).
Равлик (не комаха).
Заняття 6
Тема: Що я маю на думці.
Мета: створювати позитивний емоційний настрій, атмосферу довіри та доброзичливості, сприяти розвитку комунікативних навичок і вмінь, активізувати та стимулювати пізнавальну діяльність, корегувати пізнавальні процеси, покращувати стан загальної та дрібної моторики, синхронізувати роботу головного мозку, генерувати позитивну навчальну мотивацію.
Хід заняття
1. Вступна частина
Створюємо гарний настрій: «Усміхнись!
Скажемо добрі слова один одному».
Складаємо «Абетку гарних слів»: згадай добрі, красиві слова на букву «В» (вічливий, вихований, великодушний, всезнаючий, веселий).
2. Вправа мозкової гімнастики «Активна рука»
Дана вправа зміцнює поставу, покращує координацію рука-око-вухо, поглиблює видих, активізує словесні експресії, творчий розвиток, тренує мікро і макро - моторику.
3. Гра «Меморі їстівне»
Дана гра тренує пам’ять.
Для гри вам знадобиться кришечки від пластикових пляшок та невеличкі їстівні речі: будь-які горіхи, ягоди, родзинки, маленькі цукерочки тощо.
Кришечки перемішуються, і з них викладається ігрове поле. Дитина за один хід відкриває дві кришечки. У випадку якщо вони однакові, то гравец ьз’їдає смаколики і робить ще один хід. В іншому випадку кришечки кладуться на колишні місця, і хід переходить до іншого гравця.
Виграє найситніший.
4. Гра «Кажи навпаки»
Дана гра розвиває уяву, мислення.
Кидаємо дитині м’ячика і називаємо будь-яке слово, що має антонім. Дитин повертає м’ячика, називаючи при цьому слово з протилежним значенням. Наприклад:
великий - маленький, товстий - тонкий, чорний - білий, гарячий - холодний, порожній - повний, легкий - важкий, чистий - брудний, хворий - здоровий, дитина - дорослий, вогонь - вода, сильний - слабкий, веселий - сумний, гарний - потворний, боягуз - сміливець.
Розвиваємо логічне мислення. Словниково-логічні вправи.
Назвати предмети одним узагальнюючим словом:
а) калина, ліщина, … - це
б) помідор, огірок, капуста, … - це
в) ялина, верба, … - це
г) курка, гуска, індик, … - це
Встав букви і вилучи зайвий предмет:
М..р..з Г..з..та В..л..к..й
С..і.. Кн..г.. К..р..тк..й
Л..д Ж..рн..л Д..в..ий
К..в..н К..ша В..да
6. Вправа «Знайди числа» (таблиці Шульте)
Таблиця, в якій хаотичним чином розміщені послідовно числа від 1 до 25. Суть роботи з таблицями полягає у швидкому послідовному знаходженні всіх чисел, розташованих в таблиці.
Таблиці застосовуються для розвитку швидкості сприйняття інформації. Постійна робота з такими таблицями допомагає розширити периферичний зір. Широке поле зору скорочує час пошуку інформаційних частин тексту. Також за рахунок роботи з такими таблицями розвивається пам'ять, увага, зростає швидкість пошукових рухів зору, що є важливою складовою навички швидкого читання.
8 |
20 |
17 |
2 |
12 |
23 |
5 |
21 |
13 |
18 |
10 |
15 |
1 |
25 |
6 |
4 |
24 |
22 |
16 |
9 |
14 |
19 |
7 |
11 |
3 |
7. Вправа «Анаграми»
Вправа для розвитку логічного мислення та уваги. Дитині пропонується розшифрувати слово і записати відповідь. Вправа виконується на швидкість . Якщо слово не вдається розшифрувати, слід залишити його і виконувати наступні завдання.
УЖК ______________
ИВЖ _____________
УБД ______________
АДВ ______________
ИДМ _____________
ІМД ______________
АДХ ______________
Вправу потрібно проводити у формі гри, коли дитина у гарному настрої.
8. Хвилинка медитації
Звучить спокійна мелодія.
- Бачиш, сонечко до нас зазирнуло у клас. Ковзнуло по стіні, по твоєму обличчю. Ущипнуло за щічку, полоскотало твого чуба й почало розсіювати свої промінці. Простягни до нього свої долоньки. Воно освітило тебе, принесло багато тепла. Ти теж став (ла), як сонечко. Ти – володар теплого добра. Ти радісний і щасливий. Ти – маленьке сонечко.
9. Малювання та письмо двома руками
Метою цієї вправи є налаштування півкуль головного мозку на гармонійну, узгоджену співпрацю через одночасне створення малюнка та обведення ліній обома руками.
Дитина бере в обидві руки по олівцю та одночасно двома руками обводить малюнок за пунктирними лініями. Не слід вимагати від дитини ідеально рівних ліній, Головне те, що працюють дві руки одночасно.
10. Рефлексія заняття
11. Домашнє завдання
Вправа «З'єднай по точках»
В подібних завданнях потрібно з'єднати по порядку точки, щоб вийшов малюнок, який можна використовувати як розмальовку. Вправи розвивають увагу, посидючість, навчають порядковому рахунку. Точки можна з’єднувати в прямому і зворотньому порядку. При з’єднанні точок у зворотньому порядку, завдання значно ускладнюється.
Заняття 7
Тема: Моя уява.
Мета: створювати позитивний емоційний настрій, атмосферу довіри та доброзичливості, сприяти розвитку комунікативних навичок і вмінь, активізувати та стимулювати пізнавальну діяльність, корегувати пізнавальні процеси, покращувати стан загальної та дрібної моторики, синхронізувати роботу головного мозку, генерувати позитивну навчальну мотивацію.
Хід заняття
1. Вступна частина
Створюємо гарний настрій: «Усміхнись! Скажемо добрі слова один одному».
Складаємо «Абетку гарних слів»: згадай добрі, красиві слова на букву «Д» (дружелюбний, доброзичливий, добрий, добросовісний)
2. Вправа мозкової гімнастики «Колисочка»
Під час виконання вправи відбувається стимуляція спинномозкової рідини, зростає активність мозку, міцнішає нервова система, профілактика м’язових напружень.
3. Гра «Меморі осіннє» (тренуємо свою власну пам'ять)
Восени можна назбирати в лісі або парку різнокольорового листя, засушити і зробити з нього ГРУ «меморі».
Картки перемішуються, і з них викладається ігрове поле зображенням вниз.
Учень за один хід відкриває дві картки. У випадку якщо вони однакові, то він забирає картки собі і робить ще один хід. В іншому випадку картки кладуться на колишні місця, «сорочками» вгору і хід переходить до іншого учасника.
Хто зібрав більшу кількість парних карток, той і виграв. (таким чином тренуємо свою власну пам'ять).
Гру можна ускладнювати, додаючи в набір картки з новими зображеннями.
4. Гра «Виключи зайве»
Гра розвиває уяву і слухову пам’ять.
Попросіть дитину послухати слова, які ви будете називати, і вибрати з трьох слів зайве. Щоб полегшити завдання, нехай дитина спробує уявиляти предмети, які ви називаєте.
Колір:
1) банан, ківі, лимон;
2) курча, лимон, ромашка;
3) помідор, вишня, кора;
4) сніг, пшениця, вата.
Матеріал:
1) чашка, каструля, тарілка;
2) книжка, ручка, журнал;
3) картон, ключ, коробка;
4) сорочка, гумка, спідниця.
Смак:
1) черешня, малина, лимон;
2) карамель, капуста, цукор;
3) апельсин, хурма, мандарин;
4) печиво, перець, цукерка.
Розвиваємо пам'ять та уяву.
Психолог грає з дитиною. Спочатку у дитини 6 сірників. Один, ведучий, викладає з 6 сірників довільну композицію, потім на одну-дві секунди показує її партнеру.
Партнер зі своїх сірників викладає точно таку ж фігурупо пам'яті. Потім учасники міняються ролями. При успішному виконанні умови кількість сірників поступово збільшується до 12-15.
Примітка: впринципі, використовува тиможна не тільки сірники, але і рахункові палички, ґудзики, намистинки, олівці, руки тощо.
Наприклад:
6. Вправа «Знайди числа» (таблиці Шульте)
Таблиця, в якій хаотичним чином розміщені послідовно числа від 1 до 25. Суть роботи з таблицями полягає у швидкому послідовному знаходженні всіх чисел, розташованих в таблиці.
Таблиці застосовуються для розвитку швидкості сприйняття інформації. Постійна робота з такими таблицями допомагає розширити периферичний зір. Широке поле зору скорочує час пошуку інформаційних частин тексту. Також за рахунок роботи з такими таблицями розвивається пам'ять, увага, зростає швидкість пошукових рухів зору, що є важливою складовою навички швидкого читання.
14 |
11 |
1 |
21 |
6 |
4 |
7 |
23 |
16 |
10 |
19 |
15 |
25 |
18 |
2 |
8 |
3 |
24 |
13 |
22 |
17 |
12 |
9 |
20 |
5 |
7. Вправа «Анаграми»
Вправа для розвитку логічного мислення та уваги. Дитині пропонується розшифрувати слово і записати відповідь. Вправа виконується на швидкість . Якщо слово не вдається розшифрувати, слід залишити його і виконувати наступні завдання.
ХАУ ______________
ТСО ______________
АГЗ ______________
УВЖ ______________
АВШ ______________
НВІ ______________
КИБ ______________
Вправу потрібно проводити у формі гри, коли дитина у гарному настрої.
8. Дихальна гімнастика
- Звикай дихати носом, особливо якщо погода прохолодна: холодному повітрю необхідно зігріватися у твоєму теплому носику, перш ніж воно потрапить у легені. Виконаймо дихальну гімнастику, зміцнімо здоров’я!
Виконання вправи: ноги разом, руки вздовж тулуба. Підняти руки вгору, потягнутися, піднятися навшпиньки – вдих; опустити руки вниз, опуститися на всю ступню – видих. Вимовити «у-х-х-х-х-х» (5 разів).
9. Малювання та письмо двома руками
Метою цієї вправи є налаштування півкуль головного мозку на гармонійну, узгоджену співпрацю через одночасне створення малюнка та обведення ліній обома руками.
Дитина бере в обидві руки по олівцю та одночасно двома руками обводить малюнок за пунктирними лініями. Не слід вимагати від дитини ідеально рівних ліній, Головне те, що працюють дві руки одночасно.
10. Рефлексія заняття
11. Домашнє завдання
Вправа «Моя уява»
Дитині пропонується домалювати малюнок.
Діти прямують в якесь особливе місце. Куди?
Заняття 8
Тема: Фантазія – експромт
Мета: створювати позитивний емоційний настрій, атмосферу довіри та доброзичливості, сприяти розвитку комунікативних навичок і вмінь, активізувати та стимулювати пізнавальну діяльність, корегувати пізнавальні процеси, покращувати стан загальної та дрібної моторики, синхронізувати роботу головного мозку, генерувати позитивну навчальну мотивацію.
1. Вступна частина
Створюємо гарний настрій: «Усміхнись! Скажемо добрі слова один одному».
Складаємо «Абетку гарних слів»: згадай добрі, красиві слова на букву «К» (кмітливий, красивий, коханий, культурний, корисний, класний)
2. Вправа мозкової гімнастики «Перемінний рух»
Відбувається активізація взаємодії правої і лівої півкуль, покращуються слух і зір, координації рухів вцілому, вдосконалення читання і письма. Посилення активності організму.
3. Гра «Меморі»
Для гри вам знадобиться набір карток - по дві картки на одне зображення. Картки перемішуються, і з них викладається ігрове поле зображеннями вниз.
Дитина за один хід відкриває дві картки. У випадку якщо вони однакові, то він забирає картки собі і робить ще один хід. В іншому випадку картки кладуться на колишні місця, «сорочками» вгору і хід переходить до іншого гравця.
Хто зібрав більшу кількість парних карток, той і виграв.
(таким чином тренуємо свою власну пам'ять).
Гру можна ускладнювати, додаючи в набір картки з новими зображеннями.
4. Лабіринт
Робота з лабіринтами розвиває вміння цілеспрямовано зосереджуватися, вести пошук потрібного шляху, оглядаючись, а іноді і повертаючись назад, знаходити найкоротший шлях. Виконання таких завдань сприяє вдосконалення якості довільної уваги: поступово збільшує її обсяг, покращує її розподіл, переключення, стійкість.
При перевірці завдання зверніть увагу на те, щоб під час пошуку шляху дитина зупинялася на поворотах і подумки шукала вільний коридор. Зверніть увагу дитини на маленькі хитрощі, наприклад, з деяких лабіринтів можна швидше знайти вихід, якщо прокладати шлях з кінця.
5. Гра «Слова»
Сприяє розвитку уяви, уваги, мислення дитина вчиться добирати асоціації.
Назвати «Смачні» слова (мандарин, торт, сік і т.д.). Дитина називає слова.
1.«Смачні» слова (мандарин, торт, сік і т.д.)
2.«Страшні» слова (вовк, Баба Яга, привид і т.д.)
3.«Слова, що їздять» (велосипед, машина, автобус і т.д.)
4.«Слова, що літають» (метелик, літак, ворона і т.д.)
5. «Кухонні» слова (чайник, тарілка, холодильник і т.д.)
6.«Великі» слова (будинок, велетень, тато і т.д.)
7.«Красиві» слова (мама, квітка, картинка і т.д.)
Надалі можна придумувати, наприклад, «слова, що пахнуть», «зимові», «літні», «колючі», «таємничі», «підводні», «святкові», «сумні», «веселі», «добрі» і безліч інших. Спробуйте самі запропонувати назву, а також запропонувати зробити це дитині.
6. Вправа «Знайди числа» (таблиці Шульте)
Таблиця, в якій хаотичним чином розміщені послідовно числа від 1 до 25. Суть роботи з таблицями полягає у швидкому послідовному знаходженні всіх чисел, розташованих в таблиці.
Таблиці застосовуються для розвитку швидкості сприйняття інформації. Постійна робота з такими таблицями допомагає розширити периферичний зір. Широке поле зору скорочує час пошуку інформаційних частин тексту. Також за рахунок роботи з такими таблицями розвивається пам'ять, увага, зростає швидкість пошукових рухів зору, що є важливою складовою навички швидкого читання.
4 |
14 |
6 |
16 |
1 |
8 |
21 |
12 |
25 |
20 |
10 |
2 |
17 |
7 |
13 |
19 |
23 |
11 |
5 |
22 |
15 |
3 |
24 |
18 |
9 |
7. Вправа «Анаграми»
Вправа для розвитку логічного мислення та уваги. Дитині пропонується розшифрувати слово і записати відповідь. Вправа виконується на швидкість . Якщо слово не вдається розшифрувати, слід залишити його і виконувати наступні завдання.
ІВР ______________
ЕДМ ______________
УЛГ ______________
ОМЛ _____________
АЛК ______________
ЕВЛ ______________
ІТК ______________
Вправу потрібно проводити у формі гри, коли дитина у гарному настрої.
8. Хвилинка релаксації
«Бурулька»
Мета: досягти оптимального емоційного стану.
Стань, заплющ очі, руки підніми угору. Уяви, що ти — бурулька. Напруж усі м'язи твого тіла. Запам'ятай це відчуття. Необхідно завмерти у цій позі на 1-2 хвилини. Потім уяви, що під дією сонячного тепла ти починаєте поволі танути, розслаблюючи поступово кисті рук, потім — м'язи плечей, шиї, корпусу, ніг тощо. Запам'ятай свої відчуття у стані розслаблення. Виконуй вправу доти, доки дитина не досягне оптимального емоційного стану. Цю вправу також можна виконувати, лежачи на підлозі.
9. Малювання та письмо двома руками
Метою цієї вправи є налаштування півкуль головного мозку на гармонійну, узгоджену співпрацю через одночасне створення малюнка та обведення ліній обома руками.
Дитина бере в обидві руки по олівцю та одночасно двома руками обводить малюнок за пунктирними лініями. Не слід вимагати від дитини ідеально рівних ліній, Головне те, що працюють дві руки одночасно.
10. Рефлексія заняття
11. Домашнє завдання
Вправа «Повтори за зразком»
Заняття9
Тема: Цікаві способи розвитку уяви та пам’яті.
Мета: створювати позитивний емоційний настрій, атмосферу довіри та доброзичливості, сприяти розвитку комунікативних навичок і вмінь, активізувати та стимулювати пізнавальну діяльність, корегувати пізнавальні процеси, покращувати стан загальної та дрібної моторики, синхронізувати роботу головного мозку, генерувати позитивну навчальну мотивацію.
1. Вступна частина
Створюємо гарний настрій: «Усміхнись! Скажемо добрі слова один одному».
Складаємо «Абетку гарних слів»: згадай добрі, красиві слова на букву «Х» (хоробрий, хороший, хазяйновитий)
2. Вправа мозкової гімнастики «Енергетичне позіхання»
Відбувається релаксація м’язів обличчя, очей, шийно-потиличної зони, активізація творчого мислення і експресивної діяльності, зміцнення сили голосу, внутрішня релаксація.
3. Гра «Меморі тканинне»
Картки перемішуються, і з них викладається ігрове поле зображенням вниз.
Учень за один хід відкриває дві картки. У випадку якщо вони однакові, то він забирає картки собі і робить ще один хід. В іншому випадку картки кладуться на колишн імісця, «сорочками» вгору і хід переходить до іншого учасника.
Хто зібрав більшу кількість парних карток, той і виграв. (таким чином тренуємо свою власну пам'ять).
Гру можна ускладнювати, додаючи в набір картки з новими зображеннями.
4. Гра «Виключи зайве»
Гра розвиває уяву і слухову пам’ять, підходить для дітей 5-8 років.
Попросіть дитину послухати слова, які ви будете називати, і вибрати з трьох слів зайве. Щоб полегшити завдання, нехай дитина спробу єуявляти предмети, які ви називаєте.
Величина:
1) олівець, пенал, ручка;
2) кіт, корова, кінь;
3) жирафа, вовк, верблюд;
4) автомобіль, павук, брошка.
Форма:
1) папка, каблучка, книга;
2) чашка, ложка, склянка;
3) кавун, морква, м’яч;
4) вода, молоко, камінь.
Вага:
1) слон, автомобіль, телефон;
2) будинок, вата, пір’їнка;
3) парта, стіл, ножиці;
5. Вправа «Пригадай малюнок»
Для цієї гри знадобляться: листок паперу, олівці і секундомір.
На малюнку, наведенному нижче, представлені 12 зображень. Дитині пропонується розглянут малюнки першого рядка, закривши решта аркушем паперу, щоб вони не відволікали увагу. Через 30 сек. попросіть її закрити цілком всю сторінку і намалювати по пам'яті предмети першого рядка. Потім запропонуйте дитині порівняти, наскільки їхні малюнки відповідають малюнкам зразка. Далі перейдіть до наступного рядка. З двома останніми рядками попрацюйте одночасно.
6. Вправа «Знайди числа» (таблиці Шульте)
Таблиця, в якій хаотичним чином розміщені послідовно числа від 1 до 25. Суть роботи з таблицями полягає у швидкому послідовному знаходженні всіх чисел, розташованих в таблиці.
Таблиці застосовуються для розвитку швидкості сприйняття інформації. Постійна робота з такими таблицями допомагає розширити периферичний зір. Широке поле зору скорочує час пошуку інформаційних частин тексту. Також за рахунок роботи з такими таблицями розвивається пам'ять, увага, зростає швидкість пошукових рухів зору, що є важливою складовою навички швидкого читання.
4 |
13 |
7 |
21 |
10 |
9 |
17 |
22 |
11 |
1 |
19 |
24 |
2 |
25 |
16 |
5 |
14 |
8 |
23 |
18 |
15 |
20 |
6 |
12 |
3 |
7. Вправа «Анаграми»
Вправа для розвитку логічного мислення та уваги. Дитині пропонується розшифрувати слово і записати відповідь. Вправа виконується на швидкість . Якщо слово не вдається розшифрувати, слід залишити його і виконувати наступні завдання.
УКБ ______________
КРА _______________
ОДЙ ______________
УЗБ _______________
АЛЗ _______________
ИМР ______________
АКМ ______________
Вправу потрібно проводити у формі гри, коли дитина у гарному настрої.
8. Хвилинка релаксації
«Лимон»
Сядь зручно: руки вільно розмісти на колінах (долонями вгору), плечі та голова опущені, очізаплющені. Уявисобі, що у тебе управійруці — лимон. Починай повільно його стискати до тих пір, поки не відчуєш, що «вичавиш увесь сік». Розслабся. Запам’ятай свої відчуття. Тепе руяви, що лимон знаходиться у твоїй лівій руці. Повтори вправу. Знову розслабся і запам’ятай свої відчуття. Після цього виконай вправу одночасно обома руками. Розслабся. Насолодися станом спокою.
9. Малювання та письмо двома руками
Метою цієї вправи є налаштування півкуль головного мозку на гармонійну, узгоджену співпрацю через одночасне створення малюнка та обведення ліній обома руками.
Дитина бере в обидві руки по олівцю та одночасно двома руками обводить малюнок за пунктирними лініями. Не слід вимагати від дитини ідеально рівних ліній, Головне те, що працюють дві руки одночасно.
10. Рефлексія заняття
11. Домашнє завдання
Вправа «Моя уява»
Дитині пропонується домалювати малюнок.
Яка за вікном погода?
Заняття10
Тема: Активно мислимо.
Мета: створювати позитивний емоційний настрій, атмосферу довіри та доброзичливості, сприяти розвитку комунікативних навичок і вмінь, активізувати та стимулювати пізнавальну діяльність, корегувати пізнавальні процеси, покращувати стан загальної та дрібної моторики, синхронізувати роботу головного мозку, генерувати позитивну навчальну мотивацію.
1. Вступна частина
Створюємо гарний настрій: «Усміхнись! Скажемо добрі слова один одному».
Складаємо «Абетку гарних слів»: згадай добрі, красиві слова на букву «Щ» (щедрий, щасливий, щира, шановна)
2. Вправа мозкової гімнастики «Кнопки мозку»
Це міні-серія з трьох вправ, які нібито вмикають “електричну систему” організму. В результаті активізується кровопостачання головного мозку і робота обох його півкуль, підвищується концентрація уваги, покращується сприйняття сенсорної інформації.
Вправи знімають розумову втому, допомагають зосередитися на запам’ятовуванні нової інформації і навіть покращують координацію рухів. Крім того, вони сприяють розслабленню, знімають нервову напругу (і дуже корисні, до речі, гіперактивним дітям, котрі легко збуджуються).
Кожнувправувиконувати кожною рукою по 20-30 секунд.
3. Гра «Меморі звукове»
У пластикові "яйця" від кіндер-сюрпризу насипте різні наповнювачі (горох, рис, пісок та ін.) Щоб знайти однакові пари, дитина повинна буде струснути "яйця". Ця гра окрім зорової пам’яті тренує ще й слухову.
4. «Моя уява»
Дитині пропонується домалювати малюнок.
Намалюй їй капелюшка.
5. Гра «Фотоапарати»
Дітям на секунду показується картка з будь-яким зображенням, діти повинні якомога докладніше описати його.
6. Вправа «Знайди числа» (таблиці Шульте)
Таблиця, в якій хаотичним чином розміщені послідовно числа від 1 до 25. Суть роботи з таблицями полягає у швидкому послідовному знаходженні всіх чисел, розташованих в таблиці.
Таблиці застосовуються для розвитку швидкості сприйняття інформації. Постійна робота з такими таблицями допомагає розширити периферичний зір. Широке поле зору скорочує час пошуку інформаційних частин тексту. Також за рахунок роботи з такими таблицями розвивається пам'ять, увага, зростає швидкість пошукових рухів зору, що є важливою складовою навички швидкого читання.
15 |
6 |
11 |
2 |
5 |
25 |
22 |
24 |
8 |
19 |
3 |
13 |
17 |
1 |
12 |
9 |
18 |
21 |
23 |
4 |
14 |
20 |
10 |
7 |
16 |
7. Вправа «Анаграми»
Вправа для розвитку логічного мислення та уваги. Дитині пропонується розшифрувати слово і записати відповідь. Вправа виконується на швидкість . Якщо слово не вдається розшифрувати, слід залишити його і виконувати наступні завдання.
ОРТ ______________
ИРС ______________
АНП ______________
ИВП ______________
ІРЗ ______________
КОО _____________
ІНЖ ______________
Вправу потрібно проводити у формі гри, коли дитина у гарному настрої.
8. Дихальна гімнастика
«Повітряна кулька»
Стань, заплющ очі, руки підніми угору, набери повітря у легені. Уяви, щоти — велика повітряна куля, що наповнена повітрям. Постій у такій позі 1—2 хвилини, напружуючи усі м’язи тіла. Потім уяви, що у кульці з’явилася невеличка дірочка. Повільно починай випускати повітря, одночасно розслаблюючи м’язи тіла: кисті рук, потім — м’язи плечей, шиї, корпусу, ніг тощо. Запам’ятай свої відчуття у стані розслаблення. Виконувати вправу доти, доки дитина не досягнете оптимального емоційного стану.
9. Малювання та письмо двома руками
Метою цієї вправи є налаштування півкуль головного мозку на гармонійну, узгоджену співпрацю через одночасне створення малюнка та обведення ліній обома руками.
Дитина бере в обидві руки по олівцю та одночасно двома руками обводить малюнок за пунктирними лініями. Не слід вимагати від дитини ідеально рівних ліній, Головне те, що працюють дві руки одночасно.
10. Рефлексія заняття
11. Домашнє завдання
Вправа «Домалюй половинку»
1. Методичний посібник. С. Коробко,
О. Коробко Робота психолога з молодшими школярами. К.: Літера ЛТД, 2014.- 416 с.
2. Система профілактичних та психокорекцій них вправ для дітей молодшого шкільного віку.
В.Д. Жукотинська, Н.В. Зюзіна, С.М. Комісарова. – Ч.: Технодрук, 2008. – с.88
3. Газета «Психолог» січень (1-49, 2003р.)
4. Психологічний інструментарій «Мислення дитини» упорядник С. Максименко, Л. Кондратенко. –К.: Главник, 2004. – 112 с.
5. Психологічний інструментарій «Увага дитини» упорядник л, Терлецька, С. Максименко, Л. Кондратенко. –К.: Главник, 2004. – 112 с.
6. Психологічний інструментарій «Пам'ять дитини» упорядник С. Максименко, Л. Кондратенко. –К.: Главник, 2004. – 112 с.
7. С.В. Баришполь Посібник практичного психолога. – Х.: Основа, 2009. – 267, (5) с.
8. О.П. Кудря, О.В. К88 Грищенко. Гімнастика для мозку. Зошит для гармонійного розвитку обох півкуль мозку. –Київ, 2017.- 172 с.
9. Газета «Психолог» № 3-4 (531-532), лютий 2014 рік.
10. Газета «Психолог» № 17-18 (593-594), вересень 2016 рік.