Коспект уроку з теми „Узагальнення й систематизація вивченого з теми „Дієприкметник”. Морфологічний розбір дієприкметників” (українська мова, 7 клас)

Про матеріал

Коспект уроку з теми „Узагальнення й систематизація вивченого з теми „Дієприкметник”. Морфологічний розбір дієприкметників” (українська мова, 7 клас)

Перегляд файлу

Максімова Оксана Анатоліївна,

учитель української мови і літератури

 Вараської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1

Коспект  уроку з теми „Узагальнення й систематизація вивченого з теми „Дієприкметник”. Морфологічний розбір дієприкметників” (українська мова, 7 клас)

Тема.     Систематизація й узагальнення вивченого з теми „Дієприкметник”. Морфологічний розбір дієприкметників.

Мета:

навчальна: вчити учнів систематизувати й узагальнювати знання з теми „Дієприкметник”, формувати навички морфологічного розбору дієприкметника з метою структурування вивченого матеріалу ; формувати вміння використовувати дієприкметники у власних висловлюваннях;

розвивальна: розвивати мовлення,  логічне мислення, творчу уяву;

виховна: сприяти вихованню інтересу до вивчення рідної мови.

Внутрішньопредметні зв'язки:

Правопис: кома при дієприкметниковому звороті.

Орфоепія: правильна вимова й наголос  у словах.

Орфографія: вивчені орфограми в словах.

Культура мовлення і стилістика: додержання правильної інтонації у реченнях з дієприкметниковим зворотом.

Міжпредметні зв'язки: музика, література, образотворче мистецтво

Тип уроку: урок систематизації й узагальнення.

Хід уроку

І. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація.

     Ви вивчили важливу тему „Дієприкметник”. Переконалися,  що без неї не можливо  обійтися в мовленні, бо воно буде набагато біднішим, прозаїчним, примітивнішим.

    Сьогодні у нас незвичайний урок, бо ми з,ясуємо, що Ви знаєте і вмієте. Ви зможете самостійно оцінити свої досягнення, підрахувавши бали, які отримаєте за виконану роботу, у картці самоконтролю.

  Прочитайте тему уроку і подумайте, які завдання на уроці Ви поставите перед собою.

(Повторити вивчене з теми „Дієприкметник”; систематизувати й узагальнити знання з теми; удосконалити вміння аналізувати дієприкметник як особливу форму дієслова; вміння вживати дієприкметник у мовленні;  створювати власні висловлювання, використовуючи дієприкметники,..)

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Для того, щоб продовжити роботу, пригадайте вивчене з теми „Дієприкметник” і продовжіть речення:

      1) Дієприкметником називається …

2) Дієприкметник, як і дієслово…

3) Дієприкметник, як і прикметник…

4) Дієприкметник разом із залежними словами…

5) Активні дієприкметники утворюються…

6) Пасивні дієприкметники утворюються…

7)У реченні дієприкметник виконує роль…

ІІІ. Узагальнення й систематизація теоретичних положень з теми „Дієприкметник”.

     Ви пригадали теоретичний матеріал з теми „Дієприкметник”, а тепер систематизуйте сказане у вигляді плану вивчення теми „Дієприкметник як особлива форма дієслова”.

(1. Дієприкметник як особлива форма дієслова.

2. Активні і пасивні дієприкметники, їх творення.

3.Дієприкметниковий зворот. Розділові знаки при дієприкметниковому звороті.

4. Побудова речень з дієприкметниковим зворотом.

5. Відмінювання і правопис дієприкметників.

6. Правопис –н- у дієприкметників та –нн- у прикметників дієприкметникового походження.

7. Написання  не з дієприкметниками.

8. Морфологічний розбір дієприкметників.)

Прочитайте план, який Ви склали. Останній пункт плану розглянемо докладніше. Узагальнити знання можна у вигляді схеми. Приклад  алгоритму розбору дієприкметника як особливої форми дієслова є у підручнику на сторінці 131. Опрацюйте алгоритм морфологічного розбору дієприкметника за підручником.

Бесіда за запитаннями:

--- З чого починаємо розбір? ( Вказуємо частину мови, питання, на яке відповідає).

--- Що є початковою формою для дієприкметника? (Н.в., однина, чол..р.).

Ми закінчили аналіз теоретичного матеріалу. З,ясуємо на скільки ефективно Ви його засвоїли.

IV. Виконання вправ на застосування вивчених правил з теми “Дієприкметник”.

 Робота з текстом

1. Прочитати текст  спочатку мовчки, а потім уголос. Визначити стиль(художній) і тип(опис)  мовлення, тему( опис зимового лісу) і головну думку( краса зимового лісу) тексту. Аргументувати свою думку. Придумати заголовок, який би відповідав темі

(І варіант)  або головній думці  ( ІІ варіант)тексту. Яка картина природи постала  у вашій уяві?(Відповідь у формі діалогу).

 

       Тиша оповила землю  вкриту снігом. Заколиса..ий хуртовинами  вдягнутий у теплу снігову шубу  спить ліс. Дрімають ялини і сосни, чітко виділяючись своїм темно-зеленим вбра..ям на білизні снігу, очікують на тепло гаї і переліски. Мріють про весну опушені білим хутром берези й осики, клени і липи, граби і дуби.

    У зимову пору відпочивають лісові рослини. Сховані під шаром опалого листя, а пізніше і  снігу, вони готуют..ся до весни і не зам..рзають навіть у найлютіші морози. Земля і рослини вкриті снігом, наче м..якою теплою ковдрою…(За А.Волковою)

2.  У першому, другому і четвертому реченні поставити розділові знаки ( при потребі) , обґрунтувати свій вибір (усно).Вставити пропущені букви і назвати орфограми.

 3. Виписати дієприкметники, зробити морфологічний розбір виділених дієприкметників.   На дошці Ви бачите зразки розбору дієприкметника, які допоможуть Вам виконати це завдання. Алгоритм   морфологічного розбору є у підручнику на с.131.

І варіант                                                                                ІІ варіант

З першого речення.                                                    З шостого речення.

(Вкриту --- дієприкм., поч.ф.—вкритий;           ( Опалого --- дієприкм., поч..ф. --- опалий;         докн.в., мин.ч., пас.,ж.р.,З.в., означення.)         док.в., мин.ч., активн., с.р., одн., Р.в.,

                                                                               означення.)

4. Використовуючи дієприкметники, створити власне висловлювання на тему „Зимовий ліс”( у вигляді невеликого тексту (3-4 речення), поезії, сенкану).

 Творити Ви будете під чарівну музику відомого італійського композитора ХVІІІ століття Антоніо Вівальді, почуєте як він уявляв зиму у музиці. Перед Вами малюнки про зиму. Це ви так уявляєте зимовий  ліс у кольорі. Спробуйте передати красу зимового лісу образним словом, використовуючи дієприкметники.

5. Зробити висновок про значення дієприкметників у мовленні.( Дієприкметник робить наше мовлення образнішим, поетичним, багатшим, красивішим…)

V. Підсумок уроку.

    Підсумуємо те, що робили на уроці у вигляді виконання тестових завдань. Це дасть Вам можливість перевірити і оцінити  свої знання. Перед кожним із Вас лежить картка із завданнями. Виконайте їх. (Після виконання завдань, учні міняються картками і перевіряють виконану роботу).

 

Клас ______

Прізвище, ім.,я____________________

Дата

_______

Варіант І

                                          Самостійна робота

Дієприкметник як особлива форма дієслова

 

1. Укажіть рядок, у якому всі слова є дієприкметники:

А

 

Б

 

В

 

а)блідий, достиглий, лежачий;                                                     

б)пожовклий, тремтячий, завмираючий;                                   

в)згасаючий, спокійний, спритний.                                           

 

2. Позначте речення, ускладнене дієприкметниковим  зворотом:

А

 

Б

 

В

 

а) Здрастуй, сонячний килиме ще не скошених трав!               

б) Бачу вже їх (гори) не забиті снігами, а зелені, пишні.                 

в) Її маленька постать, облита м,якою зеленуватою                 

    тінню акацій, була   надзвичайно граціозна.             

 

3. Укажіть рядок, у якому всі слова пишуться з одним н:

А

 

Б

 

В

 

а)несказа..ий, збудова..ий, невблага..ий;                           

б)загоє..ий, присвоє..ий, запряже..ий;                                 

в)доведе..ий, нездола..ий, не збагне..ий.

 

 4. Позначте речення, у якому дієприкметник з не пишеться разом:

а) Нитки брали не\вибілені, пізніше почали                            

А

 

Б

 

В

 

    фарбувати їх корою, листям, ягодами, травами.             

б) Через усю Вербівку стеляться сукупні городи та                 

    левади, не\огороджені тинами (І.Нечуй-Левицький).            

в) Мав талант до віршів не\позичений,                                     

     а власний. (Л.Українка).                                                       

 

5. Знайти речення, яке потребує редагування.

а)  Вітерець, дуючий з півдня, лагідно пестив лице.                    

А

 

Б

 

В

 

б) Тиша оповила землю, вкриту снігом.                                             

в) Дівка заплетена, а хата не метена.                         

 

 

Кількість балів   _____________

 

  Підрахуйте отримані за урок бали ( озвучують свої результати), оцінки поставте у щоденник (за бажанням).      

 

Зразок картки

                         Картка самоконтролю 

Прізвище , ім ,я  учня ________________________________

 

з\п

План роботи

Кількість балів

Степінь компе-тентності

Помилки

1.

Продовжити речення ( 1 б.)

 

 

 

2.

Робота з текстом (1 б.)

 

 

 

3.

Розділові знаки, орфограми ( 1 б.)

 

 

 

4.

Морфологічний розбір дієприкметника (1б.)

 

 

 

5.

Творча робота (3 б.)

 

 

 

6.

Тестові завдання( 5 б.)

 

 

 

 

Всього балів  ________

 

 

     Чи вдалося Вам виконати поставлені перед собою завдання? Чи були труднощі при виконанні завдань?

   Отже, кожен зробив висновок:

  • який матеріал треба повторити,
  • над яким розділом попрацювати.

    Чи сподобалося Вам на уроці? Що саме?

VI. Домашнє завдання.

  • опрацювати матеріал підручника;
  • удосконалити творчу роботу.

 

docx
До підручника
Українська мова 7 клас (Голуб Н.Б., Шелехова Г.Н., Новосьолова В.Н., Ярмолюк А.В.)
Додано
5 березня 2018
Переглядів
3663
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку