УРОК З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ 8 клас
Урок – крок у доросле життя
Тема. У нас вибір: які члени речення важливіші -
головні чи другорядні?
Мета: повторити, узагальнити і систематизувати вивчене про головні і другорядні члени речення; удосконалювати вміння визначати види підметів і присудків, узгоджені і неузгоджені означення, прямі і непрямі додатки, види обставин; сприяти розвитку вміння синтаксичного аналізу односкладних і двоскладних речень; формувати усвідомлене розуміння поняття «життя», його унікальності, цінності, значущості для кожної особистості; спонукати учнів до роздумів над важливими життєвими проблемами, ставленням до власного життя та життя інших людей як до найвищої цінності.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації вивченого, застосування
знань, умінь і навичок.
Обладнання: учнівські презентації, бюлетені, картки із завданнями.
Епіграф уроку: Життя - великий дар, і хто його не цінує, цього
дарунка не заслуговує.
Леонардо да Вінчі
Хід уроку
Позитивна установка на роботу.
Спіймайте у долоньки промінчик сонця. Відчуйте, як він зігріває вас своїм теплом. Подаруйте його сусідові. Нехай тепло, доброта, щедрість вашої душі зігрівають всіх, хто поруч.
Вступне слово вчителя. Урок я хочу розпочати хвилинкою поезії.
А що життя?
А що життя? Поволі зупиняюсь,
Дивлюсь на неба зоряні мости
І без надії вкотре сподіваюсь
Сама собі на це відповісти.
А що ж життя — дарунок загадковий
Від забуття закоханих сердець
Чи просто так, малюнок випадковий,
Що залишив сполоханий митець?
То що життя — листочок поміж вітру,
То десь впаде, то лине в небеса,
Чи тільки тон великої палітри,
Що помирає й знову воскреса?
...І ось тепер народжений світанок
Мені шепнув: «Бувай, моє дитя!»
І залишив на гіллі наостанок
Одне питання: «Що воно, життя?»
І. Багрійчук
Саме це запитання і допоможе нам сьогодні у роботі над темою «У нас вибір: які члени речення важливіші - головні чи другорядні?
Епіграфом уроку є слова Леонардо да Вінчі, який вважає, що життя – це великий дар. А ось як ним скористатися, поговоримо про це трохи пізніше.
Озвучення очікуваних результатів.
Як ви думаєте, чим ми будемо сьогодні займатися?
А хочеться вам взнати більше?
….гарно визначати члени речення?
….робити синтаксичний розбір речення?
Чи хочете спілкуватися?
Визначення мети уроку.
- Допоможіть мені, будь ласка, з’ясувати, для чого вам потрібно вивчати цю тему?
- Де ви зможете застосувати знання з даної теми?
Слово вчителя.
Найцінніше, що є у людини, — це її життя. Воно дається їй тільки раз і кожній — своє. Довге чи коротке, неповторне і звичне, радісне і сумне, солодке, як мед, і гірке, як полин, воно триває лише від народження до смерті, і його не можна прожити двічі.
Але, на жаль, чимало людей даремно розтрачує життя, живе так, ніби у них попереду — безмежна вічність: для них нічого не варто згайнувати годину, день чи урок. Тому я хочу, щоб ви сьогодні довели мені, що не відноситесь до такої категорії людей, що цінуєте кожну хвилину, намагаєтесь показати все, що вмієте і знаєте, виявляєте бажання знати і вміти ще більше. Отож зробимо крок у доросле життя.
Актуалізація опорних знань.
А для цього пригадаємо раніше вивчений матеріал і проведемо орфографічну розминку. У нас - дубль-диктант
Свято, верб’я, пів -України, півозера, військовополонений, воєнно – стратегічний, жовтогарячий, світло-зелений, по-українському, напам’ять, кароокий, кисло-солодкий, хвастливий, щасливий, рік у рік, не бачити, ні до чого, будь-який.
Доведіть, що підмет може виражатися прислівником, службовою частиною мови, цілим реченням.
Які є види присудків? Визначте у поданих реченнях головні члени речення і їх види.
Картка № 1
Найдорожче в людині — це життя. Воно дається один раз, і прожити його потрібно так, щоб не було нестерпно боляче за безцільно прожиті роки, щоб
не палила ганьба за підленьке і дріб'язкове минуле...( М. Островський)
Порівняйте речення.
Картка № 2
Життя.
Цікаве життя.
Життя мінливе.
Що називається додатком? Визначте: прямий чи непрямий додаток.
Картка № 3
Дума про життя, бачити майбутнє життя, розпрощатися з життям, відповідати за життя.
Де узгоджене означення, а де неузгоджене?
Картка № 4
Бажання гарно жити.
Пригодницьке життя.
Які види обставин ви знаєте? Яким членом речення може виступати порівняльний зворот?
Картка № 5
Життя пролетить, як мить.
Життя солодке, як мед, і гірке, як полин.
Життя як поле щастя й муки.
Слово вчителя.
У житті кожного дня ви стоїте перед вибором: товаришів, книги для читання, телепрограми, місця відпочинку, спортивного гуртка тощо. Вже зараз ви задумуєтесь і над вибором своєї професії. Пізніше будете вибирати навчальний заклад, а потім свою половинку.
У кожної людини у різних життєвих ситуаціях завжди є можливість вибору дій, вчинків, поведінки.
Отже, вибір у житті – це ваше право.
Але багато людей із вашого оточення намагаються вплинути на ваш вибір. Такий вплив може бути і позитивним, і негативним. Особистістю або громадянином можна назвати лише ту людину, котра здатна робити власний вибір, який спонукає відчувати відповідальність перед родиною, усім суспільством.
А чи вмієте ви робити правильний вибір? Адже це так важливо у дорослому житті.
Мозковий штурм.
Чи доводилось вам робити вибір?
Що вам доводилось вибирати?
Що вплинуло на ваш вибір?
Словникова робота.
Отже, що ж таке вибори?
Вибори – процес волевиявлення громадян.
Слово вчителя.
Отож зараз повчимося обирати на наступному етапі нашого уроку. Запрошую всіх на вибори! А обирати ми будемо лінгвістичну партію.
У нас два кандидати із партій:
1) Партія «Синтаксичні сусіди - підмет і присудок»;
2) Партія «Щирі друзі – другорядні члени речення».
Зараз вони будуть презентувати свої програми (це було домашнє завдання – програма партії у формі акварелі і міні-спогаду).
Слово надається лідеру першої партії «Синтаксичні сусіди – підмет і присудок».
Презентація програми.
Акварель «Дитинство моє»
Не за горами той час, коли прийдеться попрощатися з дитинством. Тому хочеться згадати моменти цієї казкової пори.
Чудесне. Таким моментом і до цього часу є зустріч Нового року. Все навколо іскриться від снігу, природа святково наряджається. А я з нетерпінням чекаю подарунків.
Незабутнє. Це той день, коли я вперше прийшла в школу. Мені тоді здавалося, що я потрапила в іншу країну, де багато галасливих дітей, серйозних старшокласників, що дивилися на нас, малечу, і посміхалися.
Найдивовижніше. Це був момент, коли я відкрила у собі талант: я можу непогано співати! І ось тепер мене можна часто побачити на сцені, я найактивніша учасниця всіх шкільних свят.
Найстрашніше. Був і такий момент у моєму школярському житті. Моторошно про нього згадувати навіть тепер. Якось я переплутала підмет з присудком, і вчителька знизила мені оцінку. А я навчалася гарно, тому мені було соромно дивитися у вічі однокласникам.
Якщо зобразити дитинство кольорами, то можна створити картину з найрізноманітніших відтінків. І радісних червоних, і сумних сірих, і мрійливих фіолетових, і нестримних синіх.
Дитинство – це найкраща пора, пора мрій, успіхів і невдач. І так хочеться, щоб вона ніколи не закінчувалася…
Слово вчителя. Дякую за виступ. А тепер слово надається лідеру другої партії «Щирі друзі – другорядні члени речення».
Презентація програми.
Міні-спогад «На порозі в доросле життя»
Незабаром почнеться доросле життя. Потрібно буде жити за його новими законами: порядності, людяності, справедливості, чесності, працьовитості. Але нас, другорядних членів речення, це не лякає, тому що ми звикли допомагати граматичній основі поширювати речення. Адже так часто виникала необхідність повніше розкрити думку.
А до кого звертався учитель, коли хотів ускладнити речення, щоб над ним помудрували учні? Звичайно ж, до нас.
Прощаючись із безтурботним дитинством ми обіцяємо, що завжди будемо дружними; чітко визначатимемось, де узгоджене означення, а де неузгоджене; прикладку завжди будемо виражати іменником; поширювати речення прямими і непрямими додатками; використовувати в мовленні різні види обставин.
І, звичайно ж, ніколи не забуватимемо, що без підмета і присудка нам не створити квітучої країни «Синтаксис».
Слово вчителя. Дякую за представлення програми.
Словникова робота.
Діти, а що означає слово агітація?
Агітація - переконання людей у необхідності голосувати саме за них.
Подивимось, як умієте ви агітувати за своїх кандидатів.
Передвиборча агітація.
Агітація відбувається у формі учнівських презентацій (див. додатки до уроку).
Слово вчителя. Наступний етап – заповнення бюлетенів. Під
номером бюлетеня вкажіть своє прізвище (для виставлення балів), виберіть рівень (низький – високий), виконайте завдання ( підкресліть члени речення), виберіть партію, поставивши відповідну позначку.
Бюлетень вважається недійсним, якщо завдання виконане неправильно.
Заповнення бюлетенів.
№ бюлетеня ………………………. ………………………. |
Низький рівень (1-3) Повноцінне життя.
Середній рівень (4-6) Життя кожної людини безцінне.
Достатній рівень (7-9) Людина є мірилом усіх речей, а цінність людського життя є найвищою суспільною цінністю.
Високий рівень (10-12) Життя — це ваша таємниця, проте ви повинні реалізувати себе, свої можливості, свою суть, пройшовши всі етапи, запрограмовані його віковими особливостями: молодість, зрілість, старість. |
Партія «Синтаксичні сусіди – підмет і присудок»
Партія «Щирі друзі – другорядні члени Речення» |
(Бюлетені здаються лічильній комісії. Поки відбувається підрахунок голосів, проводиться опитування)
Exit-poll (Exit – «вихід», poll – «опитування») – експрес-опитування в день виборів, коли інтерв’юери опитують виборців (проводить опитування вчитель або вибраний учень).
За кого ви голосували?
Кому ви надали перевагу?
Що вам сподобалося у програмах кандидатів?
Кого ви підтримуєте?
Що вплинуло на ваш вибір?
Оголошення результатів виборів. Лічильна комісія оголошує результати.
Протокол результатів виборів
Вибори відбулися у Боремельському НВК.
За процедурою виборів спостерігала шкільна виборча комісія у складі:
Голова: Мацех Дарина
Заступник голови: Маркулич Марія
Секретар: Тіцький Сергій
Взяло участь у голосуванні: 9 учнів
З них
Дійсні бюлетені: 8
Зіпсовані: 1
За підрахунками більшу кількість голосів набрала лінгвістична партія
………………………………………………………………………………..
Слово вчителя.
Я вітаю партію………… . І оскільки саме ця партія набрала більшу кількість голосів, я пропоную таке завдання…………
(Яка партія перемогла, такі й завдання. Наприклад: якщо перемогла партія «Синтаксичні сусіди – підмет і присудок», то потрібно підкреслити головні члени речення і т. д.)
Виконання завдання. У даній поезії підкреслити головні (другорядні) члени речення.
Запитання для учнів. То які члени речення важливіші – головні чи другорядні? (учні відповідають і пояснюють).
Рефлексія.
Чи здійснилися ваші очікування?
Що було найцікавішим?
Де ви помилялися?
Оцінювання, самооцінювання.
Слово вчителя.
Мати Тереза, лауреат Нобелівської премії, громадянка світу в найвищому розумінні цього слова, залишила тим, хто вступає на життєвий шлях,
духовний заповіт. І творча група представляє вашій увазі презентацію
«Духовний заповіт матері Терези» (див. додаток до уроку).
Домашнє завдання. Вибрати одне формулювання із заповіту Матері Терези «Що таке життя» і написати міні – роздум на цю тему.
Бесіда з учнями.
То чому Леонардо да Вінчі називає життя дарунком?
Що потрібно зробити для того, щоб заслуговувати на такий подарунок?
( Потрібно цінувати життя, знати і розуміти своє місце в ньому. Звичайно, нікому не дано з цілковитою точністю визначити своє майбутнє. Та все ж, кожному під силу намітити власний шлях самотворення, кожному слід знати, що він спроможний підсилити в собі, а що відкинути чи хоча б пом'якшити).
Слово вчителя.
Так! Треба жити кожним днем,
Не відкладаючи на потім...
Що має буть — не обминем
В своїх стараннях і турботі.
Нам треба жити кожним днем,
Не ждать омріяної дати.
Горіть сьогоднішнім вогнем,
Бо «потім» може й не настати…