Куниця Зоряна Михайлівна
вчитель історії і права
Хлистунівського ЗЗСО І-ІІІ ступенів
Городищенської міської ради
Черкаської області
Тема уроку: Кримінальна відповідальність
Мета: охарактеризувати поняття «кримінальна відповідальність» і визначити її підстави; пояснити, що таке покарання, вказати мету і види покарань; з’ясувати особливості кримінальної відповідальності неповнолітніх. Розвивати вміння оцінювати причини підліткової злочинності в Україні; висловлювати власне ставлення до злочинів. Виховувати в учнів шанобливе ставлення до закону.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1. Привітання гостей.
2. Робота з журналом.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Суспільно небезпечне протиправне винне діяння (дія чи бездіяльність), яке скоєне суб’єктом злочину, передбачене Кримінальним кодексом України.
1.Особливо тяжкі злочини та злочини, що спричинили особливо тяжкі наслідки;
2.Тяжкі злочини;
3.Злочини середньої тяжкості;
4. Злочини, що не являють великої суспільної небезпеки.
3. Що таке співучасть?
Кожний з учасників злочину в разі скоєння його кількома особами є співучасником.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку, мотивація навчальної діяльності.
Тема, що вивчатимемо сьогодні є дуже важливою в курсі правознавства.
В усі часи актуальною проблемою в людському суспільстві являється злочинність, як серед дорослих, а особливо серед підлітків і дітей. Це питання турбує громадськість, педагогів, батьків, представників правових органів. Адже яке може бути майбутнє, якщо в 14, 15, 16 діти стають на злочинний шлях?
Тому одним з найважливіших завдань держави є викорінення злочинності різними шляхами, проведенням різних видів профілактичної роботи.
Тема уроку: Кримінальна відповідальність. (слайд 3)
План.
1. Що таке кримінальна відповідальність?
2. Мета і види кримінального покарання.
3. Особливості кримінальної відповідальності неповнолітніх. (слайд 4)
Проблемне питання: Які заходи виховного характеру, що застосовуються до неповлітніх, ви знаєте? (слайд 5)
ІУ. Викладення нового матеріалу.
1.Що таке кримінальна відповідальність? (слайд 6)
а) Проблемний виклад.
Учитель. За злочин настає відповідальність. Держава створює для злочинця певні незручності, позбавляє його певних прав і свобод.
Невідворотність покарання є одним з принципів кримінального права. Це найкращий засіб запобігання скоєнню злочинів. (слайди 7-10)
Кримінальна відповідальність – це правовий наслідок, результат застосування норм кримінального права, засудження від імені держави винної особи, яка вчинила злочин. Кримінальна відповідальність установлена законодавством як правовий наслідок злочину і полягає в накладенні судом на особу, винну у скоєні злочину, певних позбавлень особистого і майнового характеру (позбавлення волі, накладення штрафу…) До кримінальної відповідальності призводять діяння та вчинки, визнані злочином.
Що є джерелом кримінального права? (Кримінальний кодекс України).
Що таке Кримінальний кодекс України?
Кримінальний кодекс України – це систематизований законодавчий акт, який визначає які діяння є суспільно небезпечними, встановляє покарання за їх вчинення, підстави кримінальної відповідальності, види покарань.
б) Правова задача
Нероба Іван мріє про красиве життя. Він лежить вдома на дивані й розмірковує: у якому з місцевих магазинів наприкінці робочого дня може бути найбільша виручка, щоб задарма не ризикувати і здійснити напад з максимальною результативністю? Чи підлягає Іван кримінальній відповідальності?
Відповідь. Ні. Людину не можна карати за її думки чи настрої. Поведінка Івана є нейтральною щодо закону, доки не буде мати місце перша стадія вчинення злочину – підготовка конкретних знарядь .
Підстави притягнення до кримінальної відповідальності
1) Має бути наявним склад злочину;
2) кримінальна відповідальність настає тільки відповідно до рішення суду.
2. Мета і види кримінального покарання. (слайд 11)
а) Проблемний виклад (слайди 12-14)
За будь-який злочин настає кара – це життєва аксіома.
«Покараний злочинець – це приклад для всіх злочинців, невинно засуджений – це питання всіх чесних людей».
Що ж таке покарання – це реакція суспільства у відповідь на здійснення злочину. Без кари, тобто без правових обмежень, покарання втратило б свій сенс.
Мета покарання
1) кара за скоєне;
2) перевиховання злочинця;
3) попередження нових злочинів: самим злочинцем (спеціальна превенція); іншими особами (загальна превенція).
б) Інтерактивна бесіда
1) Якою є мета покарання?
2) Чи може покарання мати на меті приниження честі і гідності злочинця?
в) Проблемний виклад
Види покарання: (слайд 15)
Смертна кара як вид покарання скасована в Україні 2000 р.
г) Виправте допущені помилки (слайд 16)
1) Олексій стверджував, що в разі застосування до засудженого покарання «виправні роботи» він піддається арешту.
2) Суд визнав касира винним у розтраті доручених йому коштів і призначив покарання – позбавлення права обіймати дану посаду протягом 3 років.
д)Завдання
Доповніть та узагальніть логічний ланцюжок. Штраф, громадські роботи, виправні роботи…
а) Проблемний виклад (слайд 18)
Часто діти та підлітки вважають, що за скоєний ними злочин ніякої відповідальності не буде. Тому на сьогодні є актуальною проблемою в державі – це дитяча злочинність.
«Адже ми неповнолітні», - думають вони. Проте, гуманне ставлення до дітей у державі ще не означає, що їх не можна покарати.
В ст. 19-22 ККУ вказано про кримінальну відповідальність неповнолітніх.
б) Робота з джерелом (слайд 19)
Кримінальний кодекс України Стаття. 22. Кримінальній відповідальності підлягають особи, яким до вчинення злочину виповнилося 16 років.
Із 14 років наступає кримінальна відповідальність за умисне убивство, посягання на життя державного чи громадського діяча, працівника правоохоронного органу, члена громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону або військовослужбовця, судді, народного засідателя чи присяжного у зв’язку з їх діяльністю, пов’язаною зі здійсненням правосуддя, захисника, представника іноземної держави, умисне тяжке тілесне ушкодження, умисне середньої тяжкості тілесне ушкодження, диверсію, бандитизм, терористичний акт, захоплення заручників, зґвалтування, насильницьке задоволення статевої пристрасті неприродним способом, крадіжку, грабіж, розбій, вимагання, умисне знищення або пошкодження майна, пошкодження шляхів сполучення і транспортних засобів, угон або захоплення залізничного рухомого складу, повітряного, морського чи річкового судна, незаконне заволо- діння транспортним засобом, хуліганство».
в) Бесіда (слайд 20)
1) Із якого віку настає кримінальна відповідальність?
2) Чому за окремі злочини відповідальність настає в 14 років?
г) Творче завдання (слайд 21)
Чи настає кримінальна відповідальність, якщо:
1) 16-річний підліток, хворий на шизофренію, викрав у супермаркеті декілька пакетів з цукерками;
2) 14-річний підліток викрав у супермаркеті блок цигарок;
3) 15-річний Микола та 16-річний Іван поверталися з дня народження. Перебуваючи у стані алкогольного сп’яніння почали чіпляти зустрічних перехожих, а потім побили чоловіка, який зробив їм зауваження?
д) Проблемний виклад
Учитель: До неповнолітніх застосовуються не всі види кримінальних покарань. Лише громадські роботи, позбавлення волі на певний строк, виправні роботи, штраф, арешт.
Максимальний строк позбавлення волі 10 років (крім покарання за навмисне вбивство, коли строк позбавлення волі може становити до 15 років).
Максимальна тривалість громадських робіт – 120 годин, в день неповнолітній може працювати лише 2 години.
Види покарань до неповнолітнього (слайд 22)
1) Арешт може тривати від 15 до 45 діб.
2) Виправні роботи – від 2 місяців до 1 року.
3) Арешти, громадські роботи та виправні роботи можуть застосовуватися до неповнолітніх, які досягли 16 років.
4) Винного, який не досяг 14 або 16 років, піддають примусовим заходам виховного характеру, направленню до спеціального навчально-виховного закладу на строк до 3 років. До такого закладу направляють незважаючи на незгоду батьків і самої дитини.
5) До тих, хто вперше вчинив нетяжкі злочини, можуть бути застосовані умовне засудження або відстрочка виконання вироку.
Відтермінування виконання вироку – це коли призначене покарання відкладається на певний визначений судом строк, протягом якого засуджений перебуває під наглядом органів внутрішніх справ. Якщо він виправдовує довіру, не порушує громадський порядок і закон, суд звільняє його від відбування покарання. В іншому випадку суд направляє винуватця для відбування призначеного покарання, тобто скасовує відтермінування. (слайд 23)
д) Виправте допущені помилки (слайд 24)
Суд застосував до неповнолітнього покарання – громадські роботи. Він сумлінно почав їх виконувати, замість того, щоб відвідувати заняття в ПТУ.
Короткий підсумок. Отже, злочин краще попередити, ніж потім карати винних.
V. Узагальнення матеріалу.
а) Цифровий диктант (слайд25)
1) Вік, з якого неповнолітньому можуть бути призначені громадські роботи? (16 років)
2) Максимальний строк громадських робіт.(120 годин)
3) Максимальна тривалість громадських робіт. (2 години)
4) Мінімальний строк виправних робіт. (2 місяці)
5) Максимальний строк виправних робіт. (1 рік)
6) Максимальний строк арешту. (45 діб)
7) Максимальний строк позбавлення волі. (15 років)
б)Розв'язання правових ситуацій
Перша ситуація (слайд 27)
Неповнолітні Олег (14 років), Сергій (16 років) та повнолітній Анатолій (21 рік) здійснили розбійний напад на приватного підприємця. Кого буде притягнуто до кримінальної відповідальності, якщо ст. 67 Кримінального кодексу України визначає це правопорушення як «вчинення злочину групою осіб за попередньою змовою», що є обставиною, .яка обтяжує кримінальну відповідальність? Батьки неповнолітніх наполягають на їх звільненні від покарання, бо чули, що ст. 22 Кримінального кодексу, яка розкриває особливості кримінальної відповідальності неповнолітніх, вже у першій фразі наголошує, що кримінальній відповідальності підлягають особи, яким до вчинення злочину виповнилося 16 років?
Відповідь. Притягнуто до кримінальної відповідальності буде усіх трьох. Ст. 22 Кримінального кодексу України, на яку посилаються батьки, також містить перелік дев’ятнадцяти злочинів, за які передбачено кримінальну відповідальність особи., що вчинила злочин у віці від 14 до 16 років, серед інших в даному переліку є й розбій.
Друга ситуація (слайд 28)
Федьків, у стані алкогольного сп’яніння з хуліганських мотивів, вчинив на вулиці сварку з Іванчуком, під час якої завдав останньому кулаком два удари в голову, які спричинили легкі тілесні пошкодження без розладу здоров’я. Від одного третього удару Іванчук упав і вибив у магазині вітрину вартістю 200 гривень. Дайте юридичну оцінку діям Федькова.
Відповідь. Федьків у стані алкогольного сп’яніння, що є обтяжувальною обставиною при скоєнні злочину, завдав легких тілесних ушкоджень Іванчуку. За це передбачена кримінальна відповідальність у вигляді позбавлення волі строком на 1 рік. Та разом з цим він завдав матеріальних збитків у сумі 200 гривень магазину, що тягне за собою цивільну відповідальність. Якщо справа дійде до суду, то потерпілі можуть вимагати також відшкодування моральних збитків.
в) Дати відповідь на проблемне питання. (слайд 29)
Проводять превентивну роботу. Превенція – з латинського попередженя, тобто вплив на винного та інших осіб, внаслідок , внаслідок якого б в них відпало бажання вчиняти нові правопорушення.
Профілактична – запобігають (з грецького) бесіди, лекції, правові брейн-ринги з метою недопущення правопорушень.
VІ. Підсумок уроку. (слайд 30)
VІІ. Домашнє завдання.
Параграф 21. (слайд 31)