Урок узагальнення та систематизації знань з теми « Транспорт речовин »

Про матеріал
Даний урок підсумковий з теми " Транспорт речовин". Проводиться як урок-подорож
Перегляд файлу

Тема. Урок узагальнення  та систематизації  знань з теми

« Транспорт  речовин ».

Мета уроку:

навчальна: виявити рівень навчальних досягнень учнів з теми « Транспорт речовин»; здійснити контроль і корекцію їх знань; перевірити уміння учнів оперувати біологічними термінами, застосовувати знання в стандартних і змінених умовах;

розвивальна: розвивати навички роботи в групах, вміння працювати в команді, вміння спілкуватися, вдосконалювати вміння творчо вирішувати поставлені задачі, відповідати на різнорівневі запитання; розвивати логічне мислення, пізнавальний інтерес;

виховна: виховувати почуття відповідальності, охайність, самостійність, старанність, повагу до своєї навчальної праці та здобутків товаришів ,виховувати культуру міжособистісних взаємовідносин, акуратність в роботі.

Обладнання: таблички з назвою команд,   картки з текстами; картки з ребусами,  вата, бинти, джгут, носовичок, йод, зеленка, перекис для надання першої медичної допомоги.

Тип уроку: урок контролю знань

 

Хід уроку

Недостатньо  знати,

необхідно застосовувати 

Франс А.

І. Організаційний момент

Добрий день! Вітаю вас із ще одним чудовим днем. Ви звичайно можете заперечити: день похмурий, на вулиці осінь. Але я хочу, щоб цей день зробили чудовим ваш і мій настрій, наша спільна продуктивна праця.

ІІ. Ознайомлення з темою та правилами проведення уроку-подорожі.

Народна мудрість стверджує, що немає не талановитих людей, а є люди, які займаються не своєю справою. Наш урок допоможе кожному  з вас  розкрити свої здібності.

Сьогодні у нас незвичайний урок ,

У подорож ми разом зробимо крок,

Пригоди траплялися з вами не раз.

 На острів Життя відправляється клас.

В житті є завжди перепони, та знаю,

Для творчих дітей їх ніколи немає!

ІІІ. Постановка мети і завдань.

Учитель Подорожувати ми будемо  на острів Життя  в замок Серця  науковими лайнерами «Донор» та  « Кардіолог »  з двома  екіпажами за маршрутом:

1. Зупинка.  Інтелектуальна  перепона

2. Зупинка.  Лагуна Достовірності

3. Зупинка.  Мис  Таємниця

4. Зупинка.  Бухта Чомучок

5. Зупинка.  Міст  Помилковий

6. Зупинка. Гора Допомоги

7. Зупинка. Замок  Серця

8. Зупинка. Підсумкова

ІV . Актуалізація опорних знань учнів

Учитель Ось і готовий корабель. А чи готові ми? Перед вами – перепустки на наш корабель, ваше завдання – заповнити їх і віддати мені. (поки діти працюють, лунає музика «Vangelis oceanic: щасливої подорожі»).

Вправа «Біологічний диктант. Закінчити речення»

1. Система кровообігу складається з різних за будовою і функціями судин- _____________________________________

2. Артерії – це судини, які несуть кров від  _______до _____________________

3. Стінка всіх артерій складається з _____­­_____шарів.

4. Серце має _____ камери.

5. Між передсердями і шлуночками є ______________

6. Після скорочення передсердь відкриваються _____________клапани

7. Еластичні волокна надають артеріям ____________________________

8. Групи крові  розрізняють за такими ознаками _____________________

9. Ритмічні коливання стінок  артерій, зумовлені роботою серця ________

10. До основних видів кровотеч належать _________________________

ЩАСЛИВОЇ ПОДОРОЖІ!  СІМ ФУТІВ ПІД КІЛЕМ!

V. Систематизація, узагальнення засвоєних знань, умінь та навичок.

Учитель.  Отже ми відправляємось в подорож  по океану - таємничому, мінливому, неосяжному і перша перешкода з якою ми зустрічаємось - Інтелектуальна  перепона

Завдання для команди «Донор»

1. Рух крові по кровоносних судинах (кровообіг)
2. Найбільша  кровоносна судина (аорта)
3. Червоні кров'яні клітини (еритроцити)
4. Процес пожирання чужорідних тіл лейкоцитами (фагоцитоз)
5. Кров, насичена вуглекислим газом (венозна)
6. Шлях крові від лівого шлуночка до правого передсердя (Велике коло кровообігу)
7. Білі кров'яні клітини (лейкоцити)

8. Кровоносні судини, по яких кров рухається до серця (вени)

Завдання для команди « Кардіолог »

1. Людина, що надає частину своєї крові для переливання (донор)

2. Судини, що несуть кров від серця (артерії)
3.Шлях крові від правого шлуночка до лівого передсердя (мале коло кровообігу)
4.Дихальний пігмент , що входить до складу еритроцитів (гемоглобін)
5. Рідка частина крові (плазма)
6. Група крові універсального донора (I чи  00)
7. Кров, насичена О2 (артеріальна)
8. Ритмічні коливання стінок судин зумовлені   роботою  серця (пульс)

Учитель.  Далі наш лайнер робить зупинку в  Лагуні Достовірності

Пригадайте  , що означають такі числа

Завдання для команди «Донор»

1. 90% (кількість  води в крові)

2. 300 г (маса сердця)

3. 60-80 раз в хв (кількість серцевих  скорочень )

4. 120 днів (  тривалість  життя еритроцитів)

Завдання для команди « Кардіолог »

1. 0,8 c ( тривалість повного серцевого циклу)

2. 5 млн/мм3 (кількість еритроцитів в 1 мм3)

3. 0,5-1 мм/с ( швидкість руху крові в капілярах)

4. 120/80 мм рт.ст. (нормальний  артеріальний  тиск  крові)

Учитель.  Океан  хвилює душу, не залишає байдужим  наше серце і ми пришвартовуємось біля  Мису  Таємниця

Перший учень показує на екрані  клітини крові, другий учень дає їм назву та вказує на особливості будови, а третій – вказує на функції.

Учитель.   Подивіться який тихий і спокійний океан, наче величезне дзеркало, холодне й прозоре, а в бухті Чомучок на  нас  чекає нове завдання

 (схема зображена на дошці, права частина закрита окремими аркушами; учень називає яку лінію відкрити і відповідає на запитання, яке там знаходиться. Перші три запитання команді «Донор», а наступні три – команді  « Кардіолог»)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учитель. А зараз ми залишимо наш лайнер в бухті і через Міст  Помилковий відправимося до замку Серця .

Умови: команди отримують тексти (за жеребкуванням), в яких допущені помилки. Протягом 1–2 хв в групах йде робота по виявленню помилок, потім зачитуються  тексти, коментуються  помилки.

Тексти до  завдання Еритроцити

Еритроцити – червоні кров'яні клітини. Вони дуже малі. У 1 мм3 їх  10 млн. (5 млн.). Зрілі еритроцити мають маленькі ядра (не мають ядра). Це клітини кулястої (Двояковігнутої форми) форми, які не здатні до самостійного руху. Усередині клітин знаходиться гемоглобін – з'єднання білка і міді (заліза). Еритроцити зароджуються в селезінці (червоному кістковому мозку), а руйнуються в червоному кістковому мозку (селезінці). Основна функція еритроцитів – транспорт поживних речовин (газів). Захворювання, пов'язане зі зменшенням кількості еритроцитів в крові, називається тромбофлебітом (недокрів'ям).

Лейкоцити. Лейкоцити – білі кров'яні клітини. Вони  менші за (крупніше) еритроцити, мають ниткоподібне  (амебоїдне ) тіло і добре виражене ядро. У 1 мм3 їх від 8 до 15 тис. (6 – 9 тис.). Як і еритроцити, лейкоцити не здатні самостійно пересуватися (здатні активно рухатися). Лейкоцити  знешкоджують бактерії, що потрапили в організм. Такий спосіб харчування називають піноцитозом (фагоцитоз). Вивченням захисних  властивостей лейкоцитів  займався І.П. Павлов (І.І. Мечников).

Завдання для капітанів

Серце – двигун крові в організмі. Це трикамерний (чотирикамерний) м'язовий орган, розташований в черевній (грудній) порожнини. Маса серця близько 1 кг (300 г). І зовні, і всередині серце вистелено епітелієм (зовні – сполучна тканина). Усередині клапанний апарат, який забезпечує потік крові в одному напрямку. Шлуночки розділені неповною (повною) перегородкою, і тому артеріальна і венозна кров змішуються (не змішуються). Найбільша вена (артерія), що несе кров від серця – аорта –починається від лівого шлуночка. Серцевий цикл триває 0,8 хв. (С.).

Учитель. Подивіться  на гору, якісь люди  просять нас допомогти. Давайте з̓ясуємо в чому ж  справа ?

Гора Допомоги

Умови: Екіпажі повинні надати   першу допомогу (завдання обирають  жеребкуванням).

1 завдання: у потерпілого сильна кровотеча з рани на правому передпліччі, кров йде поштовхами, колір крові червоний.

Відповідь: Тип кровотечі – артеріальна. Необхідно накласти джгут. Він накладається на одяг (щоб не пошкодити шкіру) вище рани до зупинки кровотечі. Джгут можна тримати 1,5 – 2 години, щоб не викликати некроз. На рану – стерильну пов'язку. Під джгут записка з часом накладення джгута. Постраждалого в лікарню – терміново.

2 завдання: у постраждалого садно на коліні, кровотеча слабка, рана забруднена.

Відповідь: Рану промити кип'яченою водою або розчином марганцівки, шкіру навколо рани обробити йодом або зеленкою, можна закрити рану бактерицидним пластиром, пов'язка не обов'язкова.

От ми і добралися  до Замку Серця. Як ви думаєте, що нас тут чекає?

– Зверніть увагу на слайд і  назвіть позначені  на малюнку частини.

– Відгадайте ребуси

– Розкажіть , що означає назва вашого лайнера .

VІ. Підсумок уроку.

 Учитель  Можемо тепер підбити підсумки нашої подорожі  зупинка  Підсумкова.

( оцінювання  відповідей учнів )

Ось і закінчився наш сьогоднішній незвичайний урок по узагальненню знань теми: « Транспорт речовин". Сподіваюся, що  хоча ваше серце зараз і б'ється прискорено – це ритми, які виражають вашу радість, азартний дух змагання, і хай у вашому житті серця б'ються тільки в радісному хвилюванні.

VІІ. Домашнє завдання

1.Індивідуальні та творчі  завдання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
11 січня 2023
Переглядів
1054
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку