В сучасному інформаційному просторі останнім часом спостерігається катастрофічний розрив між стрімким зростанням високих технологій та колишнім «поглинанням» інформації мозком людини. Тому що люди не вміють працювати з інформацією, не вміють швидко читати, не вміють запам'ятовувати. На даний час вже недостатнім є сцієнтичне мислення педагога. Сучасні тенденції освіти вимагають активного застосування технологій, спрямованих на духовно - діяльнісну особистість, для якої характерні вміння творчо вчитися, переробляючи наукові знання і суспільний досвід до потреб практики.
Сприймається і запам'ятовується лише та інформація, яка засвоюється легко, із задоволенням. Таке засвоєння інформації відбувається завдяки методам ейдетики.
Ейдотехніка – не чергове новомодне породження ХХІ століття. Традиції ейдетики уходять своїм корінням в епоху античності.
Ейдотехніка допомагає вирішати такі основні навчальні та виховні завдання: розширює творчі можливості дитини завдяки гармонійній роботі лівої (логіка) і правої (творчість, образне мислення) півкуль головного мозку; формує вміння учнів ефективно і самостійно вчитися; підвищує самооцінку дитини завдяки результативності у навчанні, створюючи психологічний комфорт.
При цьому слід пам'ятати про основні принципи ейдетики: незвичайність; яскравість образів і ситуацій; позитивність; радісна, весела атмосфера; мобільність і доступність ігрового матеріалу; поділ інформації відповідно до особливостей кожної дитини.
Розвивальні заняття «Нестандартні методи психологічної допомоги прийомами ейдетики для учнів»
Розробки занять практичного психолога
Пліщинської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Мартинюк Інни Василівни
Скажи мені – і я забуду;
Покажи мені – і я запам’ятаю;
Дай зробити – і я зрозумію.
(Китайська притча)
В сучасному інформаційному просторі останнім часом спостерігається катастрофічний розрив між стрімким зростанням високих технологій та колишнім «поглинанням» інформації мозком людини. Тому що люди не вміють працювати з інформацією, не вміють швидко читати, не вміють запам'ятовувати. На даний час вже недостатнім є сцієнтичне мислення педагога. Сучасні тенденції освіти вимагають активного застосування технологій, спрямованих на духовно - діяльнісну особистість, для якої характерні вміння творчо вчитися, переробляючи наукові знання і суспільний досвід до потреб практики.[ 23, с. 78]
Етап підготовки до роботи
з упровадження ейдетичних технік
опомогти дитині в пізнанні, звичайно ж, може ейдетика. Вона розкриває нові можливості для розвитку, покаже учню усе розмаїття навколишнього оточення і способів його освоєння. Починати цю роботу у класі слід зі створення відповідного розвивального життєвого середовища. Естетичний бік занять з ейдетичного розвитку визначається здебільшого якістю підготовки дидактичного матеріалу. Чисті колірні тони, приємна фактура, чітка форма дидактичних посібників приносять дітям радість, сприяють накопиченню ейдетичних уявлень.
Схема підготовчого етапу:
1. Визначення проблеми й завдань.
2. Вивчення методичної літератури.
3. Підбір матеріалів для тематичного планування.
4. Розробка моделі взаємодії спеціалістів.
5. Робота у творчих групах.
6. Складання планів роботи.
7. Підготовка матеріалу для апробації. [13 с. 112.]
Заняття 1 «У світі пізнавальних процесів»
Мета: Розвиток уяви, фантазії та пам’яті за допомогою методів ейдетики.
Обладнання: плакати, стікери, аркуші А-4, маркери, кольорові олівці, кошик очікувань, тактильниі таблички( прямокутники з картону, дерева, пластику (розміром із сірникову коробку), обклеєні різними матеріалами. Можна використати такі варіанти поверхонь:
– наждачний папір;
– стеарин або віск зі свічки (його наносять на поверхню розтопленим);
– Хутро;
– пір’я;
– сірники;
– мотузок;
– рисові або гречані зерна;
– шовк;
– оксамит;
– металеві кнопки;
– фольга;
– вата).
Діти стають у коло.
Психолог
Ми взялися всі за руки,
Веселіше стало нам,
Бо у класі всі ми друзі,
Посмішки даруєм вам.
Від народження ми активно пізнаємо навколишній світ через відчуття. Зорові, слухові, нюхові, смакові, дотикові враження виникають повсякчас, залишають глибокий слід у нашій уяві і пам’яті, складаються у цілісну картину і використовуються нами довільно та мимовільно. Жоден предмет, об’єкт чи явище дійсності ми не сприймаємо якимось одним з органів чуття. Милуючись трояндовим кущем, ми водночас вдихаємо і аромат квітів, чуємо тихий шелест листочків на вітрі, відчуваємо пальцями ніжність оксамитових пелюсток. Тому, коли говоримо про використання прийомів ейдетики, маємо на увазі не лише зорові фантазії, а й фантазії інших відчуттів. [3 с. 6.],
3. Вправа « Знайди місце» (5 хв.)
Матеріал: 10 тактильних табличок.
Дорослий кладе перед учнем 10 тактильних табличок у два ряди у будь якій послідовності, просить доторкнутися до кожної з них та запам’ятати, як вони розміщенні, без обмеження в часі на запам’ятовування.
Учень заплющує очі, і дорослий торкається до однієї з поверхонь. Учень має визначити місце її розташування ( наприклад, друга з верху, п’ята з низу тощо).
Можна також запропонувати дитині самій переміщати тактильні таблички, а потім викласти у тому порядку, в якому вони власне кажучи лежали спочатку.
Головне завдання гри – не напружуватися, намагаючись щось пригадати, а вільно і легко консультуватися з власною уявою.
3. Вправа «Гра з числами за методом Цицерона» (5 хв.)
9, 38, 77, 14, 20, 6, 2, 100, 88, 5.
(Діти в уяві розміщують, пишуть, малюють запропоновані числа у класі, а потім відтворюють весь ланцюжок чисел.)
4. Вправа «Покращуємо настрій» (5 хв.)
Дитина розташовує тактильні таблички перед собою від найнеприємнішого дотикового відчуття до найприємнішого. Торкаючись першої поверхні, треба згадати і уявити неприємну подію з власного життя, другої – трохи приємнішу, і так – до останньої поверхні та щасливого спогаду.
При повторному дотику до цих поверхонь у такій послідовності настрій має покращуватися. Корегувати власний настрій можна і за допомогою уявних дотиків.
У разі стресу чи поганого настрою дітям радять уявити, що вони гладять кішку, відчути, як вона муркотить від задоволення. Можна уявити на руках давно очікуваний подарунок або будь-яку найприємнішу на дотик поверхню.
Так само можна гратися із запахами парфумів, прянощів. Під час гри з ними напрацьовується вміння « розфарбовувати» інформацію за допомогою ще одного важливого відчуття – нюху. Зразки запахів можна тримати у пластикових коробочках чи в поліетиленових пакетах.
Аналогічно можна «коштувати» інформацію і на смак. [17 с. 28-31.]
Учасники тілом повинні написачи числа:
1 – носом;
2 – правим вухом;
3 – лівим вухом;
4 – правим ліктем;
5 - лівим ліктем;
6 – сідницями;
7 – правим коліном;
8 – лівим коліном;
9 – правою п’ятою;
10 – лівою п’ятою.
Дітям потрібно запам’ятати 20 слів: Ведмідь, диван, дятел, портфель, берез, кошеня, медаль, метелик, клоун, океану, телефон, лелека, желе. Сам набір слів дуже важко запам’ятати, але якщо їх поєднами між собою зв’язком, то дітям запам’ятати слова набагато легше.
Наприклад:
Ведмідь — маленький лисий несе;
Диван — великий твердий, з-під якого виглядає;
Дятел — який відкриває;
портфель — у якому виросла червона;
береза — на самому вершечку якої сидить;
кошеня — на шиї в нього шоколадна;
медаль — яку приніс;
метелик — на якому вмостився сумний;
клоун — який вискочив із;
океану — де плаває
телефон — який тримає у дзьобі;
лелека — що дуже любить;
желе.
Ряд слів можна ускладнити й урізноманітнити:
● підкреслити орфограми;
● дібрати однокореневі слова;
● скласти речення з одним із слів тощо.
8. Вправа «Невербальних асоціацій» (6 хв.)
Психолог. Я називаю вам слова, а ви пов'язуєте їх із малюнками. Уявіть собі!
Курка, вікно, яма, торт, зошит, ковзани, літо, музика, рука, карусель.
(Діти по закінченні роботи відтворюють слова, а потім малюнки, з якими вони були пов'язані.)
Заняття 2 «Подорож процесами пізнання»
Мета: вчити дітей розвивати зорову пам'ять, фантазію; формувати вміння створювати в уяві мультфільм для відтворення словникових слів; розвивати уяву; розширювати словниковий запас; виховувати почуття віри в самого себе; давати можливість кожному відчути смак перемоги над собою.
Обладнання: серії малюнків, набір паличок (сірників), комп'ютер.
Хід уроку
Організація класу до уроку
1.Вправа «Привітання» (3 хв.)
Привітайтеся один з одния як тварини: поросята, собачки, півники, зозулі, жабки, ворони, вовки?
2. Вправи ритмотерапії «Привітання з рухами» (2 хв.)
(Учитель і діти вибивають ритм.)
- Я всміхаюсь сонечку!
- Здрастуй золоте!
- Я всміхаюсь квіточкам!
- Хай вони ростуть!
- Я всміхаюсь дощику!
- Лийся, мов з відра!
- Друзям усміхаюсь я.
- Зичу їм добра!
Мотивація навчальної діяльності учнів (5 хв.)
Оголошення теми й мети уроку
Психолог. Сьогодні у нас незвичайний урок.
Ми будемо гратися і водночас сумлінно працювати. Ми проведемо тренінгові вправи ейдетики, які зазвичай використовуємо на різних уроках, за допомогою яких легко й швидко запам'ятовуємо числа, таблиці множення, словникові слова, вивчаємо вірші, пишемо перекази, а також ці тренінги можна використовувати при вивченні іноземних мов.
Ейдетика — від слова «ейдос», що в перекладі означає образ. Характерна особливість ейдетики— це емоційне забарвлення образів. Основа пам'яті — це уява. Учені доводять, що запам'ятовуємо і відтворюємо те, що уявляємо. Отже, девіз нашого уроку.
Уява + фантазія + гумор = легке відтворення інформації. [17 с. 28-31.]
4. Вправа «Хто більше?» (5 хв.)
(Діти працюють у парі, називають іменники за 1 хв.)
5. Розминка «Австралійський дощ» (5 хв.)
Психолог. А чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Зараз ви почуєте його (діти всі коментарі учителя показують певними рухами: клацання пальчиками, плескіт у долоні, тупіт ногами тощо).
6. Вправа « Знайди зв’язок» (5 хв.)
Матеріали: тактильні таблички, карти ( листівки, календарі) з різними сюжетними зображеннями.
Хід вправи.
Перший етап. На кожне із зображень кладуть тактильну табличку, поверхня якої нічим не нагадує сюжет. Припустимо, хутро ляже на зображення будинку, наждак – на зображення квітки, сірники на зображення дівчинки тощо.
Дитина торкається поверхні і фантазує, як вона пов’язана із зображенням. За потреби психолог допомагає знайти аргументовану відповідь, наприклад: будинок вкрили хутром для утеплення; квіти мають жорсткі листочки; дівчинка ходить по воду до дерев’яного колодязя тощо.
Другий етап. Дитина торкається поверхні і згадує, з яким зображенням пов’язувала її.
Третій етап. учень заплющує очі й уявляє у пальцях відчуття, що супроводжували дотик до різних прямокутників. При цьому, вона має «побачити» ті самі зображення.
За допомогою подібних ігор і вправ легко вчити дітей малювати, креслити. [20 с. 5-16.]
7. Вправа «Релаксація» (5 хв.)
Психолог може пропонує учням розвантажитись: фразою «Погладимо кицю!» можна заспокоїти учнів, поліпшити їхній настрій.
Такий нестандартний підхід дає можливість дорослому проявити власну творчість у навчально-виховному процесі та розвивати творчі здібності дітей.
8. Вправа створення позитиву «Кулька добра» (5 хв.)
Психолог. Тремо долоні одна об одну, щоб відчути тепло. Розводимо ручки на невелику відстань. Відчуваємо тепло? Усе своє тепло, доброту своїх сердець вкладаємо в уявну кульку. Продовжуємо її ліпити ручками, а тепер разом з усмішкою відправляємо усім присутнім!
9. Підсумок: (5 хв.)
- Що вам найбільше сподобалось?
- Які знання ви отримали?
- Яку вправу ви використаєте для запам’ятовування нового матеріалу?
- Яка мета нашого заняття з цієї теми?
Учні на аркушах паперу А-4 малюють свої долоньки і передають сусідові справа. Учні пишуть один одному побажання і передають далі, поки малюнок не повернеться до автора.
Заняття 3 «Асоціативне мислення – основа гарної пам’яті»
Мета: створити емоційний комфорт, розвивати асоціативне мислення; сприяти інтеграції лівої і правої півкулі мозку; Розвиток уяви, фантазії та пам’яті за допомогою методів ейдетики.
Обладнання: плакати, стікери, аркуші А-4, маркери, кольорові олівці, кошик очікувань.
Мета: сприяти вмінню побачити сильні та слабкі сторони, позитивні якості будь-якої людини.
Хід вправи: учасники сідають у коло. Кожний повинен подивитися на того, хто сидить від нього зліва і подумати, яка риса характеру, яка звичка цієї людини йому найбільше подобається, і він хоче сказати про це, тобто зробити комплімент. Починає той, хто готовий сказати приємні слова своєму партнерові. Інші учасники уважно слухають. Той, кому зроблено комплімент, повинен як мінімум подякувати. [19 с. 25-27.]
Мотивація навчальної діяльності учнів (5 хв.)
Оголошення теми й мети уроку
Інформація ««Асоціативне мислення – основа гарної пам’яті»
Методика ейдетики включає різні методи на розвиток асоціативного мислення. Асоціативне мислення є не лише основою хорошої пам’яті, а й сприяє розвитку активної мовленнєвої та творчої діяльності. Якщо дітям допомагати розвивати асоціативне мислення, то згодом вони будуть успішнішими, будуть знаходити нестандартні рішення у навчанні і в повсякденних ситуаціях, краще писати твори, розв’язувати задачі на логічне мислення, запам’ятовувати іншомовні слова. Психолог С. Іванов вважав, що секрет хорошої пам’яті - в умінні створювати численні та різноманітні зв’язки з тим, що ми хочемо втримати в пам’яті. Щоденне тренування хоча б 25-30 хв. будь-якими словами не забере багато часу, але значно полегшить сприйняття будь-якої інформації, що підвищить самооцінку.
Головне, що слова не можна проговорювати навіть подумки: не слід запам’ятовувати - лише уявляти, пов’язуючи їх одне з одним у ланцюжок незвичайних казкових подій. Може статися, що іноді не все у вас вийде. Так буває, та це не привід робити негативні висновки. Розберіться, де ви схибили та порушили правила гри.
Характерними особливостями розвивальних ігор ейдетичного напряму є:
- Кожна гра – це комплекс завдань, які виконуються за допомогою картинок, іграшок, тактильних карток, кубиків, цеглинок тощо.
- Завдання виконуються в різних формах: у вигляді моделей, схем, площинного малюнка, письмових та усних інструкцій.
- Завдання розміщені в порядку наростання складності, тобто в них використано принцип народних ігор: від простого до складного.
- Більшість ігор не вичерпуються запропонованими зразками, а дозволяють дітям складати нові варіанти завдань, займатися творчою діяльністю.
- Ігри не сумісні з примусом, створюють атмосферу вільної та радісної творчості.
- Ігри слід повторювати, адже, це – необхідна умова розвивального ефекту.
- У процесі ігор вдосконалюється фонематичний слух, гострота зору, сприйняття простору і часу, мовлення, мислення, пам’ять та інші психічні процесу.
Слова починаються на склад «Бо» [18 с. 5-16.]
3. Релаксаційна вправа «Колір моєї душі» (10 хв.)
Мета: вміння передати свої відчуття, прислухаючись до себе.
Тренер: сядьте зручно, відкиньте голову назад. Заплющіть очі. Спробуйте заглянути у свій внутрішній світ.
Спробуйте його відтворити.
Обговорення:
Чи сподобалась Вам вправа?
Який колір душі Ви побачили? Намалюйте свої відчуття на папері. [19 с. 25-27.]
Ейдетичний напрямок не передбачає вгадувати. Запитання буде таке ж, як раніше: «Про що ви подумали?» Для учнів можна використовувати комбінації «солодке і гаряче», «солоне і холодне». За бажанням можна дати ще тактильно-смакові відчуття: хрумкий, соковитий, твердий, рідкий тощо.
Поради: до обраного смакового відчуття намагайтеся подати якомога більше продуктів і, напаки, до кожного продукту підбирайте нові смакові відчуття. Наприкла: вишня кисла, а вишневе варення солодке.
Нюховий аналізатор – це, мабуть, найменший з усіх названих. Потрібно бути особливо обережним, оскільки здатність сприймати різні аромати ще не достатньо вивчена. Можна використовувати нюхові коробочки з різними ароматами: парфумів, м’ятним ароматом, ароматів трав, спецій. [18 с. 5-16]
5. Вправа «Зв’яжи слово» (3 хв.)
На дошці записуються два стовпчики з 4 слів, що називають діти (назви будь-яких предметів, явищ, тварин, імена людей тощо).
До кожної з 4 пар слів (по по одному з кожного стопчика ) потрібно придумати якнайбільше об’єднавчих асоціацій.
Наприклад: «Слива» - «лампа» (слива лежить під лампою, форма абажура схожа на сливу). [19 с. 25-27.]
6. Вправа на профілактику порушення зору. (2 хв.)
Намалюй очима своє прізвище та ім’я.
7. Рефлексія (7 хв.)
8. Вправа «Подарунок на прощання» (5 хв.)
Діти утворюють коло і передають один одному уявний подарунок (наприклад троянда, коробра з хрусталем, і ін..) і бажають побажання на прощання.[19 с. 25-27.]
Заняття 4. «Твори добро»
Мета: Дати дітям уявлення про душевну красу і душевне здоров’я людини, про значення добра для гармонії щастя; активізувати їхню особисту діяльність і розвинути здатність допомагати та співчувати людям; сприяти розвитку творчої активності; протидія боулінгу.
Обладнання: плакати, стікери, аркуші А-4, маркери, кольорові олівці, кошик очікувань.
Мета: сприяти вмінню побачити сильні та слабкі сторони, позитивні якості будь-якої людини.
Хід вправи: учасники сідають у коло. Кожний повинен подивитися на того, хто сидить від нього зліва і подумати, яка риса характеру, яка звичка цієї людини йому найбільше подобається, і він хоче сказати про це, тобто зробити комплімент. Починає той, хто готовий сказати приємні слова своєму партнерові. Інші учасники уважно слухають. Той, кому зроблено комплімент, повинен як мінімум подякувати.
(треба завершити думку)
- Добро – це … (здатність поступатися власними інтересами заради блага інших…)
- Добро асоціюється із … (життями, доброзичливістю, співчуттям та турботливістю до слабких, хворих)
- Добра людина схожа на … (на яснее сонечко, матусю весняну квітку…)
- Добро твориться без… (розрахунків, за потреби дарувати світові любов…)
Складають асоціативний кущ. . [13 с. 112.]
Інструкція для дітей: під час розповіді, з канцелярської скріпки робити певні фігурки, і повторяти за психологом.
1. Жила-була дівчинка-скріпочка. Вона була дуже життєрадісна, весела, товариська дівчинка.
(Просто скріпка)
2. Одного разу однокласники дали їй образливе прізвисько. І у неї виникло запитання«Чому?». (Знак питання)
3. Іншого разу вона знайшла свій портфель в шкільному туалеті і дуже засмутилася. (нижня посмішка)
4. Після закінчення уроків скрипочка вийшла погуляти на подвір’я, де інші дівчата почали чіплятися до неї, ображати та дали її стусана (Знак оклику). І скріпочка подумала, що їй робити? Хто її захистить? (Знак питання)
5. Але, все рівно, вона часто згадує той момент, коли її ніхто не ображав і хоче, щоб все була як раніше (зробити смайлик)
Спробуйте зробити скріпочку такою, як вона була раніше.
«Добро, як я його уявляю». (Намалювати доброту, радість, приємне самовідчуття, задоволення…). [3 с. 32.]
(Кожна дитина отримує квітку з 8 пелюсток, пишемо побажання, діти обмінюються квітками і зачитують побажання).
Висновок: Хай завжди і ваші серця і душі будуть відкриті для добрих справ.
Добро творити на Землі
Людині лиш дано
І навіть діточки малі
Всі знають це давно
Краса і море доброти
Оточує нас всіх
Подібним будемо до сонця ми
Щоб зазвучав твій сміх,
Щоб ти освітлював всім шлях,
Як сонце з висоти.
Хай сяє усмішка в очах,
Будь завжди добрим ти!
[11.https://revolution.allbest.ru/psychology/00235089_0.html]
ВИСНОВОК
Людина здатна відображати предмети, явища об’єктивної дійсності з їх різноманітними рисами, якостями, властивостями не лише в момент їх безпосереднього впливу на неї, а і після нього. Таке відображення здійснюється завдяки пам’яті. Те, що ми бачимо, чуємо, про що думаємо, що переживаємо, не зникає безслідно, а за відповідних умов може бути відтворено.
Сприймається і запам’ятовується лише та інформація, яка засвоюється легко, із задоволенням. Таке засвоєння інформації відбувається завдяки методам ейдетики.
Ейдотехніка – не чергове новомодне породження ХХІ століття. Традиції ейдетики уходять своїм корінням в епоху античності.
Ейдотехніка допомагає вирішати такі основні навчальні та виховні завдання: розширює творчі можливості дитини завдяки гармонійній роботі лівої (логіка) і правої (творчість, образне мислення) півкуль головного мозку; формує вміння учнів ефективно і самостійно вчитися; підвищує самооцінку дитини завдяки результативності у навчанні, створюючи психологічний комфорт.
При цьому слід пам'ятати про основні принципи ейдетики: незвичайність; яскравість образів і ситуацій; позитивність; радісна, весела атмосфера; мобільність і доступність ігрового матеріалу; поділ інформації відповідно до особливостей кожної дитини.
Можливості запам'ятовування за допомогою методів ейдетики в десятки разів перевищують можливості звичайної пам'яті.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
Олександра Білан. – К.: Шкільнийсвіт, 2011. – 120с.
[Електронний ресурс]. – Режим доступу: