Тема. Узагальнення та систематизація вивченого про дієслово. Тренувальні вправи. Підготовка до контрольної роботи.
Мета: формування предметних компетентностей ( повторити та узагальнити основні відомості про дієслово як самостійну частину мови, удосконалити навички правильно використовувати дієслова та його особливі форми як в усному так і в писемному мовленні;формувати вміння й навички знаходити їх у реченні, визначати морфологічні ознаки);
формування ключових компетентностей: комунікативна (розвивати в учнів мовленнєве чуття, культуру мовлення); уміння вчитися (оволодіння вміннями та навичками саморозвитку, самоаналізу); соціокультурна (формувати вміння взаємодіяти у групах, виховувати бережливе ставлення до природи; бажання творчо й старанно працювати).
Очікувані результати: учні знають загальне значення дієслова, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль; знаходять дієслова в реченні; уміють визначати форми дієслова, граматичні ознаки, приналежність до певної дієвідміни; правильно вимовляють і пишуть дієслова; аргументують написання орфограм; конструюють речення з дієсловами в усіх часах й особових формах; складають усні й письмові висловлювання, використовуючи дієслова.
Тема. Узагальнення та систематизація вивченого про дієслово. Тренувальні вправи. Підготовка до контрольної роботи.
Мета: формування предметних компетентностей ( повторити та узагальнити основні відомості про дієслово як самостійну частину мови, удосконалити навички правильно використовувати дієслова та його особливі форми як в усному так і в писемному мовленні;формувати вміння й навички знаходити їх у реченні, визначати морфологічні ознаки);
формування ключових компетентностей: комунікативна (розвивати в учнів мовленнєве чуття, культуру мовлення); уміння вчитися (оволодіння вміннями та навичками саморозвитку, самоаналізу); соціокультурна (формувати вміння взаємодіяти у групах, виховувати бережливе ставлення до природи; бажання творчо й старанно працювати).
Очікувані результати: учні знають загальне значення дієслова, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль; знаходять дієслова в реченні; уміють визначати форми дієслова, граматичні ознаки, приналежність до певної дієвідміни; правильно вимовляють і пишуть дієслова; аргументують написання орфограм; конструюють речення з дієсловами в усіх часах й особових формах; складають усні й письмові висловлювання, використовуючи дієслова.
Тип уроку: узагальнення й систематизація вивченого.
Обладнання: мультимедійна дошка, дидактичний матеріал, підручник, поезії про осінь (Н. Красоткіна, Г. Шевчук, Л.Костенко).
Епіграф уроку: Я по красі, по осені іду, запам'ятовую казкові миті.
В красі чарівній душу відведу, бо це найкраще, що буває в світі.
Н. Красоткіна
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми, мети уроку.
1. Вступне слово вчителя
Продзвенів уже дзвінок, починається урок.
Він незвичний та цікавий, тож гостей зібрав чимало.
Повернімось до гостей, усміхнімось і промовмо: "Добрий день!"
Дорогі діти! Природа завжди нас дивує своєю винахідливістю, несподіванками, дарунками кожної пори року. Сьогодні надворі осінь. Чарівниця-осінь, яка оповила землю багряним покривалом з опалого листя, подарувала нам незліченну кількість своїх гостинців: наливних яблучок, спілих груш та слив, грона запашного винограду та лісові галявини з грибочками та опеньками.
Ми по осені, діти, пройдемося з вами
Й намалюємо осінь чарівну словами. (Слайд 1)
Наша мова багата, вона поетична,
Тому вийде картина казкова й незвична.
Є у мові слова, щоб усе змалювати,
Тільки треба їх вивчити добре і знати.
Тож до світу давайте придивимось з вами
Й намалюємо осінь казкову словами.
Вранці білий туман землю всю накриває (слайд 2)
І малинове сонечко день розвидняє.
Небо синє-пресинє, в нім згасли зірки,
Де-не-де там з'являються білі хмарки.
Квіточки різнобарвні всі очі розкрили,
На деревах жовтенькі листочки, мов крила, (слайд 3)
Що від подиху вітру готові злетіти.
Наче коси русяві, в берізоньок віти. (Слайд 4)
Ну, а в темно-зелених соснових лісах
Дуже гарні червоні листки на дубах. (Слайд 5)
Ще під мохом салатовим гарні грибки,
А на них кольорові блискучі шапки: (слайд 6)
І оранжеві в крапочку, жовті й червоні,
І рожеві, й коричневі, як на долоні.
А у скверах міських клени просто барвисті, (слайд 7)
На травичці роси краплі чисті-пречисті.
Ну, а квіти, а квіти нас просто вражають,
Вони кольором різним дивують і сяють: (слайд 8)
Сині, жовті, червоні, а ще бурячкові,
І рожеві, й оранжеві - просто чудові.
В небі сонечко тепле так щиро сміється,
Осінь казкою дивною людям здається. (Слайд 9)
На сьогоднішньому уроці ми з вами помандруємо стежками золотокосої осені до чарівного осіннього лісу. А під час нашої мандрівки ми спробуємо пригадати основні відомості про дієслово як самостійну частину мови, його значення і підготуємось до написання контрольної роботи. Сподіваюсь, що наша спільна праця на уроці буде плідною. Тому бажаю всім доброго настрою. Будьте уважні та спостережливі, тоді прогулянка стане приємною і корисною.
- Що ви очікуєте від уроку? (Ми повторимо та закріпимо вивчене, будемо розпізнавати дієслова, визначати їх граматичні ознаки, правильно використовувати дієслова в мовленні).
Сподіваюся, що під час сьогоднішньої роботи ви не загубитеся в часі, не спіткнетеся через дієвідміну, упораєтеся з видом, для вас не стане перешкодою спосіб. І взагалі, робота з дією буде корисною й цікавою, а ви з нею легко впораєтесь.
- А який настрій , які думки навіює нам холодний осінній день? Покажіть ваш настрій, з яким ви сьогодні прийшли на урок. (Учні піднімають свої "сонечка" чи "хмаринки" і показують свій настрій)
- Так, дійсно, похмурий день навіює на нас і сумні та похмурі думки. І на наш урок сьогодні завітала похмура хмаринка. А це тому, що сонечко почуває себе невпевнено, бо не знає наскільки добре ви знаєте відомості про дієслово. Тож допоможемо йому і виконаємо всі поставлені перед нами завдання.
- Я сподіваюсь, що після нашого уроку у всіх вас буде сонячний настрій і навіть ті, хто не любить осінь через її похмурість, холод, зможуть побачити наскільки красива та різнобарвна ця цікава пора року.
- Для того, щоб робота на уроці була цікавою та принесла нам всім очікувані результати, я пропоную ознайомитися з правилами роботи в класі (Слайд 10)
ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок
Вчитель. Діти! Для того, щоб розпочати нашу прогулянку, ми маємо пригадати основні відомості з даної теми. Тому пропоную виконати таку вправу:
Вправа "Закінчи речення" (усно)
1. Дієслово це самостійна частина мови,що….( означає дію або стан предмета і відповідає на питання що робити? що зробити?)
2. Я знаю такі форми дієслова…(неозначена форма (інфінітив), особові дієслова, дієприкметник, дієприслівник, безособові дієслова)
3. Неозначена форма дієслова відповідає на запитання…(що робити? що зробити?)
4. Дієслова можуть означати завершену і незавершену дію. Залежно від цього вони поділяються на дієслова ...(доконаного і недоконаного видів)
5. Часи дієслів……(теперішній, минулий і майбутній)
6. Дієслова мають дві....(дієвідміни)
7. Дійсний,умовний та наказовий це….(способи дієслів)
8. Найчастіше в реченні дієслово виступає в ролі...(присудка)
9. Не з дієсловами пишеться... (окремо, крім дієслів,які без не не вживаються)
10. Дієслово пробігти утворене ....(префіксальним способом)
Молодці! З цим завданням ви впорались, тому можемо вирушати на прогулянку до лісу.
ІV. Основний зміст уроку
Вчитель. Отже, як ви вже зрозуміли, протягом уроку нас будуть супроводжувати дієслова, тому запишіть у зошити тему нашого уроку та епіграф. (Слайди 10, 11)
Але для того, щоб помилуватися красою осіннього лісу, ми повинні з вами виконати ряд завдань, які принесла з собою хмаринка. З кожним правильно виконаним завданням ми будемо перетворювати дощову хмаринку на хоч і осіннє, але тепле і приємне сонечко. Тож, до роботи.
V. Виконання практичних вправ на закріплення вивченого матеріалу
Завдання 1.
З тексту виписати дієслова, вказати число та час дієслів, синтаксичну роль (Слайд 13)
Осінній ліс чарує красою завжди. Вітер зрідка хитає могутніми деревами, що вкрилися багряним покривалом. Іноді в повітрі пролетить відірваний листочок. Десь у гущавині лісу ледь чутно засопів їжачок. Він поніс на своїх голках смачного грибочка. Стривожені пташки готуються до мандрівки в далекі краї.
Ну що ж, з цим завданням ви впоралися на відмінно і я вважаю, що частинку хмаринки ми можемо закрити сонечком.
Вчитель. Діти, а зараз пригадаймо детальніше відомості про форми дієслова.
- Які форми має дієслово? (неозначена, особові дієслова, дієприкметник, дієприслівник та безособові форми на -но, -то.)
І вашим завданням буде встановити відповідність форми дієслова і слова-прикладу.
Завдання 2. Вправа "Експрес-тест" (слайд 14)
1. Неозначена форма А) Опадає
2.Особове дієслово Б) Засипано
3.Дієприкметник В) Розфарбувавши
4.Дієприслівник Г) Жовтіючий
5.Безособові форми Д) Кружляти
Учні виконують завдання і перевіряють за допомогою слайду-перевірки (слайд 15)
І з цим завданням ви впоралися чудово і наша похмура хмаринка поступово перетворюється на веселе і привітне сонечко.
А наступною нашою перешкодою будуть відомості про дієслова І та ІІ дієвідміни.
Завдання 3. Гра «Роздягни деревце»
Вчитель. На плакаті малюнок дерева і листочки із записаними на них дієсловами.
« Ланцюжком» діти по черзі виходять до дошки і знімають листочки з дерева. На дошку – дієслова І-ої дієвідміни, а на другу – дієслова ІІ-ої дієвідміни.
(Летіли, виблискували, спадаю, щебечеш, жовтів, біжиш, сумує, сидить, стоїш, крутиш, спали, відлетіли, журиться).
Отже, всі ви чудово знаєте, що дієслова першої дієвідміни мають у третій особі множини закінчення -уть, -ють, а другої - ать, -ять. І ми з певністю закриваємо нашу хмарину сонечком.
4. Фізкультхвилинка (слайд 16)
У лісі піднімається вітер (потираємо руки).
Падають перші краплини дощу (клацаємо пальцями).
Почалася злива (плескаємо долонями по стегнах).
Злива перетворилася на бурю (тупаємо).
Ось буря стихає (плескаємо долонями по грудях).
Стихає злива (плескаємо долонями по стегнах).
Закінчується дощ, падають останні краплі (клацаємо пальцями).
Шумить тільки вітер (потираємо долоні).
Дощ скінчився. Сонце! (Діти піднімають руки вгору)
5. "Фразеологічна галявина". Робота в малих групах (слайд 17)
- Скажіть, а чи любите ви змагатися?
Давайте з вами трішки позмагаємось, хто перший добіжить до фразеологічної галявини з наступним завданням.
Діти, Ви спробуєте попрацювати в малих групах і пояснити подані фразеологізми одним словом - дієсловом. А хто першим виконає завдання, то швидше помилується красою лісової галявини.
-А хто пригадає що таке фразеологізми? ( стійкі словосполучення, які сприймаються, як єдине ціле і вживаються носіями мови в усталеному оформленні. Фразеологізм — неподільне, стійке словосполучення, яке можна замінити синонімічним словом).
І група ІІ група
Вказати на двері Проймати серце (душу)
В'їстися в печінки Повісити голову
Надути губи Вішатися на шию
Розпустити пір'я Відчути нюхом
Прикусити язика Ляпати язиком
ІІІ група ІV група
Лягти кістьми Нагнати дрижаків
Пустити за вітром Змотати вудки
На швидку руку Надірвати пупа
Наїсти черево Розв'язати руки
Відтягати час Носа не показувати
6. Діти, наступним нашим завданням буде пригадати собі правила написання частки не з дієсловами. І для цього пропоную написати словниковий диктант.
- Отже, скажіть, будь ласка, як пишеться частка не з дієсловами.
Словниковий диктант . НЕ з дієсловами. (Слайд 18)
Нетямитися, він не має часу, немає грошей, нехтувати, недочути, не гріє, непокоїтися, недолюблювати, не розв’язувати, недоїдати, недооцінювати, не дотягнутися, не здобувати, не співати, непритомніти, недосипляти, не знатиме, неволити, ненавидіти, не славити,а ганьбити.
Перевірка диктанту за допомогою слайду-перевірки і з коментуванням учня (слайд 19)
Ну, я бачу, що ви всі добре впорались і з цим завданням і завдяки цьому від нашої хмаринки, похмурої і злої, майже нічого не залишається. Але, для того,щоб остаточно перетворити її на ясне і тепле сонечко, на нас чекають ще деякі завдання.
Зараз пропоную пригадати відомості про способи дієслів.
- Які способи дієслів вам відомі?
Виконайте наступне завдання. З поезії виписати виділені дієслова дійсного способу і утворити від них дієслова наказового та умовного способів.
Березовий листочок (слайд 20)
Іще не сніг і навіть ще не іній,
ще чути в полі голос череди.
Здригнувся заєць — ліс такий осінній,
куди не ступиш, все щось шарудить!
Чи, може, це спинається грибочок?
Чи, може, це скрадається хижак?
То пролетить березовий листочок,
То пробіжить невидимий їжак…
Ліна Костенко
8. Творча робота (Слайд 21)
Скажіть, а чи любите ви читати твори художньої літератури - вірші, оповідання, казки?
-А чи хотіли б самі стати в майбутньому поетами, письменниками?
-А що для цього треба?
Давайте, на хвилинку уявіть себе кимось з них і спробуємо виконати наступне завдання. За допомогою картин, які ви бачите на дошці, складіть і запишіть 4-5 речень про осінь. Але з однією умовою: І варіант у роботі використовує дієслова доконаного виду, а ІІ - недоконаного.
Учні зачитують свої роботи.
9. "Орфографічна хвилинка " (усно) (Слайд 22)
- Діти, я пропоную зачитати народні прислів'я та прикмети про осінь. Але з ними сталася прикрість. Подув осінній вітер і забрав з собою деякі літери зі слів, переплутав написання деяких з них. Спробуйте відновити ці слова і виправити написання тих, де потрібно.
Вос...ни листопад шв...дко минув — чекай суворої зими.
В осін...ій час сім погод у нас: сіє, віє, крутить, мутить, припікає й поливає.
Як листопад дерев необтрусить - довга зима бути мусить.
Довго шпаки невідлітають – осінь буде суха.
Пл...ти влітку рукавиці — в листопаді пригоди...я.
Осінь зб...рає, а весна поїдає.
Як до середини жовтня з беріз неосипалося листя - сніг ляже пізно.
Осінній іній — на суху й соня...ну погоду.
ІV. Узагальнення та систематизація навчального матеріалу
Я дуже задоволена, що всі завдання ми успішно виконали, повторили з вами морфологічні ознаки дієслова, вияснили його синтаксичну роль та удосконалили вміння використовувати дієслова в усному та писемному мовленні.
- Як ви вважаєте, чи маємо ми право перетворити наш похмурий осінній день на теплий і сонячний?
- Так, звісно , бо ми справилися з усіма завданнями на уроці. То скажіть, чи змінився ваш настрій після нашого уроку, покажіть його.
- А чи виправдав урок ваші сподівання?
А зараз самі спробуйте охарактеризувати осінь одним словом - дієсловом.
10. Вправа "Ланцюжок" (кожен учень називає дієслово, характеризуючи осінь)
(Чарує, кружляє, жовтіє, вкриває, прикрашає, розфарбовує, дивує, летить, опадає, засипає тощо)
V. Підсумок уроку, оцінювання
Вчитель. Діти! Ви всі сьогодні гарно попрацювали, показали свої знання і вміння. У кожного з вас є карта самооцінювання з балами від 1 до 12. Спробуйте самі оцінити свою роботу на уроці. А ще - всі ми побували у казковому осінньому лісі.
А я в гостях у осені була.
Вона мене гостинно пригощала.
Букет листочків жовтих подала,
А ще красу мені подарувала. (Слайд 23)
А скільки кольорів у ній живе,
А скільки сонця, радості ясної!
То хмарка, мов кораблик, пропливе,
То впав листок з берізки осяйної.
А то каштан із дерева впаде,
Метелик приземлиться біля цвіту.
Останній джміль в травичці загуде -
Осінню оду проспіває світу.
Ще коники танцюють у траві,
Ще тепло-тепло сонце пригріває.
А квіти кольорові і живі.
Лиш восени така краса буває.
Я по красі, по осені іду,
Запам'ятовую казкові миті.
В красі чарівній душу відведу,
Бо це найкраще, що буває в світі.
Я сподіваюся, що сьогоднішній урок не тільки узагальнив ваші знання про дієслово, але й навчив любити і захищати природу, не нищити її. Милуватися кожною травинкою, квіточкою, зачаровуватися співом пташок, бачити в усьому прекрасне і незвичайне.
VІ. Домашнє завдання (слайд 24)
1. Підготуватися до написання контрольної роботи.
2. Скласти лінгвістичне повідомлення, яке узагальнило б всі відомості про дієслово.
Манявський НВК
Узагальнення та систематизація вивченого про дієслово як частину мови.
Підготовка до написання контрольної роботи.
7 клас
Підготувала вчитель української
мови та літератури Манявського НВК
Щегельська Л.І.
2017