Кров, її склад та функції. Лімфа. Лабораторна робота 1.Мікроскопічна будова крові людини

Про матеріал
Даний урок можна використати при вивченні теми " Транспорт речовин". При актуалізації знань учнів використано гру « Так – ні ».При вивченні нового матеріалу використано вправу «Творча лабораторія».На уроці проводиться патріотичне виховання.
Перегляд файлу

Клас 8

Тема уроку: Кров, її склад та функції. Лімфа. Лабораторна робота 1.Мікроскопічна будова крові людини

Мета уроку:

навчальна: ознайомити учнів із кров'ю та її складом, розглянути характерні особливості формених елементів крові; формувати компетентісне ставлення учнів до проблеми здоров'я та здорового способу життя, розглянути склад крові: плазму й формені елементи, показати взаємозв'язок між будовою та функціями формених елементів крові; дослідити мікроскопічну будову крові людини;

розвивальна: розвивати вміння учнів складати порівняльну характеристику форменім елементам крові; продовжити формування комунікативних, інформаційних, здоров'язберігаючих компетентностей; стимулювати до продуктивної творчої діяльності; продовжити засвоєння методики «ажурної пилки»;розвивати увагу,  спостережливість, пам’ять,  уміння порівнювати біологічні об’єкти та робити висновки та узагальнення, формувати вміння виділяти головне, порівнювати, робити висновки; розвивати логічне мислення удосконалювати вміння і навички роботи з мікроскопом та мікропрепаратами;

виховна: виховувати бережливе ставлення до власного організму, уміння організовувати свій робочий процес, повагу до оточуючих,формувати здоров̓ язберігаючі компетенції, удосконалення навичок самостійності

Обладнання:підручник,таблиці «Склад крові», мультимедійний проектор, комп'ютер, зошит із друкованою основою,  фотографії, малюнки, плакати,схеми, таблиці, що дозволяють ілюструвати кров та її склад, роздатковий матеріал.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Основні поняття та терміни: кров,  лімфа ,плазма крові ,формені елементи крові.

Очікувані  результати

Учень:
розпізнає (на малюнках, фотографіях):
- клітини крові;

спостерігає та описує:
- мікроскопічну будову крові людини;

дотримується правил:

- роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням;

- виконання малюнків біологічних об’єктів

оперує термінами:

- кров, лімфа, еритроцити, лейкоцити, тромбоцити

називає:

- склад і функції крові, лімфи;

характеризує:
- плазму крові;

пояснює:

- взаємозв’язок будови та функцій еритроцитів, лейкоцитів і тромбоцитів;

- значення лімфи,

 

ХІД УРОКУ

« Кров –  це дуже дивний сік»

І. Організаційний момент

Добрий день, діти! Придивіться один до одного. Які ви всі різні! Кожен із вас відрізняється зростом, рисами обличчя, кольором шкіри, очей. Та є між вами ще одна відмінність – це настрій.

Перш ніж розпочати урок, зясуємо, з яким настроєм ви прийшли на сьогоднішнє заняття.

У кожного з вас на робочому столі знаходяться картки , на яких зображено контури людського обличчя. Домалюйте, будь-ласка , контур рота, який відповідає теперішньому вашому настрою:

Хороший настрій

Нормальний настрій

Поганий настрій

А тепер покажіть ці обличчя мені. Як бачимо, хоча ви і знаходитеся в однакових умовах, але кожен з вас має різний настрій. Тож давайте посміхнемось один одному, змінимо свій настрій на хороший.

Подивіться на мене й один на одного, посміхніться. Адже нічого так не привертає уваги один до одного, навіть у дуже серйозних справах , як усмішка. А на нас сьогодні дійсно очікує дуже багато роботи.

ІІ .Актуалізація опорних знань.

 Гра « Так – ні »

1.Внутрішнє середовище організму утворюють кров ,лімфа і суглобова рідина.(–)
2.Склад та властивості внутрішнього середовища постійні. (+)
4.Основна роль у підтриманні гомеостазу належить крові.(+)
5.Кров перерозподіляє тепло між органами.(+)
6.Об’єм крові у дорослої людини становить 6-7 л.(–)
7.До складу крові входять формені та неформені елементи.(–)
8.Транспортна функція крові полягає в перенесенні їжі до всіх органів.(–)
9.Видільна функція полягає в перенесенні кінцевих продуктів обміну речовин від усіх тканин до органів виділення.(+)
10.Прозора рідина, що рухається по судинах кровоносної системи називається лімфа.(–)
11.Мїжклітинна рідина омиває всі клітини організму.(+)
12.На шкірі при незначних пораненнях виступають світлі краплини плазми. (+)

ІV. Мотивація навчальної діяльності

Прослухайте  вірш, я думаю, ви легко дасте відповідь на запитання: про яку складову внутрішнього середовища організму  сьогодні піде мова?

Дуже складна є рідина,

по судинах рухається вона,

В ритуалах використовували її,

Вважали ,що не горить вона в вогні.

Нею на бої благословляли,

І тіло людини нею окропляли,

Вона – є джерело життя

Й без неї не можливе майбуття.

То що ж за рідина така?

Як називається вона?

Ти відповідь скоріше дай,

Оцінку гарну заробляй !

  • Як ви вважаєте, що таке кров, що ви про неї знаєте?
  • Чи може людина жити без крові? Чому?
  • Які ви знаєте обряди різних народів, пов'язані з кров'ю, приказки?

Відповіді  учнів. Слова «кров», «кровний», «кривавий» дуже співзвучні та близькоспоріднені, ми їх чуємо з дитинства. Поняття «життя», «смерть», «здоров'я», «війна» – різні за звучанням, але теж пов'язані з кров'ю. (Демонстрація слайдів презентації).

«Кров людська не водиця, і проливати її не годиться» – це українське прислів̓я   приклад миролюбності нашого українського народу. І сьогодні, коли на України тисячі наших земляків захищають незалежність і кордони нашої держави, як актуально  воно  звучить. Прослухайте  вірш який склала  учениця  вашого класу

Сьогодні Батьківщина у вогні,

І хочеш ти того чи ні,

Ти змушений кордони захищати,

За незалежність кров знов проливати,

К проливали пращури твої,

 Козаки, й січовії стрільці.

І на майдані гинули сини,

Щоб жити краще на своїй землі.

Ситуації в боях були такі,

Що кров холонула тоді,

І коли поряд клекотить війна,

Жорстока, чорна, нищівна,

Коли побратим поранений лежить,

І кров із рани не спинить,

І хочу крикнути я всім,

Як ненька – мати синам своїм:

«Кров людська – не водиця,

І проливати її не годиться!»

Чи знаєте ви, що... (історична довідка) (Демонстрація слайдів презентації).

За кров’ю визнавалася могутня й виключна сила: кров’ю скріплялися священні клятви, шлюби, жерці примушували дерев’яних ідолів «плакати кров’ю», давні греки приносили кров у жертву своїм богам. Деякі філософи Давньої Греції вважали кров і душу одним і тим самим. Давньогрецький лікар Гіппократ призначав душевно хворим кров здорових людей. Він вважав, що у крові здорових людей міститься здорова душа.

В крові австралійці та багато інших примітивних племен убачають збільшення  власної сили, обмазуючи тіло кров’ю, вони сподівалися помножити та зміцнити життєві сили. Римські імператори приймали ванни з кров'ю молодих тварин, щоби повернути собі молодість. В Україні навесні хворим робили кровопускання, щоб омолодити організм.

Про  здорову  сильну людину кажуть  «кров  з  молоком»,  про  аристократа можна сказати, що в нього  «голуба кров».  До  крові відносяться так , ніби вона визначає характер  людини, звідси і вирази « шляхетна кров» и «дурна кров ». Про  потомків  однієї людини кажуть, що в них у жилах тече  «одна кров », и ми  кажемо про «кровних родичів ».

Дійсно, кров – найдивовижніша тканина нашого організму. Рухливість крові – найважливіша умова життя організму. Як не можна уявити собі державу без транспортних ліній зв’язку, так не можна зрозуміти існування людини або тварини без руху крові судинами, коли в усі органи й тканини розносяться кисень, вода, білки та інші речовини.

           З розвитком науки людський розум все глибше проникає в таємниці крові. Сьогодні науковці детально вивчили склад крові та її функції, ми ж намагатимемося почерпнути цих знань на нашому уроці.

Проблемне запитання : То яку ж будову має кров, що їй надають такої містичної сили й значення? Чому кров людини має червоний колір? (запис теми уроку, формулювання мети)

Тема, яку ми розглянемо сьогодні на уроці «Кров, її склад та функції ».

Учитель. Чи дійсно такі важливі знання про кров? Може, не потрібно глибше вивчати цей матеріал, адже багато що нам вже відоме? Де ж ви зможете застосувати свої знання на тему «Кров»?

Відповіді учнів.

Отже, після закінчення сьогоднішнього уроку ви зможете:

називати 

   склад крові;
розпізнавати:

   клітини крові на малюнках;
характеризувати:

– плазму крові;будову і функції еритроцитів, лейкоцитів і  тромбоцитів;
Нам допоможуть в цьому підручник «Біологія »та  ваша активна робота, яку ви самі оціните в кінці уроку.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

 Сьогодні до нас на урок прийшов лікар. Він візьме аналіз крові. Адже ви всі вже здавали аналіз крові при проходженні медогляду. То по чому ж  лікарі визначають стан вашого здоров̓я? Для відповіді на це запитання  пропоную попрацювати вам у групах за методом «ажурної пилки».Клас ділиться на групи

Вправа «Творча лабораторія»

( учні працюють в  групах )

Завдання для І групи «Еритроцити»    дати характеристику еритроцитам.

Завдання для ІІ групи « Лейкоцити» – дати характеристику лейкоцитам.

Завдання для ІІІ групи « Тробмоцити» –  дати характеристику      тромбоцитам.

Кожна  група отримує завдання опрацювати інформацію й оволодіти нею на рівні, достатньому для обміну з іншими . Ознайомившись із новим матеріалом, діти обмінюються знаннями за запитаннями .

Інформаційне поле для роботи в групах

І група – Еритроцити

Еритроцитице спеціалізовані без'ядерні клітини крові, що мають переважно форму двоввігнутого диска. Така форма збільшує площу поверхні еритроци­та, що полегшує транспорт речовин. Окрім того, це забезпечує проходження  еритроцита через дуже вузький просвіт капіляра. В 1 мма крові може перебувати  близько 5 мли. еритроцитів.

У людини, маса тіла якої становить 60 кг, загальне число еритроци­тів дорівнює 25 трильйонам. Якщо всі еритроцити однієї людини покласти один на одного, то вийде «стовпчик» висотою понад 60 км.

Тривалість життя еритроцитів не перевищує 120 діб. Вони утворюються  в червоному кістковому мозку, а руйнуються в селезінці та печінці. При руйнуванні еритроцитів з гемоглобіну утворюється білірубін, що є одним зі складників жовчі.

Еритроцити містять гемоглобін. Гемоглобін складається з білка (глобіну) та сполуки, що містить залізо (гема). Основна функція еритроцитів – дихальна, завдяки здатності гемоглобіну утворювати нестійкі сполуки з киснем і вуглекислим газом.

ІІ група  – Лейкоцити

Лейкоцити, або білі кров'яні тільця, відрізняються від еритроцитів наявністю ядра й здатністю до активного руху за допомогою псевдоніжок, унаслідок чого вони можуть виходити з кров'яного русла й рухатися по тканинах­ організму. Лейкоцити бувають різними за розміром, формою ядер, властивостями  цитоплазми та функціями.

За будовою лейкоцити поділяють на дві великі групи: зернисті, або гранулоцити, і незернисті, або агранулоцити.

Лімфоцити поділяють на два класи – В-лімфоцити й Т-лімфоцити. В-лімфоцити утворюються в червоному кістковому мозку, потім з них формуються клітини, що виробляють антитіла,

Т-лімфоцити дозрівають у тимусі вилочковій залозі. Вони беруть участь у розвитку й збереженні імунітету

ІІІ група – Тромбоцити

Тромбоцити, або кров'яні пластинки, – це безбарвні, без'ядерні, сферичні або овальні тільця діаметром 2–3 мкм, що в 3 рази менше від діаметра еритроцитів. В 1 мм3 крові людини міститься 180–320 тис. тромбоцитів, але тривалість їхнього життя 5–8 днів.

Тромбоцити утворюються в червоному кістковому мозку, значна частина тромбоцитів зберігається в селезінці, печінці, легенях, але, коли виникає потреба, вони швидко надходять у кров.

 При відповіді груп – Демонстрація слайдів презентації.

– Отже,  частково ви отримали відповідь на запитання  «По чому ж  лікарі визначають стан вашого здоров̓я?». Побачити, як «працюють» органи та системи нашого організму, можна, оцінивши стан основних показників крові: еритроцитів, лейкоцитів, тромбоцитів.

У медицині загальний аналіз крові має важливе діагностичне значення. Але є ще одна складова еритроцитів,  при відхиленні якої  від норми в будь-яку сторону, стан здоров'я різко погіршується. Це – дихальний  пігмент гемоглобін, що міститься в еритроцитах і бере безпосередню участь у транспорті кисню й вуглекислого газу. Він складається з небілкової групи (гему) і білкової частини (глобіну). (Демонстрація слайдів презентації).

                 Основна властивість цієї сполуки – здатність утворювати нестійкі сполуки з киснем і вуглекислим газом, а його основна функція – транспорт дихальних газів. Молекули гему утримують атоми   Феруму, які  здатні приєднувати  або віддавати кисень.

Існують такі форми гемоглобіну:

– оксигемоглобін – сполука гемоглобіну з киснем (НbО2), має яскраво-червоний колір і є нестійкою. 1 г гемоглобіну може приєднати 1,34 мл кисню;

– карбгемоглобін – сполука гемоглобіну з вуглекислим газом (НbСО2), має темно-червоний колір і є нестійкою;

– карбоксигемоглобін – сполука гемоглобіну з чадним газом (НbСО), яка є стійкою і втрачає здатність переносити кисень; через це навіть незначна кількість СО в повітрі є дуже небезпечною для людини.( слайд)

Відкритий  мікрофон”(висловість свою думку в імпровізований мікрофон):

– Як ви вважаєте, чому навіть нетривале знаходження в приміщенні з чадним газом – CO, може призвести до тяжкого отруєння і навіть можливої загибелі людського організму?

– Вам зрозумілий матеріал, з яким ви ознайомились? Чи є запитання, які необхідно обговорити разом?

А зараз ми самі роздивимось готовий мікропрепарат крові і порівняємо будову і кількість форменних  елементів крові . А для цього виконаємо  лабораторну роботу №1 «Мікроскопічна будова крові людини» за інструкцією.  (Демонстрація слайдів презентації).

  1.                Інструктаж з техніки безпеки та правил користування лабораторним обладнанням і роздавальним матеріалом.

Лабораторна робота № 1

Мікроскопічна будова крові людини

Мета роботи: розвивати уміння спостерігати, розпізнавати та описувати формені елементи крові людини.

Обладнання: мікроскопи, мікропрепарати крові людини.

Хід роботи

1. Розгляньте під мікроскопом мікропрепарат крові людини. За якими ознаками розпізнають еритроцити, лейкоцити та тромбоцити?

2. Переведіть мікроскоп на велике збільшення та порівняйте розміри, наявність ядра, форму клітин крові.

3. Замалюйте в зошиті формені елементи   крові, дотримуючись їхнього співвід-

ношення в розмірі.

4. Заповніть у робочому зошиті таблицю.

Склад крові

Ознака

Еритроцити

Лейкоцити

Тробмоцити

Форма

Двоввігнутий диск

Округла

Неправильна

Кількість в 1 мл

 5 млн

6 – 8 тис.

 250 тис.

Тривалість життя

 4 міс.

різна: від 1 доби до десятків років

5 – 8 днів

Будова

Відсутнє ядро, містить­ся гемоглобін (білок глобін і залізовмісна сполука гем)

Міститься ядро, мо­жуть бути гранули

Є фрагментами вели­ких клітин кісткового мозку, без'ядерні

Функції

Транспортна

 

Захисна

Зсідання крові, віднов­лення судин

Джерело

Червоний кістковий мозок

Селезінка, лімфо­вузли, кістковий мозок

Червоний кістковий мозок

 

5. Підсумок роботи.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

Гра «Лікарі» (робота в парах).

- Я пропоную вам самим створити консиліум лікарів. Вам запропоновано дані аналізів крові. Порівняйте їх з нормою та з’ясуйте, хворий пацієнт чи ні. (Учні аналізують кров (Бланки для аналізів).

Гра“ Сходження на вершину”. На дошці намальована гора з вершиною. Назва вершини – Еритроцити. Два учасники отримують по 20 карток з певною кількістю ознак, притаманних форменим елементам крові. Гора з кожного боку має по п’ять сходинок, що ведуть до її вершини. Учні по черзі називають ознаки, притаманні еритроцитам і пересувають свій флажок по сходинкам. Ознака, притаманна еритроцитам, може бути названа лише один раз, тобто якщо один учасник гри вже вказав її, то другий, використати її в своєму сходженні на вершину вже не може, а повинен відшукати і використати іншу ознаку, притаманну еритроцитам. Учні поступово переміщуються по сходинках гори ближче до вершини. Перемагає той, хто швидше подолає всі етапи і дійде до вершини першим.

. Підсумок уроку . Рефлексія

– Діти, чи вам цікаво було на уроці? А що вам запам'яталося більше за все? Чи досягли ми мети? Які знання ви отримали, що вам зможуть згодитись у подальшому житті?
Інтерактивна вправа «Результат»
Діти по черзі висловлюють свої думки з приводу уроку, що сподобалось, що не сподобалось, де вони можуть використати ці знання у житті.

VІІ.Домашнє завдання.

- опрацювати § 19 підручника, опорні схеми в зошиті;

Розв'язати задачі:

1.     У 100 г крові людини міститься в середньому 16,7 г гемоглобіну. Визначте його кількість у вашій крові.

Підготувати  повідомлення

1.     З історії переливання крові. Донорство.

2.     Внесок  К. Ландштейнера.

 

 

doc
Додав(-ла)
Попов Олексій
Додано
11 січня 2023
Переглядів
2699
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку