Сценарій квесту до Дня народження Т.Г.Шевченка
«Наш Шевченко»
Вік учасників: 5-7 клас
Мета квесту: залучити учнів до активної пізнавальної діяльності; забезпечити самовираження і саморозвиток кожного учасника квесту; виховувати вміння працювати в команді; розширити знання учнів про творчість і життя Т. Г. Шевченка; сприяти національному вихованню учнів, формувати у дітей уміння працювати в команді, розвивати здатність до взаємодії; формувати громадянську і загальнокультурну компетентність, вміння вільно висловлювати свої думки; сприяти розвитку пізнавальної активності школярів та їх творчих здібностей; виховувати любов до поезії, бажання читати твори Т. Г. Шевченка.
Квест відбувається у приміщенні школи. Учням заздалегідь оголошено про початок квесту та місце збору. Кожна команда отримує маршрутний лист, який в процесі гри заповнюють відповідальні вчителі. Перемагає команда, яка набере найбільшу кількість балів.
Наочне оформлення:
- портрет Т. Г. Шевченка, вишиті рушники ( з експозиції народознавчої кімнати);
- виставка творів Т. Г. Шевченка, учнівські роботи (ілюстрації до творів);
- презентація "Т. Г. Шевченко. Сторінками біографії";
- плакат-епіграф ("Твої думки, діла і заповіти – як вічне світло, як весняні квіти, цвітуть, живуть і будуть вічно жити!");
- плакат-девіз ( "Хто не шанує видатних людей свого народу, той сам не вартий пошани");
- завдання на аркушах А4;
Обладнання: проєктор, екран.
Реквізит: фішки кольорові (палички тощо ), папір (2 аркуші), олівці, фарби (2 набори); простий олівець (4 шт.).
Діти в українському народному одязі (одяг з експозиції шкільної музейної кімнати).
Музичне оформлення: В. Сильвестров. Кантата «Думи мої, думи мої..» на слова Т. Г. Шевченка (1977), гурт «Мандри» «Думи мої, думи мої…», гурт «Скрябін» «Мені однаково», рок-гурт «Мертвий півень» «Садок вишневий» .
Вступ.
Квест «Наш Шевченко» можна проводити як у ході предметного чи тематичного тижня. Звернення до творчості українського генія завжди актуальне, а з огляду на сьогодення – і поготів. Важливим елементом свята є використання українських рушників, українського національного вбрання. Доцільно буде провести це свято у народознавчій кімнаті шкільного музею. Якщо ж така кімната відсутня, то слід прикрасити зал (клас) вишитими рушниками, народними та державними символами України.
ХІД СВЯТА
Вступне слово вчителя
- Шановні учні, вам добре відомо, що наша земля зветься Україною, ми – українцями. Ми любимо свій край, шануємо і поважаємо всіх людей на землі. І нашу Батьківщину теж знають і шанують у світі. Хто ж прославив нашу українську землю? (учні дають свої варіанти відповідей).
Бесіда
- Кого і чому ми називаємо видатними українцями?
- Яких славетних українців ви знаєте? А славетних односельців? (сконцентрувати увагу учнів на односельцях, що воюють на Сході, були учасниками Революції Гідності).
- А чим ви можете і хочете прославити Україну?(Дати можливість усім бажаючим висловитися)
Слово вчителя:
- Девізом нашого сьогоднішнього свята є слова М. Рильського: "Хто не шанує видатних людей свого народу, той сам не вартий пошани" (плакат на дошці).Серед видатних українців найчастіше у ваших відповідях я чула ім"я Тараса Григоровича Шевченка. Саме про нього, його творчість, його любов до України ми сьогодні і поговоримо. Перш ніж розпочати нашу розмову, давайте переглянемо презентацію"Т. Г. Шевченко. Сторінками біографії" (учитель коментує кожен слайд презентації, стисло переповідаючи біографію митця. Залучає учнів до діалогу).
План презентації:
Слово вчителя:
- Сьогодні, у День народження Кобзаря, пропоную вам взяти участь у квесті, позмагатися в командах за звання «Кращі шевченкознавці школи». Будьте уважні, активні, дружні, поважайте думку кожного з членів команди – і перемога за вами!
ПЕРЕБІГ КВЕСТУ:
Учасники діляться на 2 команди за допомогою кольорових фішок (паличок тощо) – команда синіх фішок - «Кобза», команда жовтих фішок – «Бандура».
ПУНКТ № 1 «Музейний»
Щоб отримати 1 завдання, учні повинні знайти у музейній кімнаті предмет, зашифрований на картці. Після цього учитель дає додаткову інформацію про предмет та віддає картки із завданнями.
Картка 1. Команда «Кобза»
Підказка 1. Цей предмет – глиняний, з дуже розхиленими бічними стінками, потовщеними й вигнутими назовні вінцями. Для зручності перенесення міг мати з протилежних боків два вушка. У ньому зберігали збіжжя, або ж вони стояли перевернутими догори дном, «щоб не нападало сміття, миша не вскочила», на горищі чи в «комірчині». Використовували в двох випадках.
Підказка 2. Вирізняється своєю пристосовністю до різних потреб. Навіть зачіска названа на честь цього предмета.
(МАКІТРА)
Додаткова інформація для післямови:
Стрижений під макітру — підстрижений кружком
Картка 2. Команда «Бандура»
Підказка 1. Цей предмет — це товстостінний посуд, в якому за допомогою товкача подрібнюють харчові продукти, гірські породи, лікарські препарати тощо.
Підказка 2. Цей предмет потребує додатку – макогона. Предмет малого розміру ще називають ковганкою.
Додаткова інформація для післямови:
Завдання 1. Ребус із закодованими назвами творів Т.Г.Шевченка.
«Катерина», «Гайдамаки», «Лілея», «Сон» (за кожен розгаданий твір – 1 бал)
Пункт 2. «Біографічний»
Задання для учнів – відновити події за поданами датами. (10 балів)
1. 9 березня 2014 - …(народився Т. Г. Шевченка)
2. 1925 - … (залишився круглим сиротою).
3. 22 квітня 1838 - … (викупили з кріпацтва).
4. 1838 - … (вступив до Академії мистецтв у Петербурзі).
5. 1840… - (вийшов у світ "Кобзар").
6. 1843 - … (повернувся в Україну із Петербурга).
7. 1845 - …. (закінчив Академії мистецтв).
8. 1847 - … (арешт, заслання).
9. 1858 - …(звільнення і повернення із заслання).
10. 10 березня 1861 - ….(Т.Г. Шевченко помер)
Наступний крок: пояснити значення кожної цифри, яка має відношення до Тараса Шевченка (представники команд дістають картку з цифрою - 10, 24, 47, 8, 2500). (карток 5(непорівну), це дасть можливість 1 з команд заробити додатковий бал.
10 – стільки років був у засланні.
24 – стільки був кріпаком.
47 – стільки прожив поет.
8 – стільки творів увійшло до першого видання «Кобзаря».
2500 – сума викупу з кріпацтва.
Пункт 3. «Поетичний»
До «Кобзаря», як ви сказали у попередньому завданні, увійшли 8 поезій: «Перебендя», «Катерина», «Тополя», «Думка» («Нащо мені чорні брови»), «До Основ'яненка», «Іван Підкова», «Тарасова ніч» та «Думи мої, думи, лихо мені з вами». Книга мала зручний формат і була видрукувана на якісному папері тиражем 1000 примірників.
Пропоную вам конкурс декламаторів (1 із творів з першого видання «Кобзаря», від 1 до 12 балів).
Пункт 4. «Ілюстративний»
Створити ілюстрацію до творів у будь-якій техніці. Команда-супротивник повинна відгадати твір за ілюстрацією (5 балів).
Команда «Кобза» - до твору Т.Г. Шевченка, у якому відтворено картину весняного вечора в українському селі. У вірші відобразилась мрія поета про щасливе родинне життя.
(«Садок вишневий коло хати»).
Команда «Бандура» - до твору Т.Г. Шевченка, у якому описано дитинство поета, усвідомлення ним усього жаху сирітства.
(«Мені тринадцятий минало…»).
Пункт 5. «Підсумковий»
Розгадайте кросворд. Розшифрувати вислів про Т.Г.Шевченка. Літера абетки кодується відповідною цифрою.
29 7 3 28 7 18 15 19 6 24 9 11 14 2 24 3 18 7 22 1 16 19 32,
1 22 16 19 3 19 17 17 24 6 21 11 17.
Кросворд «Білі плями»
1«Вітер з гаєм розмовляє, … з осокою»
2.«Поплив човен в синє ...»
3.«Пливе човен по Дунаю один за …»
4.«Пливе … води повен»
5.«Садок … коло хати»
6.«… зіронька встає»
7.«А мати хоче научати,
так …. не дає»
8.«Поклала мати коло хати
маленьких … своїх»
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Заключна частина
Слово вчителя
«Інтерв'ю»
Учитель: -А я найбільше люблю ось ці рядки великого генія:
Свою Україну любіть.
Любіть її… во врем'я люте,
В остатню, тяжкую минуту
За неї Господа моліть.
Розкуйтеся, братайтеся!
У чужому краю
Не шукайте, не питайте
Того, що немає
І на небі, а не тілько
На чужому полі.
В своїй хаті своя й правда,
І сила, і воля.
Саме цими безсмертними словами Кобзаря, які уже майже два століття звучать як заклик до всіх Українців, я і хочу завершити наше свято. А вам, дорогі учні, раджу читати «Кобзар» щодня, бо ця книга – це книга життєвої мудрості, яка допоможе знайти відповіді на безліч запитань і стане мудрим порадником у житті. До нових зустрічей!
Картка 1. Команда «Кобза»
Підказка 1. Цей предмет – глиняний, з дуже розхиленими бічними стінками, потовщеними й вигнутими назовні вінцями. Для зручності перенесення міг мати з протилежних боків два вушка. У ньому зберігали збіжжя, або ж вони стояли перевернутими догори дном, «щоб не нападало сміття, миша не вскочила», на горищі чи в «комірчині». Використовували в двох випадках.
Підказка 2. Вирізняється своєю пристосовністю до різних потреб. Навіть зачіска названа на честь цього предмета.
Картка 2. Команда «Бандура»
Підказка 1. Цей предмет — це товстостінний посуд, в якому за допомогою товкача подрібнюють харчові продукти, гірські породи, лікарські препарати тощо.
Підказка 2. Цей предмет потребує додатку – макогона. Предмет малого розміру ще називають ковганкою.
«Кобза»
1. 9 березня 2014 – …
2. 1925 - …
3. 22 квітня 1838 - …
4. 1838 - …
5. 1840… -
6. 1843 - …
7. 1845 - ….
8. 1847 - …
9. 1858 - …
10. 10 березня 1861 -
«Бандура»
1. 9 березня 2014 – …
2. 1925 - …
3. 22 квітня 1838 - …
4. 1838 - …
5. 1840… -
6. 1843 - …
7. 1845 - ….
8. 1847 - …
9. 1858 - …
10. 10 березня 1861 -
10 24 47 8 2500
10 24 47 8 2500
_______________________________________
Команда «Кобза» - до твору Т.Г. Шевченка, у якому відтворено картину весняного вечора в українському селі. У вірші відобразилась мрія поета про щасливе родинне життя.
Команда «Бандура» - до твору Т.Г. Шевченка, у якому описано дитинство поета, усвідомлення ним усього жаху сирітства. Розгадайте кросворд. Розшифрувати вислів про Т.Г.Шевченка. Літера абетки кодується відповідною цифрою.
29 7 3 28 7 18 15 19 6 24 9 11 14 2 24 3 18 7 22 1 16 19 32,
1 22 16 19 3 19 17 17 24 6 21 11 17.
Розгадайте кросворд. Розшифрувати вислів про Т.Г.Шевченка. Літера абетки кодується відповідною цифрою.
29 7 3 28 7 18 15 19 6 24 9 11 14 2 24 3 18 7 22 1 16 19 32,
1 22 16 19 3 19 17 17 24 6 21 11 17.
Кросворд «Білі плями»
1«Вітер з гаєм розмовляє, … з осокою»
2.«Поплив човен в синє ...»
3.«Пливе човен по Дунаю один за …»
4.«Пливе … води повен»
5.«Садок … коло хати»
6.«… зіронька встає»
7.«А мати хоче научати,
так …. не дає»
8.«Поклала мати коло хати
маленьких … своїх»
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Таблиця оцінювання (для журі)
|
|
Шкала оцінювання |
«Бандура» |
«Кобза» |
П.І |
«Музейний» |
- |
|
|
|
Знайшли предмет – знайдуть ребус. (1 назва -1 бал) |
4 б. |
|
|
П. 2 |
«Біографічний» |
10 б. |
|
|
|
«Поясни цифри з берестяної коробки» |
1 за 1 відповідь |
|
|
П. 3 |
«Поетични» |
12 б. |
|
|
П. 4 |
«Ілюстративний» |
12 б. |
|
|
П. 5 |
«Підсумковий» |
5 б. |
|
|
|
Кросворд |
8 б. |
|
|
|
УСЬОГО |
-------------- |
|
|