Конспект уроку з теми: "Тарас Шевченко Еволюція жіночого образу у творах Тараса Шевченка. Різні типи втілення теми жіночої долі: романтичний (»Катерина»), реалістично – побутовий (

Про матеріал
дослідити еволюцію образів жінок-матерів у творчості Тараса Шевченкарізних періодів на прикладі поем «Катерина», «Наймичка»»; розкрити трагедію життя жінки-матері ; розвивати культуру зв’язного мовлення, пам'ять, увагу, уміння логічно й критично мислити, ґрунтовно висловлювати свої думки, робити виважені висновки; виховувати повагу до жінки-матері, доброту, милосердя, співчуття до знедолених
Перегляд файлу

Тема. «Душі жіночої невипит

криниця…».Еволюція жіночого образу у творах Тараса Шевченка. Різні типи втілення теми жіночої долі: романтичний (»Катерина»), реалістично – побутовий ( «Наймичка»).

Мета: дослідити еволюцію образів жінок-матерів у творчості Тараса Шевченкарізних періодів на прикладі поем «Катерина», «Наймичка»»; розкрити трагедію життя жінки-матері ;

розвивати культуру зв’язного мовлення,  пам'ять, увагу, уміння логічно й критично мислити, ґрунтовно висловлювати свої думки, робити виважені висновки;

виховувати повагу до жінки-матері, доброту, милосердя, співчуття до знедолених

Тип уроку: урок-дослідження.

Обладнання: портрет Т. Шевченка, Кобзар, епіграф,

ілюстрації до творів, портрет письменника, репродукції картин Шевченка «Катерина», Рафаеля «Сікстинська Мадонна»,відеопрезентація.

 

Методи, прийоми, форми роботи: робота в групах, робота в парах, індивідуальна робота, бесіда, виразне читання, «Мікрофон, «Незакінчені речення», рольова гра «Я - герой твору», , «Займи позицію», «Дискусійна трибуна», « Мозковий штурм», « Коло  ідей».

Випереджувальні завдання: ознайомитися зі змістом поем Тараса Шевченка «Наймичка», « Катерина»;підготувати завдання в групах; декламувати напам’ять уривки з  поем, монолог Ганни.

Епіграф:

 

Такого полум’яного культу материнства, такого апофеозу жіночого кохання й жіночої муки не знайти, мабуть, ні в одного з поетів світу. Нещасний в особистому житті, Т.Г.Шевченко найвищу й найчистішу красу світу бачив у жінці, у матері…

Максим Рильський

Перебіг   уроку

І. Організаційний момент уроку.

Вітання учнів.

ІІ.  Вступна частина.

(Слайд 1). Сучасну українську  літературу важко уявити без творчої спадщини  Кобзаря.

Тема жіночої долі та материнства особлива в творчості Т.Шевченка.

(Слайд 2). Цієї теми торкалися і славетні художники ,і поети, бо

 

Якби не жінка… Чи були б у світі

Чудовий вечір, ніжність і любов?

Для кого б ми несли букети квітів?

В чиї слова вслухались знов і знов?

Якби не жінка… Не було б поетів,

Ніколи не заплакав би малюк.

Життя завмерло б на усій планеті –

Ні зустрічей тобі, ані розлук…

 

Огляд репродукцій картин.

(Слайд 3). Подивіться уважно на репродукцію картини Рафаеля «Сікстинська Мадонна».Рафаель – геніальний художник. Найулюбленіший образ його живописної творчості – Мадонна.

Нечутно ступає по хмарах босими ногами Богоматір, ніжно пригортаючи до грудей свого маленького Сина.Загляньмо в очі Мадонни.У них і любов до сина, і тривога за його майбутнє.Мадонна несе його людям. Це доля матерів – у важких муках народити дитину, вигодувати, а потім послати в життя, до людей.

Виконана ця картина була на замовлення церкви святого Сікста, звідси й назва її. Нині полотно зберігається в Дрезденській картинній галереї.

Для геніального художника й поета Т. Шевченка  тема Мадонни була теж важливою.

(Слайд 4).Ось його Мадонна  грішна і свята (картина « Катерина»).ЇЇ чисте почуття розтаптане московським офіцером. Тому опущені плечі дівчини, схилена голова, заплакані очі.

Шевченко піднявся до тих самих висот духовності, що й Рафаель.

        Але поет мало показував нам щасливих Мадонн. Значно частіше йому доводилося писати про матерів скривджених, ошуканих, глибоко нещасних.   

        Страдницька доля жінки-матері – одна з провідних тем творчості Тараса Шевченка.

 Саме цій темі поет присвятив цілу низку творів, звертався до неї в усі періоди творчості. І сьогодні ми зупинимося на сторінці, присвяченій поемам «Катерина» і «Наймичка».

(Слайд 5). Запишіть, будь ласка, у зошитах тему уроку.

(Слайд 6).

III.Повідомлення теми,мети, завдань уроку.

(Слайд 7). Епіграфом є слова поета                                                        М. Рильського(зачитати й прокоментувати).

 

-Як ви розумієте слова поета, винесені в епіграф уроку.

  • (Орієнтовні відповіді учнів).

1.На мою думку, Максим Тадейович Рильський мав  рацію, бо  й справді більшість творів митця присвяченні саме жінці і не просто жінці, а жінці- матері.

2. Перечитуючи творипро жіночу долю, ми бачимо, що кожна дівчина, мати любила по - своєму, у кожної був свій тернистий шлях і водночас кожна з них  була ніби віддзеркаленням одна одної.

ІV.  Мотивація навчальної діяльності учнів

-З’ясуємо значення слова "апофеоз", "культ", які, напевно, вам не зовсім зрозумілі.

(Слайд 8).Апофеоз – (гр. обожнювання)
1. Прославляння, звеличення особи, події, явища.
2. Заключна урочиста масова сцена вистави чи святкової концертної програми.
3. Урочисте завершення події.

Культ -(лат., поклоніння).
1. Зовнішній вияв поклоніння божеству; сукупність прийнятих у тій чи іншій релігії або релігійній течії обрядів, свят, ритуалів, звичаїв.
2. перен. Сліпе поклоніння комусь або чомусь, безмірне звеличення якоїсь особи; обожнювання, боготворіння.

Учитель.

Пригадаймо деякі поняття з теорії літератури, якими ми користуватимемося  сьогодні на уроці.

V. Актуалізація опорних знань учнів

( Слайд 9). Продовжте речення.

  • … - ліро-епічний твір, у якому зображені значні події й яскраві характери, а розповідь про героїв супроводжується розкриттям авторських переживань та роздумів (поема);
  •   … - художній метод у літературі і мистецтві, коли  дійсності, яка не задовольняє митця, протиставляються картини життя , витвореного мрією, піднесеного над буденністю (романтизм);
  •      … - художній метод, який вимагає правдивого і всебічного відображення дійсності (реалізм);
  •     - авторський відступ від розгортання подій, картин та образів, у якому письменник безпосередньо від себе висловлює почуття і настрої у зв’язку з долею героїв, виявляє своє ставлення до них (ліричний відступ);
  •   … -  процес зміни з плином часу (еволюція);

( Звучить мелодія української народної пісні «Ніч яка місячна…»

VI. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

Учитель

- А зараз пропоную помандрувати сюжетними лабіринтами поеми »Катерина».(Слайд 10)

Поему «Катерина» було написано в1838 році в Петербурзі. Цей рік був знаковим у долі Т. Шевченка, Чому?

  • Кому присвятив свій твір Т. Шевченко?
  • Хто такий В. Жуковський?
  • Яке значення мав Василь Андрійович у вирішенні життєвої долі Тараса Григоровича?

 

  • Рід літератури «Катерина»: ліро-епос.
  • Жанр «Катерина»: ліро-епічна соціально-побутова поема з елементами романтичної поетики, 
  • Тема «Катерина»: зображення трагедії жінки-покритки і дитини-безбатченка в умовах тогочас­ного суспільства.
  • Образи – песонажі твору. (Катерина,панич – офіцер,мати, батько, малий Івась, кобзар, москалї –рядові солдати).

 

  • Учитель.Поема починається зверненням автора до українських дівчат.

Звичайна селянська дівчина Катерина покохала "москаля" — панича-офіцера.

(Слайд11). (Аудіозапис початку твору).

- Чому Т. Шевченко закликає кохатися не з москалями, «бо москалі  - чужі люди»?

 

(Слайд 12). (Для офіцера чужими були українські закони, традиції, мораль).

- Якою зображує Шевченко Катерину на початку твору?

(Веселою, радісною, щиро закоханою у свого, як їй здається, судженого, вона і в  думці не може припустити, що він її кине)

-  Що змусило розлучитися молодят?(Затрубили в похід, пішов офіцер із села, війна з Османською імперією).

- Як склалося життя Катерини, коли її залишив коханий?
(Катерина стала покриткою. Сусіди насміхаються з неї, глузують, поширюють різні плітки по селу).

 

Учитель. У 1837 році лише в Київській губернії було 37 самогубств зганьблених дівчат.

 

 1. По́критка — дівчина, яка не вберегла своєї честі й народила позашлюбну дитину (байстрюка).

2. Байстрюк-незакононароджена дитина

Село ставиться до неї неприязно. Батьки Катерини не можуть знести цієї наруги і, перебуваючи в полоні тяжкого старовинного звичаю, змушені були прийняти таке жорстоке рішення? Чому?

  • Відповідь на це питання ви дасте після інсценізації уривка поеми. (Сцена вигнання Катерини з батьківського дому).
  •    Інсценізація.
  • Учитель. У словах нещасної матері злилися гіркий гнів і щира любов до своєї дитини, болючі прокляття і ніжна материнська ласка.

 

  • Чому батьки змушені були прийняти таке жорстоке рішення? Вони не любили доньки?

( Українська селянська родина жила звичаями і мораллю. Катерина порушила норми народно-християнської моралі, які освячували шлюб, засуджували нешлюбні стосунки.)

  • Ви засуджуєте батьків чи виправдовуєте?

(прирекли її на жахливі поневіряння, на смерть).

Чи збагнула Катерина тепер свою провину? (Так. Вона вигукнула «Що я наробила?»)

 

  • Яких поневірянь довелося зазнати Катерині?

 

  • Пішла Катерина шукати свого коханого, сподіваючись, що він прийме її з сином. Після довгих блукань їй удалось-таки знайти свого Івана.

  Тяжка зустріч з москалем.

  • Для створення напруженої, гнітючої сцени зустрічі Катерини і москаля  поет змальовує картину зимової негоди:

Читає учень

По лісу  завило;

Як те море, біле  поле

Снігом покотилось.

Учитель. В таку негоду повертаються москалі додому, а серед них — Іван, коханий Катерини.

(Слайд13). Роздягнена й боса  вибігає вона йому назустріч. Як він її зустрів із сином? Чи зрадів?

Дізнаємося після інсценізації уривка.

Учитель.(Слайд 14)

Чому Катерина вибрала самогубство?(Тому що була в розпачі, пережила тяжке нервове потрясіння, стає божевільною.)

  • Чи відповідально поставилась Катерина до дитини, кидаючи її напризволяще?( Ні. Прирекла на поневіряння).

 

  • Чи винна Катерина у загубленій своїй долі? (Винна, бо через свою щирість довірилася глибоко непорядній людині.)

«Коло ідей».

    -  Ваше ставлення до героїні (по одному реченні).

1. Вона повинна була жити заради дитини.

2. Треба пам`ятати, що з будь-якої життєвої ситуації є кілька виходів. І треба було Катерині  навчитися не впадати у відчай, а продумувати найоптимальніші варіанти.

Аяк самогубство оцінюється церквою?

За християнськими законами, душі самогубців, не йдуть до раю. Душа Катрі – грішна, не виправдана ні людьми, ні Всевишнім.

Самогубці – слабкі люди. Катерина мала здолати пекельні муки,  мати терпіння, силу волі .

  • Робота в групах
  • ( Слайд 15). Інформаційне гроно. Яка ж вона, Катерина?

 

 

 

  • (Щира, проста, закохана, довірлива,чесна, відверта, ошукана, самогубця, безвідповідальна, егоїстка).

 

  • Що в імені твоєму?(Чиста, незаплямована, непорочна, бездоганна).

 

(Слайд 16) А як ви оцінюєте вчинок офіцера  -москаля?

Офіцер-москаль вчинив злочин, але не поніс ніякого покарання, У справедливому суспільстві за доведення до самогубства він би був засуджений, а в царській Росії москалі ще насміхаються з Катерини і підтримують офіцера.

 

  • Проблемне запитання:

-         Чи могла б Катерина створити сім’ю з москалем- спокусником, як розраховувала

 

Учень. Висновок: офіцер ніколи не одружився із селянською дівчиною, хоч би якою красивою вона не була. Офіцерам російської армії дозволялося одружуватися після досягнення 30-річного віку, більше того, охочий узяти шлюб мусив звертатися до свого начальства з письмовим клопотанням, указавши походження нареченої, її титул, придане…

Одруження офіцера із селянкою- повна втрата для нього кар’єри. На такий крок могла піти винятково сильна особистість, чиста серцем, по-справжньому закохана. Не таким виявився Катрин обранець.

 

(Слайд 17) Учитель. Як склалася доля Івася?

Плач малої дитини почули лісники і врятували мале хлопча.

У наступному епізоді син Катерини як провожатий іде разом із старим кобзарем до Києва. Старий співав псалми, перехожі давали їм хто бублик, хто гроші, задивлялися на босе й голе гарне хлоп'я:

Дала,— кажуть,— бровенята, Та не дала долі!

(Слайд 18)Їхав шляхом берлин, запряжений шестернею коней, а в ньому — пан із сім'єю. Пані покликала Івася і дала йому гроші, а пан глянув і одвернувся, бо впізнав свого сина...

 

(Слайд 18) Історична довідка

«Їде шляхом до Києва берлин шестернею»

Берлин- карета, виготовлена в Берліні на індивідуальне замовлення, була привілеєм тільки  особливо багатих дворян, у чиєму володінніперебували значні маєтності та щонайменше кілька тисяч кріпацьких душ.

 

(Слайд 19) Дослідіть символічні образи твору, їхню роль на розвиток подій

  • Образи-символи:Дрібка рідної землі – свідомість того, що більше не повернеться;
  • Жовті піски та люта зима – символи тяжких життєвих випробувань;
  • Берлин рушив, а Івася курява покрила – байдужість батька до сина.
  • темна ніч символізує непевне становище героїні, яка не знає, де шукати батька своєї дитини.

 

Композиція твору.Поема складається з 5-ти розділів та епілогу.

Експозиція: пролог-звернення поета до дівчат із застереженням не кохатися із москалями; кохання і розлучення Катерини з офіцером.

Зав’язка: Катерина залишає рідну домівку за наказом батьків.

Розвиток дії — народження позашлюбної дитини Катерини, батьки виганяють дочку з дому, Катерина йде шукати в Московщину свого коханого, поневіряння її з дитиною на чужині:

Кульмінація: зустріч героїні з москалем; її самогубство.

Розв ’язка: епілог — життєва доля Івася-байстряти, його випадкова зустріч з «батьком».

Ліричні відступи

Роль ліричних відступів у поемі досить широка:

  • пересторога всім дівчатам («Кохайтеся, чорнобриві, Та не з москалями»);
  • туга за справжньою долею («Єсть на світі доля, А хто її знає? Єсть на світі воля, А хто її має?»);
  • щире вболівання за долю героїні («Катерино, серце моє! Лишенько з тобою! Де ти в світі подінешся З малим сиротою?»);
  • висновок-узагальнення про світ («Отаке-то на сім світі Роблять людям люде! Того в'яжуть, Того підуть, Той час себе губить...»);
  • гнівний осуд гіркої сирітської долі («Сирота-собака має свою долю, Має добре слово в світі сирота; Його б'ють і лають, закують в неволю, Та ніхто про матір на сміх не спита»).

Над чим змушує задуматися Т. Шевченко читача наприкінці твору?.Шевченко трактує трагедію Катерини в соціальному плані. Дівчата-українки стають покритками не тому, що деякі з них погано виховані, а тому, що вони з іншого, панівного  класу,а  на варті  прав кріпосників стояв державний закон.

Учитель. Але є люди, котрі долаючи пекельні муки, підіймаються на вищу сходинку. Це – наймичка Ганна.(Слайд 20)

3 листопада 1945 року, Переяслав.Через 7 років після написання «Катерини» виходить друга Шевченкова сповідь «Наймичка»,  написана в період «трьох літ».

 

Робота над змістом поеми «Наймичка».Паспорт твору

Жанр: ліро – епічна, соціально – побутова поема з ознаками реалізму.

Тема: зображення важкої долі жінки - кріпачки,яка вимушена була все своє життя страждати й приховувати своє материнство.

  • Ідея: засудження тогочасних умов, у яких жінка відчувала себе соціально незахищено.
  • Герої: Ганна, Трохим, Настя, Марко,Катерина, їхні діти.
  • Композиція
  • Експозиція перше знайомство з Ганною

У неділю рано – вранці

Поле вкрилося туманом;

У тумані, на могилі,

Як тополя, похилилась

Молодая молодиця.

  • Зав’язка: журба Насті з Трохимом.
  • Всього надбали , та діточок у них бігма.
  • Розвиток дії: підкинуте  немовля  та поява наймички.
  • Кульмінація: Ганна перед смертю  відкриває синові  Маркові сокровенну таємницю свого життя.
  • Розв’язка: зомлів Марко.

  «Яка ж вона, Ганна, наймичка-мати?»

( Слайд 21 -  Слайд  22  - Був собі дід та баба) Інсценізація уривка

 Учень. В «Наймичці» образ матері-покритки не лише трагічний,як у «Катерині» , а й величний.

 Ганна підкидає дитину заможним господарям, проявляє материнську ніжність до дитини, різко змінюється, коли її прийняли на роботу:

(Слайд 23 )Поєднались. Молодиця

Рада та весела,

Ніби з паном повінчалась,

Закупила села.

(Слайд 24) Здійснилася мрія Ганни - бути біля дитини, це надає їй сили. Вона працює біля господарства з великою охотою, намагається все зробити швидко, до ладу, щоб більше часу лишилося побавити малого Марка,який називає її мамою. Великою ласкою та ніжністю огортає  Ганна свого маленького сина,  всі її думки  пов’язані з дитиною:

                          А коло дитини

                    Так і пада, ніби мати;

                       В будень і в неділю

                    Головонькуйому змиє,

                        Й сорочечку білу

                   Що день Божий надіває.

                         Грається, співає…

         Прожила  так Ганна майже тридцять років.

(Слайд 25 )Чимало літ перевернулось,

Води чимало утекло;

І в хутір лихо заверулось,

Ісліз чимало принесло.

 Бабусю Настю поховали

І ледве – ледве одволали

Трохима – діда. Прогуло

 Прокляте лихо та й заснуло.

На хутір знову благодать

З – за гаю темного вернулась

До діда в хату спочивать.

Підріс Марко. Став чумакувати. Порадившись із наймичкою та Марком заслали старостів, Невдовзі  відгуляли весілля. Ганна  жодного разу не викрила себе, відмовилася навіть бути весільною матір’ю свого сина (Слова із тексту)

Благав старий,
А Марко аж плакав,
Щоб була вона за матір.
— Ні, Марку! Ніяко
Мені матір'ю сидіти:
То багаті люди,
А я наймичка... Ще й з тебе
Сміятися будуть. —
Нехай бог вам помагає!
(Слайд 26 )Піду помолюся
Усім святим у Києві,
Та й знову вернуся
В вашу хату, як приймете.

(Слайд 27)

  • Бесіда.
  • Чим пояснити відмову Ганни бути на весіллі Марка за матінку?( Осуджує себе за гріх і вважає, що немає права бути матір’ю).
  • Чому наприкінці життя вона стає такою богомольною?(Ввважає себе винною, гріховною, замолює гріхи.)
  • Було багато моментів, коли Ганна, здавалося б, могла сказати синові правду. Чому вона цього не робить?( Щоб не дізналися, що Марко – позашлюбна дитина.)

 

  • «Мозковий штурм».
  • Яким був життєвий вибір Ганни? Чим він відрізняється від вибору Катерини? (Відповіді учнів).

 Ганна вчинила по-іншому. Вона не залишила свого сина  напризволяще, була натурою сильнішою, ніж Катерина, не піддалася на спокусу, а  здолала все, аби знаходитися поруч з власним сином.

  • Чому поема називається «Наймичка», а не «Мати» чи «Ганна»? Ганна самозречено служила синові все своє життя.

Учитель

Я думаю, що настав час зустрітися із Ганною. Послухаємо її крик душі,болі і тривоги.

«Я – герой твору» (Слайд 28)

 

Пробігли мої молоді роки. Уже й життя заходить за обрій. Уже забула,

де була колись моя хата, батько, ненька. Кохання до москаля обернулось

злою долею; вигнана з дому із сином на руках я довго блукала полем, ходила

по селах. Тяжко було прогодувати сина, часто жебракувала. У тривожних

снах поверталася до неньки та батька.

Скільки лиха їм довелося пережити через мене. Але

свого сина, рідну кровинкуніколи не покину, як би важко не було.

Усе життя важко працюю наймичкою в будинку

власного сина. І ніхто не бачить тих сліз, не чує того стогону, як я щовечора

свою долю нещасну проклинаю.

Марку, єдиний мій сину, єдина втіхо на цій грішній землі. Чи відчуваєш

хоч краєчком серця мій біль?

Усе своє життя

розплачуючись за

помилку молодості. Як серце крається, коли  чужу жінку називаєш «мамою», «матінкою», «матусею».

Я низько схиляю голову перед Трохимом і Настею, які дали прихисток моєму сину і мають його за рідну дитину.

Уже й нездужаю, щось і сили покидають моє тіло і душу. Асин і не знає, що я його мати.

 

  • Робота в групах

 

Яка ж вона, Ганна?

 (Слайд 29)Інформаційне гроно

 

 

 

(любляча мати, щира, проста, відверта,працьовита, щедра,набожна,великомучениця, терпляча,поважна до людей,здатна до важких страждань,безталанна,ніжна, жертва

тогочасного суспільства).

 

Що в імені твоєму? ( сила, благодать,милість Божа).

Учитель

Вершину страждань Ганни зображено в останньому розділі поеми: наймичка страшенно боїться померти, не дочекавшись сина з чумакування в далеких краях.  ( Слайд 30) (Відео).

 

( Слайд 31) -  Запишіть проблеми, які порушуються в поемах.

( Любов і зрада, взаємини батьків і дітей, моральності, дівочої честі, порядності у стосунках між чоловіками та жінками, материнства, відповідальності за материнство .)

-   Яку із цих проблем ви вважаєте головною?

Учитель. Так, дійсно, ви всі маєте рацію. А якщо долі Шевченкових героїнь перенести в XXI століття, то яка доля може очікувати їхніх дітей.

Якщо таку юну матір не підтримають родичі, її дитина скоріш за все потрапить у дитячий будинок.

Проблеми сирітства в Україні вирішуються програмами всиновлення ,Кожна п`ята родина готова взяти на усиновлення сироту, а шість із сотні сімейних пар не проти створити дитячий будинок сімейного типу.Отже, діти Шевченкових героїнь скоріш за все потрапили бдо дитячого будинку.

( Слайд 32) Складання діаграми Вена.  Що ж було спільного і відмінного в долях Шевченкових героїнь?

( Слайд 33) А значить прийшов час дати відповідь на питання, яке пролунало ще на початку уроку, а саме:  ви повинні відповісти «Чи відбувається еволюція жіночого образу в поемах».

Відповіді учнів.

«Доповни речення»

На мою думку,  у творах Т.Г.Шевченка, які присвячених долі жінки-матері, відбувається еволюція жіночого образу,бо ми побачити процес зміни світогляду кожної з героїнь.

Я вважаю, що у творах письменника відбувається саме еволюція, бо в цих творах ми можемо спостерігати розвиток жіночого образу.

Мені здається, що в поемах відбувається саме еволюція, бо ці твори написані в різні роки, Катерина вирішує свої проблеми, не думаючи про свою дитину, а керується лише своїми почуттями, Ганна виносить на передній план любов до дитини  і намагається спокутати свою провину.

Про еволюцію образу жінки-матері так сказав Б. Лепкий: «"Наймичка" -- це ніби старша сестра "Катерини", яка свій гріх спокутує не під льодом, а в тихій, святій самопожертві. Апофеоз материнської любові, один із найгарніших малюнків української жінки, твір, писаний у євангельському настрої, без злості, злоби, без усякого людського гріха. Архітвір …» (Архі -- префікс, за допомогою якого виражають найвищий ступінь ознаки, що міститься в другій частині слова)

  • ( Слайд 34) Якою ви уявляєте сучасну жінку? Щасливою та успішною.

А тепер доповніть: «Щасливою  та успішною можна вважати жінку , яка має освіту, чуйне серце,щиру душу, талант, вдалий шлюб,самоповагу, вірність, любов, гроші,престижну роботу, гарну зовнішність, повагу людей,совість і чесність , роботу за покликанням,вірних друзів , Батьківщину,батька і матір, доброту й співчутливість.

Поеми «Катерина», «Наймичка» : жінка,покритка, страдниця,                          самогубця, мати, наймичка, донька, зраджена, покинута.

Сучасна жінка: дружина, господиня, фахівець, друг, особистість, громадський діяч, матір, берегиня, керівник, порадниця,самостійна, самодостатня.

 

VІІ. Підсумок уроку

  1. Рефлексія діяльності.

Учитель.Підсумовуючи урок, хочу звернути вашу увагу на таке явище: доля народу - це відображення долі його жінок. 

Що ви сьогодні зрозуміли для себе?

  • Материнська любов не знає кордонів, страху, сумнівів, розрахунків. Вона очищає нас, зігріває, зупиняє нас перед безоднею..
  • Мати — захист і притулок для дитини, вона її опора і совість.
  • Усе, що є у нас найкращого, — від неї, від неньки рідної.
  • Я впевнена, що ви станете люблячими батьками

Оголошення результатів навчальної діяльності( уміло висловлювали свої думки, активно працювали, вдало узагальнювали навчальний матеріал, майстерно грали ролі)

VI. Заключне слово вчителя

Учитель

- Я задоволена, що у нас вийшла відверта розмова. З криниці жіночоїдуші ми черпали любов, відданість і добро.

Ми шукали вищу мудрість життя у діях і вчинках героїв поем.

Можливо, у когось після уроку залишилось більше запитань, ніжвідповідей. Але у вас попереду життя. І дай Боже, щоб вам щастило,щоб ви не оступились на життєвій стежині.

Хай мир і щастя ллються через край,

І вічно мама зустрічає край дороги.

 

- Дякую всім за плідну співпрацю, чуйність,доброту!

( Слайд 36).VІІ.  Домашнє завдання:

1. Виписати з тексту поеми   Т. Шевченка “Наймичка” художні засоби.

2.Написати твір-роздум “Якою я уявляю сучасну Ганну”абовідгук на сьогоднішній урок( Слайд 37)

 

1

 

docx
Додано
9 березня 2021
Переглядів
3051
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку