Тексти переказів за літературною спадщиною В.О.Сухомлинського

Про матеріал
Даний матеріал містить літературну спадщину В.О.Сухомлинського (оповідання й казки для дітей молодшого шкільного віку). Це велике джерело текстів для переказів різних видів, які можна активно використовувати на уроках української мови в початкових класах.
Перегляд файлу

Тексти переказів, складені за літературною спадщиною В. О. Сухомлинського

    У багатій спадщині видатного вченого-педагога В.О.Сухомлинського знаходимо відповіді і на актуальні питання, пов’язані з розвитком мовлення і виховання учнів початкових класів засобами слова. Як слово входить у свідомість дитини? Як навчити дитину сприймати і розуміти його? Як навчити дитину сприймати і розуміти його? Як навчити використовувати слово в усному і писемному мовленні?

    За переконанням В.Сухомлинського, найінтенсивніший період оволодіння рідною мовою, словом – два-три перші роки шкільного навчання. Багаторічний досвід переконав визначного педагога, що розвиток розумових здібностей дитини залежить насамперед від того, наскільки правильне, внутрішньо багате, емоційно насичене її мовлення.

    Слово, на думку педагога, - найважливіший інструмент, який нічим не заміниш. Школа повинна бути «царством мудрого і красивого, правдивого і чуйного, сильного й ласкавого, доброго й мужнього слова».

    Тривалі роки роботи в школі привели В.О.Сухомлинського до переконання, що в ранньому шкільному віці слово, різні види роботи над ним не тільки розвивають мовлення і мислення дитини, а й мають великий виховний і освітній потенціал.

   Твори-мініатюри В.О.Сухомлинського можна використовувати для усних і письмових переказів в 1-4 класах. Пропоную такі твори з елементами методики їх використання для 2-4 класів.

2 клас

Пихатий півень

http://foto.ua/uploads/photos/312/312322_2.jpeg

    Ходить півень по подвірю. Побачив він райдугу барвисту на небі і сміється:

- У мене хвіст такий самий барвистий,  кращий,  ніж райдуга.
Та ось пішов дощ. Замочив пихатому півневі хвоста. Звис хвіст аж до землі. 
  Соромно стало півневі. Втік він на сідало й більше ніколи не хвалився.

                                                                                             (За В.Сухомлинським)

Словникова робота

Пояснення лексичного значення слів:
райдугу, барвисту, пихатий, звис, на сідало.

Пояснення граматичного значення слів:
півень, звис, втік, не хвалився.

Аналіз тексту за питаннями:

  • Де ходить півень?
  • Що побачив він на небі?
  • Як ще називають райдугу?
  • Чим хвалився півень?
  • Що заподіяв дощ пихатому півневі?
  • Що зробив півень від сорому?
  • Чи хвалився він ще?

Загадки на допомогу аналізу

По подвірю ходить птах і співає по складах. (Півень)

Не князівської породи, а ходить в короні. (Півень)

Орієнтовний план переказу

  1. Півень-хвалько.
  2. Мокрий хвіст.
  3. Соромно стало.

 

Шпак прилетів

http://foto.ua/uploads/photos/361/361613_2.jpeg

    Був тихий весняний ранок. Ще не зійшло сонце, тільки небо на сході стало рожевим.

   На голій гілочці клена голосно заспівав шпак. Він тільки прилетів з теплого краю. Знайшов свою шпаківню, сів біля неї й радісно заспівав. Спів шпака почув горобець. Він спав під стріхою в теплому кубельці. Йому не хотілося рано вставати.

   Він розбудив горобчиху, що спала в сусідньому кубельці:

  • Шпак прилетів, і за ним не встигнеш роздобути їжу.

   Горобчиха зітхнула і відповіла:

  • Спасибі шпакові, що будитиме нас.

                                                                             ( За В. Сухомлинським)          

Словникова робота

Пояснення лексичного значення слів:
весняний, біля неї, з теплого краю, під стріхою, розбудити.

Аналіз тексту за питаннями:

  • Яким був весняний ранок?
  • Чи зійшло вже сонце? Якого кольору було небо?
  • Хто заспівав на гілочці клена?
  • Звідки прилетів шпак? Що він знайшов?
  • Хто почув спів шпака?
  • Чи любив горобчик рано вставати?
  • Чому йому доведеться тепер рано вставати?
  • Чому зраділа горобчиха?

Загадки

У садочку понад тином я зробив йому хатину.
Він навколо обдивився, заспівав і оселився. (Шпак)
Я весь день ловлю жучків, їм комашок, червячків.
Цвірінь – цвірінь! Молодець, я бувалий…( Горобець)

Орієнтовний план переказу

  1. Тихий весняний ранок.
  2. Спів шпака.
  3. Горобець прокинувся.
  4. Розчарування горобця.
  5. Подяка горобчихи.

Додаткові завдання

  1. Доберіть синоніми  до слова  розбудити.
  2. Доберіть споріднені слова до слова  прилетів.

3 клас

Сьома дочка

      Було у матері сім дочок та син. Ось поїхала одного разу мати в гості до сина. А син жив далеко-далеко. Повернулася мати додому через місяць. Кинулись шість дочок до матері і почали розповідати, як вони скучали. Гарно говорили вони про свої почуття. А сьома дочка нічого не сказала. Вона зняла з ніг матусі взуття, принесла їй води вмитися і запросила до

столу.

                                                                                      ( За В. Сухомлинським)

Словникова робота

Пояснення лексичного значення слів: кинулись, взуття.

Аналіз тексту за питаннями:

  • Скільки дочок було у матері?
  • Куди поїхала мати?
  • Як повели себе дочки при зустрічі з мамою?
  • А як вчинила сьома дочка?
  • Для чого вона принесла воду?
  • Який це текст: розповідь, опис чи міркування? Доведіть свою думку.

Прислівя

На сонці тепло, а біля матері добре.

Орієнтовний план переказу

  1. Від’їзд матері до сина.
  2. Зустріч з дочками.
  3. Справжня любов до матері.

Все в лісі співає

http://vinnikiplus.in.ua/_nw/12/82966109.jpg

    Весною ми пішли до лісу. Зійшло сонце, подихнув легенький вітерець. Всі дерева в лісі заспівали пісні. Береза співала ніжну пісню. Хотілось підійти до білокорої красуні й обняти її. Дуб співав мужню пісню. Слухаючи її, хочеться бути сильним. Верба співала задумливу пісню. Коли слухаєш її, думаєш, що прийде осінь. Горобина співала тривожну пісню. До нас прилинула думка про темну ніч і бурхливу грозу. Ось які пісні почули ми в лісі.

    ( За В. Сухомлинським)

Словникова робота

Пояснення значення слів: мужню, задумливу, тривожну пісню, білокорої, прилинула.

Аналіз тексту за питаннями:

  • Коли ми прийшли до лісу?
  • Що відбувалося з деревами?
  • Які пісні співали береза, дуб, верба, горобина?

Загадка

Вони вдягаються тоді, коли теплінь приходить. ( Дерева)

Орієнтовний план переказу

  1. Навесні дерева співають.
  2. Ніжна пісня берези.
  3. Мужня пісня дуба.
  4. Задумлива пісня верби.
  5. Тривожна пісня горобини.

Як котові стало соромно

http://hiblogger.net/img/userfiles/2012/10/19/144968/beautiful-cat-cats-16096437-1280-800.jpg

   Вийшов кіт на поріг. Раптом чує – горобці зацвірінькали.

  Притих кіт, насторожився. Тихенько почав пробиратися до паркану. А там сидять горобці. Підповз аж до паркану та як стрибне. Хотів горобця схопити. А горобчик пурх – та й утік. Кіт перестрибнув через паркан та й упав у калюжу. Вискочив мокрий, брудний. Іде кіт додому. Соромно йому, а горобці позліталися, цвірінькають. То вони сміються з кота.

                                                                                     ( За В. Сухомлинським)

Словникова робота

Пояснення значення слів:притих, насторожився, підповз.

Аналіз тексту за питаннями:

  • Куди вийшов кіт?
  • Кого хотів він схопити?
  • Як вчинив горобчик?
  • Куди впав кіт?
  • Як вчинили горобці?

Орієнтовний план переказу

  1. Кіт підбирається до горобців.
  2. Горобчик утік.
  3. Кіт у калюжі.
  4. Горобці сміються з кота.

 

4 клас

Яблуко в осінньому саду

http://www.bankoboev.ru/images/NzM1OTM=/Bankoboev.Ru_yabloko_na_vetke.jpg

    Пізньої осені маленькі близнята Оля й Ніна гуляли в яблуневому саду.
Був тихий сонячний день. Майже все листя з яблунь опало і шурхотіло під ногами.
    Дівчатка підійшли до великої яблуні. Поруч з жовтим листком вони побачили на гілці велике рожеве яблуко. Ніні зірвала яблуко. Кожній хотілося потримати його в руках. Обом хотілося мати яблуко, але вони соромилися висловити це бажання.
    Дівчатка не могли дійти згоди. Вони побігли до мами за порадою. Віддали їй яблуко. В маминих очах сяяла радість. Вона розрізала яблуко й дала дівчаткам по половинці.

   ( За В. Сухомлинським)

Словникова робота

Пояснення значення слів:близнятка, поруч, дійти згоди, за порадою.

Аналіз тексту за питаннями:

  • Де гуляли дівчатка? Коли це було?
  • Яким був сад?
  • Що побачили сестрички на яблуні?
  • Хто зірвав яблуко? Чого хотілося обом? Чи дійшли вони згоди?
  • До кого вони побігли за порадою?
  • Чому очі матері сяяли від радості? Що вона зробила?

Прислівя

Хто людей питає, той і розум має.
Голова – добре, а дві – краще.

Орієнтовний план переказу

  1. Прогулянка в осінньому саду.
  2. Чудова знахідка.
  3. Дівчатка не дійдуть згоди.
  4. Мамина допомога.

Додаткові завдання

1.Виділіть головні і другорядні члени у першому реченні.

2.Утворіть неозначену форму від дієслів: гуляли, шурхотіло, зірвала, підійшли.

Фіалка і бджілка

    Подружили бджілка і фіалка. Фіалка в полі дивилась на світ своїм радісним фіолетовим оком. А бджілка жила у вулику. Багато разів на день прилітала бджілка до фіалки – брала пилок і нектар. Раділа фіалка своїй подрузі. Та ось прилетіла бджілка, дивиться, а фіалка закрила свою квітку, схилила журливу голівку.

  -Чому це ти, фіалко, зажурилась, чому квітку свою закрила? – питає бджілка.

  -Ой, лети, бджілко, додому, бо негода наближається. Буде великий дощ.
Прилетіла бджілка додому. Пішов дощ.

                                                                         ( За В. Сухомлинським)

Словникова робота

Пояснення значення слів:подружили, журливо, негода.

Аналіз тексту за питаннями:

  • Хто подружив між собою?
  • Як дивилась на світ фіалка?
  • Де жила бджілка?
  • За чим прилетіла бджілка до фіалки?
  • Що побачила вона одного разу?
  • Про що повідала фіалка бджілці?

Загадки

Квітка я ніжна, низенька, дрібна, а як запахну – приходить весна. (Фіалка)

Не муляр, а комори мурує. ( Бджола)

Орієнтовний план переказу

  1. Дружба бджілки і фіалки.
  2. Фіалка зажурилась.
  3. Наближається негода.
  4. Дощ.

Конвалія

http://fitoapteka.org/images/foto/96/6.jpg

     Уже півроку хворіє наша однокласниця. В неї нерухомі ноги. Лежить Наталя в ліжку. Ми її не забуваємо. Ходимо до неї щодня.  Весною ліжко поставили біля вікна. Дівчинка дивилася на травичку. Їй дуже хотілося по ній ходити. Побачила Наталя в траві конвалію. Вона дуже зраділа.

    Якось уночі злива зламала конвалію. Для Наталі це було справжнє горе. Ранком ми пішли до лісу, викопали конвалію й посадили її замість зламаної. Прокинулась Наталя, побачила білі дзвіночки й усміхнулась.

( За В. Сухомлинським)

Пояснення написання великої букви у власних іменах.

Аналіз тексту за питаннями:

  • Що трапилось з Наталею?
  • Куди поставили її ліжко весною?
  • Про що мріяла Наталя?
  • Що побачила вона?
  • Від чого зламалась конвалія?
  • Як вчинили однокласники?
  • Чи сподобався дівчинці вчинок товаришів?

Загадка

Вона цвіте в травневі дні між великим листом
Виснуть квіточки дрібні запашним намистом.  ( Конвалія)

Орієнтовний план переказу

  1. Хвора Наталя.
  2. Конвалія біля вікна.
  3. Злива зламала квітку.
  4. Вчинок однокласників.
  5. Наталя усміхнулась.

Додаткові завдання

  1. Випишіть два займенники разом із прийменниками.
  2. Зробіть звуко-буквений аналіз слів: дзвіночки, конвалія, лежить.

Через потік

http://bucultureshock.com/wp-content/uploads/2013/02/Flowing-stream.gif

   Андрійко і Ніна поверталися зі школи. На шляху був ярок. Припекло сонце, розтанув сніг. Потекла вода. Шумить бурхливий потік, стоять перед потоком Андрійко і Ніна.

   Та ось Андрійко швидко перебіг через воду, став на протилежному березі.  Подивився хлопчик на Ніну. Соромно йому стало.  Бо він же в чобітках, а Ніна – в черевичках. Як же вона перейде?
Андрійко перебіг назад, підійшов до Ніни й каже:
  - Це я хотів довідатись, чи глибоко. Переправлятися будемо вдвох.
Хлопчик переніс Ніну через потік на спині.

                                                                                         ( За В. Сухомлинським)

Словникова робота

Пояснення значення слів: ярок, бурхливий,потік, розтанув.

Аналіз тексту за питаннями:

  • Звідки поверталися Андрійко й Ніна?
  • Що зустріли вони на шляху?
  • Як вчинив Андрійко?
  • Чому йому стало соромно?
  • Який вихід він знайшов?

Прислівя

Друзі пізнаються в біді.
Як прийде туга, пізнаєш друга.

Орієнтовний план переказу

  1. Повернення зі школи.
  2. Бурхливий потік.
  3. Вчинок  Андрійка.
  4. Вихід із скрутного становища.
  5. Допомога подрузі.

Додаткові завдання

  1. Випишіть із тексту три прислівники.
  2. Розберіть за будовою слово розтанув.

Де ночує водяна лілея?

http://zhenskoe-mnenie.ru/upload/information_system_14/1/2/5/item_12578/information_items_12578.jpg

    Є у ставку біла квітка – водяна лілея. Росте вона собі у воді. Радісно розкриває свої пелюсточки до сонця. Сів на білу квітку метелик. Хотів переночувати, бо вже вечір наближається. Раптом квітка говорить:

  -Лети, метелику, шукай собі інших квіток, бо я лягаю вночі спати під водою.
Здивувався метелик:

   -Чому це?

   - Бо в мене там, під водою, мяка постіль.

   Склала біла лілея пелюсточки й тихо пішла спочивати під воду. А метелик полетів на берег.

                                                                                       ( За В. Сухомлинським)

Словникова робота

Пояснення значення слів: наближається, здивувався, спочивати.

Аналіз тексту за питаннями:

  • Де росте водяна лілея?
  • На що сів метелик?
  • Про що повідомила лілея метелика?
  • Де лягає спати лілея?
  • Чому здивувався метелик?
  • Куди він полетів?
  • Поміркуйте , для чого водяній лілеї надають ознаки живої істоти?

Орієнтовний план переказу

  1. Водяна жителька – біла лілея.
  2. Зустріч з метеликом.
  3. Повідомлення новини.
  4. Здивування метелика.
  5. Сон під водою.

Додаткові завдання

  1. Поставте дієслова хотів, сів, наближається в теперішньому часі.
  2. Випишіть два слова з префіксом. Виділіть префікс.

 

docx
Додано
5 грудня 2019
Переглядів
165
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку