Тема. Серцево-судинні хвороби та їх профілактика. Кровотечі.
Мета.
навчальна: ознайомити учнів з найпоширенішими захворюваннями серцево – судинної системи; встановити основні причини хвороб і основні шляхи їх запобігання; удосконалювати вміння аналізувати, творчо розв’язувати поставлені завдання, вміння застосовувати теоретичні знання на практиці переконати учнів вести здоровий спосіб життя, не вживати алкоголь, наркотики, не палити.
розвивальна: розвивати мову, логічне мислення, вміння робити висновки, порівнювати.
виховна: виховувати бажання турбуватися про своє здоров̓ я , вести здоровий спосіб життя, почуття взаємодопомоги.
Базові поняття і терміни: інфаркт міокарда, аритмія, міокардити, дистонія, атеросклероз, гіпертонія, інсульт, ішемічна хвороба серця, варикозне розширення вен, тромбофлебіт.
Обладнання й матеріали: мультимедійний проектор, комп’ютери, наукові проекти.
Учень:
розрізняє:
- види кровотеч;
застосовує знання:
- для профілактики серцево-судинних хвороб;
- надання першої допомоги при кровотечах;
називає:
- фактори, які впливають на роботу серцево-судинної системи;
пояснює:
- правила надання першої допомоги при кровотечах
Хід уроку
Перед людиною три шляхи до розуму:
шлях розмірковування – найблагородніший;
шлях наслідування – найлегший;
шлях особистого досвіду – найтяжчий.
Конфуцій
І. Організаційний момент.
Привітання, перевірка присутніх, готовності учнів до уроку. Психологічний настрій учнів.
Добрий день, діти! Здається, що в цьому світі немає нічого вічного. Пам’ятайте: «Все тече, все змінюється». Проте на зміну зимі завжди приходить весна. Ніч, якою б довгою вона не була, скінчиться, настане ранок. Життя кожного з нас не існує саме по собі. Воно міцно вплетене в тканину загального буття, підпорядковане законам природи – складним і таємничим. Пізнати їх непросто, але дуже цікаво. Доки існують люди, вони прагнуть глибше пізнати навколишній світ. Нехай їхні мрії здійсняться! А наша з вами спільна праця принесе задоволення.
Я розраховую на вашу активну роботу і сподіваюся, що дух партнерства допоможе нам у цьому.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Інтерактивна технологія „Мозковий штурм”.
На екрані комп’ютера запитання, на які учні відповідають словами
“так” або “ні”.
«+» Капіляри –це найтонші та найкоротші кровоносні судини?
«–» Діаметр найбільших капіляр становить 30 мм?
«+» Вени тонкі, легко розтягуються, оскільки мають слабо розвинений
м'язовий шар?
«–» Судини, по яких кров тече від серця до тканин та органів, називається венами?
«–» Будова артерій не відповідає їхнім функціям?
«+» Пройшовши через капіляри й збагатившись СО2 та іншими продуктами життєдіяльності, кров потрапляє до вен ?
2. Вправа «Тест» . Із переліку відділів серця і кровоносних судин (1-10) знайдіть відповіді на запитання (І - ХІІ)
1. Лівий шлуночок. |
І. Відділ серця – початок малого кола кровообігу. |
2. Ліве передсердя. |
ІІ. Відділ серця – закінчення малого кола кровообігу. |
3. Правий шлуночок. |
ІІІ. Артерія, по якій тече венозна кров. |
4. Праве передсердя. |
ІV. Артерія, по якій тече артеріальна кров. |
5. Аорта. |
V. Вени з венозною кров’ю. |
6. Легенева артерія. |
VІ. Відділ серця – початок великого кола кровообігу. |
7. Порожнисті вени. |
VІІ. Відділ серця – закінчення великого кола кровообігу. |
8. Легенева вена. |
VІІІ. Судини, у яких венозна кров змінюється на артеріальну. |
9. Капіляри легень. |
ІХ. Судини, у яких артеріальна кров змінюється на венозну. |
10. Капіляри тканин. |
Х. Відділи серця, у яких відбувається розслаблення при виштовхуванні крові з серця. |
|
ХІ. Відділи серця, у яких відбувається скорочення при виштовхуванні крові з серця. |
|
ХІІ Відділ серця з найтовстішою стінкою |
3. Біологічний диктант
Завдання:Із запропонованих ознак виберіть:
1 варіант – ознаки артерій;
2 варіант – ознаки вен;
3 варіант – ознаки капілярів.
1. Судини несуть кров до серця.
2. Судини несуть кров від серця.
3. Судини несуть артеріальну крову великому колі кровообігу.
4. Судини несуть венозну кров у великомуколі кровообігу.
5. У судинах кров змінюється з артеріальноїна венозну.
6. Стінки утворені трьома шарамитканин.
7. Стінки утворені одним шаромендотеліальноі тканини.
8. Стінки судин міцні, щільні,пружні.
9.У судинах мала пружність стінок.
10. Кров у судинах рухається швидко.
11. Кров'яний тиск у судинах найвищий.
12. Кров'яний тиск у судинах найнижчий.
13. На судинах вловлюється пульс.
14. Судини мають клапани.
15. Руху крові по судинах допомагаютьскелетні м'язи.
16. Судини обплітають легеневі пухирці.
17. Кров у судинах рухається з найменшою швидкістю
18. Крізь стінки судин відбувається обмін речовини між кровю і тканинною рідиною.
Відповіді:
1 варіант: 2, 3, 6, 8, 10, 11,13
2 варіант: 1, 4,6, 9,12, 14,15
3 варіант: 5, 7,16,17, 18
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Бурхливий розвиток науки і техніки, зменшення фізичного навантаження, збільшення нервово-емоційного навантаження, погіршення екологічних умов призводить до виникнення різноманітних захворювань. Серед них є група хвороб, смертність від яких займає І місце у світі . В Україні 6 з 10 смертей за рік спричинені саме цією групою хвороб. Це більше ніж від випадків смерті від всіх видів раку, туберкульозу, СНІДу разом взятих. Це група – серцево – судинних хвороб . Невипадково день 26 вересня – Всесвітній день Серця. В цей день кардіологи і кардіохірурги обговорюють проблеми лікування серця і судин ,чому кількість хворих катастрофічно збільшується та як запобігти цим захворюванням.
Отже темою нашого уроку буде – «Серцево - судинні хвороби та їх профілактика . Кровотечі»
ІV. Вивчення нового матеріалу.
План уроку
1.Серцево - судинні захворювання
1.1.Групи захворювань
1.2.Чинники , що негативно впливають на роботу серцево-судинної системи
2.Перша допомога при кровотечах
1.Серцево - судинні захворювання
– Які ж хвороби переслідують нашу серцево-судинну систему?
Робота в групах „ажурна пилка ”.
Клас поділяється на 3 групи. Кожній групі – завдання:
І група «Кардіологи» – використовуючи матеріал підручника ( с.102) назвати хвороби серця
ІІ група «Невропатологи» – використовуючи матеріал підручника
( с.102) назвати хвороби артерій
ІІІ група «Хірурги » – використовуючи матеріал підручника ( с.102) назвати хвороби вен
Учні працюють в домашніх групах, потім після опрацювання діти
розходяться по інших групах і кожен ділиться своєю інформацією.
Операції на серці. Лікування хвороб серця і судин. Вклад М.М.Амосова у вивчення хвороб серцево-судинної системи (доповідь учня).
«Кардіологи». Найпоширенішим захворюванням серця є інфаркт міокарда. Інфаркт міокарда виникає внаслідок порушення кровообігу в судинах серця, що призводить до зменшення постачання його клітин киснем і поживними речовинами. Чинниками, що сприяють розвиткові інфаркту міокарда, є перевтома, надмірні фізичні навантаження, психічні травми, гіпертонія,паліннятощо.
Аритмії – порушення серцевого ритму. Виникають внаслідок змін основних функцій серця: автоматизму, проведення збудження та скоротливості. Причинами появи аритмій можуть бути захворювання серцевого м'яза, інфекційні хвороби, вплив отруйних речовин, психічні перенапруження.
«Невропатологи»
Дистонія – порушення тонусу судин, у результаті чого порушуються кровообіг і кровопостачання органів. З'являються головний біль, стомлюваність. Найчастіше причиною дистонії с невідповідна нервова регуляція судин, неврози, низька фізична активність.
Інсульт – гостре порушення мозкового кровообігу, що призводить до ушкодженим тканин мозку і розладів його функцій. Однією із причин інсульту є розрив кровоносних судин, що супроводжується крововиливами в мозок. Розрив судин виникає внаслідок різкого підвищення кров'яного тиску, зменшення їхньої еластичності та діаметра. Інсульт можуть спричинити значні емоційні напруження, гіпертонія, атеросклероз.
Атеросклероз – хронічне захворювання, що характеризується ущільненням стінок артерій, звуженням їхнього просвіту й частим утворенням тромбів. Причинами виникнення атеросклерозу є гіпертонічна хвороба, цукровий діабет, ожиріння, надмірне вживання жирної їжі, нервові перенапруження, спадкова схильність та вживання алкоголю. Найчастіше атеросклероз уражає аорту, вінцеві артерії серця, артерії мозку, нирок, нижніх кінцівок, внаслідок чого порушується їхнє кровопостачання і виникають патологічні зміни цих органів.
Гіпертонічна хвороба – загальне захворювання людини, основним проявом якого є підвищення артеріального тиску. Розвиткові гіпертонічної хвороби сприяють перенавантаження (особливо негативними емоціями), напружена розумова праця, атеросклероз, паління, надмірне вживання алкоголю, спадкова схильність. Найважливішими ускладненнями гіпертонічної хвороби є інфаркт міокарда, серцева недостатність інсульт, недостатність функції нирок.
«Хірурги».
Варикозне розширення вен – захворювання, що проявляється нерівномірним розширенням вен. Сприяють виникненню цього захворювання природжена слабкість венозних стінок і неповноцінність їхніх клапанів, що утруднює течію крові й підвищує внутрішній тиск. Варикозне розширення вен часто призводить до тромбофлебіту – запалення стінки вени з утворенням тромбу в її просвіті.
Заповнення схеми (кожна група пише в схему відповідні хвороби )
Хвороби серцево-судинної системи
хвороби серця артерій вен
аритмії дистонія тромбофлебіт
інфаркт міокарда гіпертонія варикозне
вади серця атеросклероз розширення
міокардит інсульт вен
Відомий американський вчений Пол Вайт зауважив, що « якби люди використовували свій розум і свої ноги частіше, а сон і шлунок рідше, то вони менше б страждали на серцеві хвороби». Цілком можливо, що вчений мав рацію.
1.2. Чинники , що негативно впливають на роботу серцево-судинної системи
Прийом « Проблемне питання»
Видатний американський кардіолог Пол Вайт свого часу сказав: «Серце настільки сильне, що здатне битися до 150 років. Тому його хвороби і коротке життя – наслідок власних помилок».
–Які ж наші помилки призводять до виникнення серцево-судинних хвороб?
Робота в групах
Клас поділяється на 4 групи. Кожній групі – завдання:
І група « Експерти » – виявити чинники в розвитку серцево-судинних хвороб , використовуючи матеріал підручника ( с.102)
ІІ група «Гігієністи» – розробити правила, яких потрібно дотримуватися, щоб запобігти серцево - судинним захворюванням використовуючи матеріал підручника ( с.102)
ІІІ група «Спортсмени» – значення занять фізичною культурою для попередження ССХ
ІV група «Наркологи» – ознайомити з впливом шкідливих звичок на серцево- судинну систему.
Слово групі експертів. Які ж причини визначили наші експерти?
«Експерти».
гіподинамія (зниження рухової активності),
шкідливі звички (куріння, уживання алкогольних напоїв, наркотиків),
емоційні стреси (стан напруги, який виникає під дією сильних подразників),
ожиріння (сучасна людина вживає їжі набагато більше, ніж того потребують енергетичні втрати, що призводить до утворення жирової тканини),
забруднення довкілля (пестициди, препарати побутової ь хімії, лікарські препарати тощо)
розлади регуляції функцій
«Наркологи» ( Випереджальне завдання)
Повідомлення « Вплив шкідливих звичок на серцево-судинну систему»
Паління. Якби люди не палили, щорічно від хвороб серця вмирало б на 1,62 мільйона осіб менше! Якщо до 30 років паління, як правило, не викликає серйозних проблем, то з віком імовірність захворювань судин і появи злоякісних пухлин збільшується в кілька разів. Для кардіолога курець – людина із револьвером біля скроні. Кожні 10 секунд у світі помирає одна людина внаслідок вживання тютюну!
Алкоголь. Основним компонентом усіх алкогольних напоїв є етиловий або винний спирт (етанол). В організмі людини етанол добре всмоктується і майже рівномірно розподіляється по всіх тканинах і рідинах і призводить до порушення роботи серцево-судинної системи . Тривалі негативні наслідки вживання алкоголю: захворювання серця і судин. Ожиріння і гіпертонія, а також хвороби серця – результат пияцтва.
Наркотики. Вживання наркотичних речовин негативно впливає на роботу серцево-судинної системи , потрапивши в кров підлітка, наркотик руйнує еритроцити. Гемоглобін входить в плазму, і виконувати свою функцію переносника кисню він вже не може – результат тканини страждають від кисневого голодування. Можуть виникати перебої в роботі серця (аритмії), підвищуватися артеріальний тиск. Наркотики призводять до уповільнення дихання та зупинки серця.
– Як запобігти розвиткові захворювань серцево-судинної системи? Група гігієністів виробила правила, яких потрібно дотримуватися, щоб запобігти серцево - судинним захворюванням.
«Гігієністи». Такі засоби давно відомі. Треба тільки грамотно їх використовувати.
Першим і найефективнішим засобом є фізична культура і спорт.
Другим важливим засобом є уникнення негативних емоцій, шкідливих звичок. Стриманість, дружелюбність, відсутність страху – запорука здоров’я.
Третім засобом є загартування організму. Загартування зміцнить не тільки нервову систему, а й поліпшить регуляцію судин, дасть змогу уникнути неврозів.
Четвертим засобом є дотримання режиму харчування, невживання надміру жирної їжі, солі, цукру вживання вітамінів збереже ваші судини еластичними.
«Спортсмени»
Фізична культура грає велике значення для профілактики захворювань серцево-судинної системи, оскільки заповнює недолік рухової активності сучасної людини. Регулярні заняття спортом виконують стимулюючу дію на роботу серця. При цьому м'язи серця трохи товщають і стають більш витривалими. Треноване серце за одне скорочення перекачує більше крові, чим не треноване. Стінки кровоносних судин стають більш еластичними і пружними. Кількість еритроцитів у крові людей, які займаються спортом збільшується, завдяки цьому покращується постачання тканин киснем. Отже, фізична культура рекомендована всім здоровим людям, як оздоровчий, і як профілактичний засіб. Особливо необхідна тим особам, які мають будь-які чинники ризику до серцево - судинних захворюваннь.
Життя йде час не стоїть на місці і кожен з нас в певний момент повинен задуматися над своїм здоров’ям. Знаючи причини виникнення ССХ та вплив на ССС різних речовин давайте спробуємо сформулювати «Заповіді довгожителя». (Фронтальна робота, усно. Бали за активність)
2.Перша допомога при кровотечах
Типи кровотеч та їхні наслідки
кровотечі |
Симптоми |
Перша допомога |
Капілярна |
|
|
Венозна |
|
|
Артеріальна |
|
|
Внутрішня |
|
|
Діагноз: артеріальна кровотеча з лівого передпліччя, капілярна кровотеча правої кисті.
Порядок дій
1. Притисніть пальцем артерію вище місця пошкодження (у цьому випадку плечову).
2. Місце накладення джгута накрийте бинтом, марлею або матерією.
3. Накладіть джгут, як показано на таблицях і малюнках у підручнику. До джгута прикріпіть записку з указівкою часу його накладення.
4. Обробіть рану й накладіть на неї стерильну пов’язку.
5. Після закінчення надання першої допомоги в разі артеріальної кровотечі обробіть місце капілярної кровотечі на правій кисті гідроген пероксидом або іодом, накрийте марлевою серветкою й накладіть пов’язку з бинта.
Діагноз: артеріальна кровотеча з лівої гомілки, капілярна кровотеча лівої кисті.
Порядок дій
1. Притисніть пальцем артерію вище місця пошкодження (у цьому випадку стегнову).
2. Місце накладення джгута накрийте бинтом, марлею або матерією.
3. Накладіть джгут, як показано на таблицях і малюнках у підручнику. До джгута прикріпіть записку з указівкою часу його накладення.
4. Обробіть рану й накладіть на неї стерильну пов’язку.
5. Після закінчення надання першої допомоги в разі артеріальної кровотечі обробіть місце капілярної кровотечі на лівій кисті гідроген пероксидом або іодом, накрийте марлевою серветкою й накладіть пов’язку з бинта.
Діагноз: венозна кровотеча з правої гомілки, капілярна кровотеча лівої кисті.
Порядок дій
1. Обробіть рану й тимчасово притисніть пошкоджену судину.
2. Накладіть пов’язку, що тисне, як показано на таблицях і малюнках у підручнику.
3. Після закінчення надання першої допомоги в разі венозної кровотечі обробіть місце капілярної кровотечі на лівій кисті гідроген пероксидом або іодом, накрийте марлевою серветкою й накладіть пов’язку з бинта.
У висновках учні вказують, чому в разі різних типів кровотеч надається різна перша допомога.
V.Узагальнення і закріплення знань
Проведення дослідницького практикуму «Самоспостереження за частото ю серцевих скорочень упродовж дня, тижня» ( робота з підручником с. 104 –105)
А тепер ми вже досвідчені експерти, знаємо майже все про хвороби ССС та їх профілактику і тому я пропоную вам уявити себе лікарями та встановити хворому діагноз.
«Встановіть діагноз».
«Ситуаційні завдання»(робота в групах)
Надайте першу допомогу потерпілому, якщо у нього…
1 група:… із рани виділяється темна, густа кров без різко виражених пульсових поштовхів;
2 група: …із рани пульсуючим струменем виділяється яскраво –червона кров;
3 група :… із рани кров витікає повільно;
4 група:…зблідло обличчя, на чолі виступив холодний піт, почав скаржитись на біль у животі.
Вправа „ Мікрофон ”
– Обгрунтуйте твердження: «Нетреноване серце – це небезпечно»
Учитель. Відносьтеся з повагою до свого серця і до сердець оточуючих. Це теж важливо. Ваша фізична працездатність, і розумова теж, залежить від працездатності системи кровообігу.
V. Підведення підсумків уроку, виставлення оцінок.
– Що, на вашу думку, ми дізналися найважливішого?
Метод « Прес»
Чи можливо запобігти порушень серцево-судинної діяльності?
Подивіться на картку. Який рядок залишився незаповненим? Поставте собі по 1 балу ті учні, які вважають що вони були активними на уроці.
Підрахунок балів.
Я також задоволена уроком і завершити його я хочу такими словами:
Прислухайся – у грудях серце стука,
Вистукує один і той же ритм,
Коли немає серця – справжня мука,
І ми без серця жити не змогли б.
Воно лежить в мішечку перикарду,
А в порожнинах – кров, як той вогонь,
А з ендокарду, міокарду, епікарду
Складається серцевий наш двигун.
Штовхає кров у плетиво судинне,
Вона ж біжить до мозку, до легень,
Життя дарує в тілі всім клітинам
Щоночі, щосекунди, кожен день.
Така робота серця – титанічна
(Життя триває наше кожну мить).
Але воно – тканинне і не вічне,
Тож, люди, серце ваше бережіть.
Здавалося б, як камінь, серце стука,
Рікою кров судинами біжить,
Але без серця жити – справжня мука,
Тож, люди, серце ваше бережіть!
Всім бажаю здоров’я!
VI. Домашнє завдання. Підібрати прислів’я і приказки про здоров’я. Повторити основні терміни з теми «Транспорт речовин»