«Крапельна» технологія навчання, як одне з відгалужень адаптивної технології

Про матеріал
В сучасних умовах розвитку суспільства на навчально-виховні заклади, зокрема коледжі, покладено обов’язок поряд з навчальним процесом здійснювати процес соціалізації особистостей студентів, що частково може бути забезпечене впровадженням в навчально-виховний процес адаптивної технології. У методичній розробці роз’яснюється сутність, доцільність та механізм впровадження у НВП авторської «крапельної» технології, як одного з відгалужень адаптивної технології навчання.
Перегляд файлу

Впровадження  в навчально-виховний процес авторської «крапельної» технології з метою соціалізації особистості студентів.

           Вступ.  В сучасних умовах, коли пришвидчуються всі процеси: економічні, політичні, екологічні тощо, людина,  повинна навчитися так само швидко пристосовуватися до змін у довкіллі, інакше вона залишиться безпорадною перед життям. На освітян покладено обов’язок навчити підростаюче покоління  швидко орієнтуватися в навколишньому середовищі, щоб стати затребуваними суспільством та досягти успіху у житті, що є  основною метою процесу соціалізації особистості.

В процесі впровадженні в НВП адаптивної технології, як такої, що виконує соціалізуючу функцію, доповідач розробила власну авторську   «крапельну»  технологію навчання,  як одне  з  відгалужень адаптивної технології»

Досвід впровадження  адаптивної технології навчання. Слово "адаптивний" має англійське походження  і означає пристосування до нових вимог та змін середовища.  В основу адаптивної технології покладено принципово нову модель  організації навчання.  Організація заняття за цією моделлю дозволяє збільшити термін  часу на самостійну роботу студентів, що, в свою чергу, вимагає переходу викладача  до безперервного управління навчанням.  Але, перш за все, необхідно, на думку доповідача, перейти переважно на демократичний стиль спілкування з студентами, враховувати розумові та психологічні особливості кожного студента, створювати на заняттях ситуацію успіху та умови для максимального розкриття  здібностей і можливостей студентів. Викладач не здійснює тиску на  студентів,  на  початку  навчання  не  примушує  відповідати  біля  дошки, протягом всього навчання застосовує елементи рейтингового оцінювання роботи студентів, як  на заняттях, так і  вдома, що дозволяє заохотити студентів до системної навчальної праці та позбавитися двійок. Велика кількість навчального часу виділяється на самостійну роботу студентів за індивідуальними різнорівневими завданнями, при виконанні якої студент має змогу звернутися по допомогу до товариша або одразу отримати необхідну консультацію викладача. Часто у своїй практиці на певних етапах заняття застосовуєю практику самоконтролю та  взаємоконтролю студентів. Самооцінка або оцінка товаришем роботи студентів на  певному етапі заняття або вдома включається в рейтингову оцінку його роботи в цілому.

«Крапельна»  технологія навчання. Як  не це сумно  визнавати, але не можна не відзначити, що рівні базової підготовки  абітурієнтів  та розвитку їх пам’яті дедалі стають все нижчими. І одними з перших, хто стикається з цією проблемою  в коледжах, є викладачі математики.

Прикро, але багато студентів не розуміють логічної побудови таблиці множення, погано орієнтуються в понятті «дробу», не мають твердих навичок розв’язанні пропорцій тощо. Для того, щоб адаптувати студентів до навчання математиці, необхідно постійно виділяти частину навчального часу на ліквідацію прогалин у базових знаннях студентів. Доповідач  розробила власну технологію для вирішення цієї проблеми, яку назвала «крапельною». Технологія заснована на принципі «крапля камінь точить». Майже  кожне заняття починається, а інколи і  закінчується,   «розминкою». Перші розминки включають завдання базової математичної освіти. Згодом додаються завдання поточного навчання.

Доцільність впровадження  «крапельної»  технології  при вивченні математики.  Як вже було зазначено , більшість студентів коледжу мають значні прогалини в базових математичних знаннях, що являється серйозною перепоною  у  оволодінні  ними обраними  спеціальностями.   Вивчення  спеціальних дисциплін потребує від студентів добре розвинених логічного та аналітичного мислення, правильного графічного світосприйняття,  стійких навичок в усній лічбі, роботі з формулами. За відсутності належної базової математичної підготовки студенти будуть безпорадними і нерішучими при засвоєнні будь-яких нових знань. Впровадження «крапельної» технології,  образно кажучи, дає таким студентам «точку опори» - елементарні стійкі знання та навички, що поступово додає їм віри у свої навчальні можливості.

Починати треба з найелементарнішого -  з усної лічби. Обчислення активізують пам’ять, увагу студентів, їхні прагнення до раціональної організації діяльності та інші якості, що впливають на розвиток особистості. Створення певної системи повторення раніше вивченого матеріалу дає студентам можливість засвоєння знань на рівні автоматичних навичок,  а добре розвинуті    навички усної лічби – одна з умов їх успішного навчання в коледжі.

Безперечною перевагою технології є те, що всі вправи виконуються усно, що забезпечує активізацію розумової діяльності студентів, розвиває у них пам'ять, увагу, здатність сприймати сказане на слух, швидкість реакції.

Вдало підібрані і систематично виконувані усні вправи дають можливість без великих затрат часу багаторазово «програвати» типові ситуації і прийоми міркувань, систематично підвищувати рівень просторових уявлень учнів, проводити роботу з формування їх логічної і мовної культури, що у підсумку сприяє розвитку логічного мислення студентів, підвищує їх математичну культуру, формує у них важливі навички тотожних перетворень, збуджує творчу активність, привчає до зосередженості.

Головною метою впровадження в навчально-виховний процес авторської «крапельної» технології є адаптація до навчання в коледжі студентів, базова математична підготовка яких бажала б бути кращою.Доповідач вже декілька років впроваджує зазначену технологію в НВП і може з впевненістю констатувати, що організація навчання з її застосуванням дає хороші результати.

Звісно, на початку вивчення курсу математики  у коледжі   «базові розминки»  містять меншу кількість завдань, а часу на їх обміркування витрачається більше, ніж у подальшому. 

Якщо ми 10-20  разів повторюємо, що: - це 0,5;     +0,5  -це 1;   13 – це 1, а не 3; (а+ b)2   -це не   а2+b2;    - не існує  тощо, то, як правило,   у  десяте-двадцяте (залежить від рівня підготовки) студент швидко і впевнено надасть правильну відповідь. Більш того, надаючи правильну відповідь, слабкий студент отримує від того величезне задоволення і саме тоді в нього починає формуватися віра в свої навчальні можливості. Поступово із збільшенням кількості правильних відповідей під час «розминки» студенти переходять від їх автоматичного відтворення  до усвідомленого сприйняття. Можна сказати, що на певному етапі спрацьовує закон «переходу від кількості до якості». І в той момент, коли це відбувається, у студентів  виникає стійкий інтерес, як  до предмету, зокрема, так і  до процесу навчання взагалі. Як говорив Архімед «Дайте мені точку опори і я переверну Землю», звісно, за допомогою важеля. Образно кажучи,  інтерес до навчання – це і є точка опори, а важіль  в руках студентів - це елементарні математичні знання та навички. І саме використання «крапельної» технології допомагає студентам знайти точку опори і здобути важіль, без чого неможливе як вивчення математики, так і успішне професійне навчання.

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Математика, Інші матеріали
Додано
8 жовтня 2022
Переглядів
192
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку