Коспект уроку з теми „Узагальнення й систематизація вивченого з теми „Дієприкметник”. Морфологічний розбір дієприкметників” (українська мова, 7 клас)
Максімова Оксана Анатоліївна,
учитель української мови і літератури
Вараської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1
Коспект уроку з теми „Узагальнення й систематизація вивченого з теми „Дієприкметник”. Морфологічний розбір дієприкметників” (українська мова, 7 клас)
Тема. Систематизація й узагальнення вивченого з теми „Дієприкметник”. Морфологічний розбір дієприкметників.
Мета:
навчальна: вчити учнів систематизувати й узагальнювати знання з теми „Дієприкметник”, формувати навички морфологічного розбору дієприкметника з метою структурування вивченого матеріалу ; формувати вміння використовувати дієприкметники у власних висловлюваннях;
розвивальна: розвивати мовлення, логічне мислення, творчу уяву;
виховна: сприяти вихованню інтересу до вивчення рідної мови.
Внутрішньопредметні зв'язки:
Правопис: кома при дієприкметниковому звороті.
Орфоепія: правильна вимова й наголос у словах.
Орфографія: вивчені орфограми в словах.
Культура мовлення і стилістика: додержання правильної інтонації у реченнях з дієприкметниковим зворотом.
Міжпредметні зв'язки: музика, література, образотворче мистецтво
Тип уроку: урок систематизації й узагальнення.
Хід уроку
І. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація.
Ви вивчили важливу тему „Дієприкметник”. Переконалися, що без неї не можливо обійтися в мовленні, бо воно буде набагато біднішим, прозаїчним, примітивнішим.
Сьогодні у нас незвичайний урок, бо ми з,ясуємо, що Ви знаєте і вмієте. Ви зможете самостійно оцінити свої досягнення, підрахувавши бали, які отримаєте за виконану роботу, у картці самоконтролю.
Прочитайте тему уроку і подумайте, які завдання на уроці Ви поставите перед собою.
(Повторити вивчене з теми „Дієприкметник”; систематизувати й узагальнити знання з теми; удосконалити вміння аналізувати дієприкметник як особливу форму дієслова; вміння вживати дієприкметник у мовленні; створювати власні висловлювання, використовуючи дієприкметники,..)
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Для того, щоб продовжити роботу, пригадайте вивчене з теми „Дієприкметник” і продовжіть речення:
1) Дієприкметником називається …
2) Дієприкметник, як і дієслово…
3) Дієприкметник, як і прикметник…
4) Дієприкметник разом із залежними словами…
5) Активні дієприкметники утворюються…
6) Пасивні дієприкметники утворюються…
7)У реченні дієприкметник виконує роль…
ІІІ. Узагальнення й систематизація теоретичних положень з теми „Дієприкметник”.
Ви пригадали теоретичний матеріал з теми „Дієприкметник”, а тепер систематизуйте сказане у вигляді плану вивчення теми „Дієприкметник як особлива форма дієслова”.
(1. Дієприкметник як особлива форма дієслова.
2. Активні і пасивні дієприкметники, їх творення.
3.Дієприкметниковий зворот. Розділові знаки при дієприкметниковому звороті.
4. Побудова речень з дієприкметниковим зворотом.
5. Відмінювання і правопис дієприкметників.
6. Правопис –н- у дієприкметників та –нн- у прикметників дієприкметникового походження.
7. Написання не з дієприкметниками.
8. Морфологічний розбір дієприкметників.)
Прочитайте план, який Ви склали. Останній пункт плану розглянемо докладніше. Узагальнити знання можна у вигляді схеми. Приклад алгоритму розбору дієприкметника як особливої форми дієслова є у підручнику на сторінці 131. Опрацюйте алгоритм морфологічного розбору дієприкметника за підручником.
Бесіда за запитаннями:
--- З чого починаємо розбір? ( Вказуємо частину мови, питання, на яке відповідає).
--- Що є початковою формою для дієприкметника? (Н.в., однина, чол..р.).
Ми закінчили аналіз теоретичного матеріалу. З,ясуємо на скільки ефективно Ви його засвоїли.
IV. Виконання вправ на застосування вивчених правил з теми “Дієприкметник”.
Робота з текстом
1. Прочитати текст спочатку мовчки, а потім уголос. Визначити стиль(художній) і тип(опис) мовлення, тему( опис зимового лісу) і головну думку( краса зимового лісу) тексту. Аргументувати свою думку. Придумати заголовок, який би відповідав темі
(І варіант) або головній думці ( ІІ варіант)тексту. Яка картина природи постала у вашій уяві?(Відповідь у формі діалогу).
Тиша оповила землю вкриту снігом. Заколиса..ий хуртовинами вдягнутий у теплу снігову шубу спить ліс. Дрімають ялини і сосни, чітко виділяючись своїм темно-зеленим вбра..ям на білизні снігу, очікують на тепло гаї і переліски. Мріють про весну опушені білим хутром берези й осики, клени і липи, граби і дуби.
У зимову пору відпочивають лісові рослини. Сховані під шаром опалого листя, а пізніше і снігу, вони готуют..ся до весни і не зам..рзають навіть у найлютіші морози. Земля і рослини вкриті снігом, наче м..якою теплою ковдрою…(За А.Волковою)
2. У першому, другому і четвертому реченні поставити розділові знаки ( при потребі) , обґрунтувати свій вибір (усно).Вставити пропущені букви і назвати орфограми.
3. Виписати дієприкметники, зробити морфологічний розбір виділених дієприкметників. На дошці Ви бачите зразки розбору дієприкметника, які допоможуть Вам виконати це завдання. Алгоритм морфологічного розбору є у підручнику на с.131.
І варіант ІІ варіант
З першого речення. З шостого речення.
(Вкриту --- дієприкм., поч.ф.—вкритий; ( Опалого --- дієприкм., поч..ф. --- опалий; докн.в., мин.ч., пас.,ж.р.,З.в., означення.) док.в., мин.ч., активн., с.р., одн., Р.в.,
означення.)
4. Використовуючи дієприкметники, створити власне висловлювання на тему „Зимовий ліс”( у вигляді невеликого тексту (3-4 речення), поезії, сенкану).
Творити Ви будете під чарівну музику відомого італійського композитора ХVІІІ століття Антоніо Вівальді, почуєте як він уявляв зиму у музиці. Перед Вами малюнки про зиму. Це ви так уявляєте зимовий ліс у кольорі. Спробуйте передати красу зимового лісу образним словом, використовуючи дієприкметники.
5. Зробити висновок про значення дієприкметників у мовленні.( Дієприкметник робить наше мовлення образнішим, поетичним, багатшим, красивішим…)
V. Підсумок уроку.
Підсумуємо те, що робили на уроці у вигляді виконання тестових завдань. Це дасть Вам можливість перевірити і оцінити свої знання. Перед кожним із Вас лежить картка із завданнями. Виконайте їх. (Після виконання завдань, учні міняються картками і перевіряють виконану роботу).
Клас ______ |
Прізвище, ім.,я____________________ |
Дата _______ |
Варіант І |
Самостійна робота
Дієприкметник як особлива форма дієслова
1. Укажіть рядок, у якому всі слова є дієприкметники:
А |
|
Б |
|
В |
|
а)блідий, достиглий, лежачий;
б)пожовклий, тремтячий, завмираючий;
в)згасаючий, спокійний, спритний.
2. Позначте речення, ускладнене дієприкметниковим зворотом:
А |
|
Б |
|
В |
|
а) Здрастуй, сонячний килиме ще не скошених трав!
б) Бачу вже їх (гори) не забиті снігами, а зелені, пишні.
в) Її маленька постать, облита м,якою зеленуватою
тінню акацій, була надзвичайно граціозна.
3. Укажіть рядок, у якому всі слова пишуться з одним н:
А |
|
Б |
|
В |
|
а)несказа..ий, збудова..ий, невблага..ий;
б)загоє..ий, присвоє..ий, запряже..ий;
в)доведе..ий, нездола..ий, не збагне..ий.
4. Позначте речення, у якому дієприкметник з не пишеться разом:
а) Нитки брали не\вибілені, пізніше почали
А |
|
Б |
|
В |
|
фарбувати їх корою, листям, ягодами, травами.
б) Через усю Вербівку стеляться сукупні городи та
левади, не\огороджені тинами (І.Нечуй-Левицький).
в) Мав талант до віршів не\позичений,
а власний. (Л.Українка).
5. Знайти речення, яке потребує редагування.
а) Вітерець, дуючий з півдня, лагідно пестив лице.
А |
|
Б |
|
В |
|
б) Тиша оповила землю, вкриту снігом.
в) Дівка заплетена, а хата не метена.
Кількість балів _____________ |
Підрахуйте отримані за урок бали ( озвучують свої результати), оцінки поставте у щоденник (за бажанням).
Зразок картки
Картка самоконтролю
Прізвище , ім ,я учня ________________________________
№ з\п |
План роботи |
Кількість балів |
Степінь компе-тентності |
Помилки |
1. |
Продовжити речення ( 1 б.) |
|
|
|
2. |
Робота з текстом (1 б.) |
|
|
|
3. |
Розділові знаки, орфограми ( 1 б.) |
|
|
|
4. |
Морфологічний розбір дієприкметника (1б.) |
|
|
|
5. |
Творча робота (3 б.) |
|
|
|
6. |
Тестові завдання( 5 б.) |
|
|
|
Всього балів ________
Чи вдалося Вам виконати поставлені перед собою завдання? Чи були труднощі при виконанні завдань?
Отже, кожен зробив висновок:
Чи сподобалося Вам на уроці? Що саме?
VI. Домашнє завдання.