Виховний захід до Дня української
писемності та мови
Крізь мудрості праглибину.
«Допоки є Шевченка мова,
то доти Україна є…»
Тема: «Допоки є Шевченка мова, то доти Україна є…»
(виховний захід до Дня української писемності та мови)
Мета: поглибити знання учнів про історію виникнення і становлення письма, історію українського правопису;
виховувати почуття національної гідності: поваги до народу, його історії, любові до рідної української мови.
Обладнання: портрет Нестора-Літописця, слайди.
Епіграф: «Нове життя нового прагне слова»
Хід заходу
Слово вчителя:
У нас сьогодні свято мови, -
В колисці гойданій та скупаній в росі.
У нас сьогодні свято слова –
Зручніш влаштовуйтеся гості всі.
О мово солов”їна, калинова!
Яких іще нам слів дібрати?
Джерельна, чиста, світанкова –
Тебе ми вічно будем шанувати.
Тебе ми з першим звуком полюбили,
Бо ж колискові мамині пісні
Великої любові нас навчили
До мови рідної й землі.
Без тебе ми не уявляємо і днини,
Без тебе як нам жити і радіти?
Ми зробимо усе для України,
Щоб мові вічно і цвісти, і жити.
Шановні гості. Сьогодні учні 7-их класів насмілилися запросити Вас на свято, приурочене Дню української писемності та мови. На цьому святі ми зустрінемося із прадідами нашими – славним Нестором-Літописцем, завдяки якому більше можемо дізнатись про нашу славну державу, незабутніми Кирилом і Мефодієм – братами-засновниками нашого письма. І, звичайно, згадаємо історію становлення нашої державної мови – української.
2
Учень 1:
О, рідна мово, тиха пристане,
Як підійти, звідкіль почать?
Усе спокійне, наче приспане, -
І літери, й слова мовчать.
О, рідна мово, тиха пристане,
Додай нам, грішним, талану
Відкрити абеткові істини
Крізь мудрості праглибину.
Учень 2:
Мова колискова, як весняна річечка жива,
Пробудилась українська мова, відродились батькові слова:
«Сад вишневий, хата, гай, криниця,
Шлях чумацький, голубі дощі»,
Мов солодкі пахощі живиці, незбагненна радість на душі.
На мультимедійній дошці слайди із зображенням Нестора-Літописця, «Повісті минулих літ»
Ведуча 1:
9 листопада, у День Преподобного Нестора-Літописця ми відзначаємо день української писемності та мови. І це закономірно. Адже українська земля народила сина, який усвідомлював значення всього, що відбувалося на ній, прагнув зберегти національну пам”ять з вірою в те, що її не розгублять, а примножать нащадки.
Ведуча 2:
Нестор-Літописець стояв біля витоків української писемності, збирав відомості про походження свого рідного Києва, його засновників, розповідав про події, що відбувалися на його очах.
Ведуча 3:
6 листопада 1997 року, до тисячоліття писемності, Президент України Леонід Данилович Кучма підписав Указ про відзначення цього свята. З цього часу щороку в Україні проводять масові заходи по відзначенню цієї події.
Нестор (сидячи за столом запалює свічку):
Тягар робочих літ наляг мені на плечі.
Стих безтурботний сміх і споважніли речі,
І голос чую скрізь настирливо дзвінкий:
«Лукавий наймите, а де ж доробок твій?
3
Де плід твоїх трудів і творчості твоєї?
Чи ж добре ти робив над власною ріллею?
Чи встигнеш, поки день, скінчить свої жнива?»
Як гірко слухати ці навісні слова,
І як не заздрить вам і молодості вашій –
Цій сповненій вина і не надпитій чаші,
Цій гострій свіжості передсвітних годин,
Цій смужечці зорі над білим сном долин!
Ведуча 1: (під легку музику)
Тоскно в темній келії Нестора. Лиш блистаниці під іконою жевріють тьмяним світлом, прорізують густу тьму осінньої ночі, що виповнила витали ще. Тиша важко увійшла в душу. Очистила мислі від чужих слів, облич, рухів…
Ведуча 2:
І вже котилося перед очима вічне коло – невтомного сонця-світила. І спинався на плече золотий дощ осені… Дивна вона, краса земна…Світить крізь пітьму і крізь роки, задля неї хочеться жити.
Ведуча 3:
Писати чи не писати про свої розмисли гріховні… про жадання честолюбне… про свій хронограф, який би став наукою доблесті усій землі. Єдине зухвале бажання має Нестор-книжник: поставити народ Руський на один кон з іншими великими народами і просвіщеними… Так буде! Так він зробить…
Нестор, виводячи пером: (слайд)
«Повість временних літ Нестора-чорноризця Феодосієва монастиря Печерського… Откуду пішла Руська земля і хто в ній почав первіє княжить…»
«Се начнем повість сію…»
Ведуча 1: (під легку музику)
За мурами келії спливала туманна осіння ніч літа 6602 року від сотворення світу і 1904 від народження Христа… Нестор почав заново зводити новий літописний звід во славу будучини свого народу…
Ведуча 2:
Буде тут і писання Великого Никона, залишаться і чесні та сумні слова ігумена Івана. Але найпаче прославить себе Нестор тим, що вперше покаже коріння свого роду, що впише зібрані за багато літ старі свідчення – і про старого Кия, і про походи князів на Царгород, на Хозарію, і про великість душі народу свого…
4
Учень 1:
Як довго ждали ми своєї волі слова!
І ось воно співа, бринить,
Бринить, співає наша мова,
Чарує, тішить і п’янить.
Як довго ждали ми…
Учень 2:
Уклін чолом народу,
Що рідну мову нам зберіг,
Зберіг в таку страшну негоду,
Коли і сам стоять не міг.
Як довго ждали ми…
На дошці слайди із зображенням братів Кирила і Мефодія
Кирило і Мефодій. Розмова:
Кирило:
Брате, сьогодні бачив дивний сон:
Те дерево, що в нас в саду росте,
Пожовклим вкрилось листям,
Не плодородить більше, не цвіте.
Аж ось велику хмару гонить,
Цілющою водою напуває,
Як червом з часом точене коріння,
І кожна гілка знову оживає.
Мефодій:
Господь послав тобі щасливий знак.
Те дерево - народ, що б’ють негоди.
Вода – слова, що батько передав,
Як скарб, своєму сину, душу в душу
Усі жалі й надії, радість, сум,
Старовини забутої герої –
В мелодіях казок, легенд і дум.
Давно вже думав я, що нам, мій брате,
Не треба долі кращої, ніж та,
Щоб людям добрим праведно служити.
Я хочу, друже, вкласти у письмо,
Те слово, що звеличує народ,
Знайти для звуків літери такі,
Щоб були гідні духу їх висот.
5
Кирило:
Чудова в тебе думка, ми разом
Для цих людей абетку укладем.
Хай дні минають. Хай чийсь блудний син
Цілющу воду в книгах віднайде.
На дошці слайд «Історія нашої писемності»
(Слова учнів під легку музику):
Учень 1:
Перегортаю сторінки в минуле і пильно придивляюсь до Вас, мої прапрадіди. Які Ви були у той далекий історичний час? Засівали ниву, боронились за волю, за життя…
Учень 2:
У пісню біль і радість виливали,
Плекали мову, як мале дитя…
Учень 3:
Тож звернемося до історії нашої писемності. Кожен народ іде своїм шляхом до її створення. Та етапи розвитку письма в усіх народів земної кулі приблизно одинакові.
Учень 4:
Наші літери створив понад тисячу років тому болгарський священик, вчений і просвітитель Кирило разом зі своїм братом Мефодієм. За походженням Кирило та Мефодій були напівгреками, напівслов’янами: мати – гречанка, батько – болгарин.
Учень 5:
Скориставшись візантійським алфавітом, вони створили два письма. У першому, глаголиці, літери були дуже схожі між собою, химерно закручені, нагадували ієрогліфи, писати ними було нелегко. Глаголиця мала 38 букв.
Учень 6:
Довелося Кирилу придумати інші значки, які були прості та зручні і писалися швидко. Цей алфавіт назвали кирилицею. Кирилиця складалася з 43 букв.
Учень 7:
Так склалася доля, що найперші книжки, надруковані кирилицею, серед цілого слов’янства були українські. Перший друкар українських книжок був німець Швайпольд Фіоль.
6
Учень 8:
З часу друку перших книг українською мовою пройде трохи більше 200 років, і російський цар Петро 1 накладе заборону на друкування українських книг. З цього часу починається важкий, усіяний колючими тернами шлях нашої мови.
Учень 9:
Що тобі суджено, мовонько-мово, -
Тріумф безсмертя, чи смерч забуття?
Чи тебе вдягнуть у шати любові,
Чи розіпнуть, як Ісуса Христа?
Учень 10:
Матимеш друзів – відважних і щирих,
Чи фарисеї тебе продадуть,
Ті, що сказившись од власного жиру,
В очі сміються, поза очі – б’ють?!
Учень 11:
Що тобі суджено, мовонько-мово?
Квіте мій, смутку мій, радість моя?
Чи тебе вдягнуть у шати любові,
Чи розіпнуть, як Ісуса Христа?
Ведуча:
Нагадаємо, яких тяжких поневірянь зазнала на своєму шляху рідна мова.
( Дві учениці зачитують життєпис української мови)
На дошці – слайди: «Життєпис української мови»
7
На дошці слайд «Допоки є Шевченка мова, то доти Україна є…»
Учні читають поезії:
1. В землі віки лежала мова
І врешті вибилась на світ.
О, мово, ночі колискова!
Прийми мій радісний привіт.
Навік пройшла пора безславна…
Цвіти і сяй, моя державна…
2. Безсмертна… вічна рідна мова,
Дзвінкі і чисті голоси.
Так, мова – це душі основа,
Мірило честі і краси.
3. А скільки болю і потали!
Її міняли на іржу,
Віками в ланцюгах тримали,
Нав’язуючи нам чужу.
В Союзі зневажань і пут.
За неї слали до Сибіру
І розпинали гордих тут.
В її словах є дух весни!
І якщо десь зблудили люди,
То винні, вірте, не вони.
В глибинах їх немає меж.
Я мову польську і російську
По-людськи поважаю теж.
Себе в оренду не здає,
Допоки є Шевченка мова,
То доти Україна є!
8
Найкраща пісне в стоголоссі трав,
Кохане слово, наше рідне слово,
Яке колись Шевченко покохав.
Бездушну гру ворожих лжеідей,
Та, сповнена любові і відваги,
З-за грат летіла птахом до людей.
Невинна кров пролита в боротьбі,
Тебе вкладемо тихо до молитви
І за спасіння дякуєм тобі.
Чи від образи, чи від болю,
Чи, може, з вітром сперечались?
Чи, може, з полем покохались?
Чому засмучена калина?
Немов заручена дівчина,
Зелені віти нахилила
І листя росами умила…
Куди полинули лелеки?
У теплий край, у край далекий…
Несіть, лелеченьки, на крилах
Найкращу пісню з України…
Є вирок українській мові.
Якщо її у нас не буде,
То нас історія забуде.
Гей, люди, чом же наша мова,
Така шляхетна й гонорова,
Тремтіти має, наче сарна,
Як мчить за нею ціла псарня?
Похідний марш і колискова,
І жайвір під травневим сонцем,
Щедрівка в батька під віконцем,
Гірських потоків дзюркотання,
І соловейкове лящання,
І шелест жита і пшениці,
9
В ній ритм дощу і громовиці.
Живе освідчення в любові,
І люта ненависть до ката,
Погорда й гнів до ренегата,
Поезія степів і моря,
Жага незвіданих просторів,
Державний Гімн і спів молитви,
І гук війни і скрегіт бритви.
І клич Дніпрового могуття,
І духу нашого твердиня,
Краси скарбниця і святиня,
Що працю осява й дозвілля
У свята наші і весілля,
Сторожева несхитна вежа,
І єдність нашого безмежжя.
На дошці слайд «Не цурайтесь, люди, мови, не цурайтесь роду…»
Учень 1:
Споконвіку в держави, у нації
Стало добрим законом, панове:
Жить не може людина у Франції
І не знати французької мови.
То вода для людини для спраглої,
Джерело життєдайне, чудове.
Жить не може людина у Англії
І не знати англійської мови.
В кожній мові – квітіння конвалії,
Гуркіт грому і гомін діброви.
Жить не може людина в Італіі
І не знать італійської мови.
Із колиски до миті останньої
Є в людей розуміння здорове:
Жить не може людина в Іспанії
І не знати іспанської мови.
Учень 2:
Хай слова вирізняються в реченні,
Як зерно, а не жмуття полови.
Жить не може людина в Туреччині
10
І не знати турецької мови.
Може, в мене поняття і спрощені,
Та тримаюсь такої основи:
Жить не може людина в Угорщині
І не знати угорської мови.
Жить не може Норвегії, Швеції,
У Румунії, коло Молдови,
У Німеччині, в Польщі, у Греції
І не знати державної мови.
Тож думки пропливають, як тіні,
В далину, в безгоміння Дніпрове:
Ні! Не можемо жить в Україні
І не знати вкраїнської мови.
Учень 3:
Так, рідна мова – це душа народу,
Його поезія і пісня, і казки.
Оспівує він нею всю природу,
Несе в своєму серці залюбки.
Бо в ній усе – і рушники з квітками,
І хліб та сіль, як гості на поріг.
Й свята Мадонна – мати з діточками,
І Матір Божа – вічний оберіг.
І верби, що схилилися на воду,
Калини цвіт, дівочий ніжний спів
Все те найкраще, що в душі народу,
Про що віками мріяв, що любив.
Учень 4:
В садку вишневім засміялась хата,
З дитям за руку – мати молода…
О! Мово рідна, щира і багата –
Потрібна, як повітря і вода!
Як хліб і сіль, як росяне світання.
В тобі живуть такі п’янкі слова!
Любов і добрість, трепетне кохання,
Ти вічна, мово, щира і жива!
Учень 5:
Велична, щедра і прекрасна мова,
Прозора й чиста, як гірська вода.
Це України мова барвінкова,
Така багата й вічно молода.
11
Учень 6:
Слова, слова… Вони в собі всі різні:
Тривожні й тихі, радісні й сумні,
Є терпеливі, є жорстокі й грізні,
Лукаві й чесні, мудрі і смішні…
Знайди те слово – вічне і земне.
За часом час нам світ перестилає.
Минуще все. Лиш слово не мине
І та любов, що смертю смерть здолає.
Учень 7:
Ти потрібна мені, як вода у пустелі,
Ти потрібна мені, як вогонь Прометеїв,
Ти потрібна мені, як повітря, як сонце,
Ти потрібна мені, як на волю віконце.
Бо без тебе я – раб без родини, без долі,
Бо без тебе я – прах, що розвіють у полі.
І люблю я тебе, твою пісню і слово,
І не зраджу тебе, материнськая мово.
Ти потрібна мені…
Учень 8:
Не цурайтесь мови, люди, рідного джерельця.
Хай вона струмочком буде, хай дійде до серця.
Хай вона в піснях лунає кожен день і свято.
Соловейком хай співає в українській хаті.
Бо ж така багата, українська мова,
Неповторна і крилата, і така чудова!
Учень 9:
І цвіте у ній кохання, рушники з квітками.
Мрії наші і бажання, верби над ставками.
Найрідніше, сокровенне, найдорожче в світі.
І святкове, і буденне, в ній – батьки і діти.
Не цурайтесь, люди, мови, не цурайтесь роду.
Як зачахне рідне слово, не буде народу.
На дошці слайд «Стаємо перед Тобою на коліна…»
Ведуча 1:
Мово! Пресвятая Богородице мого народу! Мудра Берегине, що не давала погаснути земному вогнищу роду нашого і тримала народ на небесному олімпі волелюбності, слави і гордого духу.
12
Ведуча 2:
Стаю перед Тобою на коліна і за всіх благаю: прости нас грішних й не ховайся… повернися до нашої хати, звідки Тебе вигнано, вернися до нашого краю… Забуяй вічним і віщим Словом від лісів до моря, від гір – до степів. Освіти від мороку і освяти святоруську землю, Русь-Україну, возвелич, порятуй народ її на віки! Амінь.
Учень 1:
…Ви чуєте, згадали знову
Про нашу українську мову?
Учень 2:
Любіте нашу рідну мову,
Беріть до зброї гостре слово.
Учень 3:
Ні. Не забули ще слов’яни
Шевченка заклик полум’яний.
Учень 4:
О милозвучна наша мово!
О пісне мами колискова!
Тараса невмируще слово.
О рідна українська мово!
Ведуча 1:
Друзі! Простуймо світом гордо й незалежно, знаймо, що ми діти вільної України, багатостраждальної, але роботящої і доброї, щирої нашої Батьківщини. Вона одна у нас, як мати. І від нас усіх залежить, якою вона буде, наша мила Вітчизна. Любімо свою мову, свій милий край, свою Україну.
Ведуча 2:
Замисліться. Ніхто не прийде наводити нам лад у нашій хаті. Ми мусимо це зробити самі, власними зусиллями. Пам’ятайте. Мовні обов’язки написані для нас, українців. Поки буде жити українська мова, буде існувати українська нація, бо мова – дух народу.
Дякуємо всім за увагу. До нових зустрічей.
13