Креативний урок "Число іменників. Іменники, що мають форму тільки однини або тільки множини"

Про матеріал

узагальнити та поглибити знання учнів про число іменників; дати відомості про іменники, що вживаються тільки у формі однини чи тільки у формі множини; вчити доцільно вживати такі іменники у власному мовленні; виховувати любов доприроди, вміння помічати світ навколо себе.

Перегляд файлу

Українська мова 6 клас

Урок №  ________

 Тема. Число іменників. Іменники, що мають форму тільки однини або тільки множини.

 Мета: узагальнити та поглибити знання учнів про число іменників; дати відомості про іменники, що вживаються тільки у формі однини чи тільки у формі множини; вчити доцільно вживати такі іменники у власному мовленні; виховувати любов до  природи, вміння помічати світ навколо себе.

 Тип уроку: комбінований.

          Обладнання: підручники, картки, таблиці, роздруковані тексти, конверти    із завданнями, мультимедійна дошка

 

Хід уроку

                                                                                                          (Слайд 1)

Неба вяне просінь, і мете, мете

                                                Жовтокоса осінь листя золоте.

                                                                                В.Сосюра

І. Організація роботи, актуалізація

Блок 1. Мотивація: ефект здивування (3хв.)

Інтерактивний  метод “Очікуваних результатів”.

  • Що ви чекаєте від сьогоднішнього уроку? Напишіть.                                       ( На дошці прикріплений малюнок дерева, а в учнів  - клейкі листочки, на яких вони записують свої очікування від уроку).

Бліц-опитування.( Слайд 2,3,4)

  1. Іменники, що називають професії, посади, які можуть означати осіб чоловічої та жіночої статі належать до ( чоловічого роду).
  2. Іменники на –а, -я, -о, що служать для характеристики осіб чоловічої та жіночої статі належать до ( спільного роду).
  3. Не мають роду іменники, які вживаються лише в ( множині).
  4. Якою граматичною ознакою є рід іменників (постійно).
  5. Назвіть непостійні граматичні ознаки іменників (число, відмінок).

Блок 2 і 6 (20 хв.)

ІІ. Змістовна частина

Лінгвістичний експеримент. (Слайд 6)

 (слайд )

   І-група                                                        ІІ-група

Люди, діти, гуси.                                Людство, молодість, дітвора.

Ножиці, штани,сани.                          Залізо, олово, віск, мед.

Карпати, Суми, Прилуки.                  Хода, читання, хоробрість.

                ІІІ-група

      Робота за підручником,

      теоретичний матеріал на с. 85

Визначити, що означає кожна група іменників і спробуйте поставити їх в однині чи множині, зробіть зі своїх спостережень висновки.

Коментар  учителя

   В українській мові іменники змінюються за числами. Множина іменників утворюється від однини зміною закінчення або наголосу. Іменники, які означають сукупність істот або неістот, що сприймаються, як єдине ціле, називаються збірними і такі іменники вживаються тільки в однині. Назви речовин і матеріалів, почуттів і станів, дій і ознак, більшість власних географічних назв уживаються тільки в однині. Деякі іменники мають лише форму множини. До них належать географічні назви, назви парних предметів, речовин, матеріалів, процесів, станів.

 Робота з текстом. (Слайд 7)

    Сьогодні у лісі справжній жовтневий листопад. Клени обсипаються від найменшого подиху вітерця. Гаснуть осінні вогневі барви. Деякі листки, засихаючи, скручуються у дудочку, і коли обережно розгорнути такий листок, всередині в ньому тремтить кришталева росинка. Повітря насичене різноманітними пахощами. Невпевнено із-за хмар виглядає сонечко.

     Як же поріділи дерева! Наче довго хтось брів по коліна в опалому листі,  прийшов і навстіж розчинив у лісі тисячу синіх віконець.  Зменшення світла і зміна кольорів у природі навіяли сум.

Завдання: (слайд 8)

Прочитати текст, дати йому назву, визначити тему та головну думку висловлювання. Знайти іменники та записати їх в таблицю.

 

    Іменники, що мають дві форми

Іменники, що мають лише одну форму

  однини

множини

або однини

або множини

у лісі

клени

повітря

пахощами

листопад

барви

листі

 

подиху

листки

зменшення

 

вітерця

хмар

сум

 

дудочку

дерева

 

 

листок

коліна

 

 

росинка

віконець

 

 

сонечко

кольорів

 

 

у лісі

 

 

 

світла

 

 

 

зміна

 

 

 

у природі

 

 

 

 

Вправа «Плюс п’ять»

Хід гри:Візьміть будь-який іменник і напишіть у стовпчик 10 прикметників, які йому підходять. Наприклад, капелюх — великий, зелений, теплий, модний, гарний тощо. Це було легко. А тепер спробуйте знайти 10 прикметників, які цьому іменнику не підходять. Це не просто, як може здатися на перший погляд. Та ж капелюх не може бути, скажімо, кислий. Але, з іншого боку, а хто його куштував? Намагайтеся підбирати прикметники з різних сфер сприйняття (якщо ви один раз написали «жовтий», можете вважати, що з колірною гамою покінчено).

Блок 3 (2хв.). Психологічне розвантаження. Дихальна гімнастика «задуйте свічку».

Зробіть глибокий вдих і разом видихніть все повітря. Задуйте одну велику свічку. Уявіть, що на руці стоять три свічки. Зробіть глибокий вдих і видихніть трьома порціями. Задуйте кожну свічку. Уявіть, що перед вами іменинний пиріг. На ньому багато маленьких свічок. Зробіть глибокий вдих і постарайтеся задути якомога більше маленьких свічок, зробивши максимальну кількість коротких видихів.

Блок 4. Головоломка

Гра “Погрупуйте слова”.

Групи отримують конверти з словами: їх потрібно погрупувати на дві частини:

- ті, що вживаються тільки у формі однини;

- ті, що вживаються тільки у формі множини.

Радощі                                         врода

Пестощі                                       Київ

Пахощі                                        Дніпро

Карпати                                      ворота

Ножиці                                        сміливість

Граблі                                          чорнило

Окуляри                                      білило

Коноплі                                       гіпс

Сходи                                          мед

Сани                                           малювання

Сіни

Ясла

Гра «Історії з мішка»

Інструкція: Я принесла вам великий мішок , в якому безліч різних речей (іменники). Кожен з вас може один раз що-небудь дістати ...

Тепер розійдіться по двоє і придумайте історію , в якій були б задіяні обидва ваших предмета. У вас п'ять хвилин часу. Після цього кожна пара розповість нам свою історію

Блок 5 . Інтелектуальна розминка (5хв.)

Вправа “За склом”

Інструкція :  "Зараз я приколю картку з написаним на ній словом (калина) на спину одному з нас, припустимо Вікторії, і зроблю це так, щоб вона не бачила, що на ній написано. Ми всі зможемо прочитати написане слово, але при цьому нічого не будемо говорити Вікі. ЇЇ завдання - дізнатися, що написано на картці. Для виконання цього завдання вона може називати будь-якого з нас, за своїм вибором, і той, кого вона назве, постарається, користуючись тільки прикметниками (дієсловами), "повідомити Вікторії, що написано на картці "

Блок 7. Комп’ютерна підтримка мислення (5хв.)

Блок 8. Рефлексія. (3хв.)

  1.           Як утворюються іменники у формі множини?
  2.           Які іменники мають тільки форму однини?
  3.           Назвіть іменники, які мають тільки форму множини.

VІ. Домашнє завдання. (Слайд 10)

 Уявіть собі, що ви художники і потрапили:

І група – у парк “Олександрія” восени;

І група -  в осінній ліс;

ІІІ група – під осінній дощ.

Передайте ваші враження від побаченого, використовуючи іменники, які вживаються тільки у формі множини або тільки у формі однини.

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
15 липня 2018
Переглядів
2493
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку