Корекційно-розвивальні заняття для учнів першого класу «Психологічний вплив на емоційний розвиток та психологічні процеси першокласників засобами української народної дитячої пісні

Про матеріал

Проблема розвитку психологічних процесів учнів першого класу є актуальною сьогодні.

Навчання у середній школі побудоване таким чином, щоб ознайомити учнів із засадами наукових дисциплін, що вивчають. Розуміння закономірносте, які покладено в основу наукових узагальнень, можливе за умови, що учень володіє відповідною операційною системою інтелектуальної діяльності – понятійним мисленням, уявленням та добре володіє своєю пам'яттю. Тільки в цьому разі він розуміє те, що йому пояснюють на уроці, і те, що самостійно опрацьовує в додатковій літературі.

Низький рівень сформованості основних розумових операцій є однією з головних причин різкого зниження успішності учнів в середній школі.

В кожній пісні є куплети і є приспіви, які повторюються. І навіть якщо діти і не мають такого бажання, їм все одно доводиться запам'ятовувати слова. Діти, крім того, запам'ятовують не тільки слова, але й музику, ритм. Також багатьом діткам цікавіше вчити пісеньки, ніж прості вірші.

Мета програми:

  • Ø Формування у дітей навичок міжособистісного спілкування з однолітками і дорослими на етапі адаптації до школи;
  • Ø Відреагування на негативні емоції, розвиток довільної сфери, пізнавальних процесів;
  • Ø Розвиток психологічних процесів (пам'яті, уваги, мислення і т. д.);
  • Ø Навчання способів релаксації й зняття емоційного напруження;
  • Ø Підвищення опору стресу;
  • Ø Навчання способів вольової мобілізації;
  • Ø Естетичне виховання учнів.

Завдання програми:

  • § Створення умов для успішної адаптації;
  • § Формування навичок конструктивного спілкування учнів та навичок особистісної взаємодії;
  • § Зниження рівня тривожності;
  • § Підвищення віри в у свої сили та формування адекватної самооцінки;
  • § Сприяння сформованості учнівського колективу та створенню доброзичливої атмосфери в класі;
  • § Формувати у дітей здатність до аналізу та синтезу, абстрагування та конкретизації, вміння класифікувати та узагальнювати, порівнювати та виділяти суттєве, мислити за аналогією, бачити відмінності та закономірності;
  • § Розвивати самостійність думки, вміння розмірковувати, вчити дітей застосовувати набутті знання та навички у змінених умовах;
  • § Формуванню навички й потребу в самоконтролі, осмисленому ставленні до виконуваного завдання, давати дітям можливість доводити правильність своїх дій, здійснювати самоперевірку виконаного завдання;
  • § Виробляти уміння давати словесний звіт про виконану роботу;
Перегляд файлу

1

 

Корекційно-розвивальні заняття для учнів першого класу «Психологічний вплив на емоційний розвиток та психологічні процеси першокласників засобами української народної дитячої пісні»

Розробки занять практичного психолога Пліщинської ЗОШ І-ІІІступенів Мартинюк Інни Василівни

 

Справді, народ, який міг співати такі пісні і милуватися ними, не міг стояти на низькому рівні освіти.

 Ф.Боденштенд, німецький перекладач

 

ВСТУП

 

«...в руках педагога є могутній засіб попередження грубості,

безсердечності, морального безкультур ’я - це лікування музикою»

В. Сухомлинський

 

     Сьогодні ми маємо людину, яка живе у напів-віртуальній свідомості. Технічний прогрес продовжує змінювати наше життя, але нам ще повністю невідомо, які побічні ефекти він несе. Музика має великий емоційний вплив на людину, яка її слухає. До того ж її вплив не залежить від віку, освіти, професії, соціальної і національної приналежності слухача. Сприйняття музики не вимагає попередньої підготовки і доступне навіть маленьким дітям.

Дослідники констатують прикру статистику — лише 25 % сучасної молоді здатні до логічного абстрактного мислення. В українській системі виховання споконвіку використовувалися фольклорні тексти, які є справжнім джерелом людської мудрості, виразником народного світогляду, скарбницею національної духовності. Значну їх частину становить українська народна дитяча пісня. Навіть селяни знали, чим відрізняється “хороше” мислення від ”поганого”, навіть відчували, як його поліпшити, як сформувати у своїх дітей навички критичної оцінки, як допомогти їм оволодіти способами отримання адекватних знань, переходячи з нижчих рівнів мислення до вищих. Повсякденна турбота про естетичне виховання дітей - це спільна справа школи, сімї, громадськості. Дитині потрібна активність, яка б розвивала рухи, мислення, викликала жвавість, бадьорість, радісний настрій. І одним з видів такого спілкування стали українські народні дитячі пісні. Сприйняття української дитячої народної пісні  безпосередньо впливає на особливості дитячої поведінки, на їхній емоційний розвиток.

 Враховуючи що молодший вік є особливо перспективний в розвитку музичного сприймання, необхідне достатнє музичне навантаження на память дітей.

 

Розвиток психологічних процесів учнів першого класу

 

Дзвін шабель, пісні, походи, воля соколина, тихі зорі, ясні води — моя Україна.

 В. Сосюра

 

Пояснювальна записка

Проблема розвитку психологічних процесів учнів першого класу є актуальною сьогодні.

Навчання у середній школі побудоване таким чином, щоб ознайомити учнів із засадами наукових дисциплін, що вивчають. Розуміння закономірносте, які покладено в основу наукових узагальнень, можливе за умови, що учень володіє відповідною операційною системою інтелектуальної діяльності – понятійним мисленням, уявленням та добре володіє своєю пам’яттю. Тільки в цьому разі він розуміє те, що йому пояснюють на уроці, і те, що самостійно опрацьовує в додатковій літературі.

Низький рівень сформованості основних розумових операцій є однією з головних причин різкого зниження успішності учнів в середній школі.

В кожній пісні є куплети і є приспіви, які повторюються. І навіть якщо діти і не мають такого бажання, їм все одно доводиться запам’ятовувати слова. Діти, крім того, запам’ятовують не тільки слова, але й музику, ритм. Також багатьом діткам цікавіше вчити пісеньки, ніж прості вірші.

Мета програми:

  • Формування у дітей навичок міжособистісного спілкування з однолітками і дорослими на етапі адаптації до школи;
  • Відреагування на негативні емоції, розвиток довільної сфери, пізнавальних процесів;
  • Розвиток психологічних процесів (памяті, уваги, мислення і т. д.);
  • Навчання способів релаксації й зняття емоційного напруження;
  • Підвищення опору стресу;
  • Навчання способів вольової мобілізації;
  • Естетичне виховання учнів.

Завдання програми:

  •   Створення умов для успішної адаптації;
  •   Формування навичок конструктивного спілкування учнів та навичок особистісної взаємодії;
  •   Зниження рівня тривожності;
  •   Підвищення віри в у свої сили та формування адекватної самооцінки;
  •   Сприяння сформованості учнівського колективу та створенню доброзичливої атмосфери в класі;
  •   Формувати у дітей здатність до аналізу та синтезу, абстрагування та конкретизації, вміння класифікувати та узагальнювати, порівнювати та виділяти суттєве, мислити за аналогією, бачити відмінності та закономірності;
  •   Розвивати самостійність думки, вміння розмірковувати, вчити дітей застосовувати набутті знання та навички у змінених умовах;
  •   Формуванню навички й потребу в самоконтролі, осмисленому ставленні до виконуваного завдання, давати дітям можливість доводити правильність своїх дій, здійснювати самоперевірку виконаного завдання;
  •   Виробляти уміння давати словесний звіт про виконану роботу;  

 

 

Velykodni_igryЗаняття 1 «Я  серед  інших»

 

Мета: cприяти розвитку самоусвідомлення та самосприйнятя особистості;

   корекція негативних проявів  поведінки.

Обладнання: плакати, стікери, аркуші А-4, маркери, кольорові олівці, кошик очікувань.

Вступне слово тренера.  Повідомлення  теми  заняття.

1. Вправа «Я ніби..».

Всі учасники тренінгу сідають у коло, кожен по черзі називає своє ім'я та  продовжити  речення «Я  ніби..» (наприклад: «морська істота», «одинокий подорожуючий», «меч на фоні голубого неба»…)

Обговорення

-Чи  було для вас складно  придумувати  метафору  про  свою якість? Чому?

2. Вправа «Правила групи»

Учасники  тренінгу приймають заздалегідь підготовлені правила  та  додають  свої.

Запитання для обговорення:

- Як ви гадаєте, яких правил нам потрібно дотримуватись, щоб наш  тренінг пройшов успішно?

-Які правила нам буде легко виконувати, а які важко (чому)?

-Які з цих правил ми можемо узяти за основу у спілкуванні?

3. Вправа «Наші очікування».

Ми з вами познайомилися ближче. І ви, мабуть, ще не всі впоралися з хвилюванням.  Спробуємо поділитися своїми думками щодо  очікувань  на  нашому  занятті. Для цього я роздам вам аркуші липкого паперу. Ви маєте 5 хвилин, щоб записати свої очікування стосовно наших заняття. Потім учасники оголошують свої  записи та  прикріплюють  їх на плакаті  із  зображенням  повітряного  змія.

sm_full4. Вправа «Індійські імена»

Тренер повідомляє, що ви знаєте в індійських племенах було прийнято давати імена, пов’язані з природними явищами. Такі імена часто  визначали  суттєву рису( життєву позицію) людини. Наприклад: давали імена «Сильний вітер», «Лютневий мороз», «Швидка річка», «Ясний вогонь», «Сильний грім», «Палюча блискавка» тощо.

Подивіться один на одного. Як вам здається, які імена можна придумати для учасників нашої групи?

Обговорення:

-Чи подобається Вам, як Вас назвали в групах?

5. Вправа «Інформаційне повідомлення»

Самопізнання — це відкриття себе, виявлення передусім своїх позитивних якостей і можливостей і тих задатків, які потім шляхом самовиховання людина зможе перетворити в здібності, а талант в стійку рису характеру.

Основне правило самопізнання— шукати в собі істинне “Я”. Все в собі пізнати неможливо, вірніше, важко. Кожна людина має пізнати психологію власної особистості, мати уявлення про психологічні механізми і закономірності образу власного “Я”, своєї пам"яті, уявлення, волі, здібностей, індивідуальності — всього того, що як кінцевий результат якого-небудь складного і важливого процесу вона підмічає в самій собі. Самопізнання - це вивчення психічних властивостей, процесів і станів своєї особистості, в тому числі її спрямованості (мета, мотиви, інтереси, ідеали, переконання), характеру, темпераменту, здібностей, пізнавальних процесів (відчуття, сприйняття, увага, пам'ять, уявлення, мислення), вольових емоційних процесів, а також психофізіологічного стану організму і особистих якостей.

Людина діє і діючи вона змушена пізнавати себе так само як вона пізнає своє оточення.

Аналізуючи результати своєї діяльності, власну поведінку, рівень фізичного і психічного здоров'я, особа пізнає свої якості. Самооцінка визначається світоглядом, ідеалами, рівнем інтелектуального розвитку особи. Отже  компонентами  самопізнання  є: «мої уявлення про мене», мої  уявлення  про  світ,  суб»єктивна  реальність.

6.  Вправа «Рятівне коло»

Тренер об’єднує учасників в три групи: «Віра», «Надія», «Любов».

Кожна група отримує завдання, придумати проблемну ситуацію та  вирішити її  за допомогою української дитячої  народної пісні.

Група «Віра» отримує  опис   ситуації - «Конфлікти»

Група «Надія» ситуація пов’язана   з  самотністю або хитрістю («Я лисичка, я сестричка»)

Група «Любов» ситуація - «Любові» (колискова)

Завдання  для  груп:

-Яку християнську  заповідь ми порушуємо  в даній ситуації?

 -Як би я допоміг іншому,  використовуючи християнську мораль?

Обговорення:

-Як  ми  міркували, вирішуючи  ситуації?

-Як  ми  будемо  діяти  в  інших  подібних  ситуаціях?

-Що  спонукає  нас  до  негативних  вчинків?

-Хто   чи  що  може  допомогти  нам?

7. Релаксаційна вправа «Колір моєї душі»

Мета: вміння передати свої відчуття, прислухаючись до себе.

Психолог: сядьте зручно, відкиньте голову назад. Заплющіть очі. Спробуйте заглянути у свій внутрішній світ.

  •    Прислухайтесь до себе…
  •    Ось ви бачите веселку кольорів...
  •    Ваша душа випромінює колір…Який він…
  •    Який колір ви бачили?

Спробуйте його відтворити.

Обговорення:

Чи сподобалась Вам вправа?

Який колір душі Ви побачили?

vernisazh228. Підведення підсумків. Очікування від тренінгу.

Учасники  обмінюються  досвідом, отриманим  на  занятті.

Слово  тренера.

9. Вправа «Отримай свого ангелочка»

Тренер роздає зображені ангелочки на папері А-4, учасники повинні вирізати і підібрати колір для свого ангелочка.

 

Заняття 2  «Ненасилля»

 

Мета: Формування толерантного ставлення в учнівському колективі. Попередження випадків насилля у сімї та школі.

Хід заняття:

1. Вправа «Знайомство».

 Кожен називає своє ім’я та позитивну рису характеру на першу букву свого імені.

2. Вправа  «Ненасилля»

 Клеїмо стікери для визначення поняття «Ненасилля».

3. Вправа «Репетиція оркестру»

Мета: кожна дитина має отримати можливість для виходу своїх емоцій під час «керування оркестром». Ця гра підбадьорює дітей та формує в них відчуття тісного єднання з однолітками.

Матеріали: аудіокасета із жвавою веселою музикою, яка подобається дітям.

Хід заняття: — Хто із вас коли-небудь бачив диригента? Ви спостерігали за тим, як він рухається за диригентським пультом?

Коли залунає музика, ви всі можете встати i диригувати уявним оркестром. «Диригуйте» долонями, руками, колінами, ногами та всім своїм тілом, щоб показати музикантам, з якою експресією ті повинні грати.

Вправу пропонується проводити з музичним супроводом. Дуже важливо, щоб під час проведення ігор дорослий (учитель, керівник гуртка, практичний психолог) стимулював розвиток уважного, чуйного ставлення один до одного. 

4. Вправа «Малюнок ненасилля».

 Учні створюють груповий малюнок. Малюють фрагмент їм відомої української дитячої народної пісні, де на їхню думку розповідається про любов, повагу, дружбу.

в5. Вправа «Хто співає краще всіх»

Мета: за допомогою цієї «слухової гри», потрібно уважно вслуховуватись та локалізувати звуки. Ви можете використовувати цю гру для того, щоб підняти настрій групи, для більш творчого проведення розминок.

Матеріали: пов’язка на очі.

Хід заняття: станьте, будь ласка, в одне велике коло. Один із вас повинен показати, чи вміє він добре слухати. Ця дитина отримує пов’язку, зав’язує очі та встає в центр кола. Решта починає співати одну i ту саму пісню, але кожен з різною силою звучання. Хтось співатиме гучніше від усіх, i ведучий, із зав’язаними очима, повинен визначити, хто це. Він також мусить відгадати ім’я співака з найкращим голосом i спробувати підійти до нього та доторкнутися.

— Хто хоче бути першим ведучим та стати в центрі кола?  Ірино, вийди на хвилинку з зали, щоб група вибрала, хто буде співати найголосніше. (Крім того, група повинна вибрати пісню).

Попросіть кожного визначити свою силу звучання співу та найдіть таку дитину, яка захоче i зможе взяти на себе завдання співати найголосніше. Після цього ведучий може ввійти до зали. Добре, якщо ведучим зможуть побувати якомога більше дітей.

Аналіз вправи-гри:

  •   Чи важко було тобі співати з однаковою силою звучання?
  •   Як ти зазвичай розмовляєш: дуже тихо, дуже голосно чи спокійно?
  •   Легко тобі слухати, як розмовляють у нашій групі? Чи, іноді хтось, на твою думку, говорить дуже голосно?

6. Вправа «Колискова»

Мета: за допомогою колискової пісні показати дітям любов матері до них, її переживання, хвилювання та турботу про диття.

  • Рефлексія
  •   Що відчуває мама?
  •   Про які відчуття розповідається у колисковій?
  •   Які у вас були емоції?
    1. Вправа Підведення підсумків. Обговорення.

 

Заняття 3 «У світі пізнавальних процесів»

 

Мета: Розвиток уяви, фантазії та пам’яті за допомогою засобів української народної дитячої пісні

Обладнання: плакати, стікери, аркуші А-4, маркери, кольорові олівці, кошик очікувань.

Вступне слово тренера.  Повідомлення  теми  заняття.

  1.                      Вправа – знайомство «Згадай математику»

Мета: розвивати у дітей уміння стислої самопрезентації. Розвивати пам'ять та увагу.

Хід вправи: діти сидять у колі. Рахуємо по колу. Той, на кого припаде число кратне трьом, вимовляє замість цифри своє ім’я (кратне двом, чотирьом) і порівнює себе із героєм своєї улюбленої української народної дитячої пісні.

1.2. Вправа – привітання «Комплімент»

      (психологічна розминка)

      Мета: сприяти вмінню побачити сильні та слабкі сторони, позитивні  якості будь-якої людини.

      Хід вправи: учасники сідають у коло. Кожний повинен подивитися на того, хто сидить від нього зліва і подумати, яка риса характеру, яка звичка цієї людини йому найбільше подобається, і він хоче сказати про це, тобто зробити комплімент. Починає той, хто готовий сказати приємні слова своєму партнерові. Інші учасники уважно слухають. Той, кому зроблено комплімент, повинен як мінімум подякувати.

2. Повторення правил роботи в групах

   - Для чого в нашому житті існують різні правила? (відповіді дітей)

   Правила роботи групи під час тренінгу:

-     Брати участь у виконанні вправ і завдань добровільно;

-          Говорити від свого імені, про себе, висловлювати свої думки;

-     Один говорить - інші слухають;

-          Обговорюють дію, а не особу;

-          Говорити тільки за темою;

-          Бути доброзичливим;

-          Не критикувати: кожний має право на власну думку;

-          Говорити коротко, по черзі.

 3. Вправа «Підкажи сам собі»

    Мета: розвивати якості пам’яті.

    Хід вправи

    - Пам'ять – одна з найпопулярніших психічних особливостей людини. Ми сьогодні з вами проведемо ігри та вправи на розвиток пам’яті.

    Учням пропонується запам’ятати 20 слів: Подоляночка, дощ, світло, людина, вікно, заєць, учитель,Омелько,  сонце, блискавка, книга, пожежа, подих, кролик, завдання, підкова, детектив, рішення, магніт, посмішка.

-  Відтворіть ці слова по пам’яті. Не всі слова вам запам’ятались. А тепер я вам дозволю скористатися власною підказкою. На аркуші паперу можна замалювати пропоноване для запам’ятовування слово. Однак не можна використовувати числа, слова. (відтворюємо запропоновані слова)

hello_html_79f7000f4. Вправа «Асоціація»

   Мета: ця розумова аеробіка допоможе покращити роботу з асоціаціями.

   Вимовте 10 назв українських дитячих пісень, нумеруючи кожне з них.

   Виберіть одну літеру з абетки і назвіть 5 назв українських дитячих пісень, що починаються з неї, нумеруючи кожне з них.

5. Релаксація. Вправа «Надувна кулька»

   Мета: подолати скутість і напруженість, відпочити.

6. Вправа «Мультфільми»

Мета: вчити дітей за запам’ятовувати інформацію, вчити фантазувати, уявляти; розвивати образну пам'ять та уяву.

  Хід вправи:

  Прочитайте українську дитячу народну пісню й уявіть коментар до них, ніби мультфільм. Ні в якому разі не намагайтеся нічого запам’ятовувати! Хай працює тільки уява.

Запитання для обговорення

   - Яка мета цієї вправи?

   - Що було важко?

7. Прикінцеве слово.

На закінчення тренінгу нагадаю основні правила:

-          Людська пам'ять ідеальна;

-          Людина запам’ятовує все, що бачить, чує та відчуває;

-          Усе запам’ятовується з першого разу і назавжди;

-          Пригадується тільки те, що можна уявити.

8. Підсумок:

    - Що вам найбільше сподобалось?

    - Які знання ви отримали?

    - Яку вправу ви використаєте для запам’ятовування нового матеріалу?

    - Яка мета нашого заняття з цієї теми?

9. Коло прощання. Вправа «Комплімент»

Стаємо в коло, називаємо один одного по імені і говоримо один одному комплімент.

 

Заняття  4. Розвиток уяви і мовлення

 

Мета: створити атмосферу доброзичливості, комфорту; розвивати асоціативне мислення, вміння аналізувати, порівнювати, виховувати самоповагу до інших. Розвиток мовлення.

  1.          Вправа ритмотерапії «Привітання з рухами»

(Психолог і діти вибивають ритм.)

- Я всміхаюсь сонечку!

- Здрастуй золоте!

- Я всміхаюсь квіточкам!

- Хай вони ростуть!

- Я всміхаюсь дощику!

- Лийся, мов з відра!

- Друзям усміхаюсь я.

- Зичу їм добра! 

2. Вправа: створення позитиву «Кулька добра»

Психолог. Тремо долоні одна об одну, щоб відчути тепло. Розводимо ручки на невелику відстань. Відчуваємо тепло? Усе своє тепло, доброту своїх сердець вкладаємо в уявну кульку. Продовжуємо її ліпити ручками, а тепер разом з усмішкою відправляємо усім присутнім!

3. Повторення правил роботи в групах.

   - Для чого в нашому житті існують різні правила? (відповіді дітей)

   Правила роботи групи під час тренінгу:

-     Брати участь у виконанні вправ і завдань добровільно;

-          Говорити від свого імені, про себе, висловлювати свої думки;

-     Один говорить - інші слухають;

-          Обговорюють дію, а не особу;

-          Говорити тільки за темою;

-          Бути доброзичливим;

-          Не критикувати: кожний має право на власну думку;

-          Говорити коротко, по черзі

nashi_pesni4. Вправа «Хто більше?»

Мета: Розвивати пам'ять, увагу, уяву та мовлення. Покращити роботу з асоціаціями.

Діти працюють у парі, називають назви українських дитячих народних пісень.

5. Вправа «Невербальні асоціації»

Мета: . Покращити роботу з асоціаціями. Розвивати пам'ять, увагу, уяву та мислення учнів.

Я називаю вам героїв українських дитячих народних пісень, а ви пов'язуєте їх із малюнками. Уявіть собі!

 (Діти по закінченні роботи відтворюють слова, а потім малюнки, з якими вони були пов'язані.)

 Запитання для обговорення

   - Яка мета цієї вправи?

muzyka1-710x434   - Що було важко?

6. Вправа-релаксація «Звуки пісні»

Сядьте зручніше… Знайдіть зручне для вас положення… Почуйте своє дихання, глибоко вдихніть… Спробуйте пропустити звуки пісні через усі клітинки свого тіла… Відчуйте, як звуки проникають у ваше тіло… Відчуйте їх у ваших руках, як вони повільно переміщаються до ваших пальців, пограйте з ними… Відчуйте їх у ваших ногах… Відчуйте, як звуки потрапили до вашого серця…

Спробуйте уявити ці чарівні звуки. Які б це були кольори… Можливо, це коло…, трикутник…, може якась тварина…, рослина…, чи може це якесь природне явище… Затримайте свій погляд на цьому образі, помилуйтесь ним…Відчуйте його…

І зараз ви можете спробувати це зобразити на аркуші паперу. Ті, хто сидить ближче, можуть зобразити те, що ви відчуваєте, використовуючи фарби, фломастери чи олівці, які лежать на журнальних столиках. А ті, хто сидить далі, можуть спробувати намалювати в себе в робочих блокнотах.

А зараз я пропоную вам повільно повернутися до зали, до нашої робочої атмосфери…, подивіться на тих, хто поряд з вами, відчуйте себе тут і тепер. 

Зворотній зв’язок:

  •             Що ви відчували під час виконання цієї вправи? Які почуття викликала ця вправа? Як вам було з цим?
  •             Як ви вважаєте, що це могло б дати дитині? 

7. Підсумок:

    - Що вам найбільше сподобалось?

    - Які знання ви отримали?

    - Яку вправу ви використаєте для запам’ятовування нового матеріалу?

    - Яка мета нашого заняття з цієї теми?

  1.          Коло прощання. Вправа «Долонька»

Учні на аркушах паперу А-4 малюють свої долоньки і передають сусідові справа. Учні пишуть один одному побажання і передають далі, поки малюнок не повернеться до автора.

 

 

Заняття 5. Розвиток мислення

 

Мета: забезпечити активізацію аналітико-синтетичної діяльності мозку; розвивати наочно- образне мислення.

1. Вправа знайомство «Я звук»

Я - звук. Я легкий, вільний. Я народжуюся від легкого торкання тоненьким смичком ніжних струн тендітної скрипки. Я злітаю вгору і зависаю в повітрі, наче птах. Мені легко і вільно, радісно і спокійно. Я заплющую очі і відчуваю свій рух. Я бачу багато інших звуків: золотистих, рожевих, блакитних. Вони наближаються до мене. Я обіймаю всі ці звуки. Я вдихаю їх у себе. Я стаю добрішим, красивішим, сильнішим. Я перетворююсь на великий білий звук і розчиняюся в струмені сонячного світу. Уявіть, що ви цей звук. Який він? Озвучте по черзі саме ваш звук який характеризує саме вас?

2. Вправа «Асоціації»

Називати дітям назви тваринок, рослин, а діти навипередки повинні наспівати українську народну дитячу пісню із цим словом.

3. Вправа «Продовж пісеньку»

ввПедагог чи психолог починає співати українську народну дитячу пісеньку, скажімо спочатку перший куплет, а діти продовжують і співають другий рядок. Потім знову ви можете заспівати, наприклад, рядок із пісні, а діти продовжують наступний рядок, і так далі.

4. Вправа «Вгадай, що за пісня» завдання для тренування слухової пам’яті. Підібрати декілька мелодій відомих дитячих українських пісень (без тексту). Пісеньки обирати такі, що діти чули їх раніше. Якщо педагог чи психолог грає на музичному інструменті, то сам може виконати  мелодії. Дайте дітям прослухати фрагмент якої–небудь пісеньки і попросіть назвати, що це була за пісня, або згадати її слова.

5. Вправа «Гротеск»

Мета: під час цієї гри дітям потрібно зняти напругу та стрес. Вона є для них відпочинком перед роботою.

Матеріали: аудіокасета із записом жвавої музики, яка спонукає до відтворення рухів.

Хід заняття: — Розділіться на групи з п’яти осіб та станьте поряд пліч-о-пліч. Починає гру останній зліва. Дитина виконує ледь помітний рух якою-небудь частиною свого тіла. Сусід справа повинен повторити цей рух як можна точніше, але з більшою силою, виразніше. Третій повторює рух другого теж якомога точніше, але ще підсилюючи рухи. І так далі, поки останній із п’ятірки не зробить рух найбільш зрозумілим i емоційним.

У результаті вся група буде виконувати однакові рухи, але кожен зі своєю силою. Після чого на місце крайнього лівого стає інший i пропонує свій рух, який всі повторюють з відповідним підсиленням. 

6. Вправа «Вгадай з якого мультфільму»

Особливо добре діти запамятовують пісеньки, які вони чують в улюблених мультфільмах. Можна поставити запис пісеньки або зіграти мелодію і запитати, з якого мультфільму ця пісенька?

7. Вправа «Це майже піаніно»

Мета: під час проведення цієї гри кожен має випробувати свій голос. Крім цього, незвичайна структура гри має забезпечувати особливу концентрацію дітей на тому, що відбувається, i вони змушені слухати один одного. Звичайно, при цьому повинна розвиватися музична ерудиція та здатність творчого самовираження. Оптимальний за складністю «інструмент» ви можете скласти із п’яти осіб. Допоможіть дітям відтворити звучання i то­нальність їх інструмента та запропонуйте їм зіграти роль Музиканта. Після того, як ви декілька разів проведете цю гру, ви помітите, що діти стають більш винахідливими, придумуючи нові форми та тембри звучання «інструменту».

Хід заняття: — Сьогодні я хочу «побудувати» з вашою допомогою музичний інструмент, якого насправді не існує. Розбийтесь, будь-ласка, на групи по шість чоловік у кожній. П’ятеро з вас стануть музичним інструментом, а один музикантом. Я допоможу кожній групі розпочати роботу.

Починайте роботу з однією групою, а решта нехай спостерігають. Посадіть дітей на розміщених в ряд стільцях. Першу дитину запитайте, якою нотою, або яким звуком вона б хотіла бути? Цей звук можна проспівати. І треба пам’ятати, що під час гри доведеться відтворювати його багато разів. Потім запропонуйте іншій дитини, запитайте її: «А ти яким звуком хочеш бути?». Спробуйте, щоб кожна дитина продемонструвала свій звук. Шоста дитина буде виконувати роль Музиканта:

— А тепер я покажу, як треба «грати на цьому цікавому інструменті». Коли я буду торкатися твого лоба, ти будеш співати свій звук до тих пір, поки я не заберу руку. Тобто, таким чином я буду «грати» певну ноту. Якщо я буду «грати» двома руками, я зможу відтворити одночасно два звуки. Вони можуть бути різної довжини звучання.

Продемонструйте різні можливості « інструменту» i передайте роль Музиканта шостій дитині. Допоможіть іншим групам сформувати свої «інструменти». Простежте за тим, щоб під час гри якомога більше дітей побували Музикантами.

Аналіз вправи-гри:

  •   Чи сподобався тобі інструмент, частиною якого ти був?
  •   Що тобі сподобалось найбільше?
  •   Який музикант «грав» найкраще на вашому інструменті? 
  1. Вправа «Вгадай пісню за сюжетом»

Показувати підібрані картинки по сюжету пісень української народної дитячої пісні, а діти повинні відгадати, що за пісня.

  • Підбиття підсумків заняття.
  •   Що сподобалося на занятті?
  •   Які завдання було важко виконати?
  •   Які завдання хотіли б виконати ще?

 

Заняття 6. Розвиток пам’яті

 

Мета: створення атмосфери довіри і доброзичливого радісного настрою; ознайомлення із серією вправ для кращого запам’ятовування; розвивати пам’ять.

1. Вправа на знайомство «Улюблена пісня і я».

Просите дитину згадати дитину ту дитячу українську народну пісню, яка подобається найбільше їй. Уявити сюжет пісні, пофантазувати над героєм пісні і т.д. потім даєте дитині завдання порівняти спільні риси із собою.

2. Вправа «Весело малюємо».

Даєте прослухати дитині українську дитячу народну пісню. Потім вона має по памяті намалювати те, про що в ній йдеться, тобто малюнок або сюжет до цієї пісні. На прохання дитини можна прослухати пісню ще раз.

3. Вправа «Танцюючі руки»

Мета: якщо діти неспокійні або роздратовані, то ця гра повинна дати їм можливість прояснити свої відчуття та допомогти внутрішньо розслабитись.

Матеріали: великі аркуші наперу (або старі шпалери), скотч, кольорова крейда. Вправа-гра супроводжується жвавою музикою.

Розкладіть папір на столі та прикріпіть його до столу.

Хід заняття:  візьміть, будь ласка, кожний по два кусочки крейди. Виберіть для кожної руки колір, який вам подобається, станьте зручно, щоб ваші руки від кисті до ліктьового суглобу знаходились над папером. Заплющте очі, і коли зазвучить музика, ви можете обома руками малювати на папері. Ваші руки повинні рухатися в такт музиці (2-3 хвилини).

Проводячи заняття гуртків з використанням вправ психологічного характеру, педагоги сприяють вирішенню двох завдань. З одного боку завдання розвитку емоційної культури: поліпшення емоційного стану дитини, позбавлення комунікативних ускладнень, розвиток уміння використовувати музичні звуки для релаксації, формування вміння активно i пасивно прослуховувати музичні твори. З іншого боку досягнення такого стану дитини, який сприятиме вокальній роботі, тому що настрій співака, його готовність до співу i вміння включитись в творчу роботу мають велике значення для виконання тих завдань, яких потребує співацька діяльність.

4. Вправа «Танці»

 Діти стають у коло. Ведучий показує рухи під пісню інші дітки повторюють.

5. Вправа «Пальчикові пісні»

театр-300x225За допомогою лялькового театру, маріонетки, пальчикової ляльки можна інсценізувати українські народні пісні, насамперед пов'язані з певними рухами.

6. Вправа «Музика землі»

Мета: Краще ознайомити дітей з «активним слуханням», якщо вони будуть регулярно слухати спеціально для них підібрану музику.

Ми пропонуємо вам використовувати музичні твори, які можуть вселяти в дітей відчуття впевненості, захищеності та надійності. Необхідна спокійна, тепла та мелодійна музика, яка викликає відчуття спокою. Краще запропонувати цю гру дітям, коли вони спокійні. Тоді вони зможуть відчути особливе тепло своєї захищеності.

Матеріали: аудіокасета із записами двох варіантів спокійної мелодійної музики.

Хід заняття: — Коли ви зосереджені та уважні, ваші вуха начебто широко розкриваються. Уявіть, що ви в змозі слухати не тільки вухами, але i носом, ротом, шкірою. Як ви слухали б, якби у вас по всьому тілу були маленькі вуха? Це, мабуть, дуже добре. Особливо, коли ви слухаєте прекрасні звуки музики? Я зараз поставлю вам два музичні твори, їх дуже приємно слухати. Сядьте зручніше i заплющіть очі, тричі глибоко вдихніть повітря .. .

Коли почнеться музика, уявіть собі, що ви вдихаєте звуки музики вухами, носом, ротом i всіма клітинками свого тіла (лунає перша мелодія).

— Дихайте глибоко носом…, вухами…, шкірою…, відчуйте, як звуки проникають у вас, у ваші руки, ноги, живіт, i в серце … Нехай тіло буде, як одне велике вухо, яке дуже уважно слухає i насолоджується. Відчуйте, що музика робить у вашому, тілі, як вона дарує спокій, тепло i захист.

Зробіть коротку паузу після першої мелодії та повторіть інструкції.

Коли почнеться друга мелодія, уявіть собі, що ви ніби вдихаєте всі звуки

Аналіз вправи-гри:

  •   Що ти переживав під час слухання першої мелодії?
  •   Що ти відчував, коли слухав другий твір?
  •   Ти зміг уявити собі, що ти вдихаєш звуки всім тілом?
  •   Яка музика тобі до вподоби?
  •   Цього разу ти слухав музику інакше, не так як завжди?

7. Вправа «Знаю п’ять пісень…»

Діти повинні на прохання ведучого назвати п’ять назв пісень наприклад де є слово ліс.

8. Вправа «За порядком»

Порівняти пісні:

  • Яка із двох пісень більша?
  • Яка менша?
  • Де більше героїв пісні? І т.д.

9. Вправа «Створи пісню»

Можна інсценізувати українські народні пісні, насамперед пов'язані з певними рухами (наприклад «Ой, є в лісі калина»), а також жартівливі: «Веселі гуси», «Грицю, Грицю, до роботи», «Два півники», «Танцювали миші», «Та орав мужик край дороги» тощо. Інсценування пісень подобається дітям, сприяє посиленню інтересу до музичних занять.

  • Рефлексія

Учасники висловлюють свою думку щодо заняття, закінчуючи речення: «Мені було…, тому що…».

 

ВИСНОВКИ

 

Таким чином, музична діяльність впливає і створює необхідні умови для формування моральних якостей особистості дитини, закладає первісні основи загальної культури майбутньої людини. Сприйняття музики тісно пов'язано з розумовими процесами, тобто вимагає уваги, спостережливості, кмітливості. Діти прислухаються до звучання, порівнюють схожі і різні звуки, знайомляться з їх виразним значенням, відрізняють характерні смислові особливості художніх образів, вчаться розбиратися в структурі твору.  Відповідаючи на наші запитання, після того як пролунав твір, дитина робить узагальнення і порівняння: визначає загальний характер пісні. 

У музично ритмічної діяльності діти з великим задоволенням придумують, комбінують рухи танцю, наспівуючи і рухаючись під музику. Танець, народний танець, пантоміма та особливо музично ігрова драматизація спонукали дітей зобразити картину життя, охарактеризувати персонаж, використовуючи виразні рухи, міміку, слова. При цьому спостерігалася певна послідовність: діти слухають музику, музика впливає на них, після вони розподіляють ролі, потім вже діють. На кожному етапі виникають нові завдання, що змушують мислити, фантазувати, творити.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

 

  1.                Верховинець В.М. Весняночка: Ігри з  піснями для дітей дошкільного і молодшого шкільного віку. - 5-те вид. - К.: Муз. Україна, 1989. - 343 с.
  2.                Верховинець В.М. Теорія українського народного танцю. - 5-те вид., доп. - К.: Муз. Україна, 1990. - 150 с.
  3.                Грушевський Марко. Дитина у звичаях і віруваннях українського народу: Підручник / - Київ. Либідь, 2006.
  4.               Дашак А. Божественна природа звуку: Навчальний посібник. – Л.: Світ, 2003.
  5.                Знайко О. Міфи Київської землі та події стародавні. - Київ. с. 116
  6.                Іваницький А.І. Українська народна музична творчість: посібник для вищ. та серед. учб. Закладів. К.: Муз. Україна, 1990. - 336 с.
  7.                Мар'яна Лановик, Зоряна Лановик. Українська усна народна творчість. Підручник. 4-те видання, стереотипне. Київ. “Знання — Прес” 2006. с. 591.
  8.                Назарова Л.Д. Фольклорная арт-терапия. - Спб.: “Речь”, 2002. - 240 с.
  9.                Петров В. Український фольклор// Берегиння. 1996. - №1-2. - с. 118
  10.            Пузич  І. Я., Пузич Я. І. Музика і здоров‘я: Психофізіологічні аспекти // Науковий світ. - № 8. – 2002. – С. 28-29.
  11.            Суховерська О. рухливі забави й ігри з мелодіями й примівками. У 2-х ч. - Львів, 1924 — ч. 1. - 1924. 16 с., ч. 2. - 1924. - 16. с. / Репрентне вид.
  12.            Федій О.А. Естототерапія: навч. Посіб. / О.А. Федій. - К.: Центр учбової літератури, 2007. - 256 с.
  13.            Халперн Д. Психология критического мышления. - Спб. - М. - Харьков. - Минск, 2000. - с. 114.
  14.          Чмихов М. Давня культура. - К., 1994. с. 11
  15.            Шабутін С. В., Шабутіна І. В., Хміль С. В. Зцілення музикою: Монографія. – Тернопіль.: Підручники і посібники. – 2006.
  16.          Фельденкрайз М. Осознавание через движение. М., 1994
  17.          Шевченко Ю.С. Музыкотерапия детей и подростков. В сб.: Психокоррекция: теория и практика. М.: НПЦ "Коррекция", 1995.
  18.          Швидків Г. Р. Українські народні пісні та романси в курсі постановки голосу / Г. Р. Швидків. – Рівне, 2006. – 130 с.
  19.          Осипець Р. Українська народна пісня  –  основа музичного виховання  / Р.Осипець // Мистецтво та освіта. – 2000. – № 3. – С. 6–9.
  20.          Колискові пісні. — К., 1973.
  21.          Мальована колисочка. Пісенник. — К., 1974.
  22.          Над колискою. Українські колискові пісні та вірші. — К., 1963.
  23.          Український дитячий фольклор. — К., 1962.
  24.          Колесса Ф.М. Фольклористичні праці / Ф.М. Колесса. – К., 1970. – С. 24.
  25.          Сухомлинський В.О. Серце віддаю дітям / В.О. Сухомлинський // Вибрані твори в 5-ти т. – К., 1977. – Т. 3. – С. 189.
  26.          Сявавко Є.І. Українська етнопедагогіка в її історичному розвитку / Є.І. Сявавко. – К., 1974. – С. 67-68.
  27.         Науково-методичний журнал. Шкільному психологу. Усе для роботи № 2 (74) лютий 2015. Стара казка на новий новий лад. Конспект заняття з розвитку пам’яті учнів початкових класів. М.М.Підберезька (ст..28-31)
  28.         Науково-методичний журнал. Шкільному психологу. Усе для роботи. № 5 (77) травень 2015. Розвиток мислення. Корекційно-розвивальна програма для учнів 4-х  класів. С.В.Решетко. (ст..5-16)
  29.         Науково-методичний журнал. Шкільному психологу. Усе для роботи № 12 (84) 2015.Подорож на острів «Психологія» Г.В. Литвинець (ст.. 25-27)

 

[Електронний ресурс]. – Режим доступу:

 

  1. https//uk.wikipedia.org/wiki/Kiny
  2. http://pidruchniki.com/19570411/psihologiya/psihofiziologiya_pamyati
  3. ua.textreferat.com

ДОДАТОК А

Таблиця 1.1. Особливості традиційної культури етнографічних регіонів

Етнографічний регіон

територія

Характеристика

Характерна українська дитяча народна пісня етнографічного регіону

Центрально-східний регіон

Середнє Подністров'я, більша частина Київської, Черкаська, південна частина Чернігівської та Полтавської, південно-східна частина Житомирської, південно-західна Частина Сумської, східна частина Вінницької, північна частина Кіровоградської, північно-західна частина Дніпропетровської областей.

Збережено багато архаїчних рис культури предків-подолян (східно-слов'янське плем'я, що згідно з літописним свідченням, було найбільш розвинене). Народна традиція цього регіону відзначається помітним розмаїттям.

Володар, володар

(веснянка-гра)

– Володар, володар, чи є пан господар?

– Нема пана вдома, поїхав по дрова.

 

– Чим же він поїхав? (2)

– Сірими волами у ліс за дровами.

 

– А хто його кличе? (2)

– Панськеє дитятко. (2)

 

– На чім воно сидить? (2)

– На золотім кріслі. (2)

 

– Чим же воно грає? (2)

– Червоним яєчком. (2)

 

– Чим же воно крає? (2)

– Золотим ножичком. (2)

 

– Володар, володар, одчиняй ворота!

Слобожанщина

Східна частина України (теперішні Харківська область, південно-східна частина Сумської, північно-східна Дніпропетровська, східна Полтавська, північні території Донецької та Луганської областях.

Слобожанщина поєднала в собі елементи козацької культури з багатьма етнографічними привнесеннями з різних місць переселення.

Щедрівка:

Щедрик - ведрик!

Дайте вареник,

Грудочку кашки,

Кінчик ковбаски.

Дайте кишку!

З’їли у затишку!

Дайте ковбасу!

Додому понесу!

 

Веснянка:

Ой весна, весна, днем красна!

Що ти нам весна принесла?

Принесла я вам літечко,

Щоб родилося житечко,

А дівчатам по квітці,

А парубочкам по дівці.

 

 

Південна Україна (Причорномор'я)

  • Входять території теперішніх Запорізької,

 

 Херсонської, Миколаївської, Одеської, південних районів Дніпропетровської, Кіровоградської, Донецької, Луганської областей, - степова частина України (“Дике поле”)

У давнину була місцем проживання кочових племен. Це зумовило основні етнічні риси даного регіону, на якому істотно позначились різнонаціональні взаємовпливи. Виділяють п'ять підрайонів:

Колядка «Чи дома пан Господар» (Краматорськ).

Чи дома, дома Пан Господар?

Щедрий Вечір, Добрий Вечір,

Добрим Людям на Здоров'я!

А я знаю, що Він дома,

Сидить же Він в кінець стола,

А на Йому шуба люба,

А на шубі поясочок,

А на поясочку калиточка,

А в тій калиточці сім шеляжечків,

Сьому-тому по шеляжечку,

А нам, братці, по пиріжечку,

А старим бабам паляниці,

 Щоб плодилися бики і телиці,

Барани і ягниці.

південно-східний (Приазовський)

нижньо-подніпровський

нижньо-побузький

Буджак

Таврія

Українське Полісся

 

 

 

 

Простягається зі сходу на захід через всю північну частину України. Охоплює північні північні райони: Волинської, Рівненської, Житомирської,Київської, Чернігівської та Сумської областей.

Народні культурні традиції цього регіону зберігають архаїчні явища та риси, що є свідченням етногенетичного коріння племенні поліщуків, а також сліди розселення прадавніх волинян, древлян, дреговичів.

 

 

 

А в довгої лози

(веснянка)

 

А в довгої лози

Пасли хлопці кози,

А дівчата козенята

Та й померзли в ноженята.

А в довгої лози

Та й скакали в терен кози.

То угору, то в долину,

То у рожу, то в калину.

То у рожу темнесеньку,

То в калину червонесеньку.

Ой ви, дівки гожі,

Та кидайте тії кози,

В кривім танці походжаймо

Та ніженьки зігріваймо.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


ДОДАТОК Б

 Цілющі властивості музичних інструментів:

Звуки барабана лікують хребет;

Гітара – серце;

Флейта – печінку, потрібна всім після напруженого нервового дня;

Гобой – жовчний міхур;

Арфа – легені;

Саксофон – нирки;

Рояль, фортепіано, піаніно – шлунок;

Труба – підшлункову;

Скрипка – тонкий кишечник,  Скрипка — лікує нервову систему;

Губна гармонь – товстий кишечник;

Орган надає силу, наповнює енергетикою, найбільш сильно впливає на хребет – даючи йому велику силу. Орган дає своєрідний зв'язок енергій від Космосу до Землі. Не дарма орган використовується у церкві – у тому місці, де відбувається спілкування людини із вищою божественною силою.

Віолончель -заспокоює серцевий біль;

Кларнет - показаний при захворюванні печінки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК В

Список українських народних пісень:

«Ой на горі та женці жнуть»

«Подоляночка»

«Ой ходить сон»

«Котику сіренький»

«Вийшли в поле косарі»

«Сіяв мужик просо»

  • Українські народні щедрівки:

«Темненькая нічка»

«Добрий вечір тобі»

  • Поспівки:

«Добрий день»

«Вирушаєм нині…»

Використана література:

 

1446377177

 

ДОДАТОК Г

А В НАШОГО ОМЕЛЕЧКА

А в нашого Омелечка

Невеличка сімеєчка:

Тільки він та вона,

Та старий та стара,

Та дві ляльки в колисці,

Та дві няньки колише,

Та по хаті двоє лазить,

А третього возком возять.

Та дві Христі в намисті,

Та дві Насті в запасці,

Та дві дівки косаті,

Та два парубки вусаті,

І Андрон, і Харитон,

Парамон і Антон,

І Прутас, і Панас,

І той парубок, що в нас;

І Горпина, і Уляна,

Що полюбила Демяна,

І низенькая Килина,

Що полюбила Мартина.

І зовиця білолиця,

І ще якась молодиця,

вертепІ ще ота мички миче,

Що всякого за чуб смиче;

І ще отой Герасим,

Що чоботи усім шив.

Отака сімеєчка

У нашого Омелечк
 

ГЕЙ ГОЛОВОНЬКО Ж МОЯ БІДНАЯ

Гей головонько ж моя бідная,

Гей, а плач, дочко, та на воленьку,

В мене мати та й не рідная.

Що втопила та головоньку."

Гей в мене ненька та й не рідная,

А свекруха неймовірная.

Гей, сами сіли та вечеряти,

Мене молодую та шлють по воду.

Гей, шлють по воду по криничную,

Мене молодую, непривичную.

Гей, по йоду йшли через батьків двір,

А з водою під віконечком.

Гей, сидить батько край віконечка,

Держить руку коло серденька.

"Гей, дитя ж моє, ти коханеє,

Життя твоє препоганеє.

Гей, в мене була за хазяєчку,

А в свекрухи та за наймичку.

Гей, не плач, дочко, ні на батенька,

Не плач, дочко, та й на матінку.


 

movamoa

 

ДОЛЯ КОЗАКА

Їхав козак степом по-під хутірцем,

Зустрів дівчиноньку - вербове гільце.

Дівчинонько люба, гарна, як весна,

Дай же мені руку, стань мені жона!

Не піду, козаче, навіть і не клич,

Бо твій батько - вітер, мати - темна ніч,

Рідний брат це коник, що іде услід,

А сестриця бурка - от і весь твій рід!

Приспів:

Вибиває в полі вітер гопака,

Ой, не легка доля, доля козака!

Вибиває в полі вітер гопака,

Ой, не легка доля, доля козака!

Не піду, козаче, ти і не проси,

Щоб не змарнувати ніжної краси,

Бо життя з тобою згіркне, як полин,

Адже твоя хата - у степу курій!

Приспів.

В козака багатство - люлька та кесет,

А ще - гостра шабля та отой узел,

Милий мій козаче - весняний розмай |

Зичу тобі щастя - з Богом прощавай! | (2)

ukrainiandance
 

 

 

І.В.Мартинюк Психологічний вплив на емоційний розвиток та психологічні процеси першокласників засобами української народної дитячої пісні

 

1

 

А пісня — це душа. З усіх потреб потреба. Лиш пісня в серці ширить межі неба. На крилах сонце сяйво їй лиша. Чим глибша пісня, тим ясніш душа.
І. Драч

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
27 березня 2018
Переглядів
5832
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку