Мета заняття це є з'ясувати чинники, що впливають на бажання почати курити, наслідки цього. Дати поняття про фізіологію куріння. Вчити бачити наявні та можливі негативні наслідки куріння для організму.
Курити чи бути здоровим – вибирайте самі
Куріння – це звичка, огидна для зору, нестерпна для нюху, шкідлива для мозку, небезпечна для легенів.
Якоб І, король Великобританії, 1604 р.
Мета. З’ясувати чинники, що впливають на бажання почати курити, наслідки цього. Дати поняття про фізіологію куріння. Вчити бачити наявні та можливі негативні наслідки куріння для організму.
Матеріали. Прилад для демонстрування куріння, вата, сірники, сигарети; плакат «Легені людини»; папір А-5, кольорові олівці; таблиця «А чи не порахувати нам?»
Виступ вчителя (психолога).
Кожній людині у житті доводиться вибирати, адже, зрештою, вона має на це право. Вам також доводилось робити вибір: що вдягати на свято, кого запросити на свій день народження, записатися в гурток авіа моделювання чи радіо моделювання тощо. Для того, щоб зробити правильний вибір, людина повинна усвідомити: хто вона є, ким хотіла б стати в житті і що слід зробити, щоб досягти цього. Тоді людина може зробити свій власний вибір і щодо доцільності чи недоцільності куріння.
Тема нашої виховної години – «Курити чи бути здоровим – вибирайте самі». Ми з вами з’ясуємо чому люди починають курити і які бувають наслідки.
У вас в кожного на партах лежить папір і кольорові олівці. Намалюйте образне сприйняття фрази «Куріння – це…». На роботу даю вам 5 хв.
Малюнки вивішуються на стенд.
Давайте трішки пофантазуємо. Уявіть, що кожен з вас почав нещодавно курити, як зміниться ваше життя, чого буде більше: позитивного чи негативного?
Усім учням пропонується висловити свою думку. Приймаються усі відповіді дітей, які записуються на дошці.
Якщо я палю, тоді…
Маю поганий запах
Круто виглядаю
Почуватимусь старшим
Стану залежним від тютюну
Матиму проблеми з батьками
Жовті зуби
Трата більше грошей
Як бачите, позитивних зрушень, що приносили б радість і задоволення, значно менше, ніж негативних.
А зараз звернемося до сторінок історії. У жовтні 2007 р. людство відзначить сумну дату – 115-річчя свого прилучення до куріння. Поширення тютюну в Європі відбулося після відкриття Колумбом Америки (1492 р.) Спочатку насіння тютюну потрапило до Іспанії як декоративна рослина, потім до Португалії, далі в деяких південних країнах.
У 1560р фр. Посол Жан Ніко підніс у подарунок своїй королеві Катерині Медичі листки тютюну. На його думку листки мали лікувальні властивості (рятувати від головного болю). Від прізвища Ніко і з’явилася назва основного діючого компоненту тютюну – нікотин. У Росії куріння поширилось лише в ХУІІ ст.
Чи є яка-небудь користь від тютюну?
Тютюн - трав'яниста рослина сімейства пасльонових. У світі нараховується понад 60 його видів. Тютюн має красиві квіти, і деякі його види використовують у декоративному садівництві. З тютюну добувають хімічний продукт - нікотин-сульфат, який використовують у сільському господарстві для захисту рослин від шкідників. Іноді господині пересипають тютюном вовняні речі, захищаючи їх від молі.
Ви отримали завдання підготувати невеликі повідомлення про шкоду куріння. Тож послухаємо уважно ваші розповіді.
Діти читають свої повідомлення.
1 учень. Нікотин - одна з найнебезпечніших отрут рослинного походження. Людина загине миттєво, якщо дозу нікотину з однієї курильної трубки ввести в організм шляхом ін'єкції. У момент затягування температура на кінчику сигарети досягає 600-900 °С. Під час куріння відбувається суха перегонка тютюну, внаслідок чого утворюються токсичні речовини. Понад 200 з них небезпечні для організму.
2 учень. Особливо небезпечний радіоактивний ізотоп полоній-210, виділений з тютюнових листків. Учені довели, що значна його частина залишається і нагромаджується в організмі. Людина, що викурює в день 20 сигарет, отримує таку саму дозу радіації, яку б вона отримала, зробивши 200 рентгенівських знімків на рік.
3 учень. Підліток 10-15 років, який щоденно вдихає дим батька-курця, «випалює» 80 цигарок за рік, маленька дитина – цигарку на 3 дні. Рідні і близькі курця не зі своєї вини стають «пасивними курцями».
4 учень. Курець у тому чи іншому ступені хвора людина, тому що тютюновий дим грубо втручається в усі види обмінних процесів. Під час куріння в організмі відбувається розпад вітамінів. Тютюновий дим нейтралізує вітамін С. Імунна система у курців різко знижена.
5 учень. Тютюновий дим, який має високу температуру, потрапляючи в порожнину рота, починає свою руйнівну дію. Із рота курця йде неприємний запах, язик обкладений сірим нальотом (один з показників неправильної діяльності шлунково-кишкового тракту).
6 учень. Під впливом нікотину і частинок тютюнового диму жовтіють і псуються зуби. Температура диму в роті становить 50-60 °С, температура повітря, що надходить у рот, набагато нижча, різниця температур впливає на зуби: псується емаль, кровоточать ясна, з'являється карієс.
7 учень. Нікотин згубно впливає на органи чуттів: знижується зір, гострота слуху. Курці нерідко погано розрізняють смак гіркого, солодкого, солоного.
8 учень. Смоли тютюнового диму нагромаджуються на пальцях і нігтях, надають їм жовто-коричневого забарвлення.
9 учень. Через органи дихання в організм надходять шкідливі компоненти тютюнового диму.
Вчитель. Пригадаймо як проходить акт дихання
10 учень.
Дихання – поважна справа.
Хоча хтось скаже: „Це забава”.
Та знай - без нього нам не жити.
Повітря в рот і ніс заходить,
А далі швидко переходить
У розгалужене канальце,
Що на старого дуба вельми схоже,
Який кумедно вниз чомусь росте.
Трахея ніби стовбур цього дуба,
І хоч основа його груба,
Та плавно переходить у гілки,
Що бронхами з давен ще нарікли.
На бронхіальні трубочки, проте
Вони, неначе гілочки маленькі,
Несуть до листячка повненькі
Валізки чистого повітря.
Ці гілочки звуть бронхіоли,
А листячка – це альвеоли.
11 учень
Коли багато рухів маєш
Або ти швидкість набираєш,
Твої всі м’язи у напрузі,
То, щоб надалі ти у русі
Потрібнім міг перебувати,
Слід кисню більше постачати
В твій організм. То ж дихальна твоя система,
У мить до праці хутко стала,
Щоб кожна альвеолочка набрала
Повітря більше в 20 раз,
Де б кисню було й про запас.
12 учень
Якщо легені забруднились,
Бо пил чи слиз в них опинились,
То груди кашель враз стискає –
Брудне повітря „викидає”.
13 учень
Легені курця зі стажем – це чорна гнила маса. Якщо випалювати пачку цигарок на день упродовж року, легені наповнюються літром смоли.
Вчитель
А зараз ми проведемо такий дослід.
Заздалегідь підготувати пластикову пляшку з проробленою діркою в кришці, куди вставляється гумова трубка , щоб туди входила сигарета.
Дослід:
1) Показати дітям чисту пляшку, чисту вату і сигарету.
2) Вставити сигарету в гумову трубку, а вату вкласти всередину пляшки.
3) Підпалити сигарету і втягувати в пляшку повітря.
4) Спостерігати, як пляшка наповнюється димом.
5) Продовжувати „куріння”.
6) Витягти вату із пляшки, роздивитися її, понюхати.
7) Потерти цією ватою листя і стебла трави – що буде?
Вчитель.
Хочете ще аргументів проти куріння? В кожного на парті лежить таблиця «А чи не порахувати нам?». Давайте порахуємо скільки грошей із сімейного бюджету витрачається на куріння
Термін Кількість сигарет Сума грошей
День 20 3 грн.
Тиждень 140 21 грн.
Місяць 600 90 грн.
Рік 7300 1080 грн.
Вчитель. Пропоную вручити ці таблиці вашим рідним, які курять і витрачають гроші з сімейного бюджету, знижуючи, таким чином, матеріальний статок своєї родини.
Людське життя таке прекрасне, але й таке коротке. Однією з основних причин ранньої смертності на планеті є пристрасть до куріння тютюну. В Україні кожні 4-5 хвилин помирає людина від хвороб, спричинених тютюновим отруєнням. Отже, скажемо: «Курінню – НІ!»
Здоров’я – спосіб життя людини. Все, що робить людина, відбивається на стані її здоров’я. Давайте зараз спробуємо визначити ваш шлях у житті. Людина може йти двома шляхами – один веде до здоров’я, інший – від нього. Визначимо це схематично (на дошці малюється схема, діти дають свої відповіді).
ШЛЯХ
Від здоров’я До здоров’я
Порушення режиму дня Спорт, зарядка
Шкідливі звички Раціональне харчування
Гіподинамія тощо Відсутність шкідливих звичок
Висновок: ми з вами визначили шлях, але яким з них ви підете, кожний обере сам.
Підсумок: чи сподобалась виховна година, що нового дізналися, які надії на майбутнє?
V. Комплекс дихальної гімнастики.
«Кипляча каша». Виконують стоячи або сидячи на п'ятках.
Покласти руки на верхню частину живота (хлопчики - ліву на праву, дівчатка — праву на ліву). Зробити вдих-видих, при цьому випинаючи верхню частину живота. Руки нібито допомагають втягувати і випинати живіт при глибокому диханні. На видиху гучно вимовляти «Пф... пф...».
«Гармошка». Виконують стоячи або сидячи на п'ятках.
Покласти долоні по обидва боки грудної клітки (великі пальці назад, долоні вперед). Повільно вдихати й видихати, на видиху видаючи звук «Фь... фь...». Вдих дорівнює видиху. На видиху руки злегка стискують грудну клітку, на вдиху чинять невеликий опір.
«Каченята». Виконують стоячи.
Кисті рук покласти на плечі. Піднімати лікті в сторони (як крильця у каченят) - вдих. Повільно опускати лікті вниз, видихнути повітря, вимовляючи «Кря... кря...».
«Дерево росте». Виконують стоячи.
Повільно на вдиху підняти руки догори, у верхній точці з'єднати долоні. Трохи затриматися і на видиху вимовляємо звук «Ухх...», опустити руки вниз. Вдих дорівнює видиху.
«Вранішня квітка». Стоячи, руки поставити перед грудьми, долоні
вниз, лікті в сторони. Повільно на вдиху підняти руки вгору в сторони, ніби
розкрити квітку. Усміхнутися й видихнути зі звуком «X... х». Вдих через
ніс - видих через рот. Можна виконувати вправу з поворотом праворуч і
ліворуч.
Повне дихання. Виконують стоячи або сидячи на п'ятках. Вдихну
ти, рахуючи до семи, послідовно випинаючи живіт, розсуваючи ребра і трохи підіймаючи ключиці, трохи затриматися на рахунок один. Видихнути на
рахунок сім через ніс у тій самій послідовності: спершу втягуючи живіт,
потім стискуючи ребра й опускаючи ключиці. Домагатися ритмічного хвилеподібного руху.