Мета:узагальнити та поглибити знання учнів про типи односкладних речень; відпрацьовувати навички уміння визначати й аналізувати їх у мовленні; розширювати науковий світогляд восьмикласників, спираючись на мовленнєво-комунікативний дидактичний матеріал; виховувати мовленнєву культуру учнів. Перевірити знання учнів про основні сфери застосування ПК; вдосконалення вмінь і навичок роботи з програмою Power Point.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.1. Бліц-опитування.- Який зв’язок між синтаксисом і пунктуацією?- Навіщо використовують у мовленні словосполучення?- Що таке речення?- На які види поділяються речення за метою висловлювання? Наведіть приклади.- За кількістю граматичних основ?- За вираженням граматичної основи ? (питання на випередження)- Які члени речення називають головними і чому?
ГРА «ТАК -НІ» Речення односкладне (1 стовпчик) чи двоскладне ( стовпчик) 1. З віків повертаюся втомленим поглядом… 2. Грудей обвітрених жага. 3. І Всесвіт кружляє в моїй голові. 4. Вже нема ворогів. 5. Трибунний бій… дебати… 6. Ніяк по-газдівськи обліг не зорем. 7. Од гиді й себе не змогли вберегти. 8. В Україну вірмо…
ІIІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Повідомлення теми й мети уроку. (Учні формулюють тему уроку. Учитель оголошує завдання уроку. Діти висловлюють свої очікування від заняття.)Планування діяльності. План уроку1. Презентуємо.2. Читаємо, вибираємо.3. Описуємо.4. Аналізуємо.5. Визначаємо.6. Перетворюємо.7. Цінуємо. - Що об’єднує пункти плану з погляду морфології, синтаксису? (Це особові дієслова. Речення непоширені, односкладні)
Означено-особові Головний член вказує на те, що дія виконується або виконуватиметься певним предметом чи особою. Виражений дієсловом у формі 1-ої або 2-ої особи однини чи множини теперішнього або майбутнього часів дійсного способу Читаю книгу. (хто? – я). Пишеш конспект. (хто? – ти). Шукаємо відповідь. (хто? – ми).
Неозначено-особові Особа відчувається, але не чітко, можна підставити одночасно: ми, ви, вони (хтось). Присудок у неозначено-особових реченнях виражається дієсловом у 3-ій особі множини теперішнього чи майбутнього часів або у формі множини минулого часу. Працювали всю ніч. (хто? – вони). Ведуть коня вороного, розбиті копита (хто? – вони).
Безособові речення Головний член у безособових реченнях буваєвиражений: Безособовим або особовим, що має безособовезначення, дієсловом. Дієслівними формами на -но, -то Неозначеною формою дієслова або неозначеноюформою дієслова у поєднанні з прислівником чиприсудковими словами треба, можна, жаль, шкода, слід. Прислівником (зі зв'язкою або без неї) Словами нема, немає, не було, не буде, при яких є додаток у родовомувідмінку.
1. Односкладним є речення в рядку: А) Чоловік зупиняється біля перелазу, над яким подзвонюють стручками невисокі акації (М. Стельмах). Б) Пахне сіном з чумацького возу, що мені сивиною сія (М. Вінграновський). В) Дорога, майнувши сірим хвостом, безшумно сховала мене в зелені хлібів (В. Винниченко). Г)А навкруги вся ніч переповнена розміреним шумом хлібів (О. Гончар).fillcolorfill.typefill.onfillcolorfill.typefill.onfillcolorfill.typefill.onfillcolorfill.typefill.on
3. Укажіть означено-особове речення. А) А моє Полісся не любить не можна. (М. Сингаївський) Б) Вже не журно мені. (В. Сосюра) В ) Вклоняюсь кожному ліску з любов’ю й відданістю сина. (Д. Луценко) Г ) Над обрієм сонце звелося. (М. Бажан).fillcolorfill.typefill.onfillcolorfill.typefill.onfillcolorfill.typefill.onfillcolorfill.typefill.on
5. Укажіть означено-особове речення А) Бери мене в свої блаженні сни. (Л. Костенко) Б) Добрій пораді ціни немає. (Нар. творч.) В) За добро віддячують добром, а не злом. (Нар. творч.) Г) Степ і ніч. (Л. Костенко)fillcolorfill.typefill.onfillcolorfill.typefill.onfillcolorfill.typefill.onfillcolorfill.typefill.on
6. Визначте тип односкладного речення. Руїни, попіл, згарища, пустка, розбомбленіміста і села, сироти, вдови, втрачені надії імарні сподівання. (Н. Рибак) А) Називне; Б) безособове; В) означено-особове; Г) неозначено-особове.fillcolorfill.typefill.onfillcolorfill.typefill.onfillcolorfill.typefill.onfillcolorfill.typefill.on
8. Укажіть узагальнено-особове речення. А) Багато будеш знати - швидко постарієш. Б) Взимку та повесні курінь відчинено з ранку до вечора і цілу ніч. В) В зів’ялих листочках хто може вгадати красу всю зеленого чаю? Г) Стану в житті малою хвилиною, чорною гілкою на тополі. fillcolorfill.typefill.onfillcolorfill.typefill.onfillcolorfill.typefill.onfillcolorfill.typefill.on
9. Укажіть вірне твердження Односкладні речення- це А) речення в якому обов'язково повиннібути обидва головні члени підмет і присудок. Б) речення, в яких є лише підмет В) речення, граматична основа яких має у своєму складі лише один головний член.fillcolorfill.typefill.onfillcolorfill.typefill.onfillcolorfill.typefill.on
10. Позначте рядок, у якому міститься узагальнено-особове речення А) У будівництві осель послуговувалися сосною, дубом, вільхою чи осикою (В. Сухомлинський). Б) Відшукайте на карті острів Пасхи. В) Тут галасувати не можна (М. Стельмах). Г) Долі скаргами не власкаєш (Нар. творчість).fillcolorfill.typefill.onfillcolorfill.typefill.onfillcolorfill.typefill.onfillcolorfill.typefill.on
11. Укажіть односкладне речення А) На полі одразу зчинився галас. (М. Стельмах) Б) Я йшов все далі й далі в глибину лісів. (М. Грушевський) В) У тихій радості — журбі вклонявся вечір дневі. (М. Рильський) Г) Не люблю осінньої ночі. (Б. Лепкий)fillcolorfill.typefill.onfillcolorfill.typefill.onfillcolorfill.typefill.onfillcolorfill.typefill.on
12. Укажіть рядок, який містить неозначено-особове речення. А) Cлався, наша Україно. (І. Вирган) Б) Дерев’яну підлогу тут, видно, часто поливали холодною водою. (О. Гончар) В) Вітер. Осінь глибока. (О. Довженко) Г) Не вчи орла літати. (Нар. творч.)fillcolorfill.typefill.onfillcolorfill.typefill.onfillcolorfill.typefill.onfillcolorfill.typefill.on
13. Укажіть односкладне речення А) Надвечір дивізія увійшла в місто. (П. Панч) Б) Люблю тебе, столице України. (В. Сосюра) В) Одноманітно вистукували колеса на стиках рейок. (А. Головко) Г) Просто на південь ледь помітно миготіли вогники. (П. Панч)fillcolorfill.typefill.onfillcolorfill.typefill.onfillcolorfill.typefill.onfillcolorfill.typefill.on
30. Установіть відповідність між односкладними реченнями та їх видами:1) Не взявшись за сокиру, хату не збудуєш.2) Про успішний виступ Остапа Вересая довідалися і в царському дворі.3) Хлюпіт хвиль, рівне дихання моря.4) Уже неозброєним оком стало видно зграї птахів.5) Скажемо відверто хоч би сьогодні про наші помилки й безвідповідальність. А – Означено-особове;Б – Неозначено-особове;В – Узагальнено-особове;Г – Безособове;Ґ – Називне.
Література1. Глазова. О. П. Рідна мова, 8 клас, Харків, видавництво «Ранок», 2004.-304 с.2. Зубков М. Сучасний український правопис. Комплексний довідник. —Х., 2003.—495 с.3. Сучасна українська мова/ За ред. О. Пономарева. —К.,2001.—350с.4. Ющук І. Практичний довідник з української мови.— К., 2000.—370с.