Календарно-тематичне планування уроків зарубіжної л-ри на 2022 – 2023 н.р. 5 клас
Усього – 70 годин;
текстуальне вивчення творів – 56 годин;
розвиток мовлення – 4 години;
позакласне читання – 4 години;
резервний час – 6 годин.
№п/п |
Дата |
Зміст навчального матеріалу |
|
|
1. ВСТУП (2 год.) |
1 |
|
Художня література – духовна скарбниця людства. |
2 |
|
Роль книги та читання художньої літератури у житті сучасної людини. Паперові та електронні книги. Зарубіжна література. |
|
|
2. СКАРБНИЦЯ НАРОДНИХ КАЗОК (19 год.) |
3 |
|
Фольклор. Спільні риси у фольклорі різних народів. |
4 |
|
Розвиток мовлення №1 (усно). Конкурс збірок загадок, лічилок, скоромовок, прислів’їв, приказок та інших творів малих фольклорних жанрів. |
5 |
|
Казки народів світу: різновиди, ознаки, загальнолюдські ідеали та національна самобутність. |
6 |
|
Індійська народна казка «Фарбований шакал ». Викриття в образах тварин негативних людських якостей. |
7 |
|
Порівняльна характеристика Чандарави (індійська народна казка «Фарбований шакал») та Лиса Микити (казка І. Франка «Фарбований Лис»). Поточний тест |
8 |
|
Брати Я. і В. Ґрімм. «Пані Метелиця». Значення діяльності братів Я. і В. Грімм для розвитку європейської культури |
9 |
|
Зіставлення образів героїнь казки «Пані Метелиця». Утвердження у творі доброти, працьовитості, справедливості. |
10 |
|
Японська народна казка «Момотаро, або Хлопчик-Персик». Теми дружби, сміливості, зв’язку з природою в казці. |
11 |
|
Японська народна казка «Іссумбосі, або ХлопчикМізинчик». Відображення любові до праці, кмітливості, сміливості, ставлення до природи в образі Іссумбосі. Національний колорит японських казок. |
12 |
|
Утілення в образі Іссумбосі чесності, любові до праці, кмітливості й відваги |
13 |
|
Китайська народна казка «Пензлик Маляна». Поетизація мистецтва й уславлення образу митця в казці. |
14 |
|
Характеристика образу Маляна. Значення фантастичних елементів у казці. Риси чарівної казки у фольклорному творі |
15 |
|
Китайська народна казка «Червоний ліхтарик». Випробування духовної сутності людини у творі |
16 |
|
Слова й учинки героїв та героїні казки. «Червоний ліхтарик» Китайські національні символи |
17 |
|
Арабська народна казка «Синдбад-Мореплавець» (перша подорож). Утвердження духовної стійкості людини в образі Синдбада-Мореплавця |
18 |
|
Ідеї дружби, поваги до представників різних країн і народів, любові до батьківщини у казці «СиндбадМореплавець». |
19 |
|
Розвиток мовлення № 2 (письмово). Письмовий переказ змісту першої подорожі Синдбада (навчальний переказ). |
20 |
|
Позакласне читання № 1. Арабська казка «Про Аладдіна і чарівну лампу» або інші твори. |
21 |
|
Контрольна робота № 1 за розділом «Скарбниця народних казок ». |
|
|
3. ЛІТЕРАТУРНІ КАЗКИ СВІТУ (14 год.) |
22 |
|
Літературна казка та її ознаки. Подібності й відмінності від народної казки. |
23 |
|
Ганс Крістіан Андерсен (1805 -1875). Казка «Снігова королева». Боротьба добра і зла у творі. Історія чарівного дзеркала. Перешкоди на шляху Герди, її помічники. Характеристика образу дівчинки. |
24 |
|
Утвердження дружби та вірності у казці Г.К. Андерсена «Снігова королева». Чарівний світ твору. |
25 |
|
Оскар Уайльд (1854-1900). «Хлопчик-зірка». Основний конфлікт. Символічний зміст назви твору. |
26 |
|
Динаміка образу головного героя, його стосунки з матір’ю та іншими персонажами. Шлях ХлопчикаЗірки від егоїзму й байдужості до відкриття в собі любові й милосердя. |
27 |
|
Фальшиві та справжні цінності. Любов до матері – одна з визначальних цінностей життя. Краса зовнішня та внутрішня. |
28 |
|
Контрольна робота № 2 за розділом «Літературні казки світу». |
29 |
|
Роальд Дал (1916–1990). «Чарлі і шоколадна фабрика». Казкові пригоди персонажів на шоколадній фабриці містера Вонки. |
30 |
|
Доброта, щирість і наполегливість головного героя. Зображення родинних стосунків у творі: сім’я Бакетів, інші родини. Образи дітей і дорослих у повістіказці «Чарлі і шоколадна фабрика». |
31 |
|
Вади й небезпеки сучасного світу, їх утілення у творі «Чарлі і шоколадна фабрика». Утвердження співчуття, милосердя, взаємодопомоги, відповідальності, морального вибору. |
32 |
|
Астрід Анна Емілія Ліндґрен. «Пеппі Довгапанчоха». Дивовижний світ мрій і пригод Пеппі та її друзів у повісті «Пеппі Довгапанчоха». |
33 |
|
Безжурний характер і винахідливість Пеппі, її вміння перетворювати життя на диво. |
34 |
|
Позакласне читання №2. Гауф В. «Маленький Мук», «Каліф-лелека» або інші твори. |
35 |
|
Повторення вивченого матеріалу за І семестр |
|
|
4. СЛУХАЄМО ГОЛОСИ ПРИРОДИ (12 год.) |
36 |
|
Зарубіжні поети про природу: Й.В. Ґете (1749-1832) («Нічна пісня подорожнього»), Г. Гейне (1797- 1856) («Задзвени із глибини...»). Поетизація природи, утвердження зв’язку природи й людини; утілення любові та дбайливого ставлення до довкілля. |
37 |
|
Дж. Кітс (1795-1821) («Про коника та цвіркуна»). Майстерність українських перекладачів творів зарубіжних авторів про природу Пейзаж у літературі й інших видах мистецтва. |
38 |
|
Розвиток мовлення № 3 (усно). Виразне читання поезій |
39 |
|
Редьярд Кіплінг (1865–1936). «Мауглі». Історія хлопчика, якого виховали тварини, його дружба з ними. Сміливість, кмітливість, доброта Мауглі. |
40 |
|
Яскравість характерів персонажів-тварин, утілення в них людських рис. Закони джунглів і цінності людського життя. |
41 |
|
Закони джунглів і цінності людського життя в оповіданнях Р. Кіплінга про Мауглі. |
42 |
|
Ідея відповідальності людини за природний світ у творі Р. Кіплнга. |
43 |
|
Ернест Сетон-Томпсон (1860-1946). «Лобо». Авторські спостереження за світом природи. |
44 |
|
Образи тварин, розкриття їх у подіях оповідання «Лобо», авторських характеристиках. |
45 |
|
Утвердження в оповіданні «Лобо» ідеї гуманного ставлення людей до тварин. |
46 |
|
Контрольна робота №3 за розділом «Слухаємо голоси природи». |
47 |
|
Позакласне читання №3. Кіплінг Р. Дж. «РікіТікі-Таві» або інші твори. |
|
|
5. СИЛА ТВОРЧОЇ УЯВИ (12 год.) |
48 |
|
Льюїс Керролл (1832-1898). «Аліса в Країні Див». Творча історія книги. |
49 |
|
Образ Аліси, світ її уяви та захопливі пригоди. Персонажі, які оточують героїню. |
50 |
|
Утілення ідеї особистої свободи, вільного мислення й творчого ставлення до життя. |
51 |
|
Особливості художньої мови твору «Аліса в Країні Див». Ознаки казки. |
52 |
|
Ернст Теодор Амадей Гофман (1776-1822). «Лускунчик і Мишачий король». Реальний світ і вигадка в казці. |
53 |
|
Характер головної героїні (Марі). Фантастичні перетворення персонажів. Битва добра і зла. Символічний образ Різдва, різдвяної ялинки. Ідеї добра, людяності, любові. Значення мрії в житті людини. |
54 |
|
Елеанор Портер (1868–1920). «Полліанна» (3-4 розділи за вибором учителя). Щирість, мужність і оптимізм Полліанни. |
55 |
|
Творча фантазія головної героїні, позитивний вплив Полліанни на життя міста, долю інших людей. |
56 |
|
Зміни у внутрішньому світі й житті інших персонажів після зустрічі з Полліанною. |
57 |
|
Ідея відчуття радості життя, що змінює світ на краще. |
58 |
|
Контрольна робота № 4 за розділом «Сила творчої уяви». Письмовий твір. |
59 |
|
Позакласне читання №4. Нанетті А. «Мій «Мій дідусь був черешнею» або інші твори |
|
|
6. У ВИРІ ЗАХОПЛИВИХ ПРИГОД (11 год.) |
60 |
|
Марк Твен (1835–1910). «Пригоди Тома Соєра» (2-3 розділи за вибором учителя). Світ дитинства в романі. |
61 |
|
Соєр і Гекльберрі Фінн. Том Соєр і Беккі Тетчер. Життя містечка і пригоди юних друзів. |
62 |
|
Мрії Тома Соєра, його витівки, бажання самоствердитися. |
63 |
|
Сміливість і заповзятливість Тома Соєра та його друзів, їхнє прагнення зробити довколишній світ цікавішим і людянішим. |
64 |
|
Туве Янсон (1914-2001). «Комета приліітає». Чарівність художнього світу твору. |
65 |
|
Казкові персонажі, утілення в них ідей доброти, щирості, сімейних цінностей. |
66 |
|
Розвиток мовлення № 4 (письмово). Добір питань для літературної вікторини. Літературна вікторина |
67 |
|
Пауль Маар (нар. 1937). «Машина для здійснення бажань, або Суботик повертається в суботу». |
68 |
|
Яскравість художнього світу твору. Оптимістичний образ Суботика, його віра в сил думки й фантазії. Реальне і фантастичне у творі. |
69 |
|
Контрольна робота № 5 за розділом «Сучасна література. У колі добрих героїв». |
70 |
|
Повторення вивченого матеріалу за 5 клас. Художні твори класики й сучасності, прочитані протягом навчального року. Актуальні теми, ідеї, сюжети творів. Улюблені літературні персонажі, герої/героїні. Ознаки окремих жанрів (народна казка, літературна казка, оповідання, повість, вірш та ін.). |
Для вивчення напам’ять