Виховний захід у формі круглого столу для учнів 9-11 класів, західприурочений до Дня прав людини.
Виховний захід
Минуле вчитель майбутнього
Круглий стіл
Вчитель історії та
правознавства
Луцик І. С.
Правове виховання
Минуле вчитель майбутнього
«Рівність прав не втому, що всі ними користуються, а в тому, що вони всім надані»
Сенека
Дії однієї людини не повинні шкодити іншим
Латинський афоризм
Усі люди є вільні і рівні у своїй гідності та правах…
Конституція України ст.. 21
Цілі:
Обладнання: Загальна декларація прав людини, Конституція України, інші необхідні нормативно-правові акти, фрагмент фільму Є. Гофмана - «Голодомор 32-33 років. Репресії», мультимедійне обладнання, адреса корисних сайтів, маркер, ватман.
Хід заходу
І. Підготовчий етап
На підготовчому етапі учні об’єднуються у три групи, кожна з яких отримує завдання, яке потрібно підготувати до заходу.
1 група «Дослідники»
Завдання: зібрати приклади порушень прав людини в сучасному житті, в близькому минулому. Поділити їх за основними видами прав людини.
2 група «Юридичні консультанти»
Завдання: зібрати і ознайомитись з основними нормативно-правовими актами в яких йдеться про права людини. Визначити основні статті, які визначають права людини.
3 група «Історики»
Завдання: зібрати історичні відомості про створення основних нормативно-правових актів, що стосуються прав людини.
ІІ. Основний етап
Вступне слово вчителя
23 листопада, 10 грудня – дві важливі дати в житті не тільки нашого народу а й всього світу. І наша пам’ять про події, які ми вшановуємо в ці дні, має тільки міцніти, заради щасливого майбутнього.
Запитання учням:
- пам'ять про яку подію ми вшановуємо 23 листопада?
Група «Історики» розповідають про 23 листопада, як День пам’яті жертв голодомору та політичних репресій. Інші групи можуть при бажанні доповнити.
- а яку подію святкує світ 10 грудня?
Група «Історики» розповідають про прийняття Загальної декларації прав людини 10 грудня 1948 року. Історію прийняття, місце, мету. Інші групи при бажанні можуть доповнити.
Слово вчителя
Ось так випадково дві протилежні події ми відмічаємо майже одночасно. Жахливе порушення прав людей та першу ластівку світової спільноти в бажанні не допустити подібного ніколи.
Я пропоную вам подивитись фрагмент фільму Є Гофмана «Голодомор 32-33 років. Репресії»
І дати відповідь на запитання:
- Які права людини було порушено в даному випадку?
Кожна група має скласти перечень порушених прав людини, поділивши їх за основними видами прав людини: особисті, політичні, економічні, соціальні, культурні.
Учні переглядають фрагмент фільму, з метою подальшого аналізу даних подій. І виконують дане їм завдання.
Отже…
Група «Дослідники» розпочинає називати порушені права людини. Наприклад: особисті – право на життя, право на рівність у своїй гідності та правах і т.д. Інші групи при потребі можуть доповнити ті особисті права, які не було названо.
Запитання учням
- Чи можемо ми назвати приклади сучасних порушень прав людини такого виду?
Група «Дослідники» зачитує підготовлені ними матеріали з потрібного питання. При потребі чи бажанні інші групи можуть доповнити.
Запитання учням
- Підтвердіть визначення таких прав нормативно-правовими актами. Які документи їх визначають?
Група «Юридичні консультанти» зачитують назву нормативно-правового акту з даного питання. При можливості зачитують відповідні статті з документу. Для полегшення роботи з документами можна використовувати електронні варіанти нормативно-правових актів, Інтернет.
Запитання учням
Група «Історики» дає інформацію по даному нормативному документу. Коли був прийнятий документ, хто його прийняв, чи діє він на території України і т.д.
Запитання учням
- Які ще права людини було порушено в даному фільмі?
Група «Дослідники» називає порушені права, які відносяться до іншого виду прав людини. Наприклад –економічні: право володіти майном як одноособово, так і разом з іншими, право на вільний вибір роботи і т.д. інші групи при бажанні доповнюють.
Запитання учням
- Чи можемо ми назвати приклади сучасних порушень прав людини такого виду?
Далі знову працює група дослідників.
Робота в подальшому має такий алгоритм дії - порушене право в фільмі, порушене право в сучасному житті, нормативно-правовий акт, який зазначає дане право, історія даного документа.
ІІІ Заключний етап
Слово вчителя
Як ми бачимо порушення прав людини існують і тепер, коли в нас така багата база нормативно-правових актів, які покликані захищати права і свободи людини.
Запитання учням
- Але скажіть чи побачили ми якісь зрушення у спробі держав світу захистити людину від порушення її прав?
- Чи залежить від ваших знань і дій становище дотримання прав людини?
Слова вчителя
Все в світі починається з малого, і те як ви шануєте права і свободи інших: однокласників, молодших школярів, батьків, знайомих, незнайомих – все це веде до зменшення таких трагічних подій про які ми з вами сьогодні говорили.
А зараз я пропоную вам записати свої враження, думки чи побажання, які викликала в вас дана тема.
Кожна група учнів записує свої думки, побажання на стандартних листочках, які прикріплюються на ватман. В залежності від того, що саме напишуть учні, даній листівці дається відповідна назва. Ватман залишається висіти в класі чи на іншому видному місці протягом кількох днів.
Заключні слова вчителя також залежать від написаного. Якщо це побажання про дотримання прав людей то можна сказати, що бажаю їм здійснення їхніх мрій та побажань. Якщо це враження, думки з приводу порушень, то можна сказати, що маю надію на те що учням ніколи не прийдеться пережити подібні жахіття.