Квест до Дня української писемності та мови "Слово - промінь мудрості"

Про матеріал
Шалений квест для справжніх знавців української мови та її історії. Взяти участь може команда будь-якого класу. Ви пригадаєте не лише відомості з української мови, фразеологізми, народні прислів'я та приказки, а й змусите свій мозок працювати швидше і креативніше. Я підготувала для вас не лише завдання, а й приклади маршрутних листів і підказок! Бажаю успіхів!
Перегляд файлу

Квест до Дня української писемності та мови

Мета: формування розуміння того, що українська мова – наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава; розширювати знання про красу і багатство української мови; пробудити почуття національної гідності; виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, почуття поваги до всього свого, українського, бажання розмовляти рідною мовою.

Будова гри: маршрут для команд з 10 учнів.

Місце проведення: приміщення школи  

 

Слово ведучого: Шановні учні! Щиро вітаємо вас з Днем української писемності та мови. Маємо безцінний дар: одну з наймилозвучніших і найкрасивіших мов світу. Це свято духовності українського народу запроваджено Указом Президента України у 1992 році на знак затвердження великого національного надбання, коштовного скарбу, який поєднує досвід, мрії і надії мільйонів людей, подвижників українського слова.

І сьогодні ми пропонуємо вам позмагатися на кращих знавців української мови та її історії! А на переможців чекають призи.

Отже, правила гри!

Кожна команда (клас) зараз отримує підказку, де знаходиться ваша перша станція (роздати підказки і маршрутні листи). Результати кожного пройденого конкурсу координатори (вчителі) записують до вашого маршрутного листа, а потім ви отримуєте підказку із наступною станцією! Ті в кого назбирається більше балів отримають перемогу!

Тож бажаємо успіхів! Час пішов!

 

Станція №1. «Ерудит»  

Координатор задає запитання. Відповіді задаються протягом 1 хвилини.

Оцінювання: одна правильна відповідь – 1 бал.  Разом: 20 балів.

 

1. Державна  мова  України  (українська)

2. Частина  мови, яка  називає  ознаку (прикметник)

3. Слова з  протилежним  значенням (антоніми)

4. Головні  члени  речення  (підмет,  присудок)

5. Префікс  у  слові  прекрасний  (пре-)

6. Список  літер  встановленого  порядку ( алфавіт)

7. Найменша  одиниця  мови (звук)

8. Слова  спільного  кореня (спільнокореневі)

9. Знак  у  кінці  розповідного  речення (крапка)

10. Словник  про  значення  слів  (тлумачний)

11. Остання  частина  слова  (закінчення)

12. Розмова  двох  осіб  (діалог)

13. Частина  мови про  кількість  (числівник)

14. Опис  природи  (пейзаж)

15. Що  стоїть  перед  коренем  (префікс)

16. Слова,  близькі  за  значенням  (синоніми)

17. Остання  літера  алфавіту  (я)

18. Скільки в українській мові є відмінків? ( 7)

19. Скільки букв в українському алфавіті? (33)

20. На якому місці з мелодійності стоїть українська мова? (2, 3 – обидва правильні варіанти).

 

Станція №2 «Грамотії»

 Координатор дає конверт із завданням. Оцінювання: 14 балів. 

Завдання. Розставити  прізвища в алфавітному порядку.

Гавриков, Чубинський, Заньковецька, Гжицький, Січинський, Кухаренко, Кальченко, Кметь, Івченко, Зюков, Абашев, Ухов, Опанасюк, Мстиславець.

 

Ключ. У кожному слові підкресліть другу від початку букву. І з цих букв прочитаєте речення. 

 

Відповідь: Бажаю Вам успіху!

 

Станція №3 «Перекладач».

Координатор дає конверт із завданням. Оцінювання: одна правильна відповідь – 1 бал. 

Разом: 11 балів.

Завдання. Потрібно перекласти подані слова українською мовою і заповнити горизонтальні клітинки.

 1. Скамья 2. Баня 3. Ссора 4. Звено 5. Мешок 6. Цепь 7. Лакомство 8. Водяная лилия 9. Ласковый 10. Занавес в театре 11. Веснушки

Л

А

В

А

Л

А

З

Н

Я

Л

А

Й

К

А

Л

А

Н

К

А

Л

А

Н

Т

У

Х

Л

А

Н

Ц

Ю

Г

Л

А

С

О

Щ

І

Л

А

Т

А

Т

Т

Я

Л

А

Г

І

Д

Н

И

Й

Л

А

Ш

Т

У

Н

К

И

Л

А

С

Т

О

В

И

Н

Н

Я

 

Станція №4 «Народ скаже, як зав’яже»  

Координатор задає завдання. Оцінювання:  одна правильна відповідь – 1 бал.  

Разом: 10 балів

Завдання. Пояснити фразеологізми.

1. Води в рот набрати – мовчати

2. Витрішки продавати – ледарювати

3. Заливатися червоним маком – червоніти

4. Накивати п’ятами – втекти

5.  Повісити носа – засумувати

6. Як кіт наплакав – мало

7. Водити за ніс – обманювати

8. Ведмідь на вухо наступив – немає слуху

9. Давати задній хід – відступати

10. Задирати ніс – зазнаватися

 

 

Станція №5 «Шифрувальна» 

Координатор дає конверт із завданням.

Оцінювання: 25 балів

СЕКРЕТНА АБЕТКА

О

А

Б

В

#

Г

Ґ

V

Д

Е

:

Є

/

Ж

\

З

+

И

־

І

=

Ї

*

Й

(

К

)

Л

<

М

>

Н

;

О

±

П

Р

С

÷

Т

×

У

Ф

Х

Ц

Ч

Ш

Щ

Ь

Ю

Я

 

Шабля ранить тіло, а слово – душу

  О ∆ ) ↑          О > + ÷ ⌂          ÷  ־) ;      ,      О        ≥ ) ; □ ;      -      V × ∞ ×

 

 

Станція №6 «Мова?»

Координатор дає конверт із завдання та роздатковим матеріалом.

Розташуйте слова у правильному порядку, щоб вийшли прислів’я. Оцінюється в 5 балів

  1. Києві, доведе, в, до, заблудить, а, язик, Києва.
  2. А, пам’ятається, удар, слово, забувається.
  3. По, людину, пізнати, по, птицю, пір’ю, мові, а.
  4. Словечко, сердечко, гостре, коле.
  5. Слова, вітер, кидай, не, на.

Язик до Києва доведе, а в Києві заблудить

Удар забувається, а слово пам’ятається

Птицю пізнати по пір’ю, а людину по мові

Гостре словечко коле сердечко

Не кидай слова на вітер

 

Станція №7 «Видатні українці»

Координатор задає питання. Оцінюється в 10 балів. Кожна правильна відповідь – 1 бал.

1. Ця людина почала карбувати власні монети: златники й срібники, ввів Давньоруську державу в орбіту світової політики і культури. Та найбільшим досягненням його вважають прийняття християнства  та утвердження його державною релігією. (Князь Володимир)

2. Вона відкривала школи, фінансувала будівництво мечетей, стримувала агресію війська проти українських земель, вона українка і її називають першою леді Османської імперії. (Роксолана)

3. Силач, важкоатлет, працював у цирку, мав прізвисько Крот. Хто це? (Іван Сила або Іван Фірцак)

4. Найвідоміший український кріпак, художник, співець, поет та письменник. І все це одна людина. Хто це? (Тарас Шевченко)

5. Людина з історії вітчизняного футболу, у складі Київського Динамо двічі виграв Кубок володарів кубків, Суперкубок УЄФА, любив цитувати Піфагора, дійшов до півфіналу Ліги чемпіонів, розтрощивши на своєму шляху Барселону. Знаходиться в десятці кращих тренерів в історії футболу. (Валерій Лобановський)

6. Відомий український музикант у напрямі року, чи не єдиний співак, що має власну громадянську позицію і не є заангажованим. Також відомий тим, що його кандидатуру пропонували на виборах Президента України. (Святослав Вакарчук)

7. Талант від Бога, який зіграв понад 100 ролей у кіно і близько 50 на театральній сцені. У виконанні цього актора люди побачили чи не всю історію – актор перевтілювався в Івана Мазепу, Богдана Хмельницького, Івана Брюховецького і Остапа Вишню, Тараса Бульбу і Тараса Шевченка. Хто це ? (Богдан Ступка)

8. Талановитий поет, прозаїк, драматург, який ледь не отримав Нобелівську премію з української літератури. Перший хто поєднав вишиванку із буденним одягом, а також він зображений на 20 гривнях (Іван Франко)

9. Символи цілої епохи в боксі, які принесли безліч перемог і рекордів. Не провівши жодного поєдинку один проти одного, вони зуміли одночасно стати чемпіонами за версіями боксерських організацій і зібрати всі найважливіші чемпіонські пояси на двох. (Брати Кличко)

10. Посідає знакове місце в українській історії. Він дав хід ядерному роззброєнню України і став першим Президентів України (Леонід Кравчук).

 

Станція №8 «Чорна скриня»

Координатор зачитує опис предмета, що знаходиться у скриньці (на вибір).

Оцінювання: 5 балів за правильну відповідь.

У  сучасному вигляді цей предмет винайдено угорським газетним редактором Ласло Біро 1940 р. , через що і називають в його честь цю річ -  «біроме».Він, втікаючи від переслідувань нацистів, емігрував до Аргентини. Над її/його створенням працювали і хіміки, і журналісти, і власник фабрики. Головним завданням було створити цю річ так, щоб вона не бруднила руки і одяг. Коли цей предмет вперше вийшов у продаж, то в Нью-Йорку вишикувалася така черга, що американській владі довелося виставити кордон із сотні страж правопорядку. За день з полиць забрали до 10 000 цього предмету, за ціною 12 доларів за штуку: до слова, таку суму отримував звичайний працівник за 8-годинний робочий день. Також завдяки своєму суто практичного дизайну цей предмет став експонатом в Музеї сучасного мистецтва в місті Нью-Йорку. Колір цього предмету може бути різний, але найпопулярнішим залишається чорний, а на 2 місці – синій. Співробітники компанії BIC стверджують, що матеріалів в цьому предметі достатньо, щоб накреслити безперервну лінію, довжина якої дорівнює 2 км.

(2 хвилини на обговорення)

Підказка: Попередники цього предмету: стародавній стилус, потім пташине перо з чорнилами.

Відгадайте цей предмет.

РУЧКА

2. Цей предмет використовували у багатьох митях життя людини – чи то під час народження, чи то під час одруження, чи то під час зустрічі гостей, під час похорон або від’їжджаючи у далеку путь. Не випадково Леся Українка, вперше відвідавши в Каневі могилу Великого Кобзаря – Тараса Шевченка, поклала йому на могилу власноруч цей предмет. Є такі види цього предмету: божник, кілковий, плечевий, подарковий, утирач, стирок. Є навіть музеї цієї речі.

(2 хвилини на обговорення)

Підказка: Цей предмет вироблений із тканини, має на кінцях, а часто і на всьому полі різноманітні вишиті або виткані композиції, які відображають світогляд та звичаї предків.

РУШНИК

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

МАРШРУТНИЙ ЛИСТ

команди ______ класу

 

           Станція «Ерудит»     _________б.

     Підпис ______________

Станція «Грамотії»  __________б.

Підпис      _________________

Станція «Перекладач» _______ б.

Підпис     _________________

Станція «Народ скаже..» ______б.

Підпис    ____________________

 

  Станція «Шифрувальна» _____ б.

  Підпис    ____________________

 

Станція «Мова?» _____________б.

Підпис    _____________________

 

Станція «Видатні українці»  _______б.

Підпис   ______________________

 

Станція «Чорна скриня» ________б.

 Підпис    _________________________

 

 

 

 

Підказка: наступне завдання на вас чекає в місці, де ви дізнаєтеся про систему наук, що вивчає життя в усіх його проявах і на всіх рівнях: про живу природу, про істот, що заселяють землю чи вже вимерли, їхні функції, розвиток. Де є і скелет, і пташки, і насіння, і різні мінерали. (Кабінет біології)

 

Підказка: наступне завдання чекає вас в кабінеті, де висить вінок, справжня колекція рушників, а зі стіни лагідно дивиться Іван Франко та не дуже лагідно - автор цих рядків «Учітесь, читайте, і чужому научайтесь, й свого не цурайтеся».

(Кабінет української мови)

 

Підказка: наступне завдання вас чекає в кабінеті, де є частина справжньої української хати, піч, покуття, а позаду сидять наречений із молодою.

(Кабінет народознавства)

 

Підказка: наступне завдання вас чекає в місці, де зазвичай проводять різні заходи, святкові та урочисті лінійки, нагородження талановитих учнів та просто концерти.

(Актова зала)

 

Підказка: наступне завдання знаходиться в місці, у назві якого є слово, що раніше перекладалось як «розважатися». В цьому місці зазвичай виконуються комплекси вправ для розвитку організму.

(Спортивна зала)

 

Підказка: Вас чекають у приміщенні, яке може називатися вівліофіка, давні єгиптяни називали його «аптека для душі» , а в перекладі з інших мов воно означає «скриня для книжок».

(Бібліотека)

 

Підказка: наступне завдання чекає вас в місці, де в античну добу ця наука називалася як наука про душу. А зараз ця наука вивчає психічні явища (мислення, почуття, волю) та поведінку людини.

(Кабінет психолога)

 

Підказка: Наступне завдання знаходиться в кабінеті, де зберігаються нитки та голки, праска, творчі роботи, вишивки, малюнки. Він знаходиться між 29 та 31 кабінетом. Знайдіть його.

(Кабінет праці)

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Коновал Лариса Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Федченко Наталія
    Щиро вдячна за такий чудовий матеріал!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
6 червня 2022
Переглядів
3836
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку