1
КРИТИЧНЕ МИСЛЕННЯ НА УРОКАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ
ЗМІСТ
Анотація: Стаття присвячена дослідженню розвитку критичного мислення на уроках англійської мови у 7 класі, методів його реалізації, основних принципів та прийомів. які має використовувати вчитель під час навчальних занять для досягнення успішного результату учнями сучасної української школи. Стаття відображає значення правильно поставленого проблемного завдання, що сприяє розвитку критичного мислення школярів. Дана стаття висвітлює новітні погляди на оцінювання успішності учнів в рамках розвитку критичного мислення у сучасній українській школі. Подано розробку уроку домашнього читання з англійської мови за темою «Фільми» для учнів 7 класів, цілями якого є більш глибоке ознайомлення учнів із найпопулярнішими фільмами, найсмішнішими і найвідомішими кіноакторами, найуспішнішими режисерами усіх часів, успішнішим фільмом в історії і т. д., а також розвивають увагу та пам'ять, практичні уміння та навички.
Ключові слова: критичне мислення, критичний аналіз, гнучкість, адаптація, англійська мова.
Анотація та ключові англійською мовою.
In the article the essence and expediency of the use of technology for the development of critical thinking of students in English lessons is considered. Reforms taking place in the education system in Ukraine include not only giving students the knowledge, skills and abilities of the English language, but also the development of the personality of the student, the formation of the competences necessary in life. Particular attention should be paid to the use of modern methods and technologies in the teaching of foreign languages, the ability of students to make non-standard decisions, informational and communicative culture of children. The model of the modern educational process is oriented on the transition from the «school of knowledge» to the «school of thought», which requires the development of strategies for cognitive activity.
Як відомо, інтелектуальний розвиток особистості визначається в наш час не обсягом знань, відомостей, що утримуються в пам’яті, а готовністю людини до відбору необхідних знань шляхом критичного аналізу, осмислення інформації та вмінням самостійно приймати рішення.
У цьому зв’язку розвиток критичного мислення є невід’ємною частиною модернізації сучасної школи в цілому та оптимізації навчання англійської мови зокрема. Актуальність даної теми пов’язана не тільки з особливою підсумковою формою контролю знань – ЄДІ, а й обумовлена практичною потребою суспільства в особистості, що володіє певними якостями мислення. Ця потреба заснована на розвитку тенденції просування країни до вільного суспільства, якому відповідає вільна творча особистість. На уроках англійської мови формування критичного мислення здійснюється, насамперед, через такі види мовленнєвої діяльності, як читання, письмо і усне мовлення.
Традиційний підхід до навчання не здатний забезпечити формування творчої особистості, тому залишаються незатребуваними такі якості мислення, як глибина, критичність, гнучкість, які є ознаками його самостійності. Як зазначає Е. С. Полат, «не просто засвоєння знань, а вміння їх творчо застосовувати для отримання нового знання, розвиток самостійного критичного мислення – ось проблема, реалізація якої вимагає принципового іншого погляду як на технологію навчання, так і на теорію» [1]. При таких концептуальних поглядах на навчання англійської мови основне завдання вчителя – організувати продуктивну навчально-пізнавальну діяльність учня, що забезпечує йому реалізацію його особистісного когнітивного та креативного потенціалу, що дає можливість опанувати стратегіями освітньої діяльності і придбати ефективний самостійний досвід вивчення і використання англійської мови в різних ситуаціях і умовах самореалізації та саморозвитку. Тут головним стає процес вчення, потрактований як індивідуалізований процес, що вимагає від учня високого ступеня самостійності та активності, а також умінь грамотно працювати з інформацією.
Особливу роль у реалізації зазначених концептуальних положень покликана зіграти технологія розвитку критичного мислення (ТРКМ), все більш інтенсивно впроваджувана в систему мовного навчання шкільної освіти.
Над даною темою працювали такі відомі науковці, як Д. Халперн, Г. Крайг, Дж. Дьюї, Ж. Піаже М. Савчин О. Корягіна. Основою для досліджень технологій критичного мислення стали наукові розробки М. Ліпмана, Е. Де Боно, Дж. Венна, К. Ішікави, С. Терно, М. Шеремет, Г. Селевко.
Для досягнення поставленої мети необхідно вирішити наступні завдання:
Об’єкт дослідження – процес навчання учнів основної школи предметів філологічного циклу.
Предмет дослідження – розвиток критичного мислення учнів основної школи під час вивчення ними предметів філологічного циклу.
Сучасна освіта України орієнтуючись на всі нормативні документи і акти є орієнтованою на особистість учня. Багато педагогів розуміють, як важливо залучати учнів до процесу навчання, для того, щоб навчання було активним. Якщо ми навчаємо учнів, заохочуючи їх задавати питання й шукати відповіді, застосовувати отримані знання для розв’язання завдань і проблем, а також слухати один одного й обговорювати ідеї чемно й конструктивно, то навички, що вони отримають у такому навчанні знадобляться їм у житті.
Видатному американському мислителю Д. Дьюї належить твердження про те, що фундаментальна мета сучасної освіти полягає не у тому, щоб просто надавати інформацію учням, а у тому, щоб розвивати критичний спосіб мислення. Освіта орієнтована на майбутнє, яке не може бути наперед визначеним, а отже першочерговим є розвиток тих умінь і навичок мислення, що дають змогу адекватно оцінювати нові обставини й формувати стратегію подолання проблем, які можуть виникнути.
Що таке критичне мислення?
Це процес аналізу, синтезування й обґрунтування оцінки достовірності/
Цінності інформації; властивість сприймати ситуацію глобально, знаходити причини й альтернативи; здатність генерувати чи змінювати свою позицію на основі фактів й аргументів, коректно застосовувати отримані результати до проблем і приймати зважені рішення- чому довіряти та що робити далі.
Критичне мислення починається з постановки питань та проблем, які потрібно вирішити
Таким чином, розвиток критичного мислення стає найактуальнішим за часів інтенсивних соціальних змін, коли неможливо діяти без постійного пристосування до нових політичних, економічних та інших обставин, без ефективного вирішення проблем, значна частина яких не передбачувана. У цьому сенсі життєва необхідність критичного мислення для вітчизняної освітньої системи очевидна. Тільки таким шляхом ми можемо думати про розвиток відповідно до вимог світового інформаційного суспільства та просуватись далі у напрямі демократії.
Сьогодні критичне мислення закріпилось у школах, причому для учнів загальноосвітніх закладів найбільш ефективним є безумовно імплементація критичного мислення у традиційні шкільні дисципліни. У рамках такого підходу сформувались моделі та пропозиції, що дозволяють поставити критичне мислення у центр навчального процесу. Вони містять зокрема рекомендації до навчальних програм різних рівнів. Зрозуміло, що навчальна програма з кожного предмету має свої особливості, пов’язані зі специфікою предмету, так само як є різними підручники, засоби навчання, вчителі, інтереси, здібності різних учнів. Однак існують навчальні процеси, що обумовлені внутрішньо притаманними будь-якій програмі можливостями, вони пов’язують шкільні предмети з розвитком мислення і з життям поза школою, підвищуючи таким чином рівень критичної рефлексії. Коли такий підхід моделюється і реалізується вчителем-професіоналом, ми маємо початок школи дійсно орієнтованої на розвиток дитини [2].
Структура уроку за технологією критичного мислення.
Сучасний урок, зокрема урок з використанням технології розвитку в учнів критичного мислення завжди будується за таким алгоритмом.
Кожен урок починається з етапу актуалізації, під час якої, учитель пропонує учням завдання, що сприяє тому, щоб вони освіжили у пам’яті наявні знання, вміння, роздумували і ставили запитання з теми, яку починають вивчати.
Першим з підетапів тут буде етап «активного експериментування». Учитель пропонує учням виконати завдання, пов’язані із застосуванням знань і умінь, якими вони повинні оволодіти на уроці.
Необхідно, щоб учні подумали про те, що вони дізналися ,чому навчилися запитали себе, що це для них означає, як це змінює їх бачення і як вони можуть це використовувати.
1. Початок уроку. Організаційний момент.
2. Ознайомлення з темою та завданнями уроку.
It’s a pity, but we we’ll neither watch a film nor go to the cinema, we’ll continue our work at the topic ‘The world of cinema’. At this lesson we’ll read an interesting text, listen to the dialogue, learn a new quotation, check if you are really fond of watching films.
3. Опрацювання лексики.
I’ll read you the definition of the film and your task is to name the kind of film and write it at the board.
You know many other kinds of films, don’t you? Let’s write them.
4. Фізкультурна хвилинка.
Now we’ll check who is a real film addict. (quiz)
5. Опрацювання структури ’to be fond of doing smth.’
Model: I’m fond of watching comedies because they make me laugh.
6. Робота з текстом.
You are fond of watching films, so you must know a lot about films, their directors. I’ve prepared some questions. Your task is to guess answers, using I THINK…, IN MY OPINION..., TO MY MIND...
You have two minutes to read the text and check if you were right.
7. Введення вислову, повторення римівки.
-What makes people famous? Does hard work make people famous? Does an optimistic rhyme help us to become celebrities?
GOOD, BETTER, BEST
NEVER REST
TILL ‘GOOD’ BE ‘BETTER’
AND ‘BETTER’ ‘BEST’.
-Would you like to be a celebrity?
Now your task is to continue the quotation of one celebrity: ’Everyone wants to be famous... (until they are). (work in groups).
8. Аудіювання.
-Who is your favourite film star?
-Are there any films with your favourite film star in the leading role at the cinema tonight?
-What’s on at the cinema?
Before listening to the dialogue you must fill in the gaps with the words.
Now let’s listen to the dialogue and check the answers. Don’t forget to say what’s on tonight.
9. Підсумок уроку. Оцінки.
Time passes very quickly, our lesson is coming to its end, let’s say what we’ve done today.
10. Домашнє завдання.
-Are you tired?
-Would you like to go to the cinema with your friends after lessons?
I think before going to the cinema you should do your homework.
Your home assignment is to complete the text with the giving words and write a similar story about any Ukrainian actor or actress.
Have a good day!
Під час дослідження навчального матеріалу вчитель має особливу увагу приділяти аналізу інформації з точки зору достовірності джерел, з яких вона надходить. Крім того, інформацію можна аналізувати з огляду на упередження, забобони – як самого учня, так і інших учнів. Усе це створює підґрунтя для вироблення в учнів власних суджень і, як результат – розвитку критичного мислення. Учитель може вдало поєднувати роботу над предметним матеріалом з розвитком критичного мислення учнів. Проте побудова такого уроку вимагає багатьох знань і вмінь від самого вчителя. Так, він має створювати атмосферу позитивної взаємодії учнів, розумітися в тому, які форми й методи навчання ефективніші на певному етапі уроку, а ще – і це принципово важливо – самому мислити критично.