Зсідання крові. Групи крові та переливання крові.

Про матеріал
Даний урок можна використати при вивченні теми " Транспорт речовин".На уроці використано вправи «Знайди суму»,«Бліц-опитування». Учні отрималм випереджальне завдання.
Перегляд файлу

Клас 8

Тема. Зсідання крові. Групи крові та переливання крові.

Мета уроку:

навчальна: продовжити формувати в учнів уявлення про формені еле­менти крові, показати взаємозв’я­зок будови і функцій тромбоци­тів, розкрити життєво важливу роль механізму згортання крові; сформувати уявлення про групи крові, резус фактор та їх значення для переливання крові; формувати вміння працювати в групах; удосконалювати вміння творчо розв’язувати поставлені завдання;

розвивальна: розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки; формувати вміння творчо розв’язувати поставлені завдання; розвивати компетентності саморозвитку і самоосвіти, продуктивної творчої діяльності;

виховна: виховувати відповідальність, старанність, повагу до своєї навчальної праці та здобутків товаришів, формувати активну життєву позицію,здійснювати валеологічне виховання

Обладнання: таблиця «Групи крові та їх сумісність», схеми, роздатковий матеріал, мультимедійний проектор, презентація «Групи крові та переливання крові».

Базові поняття і терміни: тромбоцити, згортання крові, фіб­риноген, фібрин, тромб, групи крові, антигени (аглютиногени), антитіла (аглютиніни), переливання крові, донор, реципієнт, резус-фактор, гемолітична хвороба.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Учень/учениця:

оперує термінами:

- тромбоцити, зсідання крові, групи крові;

характеризує:

- зсідання крові як захисну реакцію організму;
- групи крові системи АВО, резус-фактор;

 

Хід уроку

Девіз уроку : « Прагніть здобути нові знання,

Це полегшить ваше життя!»

І.Організаційний момент

Добрий день, діти! Подивіться на мене й один на одного, посміхніться. Адже нічого так не привертає уваги один до одного, навіть у дуже серйозних справах, як усмішка. А на нас сьогодні дійсно очікує дуже багато роботи .

ІІ.Актуалізація опорних знань учнів

1.Вправа «Знайди суму»

Завдання: запишіть лише номери правильних відповідей, знайдіть їх суму.

  1. Із крові в тканинну рідину поступає кисень, вода, поживні речовини.
  2. Транспортуючи гормони, кров виконує видільну функцію.
  3. Кров належить до сполучної тканини.
  4. Кров складається з плазми і формених елементів.
  5. У плазмі крові переважає суха речовина.
  6. Кров бере участь у захисті організму від вірусів і мікроорганізмів.
  7. Еритроцити, лейкоцити та тромбоцити входять до складу плазми.
  8. До кровотворних органів відносяться серце та легені.

 9.  Плазма крові містить 90 % води.

Вірна відповідь:

1+3+4+6 + 9 = 23

2 завдання: працюють усі учні, піднімаючи необхідні картки, як відповіді на запитання.

  •      Які функції виконує кров?
  •      Форма еритроцитів?
  •      Де утворюються еритроцити?
  •      Скільки живуть?
  •      Де руйнуються?

3. Вправа «Бліц-опитування» ( учням пропонуємо невелику кількість проблемних запитань, на які учні повинні досить швидко знайти правильні відповіді).

– Чому кількість еритроцитів у крові людини збільшується при підйомі на висоту? (При зниженому атмосферному тиску на висоті в  повітрі менше кисню й організм відповідає посиленим утворенням еритроцитів).

– Чому кількість еритроцитів у крові людини зростає під час виконання м’язової роботи та емоцій­ного збудження? (Під час м’язової ро­боти та емоційного збудження від­бувається вихід крові з депо, що не пов'язано зі збільшенням за­гального числа еритроцитів в організмі людини).

– Чому кількість еритроцитів у крові людини збільшується в результаті великої втрати води організ­мом? (При втраті організмом води відбуваєть­ся короткочасне згущення крові й той самий об’єм містить більше еритроцитів, ніж раніше).

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

       З розвитком науки людський розум все глибше пірнає в таємниці крові. Упірнемо ж і ми з вами в її таємниці і познайомимось ближче з її  Величністю

Кров ̓ю.

 В індусів є оповідання про слона та чотирьох сліпих, кожен з яких бажав дізнатися, як виглядає слон. Але один чоловік мацав лише хобот, другий – ногу, третій намагався охопити величезний живіт слона,  а четвертий тримав його за хвіст. Звичайно кожен уявив слона по своєму. Той, хто тримався за хобот, порівнював тварину з канатом. Другий твердив, що слон – це колона. Третій вважав, що слон схожий на бочку. Четвертий же був переконаний, що він подібний на змію.

               Щоб не опинитися в ролі сліпих, нам потрібно вивчити матеріал уроку й ми дізнаємося чи однакова кров у різних людей.

Отже  план нашого уроку

1.Групи крові

2.Переливання крові

2.Зсідання крові

VІ. Повідомлення учням теми, мети і завдань уроку  

 З давніх - давен люди вважали кров носієм життя, про переливання крові згадується в пам'ятках давнього Єгипту і Греції. У  ХVІІ ст. Папа Римський Інокентій  VІІІ, який мав похилий вік, вирішив омолодитися.  Для цього йому  перелили кров трьох юнаків.  Але, на жаль, він помер.  Як ви гадаєте, чому?

Метод «Мікрофон»

( в уявний мікрофон учні висловлюють свої думки стосовно озвученої вчителем інформації ).

                  У минулому переливання крові часто призводило до смерті хворого, поки не стало відомо , що кров однієї людини не завжди сумісна з кров ̓ ю іншої.  Саме про правила переливання крові, визначення груп крові, про резус-фактор і піде сьогодні мова на уроці.

V. Вивчення нового матеріалу

1.Групи крові

Прийом «Дивуй»( випереджальне завдання )

1.     Внесок  К. Ландштейнера.

У 1901 році,  коли К. Ландштейнер опублікував результати своїх досліджень, було започатковано відкриття  систем груп крові. Сьогодні їх відомо вже понад  тридцяти: система АВ0,  резус-система, системи  Даффі, Льюїс, Лютеран,Келл, Кідд та ін.

Робота в группах таблицями )

( по мірі вивчення нового матеріалу, що розміщений на стор.90-92 підручника, учні в групах складають таблицю « Визначення груп крові людини»,  « Правила переливання крові із урахуванням групи крові», «Правила переливання крові з урахуванням резус-фактора», знайомляться з поняттями  “аглютинація”,  “резус-фактор ( Rh)” та “резус-конфлікт”, роблять записи в зошит).

Презентація роботи І групи

К.Ландштейнер, вивчаючи еритроцити, виявив в них білки – аглютиногени ( що позначаються літерами А і В ), а в плазмі крові – аглютиніни ( іменовані літерами £ і β )

Залежно від наявності чи відсутності в крові конкретної людини аглютиногенів та аглютинінів розрізняють 4 групи крові. Ця система одержала назву АВО, тому що в ній групи крові позначаються цифрами й буквами аглютиногенів, що містяться в еритроцитах певної групи.

Визначення груп крові людини

Група крові

Аглютиногени

 ( антигени )  на мембрані еритроцитів

Аглютиніни(антитіла)

в плазмі

 

І(О)

відсутні

α β

ІІ(А)

А

β

ІІІ (В)

В

α

ІV(АВ)

АВ

відсутні

 

2.Переливання крові

Презентація роботи ІІ групи
         У ситуаціях, коли людина втрачає багато крові, її кількість відновлюється за рахунок донорської. Уже давно лікарі намагалися в такий спосіб допомогти своїм пацієнтам, але результати щоразу були непередбачувані: іноді переливання рятувало людині життя, а іноді призводило до смерті.

Питання до учнів

-Як ви вважаєте, із чим це могло бути пов'язане?

Прийом «Дивуй»

( випереджальне завдання )

1.     З історії переливання крові. Донорство.

А тепер прослухаємо результати досліджень ІІ групи

Правила переливання  крові з урахуванням  групи крові

 

Аглютиніни

(антитіла)

в плазмі

реціпієнта

Аглютиногени ( антигени )  на мембрані еритроцитів донора

І(О)

відсутні

ІІ(А)

А

ІІІ (В)

В

ІV(АВ)

АВ

 

І(О) α β

Переливання  можливе

Переливати кров не можна !!!!

Переливати кров не можна !!!!

Переливати кров не можна !!!!

ІІ(А) β

Переливання  можливе

Переливання  можливе

Переливати кров не можна !!!!

Переливати кров не можна !!!!

ІІІ (В) α

Переливання  можливе

Переливати кров не можна !!!!

Переливання  можливе

Переливати кров не можна !!!!

ІV(АВ)

відсутні

Переливання  можливе

Переливання  можливе

Переливання  можливе

Переливання  можливе

 

            Людина, яка дає кров, називається донором, а та, яка одержує, –реципієнтом. 

              Найчастіше зустрічаються І і ІІ групи крові, а найрідше – ІV. Якщо при переливанні крові аглютиногени зустрічається з однойменним аглютиніном (наприклад, аглютиногени А з аглютиніном £ або аглютиногени В з аглютиніном β ), то відбувається аглютинація (склеювання і руйнування еритроцитів), у результаті чого виникає шок, що може призвести до смерті.

               У правилах переливання крові враховують, які антигени є в еритроцитах донора і які аглютиніни містяться в крові реципієнта.

            Кров ІІ (А) групи можна переливати людям із кров'ю ІІ (А) і ІV(АВ) груп, а кров ІІІ групи (В) – людям із ІІІ (В) і ІV(АВ) групи,а кров ІV (АВ) групи – тільки людям із кров'ю ІV (АВ) групи.

            Сьогодні лікарі використовують правило, за яким реципієнтові переливають кров тільки його групи. А тепер прослухаємо результати досліджень ІІІ групи

Презентація роботи ІІІ групи

                 У 1940 році К.Ландштейнер і А.Вінер виявили в еритроцитах мавпи макака  резус-білок ( антиген ), який вони назвали резус-фактором (Rh).Цей антиген  міститься й у крові 85% людей.

             За його наявністю чи відсутністю кров називають резус–позитивною (Rh+кров) чи резус-негативною (Rh–кров).

         Якщо Rh+-кров перелити людині з Rh–-кров’ю, то в неї  утворяться Rh-антитіла й виникне  резус-конфлікт. Повторне введення  такій людині Rh+-крові може спричинити склеювання еритроцитів і  важкі ускладнення.

             Резус-фактор успадковується.   Резус-фактор має значення не тільки під час  переливання крові, а й під час вагітності. Якщо у Rh–-жінки формується Rh+-плід, то його кров  призводить до утворення в крові матері  Rh-антитіл.

Правила переливання  крові з урахуванням резус – фактора

Наявність  резус –фактора

в крові реципієнта

Наявність  резус –фактора

в крові  донора

Rh+

Rh–

Rh+

Переливання  можливе

Переливання  можливе

Rh–

Переливати кров не можна !!!!

Переливання  можливе

 

             Отже, групу крові визначають за наявністю чи відсутністю  в еритроцитах та плазмі певних антигенів та антитіл.

            Знання груп крові необхідне судмедекспертам для визначення батьківства, а також для визначення злочинця чи вбивці за плямами крові, залишеними на місці злочину. Отже, знання цих понять є дуже важливим для людини,зокрема, щоб зберегти здоров'я, а часто навіть і життя.

Учитель. Американські вчені в лабораторних умовах виростили з кількох ліній стовбурових клітин еритроцити, які постачають кисень не менш ефективно, ніж їхні природні аналоги. Найбільша заслуга науковців у тому, що вони «змусили» еритроцит втратити ядро під час формування зі стовбурової клітини. Нове досягнення підвищує шанси одержати згодом універсальну кров, яку можна буде переливати будь-яким пацієнтам. Висловте власне ставлення до цього відкриття. У чому полягає перевага штучної крові?

 Метод «Мікрофон»: в уявний мікрофон учні висловлюють свої думки стосовно озвученої вчителем інформації.

              У здорової людини без шкоди для здоров'я можна взяти 200 мл. крові. За необхідності роблять пряме переливання крові. Існує також банк крові, де взяту у донорів кров консервують, добавляючи антикоагулянти – речовини, що запобігають зсіданню крові. Така кров може тривалий час зберігатись.

              Але щоб донорська кров принесла користь реципієнту, треба суворо дотримуватися стерильності й під час забору крові в донора та під час переливання її реципієнту. Чому?

                  Отже, донор не повинен хворіти на інфекційні хвороби (венеричні, гепатит, СНІД тощо).

3.Зсідання крові

                 Ви помічали,  зазвичай кров у разі порізу пальця перестає текти через 3-5 хв, а на місці ранки утворюється кров’яний згусток. Він запобігає втраті крові й перешкоджає проникненню в організм шкідливих мікроорганізмів.

–Яким є механізм припинення кровотечі?

–Яке значення має цей процес для організму людини?

У процесі зсідання  крові виокремлюють три основні етапи.

1) перший етап -  руйнуються тромбоцити й вивільняється тромбопластин.

2) другогий етап - розчинений у плазмі крові протромбін під дією тромбопластину та йонів Кальцію перетворюється на тромбін.

3)третій етап - перетворенням розчинного в плазмі крові фібриногену на нерозчинний волокнистий білок – фібрин.

       Нитки фібрину переплітаються, між ними затримуються клітини крові,

формується кров’яний згусток, що щільно закупорює рану й припиняє

кровотечу.

       Крім того, в організмі людини існує й протизсідальна система, основою якої є полісахарид гепарин (сполука, що утворюється спеціальними клітинами багатьох органів, зокрема печінки та легень).

               Швидкість зсідання крові людини становить 5–10 хв. При деяких хворобах процес зсідання крові може сповільнюватися. Наприклад, при гемофілії – захворюванні, при якому погано зсідається кров, призводить до того, що люди іноді гинуть від най­меншої подряпини. Іноді може бути посилення зсідання крові, що спричинює виникнення тромбозів.

VІ. Узагальнення   вивченого матеріалу

1. Біологічний диктант  (потрібно виписати номери правильних тверджень):

  1.       Тромбоцити – це кров’яні пластинки крові.
  2.       Тромбоцити мають ядро.
  3.       При пораненнях тромбоци­ти легко руйнуються.
  4.       Тромб утворюється тільки на місці рани.

5.  В утворенні тромбу бере участь білок фібриноген.

6.  Для зсідання крові потрібен кальцій.

7.  У крові здорової людини завжди є фермент тромбопластин.

    8.  У хворих на гемофілію збіль­шена здатність крові до зсі­дання.

  1. Гемофілія успадковується.
  2.  Протромбін продукується печінкою.
  3.  Під дією гепарину зсідан­ня крові посилюється.
  4.  Зсідання крові — захисна реакція організму.

Відповідь. 1, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 12.

2.«Закінчи речення»

  • Людина, в якої беруть кров,— ...(Донор)
  • Людина, якій переливають кров,— ...(Реципієнт)
  • При переливанні крові враховують не тільки групу крові, а й …(резус – приналежність)
  • Білок резус- фактор міститься в… (еритроцитах)
  • Білки аглютиногени містяться…(еритроцитах),  а  білки аглютиніни містяться….( в плазмі крові)?

Вправа «Я так думаю»

( вчитель пропонує перелік питань, відповіді на які повинні починатися

словами “Я думаю, що…”.)

1.     Чому людей з І групою крові називають універсальними донорами?

2.     Чому людей з ІV групою крові називають універсальними реципієнтом?

3.     Що може статися при недотриманні правил переливання крові?

4. Чому не можна переливати резус – негативному реципієнту кров резус-        позитивного донора?

Придумайте три запитання до частини тексту «Групи крові й резус-фактор». Поставте їх товаришу, нехай він знайде відповіді в тексті.

VІ.Підбиття підсумків уроку

Складання Т- схеми до уроку                                                                      

Я знав

Я дізнався

 

 

 

VІІ.Домашнє завдання

7.1. Завдання для всього класу.

Підручник

7.2. Індивідуальні та творчі завдання.

  • Скласти п’ять тестових  завдань

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Попов Олексій
Додано
11 січня 2023
Переглядів
1306
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку