узагальнити та поглибити знання учнів про число іменників; дати відомості про іменники, що вживаються тільки у формі однини чи тільки у формі множини; вчити доцільно вживати такі іменники у власному мовленні; виховувати любов доприроди, вміння помічати світ навколо себе.
Українська мова 6 клас
Урок № ________
Тема. Число іменників. Іменники, що мають форму тільки однини або тільки множини.
Мета: узагальнити та поглибити знання учнів про число іменників; дати відомості про іменники, що вживаються тільки у формі однини чи тільки у формі множини; вчити доцільно вживати такі іменники у власному мовленні; виховувати любов до природи, вміння помічати світ навколо себе.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручники, картки, таблиці, роздруковані тексти, конверти із завданнями, мультимедійна дошка
Хід уроку
(Слайд 1)
Неба в’яне просінь, і мете, мете
Жовтокоса осінь листя золоте.
В.Сосюра
І. Організація роботи, актуалізація
Блок 1. Мотивація: ефект здивування (3хв.)
Інтерактивний метод “Очікуваних результатів”.
Бліц-опитування.( Слайд 2,3,4)
Блок 2 і 6 (20 хв.)
ІІ. Змістовна частина
Лінгвістичний експеримент. (Слайд 6)
(слайд )
І-група ІІ-група
Люди, діти, гуси. Людство, молодість, дітвора.
Ножиці, штани,сани. Залізо, олово, віск, мед.
Карпати, Суми, Прилуки. Хода, читання, хоробрість.
ІІІ-група
Робота за підручником,
теоретичний матеріал на с. 85
Визначити, що означає кожна група іменників і спробуйте поставити їх в однині чи множині, зробіть зі своїх спостережень висновки.
В українській мові іменники змінюються за числами. Множина іменників утворюється від однини зміною закінчення або наголосу. Іменники, які означають сукупність істот або неістот, що сприймаються, як єдине ціле, називаються збірними і такі іменники вживаються тільки в однині. Назви речовин і матеріалів, почуттів і станів, дій і ознак, більшість власних географічних назв уживаються тільки в однині. Деякі іменники мають лише форму множини. До них належать географічні назви, назви парних предметів, речовин, матеріалів, процесів, станів.
Робота з текстом. (Слайд 7)
Сьогодні у лісі справжній жовтневий листопад. Клени обсипаються від найменшого подиху вітерця. Гаснуть осінні вогневі барви. Деякі листки, засихаючи, скручуються у дудочку, і коли обережно розгорнути такий листок, всередині в ньому тремтить кришталева росинка. Повітря насичене різноманітними пахощами. Невпевнено із-за хмар виглядає сонечко.
Як же поріділи дерева! Наче довго хтось брів по коліна в опалому листі, прийшов і навстіж розчинив у лісі тисячу синіх віконець. Зменшення світла і зміна кольорів у природі навіяли сум.
Завдання: (слайд 8)
Прочитати текст, дати йому назву, визначити тему та головну думку висловлювання. Знайти іменники та записати їх в таблицю.
Іменники, що мають дві форми |
Іменники, що мають лише одну форму |
||
однини |
множини |
або однини |
або множини |
у лісі |
клени |
повітря |
пахощами |
листопад |
барви |
листі |
|
подиху |
листки |
зменшення |
|
вітерця |
хмар |
сум |
|
дудочку |
дерева |
|
|
листок |
коліна |
|
|
росинка |
віконець |
|
|
сонечко |
кольорів |
|
|
у лісі |
|
|
|
світла |
|
|
|
зміна |
|
|
|
у природі |
|
|
|
Вправа «Плюс п’ять»
Хід гри:Візьміть будь-який іменник і напишіть у стовпчик 10 прикметників, які йому підходять. Наприклад, капелюх — великий, зелений, теплий, модний, гарний тощо. Це було легко. А тепер спробуйте знайти 10 прикметників, які цьому іменнику не підходять. Це не просто, як може здатися на перший погляд. Та ж капелюх не може бути, скажімо, кислий. Але, з іншого боку, а хто його куштував? Намагайтеся підбирати прикметники з різних сфер сприйняття (якщо ви один раз написали «жовтий», можете вважати, що з колірною гамою покінчено).
Блок 3 (2хв.). Психологічне розвантаження. Дихальна гімнастика «задуйте свічку».
Зробіть глибокий вдих і разом видихніть все повітря. Задуйте одну велику свічку. Уявіть, що на руці стоять три свічки. Зробіть глибокий вдих і видихніть трьома порціями. Задуйте кожну свічку. Уявіть, що перед вами іменинний пиріг. На ньому багато маленьких свічок. Зробіть глибокий вдих і постарайтеся задути якомога більше маленьких свічок, зробивши максимальну кількість коротких видихів.
Блок 4. Головоломка
Гра “Погрупуйте слова”.
Групи отримують конверти з словами: їх потрібно погрупувати на дві частини:
- ті, що вживаються тільки у формі однини;
- ті, що вживаються тільки у формі множини.
Радощі врода
Пестощі Київ
Пахощі Дніпро
Карпати ворота
Ножиці сміливість
Граблі чорнило
Окуляри білило
Коноплі гіпс
Сходи мед
Сани малювання
Сіни
Гра «Історії з мішка»
Інструкція: Я принесла вам великий мішок , в якому безліч різних речей (іменники). Кожен з вас може один раз що-небудь дістати ...
Тепер розійдіться по двоє і придумайте історію , в якій були б задіяні обидва ваших предмета. У вас п'ять хвилин часу. Після цього кожна пара розповість нам свою історію
Блок 5 . Інтелектуальна розминка (5хв.)
Вправа “За склом”
Інструкція : "Зараз я приколю картку з написаним на ній словом (калина) на спину одному з нас, припустимо Вікторії, і зроблю це так, щоб вона не бачила, що на ній написано. Ми всі зможемо прочитати написане слово, але при цьому нічого не будемо говорити Вікі. ЇЇ завдання - дізнатися, що написано на картці. Для виконання цього завдання вона може називати будь-якого з нас, за своїм вибором, і той, кого вона назве, постарається, користуючись тільки прикметниками (дієсловами), "повідомити Вікторії, що написано на картці "
Блок 7. Комп’ютерна підтримка мислення (5хв.)
Блок 8. Рефлексія. (3хв.)
VІ. Домашнє завдання. (Слайд 10)
Уявіть собі, що ви художники і потрапили:
І група – у парк “Олександрія” восени;
І група - в осінній ліс;
ІІІ група – під осінній дощ.
Передайте ваші враження від побаченого, використовуючи іменники, які вживаються тільки у формі множини або тільки у формі однини.
1