УрокПриродно-географічні умови Апеннінського півострова. Виникнення міста Рима. Практична робота: позначення на контурній карті

Про матеріал
Сучасний урок – це ефективний урок, де активізована розумова діяльність учнів, де вчитель постійно вдосконалює відомі методи роботи, шукає засоби, які б сприяли глибокому засвоєнню програмового матеріалу. Урок проводиться не заради самого уроку, а заради того, щоб, впливати на особистість учня; не заради того, щоб „пройти” якісь питання програми, а заради того, щоб на матеріалі цих програмних питань формувати певні інтелектуальні, моральні, вольові й інші якості особистості. Необхідно поєднувати вплив через інтелект на почуття (переконання) і вплив через почуття на інтелект (навіювання). Процес навчання має вносити зміни не тільки в інтелектуальну сферу учня, але і в психічний розвиток його особистості в цілому. Навчання не буде розвиваючим, якщо воно не вносить змін в структуру особистості.
Перегляд файлу

Дата __________      Номер  уроку ___________                Всесвітня історія  6  клас

 

Тема: Природно-географічні умови Апеннінського півострова. Виникнення міста

Рима.  Практична робота: позначення на контурній карті

Мета: охарактеризувати географічне положення, природу та кліматичні умови Апеннінського півострова; ознайомити учнів з історією виникнення міста Рима та суспільно-політичним життям римлян; розвивати навички роботи з історичною картою та історичними джерелами, вміння висловлювати власні судження, порівнювати історичну інформацію, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, вдосконалювати вміння узагальнювати і систематизувати вивчений матеріал шляхом складання таблиць; виховувати толерантність, пошану до історії інших народів, інтерес до вивчення античної історії.

Формувати групи компетентностей:

-Компетентність спілкування державною мовою для розуміння україномовних текстів різних жанрів, вміння переказувати прочитане, висловлювати власну думку в усній та письмовій формі;

- Соціальну та громадянську компетентності для розуміння важливості

вивчення світової історії; толерантного ставлення до інших народів; виховувати

патріотизм на прикладах історичних осіб;

-Математичну компетентність шляхом побудови логічного ланцюжка подій;

-Інформаційну компетентність для виявлення джерела й авторів інформації;

Тип уроку: урок формування компетентностей

 Обладнання: зошити, підручники, історичні атласи, ілюстративний матеріал,

роздатковий матеріал, мультимедійна презентація, таблиця.

Основні терміни та поняття: «етруски», «латиняни», «італіки», Палатин, Капітолій, «форум», «фамілія», «сенат», «патриції», «плебеї».

 

 

План уроку:

1. Вплив природно-географічних умов на життя населення Апеннінського півострова.

2. Виникнення міста Рим.

3. Царська доба в історії Стародавнього Риму.

 

Хід  уроку:

І. Організація  навчальної  діяльності.

       Ось і продзвенів дзвінок,

       Кличе всіх він на урок.

       То ж часу не гаймо

       У подорож до Риму вирушаймо!

ІІ. Актуалізація  опорних  знань.

Завдання

Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя. Хоч як не було нам цікаво в Греції, але час минає, і вітер пригод кличе навздогін сонцю, яке сідає за обрієм. Настав час, друзі, нам сісти на корабель на березі Епірського царства і відпливти на захід. Якщо Адріатичне море буде спокійним, то за добу прибудемо до берегів Італії – країни, розташованої на Апеннінському півострові. Обриси цього півострова віддалено нагадують чобіт, який виступає далеко на південь у Середземне море. Як ви вже здогадалися, на сьогоднішньому уроці ми відкриємо для себе ще одну цікаву сторінку Стародавньої історії, і познайомимося з дивовижною країною -  Італією.

Відеоматеріали.

Повідомлення теми та мети уроку.

 

ІІІ. Вивчення  нової  теми.

1. Вплив природно-географічних умов на життя населення Апеннінського півострова

На захід від Балкан розташований Апеннінський півострів, назва якого походить від Апеннінських гір, які простяглися вздовж півострова. Цей півострів називають також Італією. Неподалік від півострова розміщені острови, найбільшими та найвідомішими з яких є Корсика, Сардинія, Сицилія.

На що схожий Апеннінський півострів? (Чобіт)

Вплив природно-географічних умов на господарювання римлян

Племена Італії та територія їх розселення.

Центральну Італію населяли племена італіків та етрусків. Рим потрапив під вплив етруських правителів наприкінці VII ст. до н. е. Саме етруски спорудили кам’яні будинки на місці дерев’яних і заснували поселення. Вони осушили болота за допомогою стічного каналу та відвели це місце під форум — головну площу, яка стала політичним та економічним центром міста. Вплив етрусків поширювався і на римську релігію. Латинський алфавіт, що набув поширення в більшій частині Європи, має етруське походження.

Запитання

1) Які племена заселяли Рим?

2) З якими племенами вони могли взаємодіяти?

    Метод «Асоціативний кущ» «Населення стародавньої Італії»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   Дати відповіді на запитання:

1. Назвіть племена, що проживали на території Давньої Італії?

2. Які основні заняття населення Італії? (землеробство, садівництво, ремесло й скотарство)

 

2. Виникнення міста Рим

У Х—ІХ ст. до н. е. на пагорбах у місцевості Лацій, на лівому березі річки Тибр,жили латиняни і сабіняни. Поступово поселення цих двох племен об’єдналися і утворили нове, з фортецею на пагорбі Капітолій. Римські історики писали, що ця подія відбулася в 753 р. до н. е. Саме від цієї дати римляни вели літочислення.

Про історію виникнення міста населення склало чимало легенд.

Повідомлення учня

Учень виступає із повідомленням про заснування міста Рим.

Після Троянської війни воєначальник троянців Еней прибув разом зі своїми товаришами в місцевість Лацій. Одружившись із донькою місцевого царя Латина Лавінією, він заснував царство. Столицею його стало місто Альба-Лонга. Чотирнадцятий наступник Енея, цар Нумітор, був скинутий з престолу братом та ув’язнений. Дочка Нумітора мала двох синів-близнюків Ромула й Рема. Боячись помсти, новий цар наказав кинути їх у Тибр. Хвилі винесли кошик із дітьми на берег біля пагорба Палатин. Дітей спочатку нагодувала вовчиця, а потім їх знайшов пастух і виростив. Ромул та Рем повернулися до Альби-Лонги і вбили царя. Нумітор, який із допомогою братів знову став царем, дозволив їм заснувати місто на тому місці, де їх годувала вовчиця. Під час будівництва виникла сварка. Ромул убив брата і назвав місто своїм іменем.

Робота з термінами і поняттями

Веста — богиня вогню, домашнього вогнища.

Весталки — жриці богині Вести.

Марс — бог війни.

Робота з історичним джерелом

Учитель зачитує учням уривок з історичного джерела і пропонує відповісти на запитання.

Плутарх про процес заснування Риму

Поховавши Рема, Ромул заходився будувати місто… На нинішній площі для Народних зборів вирили яму і поклали усе те, що люди вважали для себе корисним, а потім кожний кинув туди жменю землі, принесеної з тих країв, звідки він прийшов, і всю цю землю перемішали. Звідси, ніби з центру, немов описуючи коло, провели межу міста.

Запитання

У чому особливість заснування міста Рим?

Валеохвилинка. Прослуховування музики.

3. Царська доба в історії Стародавнього Риму

Усе давнє суспільство Риму складалося з родів. Кожний рід мав власну назву і складався з великих патріархальних сімей. Вони об’єднувалися у три триби (племені), кожна з яких складалася з десяти курій. Курії — це союзи чоловіків-воїнів, які становили основу армії. Курія складалася зі 100 піших воїнів та 10 вершників. Триби поступово перетворювалися на райони міста.

Спочатку кожен рід спільно обробляв землю. Але з розпадом роду кожна сім’я отримала у володіння власну ділянку. Земля розподілялася між найбагатшими сім’ями — патриціями. Крім землі, вони мали рабів, могли брати участь в управлінні державою.

Населення, яке переселилося до Риму з інших місць (плебеї), не мало права володіти землею, брати участь у Народних зборах, одружуватися з патриціями.

Патриції та плебеї служили у війську.

Суспільний устрій Стародавнього Риму

За критерієм форми правління історію Стародавнього Риму можна поділити на два періоди: царський (753—509 рр. до н. е.) та період республіки (509—30 рр. до н. е.).

Робота з документом

Діонісій Галікарнаський про владу царя

«...Ромул дав цареві такі права: щоб він очолював священнодійства і жертвопринесення, щоб зберігав закони та звичаї батьків, тяжчі злочини розбирав сам, а легші доручав сенатові; збирав сенат і скликав народ та мав вищу владу під час війни...»

Запитання до документа

Які обов’язки перед суспільством мав цар?

Понад два століття Римом правили царі, першим з яких став Ромул. Царі не передавали владу у спадок, їх обирали. Символами влади царя були трон, прикрашений слоновою кісткою, 12 охоронців — лікторів, золота корона, що імітувала вінок із дубового листя, скіпетр з орлом, пурпурна туніка (сорочка), гаптована золотом. Особливим символом влади царя був пучок різок, у який вставлялася сокира — символ могутності.

Схема правління у Римі в царський період

До складу сенату входили 300 патриціїв із найдавніших родів, тому сенаторів називали «батьками». Їх призначали довічно, вони користувалися пошаною. Коли цар помирав, то до обрання нового правителя сенат щодня шляхом жеребкування визначав «виконувача обов’язків». Голосували сенатори у незвичний для нас спосіб: ті, хто підтримував одне рішення, відходили в один бік, решта — в інший.

— Який орган влади Стародавньої Греції нагадує вам римський сенат? (Ареопаг)

Останній, сьомий правитель Риму Тарквіній Гордий не визнавав думку сенату, вдавався до страт та вигнань, тому був скинутий сенатом.

Після вигнання Тарквінія Гордого в Римі було встановлено республіку.

Запитання

1) Що таке республіка?

2) Чи схожими були процеси формування держави в Італії та Греції?

3) Яке правління було спочатку в Греції? У Римі? (Аристократичне правління)

4) Як із часом змінилося правління в цих країнах? (Держави стали республіками)

5) Які процеси відбувалися в Греції у період установлення республіки в Римі? (510 р. до н. е. — поглиблення демократії, реформи Клісфена)

«Дерево знань»

Робота з історичними поняттями. На дошці учитель перед уроком  вивішує намальоване на ватмані дерево знань з листочками у яких є кишеньки, туди запихає папірці на яких записує нові поняття, що будуть вивчатися на уроці. Учні під керівництвом вчителя знайомляться з новим історичним поняттям, опрацьовують його і записують у зошит.

Республіка (від латин. «справа народу») – форма державного управління через     обраних народом урядовців. 

Консул – титул виборних найвищих урядових осіб, а також той, хто мав цей титул.

Фамілія – частина роду – сім'ї.

Патриції – (від латин. «ті що мають батьків») -  римська знать.

Плебеї – спочатку незнатне громадянське населення Рима. Згодом серед них також утворилася плебейська знать.

Сенат – рада старійшин, яку обирали з патриціїв. У найдавнішому Римі – головна державна рада при цареві.

 

 

ІV. Висновки  та  узагальнення.

Гра «ФАКТ чи МІФ» «Виникнення міста Рим» (Додаток 1)

Запитання

1. Яке значення в розвитку Італії мають її географічне положення та клімат?

2. Що спільного та відмінного було в правлінні Риму царського періоду та Греції у VIII—VII ст. до н. е.?

3. Чому сенаторів називали «батьками»?

 

V. Домашнє  завдання.

  1. Прочитати параграф з підручника.
  2. На контурній карті позначте територію Італії та підпишіть її

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 1

 

1

 

doc
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Бандровський О.Г., Власов В.С.)
Додано
17 березня
Переглядів
123
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку