Заняття 1.
«Щоб вітрильник йшов вперед, необхідний не лише сильний вітер, а й підняте вітрило»
Мета: Розвивати партнерські, дружні взаємини, знайомити з навичками відповідальної поведінки, підвищення емоційної стійкості учнів; профілактика насильства, діагностика згуртованості..
1. Вправа «Привітання»
- Для того, щоб привітатися, пропоную рухами відповісти на мої запитання. Я запитую, ви відповідаєте. Домовились?
Добрий день, мої малята,
Гарні хлопчики й дівчата!
З гарним настроєм хто прийшов – махніть,
Хто чує мене, головою кивніть.
Хто бачить мене, прошу оком моргнути,
Хто любить друзів,ті підведіться трохи.
Хто найвеселіший –- ви всім усміхніться,
Хто ввічливий – сусідові злегка вклоніться.
Почитати кому охота, любить хто свою школу?
Похитайте головою вправо-вліво, раз, іще раз.
Хто в колективі працювати любить,
Хто вміє дружити?
Поплещіть, вас я побачить хочу,
Всього, що я знаю, і вас навчу.
2. Вправа-знайомство «Оплески по колу»
Психолог. Я Називаю одного з вас на ім'я, вітаю його оплесками, потім він обирає кого-небудь із учнів, і ми вже вдвох аплодуємо. Утрьох вибираємо наступного претендента на оплески. Таким чином, гра триває, і оплески лунають усе голосніше. Зростає і напруження серед тих, кого ще не назвали, тому останньому гравцеві варто адресувати такі слова «А найгучніші оплески дістаються...»
2. Вправа «Картки»
Ціль: розподіл учасників на команди.
Обладнання: предметні картки.
Хід: Предметні картки (квіти, фрукти, рослини) за кількістю учасників. До заняття необхідно підготувати жетончики. Перед початком занять перемішати жетончики і роздати по одному кожному учаснику. Коли необхідно буде розділити групу, потрібно просто повідомити учасникам, що один вид карток (квіти)-це перша команда, а фрукти-друга, рослини - третя.
3.Вправа-колаж «Дерево»
Мета: згуртувати колектив і ближче дізнатися кожного учасника групи.
Обладнання: ватман змалюнком дерева, клей, кольоровий папір, кольорові олівці, ножиці.
Хід вправи. Учасникам пропонується розглянути стовбур дерева, подивіться «дерево як і будь-яка організація зовсім порожне без людей і колективу, що його створюють, прикрасою будь якої установи є особистості, що там працюють, і не просто особистості а колектив. Ваша організація називається як? Клас». Будь-ласка прикрасьте наше дерево, зробіть малюнок (листочок, квітку) як ви себе бачите і відчуваєте в даній групі- класі. Вибравши картинки, кожен має і приклеює їх на ватмані так, як відчуває своє розташування в групі Після виконаної роботи кожен учасник(за бажанням) доповнює свої зображення з допомогою і олівців.
Питання для обговорення:
1) Чому ви вибрали ту чи іншу картинку?
2) чи Відповідає розташування ваших зображень так, як вам хотілося б?
3) чи Відчуваєте ви себе так в класі?
4) чи Були складнощі при виконанні вправи?
Висновок: подивіться на наше дерево, який у нас вийшов колектив, згуртований чи ні, ви задоволені своїм місцем в ньому?
4. Інформаційне повідомлення. «Згуртованість колективу»
Ваш клас—це ваша сімя. Коли ви любите бувати в колі сімї, коли всі разом дружні веселі, чи сваряться, ображають один одного. Так і в класі. У вас хороший настрій, коли все добра, коли ви всі дружні. А від кого це залежить? Від Вас.
Діти, а що таке дружба?
У вас у класі є друзі?
А є такі діти, з яким ви не хочете дружити? А чому? Розкажіть свої історії.
5. Обговорення ситуацій.
6. Вправа «Я у гніві»
Дітей просять пригадати ситуацію, коли вони були не просто злими, а розгніваними, відчути свій гнів і зобразити себе у гніві. Після виконання завдання обговоріть, які фізичні характеристики супроводжують вираження гніву: почервоніння шкіри обличчя, пришвидшення пульсу, відповідна міміка тощо. Потім запропонуйте учням подивитися на себе у дзеркало в момент експресії гніву, щоб побачити себе немов очима інших людей.
7. Вправа «Леви»
Психолог. Уявіть собі, що всі ми — леви, велика сім'я левів. Давайте влаштуємо змагання: хто голосніше гарчить. За моєю командою починаємо якомога голосніше гарчати. Почати!
А хто може ричати ще голосніше? Добре гарчіть, леви!
Учні намагаються гарчати якомога голосніше, зображаючи при цьому стійку лева. А психолог підказує: коли діти зляться, то можуть уявити собі, що вони — леви і голосно загарчати на свого кривдника...
Психолог. Проте лев — цар звірів, сильна і благородна тварина. Він прекрасний і гордий, вільний і неметушливий. Він уміє себе стримувати... Ми всі — сильні духом, сповнені гідності леви (діти зображають величну поставу, ходу лева), могутні, впевнені в собі, спокійні та мудрі.
8. Діагностична вправа « Квітка дружби».
Я вам роздала квіточки. Напишіть на них імена тих однокласників, яких би ви хотіли бачити на нашому дереві поряд з вами, щоб вам не було там сумно.
9. Вправа-розминка „Зустріч на вузькій доріжці”.
Учасники по своїх групах. Групи розходяться в різні боки обличчям один до одного.
Психолог. Наше заняття підходить до завершення. Ви зараз відправитесь до дому. Уявіть собі, що ви зустрілись на вузькій гірській доріжці, по які може вільно пройти лише одна людина. З одного боку – скелі, з іншого боку – прірва. Завдання – перейти на інший бік.
Що ви зробили не так? (домовлятися).
14. Вправа „Побажання ”.
Мета: підтримка позитивного психологічного клімату у групі, розвиток вміння розуміти власні бажання та відчувати потреби іншої людини.
Матеріали дерево з квітами з побажаннями.
Хід. Ми сьогодні навчилися взаємодіяти, допомагати один-одному і стали справжнім колективом, подивіться наше дерево розквітло, а його квіти –це ви, його учасники.
Отож, давайте побажаєм один одному чогось хорошого.
Заняття 2.
«Щоб вітрильник йшов вперед, необхідний не лише сильний вітер, а й підняте вітрило»
Мета: Розвивати партнерські, дружні взаємини, знайомити з навичками відповідальної поведінки, підвищення емоційної стійкості учнів; профілактика насильства, діагностика згуртованості..
Вступне слово психолога
Мені дуже приємно знову зустрітися з вами. Сьогодні ми продовжимо нашу роботу. Сподіваюся, що ми зрозуміємо один одного і не змарнуємо час.
2. Вправа-знайомство «Оплески по колу»
Психолог. Я Називаю одного з вас на ім'я, вітаю його оплесками, потім він обирає кого-небудь із учнів, і ми вже вдвох аплодуємо. Утрьох вибираємо наступного претендента на оплески. Таким чином, гра триває, і оплески лунають усе голосніше. Зростає і напруження серед тих, кого ще не назвали, тому останньому гравцеві варто адресувати такі слова «А найгучніші оплески дістаються...»
3. Вправа «Кого ти вважаєш другом?»
Учасникам пропонується дати відповідь на запитання:
Вправа „За що ми любимо наш клас” (Вправа проводиться у формі „Ретроперспектива”)
Психолог: Якщо у вас є шкільні друзі, то давайте поговоримо про ваш клас. У вас були приємні моменти у школі? А не приємні? Уявіть собі, що пройшло 15-20 років і ви зібрались на зустріч випускників. На таких зустрічах рідко згадують неприємне, частіше – як добре і цікаво було в школі. Зараз кожен з вас намагатиметься пригадати і розповісти товаришу випадки в класі. А тоді поділитеся з нами.
Діагностичний аспект ( рівень згуртованості -- % згаданого позитиву)
Вправа «Малювання шматочками» (для діт з деструктивною повед., які люблять процеси руйнування.)
Діти, постійно між дорослими людьми, а тим більше і між дітьми, виникають конфлікти. Як ви думаєте, в чому причина? Що заважає дружити . (агресивність, не розуміння, ненависть, злість). А знаєте, є легка і приємна можливість швидко позбутися злості.
Діти, перед вами лежать кольорові листочки. Виберіть свій улюблений. Тепер порвіть його на дрібні частинки. А тепер зробіть з них картинку й придумайте свою розповідь.
Вправа «Дерево дружби»
Діти, пам’ятаєте наше дерево дружби. Яке воно було не красиве – таке як пустий клас. Чим ми його прикрасили? Листочками – собою. Квіточками – тобто друзями. Але після квіточок на дереві появляються …. яблучка. Яблучка – це ті, хто б ви хотіли, щоб були біля нас. Напишіть на цих яблучках імена своїх друзів і прикріпіть біля листочка друга.
Висновок: Пам»ятаєте, я вас попереджала: від того як ви себе будете вести, залежить, чи будуть яблучка біля вашого листочка.
Діагностична вправа «Їжачок»
Дітки, коли на дереві зявляються яблучка, то під нього часто прибігає їжачок. Для чого? До нас також прибіг їжачок та розповів свою історію.
Методика отримання зворотнього зв’язку «Їжачок» («Діагн. та кор. агресивної поведінки», ст.. 42)
Прощання «Усмішка по колу»
Ну що ж наше заняття добігає кінця. Тому потрібно якось цікаво його завершити. Станемо всі в коло та передамо усмішку по колу: кожна дитина повертається до свого сусіда і бажає йому щось хорошого, даруючи усмішку. По черзі всі.
Заняття 3.
«Щоб вітрильник йшов вперед, необхідний не лише сильний вітер, а й підняте вітрило»
Мета: Розвивати партнерські, дружні взаємини, знайомити з навичками відповідальної поведінки, підвищення емоційної стійкості учнів; профілактика насильства, діагностика згуртованості..
Мені дуже приємно знову зустрітися з вами. Сьогодні ми продовжимо нашу роботу. Сподіваюся, що ми зрозуміємо один одного і не змарнуємо час.
2. Вправа-знайомство «Оплески по колу»
Психолог. Я Називаю одного з вас на ім'я, вітаю його оплесками, потім він обирає кого-небудь із учнів, і ми вже вдвох аплодуємо. Утрьох вибираємо наступного претендента на оплески. Таким чином, гра триває, і оплески лунають усе голосніше. Зростає і напруження серед тих, кого ще не назвали, тому останньому гравцеві варто адресувати такі слова «А найгучніші оплески дістаються...»
3. Гра «Хмарочос»
Мета: у цій грі бере участь відразу вся група. У ній діти можуть активно використовувати як свої рухові навички, так і фантазію і розсудливість.
Обладнання: Один складаний метр і по два-три дерев'яні кубики на кожну дитину. Завдання буде складніше, якщо кубики виявляться різного розміру. Серед них має бути кілька дерев'яних циліндрів.
Інструкція: Візьміть кожен по два кубики і сядьте в коло на підлогу. Зараз вам всім разом потрібно буде побудувати один хмарочос. Мені дуже цікаво дізнатися, на яку висоту ви зможете його звести так, щоб він не розвалився. Один з вас може почати будівництво, поклавши в центрі один кубик на підлогу. Потім підходить наступний і кладе свій кубик поруч або зверху. Самі вирішуйте, коли ви додасте один зі своїх кубиків. При цьому ви можете говорити один з одним і разом думати, що ви робитимете далі. Я буду підраховувати, скільки кубиків ви склали, перш ніж вежа впаде. Навіть якщо звалиться тільки один кубик, вам доведеться всю роботу почати спочатку. Крім того, час від часу я буду вимірювати, на яку висоту вже піднялася вежа.
Час від часу вимірюйте висоту хмарочоса. Було б добре, якби ви могли коментувати дії і стратегію учасників. У першу чергу підтримуйте все, що спрямоване на співпрацю один з одним.
Аналіз вправи:
- Сподобалася тобі ця гра?
- Ображався ти на кого-небудь у ході гри?
4. Вправа «Сонечко дружби»
Діти, ми з вами дуже багато говорили про дружбу, створили ваше класне дерево, де у вигляді квіточок прикріпили біля себе друзів, тоді себе прикріпили у вигляді яблучок біля тих, з ким хочете дружити. Щоб наша яблунька розвивалась, що її необхідно? Сонечко і вода. Зараз ми з вами створимо Сонечко дружби.
Дітям роздаються кольорові листочки, на них вони малюють свою руку, де пишуть, що потрібно, щоб бути справжнім другом.
5. Вправа «Калюжа поганих справ»
Діти, а тепер подумайте, чиї ж долоньки можуть потрапити у цю калюжу?
Як цьому запобігти?
6. Вправа «Серце» (референтометрія)
Діти, якщо вас хтось розізлив, то як, щоб нікого не образити випустити злість (порвати). Ось вам по червоному листочку. Порвіть його так, на скільки ви розлючені. Щоб це зло не розмножувалося, потрібно перетворити його в щось добре. Що хороше буває червоного кольору? …. і серце. Потрібно вибрати стільки частинок, скільки у вас є людей, з якими ви любите проводити час, залишити місце для себе. Створіть серце.
За бажанням зачитати.
7. Прощання. "В цьому колі друзі всі..."
Ну що ж наше заняття добігає кінця. Тому потрібно якось цікаво його завершити.
В цьому колі друзі всі
Я і ти, і ми.
Посміхнися тим, що зправа,
Посміхнися тим, що зліва
І в долоні раз, два, три…