Розвиток емоційного інтелекту та зниження тривожності у дітей старшого дошкільного віку.
Тривожність досить неприємне відчуття,яке породжує стан занепокоєння і тривоги, що охоплює наше тіло і розум, викликаючи сумніви і невизначеність у майбутньому. Найважче з тривожністю справитися дітям, оскільки вони ще не достатньо володіють своєю емоційно-вольовою сферою. У одних дітей тривожність спричинена взаєминами в сім'ї, у інших є результатом виховання або пов'язана з оточенням, у якому вони зростають. Діти, які піддаються тривожності, не завжди розуміють причини своїх почуттів. Вони можуть почуватися безпорадними й переляканими. Тому і батьки, і вихователі повинні бути напоготові і вчасно виявляти симптоми тривоги в дітей. Якщо ж вам здається, що ситуація вийшла з-під контролю, зверніться по допомогу до психолога.
Дані заняття, покликані полегшити прояви тривожності в дитини, а саме допомогти дитині розпізнати неприємні емоції та навчити її з ними справлятися.
Заняття 1
«ТВОРИ ДОБРО»
Мета:розвиток співчуття та співпереживання у дітей, формування почуття відповідальності за власні дії, формування згуртованості дитячого колективу.
Матеріали та обладнання: іграшкові курчата, різнокольорові кружечки, музична колонка, папір, клей, кольорові олівці, м'яч.
Перебіг заняття
Вправа «Привітання».
Мета: створення позитивного настрою у дітей та відчуття єдності у групі.
Діти стають у коло, беруться за руки і передають потиски одне одному («тепло свого серця»), посміхаючись.
Вправа «Поділися теплом»
Мета: психологічне розвантаження, сформувати доброзичливе ставлення дітей до навколишнього світу, емоційну чутливість до почуттів інших.
Дітям роздається іграшкове курчатко зі словами, що його мама Курочка пішла на роботу, тому курчатко злякалося і засумувало. А їм потрібно якось курчатко заспокоїти, знайти правильні слова, «поділитися своїм теплом».
Вправа «Знайди друга»
Мета: створення позитивного настрою, виховання почуття єдності й доброзичливості, подолання тривожності.
Дітям роздають кружечки різного кольору. При цьому вони не мають дивитися який колір у них. За командою «Знайди свого друга», вони шукають свою пару, у кого такого ж кольору кружечок. Коли знайшли беруться за руки і говорять «Друзі!».
Вправа «Пальчики танцюють»
Мета: розвиток дрібної моторики рук, покращення настрою.
Психолог. Наші пальчики мають роботу. Але для цього їм потрібно приготуватись і зробити зарядку. Давайте ж потанцюємо пальчиками.
Вправа « Створи собачку»
Мета: розвиток дрібної моторики рук, уваги, мислення та уяви.
Діти за інструкцією психолога створюють собачку з листочка паперу, а потім розфарбовують його(можна виготовити будь-що з паперу).
Вправа «Прощання»
Мета: спонукати до рухової активності, зняття м'язового напруження.
Діти кидають одне одному м'яч і бажають гарного настрою.
До побачення!
Заняття 2
«ВЕСЕЛА ГРА»
Мета:розвиток психічних процесів; навчити встановлювати емоційний контакт з іншими.
Матеріали та обладнання:музична колонка, скринька із стрічками, картинки з тваринами, заготовки із чорними кружечками, м'яч.
Перебіг заняття
Вправа «Привітання».
Мета: налаштувати на співпрацю,покращити настрій.
Діти під музику вітають пальчиками, потім ручками, потім ніжками.
Вправа «Де мама?»
Мета: розвиток уваги, слухового сприймання , налаштування на взаємодію.
Дітям роздають картинки із зображенням тварин матусь і дитинчат. За командою «Шукаємо маму!» діти-дитинчата шукають маму. При цьому обоє видають звуки властиві цим тваринам(собаки гавкають, котики мявкаяють і т.д.).
Вправа «Знайди друга за стрічкою»
Мета: згуртувати дитячий колектив, навчити встановлювати емоційний контакт, розвиток уваги, спостережливості.
Діти із закритими очима виймають зі скриньки кольорові стрічки. А потім за командою «Знайди друга за стрічкою!» відкривають оченята і швиденько шукають дитину з такою ж стрічкою.
Вправа «Пальчики танцюють»
Мета: розвиток дрібної моторики рук, покращення настрою.
Психолог. Наші пальчики мають роботу. Але для цього їм потрібно приготуватись і зробити зарядку. Давайте ж потанцюємо пальчиками.
Вправа «Веселі кружечки»
Мета: розвиток уяви, мислення, розвиток комунікативних навичок та створення позитивного настрою.
Дітям дають аркуші, на яких зображені чорні кружечки. Слід домалювати їх так, щоб вони стали веселими.
Вправа «Прощання»
Мета: спонукати до рухової активності, зняття м'язового напруження.
Діти кидають м'ячик один одному, промовляючи різні форми прощання.
До побачення.
Заняття 3
«МАЛЮЄМО РАЗОМ»
Мета: розвиток уваги, уяви, довільності психічних процесів; розвиток самоаналізу та емпатії у дітей.
Матеріали та обладнання:музична колонка, малюнки метеликів, кольорові олівці, фломастери, іграшка сонечко, чарівна палочка.
Перебіг заняття
Вправа «Привітання».
Мета: розвиток самоаналізу та емпатії у дітей.
Діти передають іграшку сонечко, вітаються і по черзі розповідають який у них настрій і чому.
Вправа «А чи правда?»
Мета: розвиток уваги, мислення; спонукання до рухової активності.
Психолог промовляє речення. Якщо речення правдиве, то діти плескають, якщо ні – тупають ніжками. Наприклад: «Взимку на деревах достигають яблука», «Сніг холодний» і т.д.
Вправа «Пальчики танцюють»
Мета: розвиток дрібної моторики рук, покращення настрою.
Психолог. Наші пальчики мають роботу. Але для цього їм потрібно приготуватись і зробити зарядку. Давайте ж потанцюємо пальчиками.
Вправа «Малюємо разом»
Мета: розвиток уваги, уяви, довільності психічних процесів, самоконтролю.
Вправа виконується попарно. Дітям роздають картинки, які необхідно розфарбувати. Одна дитина розфарбовує одну половинку малюнка, а друга – іншу.
Вправа «Подарунок для друга»
Мета: розвиток мислення, уяви; навчити встановлювати емоційний контакт та налагоджувати дружні стосунки.
Дітям пропонують уявити що у них є чарівна паличка і вони можуть подарувати щось другу. Основна умова – обрати те що йому сподобається. Діти по черзі дарують подарунки один одному, при цьому висловлюючись чи сподобалося їм подароване.
Вправа «Прощання»
Мета: спонукати до рухової активності, зняття м'язового напруження.
Діти передають один одному іграшку сонечка і посміхаючись промовляють: «До зустрічі».
До побачення.