КУЛЬТУРА УКРАЇНИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XIX — ПОЧАТКУ XX СТ.(дистанційний формат або асинхронний варіант навчання)Виконала: Мільчева А. О., викладач-методист ВСП «ЕКОНОМІКО-ПРАВНИЧИЙ ФАХОВИЙ КОЛЕДЖ ЗАПОРІЗЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО УНІВЕРСИТЕТУ»
Номер слайду 2
Мета практичного заняття: Студентська бібліотека https://studies.in.ua/istorya-ta-kultura-ukrayini/4026-viznachaln-tendencyi-rozvitku-ukrayinskoyi-kulturi-hh-pochatku-hh-st.htmlзакріпити знання про основні тенденції розвитку української культури кінця ХІХ- початку ХХ ст;розвивати навички візуального сприйняття, а саме вміння бачити та розуміти архітектурні та образотворчі форми мистецької традиції;розвивати вміння аналізувати та інтерпретувати історичні факти та джерела формування культурної спадщини вказаного часу;формувати навички самостійної роботи з історико-культурницькою інформацією. Навчальні ресурси: Візуальні матеріали: навчальні фільми https://youtu.be/erjs3 Jy. Rp. F4https://www.youtube.com/watch?v=XJS39z9 T4i. QВласов В. С .Історія України . Підручник для 9 кл.-Київ, Літера ЛТД, 2017-с.89-96
Номер слайду 3
Доведіть, що піднесення української культури стало можливим через наступні явища та економічні процеси другої половини ХІХ –початку ХХ ст: Українська культура другої половини XIX ст., незважаючи на всі перепони, продовжувала успішно розвиватися. Цьому сприяли наступні фактори (продовжити складання таблиці):{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Буржуазні реформи 60-70 х років в імперіях. Бурхливий розвиток капіталістичних відносин. Значна роль підприємців-меценатів,Становлення та утвердження української літературної мови Створення умов для розвитку культури в західноукраїнських землях після «Весни народів»скасування кріпосного права, судова, земська, міська, освітня реформи
Номер слайду 4
Розв’яжіть ребус та дайте визначення термінам:.
Номер слайду 5
Складіть розповідь про навчальні заклади, які діяли на українських теренах в другій половини ХІХ –початку ХХ ст., попередньо заповніть схему: Середня освіта. Вища освіта. Початкова освіта. У чому, на думку автора, полягає проблема українських шкіл?
Номер слайду 6
Доповніть речення та складіть розповідь про особливості розвитку науки: У другій половині 19 – на початку 20 ст. великих успіхів досягли вчені-природознавці. Уперше у світовій практиці епідеміолог і мікробіолог (назвіть вченого) відкрив шляхи поширення чуми й запропонував ефективні методи боротьби з нею. Уродженець Тернопільщини (назвіть вченого) був першим деканом першого в Європі електротехнічного факультету (Німецька вища технічна школа в Празі). 28 років (з 1887 р.) (Назвіть вченого) очолював кафедру зоології та порівняльної анатомії в Новоросійському університеті та завідував організованою ним (разом з М. Гамалією) першою в Російській імперії Одеською бактеріологічною станцією. Саме він був засновником клітинної (фагоцитарної) теорії імунітету. У 1908 р. отримав Нобелівську премію за вивчення імунної системи.
Номер слайду 7
Доповніть речення та складіть розповідь про особливості розвитку історичної науки: Надзвичайно плідно розвивалася історична наука. Серед тогочасних теоретиків історії вирізняються постаті (назвіть вченого) та (назвіть вченого).(назвіть вченого), автор багатотомної фундаментальної «Історії України-Руси», обґрунтував ідею тяглості української історії від часів Київської Русі до сучасності.(назвіть вченого) розробив концепцію провідної ролі еліти в державному будівництві та суспільному житті. (Назвіть вченого), чия «Історія українського народу» вийшла у світ російською мовою в Петербурзі. Вона була першою жінкою в Україні та Росії, якій Харківський університет присудив учений ступінь почесного доктора історичних наук (1910 р.)Не менших успіхів досягнув (назвіть вченого), автор книжки «Історія запорозьких козаків», визнаної класичною працею з історії українського козацтва.
Номер слайду 8
Знайдіть інформацію про історичну особу та розкрийте її внесок у розвиток української культури кінця ХІХ- початку ХХ ст.
Номер слайду 9
Доповніть речення та складіть розповідь про особливості розвитку театрального мистецтва: Провідним осередком театрального життя другої половини 19 ст. стало провінційне місто (назва). Ще від 1864 р. тут активно діяв аматорський театр. Емський указ (рік) призупинив розвиток українського театру, але в 1882 р. єлисаветградці створили першу професійну театральну трупу - (назва). Це – Марко Кропивницький і брати та сестра Тобілевичі, які діяли під різними псевдонімами (Іван Карпенко-Карий, Панас Саксаганський, Микола Садовський та Марія Садовська-Барілотті). Пізніше до них долучилися найвидатніша українська актриса Марія Заньковецька, драматург Михайло Старицький. За їх прикладом пішли інші, і вже через кілька років на Україні діяло понад 30 мандрівних театрів. Але тільки з 1907 р. український професійний театр дістав своє перше приміщення – у Києві, у Троїцькому народному домі (нині Театр оперети), і тут успішно працювала трупа (прізвище). Про які особистості ви дізналися?:
Номер слайду 10
українська акторка і театральна діячка, провідна зірка українського театру кінця ХІХ і початку ХХ століть. В сучасній українській традиції входить до переліку найвідоміших жінок давньої та сучасної України Актриса створювала образи, проникнуті справжнім драматизмом і запальною комедійністю. Вона уславляла своєю грою звичайних простих людей, розкриваючи безмежність їхніх душ. Маючи чудовий голос — драматичне сопрано, незрівнянно виконувала у спектаклях українські народні пісні. Була серед засновників театру Миколи Садовського в Полтаві. Про кого йдеться:
Номер слайду 11
Охарактеризуйте розвиток музичної культури: Переломне значення для розвитку української національної класичної музики мала творчість її основоположника (прізвище)-започаткував різні жанри української опери: історико-героїчну, лірично-побутову, лірично- фантастичну, прикладами яких є опери «Утоплена», «Наталка Полтавка», «Енеїда», «Ноктюрн». Найвищим досягненням оперної творчості вважають оперу «Тарас Бульба». Написав (прізвище) й перші дитячі опери «Коза Дереза», «Пан Коцький». Внеском у скарбницю Важливий напрям діяльності– збирання та обробка українських народних пісень. Композитор підготував 7 збірок народних пісень, покладених на фортепіано, загалом опублікував 600 пісень. У 1904 р. створює першу в Україні Музично-драматичну школу. (Прізвище)- працював майже в усіх музичних жанрах, заклав підвалини вищої спеціальної музичної освіти в Україні. Про кого йдеться:
Номер слайду 12
Вершин світового вокального мистецтва сягнула вихованка Львівської консерваторії (прізвище). Володіючи винятковими природними вокальними й сценічними здібностями, виступала на сценах провідних театрів світу – у Львові, Відні, Варшаві, Кракові, Петербурзі, Одесі, Парижі, Римі, Мілані, Буенос-Айресі тощо, виконуючи партії з 60 опер. Про кого йдеться:
Номер слайду 13
5. Які нові будівельні матеріали використовують в означений період?Дайте відповіді на запитання та охарактеризуйте розвиток архітектури на початку ХХ століття: 1. Який новий архітектурний стиль затвердився в Україні на початку ХХ ст.?2. Напишіть ознаки нового стилю, виокремте головну:1.2.3.4.3. З яким соціально-економічним явищем в Наддніпрянській Українізбіглася поява модерну?4. Побудова приміщень якого призначення стає масштабною у добу модерну на українських землях?
Номер слайду 14
Оберіть пам’ятки архітектури к. ХІХ - початку ХХ століття та додайте до кожної коментарі ( рік появи, архітектора, місцезнаходження):
Номер слайду 15
Створіть картинну галерею з пам’яток образотворчого мистецтва к. ХІХ- поч ХХ ст, вкажіть авторів та дати створення:
Номер слайду 16
Дайте відповіді на запитання та розкажіть про пам’ятник Богдану Хмельницькому в Києві: Який матеріал використаний для виготовлення пам'ятника?Які розміри пам'ятника?Хто є автором пам'ятника?Коли було відкрито пам'ятник?Який символізм має пам'ятник?Яке значення має пам'ятник для українців?Чому пам'ятник був встановлений на Софійській площі?
Номер слайду 17
Зробіть висновок: Отже, українська культура в другій половині XIX-на початку XX ст. :