Методична розробка позакласного навчально-виховного заходу з математики до тижня математики та декади точних наук.
Методична розробка позакласного навчально-виховного заходу з математики.
Квест «Ключі від форту Боярд»
(для учнів 7 класів)
І. Загальна характеристика заходу
Форма проведення: квест.
Обґрунтування необхідності проведення цього заходу: підвищення інтересу учнів до вивчення математики.
Мета: актуалізація і закріплення знань учнів з алгебри та геометрії; активізація пізнавальної діяльності школярів; виховання таких моральних якостей, як колективізм, повага до думки інших, згуртованість, взаємодопомога, товариськість, відповідальність за спільний результат.
Оформлення приміщення: дошку та стіни прикрасити зображеннями моряків, кораблів, представників морської флори і фауни.
Обладнання: мультимедійна презентація із сюжетним відображенням змісту квесту, 3 бланки відповідей для кожної з команд, 3 «вподобайки», ключі-нагороди за проходження етапів, сертифікати на оцінки.
Література для учителя:
ІІ. План підготовки навчально-виховного заходу
Визначення теми навчально-виховного заходу та форми його проведення обумовлено спеціальною організацією застосування ігрових методів навчання на уроках математики з метою підвищення інтересу учнів до вивчення предмету.
Для організації квесту клас необхідно поділити на 3 команди, визначити актив учнів серед семикласників (троє капітанів) та розподілити між ними обов’язки (підбір назви та девізу команди).
ІІІ. Сценарій проведення виховного заходу
Вступне слово вчителя. Доброго дня, шановні присутні! Я рада вас тут вітати! Сьогодні ви вирушите в цікаву морську подорож за скарбами, які знаходяться у форті Боярд! На вашому шляху зустрінуться безліч перешкод: зграя акул, водовороти, високі гори, тигри-вартові, але ж ви – хоробрі і вправні моряки, які з легкістю здолають усі труднощі!
Кілька слів про правила участі у квесті. Перед вами на партах знаходять бланки відповідей, де ви можете розв’язувати завдання та записувати тримані результати, та «вподобайки». Квест містить 11 етапів, кожен із яких являє собою задачу із алгебри або геометрії. Завдання кожної команди – набрати якомога більше ключів, виданих вам за правильно вирішені завдання. Команда, яка впорається раніше за всіх, піднімає вгору «вподобайку», відповідає на завдання і, за умови правильної відповіді, отримує найбільшу кількість ключиків – три. Команда, яка виконує завдання другою, отримує два ключі. Третя команда отримує найменшу кількість ключів – 1.
Отже, розпочнемо нашу подорож!
Учитель (на мультимедійній дошці – зображення назви першого етапу). Перший етап квесту – «Збори». Як казав капітан Врунгель, «як ви човен назвете, так він і попливе». Тож, команди, зарекомендуйте себе як вправних математиків та морезнавців! (Учні оголошують назви своїх команд та девізи). Молодці! Переконана, що з такими назвами проблем у морській подорожі у нас не виникне! Кожна команда отримує по 3 ключі (учитель видає капітанам команд ключики).
Учитель (на мультимедійній дошці – другий етап). Переходимо до наступного етапу – «Вперед до форту!». Звичайно ж, подорожувати ви будете на човниках. Але спершу їх необхідно заправити, тож швиденько вирішуйте рівняння , щоб почати мандрівку! (Учні розв’язують рівняння та піднімають вгору «вподобайки». У порядку першості учитель перевіряє правильність відповідей команд: учні проговорюють свої розв’язання. Правильна відповідь: 5). Отже, відповідно до підсумків етапу, команда (назва команди) отримує 3 ключі, команда (назва) – 2 ключі і команда (назва) – 1 ключ (учитель видає капітанам команд ключики).
Учитель (на мультимедійній дошці – третій етап). Човник заправили, тепер необхідно скласти карту подорожі! Працюємо із координатною сіткою: розміщуємо у бланках відповідей на координатній площині точки А (-2; 0), В (-6,5; 3), С ( 5;-4); нижче – вказуємо проміжки [-2,5; 0], [4; 10], [-∞; 0] та знаходимо кількість цілих чисел на проміжку [-5; 14]! (Учні вирішують завдання та піднімають вгору «вподобайки». У порядку першості учитель перевіряє правильність відповідей команд: перевіряє розміщення точок у бланках). Найкращу карту має (назва команди), добрі карти мають команди (назви команд). (Учитель видає капітанам команд ключики).
Учитель (на мультимедійній дошці – четвертий етап). Нарешті ви вирушили у подорож у відкрите море! Хоч і пливли недовго, але на вашому шляху з’явилася перешкода: злі акули хочуть перевернути ваші човники. Щоб урятуватися від атаки акул, якнайшвидше установіть відповідність між видами трикутників! Зверніть увагу: трикутники слід розподілити за сторонами і за кутами. (Учні встановлюють відповідність і піднімають вгору «вподобайки». У порядку першості учитель перевіряє правильність відповідей команд: учні проговорюють свої розв’язання командами по черзі. Правильна відповідь – рис.1). Всі змогли перемогти акул, але за правом першості 3 ключі отримує команда (назва), 2 ключі – команда (назва) і 1 ключ – команда (назва). (Учитель видає капітанам команд ключики).
Учитель (на мультимедійній дошці – п’ятий етап). Тільки-но відбилися від акул, з’явилася нова перешкода: є ризик, що ваші човники затягне у водовороти. Щоб цього не сталося, згорніть або розгорніть формули скороченого множення! Відповіді запишіть до ваших бланків. (Учні вирішують завдання та піднімають вгору «вподобайки». У порядку першості учитель перевіряє правильність відповідей команд: учні проговорюють свої розв’язання командами по черзі).
Правильні відповіді:
1. (7n + 3)(7n – 3) = 49n2 – 9 |
6. 121a2 – 225 = (11а – 25)(11а + 25) |
2. (9x – 1)2 = 81х2 – 18х + 1 |
7. 81y16 – 0,09x4 = (9у8 – 0,3х2)( 9у8 + 0,3х2) |
3. (5a + 4)2 = 25а2 + 40а + 16 |
8. a3 + 64 = (а + 4)(a2 - 4а + 16) |
4. (x – 6)(x2 + 6x + 36) = х3 – 216 |
9. a3 – 27 = (а – 3)(a2 + 3а + 9) |
5. (x – 2)(x2 + 2x + 4) = х3 – 8 |
10. 144y2 + 168y + 49 = (12у + 7)2 |
Молодці! 3 ключі отримує команда (назва), 2 ключі – команда (назва) і 1 ключ – команда (назва). (Учитель видає капітанам команд ключики).
Учитель (на мультимедійній дошці – шостий етап). Дійшла черга перевірити вправність ваших капітанів, які будуть відповідать на мої питання з області математики. Ключі будуть розподілені таким чином: той, хто за 1 хвилину дасть найбільшу кількість правильних відповідей, отримає 3 ключі; за меншу кількість – 2 ключі, за найменшу – 1 ключ. Отже, запрошую капітанів команд до участі!
(Учитель читає капітанам команд питання, учні відповідають).
Питання для першого капітана:
Питання для другого капітана:
Питання для третього капітана:
Учитель. Молодці! 3 ключі отримує капітан команди (назва), 2 ключі – капітан команди (назва) і 1 ключ – капітан команди (назва). (Учитель видає капітанам команд ключики).
Учитель (на мультимедійній дошці – сьомий етап). Капітанів перевірили, тож пливемо далі. Обережно: на вашому шляху гори! На вашу вдачу, комарина родина допоможе вам і перенесе ваші човники через гори, але лише після того, як ви порахуєте, скільки ж комарів у цьому сімействі. Тому слухайте уважно (учитель двічі зачитує дітям умову задачі мовою оригіналу):
Над болотцем тихо, тихо.
В теплом воздухе парят
Сам комар и комариха,
С ними туча комарят.
Комариха с комаром говорят:
- Сосчитай-ка, комар, комарят.
- Как же счесть, комариха, комарят?
Не поставишь комарят наших в ряд.
Насчитала комариха 40 пар.
А продолжил этот счет уже комар.
Комарят комар до ночи считал,
Насчитал 13 тысяч, аж устал.
А теперь считайте сами вы, друзья,
Велика ли комариная семья? Правильна відповідь: 13082.
(Учні підраховують кількість комариків та піднімають вгору «вподобайки». У порядку першості учитель перевіряє правильність відповідей команд). Отже, 3 ключі отримує команда (назва), 2 ключі –команда (назва) і 1 ключ – команда (назва). (Учитель видає капітанам команд ключики).
Учитель (на мультимедійній дошці – восьмий етап). Добре впоралися із завданням, порахували комариків. Та ви вже так довго подорожуєте, що у ваших човниах знову закінчилося пальне. Тож слід його знову заправити, тож швиденько вирішуйте рівняння 16х2 - 56х + 49=0, щоб продовжити мандрівку! (Учні розв’язують рівняння та піднімають вгору «вподобайки». У порядку першості учитель перевіряє правильність відповідей команд: учні проговорюють свої розв’язання. Правильна відповідь: 1,75). Отже, відповідно до підсумків етапу, команда (назва команди) отримує 3 ключі, команда (назва) – 2 ключі і команда (назва) – 1 ключ (учитель видає капітанам команд ключики).
Учитель (на мультимедійній дошці – дев’ятий етап). Нарешті ви дісталися до форту, ось тільки треба пройти по канату, щоб потрапити всередину. На ваших бланках ви можете побачити «магічний квадрат». Ваша задача: розгадати зашифрований у квадраті фразеологізм, записавши літери, які відповідають цифрам на запропонованій лінійці.
Як саме знайти у фігурі літери? У квадраті найперший рядок та найперший стовпчик містять цифри. Значення літери, яка знаходиться «на перехресті» двох цифр, буде дорінювати їх добутку. Наприклад, значення літери «Ю» дорівнює 6х4=24. Усім зрозуміло? Тож починайте! (Учні розшифровують «магічні квадрати» та піднімають вгору «вподобайки». У порядку першості учитель перевіряє правильність відповідей команд: учні пропонують свої варінти фразеологізмів. Правильна відповідь: «нитка Аріадни»).
Приклад «магічного квадрату»:
35 |
54 |
45 |
40 |
42 |
х |
4 |
5 |
6 |
7 |
6 |
Ю |
Т |
І |
А |
7 |
Д |
Н |
А |
И |
8 |
Н |
К |
Р |
А |
9 |
И |
Т |
И |
Ь |
42 |
48 |
36 |
56 |
28 |
32 |
49 |
Учитель. Отже, відповідно до підсумків дев’ятого етапу, команда (назва команди) отримує 3 ключі, команда (назва) – 2 ключі і команда (назва) – 1 ключ (учитель видає капітанам команд ключики).
Учитель (на мультимедійній дошці – десятий етап). На рятівній «нитці Аріадни» ви пройшли і потрапили всередину форту. Але і тут перешкода: біля входу вас чекали тигри-вартові! Ви помітили, що на них можна накинути клітку, та для цього треба зібрати і опустити трикутний важіль. Якнайшвидше знайдіть відповідність між позначеннями елементів трикутника на малюнку (рис. 2) та їх назвами; тигри чекати не будуть! (Учні встановлюють відповідність і піднімають вгору «вподобайки». У порядку першості учитель перевіряє правильність відповідей команд: учні проговорюють свої розв’язання командами по черзі).
Правильні відповіді: 1 – вершина; 2 – сторона; 3 – медіана; 4 – бісектриса; 5 – висота; 6 – зовнішній кут.
Молодці, перемогли тигрів-вартових! Команда (назва команди) отримує 3 ключі, команда (назва) – 2 ключі і команда (назва) – 1 ключ (учитель видає капітанам команд ключики).
Учитель (на мультимедійній дошці – одинадцятий етап). Ви пройшли повз тигрів і побачили величезну скриню зі скарбами. Вона закрита на кодовий замок. Ваша задача: розгадати шифр замка, який складається із 8 чисел, щоб відкрити скриню. Кожне число шифру – градусна міра третього кута у трикутнику, тому пригадайте, чому дорівнює сума кутів цієї фігури. На дошці – перелік градусних мір кутів. Починайте! (Учні знаходять шифр замка і піднімають вгору «вподобайки». У порядку першості учитель перевіряє правильність відповідей команд: учні проговорюють свої розв’язання командами по черзі).
Правильні відповіді:
|
|
Отже, відповідно до підсумків одинадцятого етапу, команда (назва команди) отримує 3 ключі, команда (назва) – 2 ключі і команда (назва) – 1 ключ (учитель видає капітанам команд ключики).
Учитель. Команди, підрахуйте кількість ваших ключиків! (Учні рахують ключі; відповідно до кількості ключиків визначається переможець). Отже, почесне третє місце у квесті «Ключі від форту Боярд» із результатом у (кількість) ключиків посідає команда (назва команди), яка отримує сертифікат на оцінку в 10 балів; друге місце із результатом у (кількість) ключиків здобула команда (назва команди), яка отримує сертифікат на оцінку в 11 балів; і переможцем квесту із результатом у (кількість) ключиків стала команда (назва команди), яка отримує сертифікат на оцінку в 12 балів! Вітаємо! (Учитель урочисто нагороджує команди сертифікатами).
Висловлюю подяку всім присутнім за участь. До нових зустрічей!
ДОДАТКИ
Додаток 1
Фрагменти презентації до квесту «Ключі від форту Боярд»
|
|
|
|
|
|
Додаток 2
Сертифікат квесту «Ключі від форту Боярд»
Додаток 3
Ключі та «вподобайки» до квесту «Ключі від форту Боярд»
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Додаток 4
Бланк відповідей квесту «Ключі від форту Боярд»
2. Вперед до форту.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Карта подорожі
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. Атака акул
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. Водоворот
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7. Гірська перешкода
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8. Наближення до форту. 16х2- 56х + 49=0
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
9. Рятівна нитка
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10. Охоронці форту
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
11. Фінальний етап
|