СВІТ ЕМОЦІЙ ТА ПОЧУТТІВ
(корекційно-розвивальне заняття)
Мета: створення умов для зацікавлення підлітків у заняттях; знайомство зі світом емоцій і їхньою роллю в житті людини; формування вміння розуміти почуття та емоції інших людей та адекватно виявляти свої; розвивати навички саморегуляції.
Обладнання: папір, фломастери, олівці, ручки, ватмани.
Час проведення: 45 хвилин
Вікова категорія: учні 5 класу
Форма роботи: групова
Зміст тренінгу
№ |
Вид роботи |
Час (хв.) |
Ресурсне забезпечення |
1 |
Вступ. Привітання. |
2 |
|
2 |
Повідомлення теми, мети заняття. |
1 |
|
3 |
Вправа «Знайомство» «Не хочу хвалитися, але я…» |
3 |
|
4 |
Правила роботи в групі. |
3 |
ватман, маркери |
5 |
Бесіда «Роль емоцій у житті людини» |
4 |
|
6 |
Вправа «Плутанина» |
5 |
|
7 |
Вправа «Де живуть почуття» |
5 |
роздруковані аркуші паперу |
8 |
Вправа «Малюємо злість» |
5 |
аркуш паперу, фломастери, олівці |
9 |
Вправа «Без маски» |
7 |
картки |
10 |
Рефлексія заняття «Я відчуваю» |
3 |
|
11 |
Етюд «Куля бажань» |
5 |
повітряні кулька |
12 |
Підсумок заняття. |
2 |
|
Хід заняття
Психолог: Ми зібрались сьогодні невипадково. Напевно, багато хто з вас хотів би з’ясувати, чому в нього бувають труднощі у спілкуванні з людьми, у навчанні, навіть у ставленні до себе. Хтось почувається невпевнено, хтось самотньо, хтось тривожно. Саме ці питання та багато інших будуть обговорюватися на наших заняттях. Саме тут ви зможете познайомитися одне з одним ближче, стати згуртованою командою, перебороти тривожність і скутість у спілкуванні. Головне поділитися власними невдачами й досягненнями, прикрощами і радощами, одержати допомогу й підтримку, відчути значимість і цінність своєї особистості. А все це можливо лише завдяки доброзичливій і душевній атмосфері.
Учні стають у коло і по черзі говорять про себе щось позитивне («розумний, веселий, добрий...»), розпочинаючи з психолога по колу.
Психолог пропонує учасникам сформулювати правила спільної взаємодії, що сприятимуть продуктивній праці протягом тренінгу. Деякі з них записані на плакаті:
- Відкинути всі неприємності, які існують у реальному житті.
- Налаштуватися на творчу атмосферу, співпрацю.
- Отримати максимум задоволення від спілкування одне з одним.
- Усе сказане сьогодні повинно бути щирим.
- Бути активним, доброзичливим і позитивним.
- Стислість і конкретність у передачі почуттів і думок.
- Я – висловлювання. Говорити від свого імені і про свої почуття.
- Зберігати таємниці учасників (конфіденційність)
- Виконання будь – якого завдання – важлива й відповідальна справа.
Психолог: Давайте прочитаємо правила хором. Прочитавши, скажемо: «Прийнято!», - і завершимо оплесками.
Психолог: Емоції відіграють велику роль у житті кожної людини. Ми сумуємо, радіємо. Захоплюємося, тужимо, гніваємося, хвилюємося або веселимося – все це прояви емоцій.
Емоції можна «відчувати», тобто ми можемо описати, що відбувається з нашим тілом, коли в нас виникають сильні почуття (можна почервоніти, відчути, що «перехопило подих», відчути порожнечу в животі тощо.)
Почуття допомагають нам зрозуміти, що добре, а що погано, і ми можемо почати якісь дії, наприклад, утекти, коли страшно, або поділитися своєю радістю, коли щасливі.
Емоції не бувають погані чи гарні – це частинка нас самих. Однак вони можуть впливати на наші вчинки. Однак людина, переживаючи тривогу й занепокоєння з приводу майбутньої контрольної, буде дуже ретельно до неї готуватися й отримає гарну оцінку. Інша, навпаки, настільки розхвилюється, боячись не впоратися, що забуде загальновідомі елементарні речі. Емоції дуже впливають на нашу поведінку, тому важливо знати, чим відрізняються емоції (почуття) від думок і дій (поведінки). Що робить людина в тій або іншій конкретній ситуації, як вона визначає свій стан – «я думаю», «я відчуваю» чи «я роблю»?
Мета: подолання замкнутості, пасивності, скутості, рухове розслаблення.
Учні стають у коло і, витягнувши руки вперед, заплющують очі, сходяться в центр. Правою рукою кожен бере за руку іншого учасника гри, ліва рука – для того, щоб за неї хтось узявся. Психолог стежить, щоб за одну руку взявся лише один учасник. Виходить плутанина. Після цього всі розплющують очі. Завдання учнів – розплутатися, не відпускаючи рук.
Психолог: Кожен на отриманому бланку необхідно проставити місце де «живе» те чи інше почуття, поруч у колонці проставити оцінку інтенсивності прояву за 10-бальною шкалою.
«Назва почуттів» |
Місце, де я зазвичай відчуваю їх |
||||
Вдома |
Школа |
В новій компанії |
Серед друзів |
В інших місцях (вказати, де саме) |
|
Гнів |
|
|
|
|
|
Образа |
|
|
|
|
|
Радість |
|
|
|
|
|
Сором |
|
|
|
|
|
Злість |
|
|
|
|
|
Захоплення |
|
|
|
|
|
Страх |
|
|
|
|
|
Здивування |
|
|
|
|
|
Провина |
|
|
|
|
|
Сум |
|
|
|
|
|
Задоволення |
|
|
|
|
|
Любов |
|
|
|
|
|
Хитрість |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Обговорення:
Мета: зняття психоемоційного напруження.
Учасникам пропонується намалювати на аркушах паперу свою злість так, як вони її уявляють, а потім розірвати малюнок і викинути в «Мішечок для гніву».
Мета: навчання навичок самоаналізу, рефлексії.
Психолог: Перед вами набір карток. Ви будете по черзі брати по одній й одразу, без підготовки, продовжувати фразу, початок якої написаний в цій картці. Ваше висловлення повинно бути гранично щирим і відвертим!
Приблизний зміст карток:
• Особливо мене дратує те, що я...
• Я не можу стримати свої почуття, коли....
• Іноді люди не розуміють мене, тому що я...
• Вірю, що зможу...
• Мій настрій часто....
• Я почуваюся спокійно, коли...
Психолог: Необхідно сказати, які почуття й відчуття ви пережили на цьому занятті.
Мета: спонукання учнів проявити увагу один до одного.
Усі стають колом, один з учнів бере в руки кулю, передає її сусіду ліворуч, промовляючи: …(ім’я), бажаю тобі…»
Упродовж виконання завдання треба дивитися одне на одного, виражаючи інтонацією та мімікою своє добре ставлення.
Психолог пропонує учням висловити свої враження від заняття. Разом сказати: «До побачення!» і помахати один одному руками.