Система кровообігу. Серце: будова та функції. Робота серця.

Про матеріал
Даний урок можна використати при вивченні теми " Транспорт речовин".На уроці використано вправи «Термінологічне лото», «Тести для друга», «Так - ні». Під час мотивації застосували інтерактивний прийом «Зацікав» . Узагальнення і закріплення знань пройшло в вигляді тестових завдань на встановлення однієї вірної відповіді.
Перегляд файлу

Клас 8

Тема уроку. Система кровообігу. Серце: будова та функції. Робота  серця.

Мета

навчальна: дати загальну характеристику системі кровообігу людини; сформувати знання про будову і функції серця, ознайомити учнів з основними механізмами, що регулюють роботу серця,серцевий цикл; з’ясувати значення переливання крові як важливого досягнення сучасної медицини.

розвивальна: розвивати вміння  аналізувати, встановлювати причинно – наслідкові зв’язки; логічне мислення, творчу активність учнів; формувати навички самоаналізу; вміння і навички роботи з підручником, схемами;

виховна: виховувати спостережливість, культуру спілкування, бережливе ставлення до свого здоров’я та здоров’я оточуючих; формувати компетентнісне ставлення учнів до проблеми здоров'я та здорового способу життя.

Обладнання й матеріали: розбірна модель серця, комп’ютер, екран, проектор, мультимедійні презентації, фотографії, схеми та плакати, що дозволяють ілюструвати будову й функції серця.

Основні терміни і поняття: кровообіг, серце, ендокард, міокард, епікард, перикард, передсердя і шлуночки, серцеві клапани, камери серця, збудливість, провідність,  автоматизм серця.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Методи, форми, прийоми навчання: інтерактивні методи і технології інформаційно-рецептивний, словесний (розповідь, пояснення, бесіда)

Очікувані  результати

Учень:

розпізнає (на малюнках, фотографіях):
- елементи будови серця;

характеризує:
- особливості будови та властивості серцевого м’яза;

- будову та роботу серця;
- серцевий цикл;
- автоматію роботи серця;

Хід уроку

Без ядра горіх ніщо, так само,

як і людина без серця.

Г. Сковорода.

І.Організація класу

Розминка «Впізнай себе»

У кожного в класі є друг або людина з якою вам приємно спілкуватися.

Погляньте на неї. Посміхніться. Нехай тепло ваших посмішок зігріє ваші

серця. Пронесіть позитивні емоції крізь весь наш урок і нехай вони

допоможуть вам здобути нові знання.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.Вправа «Термінологічне лото»

На дошці прикріплені аркуші з номерами, на зворотному боці яких записані терміни. Учні виходять до дошки вибирають аркуш і дають визначення терміну.

Наприклад:   кров, еритроцит, гемоглобін, аглютиноген, аглютинація, аглютинін, карбгемоглобін тощо.

2.Вправа «Тести для друга» (Складені вдома тестові завдання учні пропонують для розв’язку  сусідові по парті) .

3. Вправа «Так -  ні»

1.Тромбоцити – це кров’яні пластинки

2.Тромбоцити мають ядро

3.При пораненнях тромбоцити легко руйнуються

4.Тромби постійно утворюються в кров’яному руслі судин

5.В утворенні тромбів бере участь білок фібриноген

6.Для зсідання крові потрібен кальцій

7.У крові здорової людини завжди є фермент тромбопластин

8.У хворих на гемофілію підвищена здатність крові до зсідання

9.Гемофілія успадковується

10.Протромбін продукується печінкою

11.Під дією гепарину зсідання крові посилюється

12.Зсідання крові – захисна реакція організму

Вірні відповіді:

  1

  2

  3

  4

  5

  6

  7

  8

  9

  10

  11

12

 так

ні

так

ні

так

так

ні

ні

так

так

ні

так

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Інтерактивний прийом «Зацікав»

   Давайте  зробимо віртуальну подорож в далеке минуле. На вулиці  глуха  темна ніч,йде дощ, вітер зриває мокре листя з дерев, але  людям , які зараз розкопують могилу на кладовищі, це не перешкода. Адже в той час заборонялося вивчати внутрішню будову людини , і люди які порушувати це , переслідувалися церквою, тому вивчення  будови людини проводили на трупах.  І тільки згодом  розвиток анатомії, як науки, дав можливість лікарям  надавати допомогу хворому.

                 Везалій дав перший анатомічний опис тіла людини. Одного року Везалій в присутності глядачів зробив розтин трупа людини, щоб з’ясувати причину смерті. Який же був жах всіх присутніх і самого Везалія, коли всі побачили слабко працююче серце! За це лікарю був винесений вирок до страти.

Як же пояснити цей факт? Невже такий досвідчений вчений міг допустити таку страшну помилку?

      Сьогодні і ми  на уроці спробуємо розгадати всі таємниці серця і  допомогти Везалію пояснити  факт скорочення серця після смерті.

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1.Значення серцево – судинної системи

2.Будова і функції серця

3.Властивості серцевого м’яза

4.Серцевий цикл.

5. Робота серця

1.Значення серцево – судинної системи

Робота в  групах

( вчитель ділить клас на групи, кожна з яких отримує одне завдання).

Завдання для груп : Дайте відповідь   на запитання використовуючи матеріал підручника.

  1. Що входить до складу серцево - судинної  системи людини?
  2. Які функції виконує серцево - судинна  системи людини?
  3. Як здійснюється розподіл крові під час кровообігу по організму людини?

2.Будова і функції серця

Розповідь  вчителя з демонстрацією презентації

А) розташування серця

             Серце людини розташоване в грудній порожнині між легенями, безпосередньо за грудиною (дещо зліва). Маса серця людини становить 220–300 г (0,42 %). За формою  серце подібне до конуса, що розміщений вершиною вниз, а основою – вверх. Ззовні серце вкрите навколосерцевою сумкою, у порожнині якої є невелика кількість рідини, що зменшує тертя серця під час скорочень. Стінка серця утворена трьома шарами: зовнішнім, середнім  і внутрішнім. Ліва і права частини розділені серцевою перегородкою

 Б)камери серця

              Серце складається з двох частин – правої і лівої. Кожна частина має камери: передсердя і шлуночок. Права частина серця направляє венозну кров з правого шлуночка через легеневу артерію до легень, де вона збагачується киснем. Потім артеріальна кров  насичена киснем надходить до лівої частини серця – лівого передсердя та лівого шлуночка, звідки вирушає до всіх тканин організму.

3)клапани серця

            Чому кров у серці рухається в одному напрямку – від передсердь до шлуночків, від шлуночків до кровоносних судин?

   Між лівим передсердям і лівим шлуночком є двостулковий клапан, а між правим передсердям і правим шлуночком – тристулковий клапан . В аорті й легеневому стовбурі розташовані півмісяцеві (кишенькові) клапани . Наявність клапанів забезпечує рух крові в одному напрямку.

Вільям Гарвей, англійський фізіолог ХVІІ ст. писав :

« Серце – джерело життя, початок всього, сонце мікрокосмосу, від якого залежить вся сила і свіжість організму.  Ніщо не може замінити серця

і взяти на себе його функції.»

– Як ви думаєте, яку функцію виконує серце  в організмі людини?

               Основна функція серця – забезпечення руху крові завдяки скороченням серцевого м’яза (міокарда).

Демонстрація розбірного муляжу серця людини.

Питання до учнів:

–Чому стінка лівого шлуночка товща від стінки правого?

(Відповідь учнів: з лівого шлуночка серце виштовхує кров у велике коло кровообігу до всіх  органів і тканин тіла людини. Виконує більшу роботу з перекачування крові, тому має товщі стінки.)

3.Властивості серцевого м’яза

Серцевий м’яз має такі фізіологічні властивості:збудливість, провідність, скоротливість, автоматію.

Робота учнів у  групах.

1 група — Охарактеризувати таку фізіологічну властивість серця, як збудливість.

2 група — Охарактеризувати таку фізіологічну властивість серця, як провідність.

3 група — Охарактеризувати таку фізіологічну властивість серця, як скоротливість.

4 група — Охарактеризувати таку фізіологічну властивість серця, як автоматія.

Результати самостійного опрацювання

Якщо вирізати серце жаби і перемістити на скельце, то воно в деякий час продовжує скорочуватися, але незабаром припиняє свою діяльність. Якщо через це серце пропустити сольовий розчин, що заміняє кров, то воно довгий час працюватиме. Таке серце називають ізольованим. Ще в 1902 році російський учений О.О. Кулябко довів можливість підтримання життєдіяльності ізольованого серця людини. Він оживив серце дитини через 20 годин після його смерті пропусканням через судини серця сольового розчину. Усі ці досвіди показують, що причини, які викликають автоматичну діяльність серця знаходяться в самому серці.  Знаючи це Везалій зміг би  пояснити  факт скорочення серця після смерті.

4.Серцевий цикл.

З кожним скороченням серце дорослої людини викидає в спокої близько 4 – 4,5 літрів у хвилину. Виходить, за одну годину серце перекачує 4,5 х 60 = 270 літрів, а за добу 270 х 24 = 6 480 літрів крові, або близько 170 мільйонів літрів крові за 70 років.

- Чим пояснити таку велику працездатність серця?

      - А як ви думаєте, чи потрібно серцю відпочивати?

А) Причини високої працездатності серця

Самостійна робота  з підручником

- Ознайомтеся з  змістом першого абзацу розділу « Чим зумовлена висока працездатність серця?» ( с. 96 ) і назвіть  причини високої працездатності серця.

Серцевий цикл це узгоджена ритмічна зміна скорочень передсердь і шлуночків і загального розслаблення серця.

Серце працює ритмічно. Скорочення (систола) чергується з розслабленням (діастола). Скорочення та розслаблення передсердь і шлуночків за нормальних умов суворо взаємоузгоджені й становлять єдиний цикл роботи серця.

Пошукова робота з підручником

– Скільки триває скорочення передсердь? (0,1 с)

– Скільки триває скорочення шлуночків? (0,3 с)

– Скільки часу триває загальне розслаблення серця? (0,4 с)

– Скільки часу складає серцевий цикл? (0,8 с)

І – наповнення передсердь кров’ю; ІІ – скорочення передсердь; ІІІ – скорочення шлуночків; ІV – загальне розслаблення передсердь і шлуночків (0,4 секунд)

5. Робота серця

Робота серця задовольняє потреби організму завдяки механізмам

А) Саморегуляції  – забезпечується провідною системою

Б) Нервової регуляції – здійснюється симпатичними (збільшують частоту й силу скорочень серця) і парасимпатичними (сповільнюють частоту й силу скорочень серця)  нервами.

В) Гуморальної регуляції – здійснюють адреналін, йони Кальцію (посилюють і прискорюють скорочення серця), ацетилхолін і йони Калію (зменшують частоту й силу скорочень серця).

5.Узагальнення і закріплення знань

1. Тестові завдання на встановлення однієї вірної відповіді:

1.Серце розташоване у грудній порожнині:

а) в лівій частині;   

б) на 2/3 у лівій частині;

в) в правій частині;

г)на 1/3 у лівій частині;

2. Між передсердями та шлуночками знаходяться клапани:

а) півмісяцеві;

б) стулкові;

в) місяцеві

г) колові.

3. Здатність серцевого м'яза сприймати зміни зовнішнього середовища і відповідати на ці зміни збудженням називається:

а) збудливість;

б) провідність;

в) скоротливість;

г) автоматизм.

4. Двостулкові  клапани знаходяться:

а) між правим шлуночком та легеневою артерією;

б) між правим передсердям та лівим шлуночком

в) між лівим шлуночком та аортою

г)між лівим передсердям і лівим шлуночком

2.Скласти сенкан на тему «серце»

1. ___________.

(іменник)

2._____________, ____________.

(два прикметники)

3. ________, ________, ________.

(три дієслова)

4.______ _______ ___

_____ ________.

(речення з 4 слів )

5.__________________.

(синонім до іменника)

Наприклад:                                                   серце

Чотирикамерне, порожнисте

Скорочується, збуджується, проводить

Серцевий м’яз працює автоматично

насос

3. Прийом «Поміркуй»

– Припустіть, які проблеми й труднощі виникають під час створення штучного серця та його пересадження?

4 .  Прийом «Мозковий штурм»

– Як здійснюється пристосування роботи серця до потреб організму? Наведіть конкретні приклади.

V. Рефлексія.

Інтерактивна вправа «Доповни речення»

М'язовий порожнистий орган конусоподібної форми –серце.Серце міститься в

навколосерцевій сумці, що утворена сполучною тканиною. У праве передсердя

по верхній і нижній порожнистих  венах кров надходить від усіх частин тіла. Із правого шлуночка    виходить легеневий стовбур, через який венозна кров надходить до чотирьох легеневих артерій, а далі –до  легень. У ліве передсердя впадають чотири легеневі вени, які несуть артеріальну кров від легень. З лівого шлуночка виходить аорта, по якій артеріальна  кров рухається до органів і тканин тіла.Зворотному руху крові перешкоджають  клапани. Між лівими передсердям і шлуночком розташований двостулковий  клапан, а тристулковий   клапан міститься між правими передсердям і шлуночком.

VІ. Підсумки і узагальнення .Оцінювання і самооцінювання учнів.

 Вправа «Відкритий мікрофон».

(пропонуємо учням оцінити свою роботу на уроці, висловити свої думки,

дати відповіді на запитання)

Ми  вивчили...

Ми навчилися...

Нас зацікавило...

Заключне слово вчителя

«Наповніть серце добротою»

Наповніть серце добротою,

 Любов’ю, радістю, теплом.

 А душу щедрістю святою,

 І йдіть у білий світ з добром!

 Відкиньте все, що душить груди,

 І камінь в серці не носіть.

 Без заздрощів, твердої груди,

 З любов’ю до людей ідіть.

 Наповніть серце добротою

 Й без страху і без каяття

 Легкою, стрімкою ходою

 Сміливо йдіть у майбуття.

 В цім світі сонцем треба бути,

 Щоб світ розцвів від доброти.

 Людині треба це збагнути

 І світлою в життя іти.  Н. Красоткіна

 

VІІІ. Домашнє завдання

1.Опрацювати параграф «Органи кровообігу. Серце»

(початковий і середній рівень).

2.Скласти «шпаргалку з помилками» по темі уроку (скласти невеличкий опорний конспект, в якому допущено декілька помилок)

2. Серце працює упродовж усього життя без зупинки. Поясніть, у чому

причина такої працездатності серця та його м'язів? (достатній рівень).

 

 

doc
Додав(-ла)
Попов Олексій
Додано
11 січня 2023
Переглядів
660
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку