Конспект уроку з української мови для 7 класу на тему: "Активні й пасивні дієприкметники, їх творення"

Про матеріал

Дана розробка уроку поглиблює знання учнів з теми "Дієприкметник". За допомогою дібраних вправ учитель пояснює відмінність між активними й пасивними дієприкметниками,способами їх творення. За допомогою такого виду діяльності, як складання речень, розвивається творче мислення.Вважаю,що використаний експрес-урок О.Авраменка виховує позитивне ставлення до української мови та вдосконалює культуру мовлення.

Перегляд файлу

          Відкрите модульне заняття з української мови для 7 класу

Тема:          Активні й пасивні дієприкметники, їх творення

Мета: поглибити знання учнів про дієприкметники, пояснити відмінність між активними й пасивними дієприкметниками, формувати вміння розрізняти активні й пасивні дієприкметники, утворювати активні дієприкметники теперішнього і минулого часу, розвивати творчі вміння використовувати активні й пасивні дієприкметники у власних висловлюваннях; виховувати позитивне ставлення до української мови та народної культури, викликати інтерес до їх вивчення, стимулювати бажання досліджувати мовні явища.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок на основі набутих знань.

Методи та прийоми: спостереження над мовним явищем,бесіда,робота з підручником, робота з текстом,робота з картками,робота в парах

Обладнання: підручник,таблиці,ІКТ

Клас: 7-В

                                                     Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація

-Що вивчає морфологія?

-Скільки частин мови в українській мові?

На які дві групи поділяються?

Назвати самостійні та службові

-Різниця між ними

-Дієслово-це…

-Види дієслова ( вид-питання-приклад)

-Дієприкметник-це…

-Назвати морфологічні ознаки (мають вид,час,змінюються за родами,числами,відмінками)

-ФРАЗЕОЛОГІЗМИ .Дієприкметники  часто використовуються у фразеологізмах

Творча робота . Визначити значення стійких зворотів. Два звороти самостійно ввести в речення.

Побудований на піску (не мати надійної основи для майбутнього); підрізаний на пні (знищений у своїй основі); замкнений у собі (мовчазний); скупаний у любистку (дуже вродливий)к намальований (вродливий);біжить, як посолений (дуже швидко біжить);став, як укопаний (став нерухомо);бігає, як ошпарений (безладно метушиться)пустив крила, як обскубана курка (втратив енергію, засумував);як мішком  з-за рогу прибитий (спантеличений).

Став, як укопаний(нерухомо); як у воду опущений (зажурений,засмучений) ; мов кип’ятком (окропом) ошпарений)(збуджений,знервований); говорив як по писаному(чітко,не збиваючись); язик гарно підвішений(балакучий); як заведена машина( енергійний); кручений, як дзиґа(енергійний);як  викапаний(схожий,як дві краплі води) .

-З одним складіть речення(усно).

-Синтаксична роль

-Дієприкметниковий зворот-це..

-Які розділові знаки ставимо при дієприкметниковому звороті?

-Коли не відокремлюється дієприкметниковий зворот?

-Найтиповіша помилка в реченнях з дієприкметниковим  зворотом?

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІV. Мотивація навчальної діяльності

Епіграфом нашого уроку є слова Теодора Рузвельта,колишнього президента США

                                                           Найголовніша формула успіху-знання та  мислення.

                                                                                                                           Т.Рузвельт

Щоб успішно використовувати багатство рідної мови,ви повинні засвоїти правила творення та вживання ДПРК.

V. Засвоєння навчального матеріалу

                                                І БЛОК засвоєння

1.Записати речення,пояснити розстановку розділових знаків.

-Виконати синтаксичний розбір речення (Усно повторити порядок розбору).

1.) Дрімаючій смереці весняна днина сниться.

2.) Вгорі цвіте блакить,усіяна хмарками.

2. Який з дієприкметників указує на ознаку предмета,що сам виконує певну дію? (Дрімаючій)

-Назвіть дієприкметник,який вказує на ознаку, яку виконана над ним?(Усіяна)

-Які поняття ви вкладаєте в слово «активний»,а які в «пасивний»?

-Зробіть висновок,які ДПРК називаються активними,а які пасивними?

-Отже,…(діти кажуть правило).

3. Провівши дослідження ,порівняймо наші висновки із правилом у підручнику(с. 66, Заболотний)

-Усно доберіть приклади до активних і до пасивних ДПРК

4. Усно вправа ( Від поданих словосполучень утворіть ДПРК, вкажіть стан)

Зошит,який списали-списаний;

Поле,яке засіяли-засіяне;

Учні,які танцюють-танцюючі;

Урок,який не закінчили-незакінчений;

Жито,яке жовтіє-жовтіюче;

Урожай,який зібрали-зібраний;

Листя,яке зеленіє-зеленіюче жито.

5. Письмово виконайте вправу 181 (Завдання: визначити стан ДПРК,довести)

                                            ІІ БЛОК засвоєння

6.Вправа з ключем . Подані слова розподілити відповідно до колонок.

-нагадати правила запису;

- нагадати часи дієслова:минулий,теперішній і майбутній;

-сказати про час дієприкметників:теперішній або минулий;

- активні - теперішній і минулий;

-пасивні - тільки минулий.

Застарілий,розвинутий,відчинений,свистячий,незапізнілий,залишений,люблячий,морозя чий,розквітлий,загнутий,співаючий,лежачий,почорнілий,замкнутий,прожовклий,скривле ний.

Підкресливши четверту букву від початку,ви прочитаєте вислів французького письменника А.Франса.

Активні ДПРК                                                                                          Пасивні ДПРК

теперішнього часу       минулого                                                            минулого часу

 

 

 

Ключ: Слова-також вчинки

-Пояснити значення даного вислову

7. Позначити суфікси (учитель на дошці,на основі вправи)

-Зробіть висновок,які суфікси характерні для активних,а які для пасивних ДПРК

8. Визначте час ДПРК:

-Якого часу бувають  активні ДПРК? ( теперішнього й минулого)

-За допомогою яких суфіксів вони творяться? (-уч,-юч,-ач,-яч,-л)

-Якого часу бувають пасивні ДПРК? (лише минулого)

-За допомогою яких суфіксів вони творяться? (н,ен,єн,т)

9. Звернімося до підручника (с.72, 74, правило)

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

  1. Картки(завдання на партах)

Утворити дієприкметники пасивного стану минулого часу доконаного й недоконаного виду.

Зразок. Писати-писаний,написати-написаний

Писати, написати; читати,прочитати; робити, зробити; будувати, збудувати; рити, перерити; бити, розбити; крити, вкрити; малювати, намалювати; мити, вимити.

2. Утворити активні дієприкметники минулого часу доконаного виду. Позначити суфікси.

Зразок. Засмагнути — засмаглий.

Почорніти, побіліти, помолодіти, змарніти, повеселіти, пожовтіти, заколоти, обгоріти, спітніти, зарости.

 3.Утворити активні дієприкметники теперішнього часу недоконаного виду. Позначити суфікси.

Зразок. Жовтіють — жовтіючий.

Відцвітають, зеленіють, працюють, сплять, палають, думають.

4. Пропоную вашій увазі експрес-урок О.Авраменка ( завдання: дослідити , яких ДПРК слід уникати?)

-Отже, ДПРК активного стану слід уникати,замінювати їх аналітичною формою( описовою)

5. Редагування ( завдання: замінити активні дієприкметники описовою формою)

1.Падаючий сніг

2.Плаваючий хлопчик

3.Радіюча дівчинка

4.Літаючий птах

З одним словосполученням скласти речення

6. Творче спостереження з елементами аналізу

Текст «Свято Андрія»

 

Завдання до тексту:

-Прочитати

- Які почуття він викликає?

- Дібрати заголовок

- Яке свято відзначається 13 грудня?

-Як у народі називається це свято?

-Яких традицій дотримувалися українці?

-На які прикмети звертали увагу люди цього дня?

-Пояснити орфограми у виділених словах

- Визначити в тексті активні й пасивні дієприкметники

-Пояснити спосіб їх творення

-Замінити активні дієприкметники описовою формою

7. Вправа. (До поданих схем дібрати ДПРК,вказати їх стан і час)

8.   Гра «Знайди зайве»

а) загальмований, бездоганний, виміряний, згодований;

б) задіяний, збережений, конкретний, прибудований;

в) засиджений, прибережний, вимріяний, приготовлений;

г) полемізований, темніючий, багатогранний, мислячий;

9. Тестові завдання

10. Створити рекламу на одну з тем:

1.Форми дієслова

2.Дієприкметник

3. ДПРК зворот

4. Активні й пасивні ДПРК

VІІ. Підсумки уроку

-Які  є стани ДПРК?

-Які ДПРК називаються активними?

-Як вони творяться?

- Які ДПРК називаються пасивними?

-Як вони творяться?

-ЗАПИТАННЯ ОДНОКЛАСНИКОВІ

-Повернімося до епіграфу уроку….

-Чи здобули ви сьогодні знання?

-Які саме?

-Тож застосувавши їх,ви можете успішно використовувати їх у мовленні

VІІІ. Оцінювання

1)За роботу на уроці

2)За тестові завдання

ІХ. Домашнє завдання

1)Вивчити правила(с.72,74)

2)Виконати вправу 183

3)Виконати інтерактивну вправу(блог учителя)

4)Підготувати цікаве завдання для однокласників (ребус,кросворд тощо)

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Чигілейчик Жанна Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Кобилянська Алла Леонідівна
    Дуже цікавий матеріал! Дійсно, він сприяє розвитку творчого мислення учнів.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
9 березня 2018
Переглядів
4968
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку