Департамент освіти і науки України
КЗВО «Дніпровська академія неперервної освіти»
Кафедра виховання, культури здоров’я, професійної та позашкільної освіти
КУРСОВА РОБОТА
Дистанційна позашкільна освіта (з власного досвіду)
Слухача курсів за заочною
формою навчання
Шишова Волошиної Оксани Ігорівни
Керівника гуртка
КПНЗ «Станції юних натуралістів Тернівського району» КМР
м. Кривого Рогу
До захисту: 02.10.2020
Консультант
Шабаєва Людмила Миколаївна,
старший викладач кафедри
виховання та культури здоров’я
м. Дніпро - 2021
ТЕМА. Дистанційна позашкільна освіта (з власного досвіду)
ВСТУП…………………………………………………………………….…3
РОЗДІЛ 1. Дистанційна робота як складова навчання під час карантину
РОЗДІЛ 2. Форми проведення занять в умовах дистанційного навчання
2.1. Віртуальні екскурсії……………………………………………………11
2.2. Комікси……………………………………………………...………….13
2.3. Відеоскрайбінг………………………………………………………....14
ВИСНОВКИ………………………………………………………….……16
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ……………………….….17
ДОДАТКИ………………………………………………………...………..18
ВСТУП
У березні 2020 року через пандемію коронавірусу всі ми перейшли у дистанційний формат навчання. Не працювали ні школи, ні садочки, ні позашкільні навчальні заклади. І усі педагоги стикнулися з однією і тією ж проблемою: що таке дистанційна робота і як працювати?
Заняття в Zoom, Class-room, онлайн-тестування, надсилання фото виконаних завдань у Viber та Facebook, телефонні консультації – усе це навалилось як на педагогів, так і на учнів та їх батьків.
Та що ж таке дистанційне навчання? Перш за все, це форма організації освітнього процесу, учасники якого віддалені одне від одного і взаємодіють за допомогою сучасних цифрових технологій.
Білл Гейтс, засновник корпорації Microsoft, говорив про те, що технології – це всього лише інструмент. Карантин 2020 року підтвердив думку про те, що технології не замінять педагогів. Однак кожна проблема – це не тільки проблема, а й нові можливості: для вихованців гуртків (учнів) – це навчитися вчитися самостійно, а для педагогів – використовувати нові технології.
Саме в цьому і полягає актуальність даної роботи.
Метою роботи є пошук та впровадження практичних прийомів подачі інформації під час дистанційного навчання.
Предмет: дистанційне навчання у позашкільній роботі.
Об’єкт: дистанційне навчання.
Завдання курсової роботи має такі етапи:
РОЗДІЛ 1. Дистанційна робота як складова навчання під час карантину
Дистанційне навчання – це форма організації освітнього процесу, учасники якого віддалені одне від одного і взаємодіють за допомогою сучасних цифрових технологій.
З огляду на законодавство, дистанційне навчання може реалізовуватись у двох варіантах:
Саме за поєднанням цих двох варіантів закріпилось поняття «змішане навчання».
У світі онлайн-освіти навчання може відбуватися синхронно або асинхронно.
Синхронний формат означає співпрацю в режимі реального часу. Його перевага в тому, що можна залучати учасників миттєво та у визначений час. Це може бути «прямий ефір», коли здобувачі освіти контактують через засоби зв’язку безпосередньо з педагогами (відео- чи аудіо зв’язок, спілкування в чаті).
Вебінар. Аудіовізуальна трансляція презентацій, семінарів, лекцій, під час якої зв’язок між учасниками підтримується через інтернет за допомогою спеціального застосунку. Передбачає виступ спікерів і зворотний зв’язок від аудиторії в чаті.
Відеоконференція. Обговорення й ухвалення рішень, дискусій, захист проектів – усе відбувається в режимі реального часу. Педагоги й вихованці (учні) бачать одне одного, перші також можуть супроводжувати лекцію наочним матеріалом.
Віртуальний клас. Заняття у віртуальному освітньому середовищі, де моделюють активності очного формату і використовують аналітичні інструменти електронного навчання.
Онлайн-тренінг. Онлайн-заняття, під час якого учасники при супроводі тренера вирішують практичні завдання, спрямовані на розвиток професійних і універсальних навичок.
Асинхронний режим може охоплювати різноманітні засоби інформації, аудіо- та відеоуроки (але не обмежуватися ними). За допомогою асинхронного режиму навчання здобувачі освіти працюють у власному темпі та у зручний для себе час.
Педагоги мають зазначити терміни виконання завдань, надіслані для зворотного зв’язку, надати орієнтовний розклад занять для слухачів курсу, щоб вони мали уявлення про те, що їм слід робити й коли.
Асинхронний режим застосовують до різних форм цифрового навчання та навчання онлайн. Наприклад, викладач може записувати власні коротенькі відеоуроки, пояснення або навчальні завдання, які учні виконують самостійно.
Асинхронне дистанційне навчання так само потрібне, як і синхронне, оскільки є здобувачі освіти, яким потрібно більше часу на опрацювання тієї чи іншої теми. Також є учні з різними освітніми потребами, тож таким чином забезпечується диференціація.
Це можуть бути масові відкриті онлайн-курси з інтерактивними вправами та відкритим доступом через інтернет (МООС), онлайн-література (електронні підручники, віртуальні робочі зошити, конспекти), блог (вебсайт, основне наповнення якого – записи, зображення чи мультимедіа, котрі регулярно додають), форум (форма спілкування педагогів і здобувачів освіти при дистанційному навчанні. Зазвичай на форумах є можливість прикріпити файли різного виду та розміру), чат (спілкування користувачів мережі в режимі очного часу, засіб оперативної комунікації), електронна пошта.
Якщо ж говорити про порівняння синхронного та асинхронного навчання, то можна зобразити це у вигляді наступної таблиці:
|
Синхронний формат |
Асинхронний формат |
Можливості |
|
|
Обмеження |
|
|
В кожній формі роботи є свої переваги та недоліки. Дистанційне навчання не є виключенням. Отож, що стосується переваг дистанційного навчання:
Та на жаль, у дистанційному навчанню є і недоліки.
Звісно, ці недоліки неможливо повність мінізувати.
Одним із простих, безкоштовних, гейміфікованих і зручних способів залучення дітей до навчання, інструменту для оцінки роботи класу в режимі реального часу можна відмітити сервіс Class Dojo.
Цим сервісом користується понад 4 млн вчителів всього світу. Class Dojo розрахований як для шкільного навчання, так і для гурткової роботи. Він має яскравий, україномовний інтерфейс, симпатичні аватари, цікаві для дітей, можливість працювати як зі стаціонарного комп’ютера, так і з планшета чи смартфона. Він дає змогу не просто оцінити діяльність дітей, а й побачити рейтинг кожного учасника в цікавій ігровій формі. Розробники подбали також і про додаток для смартфонів. Його можна безкоштовно скачати у плеймаркеті. У налаштуваннях інтерфейсу можна обрати любу зручну для кожного мову. Class Dojo – це не тільки неймовірний журнал, а й своєрідна захищена соціальна мережа. У стрічці новин керівник може публікувати фото та відеоматеріали, миттєві відеозаписи, різноманітні текстові файли та нагадування про події. Вихованці гуртка бачать публікації у хронологічному порядку, а також можуть коментувати та ставити вподобайки. Окрім того, це чудовий інструмент для збору даних. Він автоматично генерує статистику для кожного учня і всього класу. Також тут можна і відстежувати і відсутність. Усі дані, які збирає сервіс, візуалізуються у вигляді симпатичного графіка або зберігаються у вигляді таблиці.
Class Room – ще одна програма, схожа на попередню. Вона також має додаток, який можна вільно завантажити у плеймаркеті, а можна і заходити на сторінку через браузер. Виконане завдання дитина помічає як «виконано», а все, що завантажує вчитель – можуть вільно переглядати і батьки. На платформу можна завантажити силки на відео у ютубі, тести з сайтів «Всеосвіта», або «На урок». Програма проста у використанні, не потребує додаткової реєстрації: достатньо усього аккаунту в Google.
Соціальні мережі вже настільки вжились у наше життя, що не проходить і години, щоб рука немов сама потягнулась до перегляду «новин». Наш заклад позашкільної освіти, як і усі інші, має не тільки офіційний сайт, а й власну групу у соціальній мережі Facebook. Саме тут і публікуються усі новини закладу, перемоги на конкурсах, привітання з днем народження і, власне, посилання на заняття під час дистанційного навчання. Вихованцям гуртків достатньо просто приєднатись до групи та у зазначений час переглянути відеоурок, який виклав керівник, та за необхідністю, виконати завдання. Для достовірності, кожен керівник дублював посилання на відеоурок у групі Viber.
РОЗДІЛ 2. Форми проведення занять в умовах дистанційного навчання
2.1. Віртуальні екскурсії
Віртуальна екскурсія – це ефективна техніка, за допомогою якої можна легко вивчати своє місто, країну та цілий всесвіт. Дана техніка допомагає подорожувати дітям з обмеженими можливостями, а також під час дистанційного та змішаного навчання як у школі, так і у позашкільному навчанні. На своїх заняттях, під час дистанційного навчання, я дуже часто використовую дану методику. А ще, віртуальні екскурсії зручно використовувати у той час, коли погода за вікном не дуже викликає бажання кудись йти. Їх можна застосовувати, як окремі заняття, так і окремі елементи уроку.
Структура уроку «Віртуальна екскурсія»:
Ритуал початку заняття – це структурний елемент на початку уроку, який сигналізує про те, що починається віртуальна екскурсія, і психологічно налаштовує дітей на урок.
Ритуал завжди проводять у цікавій формі. Займає це максимум 5 хвилин. Наприклад, для подорожі Україною нам знадобиться валіза чи рюкзак (Додаток А) . Щоразу вчитель бере рюкзак, відкриває його і витягує звідти нові предмети, які знадобляться для подорожі.
На перших заняттях важливо створити паспорт подорожей усім учням. Там, після кожної подорожі треба ставити штамп про відвідування міста чи селища України. Для цього паспорту достатньо звичайного блокноту, олівців чи фломастерів. Можна вклеїти фотографію учня, або намалювати. А ще треба написати ім’я та прізвище і поставити підпис.
В основній частині розповідається про те, куди сьогодні учні подорожуватимуть, у яке місто чи село. Найперше, що потрібно, це розказати про саме місто чи село, далі будується маршрут через гугл-карту, показуючи усі можливі варіанти, як дістатися до цього місця, на якому транспорті і скільки коштує квиток. А ще, дітям можна намалювати герб, карту міста чи села, а також визначити річки, моря та озера. Звичайно, можна розказати про цікаві традиції в цьому місці. Гарною ідеєю буде скласти карту слів-асоціацій цього селища.
Підбивання підсумків заняття можна провести в різних форматах. Наприклад, у форматі запитань-відповідей, чи в тестовій формі.
Наприкінці уроку обов’язково ритуал завершення заняття. Ритуал завершення заняття – важливий елемент безпеки та розуміння того, що відбувається навколо. Діти збирають валізу чи рюкзак, їм ставлять штампи в паспортах.
Ритуали початку і завершення заняття мають бути сталими, поки діти їх не засвоять, потім поступово можна їх ускладнювати. Діти без особливих освітніх потреб можуть проводити ці ритуали самостійно.
Підсумовуючи заняття, цікаво буде і підготувати фотографії або презентації з колективними фото людей на фоні визначних місць, а от замість обличь тих людей, вклеїти світлини учнів.
Ритуал початку і закінчення екскурсії корисно буде доповнити звуком автомобіля чи літака. Це своєрідне сповіщення про початок і закінчення екскурсії.
Завдання для учнів під час віртуальної екскурсії:
Віртуальні екскурсії мають бути інтерактивно практичними, та спрямованими на формування життєвих навичок для дітей з особливими потребами.
2.1. Комікси
В наш час різні види контенту все частіше набувають візуальної форми. Діти і підлітки надають перевагу картинкам, фото та відео набагато частіше, ніж текстовим видам інформації. На допомогу приходять «Комікси». Цей метод добре працює не тільки у «нормальний» час, а і під час дистанційки.
Комікси – ідеальний варіант для тих, хто хоче легко та швидко засвоїти новий матеріал. Зображення полегшують розуміння сюжету, навіть якщо не зрозуміло значення всіх слів. Сила коміксу в тому, що з його допомогою можна розказати будь-яку історію. Наприклад, про пошук ідеальних умов для комфортного росту вибагливої квітки на гуртку «Юні квітникарі». Діти можуть просто читати готові комікси, але варто спробувати більш творче завдання. Наприклад, запропонувати серію картинок з порожніми «бульбашками», а діти самостійно впишуть туди потрібні фрази чи слова.
Комікси чудово ілюструють хронологічні події. Це, власне, їх основна ідея: послідовно розгортати історію. В кожній програмі гуртка є тема історії. Наприклад, у програмі «Юні фото натуралісти» - це тема «Історія розвитку натуралістичної фотографії», а у програмі «Юні квітникарі» - «Розвиток культури квітів у різні історичні епохи розвитку суспільства». А ще, можна запропонувати дітям створити комікс за мотивами біографії історичних особистостей, адже деякі з них цікавіші за детективи.
Картинки, звісно, можна малювати олівцями чи фломастерами на аркуші паперу, або, навіть, ручкою в зошиті, та це потребує хоча б якихось навичок.
Під час дистанційної роботи, зручним інструментом зарекомендував себе віртуальний спосіб малювання коміксів. Існує безліч програм для цього. Особисто мені сподобалась онлайн-програма, яка навіть не потребує додаткового закачування та установки. Це storyboardthat.com. Сайт навіть не потребує реєстрації, достатньо мати обліковий запис Google чи акаунт у соціальних мережах. Цей онлайн-сервіс має частину безкоштовних функцій, частину платних. Та безкоштовних в цілому достатньо для початківця. У програмі можна легко обрати фон, який потрібен, персонажа, якому можна змінити позу, колір навколишнього середовища та ін.
2.3. Відеоскрайбінг
Цей метод доцільно використовувати під час пояснення нового матеріалу, а також, коли занадто багато теорії. Діти швидко стомлюються від однієї і тієї ж картинки перед очима, та й як доведено, погляд притягує те відео, де кожні 5 секунд змінюється загальний план. Під час дистанційної освіти зручно користуватись прийомами відеоскрайбінгу.
З власного досвіду можу сказати, що в разі великої кількості матеріалу, доцільно користуватись програмою VideoScribe. Тут «аркуш» не має меж. Можна рухатись безкінечно у одному напрямку, а потім повернутись на початок і продовжити рух в іншому напрямку, паралельно пояснюючи матеріал (відео ж на екрані візуалізує почуте). Усі фото, або зображення можуть малюватись рукою (Додаток Б), можуть з’являтись самі по собі, можуть рукою «витягуватись» на потрібне місце. Після збереження, відео фіналізується у формат mp4, та може бути розміщено, як на сторінці соціальних мереж, так і на ютубі. Одним мінусом даної програми є те, що «намальовані» фігурки залишаються без рухових змін.
Ще один варіант подання інформації – браузерна програма Powtoon (Додаток А). На відміну від попередньої програми, тут є фіксовані межі «аркушу». Та усі поміщені персонажі можуть вільно рухатись, або виконувати задану дію. Ця програма віддалено нагадує вищеописані комікси. Тут також можна обирати фон, персонажів та їх пози і дії, «бульбашки», що передають мову. Є платний та безкоштовний перелік дозволеного, однак для роботи цілком достатньо і безкоштовних ресурсів. Фінальне відео одразу заливається до каналу ютуб, звідки вільно поміщується куди завгодно, або вільно зкачується на комп’ютер.
ВИСНОВКИ
Отже, який би вид навчання, очний чи дстанційний, не спіткав би наших учнів та нас, педагогів, з усього можна знайти вихід. На сьогоднішній день, педагог і так знаходиться в тому становищі, що учня треба зацікавити, адже якщо дитині нудно, то спокійно сидіти і слухати він не буде ні в школі за партою, ні в дома за комп’ютером.
Сучасні технології, програми та методи це передбачають і все «нереальне» цілком може стати «реальним» та доступним кожному.
Хоч Білл Гейтс, засновник корпорації Microsoft, і говорив про те, що технології – це всього лише інструмент. І карантин 2020 року підтвердив думку про те, що технології не замінять педагогів. Однак кожна проблема – це не тільки проблема, а й нові можливості: для дітей – вихованців гуртків (учнів) – це навчитися вчитися самостійно, а для педагогів – використовувати нові технології.
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
ДОДАТКИ
Додаток А. Скріншот з відео «Віртуальна екскурсія до парку Харіна» (відео знаходиться за посиланням https://youtu.be/sd_GKT2HmYQ ).
Додаток Б. Скріншот презентації у формі скрайбінгу програми VideoScribe (відео знаходиться за посиланням: https://youtu.be/_pE-jIREV7g ).