У багатій спадщині видатного вченого-педагога В.О.Сухомлинського знаходимо відповіді і на актуальні питання, пов’язані з розвитком мовлення і виховання учнів початкових класів засобами слова. Як слово входить у свідомість дитини? Як навчити дитину сприймати і розуміти його? Як навчити дитину сприймати і розуміти його? Як навчити використовувати слово в усному і писемному мовленні?
За переконанням В.Сухомлинського, найінтенсивніший період оволодіння рідною мовою, словом – два-три перші роки шкільного навчання. Багаторічний досвід переконав визначного педагога, що розвиток розумових здібностей дитини залежить насамперед від того, наскільки правильне, внутрішньо багате, емоційно насичене її мовлення.
Слово, на думку педагога, - найважливіший інструмент, який нічим не заміниш. Школа повинна бути «царством мудрого і красивого, правдивого і чуйного, сильного й ласкавого, доброго й мужнього слова».
Тривалі роки роботи в школі привели В.О.Сухомлинського до переконання, що в ранньому шкільному віці слово, різні види роботи над ним не тільки розвивають мовлення і мислення дитини, а й мають великий виховний і освітній потенціал.
Твори-мініатюри В.О.Сухомлинського можна використовувати для усних і письмових переказів в 1-4 класах. Пропоную такі твори з елементами методики їх використання для 2-4 класів.
2 клас
Пихатий півень
Ходить півень по подвір’ю. Побачив він райдугу барвисту на небі і сміється:
- У мене хвіст такий самий барвистий, кращий, ніж райдуга.
Та ось пішов дощ. Замочив пихатому півневі хвоста. Звис хвіст аж до землі.
Соромно стало півневі. Втік він на сідало й більше ніколи не хвалився.
(За В.Сухомлинським)
Словникова робота
Пояснення лексичного значення слів:
райдугу, барвисту, пихатий, звис, на сідало.
Пояснення граматичного значення слів:
півень, звис, втік, не хвалився.
Аналіз тексту за питаннями:
Загадки на допомогу аналізу
По подвір’ю ходить птах і співає по складах. (Півень)
Не князівської породи, а ходить в короні. (Півень)
Орієнтовний план переказу
Шпак прилетів
Був тихий весняний ранок. Ще не зійшло сонце, тільки небо на сході стало рожевим.
На голій гілочці клена голосно заспівав шпак. Він тільки прилетів з теплого краю. Знайшов свою шпаківню, сів біля неї й радісно заспівав. Спів шпака почув горобець. Він спав під стріхою в теплому кубельці. Йому не хотілося рано вставати.
Він розбудив горобчиху, що спала в сусідньому кубельці:
Горобчиха зітхнула і відповіла:
( За В. Сухомлинським)
Словникова робота
Пояснення лексичного значення слів:
весняний, біля неї, з теплого краю, під стріхою, розбудити.
Аналіз тексту за питаннями:
Загадки
У садочку понад тином я зробив йому хатину.
Він навколо обдивився, заспівав і оселився. (Шпак)
Я весь день ловлю жучків, їм комашок, черв’ячків.
Цвірінь – цвірінь! Молодець, я бувалий…( Горобець)
Орієнтовний план переказу
Додаткові завдання
3 клас
Сьома дочка
Було у матері сім дочок та син. Ось поїхала одного разу мати в гості до сина. А син жив далеко-далеко. Повернулася мати додому через місяць. Кинулись шість дочок до матері і почали розповідати, як вони скучали. Гарно говорили вони про свої почуття. А сьома дочка нічого не сказала. Вона зняла з ніг матусі взуття, принесла їй води вмитися і запросила до
столу.
( За В. Сухомлинським)
Словникова робота
Пояснення лексичного значення слів: кинулись, взуття.
Аналіз тексту за питаннями:
Прислів’я
На сонці тепло, а біля матері добре.
Орієнтовний план переказу
Все в лісі співає
Весною ми пішли до лісу. Зійшло сонце, подихнув легенький вітерець. Всі дерева в лісі заспівали пісні. Береза співала ніжну пісню. Хотілось підійти до білокорої красуні й обняти її. Дуб співав мужню пісню. Слухаючи її, хочеться бути сильним. Верба співала задумливу пісню. Коли слухаєш її, думаєш, що прийде осінь. Горобина співала тривожну пісню. До нас прилинула думка про темну ніч і бурхливу грозу. Ось які пісні почули ми в лісі.
( За В. Сухомлинським)
Словникова робота
Пояснення значення слів: мужню, задумливу, тривожну пісню, білокорої, прилинула.
Аналіз тексту за питаннями:
Загадка
Вони вдягаються тоді, коли теплінь приходить. ( Дерева)
Орієнтовний план переказу
Як котові стало соромно
Вийшов кіт на поріг. Раптом чує – горобці зацвірінькали.
Притих кіт, насторожився. Тихенько почав пробиратися до паркану. А там сидять горобці. Підповз аж до паркану та як стрибне. Хотів горобця схопити. А горобчик пурх – та й утік. Кіт перестрибнув через паркан та й упав у калюжу. Вискочив мокрий, брудний. Іде кіт додому. Соромно йому, а горобці позліталися, цвірінькають. То вони сміються з кота.
( За В. Сухомлинським)
Словникова робота
Пояснення значення слів:притих, насторожився, підповз.
Аналіз тексту за питаннями:
Орієнтовний план переказу
4 клас
Яблуко в осінньому саду
Пізньої осені маленькі близнята Оля й Ніна гуляли в яблуневому саду.
Був тихий сонячний день. Майже все листя з яблунь опало і шурхотіло під ногами.
Дівчатка підійшли до великої яблуні. Поруч з жовтим листком вони побачили на гілці велике рожеве яблуко. Ніні зірвала яблуко. Кожній хотілося потримати його в руках. Обом хотілося мати яблуко, але вони соромилися висловити це бажання.
Дівчатка не могли дійти згоди. Вони побігли до мами за порадою. Віддали їй яблуко. В маминих очах сяяла радість. Вона розрізала яблуко й дала дівчаткам по половинці.
( За В. Сухомлинським)
Словникова робота
Пояснення значення слів:близнятка, поруч, дійти згоди, за порадою.
Аналіз тексту за питаннями:
Прислів’я
Хто людей питає, той і розум має.
Голова – добре, а дві – краще.
Орієнтовний план переказу
Додаткові завдання
1.Виділіть головні і другорядні члени у першому реченні.
2.Утворіть неозначену форму від дієслів: гуляли, шурхотіло, зірвала, підійшли.
Фіалка і бджілка
Подружили бджілка і фіалка. Фіалка в полі дивилась на світ своїм радісним фіолетовим оком. А бджілка жила у вулику. Багато разів на день прилітала бджілка до фіалки – брала пилок і нектар. Раділа фіалка своїй подрузі. Та ось прилетіла бджілка, дивиться, а фіалка закрила свою квітку, схилила журливу голівку.
-Чому це ти, фіалко, зажурилась, чому квітку свою закрила? – питає бджілка.
-Ой, лети, бджілко, додому, бо негода наближається. Буде великий дощ.
Прилетіла бджілка додому. Пішов дощ.
( За В. Сухомлинським)
Словникова робота
Пояснення значення слів:подружили, журливо, негода.
Аналіз тексту за питаннями:
Загадки
Квітка я ніжна, низенька, дрібна, а як запахну – приходить весна. (Фіалка)
Не муляр, а комори мурує. ( Бджола)
Орієнтовний план переказу
Конвалія
Уже півроку хворіє наша однокласниця. В неї нерухомі ноги. Лежить Наталя в ліжку. Ми її не забуваємо. Ходимо до неї щодня. Весною ліжко поставили біля вікна. Дівчинка дивилася на травичку. Їй дуже хотілося по ній ходити. Побачила Наталя в траві конвалію. Вона дуже зраділа.
Якось уночі злива зламала конвалію. Для Наталі це було справжнє горе. Ранком ми пішли до лісу, викопали конвалію й посадили її замість зламаної. Прокинулась Наталя, побачила білі дзвіночки й усміхнулась.
( За В. Сухомлинським)
Пояснення написання великої букви у власних іменах.
Аналіз тексту за питаннями:
Загадка
Вона цвіте в травневі дні між великим листом
Виснуть квіточки дрібні запашним намистом. ( Конвалія)
Орієнтовний план переказу
Додаткові завдання
Через потік
Андрійко і Ніна поверталися зі школи. На шляху був ярок. Припекло сонце, розтанув сніг. Потекла вода. Шумить бурхливий потік, стоять перед потоком Андрійко і Ніна.
Та ось Андрійко швидко перебіг через воду, став на протилежному березі. Подивився хлопчик на Ніну. Соромно йому стало. Бо він же в чобітках, а Ніна – в черевичках. Як же вона перейде?
Андрійко перебіг назад, підійшов до Ніни й каже:
- Це я хотів довідатись, чи глибоко. Переправлятися будемо вдвох.
Хлопчик переніс Ніну через потік на спині.
( За В. Сухомлинським)
Словникова робота
Пояснення значення слів: ярок, бурхливий,потік, розтанув.
Аналіз тексту за питаннями:
Прислів’я
Друзі пізнаються в біді.
Як прийде туга, пізнаєш друга.
Орієнтовний план переказу
Додаткові завдання
Де ночує водяна лілея?
Є у ставку біла квітка – водяна лілея. Росте вона собі у воді. Радісно розкриває свої пелюсточки до сонця. Сів на білу квітку метелик. Хотів переночувати, бо вже вечір наближається. Раптом квітка говорить:
-Лети, метелику, шукай собі інших квіток, бо я лягаю вночі спати під водою.
Здивувався метелик:
-Чому це?
- Бо в мене там, під водою, м’яка постіль.
Склала біла лілея пелюсточки й тихо пішла спочивати під воду. А метелик полетів на берег.
( За В. Сухомлинським)
Словникова робота
Пояснення значення слів: наближається, здивувався, спочивати.
Аналіз тексту за питаннями:
Орієнтовний план переказу
Додаткові завдання