Узагальнити й систематизувати знання, вміння і навички учнів з теми «Квадратична функція»; розширити світогляд учнів щодо використання властивостей квадратичної функції в практичній діяльності людей
9 клас
Алгебра
Тема:
«Квадратична функція та її властивості»
Олізар Ольга Михайлівна
вчитель математики
вища категорія
вчитель -методист
Літківська загальноосвітня школа І – ІІІ ст. ім. М.П. Стельмаха
9 клас. Урок узагальнення та систематизації.
(на базі класу інформаційно-комунікаційних технологій)
Використання програмних засобів на уроках математики та національно-патріотичне виховання учнів у процесі вивчення математики
Тема. Квадратична функція та її властивості.
Віртуальна подорож до 7 чудес України
Мета: узагальнити й систематизувати знання, вміння і навички учнів з теми «Квадратична функція»; розширити світогляд учнів щодо використання властивостей квадратичної функції в практичній діяльності людей.
Учитель.«Сім чуде́с Украї́ни» — сім історико-культурних пам'яток України. Список складено за версією оргкомітету всеукраїнської акції Сім Чудес України 21 серпня 2007.
Актуалізація опорних знань. До вершини майстерності
І сходинка «Буква З»
Учень. Історична довідка. Функція – одне з найважливіших понять сучасної математики . Воно виникло в ХVII ст. . Поняття змінної величини і функції вперше ввів Р. Декарт . Термін функція походить від латинського слова funktio , що означає діяльність , виконання . Його ввів німецький математик Г. Лейбніц у 1694 році .
Учень. Острів Хортиця (Запоріжжя) Хо́ртиця – найбільший острів на Дніпрі, розташований у районі міста Запоріжжя нижче Дніпрогесу, унікальний природний й історичний комплекс. Хортиця є одним з Семи Чудес України.
ІІ сходинка «Буква Н»
Учитель.
Усне опитування/ Відповіді учнів
1) Яка функція називається квадратичною?
2) Що є графіком квадратичної функції?
3) Як впливає коефіцієнт а на напрям віток параболи?
4) Що таке нулі функції?
5) Охарактеризуйте графік функції y = x^2.
6) Як із графіка функції y = x^2 одержати графіки наступних функцій:
Учень. Софія Київська (Київ) Собор святої Софії - Премудрості Божої, Софія Київська або Софійський Собор — християнський собор в центрі Києва, пам'ятка української архітектури і монументального живопису 11 — 18 століть, одна з небагатьох уцілілих споруд часів Київської Русі. Знаходиться на території Софійського монастиря i є складовою Національнoгo заповідника «Софія Київська».
ІІІ сходинка «Буква А»
Учитель.
Знайдіть відповідність.
а) у = х^2 – 5 б) у = 0,3 х^2 в)у = – (х – 3)^2 г) у = – (х+ 2)^2 +5
Відповіді. Учні працюють у зошитах і один виходить до дошки і запиисує відповіді.
|
А – синій Б – червоний В – оранжевий Г - зелений |
Учень. Софіївка (Умань) Націона́льний дендрологі́чний парк «Софі́ївка» — парк, науково-дослідний інститут Національної академії наук України.
На сьогодні — це місце відпочинку. Щорічно його відвідують близько 500 тисяч людей.
Площа — 179,2 га.
ІV сходинка «Буква Н»
Учитель. Побудувати графік функції
у = (х+2)^2+1
Учень біля дошки будує графік функції і виконує відповідні записи.
Записати: 1. Область значень функції Е(у) є [1; ∞) 2. у > 0 х є R 3. Функція спадає при х є (-∞; - 2) Функція зростає при х є (-2; ∞) 4. Найменше значення функції y =1
|
|
Учень. Хотинська фортеця (Хотин) Хотинська фортеця — фортеця
13 — 18 століття у місті Хотин, що у Чернівецькій області, Україна. Сьогодні на території фортеці розташований Державний історико-архітектурний заповідник
«Хотинська фортеця».
Одне з семи чудес України.
V сходинка «Буква Н»
Учитель.
У програмі GRAND2 :
Побудувати графіки функцій у = х^2-4х-5 (І група) Записати: 1. Область значень функції Е(у) yє 2. у > 0 х є у < 0 х є 3. Функція спадає при х є Функція зростає при х є 4. Найменше значення функції y = |
|
Побудувати графіки функцій у = -х^2-2х+3 (ІІ група) Записати: 1. Область значень функції Е(у) y є 2. у > 0 х є у < 0 х є 3. Функція спадає при х є Функція зростає при х є 4. Найменше значення функції y =
|
|
Знайти значення функції у точці х=-3 у = х^2-5х+6 (ІІІ група)
|
|
Поки учні одні працюють у програмі гранд, учні зачитують:
Цікаві властивості параболи
1. Будь – яка парабола рівновіддалена від деякої точки, що називається фокусом параболи і деякої прямої, що називається її директрисою.
2. Якщо обертати параболу навколо осі то одержиться дуже цікава поверхня, яка називається параболоїдом обертання.
3. Поверхня рідини, в посудині яка обиртається має форму параболоїда обертання. Ви можете мати цю поверхню, якщо сильно помішувати ложкою в неповному стакані чай, а потім вийняти ложку.
4. Якщо в пустоті кинути камінь під деяким кутом по горизонту то він буде летіти по параболі.
Після виконнання І групи, учні міняються місцями і проводять дослідження побудованої функії, інша група виконує наступне завдання.
Наступний учень зачитує наступні Цікаві властивості параболи
1. Якщо перетнути поверхню конуса площиною паралельна якій – не будь одній його твірній, то в перетині одержимо параболу.
2. В парках культури часом влаштовують атракціони «Параболоїд чудес». Кожному хто стоїть всередині обертаючого параболоїда здається, що він стоїть на підлозі, а решта людей якимось чудом тримаються на стінах.
3. В зеркальних телескопах також застосовуються параболічні зеркала, світло далекої зірки, яке йде паралельним пучком впавши на зеркало телескопа, збирається у фокус.
4. У прожектора зеркало дуже часто робиться в формі параболоїда. Якщо джерело світла помістити в фокусі параболоїда, то промені відбившись від параболічного дзеркала утворює паралельний пучок.
Під час роботи учнів ІІІ групи, учні І та ІІ груп записують на дошці виконані завдання по дослідженню функції.
Учень. Херсонес Таврійський (Севастополь) Херсоне́с Таврі́йський - означає «півострів», за середньовіччя - Херсон, у слов'янських джерелах - Корсунь — старогрецьке місто-держава в південно-західній частині Криму (у межах Севастополя)
VІ сходинка «Буква Я»
Учитель. Два учні працює біля дошки.
Скласти рівняння траєкторії стрибка дельфіна, якщо він стрибнув на висоту 2 метра і довжина його стрибка 4 метра.
|
Струмінь води фонтана підіймається на висоту 10 метрів і падає на відстані 6 метрів.Скласти рівняння траєкторії струменя води.
|
у=ах^2+в в= 2; А(-2;0) В(2;0) ах^2+2 = у (-2) ^2*а + 2 = 0 4а = - 2 а = - 0,5 у=-0,5х^2+2 |
у=ах^2+в в= 10; А(-3;0) В(3;0) ах^2+10 = у (-3) ^2*а + 10 = 0 9а = - 10 а = - 10/9 у=- 10/9 х^2+10 |
Учень. Києво-Печерська Лавра (Київ) Свя́то-Успе́нська Ки́єво-Пече́рська ла́вра — одна з найбільших православних святинь України, визначна пам'ятка історії та архітектури.
На території Верхньої Лаври діє «Національний Києво-Печерський історико-культурний заповідник», якому було надано статус національного у 1996 році. Монастирське життя зосереджене на території Нижньої лаври. Обидві частини Лаври відкриті для відвідувачів. Києво-Печерську лавру занесено до Семи Чудес України у 2007 році за результатами голосування експертів та користувачів Інтернету.
VІІ сходинка «ВЕРШИНА»
Учень.
Учитель.
Подорож до семи чудес України підійшда до закінчення. Ми з вами познайомилися з найкращими памятками України.
Учень.
Учитель. Домашнє завдання
Арка мосту має форум параболи. Складіть рівняння цієї параболи, якщо висота арки дорівняю 4 метри, а ширина 20 метрів
|
Скласти рівняння траєкторії польоту м’яча, якщо його підкинули на висоту 5 метрів і впав він на відстані 8 метрів.
|
Анкета для учня.
Оцінювання учнів. Підсумок уроку