Тема. Корінь слова. Спільнокореневі слова
Цілі уроку. Познайомити учнів з поняттями «спільнокореневі слова», «корінь»; вчити виділяти спільну частину споріднених слів – корінь. Розвивати мовне чуття, увагу до лексичного значення слів. Збагачувати словниковий запас учнів. Виховувати любов і бережливе ставлення до природи.
Обладнання: презентація, картки.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку.
І. Організаційний момент. Створення емоційного стану.
II .Повторення вивченого матеріалу.
Аналізуємо слово «корінь»
Корінь
Складіть речення зі словом корінь?
III. Повідомлення теми і мети уроку. Слайд 4
- Сьогодні на уроці ми дізнаємося, що таке спільнокореневі слова, чому їх так назвали; будемо виділяти корінь у словах; а також розвивати своє мовлення, збагачувати словниковий запас, згадаємо, як треба ставитися до природи.
ІV. Робота над новим матеріалом. Слайд 5
- Назви, яких дерев ви знаєте?
- Яке це дерево? ( ДУБ)
- Як називається молоденький дуб? ( дубок)
- На яке питання відповідають слова дуб, дубок? Що це за слова? (іменники)
- Змініть слово дуб так, щоб воно стало прикметником і відповідало на питання який? (дубовий).
- Поміркуйте, від якого слова утворилися слова?
- Як ви гадаєте, чи можна ці слова назвати «родичами», «рідними» словами? Чому? ( Вони утворилися від одного слова)
- Раз вони рідні, їх і назвали спорідненими словами.
- Знайдіть у записаних словах спільну частину. Позначте її дужкою.
- Запам’ятайте, ця спільна частина і робить їх спорідненими. Саме її називають коренем слова.
2. Слухання казки про корінь слова.
Багато тисяч років тому жив собі корінь «ліс». Знайшли його люди і почали думати, що з ним робити. А корінь і каже: «Посадіть мене — і я розростусь у велике красиве дерево».
Посадили люди корінь «ліс», і він став рости. Спочатку один паросток пустив, потім другий, третій... Багато паростків з'явилося від кореня «ліс». Усі вони на корінь подібні і своє щось у кожному є. Ось яке дерево виросло! Подивились люди, порівняли паростки і побачили, що в усіх одна спільна частина «ліс». З того часу почали люди спільну частину споріднених слів називати коренем. І правильно вирішили: від неї, як і від кореня дерева, утворюються нові споріднені слова.
3. Робота над правилом.
VІ. Первинне осмислення знань.
ЕВСАН
Вибігла я з хати –
Весноньку – веснянку
Буду зустрічати.
Квіточок весняних
Я букет несу-
Хай вплете весна їх
У свою красу.
Робота в групах.
слова з коренем «спів»;
слова з коренем «вод»;
слова з коренем «муз»;
Довідка: Співати, підводний, музика, водичка, спів, вода, музикант, наспівувати, музей, співак, спав, музичний, водив, співачка, водяний.
Фронтальна робота.
Гра «Один зайвий»
Записати слова, зайве підкреслити.
Будівля, будувати, будильник, будова, будинок.
Гірський, гора, погоріле, гірка.
Сова, совок, совеня, совиний.
Робота в парі.
Що потрібно молодим саджанцям, щоб вони росли?
Дощик, сонечко, деревце, веселка.
VI. Підсумок уроку.
КУБИК Блума.
VI. Домашнє завдання.
І рівень. Вправа 155.
ІІ рівень. Придумай і запиши слова, які складаються:
а) тільки з кореня;
б) з кореня і суфікса;
в) з кореня, суфікса й закінчення;
г) з префікса, кореня, суфікса й закінчення.