Країни Передньої Азії. Розпад Османської імперії. Модернізація Туреччини та Ірану. Кемаль Ататюрк. Основні аспекти Близькосхідної проблеми.

Про матеріал
Країни Передньої Азії. Розпад Османської імперії. Модернізація Туреччини та Ірану. Кемаль Ататюрк. Основні аспекти Близькосхідної проблеми. З'ясувати причини революції в Туреччині; схарактеризувати зміст і значення реформ М. Кемаля; з'ясувати становище Ірану в міжвоєнний період, суть реформ Реза-хана, визначити суть «палестинської проблеми», формувати вміння узагальнювати історичний матеріал, системати¬зувати його в роботі з текстовою історичною таблицею; визначати вплив особистості на розвиток країни.
Перегляд файлу

Тема. Країни Передньої Азії. Розпад Османської імперії. Модернізація Туреччини та Ірану. Кемаль Ататюрк. Основні аспекти Близькосхідної проблеми.

Мета. З'ясувати причини революції в Туреччині; схарак­теризувати зміст і значення реформ М. Кемаля; з'ясувати становище Ірану в міжвоєнний період, суть реформ Реза-хана, визначити суть «палестинської проб­леми», формувати вміння узагальнювати історичний матеріал, системати­зувати його в роботі з текстовою історичною таблицею; визначати вплив особистості на розвиток країни.
Основні знання: революція в Туреччині; діяльність і реформи Ататюрка;
становище Ірану в міжвоєнний період, реформи Реза-хана; причини виникнення «палестинської проблеми»;

Поняття і терміни: авторитарний режим, кемалісти, меджліс, «па­лестинська проблема», сіонізм, етатизм.
Основні дати й події:

листопад 1917 р. — прийняття декларації Бальфура;

липень 1923 р. — визнання Туреччини незалеж­ною державою;

жовтень 1923 р. — проголошення Ту­реччини республікою.

1925—1941 рр. — правління шаха Реза Пехлеві в Ірані.

Особистість в історії: Мустафа Кемаль (Ататюрк), Реза-хан.
Обладнання: політична карта світу, атлас, презентація
Тип заняття:  лекція

 

План лекції

1. Розпад Османської імперії

2. Модернізація Туреччини

3. Модернізація Ірану

4. Основні аспекти близькосхідної проблеми

 

Хід лекції

І. Організація початку заняття

ІІ. Актуалізація опорних знань

Перегляд відео-фрагменту (Країни  Азії)

Перегляньте відео-фргагмент і скажіть: Про який регіон світу в ньому ідеться ? ( Азія.)

Пригадайте. Що ви знаєте про  Азію?

(Азія — найбільша за площею і за населенням частина світу, розташована у Східній півкулі (за невеликими винятками).

Разом з Європою утворює материк Євразія. Кількість населенням близько 4,1 млрд (на 2010 рік), що становить 60 % від населення Землі.)

Назвіть країни які ми вже вивчали що географічно розташовуються в Азії ?

(Китай, Індія, Японія)

Ми з вами уже вивчали ці країни у міжвоєнний період. Тому я пропоную пригадати основні події та за одно перевірити, як ви засвоїли матеріал і виконати самостійну роботу. На дошці знаходяться посилання на  завдання. (https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe1i-aAQssEwREs2HoETbc4JAZ1m1OXNZIf3vGWZIcJocKI2w/viewform?usp=sf_link)

Вам потрібно перейти по ньому і виконати тести на це вам 3 хв. В кінці Ви отримаєте свій результат.

Молодці

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Перед тим як почати вивчення нової теми я пропоную вам поглянути на дошку, там знаходиться вислів японського актора, майстра бойових мистецтв Сьо Косугі. Прочитайте і  скажіть як ви його розумієте

Двадцяте століття було століттям Європи, XXI століття — це століття Азії

Так вірно. Країни Європи в 20 ст. залишалися найбільш сильними та впливовими, технічно розвиненими країнами світу. А в 21 ст. ми спостерігаємо що саме країни Азії починають наздоганяти і навіть переганяти та диктувати свої вимоги в світі.

Старт цього процесу і розпочався саме в міжвоєнний період коли були закладенні основи розвитку країн Азії, проведено кардинальні реформи.

ІV. Оголошення теми та мети уроку.

Сьогодні ми з вами продовжимо вивчення країн Азії і тема нашого сьогоднішнього заняття: «Країни Передньої Азії». Більш детально ми поговоримо про такі країни як: Туреччина, Іран.

На занятті ми спробуємо з'ясувати причини революції в Туреччині; схарак­теризувати зміст і значення реформ М. Кемаля; з'ясувати становище Ірану в міжвоєнний період, суть реформ Реза-хана, визначити суть «палестинської проб­леми» яка є не вирішеною до теперішнього часу.

Ми будемо працювати за таким планом, запишіть його собі в зошити:

1. Розпад Османської імперії

2. Модернізація Туреччини

3. Модернізація Ірану

4. Основні аспекти близькосхідної проблеми

 

V. Вивчення нового матеріалу

1. Розпад Османської імперії

Бесіда

Пригадайте .У складі якого блоку Туреччина воювала у Першій світовій Османська імперія ? (Троїстого союзу).

Вона була переможницею чи переможеною ? (переможеною)

Яке  становище Османської імперії після першої світової війни ?

  • Країни Антанти  розділили арабські володіння імперії
  • Країни Антанти встановили контроль на чорноморськими протоками
  • Османська імперія припинила своє існування
  • Франція окупувала Кілікію, Англія – Стамбул, Італія та Греція висадили свої війська в Малій Азії .

D:\Мои документи\Школа\Історія\9 клас\Наочність 9\Всесвітня історія\Всесвітня історія\Близький Середній Схід.jpgРобота з картою

Map_Anatolia_ancient_regions-uk.svg.pngMap Anatolia ancient regions-uk.svg

 

 

 

 

 

Розповідь викладача

Участь Туреччини в Першій світовій війні на стороні Німеччини позначилася на становищі країни після її завершення. Територіальні й матеріальні втрати країни за умовами Севрського мирного договору 1920 р., уведення на початку 1919 р. до Туреччини та в протоки Босфор і Дарданелли британських військових кораблів, грецька окупація м. Ізміра зумовили посилення націоналістичних настроїв серед турків. Лідером турецьких націоналістів був генерал Мустафа Кемаль, який закликав до боротьби проти антантівської окупації країни.

Випереджувальне завдання

У нас працювала група дослідників, яка опрацювала біографічні відомості Мустафи Кемаля і готова з нами їми поділитися

Мустафа Кемаль Ататюрк (1881-1938) — засновник Турецької республіки та її президент у 1923-1938 рр. Прізвище Ататюрк «батько турків». Учасник Молодотурецької революції 1908 р., ветеран Першої світової війни. У 1919 р. став командувачем турецької армії в Анатолії й розпочав кампанію зі звільнення Туреччини від військового контролю Антанти. Невдовзі очолив національний рух за незалежність Туреччини. Будучи президентом, здійснив багато реформ, що перетворили Туреччину на світську державу.

Перегляд відео

Перегляньте відео і дайте відповідь на питання: Яке крилатий вислів належить Мустафі Кемалю ( не наказую вам атакувати, я наказую вам помирати)

Розповідь викладача

Після проголошення скликаним з ініціативи М. Кемаля меджлісом (парламентом) у м. Анкарі восени 1919 р. декларації незалежності на турецькій території висадилися грецькі й італійські війська, а британці ввійшли до тогочасної турецької столиці м. Стамбула й поклали край діяльності бунтівного парламенту. Залежний від Антанти турецький султан мусив засудити діяльність М. Кемаля, чим налаштував проти себе більшість населення.

Навесні 1920 р. меджліс відновив свою діяльність під назвою «Великі національні збори Туреччини» і сформував уряд. Після укладення Туреччиною в 1921 р. договору з Росією турецькі та російські війська завдали поразки Вірменії, Грузії й Азербайджану. Наступного року турецькі війська перемогли грецьку армію й захопили м. Ізмір. Місто було спалено, а багато його мешканців убито.

Провідні держави, за винятком Британії, відсторонено спостерігали за цими подіями. Коли ж М. Кемаль перейшов до масованого наступу, дорогу йому заступили британські війська. Війна між Туреччиною та Великою Британією здавалася неминучою, проте британці вже стомилися воювати, а Д. Ллойд Джордж, який підтримував греків, був не при владі. Після підписання Лозаннського договору міжнародне співтовариство визнало незалежність Туреччини.

М. Кемаль став улюбленцем нації (при запровадженні в Туреччині прізвищ його назвали Ататюрком — «батьком турків»). На початку листопада 1922 р. М. Кемаль ініціював скасування влади султана, а в жовтні 1923 р. Туреччину було проголошено республікою. Ця подія стала завершенням понад 600-річної історії Османської імперії.

На цьому ми завершили вивчення нашого першого питання. Давайте пригадаємо з вами.

  1. Які наслідки мала Перша світова війна для Османської імперії ? (окупація, повний контроль з боку Антанти, втрата державності)
  2. Хто став лідером націонал-визвольного руху в Туреччині ? (Мустафа Кемаль)
  3. Яке прізвище він отримав ? (Ататюрк «батько турків»).

2.  Модернізація Туреччини

Розповідь вчителя

У 1924 р. була ухвалена Конституція Турецької Республіки. Відповідно до конституції, Туреччина була парламентською республікою. Халіфат було скасовано, іслам утратив статус державної релігії. Президент країни (ним став М. Кемаль) був головою виконавчої влади, формував уряд і призначав прем’єр-міністра. Законодавча влада належала однопалатному меджлісу, депутатів якого обирали за двоступеневою системою. У Туреччині офіційно діяла система етатизму.

Випереджувальне завдання

У нас працювала група дослідників, яка за історичним словником з’ясувала значення слова етатизм.

Етатизм (від фр. etat — держава) — абсолютизація ролі держави в суспільстві, що передбачає її активне втручання в економічну, політичну й інші сфери життя суспільства.

Ситуація, що склалася внаслідок національно-патріотичного піднесення, та величезні успіхи революції, що привели до незалежності Туреччини, а також успішного протистояння натискові держав, - усе це створило Кемалю величезний авторитет у країні. Спираючись на цей авторитет, лідер революції та керівництво створеної ним 1923 р. Народно-республіканської партії (НРП) приступили до серії рішучих і радикальних перетворень, що тривали понад 10 років (1923-1934 рр.) і великою мірою змінили як традиційну структуру країни, так і її зовнішній вигляд.

Випереджувальне завдання

У нас працювала група дослідників, яка дослідила реформи М. Кемаля, але перед тим як вони нас з ними познайомлять я пропоную вам заповнити таку таблицю:

Країна

Реформи

 

 

Туреччина

 

 

Іран

 

 

 

Слово нашим дослідникам:

Реформи

Зміст реформи

Демократизація країни

 

Проголошено демократичні права та свободи.

Жінки отримали рівні права з чоловіками, за винятком

державної служби.

Заборонено багатошлюбність

Адміністративна

 

Замість губерній запроваджувалися округи (вілаєти)

Правова Мусульманське законодавство замінено цивільними кодексами за європейським зразком.

Створювалося світське судочинство за європейським

зразком

Економічна

Запроваджено державне регулювання економіки.

Уряд сприяв розвиткові імпортозамінних галузей про-

мисловості.

Здійснювалося будівництво залізниць, промислових під-

приємств, портів тощо.

Уряд надавав підтримку розвитку національної промис-

ловості.

Створювалися умови для приватної підприємницької

діяльності.

Встановлені високі митні тарифи, що захищали націо-

нальну промисловість від іноземної конкуренції.

Скасовувалися пільги іноземному капіталові

Релігійна

Іслам перестав бути державною релігією.

Закриті мусульманські школи.

Іслам відокремлювався від держави та школи.

Із повноважень духівництва вилучалося судочинство

Фінансова

Створено Центральний республіканський банк.

Проведено податкову реформу

 

У галузі освіта

Запроваджена світська освіта.

Відмова від арабської абетки і повернення до латинської.

Відкривалися середні і вищі навчальні заклади

У побуті

Запроваджено європейське літочислення та календар.

Запроваджувався європейський стиль одягу і заохочува-

лося його носіння.

Жінки могли з’являлися на вулицях без паранджі.

Скасовано родові титули («паша», «бей», «ефенді»),

Запроваджено прізвища

 

Перегляд відео.

Перегляньте відео та скажіть: Куди переніс столицю  Туреччини М.Кемаль ? (Анкара)

Ви завершили складати таблицю. Які реформи провів М. Кемаль ?

Реформи в Турецькій республіці на чолі з її першим президентом М. Кемалем Ататюрком у 1920—1930-ті роки посприяли відчутному прогресу та вивели країну на передові позиції серед країн Азії та заклали основи сучасного розвитку

Ми з Вами завершили вивчення 2 питання нашого плану. Давайте пригадаємо:

  1. Хто був ініціатором реформ в Туречинні ?
  2. Суть цих реформ ?

3. Модернізація Ірану

Продовжуємо вивчення матеріалу і переходимо до наступної країни Іран. І це у нас третє питання нашого плану.

 

Розповідь вчителя

До Першої світової війни Іран залишався відсталою аграрною країною, напівколонією Великої Британії та царської Росії. Загальна чисельність населення становила 10-12 млн, із них майже 1/4 - різні племена (курди, лури, бахтіари, белуджі, кашкайці, туркмени, араби тощо), чиїм заняттям здебільшого було кочове скотарство, та близько 1/5 — міське населення.

Особливості суспільної системи Ірану:

• обмежена монархія на чолі з династією Каджарів;

• земля та зрошувальні споруди були власністю шаха, феодалів, поміщиків, духовенства;

• серед племен зберігалися патріархальні відносини;

• основну масу селян становили безземельні, малоземельні й наймити;

• фабрично-заводської промисловості практично не існувало;

• нафтопромисли на Каспії та заводи належали іноземцям;

• у країні було безліч дрібних торговців, які не витримували конкуренції та часто банкрутували.

На початку 1918 р. Велика Британія розпочала окупацію всього Ірану, зміцнюючи свої позиції в цьому регіоні та створюючи плацдарм для вторгнення до Закавказзя. У серпні 1918 р. було створено англофільський уряд на чолі з Восугом ед Доуле. Порушуючи конституцію та в обхід меджлісу (парламенту), Восуг ед Доуле підписав у серпні 1919 р. британсько-іранську угоду, що віддавала під контроль британських радників та інструкторів іранську армію, фінанси, прокладення шляхів, зовнішню торгівлю й фактично встановлювала залежність Ірану від Британії.

Англійська окупація викликала сплеск антиколоніального руху в іранських провінціях — Тебрізі, Хорасані та Гіляні. Плани англійців перетворити Іран на свою колонію було зірвано, тому вони 1921 р. були змушені вивести війська з іранської території. З країни виїхали також англійські військові та фінансові радники.

У лютому 1921 р. перські козаки під командуванням Реза-хана вчинили в Тегерані державний переворот. Було утворено новий уряд, що дістав назву «чорного кабінету». Реза-хана було призначено військовим міністром. Було опубліковано Декларацію уряду про боротьбу проти аристократії та про намір поліпшити становище робітників і селян. Проголошувалися незалежна зовнішня політика й анулювання британсько-іранської угоди 1919 р. У лютому 1925 р. Реза-хан став верховним головнокомандувачем країни, а в грудні 1925 р. — шахом нової династії Пехлеві.

Випереджувальне завдання

У нас працювала група дослідників, яка опрацювала біографічні відомості Реза-хан  і готова з нами їми поділитися.

Реза шах Пехлеві (1878—1944)іранський політик, засновник династії Пехлеві. Шах Ірану в 1925—1941 рр. Кадровий офіцер. Узяв активну участь у військовому перевороті 21 лютого 1921 р., після чого став військовим міністром. Із його ініціативи в країні почалися реформи.

Особливості правління Реза-шаха:

• переслідування будь-яких опозиційних рухів;

• запровадження жорсткої державної цензури в літературі та пресі;

• ігнорування інтересів національних меншин;

• політика релігійної нетерпимості навіть до інших течій ісламу.

• прийняття законів, спрямованих на зміцнення правової основи держави, земельних відносин, фінансів (кримінальний і цивільний кодекси, закони проти насильницького захоплення землі, про реєстрацію земельних володінь тощо);

• прискореними темпами будувалися нові промислові підприємства, залізниці.

Розповідь вчителя

Отрмавши владу Реза шах здійснив ряд важливи реформ, покликаних сприяти розвиткові освіти й культури в державі.

Наші дослідники дослідили дане питання слово надаю їм. Ви продовжить заповнювати табличку, але вже по реформам в  Ірані.

 

 

Країна

Реформи

 

 

 

Туреччина

 

 

Іран

 

 

 

Випереджувальне завдання

Галузь

Основні заходи

Економіка

Створення державного сектору економіки, будівництво великих підприємств

Обмеження іноземних концесій

Протекціонізм

Створення Національного банку

Продаж державних земель

Соціальна сфера, релігія, культура

Запровадження світської освіти, обов’язкової початкової освіти

Створення Тегеранського університету (1934 р.)

Дозвіл жінкам ходити без чадри

Запровадження європейської форми одягу

Заміна титулів на прізвища

Запровадження цивільного і кримінального кодексів

 

Тож які реформи були проведенні в Ірані ?

Наслідки реформ одразу ж вплинули на стан країни. Промисловий розвиток привів до появи прошарку кваліфікованих робітників. На селі посилилися товарні зв’язки, з’явилася значна кількість землевласників, пов’язаних із ринком. Сформувалася верства освіченої інтелігенції. Рівночасно найвпливовіше шиїтське духовенство чинило значний опір реформам, у яких воно вбачало відхід іранського суспільства від історичних, релігійних, національних традицій та устоїв.

Проте режим Реза-шаха, заснований на диктаторських повноваженнях, переборював опір опозиції, виводячи Іран до гурту розвинених країн не лише свого регіону, а й усієї Азії.

А тепер порівняйте реформи в Туреччині та реформи в Ірані. Що в них спільного, а що відмінного ?

Молодці, правильно. Переважна більшість реформ схожа між собою і направлена на зміну давніх мусульманських устоїв та наближення країн до Європи.

Ми з вами завершили вивчення третього питання. Давайте ж пригадаємо:

  1. Яка династія утвердилась при владі в Ірані в 1920-х рр.. ? (Пехлеві)
  2. Хто її започаткував ? (Реза шах Пехлеві)
  3. На що були спрямовані його реформи ? ( модернізацію, ліквідацію старих устоїв)

4. Основні аспекти близькосхідної проблеми

Переходимо до нашого останнього питання, яке звучить основні аспекти близькосхідної проблеми.

Розповідь вчителя

Палестина — історична область у південній частині  Передньої Азії, на східному узбережжі Середземного моря. Тут здавна проживали євреї і араби,інші народності.

На цій території утворювалися і розпадалися держави, велися тривалі,  спустошливі війни. Землі Палестини приваблювали єгиптян, хрестоносців,  турків-османів, інших завойовників, які встановлювали тривале панування в  цьому регіоні. З 1516 р. Палестина знаходилася в складі Османської імперії.

Наприкінці XIX ст. у Палестину,на свою історичну батьківщину, рушили єврейські переселенці. Ідея утворення національного центру євреїв (єврейської держави) була висунута австрійським журналістом єврейського походження Т. Герцелем наприкінці XIX ст. Він обґрунтував її на конгресі сіоністського руху в Базелі (Швейцарія) у 1897 р.

Випереджувальне завдання

У нас працювала група дослідників, яка за історичним словником з’ясувала значення терміну сіонізм.

Сіонізм  єврейський  національний рух, спрямований на створення і укріплення              єврейської держави на              історичній              батьківщині єврейського народу — в              Ерец-Ісраель (Землі Ізраілю).              Сіонізм не спрямований проти будь-якого              іншого народу, він пропагує ідею про необхідність зібрання всіх              євреїв світу              в Ізраїлі.

 

Конгрес прийняв рішення про утворення єврейської держави на території Палестини. На площу близько 25 тис. кв. км передбачалося переселити 10 млн. євреїв з усього світу. Сіоністи запропонували турецькому султану, під  владою якого знаходилася Палестина, продати цю територію, але він відмовився. Незважаючи на це, євреї почали таємно переселятися в Палестину. Їхнє переселення вороже зустріло арабське населення.

Під час Першої світової війни уряд Османської імперії почав виселяти євреїв, звинувативши їх у допомозі країнам Антанти.

2 листопада 1917 р.після окупації Палестини Англія прийняла Декларацію Бальфура, яка підтримувала ідею створення єврейської держави і поклала початок новій хвилі переселення євреїв. У 1920 р. в Палестині починають створюватися єврейські політичні і військові організації.

Випереджувальне завдання

У нас працювала група дослідників, яка дослідила Декларація Бальфура. Прослухайте її і дайте відповідь на питання:

  1. Про що йдеться в даному документі ?

Міністерство закордонних справ, 2 листопада 1917

Шановний лорд Ротшильд,

Маю честь передати Вам від імені уряду Його Величності таку декларацію, у якій виражається співчуття сіоністським прагненням євреїв, представлену на розгляд кабінету міністрів, яка й була ним схвалена:

“Уряд Його Величності зі схваленням розглядає питання про створення в Палестині національного осередка для єврейського народу і докладе всіх зусиль для сприяння та досягнення цієї мети; причому ясно мається на увазі, що не повинні здійснюватися ніякі дії, що можуть порушити цивільні та релігійні права існуючих неєврейських громад у Палестині або права і політичний статус, якими користуються євреї в будь-якій іншій країні”.

Я був би дуже вдячний Вам, якби Ви довели цю Декларацію до відома Сіоністської федерації.

Щиро Ваш, Артур Джеймс Бальфур.

Уряд Його Величності зі схваленням розглядає питання про створення в Палестині національного осередка для єврейського народу. Не повинні здійснюватися ніякі дії, що можуть порушити цивільні та релігійні права існуючих неєврейських громад

За рішенням конференції  країн Антантив Сан-Ремо (1920)і Ліги Націй(1922) Велика Британія одержала від Ліги Націй мандат на управління  Палестиною, що відразу викликало повстання арабівпроти  англійців і євреїв. Але Лондон продовжував сприяти переселенському руху євреїв практично до кінця 30-х рр. Уже на 1939 р. єврейське населення в Палестині становило 30%.

Боротьба арабів проти англійців і євреїв-переселенців стала набувати організованих  форм. Вони зуміли створити свою організацію «Арабський виконавчий комітет» (АВК). З 1936 р. окремі повстання арабського населення під керівництвом АВК  переросли в загальні страйки і партизанську війну.

План поділу Палестини.У 1937 р. Велика Британія висунула план поділу Палестини на три частини:

  • єврейську державу;
  • арабську державу;
  • територію, що повинна знаходитися під безпосереднім управлінням британської влади.

Однак цей проект наштовхнувся на сильну опозицію в арабському світі. Велика Британія не хотіла втрачати вигідні нафтові родовища в арабських країнах, де англійський капітал мав націлені у майбутнє плани.

Тоді в 1939 р. британський уряд завірив арабські країни і весь світ, що суверенна і незалежна держава Палестина буде створена через 10 років. Відстрочка була взята з метою примирення арабів і євреїв.

Але вирішення палестинської проблеми відсунулося на довгі роки.

Ми з вами завершили вивчення нашого останього питання. Давайте пригадаємо:

  1. Який міжнародний документ мав на меті вирішити близькосхідну проблему ? Хто його автор ? Декларація Бальфура. Артур Джеймс Бальфур.
  2.  Вирішеної ця проблема є на даний час ? ( Ні)

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

На кінець нашого заняття пропоную вам скласти асоціативний кущ. Ви повинні назвати з чим у кожного з вас асоціюється Країни Передньої Азії в міжвоєнний період

  • Боротьба за незалежність;
  • Сильний лідер;
  • Реформи;
  • Близькосхідна проблема

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VI. Підведення підсумків. Домашнє завдання

  1. Яка роль М. Кемаля в розвитку сучасної Туреччини
  2. Які наслідки мали реформи Реза шаха для Ірану ?
  3. Який міжнародний документ мав на меті вирішити близькосхідну проблему ?

Опрацювати параграф

Запропонуйте свої шляхи вирішення близькосхідної проблеми

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гронюк Ганна Олексіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
11 лютого 2022
Переглядів
9246
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку