Тема: Корінь – як значуща частина слова.
Мета: повторити і поглибити знання учнів про основу й корінь слова, сприяти зміцненню вмінь добирати спільнокореневі слова та навичок їх виділення; формувати загально-пізнавальні вміння знаходити корінь слова, визначати його роль у словах; розвивати творчі вміння використання кореня слова під час створення нових слів та добору спільнокореневих, розвивати уяву, збагачувати словниковий запас школярів; виховувати повагу до рідної мови
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Дата:
Клас: 5
Тема: Корінь – як значуща частина слова.
Мета: повторити і поглибити знання учнів про основу й корінь слова, сприяти зміцненню вмінь добирати спільнокореневі слова та навичок їх виділення; формувати загально-пізнавальні вміння знаходити корінь слова, визначати його роль у словах; розвивати творчі вміння використання кореня слова під час створення нових слів та добору спільнокореневих, розвивати уяву, збагачувати словниковий запас школярів; виховувати повагу до рідної мови
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Хід уроку:
І. Організаційний момент
ІІ Актуалізація опорних знань
«Мікрофон»
- Будова слова - це ...? (вивчає значущі частини слова, їх значення і функціонування)
- Що таке значущі частини слова? (будівельний матеріал слова, основа, префікс корінь, суфікс, закінчення)
- Закінчення – це...? Як виділити закінчення у словах?
- Назвіть відмінки. Провідмінюйте слово вітер Н.В-вітер, Р.В-вітру , Д.В-вітрові, з.в-вітер, О.В-вітром, М.В-на вітру, К.В-вітре
Н.в. молодість, Р.в. молодості, Д.в. молодості, З.в. молодість, О.в. молодістю, М.в. у молодості.
Н.в. пісня, Р.в. пісні, Д.в. пісні, З. В. Пісню, О.в. піснею, М. у пісні
- Яке буває закінчення? (нульове, звукове)
- Яке значення закінчення? Для чого воно нам потрібне? (виражає граматичне значення слова – рід, число, відмінок, час; служить для зв’язку слів)
- Які слова не мають закінчення?
- Основа слова – це...? (виражає лексичне значення слова)
Перевірка д/з
ІІІ Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
ІVВивчення нового матеріалу
Корінь слова – це головна значуща частина слова, яка спільна для всіх спільнокореневих слів і виражає їхнє лексичне значення. Слова зі спільним коренем, але різним лексичним значенням називають – спільнокореневими. Але потрібно розрізняти спільнокореневі слова і форми слова. Форми слова мають одну й ту саму основу, але різні закінчення.
Голосні і приголосні звуки в корені можуть чергуватися: ніс — носити, муха — мусі, подруга — подрузі — подружка
Робота біля дошки
Доберіть спільнокореневі слова:
Вечір – вечірка, вечорниці, вечірній,
вода - водяний, водянка, водний;
казка - казковий, казкар;
ліс - лісовик, лісник, лісовий.
Рід, рідний, рідненька, споріднені, поріднилися.
Морозець, морозний, заморозки, підморозило, морозиво.
Вправа 130 (усно)
Вправа 131
барабан - забарабанити, барабанний
зелений - зелень, зеленіти, зелений, озеленіння
шість - шостий,
книга - книгарня, книжка, книжковий
ходити - похід, ходики, прихід
дуб - дубовий, дубина, задубіти,
Проліски-лісок, лісовий, лісовик. Корінь “Ліс“. Оскільки “Пролісок“ пішло від “Лісу.
Вправа 132
А) спільнокореневі: читацький, читати, читець, перечитати, читаночка. Усі інші слова - це форми слова читанка (у різних відмінках і числах).
Вправа 133 (усно)
V Закріплення вивченого матеріалу
Вправа 135
Морськ[ий], моряк[], примор'[я], мор[е], приморськ[ий) (корінь -мор-)
Водян[ий], водичк[а], підводник[], водянист[ий], підводн[ий] (корінь -вод-)
водити, заводити, наводити, приводити, виводити (корінь -вод-)
Тепл[ий], тепл[о], теплесеньк[ий], теплинь[], теплот[а] (корінь - тепл-)
Нарад[а], порад[а] (корінь - рад-)
VІ Підсумок уроку
1. Чому корінь — це значуща частина слова?
2. Чим відрізняється корінь від основи слова?
3. Як правильно визначити корінь?
4. Чим відрізняється формотворення від словотворення?
«Мікрофон»
Доберіть спільнокореневі слова д слів:
Зір (Озорити, близькозорий, далекозорий, зиркати)
Літак (літати).
Переїзд (переїзджати)
Сад (садочок, садівник)
Школа (шкільний)
VІІ Домашнє завдання
§17-18 вправа 137