Квест «Мова-quest: У пошуках фразеологічних скарбів»

Про матеріал

Мета заходу: продовжувати навчати дітей розумінню витоків рідної мови, показати значення рідного слова для кожної людини; розвивати відчуття краси рідного слова; виховувати любов до рідної мови, фразеологізмів — скарбів мовної образності, любов до Батьківщини, до рідної мови.

Перегляд файлу

http://www.vizitka.vn.ua/include/admin/user_pic/2308/1.jpghttp://www.vizitka.vn.ua/include/admin/user_pic/2308/1.jpghttp://www.vizitka.vn.ua/include/admin/user_pic/2308/1.jpghttp://www.vizitka.vn.ua/include/admin/user_pic/2308/1.jpghttp://www.vizitka.vn.ua/include/admin/user_pic/2308/1.jpg 

Перегляд файлу

https://fs00.infourok.ru/images/doc/314/313158/hello_html_m4a38ec04.png 

https://fs00.infourok.ru/images/doc/314/313158/hello_html_m4a38ec04.pnghttps://fs00.infourok.ru/images/doc/314/313158/hello_html_m4a38ec04.pnghttps://fs00.infourok.ru/images/doc/314/313158/hello_html_m4a38ec04.pnghttps://fs00.infourok.ru/images/doc/314/313158/hello_html_m4a38ec04.png 

Перегляд файлу

                                                 Маршрутний лист №___

 

Етап 1

Скласти фразеологізми з розрізнених слів і розташувати за початковою буквою.

П______________________________                   

Л______________________________

І______________________________

Ч______________________________

 

О______________________________

 

П______________________________

Л______________________________

І______________________________

Ч______________________________

 

 

Етап 2

1. Яке поєднання слів не є фразеологізмом?

а) висіти на волосині;

б) висіти на хвості;

в) висіти на телефоні;

г) висіти в повітрі;

д) висіти на стіні;

2. У яких рядах не всі фразеологічні звороти є синонімами?

а) рукою подати, не за горами, під самим носом;

б) живою рукою, в мить ока, одним духом;

в) в поті чола, засукавши рукава, не покладаючи рук;

г) плечем до плеча, пліч-о-пліч, на віки віків.

 

1 -

2  -

 

Етап 3

Перед вами «перевертні» - стійкі вирази, в яких кожне слово замінено антонімом. Відновіть їх первісний вигляд.

 

Диявольський неспокій    ___________________________________   

Дід натроє помовчав      ___________________________________ 

Вмирати власною дурістю   _________________________________ 

Численні ночі    _________________________________ 

Взяти початок    _________________________________ 

Нова брехня    _________________________________ 

Прийти з буття   ___________________________________

ДОВІДКА: Ангельське терпіння, Віддати кінці, Жити чужим розумом, Піти в небуття, Стара істина, Бабця надвоє сказала, Лічені дні

Етап 4

Розшифруйте малюнки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

Етап 5

Поєднайте слова з двох стовпчиків, щоб вийшов фразеологізм. 

 

Герострат                   п’ята   
Тантал                       перемога
Дамокл                      ложе
Гомер                         муки
Прокруст                   сміх    

Ахіллес                     слава   

Пірр                           труд

Сізіф        меч

 

 

 

Етап6

Допоможіть встановити порядок, розподіліть фразеологізми за типами залежно від стилістичного забарвлення.

 1. Нейтральні - вживаються в усіх стилях мовлення.

2. Книжкові - вживаються в книжних стилях, переважно в письмовій мові.

3. Розмовні - використовувані переважно в усній формі спілкування.

4. Просторічні - відрізняються від розмовних грубістю.

Замкнуте коло, зондувати грунт, праве діло, доживати віку, піти по стопах, із завмиранням серця, жити у розкошах, перший млинець грудкою, за сімома замками, авгієві стайні, око радіє, як на голках, крізь зуби, дати промашку, дурити голову, нікчемна справа, знай собі ціну, дійти до ручки, заморити черв'ячка, пустити сльозу,  сім п'ятниць на тижні, гра уяви, спокушати долю, зникнути з лиця землі, єгипетська кара, камінь спотикання,  прийти до тями.

Нейтральні: __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Книжкові:

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Розмовні:

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Просторічні:

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Перегляд файлу

C:\Users\Діна\Desktop\Тиждень укр.м\фразеологізми\фото-4.jpg 

 

 

 

 

МОВА-

quest:

У ПОШУКАХ ФРАЗЕОЛОГІЧНИХ СКАРБІВ

Перегляд файлу

«Мова-quest: У пошуках фразеологічних скарбів»

 

Мета заходу:   продовжувати навчати дітей розумінню витоків рідної мови,  показати значення рідного слова для кожної людини; розвивати відчуття краси рідного слова; виховувати любов до рідної мови, фразеологізмів — скарбів мовної образності, любов до Батьківщини, до рідної мови.

 

Обладнання:   вислови відомих людей про українську мову. Учасники свята в українському одязі.

 

Хід заходу

Ведучий: Рідна мова - це мова, що першою засвоюється дитиною і залишається зрозумілою на все життя. Рідною прийнято вважати мову нації, мову предків, яка пов'язує людину з її народом, з попередніми поколіннями, їхніми духовними надбаннями.

Доброго дня , шановні  добродії! Я  рада  вас вітати  на святі  рідної мови!

Ведучий: За рішенням ЮНЕСКО 21 лютого всі народи землі  відзначають     Міжнародний  день  рідної  мови.

Ведучий: Міжнародний день рідної мови святкують з 2000 року. Саме так вчені-лінгвісти намагаються привернути увагу людей щодо володіння рідною мовою. На сьогоднішній день людство розмовляє на семи тисячах мов. А кожні два тижні одна з них зникає (!). А зникає мова – перестає існувати й народ!

Ведучий: Історія свята сумна. У 1952 році в Бангладеші, який з 1947 року став регіоном Пакистану, розстріляли демонстрацію студентів. Демонстранти вимагали визнати бенгальську мову державною. Протести, що відбулися згодом, привели до того, що в 1971 році Бангладеш став незалежною державою. Отже, відвойовуючи права мови, люди здобули більше – державу.

(Перегляд відео №01)

Ведучий:  Мова – це  той  інструмент , який  єднає  націю,  народність, народ до єдиного цілого. Це великий  скарб, який треба шанувати, берегти  і  розумно  збагачувати.

Ведучий: Зараз  це  свято  крокує  по  всій  планеті, і кожен  громадянин  будь-якої  країни ще  більше  відчуває свою  приналежність до  свого  народу, 

Метод  «Снігова куля» («Земна куля»).Додаток №1

 

Слово вчителя.  Перед вами на столі – глобус, висловіть власні побажання людям планети Земля, як треба оберігати рідну мову.

А зараз, шановні учні , пропоную вам прийняти участь у мовному квесті.

«Мова-quest: У пошуках фразеологічних скарбів»

 

У мовному квесті будуть приймати участь дві команди:

 

«Любознайки» та «Сонцеграй» .Додаток №2

 

Гаслом нашого квесту будуть слова Єфимова:

« Фразеологізми - це перли, самородки і

самоцвіти рідної мови».
 

А. В. Єфімов

 

 

Давайте пригадаємо що таке фразеологізми .

 

(Перегляд  Відео №02)

 

І. Слово вчителя: У деякому царстві, у деякій державі жила-була цариця Лексика. Багато у неї було підданих. Усі служили їй вірою і правдою. Цариця ставала все багатшою і багатшою. Скоро слава про її могутність розійшлася далеко по світу. Іноземні царі готові були висловити свою повагу. І цариця від такої уваги захворіла на зіркову хворобу, задерла ніс і забула про те, що один в полі не воїн, що всі піддані внесли свою лепту в її могутність. Стала хвалькуватої і зарозумілою. У всьому бачила лише підводні камені і злий намір. З особливою ненавистю стала ставитися до своїх найяскравіших помічників - фразеологізмів. Усе їй здавалося, що вони забирають її славу і затьмарюють її велич. Задумала вона стерти їх з лиця землі. Але як це зробити?

Розіслала вона запрошення на бал ...

     ІІ. Етап 1.

Бідні фразеологізми, нічого не підозрюючи, прийшли в гості. Але чекала на них страшна підступність, яку замислила цариця: замість красивої зали - печера в лабіринтах підземелля. Цариця сподівалася, що там вони згинуть назавжди.

У глибокій ямі немає сходів, але є тільки тонкі гілочки-слова. Щоб вибратися з пастки, потрібно побудувати з них драбину. А для цього слід скласти фразеологізми з розрізнених слів-гілочок і розташувати за початковою буквою. ( Роздати учням «Маршрутний лист»)

П

Л

І

Ч

 

О

 

П

Л

І 

Ч

 

І  оком, ніжку, ловити, і в ступі,  облизати, не втовкти, колоду, не моргнути, підставити, макогона, лиха, прикусити, доля, через пень, язика, через дорогу, гав, навприсядки.

Відповідь.

Підставити ніжку

Ловити гав

І в ступі не втовкти

Через пень колоду

 

Облизати макогона

 

Прикусити язика

Лиха доля

І  оком не моргнути

Через дорогу навприсядки

 

Хвилинка – відпочинку  караоке-пісня «Одна калина» відео №03

 

ІІІ. Етап 2.

Слово вчителя: Довго і мужньо трудилися фразеологізми і побудували досить довгу драбину, вибралися з печери, але вихід з лабіринту їм перегородила величезна кількість навалених до купи слів. «Наведіть порядок!» - наказала  Цариця. І знову фразеологізмам довелося трудитися. Потрудіться і ви!

1. Яке поєднання слів не є фразеологізмом?

а) висіти на волосині;

б) висіти на хвості;

в) висіти на телефоні;

г) висіти в повітрі;

д) висіти на стіні;

2. У яких рядах не всі фразеологічні звороти є синонімами?

а) рукою подати, не за горами, під самим носом;

б) живою рукою, в мить ока, одним духом;

в) в поті чола, засукавши рукава, не покладаючи рук;

г) плечем до плеча, пліч-о-пліч, на віки віків.

Відповідь: 1-д; 2-г.

 

  Перегляд відео №04.

ІV. Етап 3.

Слово вчителя: Чим більше трудилися фразеологізми, намагаючись вибратися на свободу, тим сильніше цариця Лексика намагалася їх заплутати. Коли вона побачила, як вони впоралися з роботою, їй спало на думку використати їхню працю у своїх найзахаращених коморах: там давно ніхто не прибирав, тому таку роботу цариця могла довірити тільки обраним, а вона ж нікому не довіряла.

Вона і тут зажадала навести порядок.

Перед вами «перевертні» - стійкі вирази, в яких кожне слово замінено антонімом. Відновіть їх первісний вигляд.

      Відповідь.

Диявольський неспокій      Ангельське терпіння

Дід натроє помовчав   Бабця надвоє сказала

Вмирати власною дурістю    Жити чужим розумом

Численні ночі     Лічені дні

Взяти початок     Віддати кінці

Нова брехня     Стара істина

Прийти з буття     Піти в небуття

 

Ключове слово 3 етапи - Азбука.

 

V. Етап 4.

Слово вчителя: Долаючи нові перепони, фразеологізми блукали лабіринтом. В одній печері вони наткнулися на дивні наскельні малюнки. Це були якісь дивні послання.

Розшифруйте їх. Може бути, це допоможе вибратися на волю.

 

Відповіді.

Танцювати під чиюсь дудку  (беззаперечно виконувати чиї-небудь бажання, підкорятися в усьому комусь).

Водою не розлити (великі друзі, міцна дружба).

Як дві краплі води (однакові, дуже схожі).

Витати у хмарах (віддаватися порожнім фантазіям).

І мухи не образить (лагідна, нешкідлива, добра людина).

 

Хвилинка – відпочинку  караоке-пісня «Несе Галя воду» відео №05

 

VІ. Етап 5.

Слово вчителя: Наскельні малюнки - не єдині свідчення минулого в підземеллях королеви Лексики. Історія зберегла багато імен, з якими пов'язані фразеологічні звороти.

Поєднайте слова з двох стовпчиків, щоб вийшов фразеологізм. Дайте пояснення.

Герострат                   п’ята                
Тантал                       перемога
Дамокл                      ложе
Гомер                         муки
Прокруст                   сміх    

Ахіллес                     слава                                                                                                                                  

Пірр                           труд

Сізіф        меч

Відповідь:

«Геростратова слава» - ганебна слава (слава, рівнозначна вічній ганьбі; так характеризують людей, які прославилися тільки деструктивними та руйнівними діями).

«Танталові муки» означає страждання, яких зазнає людина від усвідомлення близькості бажаної мети і неможливості її досягти.

«Дамоклів меч» - прихована пастка.

«Гомеричний сміх» - нестримний, голосний сміх. 

«Прокрустове ложе»  означає штучну мірку, формальний шаблон, під який силоміць підганяють реальне життя: факти та явища, творчість, ідеї тощо.

«Ахіллесова п’ята» - слабке, вразливе місце.

«Піррова перемога»  означає перемогу, яка дістається дуже великою ціною; або перемога, що рівнозначна поразці.

«Сізіфова праця» - це безплідна, важка, нескінченна, а то й зовсім непотрібна праця

 

VІІ. Етап 7.

Слово вчителя: Фразеологічні звороти з успіхом впоралися з усіма завданнями королеви Лексики.

Марнолюбне серце пом'якшало. Настав довгоочікуваний мир. Фразеологізми отримали постійну роботу. Цариця принесла свої вибачення, дозволила повернутися їм додому. Тепер тільки залишалося розміститися всім по своїх домівках. Але за час поневірянь лабіринтами вони всі переплуталися й забули, чим відрізняються один від одного з точки зору стилістичного забарвлення.

Допоможіть встановити порядок, розподіліть фразеологізми за типами залежно від стилістичного забарвлення.

 1. Нейтральні - вживаються в усіх стилях мовлення.

 2. Книжкові - вживаються в книжних стилях, переважно в письмовій мові.

 3. Розмовні - використовувані переважно в усній формі спілкування.

 4. Просторічні - відрізняються від розмовних грубістю.

 

Замкнуте коло, зондувати грунт, праве діло, доживати віку, піти по стопах, із завмиранням серця, жити у розкошах, перший млинець грудкою, за сімома замками, авгієві стайні, око радіє, як на голках, крізь зуби, дати промашку, дурити голову, нікчемна справа, знай собі ціну, дійти до ручки, заморити черв'ячка, пустити сльозу,  сім п'ятниць на тижні, гра уяви, спокушати долю, зникнути з лиця землі, єгипетська кара, камінь спотикання,  прийти до тями.

 

 

Перегляд файлу

C:\Users\Діна\Desktop\Тиждень укр.м\фразеологізми\mini_4.jpg21 ЛЮТОГО

МІЖНАРОДНИЙ ДЕНЬ РІДНОЇ МОВИ

Перегляд файлу

C:\Users\Діна\Desktop\251525_планеты-земле-синий-листьев-белый-воды.jpgC:\Users\Діна\Desktop\1392259_любви-Мир-мира-планеты-земле-сердце.jpgC:\Users\Діна\Desktop\1392259_любви-Мир-мира-планеты-земле-сердце.jpgC:\Users\Діна\Desktop\1392259_любви-Мир-мира-планеты-земле-сердце.jpgC:\Users\Діна\Desktop\1392259_любви-Мир-мира-планеты-земле-сердце.jpgC:\Users\Діна\Desktop\1392259_любви-Мир-мира-планеты-земле-сердце.jpg 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лавренчук Мария
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
zip
Додано
10 травня 2018
Переглядів
1397
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку