Тема уроку. Вправи на визначення відмінків прикметників у реченні.
( Вправи 223-225) .
Мета уроку . Вчити учнів за допомогою відмінкової форми іменника визначати відмінок у реченнях , розвивати словниковий запас учнів , виховувати любов до рідної мови , до народної пісні , до рідного краю , всього навколишнього , бажання дотримуватись режиму дня , щоб бути здоровим .
Обладнання 1. Грамзапис « Країна добра » .
уроку . 2. Картина «Зимовий пейзаж» .
3. Набір віршів на табличках .
4. Карта подорожі .
5. Таблиця «Відмінювання прикметників».
6. Таблиця «Визначення відмінка прикметника . Алгоритм .
7. Завдання на карточках для групової роботи .
8. Грамзапис «Край, мій рідний край».
9. Вірш на табличці «Батьківщина» П.Бондарчука.
10. Мікрофони .
11. Сигнальні картки .
12. Грамзапис пісні А.Малишка «Пісня про рушник».
І. Організація класу до уроку .
1 Емоційний настрій на урок.
Хвилина спостережень.
( звучить мелодія «Країна Добра» , діти виконують рухи за вчителем).
Вчитель читає вірш і звертає увагу на картину «Зимовий пейзаж».
Дитино, глянь навкруг,
Яка твоя земля :
Красива , дивовижна і єдина .
Усе тут добре : ліс, гори і поля ,
Бо це Вітчизна наша – Україна !
Наша подорож почалася .
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку .
ІІІ . Повторення вивченого матеріалу .
Актуалізація опорних знань учнів .
Завдання . Записати кращі речення в зошит з коментуванням. Визначити відмінок прикметників .
ІV. Вивчення нового матеріалу .
Бб // ба // ать // щі // вн // Батьківщина
Можна все на світі вибирати ,сину,
Вибрати не можна тільки Батьківщину.
( В.Симоненко ) .
Валеологічна пауза «Велосипед» .
«Відмінювання прикметників»
а) розгляд малюнка і читання вірша ( хором ) Л.Компанієць
- Знайдіть у тексті прикметники і зв’язані з ними іменники .Визначте відмінки іменників за алгоритмом .
Зверніть увагу на таблицю.
Визначення відмінка прикметника
АЛГОРИТМ
Зеленую шубу – ( З.в.)
Зеленого шуму – ( Р. в.)
а) Вправа 223
Читання вірша В.Морзаня разом «У ріднім краї».
Визначення його теми .
б) робота в парах
відшукування прикметників, вжитих у переносному значенні ,
визначення відмінків прикметників з поясненням своїх міркувань
в) ознайомлення з правилом с. 113 підручника
V. Тренувальні вправи .
Подорож картою.
а) робота в групах
1 група .
Завдання .Списати другий абзац тексту , підкреслити прикметники, визначити їх відмінки .
2 група.
Завдання. Утворити і записати форми прикметників за зразком
короткий – коротший
дзвінкий –
веселий –
бадьорий –
3 група. Зробити звуко - буквенний аналіз виділеного слова
єднає [й еи д н а й еи ]
4 група . Списати перший абзац тексту . Підкреслити прикметники, визначити їх відмінки .
Музична пауза «Край, мій рідний край».
( Читання вірша разом з таблички «буксиром» )
БАТЬКІВЩИНА
Що таке Батьківщина ?
За віконцем калина ,
тиха казка бабусі,
ніжна пісня матусі,
дужі руки у тата,
під тополями хата,
під вербою криниця,
в чистім полі пшениця,
серед лугу лелека,
і діброва далека,
і веселка над лісом,
і стрімкий обеліск .
П. Бондарчук.
а) Гра «Мікрофон»
- Що таке Батьківщина ?
( Діти передають «Мікрофон» і відповідають по черзі ).
«Сонечко»
Діти разом Вийшло сонце на гороньку (руки вгорі колом )
Разом з білим днем (руки в сторони )
Розчісує голівоньку
Білим гребінцем ( розчісують )
Ясний промінь заплітає
У стрічку імли ( розплітають довгі коси )
Дрібні іскри розсипає
По усій Землі … ( розсипають іскри по колу )
а) робота з прислів’ями .
- Відновіть прислів’я , поясніть їх зміст .
Спишіть прислів’я . Підкресліть прикметники і визначте їх відмінки .
У рідній стороні і в жмені мила.
Рідна земля від чужої – холодом .
Від рідної землі віє теплом, і камінець знайомий .
Всюди добре, а в рідній хаті найкраще
а) Той , хто дотримується порядку, точності .
( Акуратний , охайний , чепурний ) .
б) Який має велику силу .
( Могутній , потужний , сильний , міцний ).
в) Дуже розумний , той , що знає життя і має досвід .
( Мудрий , досвідчений ).
г) Який іде за попереднім ( наступний ) .
ґ) Який має або видає приємний запах , аромат.
( Запашний , пахучий , ароматний , духмяний ) .
д) той , що віддає усі сили і знання для виконання якоїсь роботи .
( Працьовитий ).
е) Який має широко розкинуте гілля ( про дерева , кущі )
( Розлогий , крислатий , гіллястий ).
Завдання .Складіть і запишіть речення з двома ( на вибір ) прикметниками і визначте їх відмінок .
VІ. Домашнє завдання .
VІІ. Підсумок уроку .
( на дошці плакат із пропущеними словами пісні ).
Діти беруться за руки у коло , ідуть по колу і співають .
(Звучить мелодія пісні ).
…(рідна мати моя , ти ночей не доспала ,
і водила мене у поля край села ,
і в дорогу …(далеку) ти мене на зорі проводжала ,
і рушник … ( вишиваний ) на щастя дала.
Хай на ньому цвіте …( росяниста) доріжка,
і…(зелені ) луги, й …(солов’їні) гаї ,
і твоя незрадлива …(материнська, ласкава) усмішка ,
і засмучені очі … (хороші) твої .
Богодухівський ліцей № 3
Урок - подорож
з української мови
« Вправи на визначення відмінків прикметників у реченні »
Підготувала
вчитель 4 – б класу
Бугайова Н.І.
.