Культура Давнього Риму

Про матеріал
Розробка уроку "Культура Давнього Риму" для 6 класу НУШ до підручника "Історія України. Всесвітня історія" (автори: І. Я. Щупак, О. В. Бурлака, Н. С. Власова, І. О. Піскарьова).
Перегляд файлу

Історія України. Всесвітня історія. 6 клас                                                                      Дата_________

Урок

Тема. Культура Давнього Риму.

Мета: сформувати уявлення про особливості римської культури, охарактеризувати досягнення та здобутки римлян в галузі літератури, архітектури і мистецтва; на основі раніше отриманих знань і опорних умінь у новій навчальній ситуації вчити учнів  самостійно вирішувати проблемно-пізнавальні завдання, публічно представляти результати індивідуальної та колективної творчої діяльності, освоювати складніші способи вивчення історичного минулого. Формувати та розвивати в учнів дослідницькі уміння, навички пошуково – дослідницької роботи (виявлення проблем, збір інформації), спостережливість, уміння висувати гіпотези, узагальнювати, розвивати    аналітичне мислення; сприяти підвищенню особистої впевненості у кожного учасника проекту. Забезпечити механізм розвитку критичного мислення дітей, уміння шукати шляхи  вирішення проблеми.

Очікувані результати:

описувати та пояснювати , використовуючи візуальні пам’ятки , призначення найвідоміших архітектурних пам'яток Риму;

оцінювати внесок Римської цивілізації та культури в історію людства;

встановлювати скульптурні портрети діячів історії Риму, використовуючи писемні джерела;

порівнювати давньогрецькі і давньоримські культурні досягнення;

висловлювати міркування про внесок давньоримських архітекторів, скульпторів та художників у розвиток культури людства.   

 

Тип уроку: урок формування предметних умінь і навичок учнів.

Форма проведення: практичне заняття.

                                           Хід уроку.

І. Організаційний момент.

Вправа «Продовжіть речення»

«Доброго ранку! Я бажаю тобі……»

ІІ. Актуалізація знань учнів.(Фаза актуалізації)

Ознайомити дітей із критеріями оцінювання.

  1. Лист самооцінювання.

-історичний диктант-6б.

-робочий лист 2.-6б.

      2. Купони та сертифікати за активну роботу на уроці.

Історичний диктант (взаємоперевірка)

1.Віра в Ісуса Христа, як втілення та віра в Бога.
2.Коли виникли перші християнські громади?
3.У якому році римський імператор Костантин  видав закон,яким визнав християнську віру?
4.У якому році християнство стало державною релігією?
5.Послідовники вчення Ісуса Христа.
6.Організацію християнських громад почали називати….

Відповіді

1. Християнство.
2. I ст. н. е.
3. 313р.
4. 394р.
5. Християни.
6. Церква.

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та очікуваних результатів.

Постановка проблемного завдання.

Учням пропонується вислів : «Рим завоював світ не тільки мечем – він переміг його своєю культурою».

ІV. Вивчення нового матеріалу

1.Наукові знання.

Гален-вчений-медик.

Цицерон-оратор,письменник.

Сенека -письменник, філософ.

Пліній Старший-перша ециклопедія з географії, ботаніки.

Птолемей-Земля є центром, навколо неї обертається Сонце та небесні тіла.

Страбон- «батько географії»

Закони багатьох сучасних держав використовують положення римського права.

Культура давніх римлян багато в чому визначила розвиток світової цивілізації. Але рівень культури визначається не тільки писемними пам’ятками, а й іншими видами людської діяльності: образотворчим мистецтвом, містобудуванням, архітектурою.

 Особливістю римської культури було те, що набуті знання і досвід вони намагалися застосувати в практичному житті.

2.Образотворче мистецтво. Скульптура.

Розвивався й інший різновид скульптури - рельєф. Рельєфними композиціями прикрашали храми, вівтарі, тріумфальні арки та колони. Ви вже дізналися про найпопулярніший у Римі різновид рельєфного зображення - історичний рельєф. Прикладом такого рельєфу є зображення на колоні Траяна, присвячені підкоренню даків римлянами.

Про розвиток давньоримського живопису свідчать настінні розписи та мозаїки, знайдені після розкопок Помпеїв та Геркуланума. Часто в центрі стіни розміщували великі картини на міфологічні та історичні сюжети. Траплялися й сцени побуту, портрети, фантастичні й реальні пейзажі. Унікальним зразком римських настінних розписів є відомі вам фрески з вілли Містерій у Помпеях із зображенням на повний зріст учасників релігійного дійства на с. 244 підручника.

 - Чим відрізнялося мистецтво портрета в Давній Греції та Римі? Роздивіться скульптурний портрет Марка Аврелія. Порівняйте його із зображеннями на рельєфах та кінній статуї. Чи можна твердити, що зображено ту саму людину? Чому?

 - Як, на вашу думку, римські митці досягли ефекту відтворення в скульптурному зображенні внутрішнього світу портретованого? (Поділіться міркуванням на прикладі розглядуваних пам’яток).

Робочий лист 1.

Завдання Роздивіться портрети та прочитайте уривки з твору Светонія «Життя дванадцяти цезарів». Доберіть до кожного скульптурного портрета уривок, який стосується зображеного історичного діяча.

Зробіть висновок про особливості римського скульптурного портрета.

•  Портрету Октавіана Августа відповідає уривок №_, тому що...

•  Портрету Нерона відповідає уривок №_, оскільки

•  Портрету Веспасіана відповідає уривок №_, бо...

Особливостями скульптурного портрета в Давньому Римі було те, що римські митці...

A. «Зросту він був приблизно середнього, волосся рудувате, обличчя швидше гарне, ніж приємне, очі сірі й трохи короткозорі, шия товста. Проте здоров’ю його позаздрив би будь-хто: за чотирнадцять років він хворів тільки три рази. Волосся він завжди завивав кучерями й укладав рядами, а під час грецької їзди навіть відпускав їх на потилиці...».

Б. «Зросту він був доброго, будови міцної й кремезної, з суворим виразом обличчя... Зовнішнього блиску він анітрохи не прагнув, і навіть у день тріумфу не втримався, щоб не сказати: “Так мені, старому: як дурень, захотів тріумфу, немов предки мої його заслужили або сам я міг про нього мріяти!”. Назавжди зберіг невибагливі смаки простої людини і терпіти не міг чоловіків, які приділяли своїй зовнішності надмірну увагу».

B. «З виду він був гарний і в будь-якому віці зберігав привабливість. Обличчя його було спокійним і ясним, говорив він або мовчав. Очі в нього були світлі й блискучі; він прагнув, щоб у них бачили якусь божественну силу. Волосся мав рудувате й трохи кучеряве, вуха - невеликі, ніс - з горбинкою і загострений... Своє кволе здоров’я він підтримував турботливим доглядом».

Гімнастика для очей

3.Архітектура.

Римські архітектори, так само, як і скульптори, творчо використовували грецький досвід та традиції етрусків. Проте якщо греки понад усе цінували в архітектурі витончені й довершені форми, то римляни віддавали перевагу інженерним якостям. У всьому давньому світі римська архітектура не має собі рівної за різноманітністю типів споруд та грандіозністю.

Римляни будували кам’яні мости через ріки, багатоповерхові будинки з водогоном, каналізацією, опаленням. Спорудження водогонів давало змогу безперебійно постачати в римські міста воду з гірських джерел. Свинцевими й керамічними трубами, прокладеними в акведуках, вода надходила до будинків. Міста прикрашали фонтани. Особливим типом споруд були терми - римські лазні.

У Римській імперії будівництво доріг відігравало дуже важливу роль з кількох причин:

  1. Військова стратегія: Дороги були ключовим елементом військової стратегії Римської імперії. Вони забезпечували швидкий рух військ та постачань в будь-яку точку імперії. Це дозволяло Риму легше управляти своїми підданцями та вести війни на різних фронтах.
  2. Торгівля та економіка: Дороги сприяли розвитку торгівлі та економіки, дозволяючи легше та швидше перевозити товари від міста до міста. Це зміцнювало економічний потенціал імперії та сприяло її розширенню.
  3. Зв'язок та комунікація: Будівництво доріг полегшувало зв'язок між різними регіонами імперії. Воно сприяло обміну ідеями, культурою та технологіями між різними частинами імперії, що сприяло її єднанню та стабільності.
  4. Публічні роботи та політичний престиж: Будівництво доріг було також важливою частиною публічних робіт, які підтримувались і фінансувались державою. Це дозволяло правителям показувати свою силу, владу та домінантність, збільшуючи свій політичний престиж.

Усі ці фактори разом робили будівництво доріг надзвичайно важливою складовою політики та імперіального управління Римською імперією.

Акведу́к — споруда для подачі води до населених пунктів або зрошувальних полів із вищого місця, у вузькому сенсі — міст чи естакада з водоводом для переведення трубопроводів або каналів через балки, річки та дороги. 

Терми- громадські заклади для миття та водних процедур 

Пантеон - перший античний храм, у якому акцент у сприйнятті перенесено із зовнішнього вигляду на внутрішнє оздоблення. Усередині Пантеон має двох’ярусну стіну з колонами й нішами, прорізану склепінчастими арками. На другий, менший і більш плаский, ярус спирається купол. Купол має п’ять рядів квадратних заглиблень і завершується отвором діаметром 9 метрів - «Оком Пантеону». Крізь нього в храм проникає денне світло й повітря. Пантеон - єдина велика споруда Давнього Риму, яка збереглася до сьогодні не в руїнах.

Базиліки - прямокутні, витягнуті в довжину будівлі з великим залом, розділеним рядами колон або арок на декілька приміщень. Згодом базиліка стала одним з основних типів християнських храмів.

Утіленням міці й величі Риму були тріумфальні арки та колони, що прославляли звитягу римської зброї. Тріумфальні споруди зводили не тільки в Італії, але й у провінціях.

 Арка - дугоподібне перекриття отвору в стіні або простору між двома опорами. Ряд однакових за формою і розміром арок, що спираються на колони або стовпи, називають аркадами.

Цирк (з латини «коло», «навколо») -римляни називали простір без кутів, навколо якого розташовувалися місця для глядачів.

Анаграми

МИРТЕ-терми
КИАР-арки
НИКОЛО-колони
ЛІКИБАЗИ-базиліки

Відео про Колізей

Хронологічна задача

Відомо,що будівництво Колізею  завершилось у 80 р.н.е. Скільки  років минуло від дати його будівництва?
2024-80=1944р

Робота із історичним джерелом

Римський історик Светоній пише: «Під час освячення амфітеатру й спішно збудованих поблизу бань він [Тит] показав гладіаторський бій, на диво багатий і пишний; влаштував він і морський бій, а потім вивів гладіаторів і випустив в один день п'ять тисяч різних диких звірів».

Бесіда.

 -Які зі споруд імператори використовували для посилення своєї влади та особистого авторитету, а які - для возвеличення Риму? Наведіть аргументи.

Робочий лист 2.

 Завдання . Роздивіться ілюстрації, на яких зображено:

  1.      найвищий давньоримський акведук Пон-дю-Гар (Франція);
  2.      найбільшу споруду тогочасного Рима - Великий цирк (реконструкція);
  3.      найвідоміший амфітеатр Флавіїв - Колізей;
  4.      арку Септимія Севера з римського форуму;
  5.      базиліку Ульпія на форумі Траяна (реконструкція);
  6.      колону імператора Марка Аврелія. Установіть відповідність між назвами та зображеннями, одним-двома реченнями поясніть призначення споруд.

V.Узагальнення та систематизація знань учнів .

Метод «Мікрофон»

«Рим завоював світ не тільки мечем – він переміг його своєю культурою».

VІ. Підведення підсумку уроку.

Продовжіть речення:

«Сьогодні я дізнався (дізналася)…, навчився (навчилася)…я думаю, що...».

 Портфель вражень.

 

 

VІІ. Домашнє завдання

1.Опрацювати с.230-233.

2.Підготуватись до підсумкового уроку. Повторити параграфи 44-51.

 

docx
Додано
14 березня
Переглядів
241
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку