"Крок у доросле життя"

Про матеріал
: Повторення, узагальнення і систематизація вивченого про головні і другорядні члени речення; удосконалення вміння визначати види підметів і присудків, узгоджені і неузгоджені означення, прямі і непрямі додатки, види обставин; сприяння розвитку вміння синтаксичного аналізу односкладних і двоскладних речень; формування усвідомленого розуміння поняття «життя», його унікальності, цінності, значущості для кожної особистості; спонукання учнів до роздумів над важливими життєвими проблемами, ставленням до власного життя та життя інших людей як до найвищої цінності..
Перегляд файлу

УРОК З УКРАЇНСЬКОЇ  МОВИ 8 клас

Урок – крок у доросле життя

 

Тема.                   У нас вибір: які члени речення важливіші - 

                                           головні чи  другорядні?

 

Мета:       повторити, узагальнити і систематизувати вивчене про головні і  другорядні члени речення; удосконалювати вміння визначати види підметів і присудків, узгоджені і неузгоджені означення, прямі і   непрямі додатки, види обставин;  сприяти розвитку вміння  синтаксичного аналізу односкладних і двоскладних речень; формувати усвідомлене розуміння понят­тя «життя», його  унікальності, цінності, значу­щості для кожної особистості; спонукати  учнів до роздумів над важливими життєвими   проблемами, ставленням  до власного життя та життя інших лю­дей  як до найвищої цінності.

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації вивченого, застосування 

                   знань, умінь і навичок.

Обладнання: учнівські презентації, бюлетені, картки із завданнями.

 

Епіграф уроку:                Життя - великий дар, і хто його не цінує, цього                      

                                                                             дарунка не заслуговує.

                                                                                                                    Леонардо да Вінчі

                                                               Хід уроку

Позитивна установка на роботу.

  Спіймайте у долоньки промінчик сонця. Відчуйте, як він зігріває вас своїм теплом. Подаруйте його сусідові. Нехай тепло, доброта, щедрість вашої душі зігрівають всіх, хто поруч.

Вступне слово вчителя. Урок я хочу розпочати хвилинкою поезії.

А що життя?

А що життя? Поволі зупиняюсь,

Дивлюсь на неба зоряні мости

І без надії вкотре сподіваюсь

Сама собі на це відповісти.

А що ж життя — дарунок загадковий

Від забуття закоханих сердець

Чи просто так, малюнок випадковий,

Що залишив сполоханий митець?

То що життя листочок поміж вітру,

То десь впаде, то лине в небеса,

Чи тільки тон великої палітри,

Що помирає й знову воскреса?

...І ось тепер народжений світанок

Мені шепнув: «Бувай, моє дитя!»

І залишив на гіллі наостанок

Одне питання: «Що воно, життя?»

                                              І. Багрійчук

   Саме це  запитання і допоможе нам сьогодні у роботі над темою «У нас вибір: які члени речення важливіші - головні  чи  другорядні?

  Епіграфом уроку є слова Леонардо да Вінчі, який вважає, що життя – це великий дар. А ось як ним скористатися, поговоримо про це трохи пізніше.

Озвучення очікуваних результатів.

Як ви думаєте, чим ми будемо сьогодні займатися?

А хочеться вам взнати більше?

….гарно визначати члени речення?

….робити синтаксичний розбір речення?

Чи хочете спілкуватися?

Визначення мети уроку.

- Допоможіть мені, будь ласка, з’ясувати, для чого вам потрібно вивчати цю тему?

- Де ви зможете застосувати знання з даної теми?

Слово вчителя.

    Найцінніше, що є у людини, — це її життя. Во­но дається їй тільки раз і кожній — своє. Довге чи коротке, неповторне і звичне, радісне і сумне, со­лодке, як мед, і гірке, як полин, воно триває лише від народження до смерті, і його не можна прожи­ти двічі.

  Але, на жаль, чимало людей даремно розтра­чує життя, живе так, ніби у них попереду — безмежна вічність: для них нічого не варто згайну­вати годину, день чи урок. Тому я хочу, щоб ви сьогодні довели мені, що не відноситесь до такої категорії людей, що цінуєте кожну хвилину, намагаєтесь показати все, що вмієте і знаєте, виявляєте бажання знати і вміти ще більше.  Отож зробимо крок у доросле життя.

Актуалізація опорних знань.

А для цього пригадаємо раніше вивчений матеріал і проведемо орфографічну розминку.  У нас -  дубль-диктант

 Свято, верб’я, пів -України, півозера, військовополонений, воєнно – стратегічний, жовтогарячий, світло-зелений, по-українському, напам’ять, кароокий, кисло-солодкий, хвастливий, щасливий, рік у рік, не бачити, ні до чого, будь-який.

Доведіть, що підмет може виражатися прислівником, службовою частиною мови, цілим реченням.

Які є види присудків? Визначте у поданих реченнях головні члени речення і їх види.

Картка № 1

    Найдорожче в людині — це життя. Воно дається один раз, і прожити його потрібно так, щоб не було нестерпно боляче за безціль­но прожиті роки, щоб

не палила ганьба за підленьке і дріб'язкове минуле...( М. Островський)

     

Порівняйте речення.

Картка № 2

Життя.

Цікаве життя.

Життя мінливе.

Що називається додатком? Визначте: прямий чи непрямий додаток.

Картка № 3

Дума про життя, бачити майбутнє життя, розпрощатися з життям, відповідати за  життя.

Де узгоджене означення, а де неузгоджене?

Картка № 4

Бажання гарно жити.

Пригодницьке життя.

Які види обставин ви знаєте? Яким членом речення може виступати порівняльний зворот?

D:\Досьє\Форостецька ЛЙ\DSC_0284.JPGКартка № 5

Життя пролетить, як мить.

Життя солодке, як мед, і гірке, як полин.

Життя як поле щастя й муки.

    

Слово вчителя.

      У житті кожного дня ви стоїте перед вибором: товаришів, книги для читання, телепрограми, місця відпочинку, спортивного гуртка тощо. Вже зараз ви задумуєтесь і над вибором своєї професії. Пізніше будете вибирати навчальний заклад, а потім свою половинку.

  У кожної людини у різних життєвих ситуаціях завжди є можливість вибору дій, вчинків, поведінки.

  Отже, вибір у житті – це ваше право.

  Але багато людей із вашого оточення намагаються вплинути на ваш вибір. Такий вплив може бути і позитивним, і негативним. Особистістю або громадянином можна назвати лише ту людину, котра здатна робити власний вибір, який спонукає відчувати відповідальність перед родиною, усім суспільством.

  А чи вмієте ви робити правильний вибір? Адже це так важливо у дорослому житті.

 

Мозковий штурм.

Чи доводилось вам робити вибір?

Що вам доводилось вибирати?

Що вплинуло на ваш вибір?

 

Словникова робота.

Отже, що ж таке вибори?

Вибори – процес волевиявлення громадян.

 

Слово вчителя.

 Отож  зараз повчимося обирати на наступному етапі нашого уроку. Запрошую всіх на вибори! А обирати ми будемо лінгвістичну партію.

   У нас два кандидати із партій:

1) Партія «Синтаксичні сусіди - підмет і присудок»;

2) Партія «Щирі друзі – другорядні члени речення».

  Зараз вони будуть презентувати свої програми (це було домашнє завдання –  програма партії у формі акварелі і міні-спогаду).

Слово надається лідеру першої партії «Синтаксичні сусіди – підмет і присудок».

Презентація програми.

Акварель «Дитинство моє»

   Не за горами той час, коли прийдеться попрощатися з дитинством. Тому хочеться згадати моменти цієї казкової пори.

  Чудесне.  Таким моментом  і до цього часу є зустріч Нового року.  Все навколо іскриться від снігу, природа святково наряджається. А я з нетерпінням чекаю подарунків.

Незабутнє. Це той день, коли я вперше прийшла в школу. Мені тоді здавалося, що я потрапила в іншу країну, де багато галасливих дітей, серйозних старшокласників, що дивилися на нас, малечу, і посміхалися.

       

    Найдивовижніше. Це був момент, коли я відкрила у собі талант: я можу непогано співати! І ось тепер мене можна часто побачити на сцені, я найактивніша учасниця всіх шкільних свят.

  Найстрашніше. Був і такий момент у моєму школярському житті. Моторошно про нього згадувати навіть тепер. Якось я переплутала підмет з присудком, і вчителька знизила мені оцінку. А я навчалася гарно, тому мені було соромно дивитися у вічі однокласникам.

  Якщо зобразити дитинство кольорами, то можна створити картину з найрізноманітніших відтінків. І радісних червоних, і сумних сірих, і мрійливих фіолетових, і нестримних синіх.

  Дитинство – це найкраща пора, пора мрій, успіхів і невдач. І так хочеться, щоб вона ніколи не закінчувалася…

Слово вчителя. Дякую за виступ. А тепер слово надається  лідеру другої партії «Щирі друзі – другорядні члени речення».

Презентація програми.

Міні-спогад «На порозі в доросле життя»

   Незабаром почнеться доросле життя. Потрібно буде жити за його новими законами: порядності, людяності, справедливості, чесності, працьовитості. Але нас, другорядних членів речення, це не лякає, тому що ми звикли допомагати граматичній основі поширювати речення. Адже так часто виникала необхідність повніше розкрити думку.

                А до кого звертався учитель, коли хотів ускладнити речення, щоб над ним помудрували учні? Звичайно ж, до нас.

   Прощаючись із безтурботним дитинством ми обіцяємо, що завжди будемо дружними; чітко визначатимемось, де узгоджене означення, а де неузгоджене; прикладку завжди будемо виражати іменником; поширювати речення прямими і непрямими додатками; використовувати в мовленні різні види обставин.

  І, звичайно ж, ніколи не забуватимемо, що без підмета і присудка нам не створити квітучої країни «Синтаксис».

Слово вчителя. Дякую за представлення програми.

Словникова робота.

Діти, а що означає слово агітація?

Агітація  -  переконання людей у необхідності голосувати саме за них.

Подивимось, як умієте ви агітувати за своїх кандидатів.

Передвиборча агітація.

Агітація відбувається у формі учнівських презентацій (див. додатки до уроку).

Слово вчителя. Наступний етап – заповнення бюлетенів. Під

номером бюлетеня вкажіть своє прізвище (для виставлення балів), виберіть рівень (низький – високий), виконайте завдання ( підкресліть члени речення), виберіть партію, поставивши відповідну позначку.

Бюлетень вважається недійсним, якщо завдання виконане неправильно.

Заповнення бюлетенів.

  бюлетеня

……………………….

……………………….

Низький рівень (1-3)

Повноцінне життя.

 

Середній рівень (4-6)

Життя кожної людини безцінне.

 

Достатній рівень (7-9)

Людина є мірилом усіх речей, а цінність людського життя є найвищою суспільною цінністю.

 

Високий рівень (10-12)

Життя — це ваша таємниця, проте ви повинні реалізувати себе, свої можливості, свою суть, пройшовши всі етапи, запрограмовані його віковими особливостями: молодість, зрілість, старість.

 

            Партія «Синтаксичні сусіди – підмет і присудок»

 

             Партія

      «Щирі друзі – другорядні члени               

         Речення»

 

(Бюлетені здаються лічильній комісії. Поки відбувається підрахунок голосів, проводиться  опитування) 

Exit-poll (Exit – «вихід», poll – «опитування») – експрес-опитування в день виборів, коли інтерв’юери опитують виборців (проводить опитування вчитель або вибраний учень).

За кого ви голосували?

Кому ви надали перевагу?

Що вам сподобалося у програмах кандидатів?

Кого ви підтримуєте?

Що вплинуло на ваш вибір?

Оголошення результатів виборів. Лічильна комісія оголошує результати.

Протокол результатів виборів

   Вибори відбулися у Боремельському НВК.

За процедурою виборів спостерігала шкільна виборча комісія у складі:

Голова:                       Мацех Дарина

Заступник голови:      Маркулич Марія

Секретар:                  Тіцький Сергій

Взяло участь у голосуванні: 9 учнів

З них

Дійсні бюлетені: 8

Зіпсовані: 1

За підрахунками більшу кількість голосів набрала лінгвістична партія

………………………………………………………………………………..

Слово вчителя.

Я вітаю партію………… . І оскільки саме ця партія набрала більшу кількість голосів, я пропоную таке завдання…………

(Яка партія перемогла, такі й завдання. Наприклад: якщо перемогла партія «Синтаксичні сусіди – підмет і присудок», то потрібно підкреслити головні члени речення і т. д.)

 

Виконання завдання.  У даній поезії підкреслити головні (другорядні) члени речення.

Запитання для учнів. То які члени речення важливіші – головні чи другорядні? (учні відповідають і пояснюють).

Рефлексія.

Чи здійснилися ваші очікування?

Що було найцікавішим?

Де ви помилялися?

Оцінювання, самооцінювання.

     

Слово вчителя.

 Мати Тереза, лауреат Нобелівської премії, гро­мадянка світу в найвищому розумінні цього слова, залишила тим,  хто  вступає  на життєвий шлях,

духовний заповіт. І творча група представляє вашій увазі презентацію

 «Духовний заповіт матері Терези» (див. додаток до уроку).

Домашнє завдання. Вибрати одне формулювання із заповіту Матері Терези «Що таке життя» і написати міні – роздум на цю тему.

Бесіда з учнями.

То чому Леонардо да Вінчі називає життя дарунком?

Що потрібно зробити для того, щоб заслуговувати на такий подарунок?

  ( Потрібно  цінувати життя, знати і розуміти своє місце в ньому. Звичайно, нікому не дано з цілковитою точністю визначити своє майбутнє. Та все ж, кож­ному під силу намітити власний шлях самотворення, кожному слід знати, що він спроможний підси­лити в собі, а що відкинути  чи хоча б пом'якшити).

 

Слово вчителя.

Так! Треба жити кожним днем,

Не відкладаючи на потім...

Що має буть — не обминем

В своїх стараннях і турботі.

Нам треба жити кожним днем,

Не ждать омріяної дати.

Горіть сьогоднішнім вогнем,

Бо «потім» може й не настати…

 

docx
Додано
15 січня
Переглядів
45
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку