Підсумувати знання із курсу "Я досліджую світ" у кінці 1 класу можна у форматі квесту на природі. На допомогу вчитель може задіяти казкових героїв Пані Безпеку, Хлопчика Спокоя, Дівчинку Паніку та інших, якими можуть стати учні старших класів. Діти із цікавістю виконають різні завдання, пограють у ігри і ще раз переконаються, що знання за плечима не носити, а от у нагоді вони можуть стати будь-де.
Квест «Порятунок Пані Безпеки»
Дійові особи:
Пані Безпека, хлопчик Спокій,дівчинка Паніка, учні 1-В класу, гості свята, вихователь, незнайомці, чоловічок у червоному, міліціонер, аптекарі.
Хлопчик Спокій розказує гостям свята, що дівчинка Паніка забрала ключі від класу, де залишилася пані Безпека. В цей час учні разом з вихователем виходять на подвір'я школи і помічають голосну бесіду двох підлітків, біля яких вже стоять люди (гості свята). Вихователь пропонує підійти ближче до них і з'ясувати , що сталося:
(Відповіді дітей.)
Тут в цю розмову втручається вихователь:
Хлопчик і дівчинка разом з вихователькою прямують у бік ігрового майданчика. За ними учні і гості. Раптом до дітей підходять незнайомці (старші школярі) і говорять:
(Відповіді дітей)
Незнайомці розвертаються і йдуть засмучені зі словами: «Знову не пощастило!»
(Якщо учні будуть кричати, їм слід нагадати, що треба підняти руку, бо коли всі говорять, то не можна зрозуміти відповідь. А дівчинці Паніці наголосити, який гамір і безлад буває, коли порушують це правило)
Діти мають сказати, що знайомі – це батьки, родичі, друзі, вчителі, сусіди, однокласники, батьки друзів і однокласників (усі ті, кого учні можуть назвати на ім'я, можна вважати знайомими). Всі інші – незнайомці, більшість з яких доброзичливі, але серед них можуть бути і злочинці, які ніби порядні, але можуть виношувати підступні плани.
Хлопчик дістає табличку, на якій є надпис «10 - номер міліції», а учні підказують, що не вистачає цифри 2. Х. Спокій дописує 2, а д. Паніка промовляє:
Всі прямують далі, помічаючи чоловічка, який весь у червоному, тримається за голову і галасує: «Допоможіть!»
Вихователь знову звертається до чоловіка у червоному:
Вихователь пояснює правила:
Перше,що треба зробити під час пожежі – зателефонувати за номером 101. За викликом пожежні машини миттєво вирушають рятувати людей і їх майно. От і ми проведемо конкурси на швидкість.
Дорога кожна секунда
Нам потрібно обрати два «водії», вони при підтримці вболівальників мають привезти кожен свою «пожежну» машину до місця лиха. Кожному учаснику дають по шнуру довжиною 5-6 метрів,кожен прив'язаний до машини. За сигналом гравці повинні змотати шнур на паличку. Перемагає той, хто швидше наблизить до себе машину і не зайде за лінію.
Хто швидше загасить вогонь
Дві команди (по 8-10 учнів) стають один за одним. Перед кожною стоїть відро з водою і стаканчик. Перший гравець набирає воду у стаканчик і несе його так, щоб не розлити, у відро попереду. Виливає, повертається назад, передає наступному гравцю. Перемагає команда чиї всі гравці швидше пройдуть шлях до порожнього відра і назад, не розливши воду.
(Відповіді дітей)
Вони повинні сказати, що пожежу ще можна гасити спеціальним вогнегасником, піском, цупкою тканиною, яка не пропускає повітря. Адже повітря (кисень) допомагає розповсюджуватися вогню. Водою не гасять пожежі від електроприладів, доки вони не вимкнені, щоб не вдарив струм; від легкозаймистих речовин, бо це може призвести до їх розбризкування і поширення вогню.
І всі рушили далі. До них підійшов міліціонер і говорить:
То прямуй на …(Перехід).
Як іти через дорогу?
Чи підземним переходом,
Чи по «зебрі» пішоходом,
Чи з усіх побігти ніг
З цього боку на той ріг?
(Тут діти пояснюють, що дорогу переходять по підземному пішохідному переходу або надземному, якщо вони є. На перехрестях наносять «зебри», але все одно при переході дороги, треба подивитися ліворуч і переконатися, що автомобілі на безпечній відстані. )
Оком блимає на розі.(Світлофор).
Здавна зветься…(Пішоходом).
Стереже дорожній …(Рух).
А по, якій частині дороги вона самостійно іде?(По тротуару).
(Відповіді учнів)
Вас вітає зелена аптека!
Від вас і від мене
Вона недалеко. – 1-а аптекарка.
Невимовна туга –
Краплі валер'янки
Ваша пані хай прийме, як друга! – 2-а аптекарка.
Що бачим навкруг, -
Це наш помічник
І хороший наш друг. – 3-а аптекарка.
1-а аптекарка
Зараз ви відгадаєте назву рослини, про яку моя розповідь, коли дасте відповідь на моє питання.
У казці Ганса Крістіана Андерсена «Дикі лебеді» принцеса Ельза плела сорочки для своїх братів-лебедів. Яку рослину вона використовувала? (Кропиву).
Так, саме про неї моя розповідь. Давньоруське слово «коприна», яке позначає шовк, і дало назву цій рослині. Адже колись давно із кропиви отримували волокна для виготовлення тканини. Ця рослина містить багато вітамінів, які корисні для судин, крові, кісток, для зору.
У нас росте два види кропиви: однорічна і багаторічна дводомна. Корисна саме остання. Розрізнити їх не складно: однорічна виростає не вище колін, а багаторічна – майже в людський ріст, до того ж у неї довге кореневище. Існувало повір'я, що кропива, зірвана на Івана Купала, буде оберігати від нечистої сили.
2-а аптекарка
А ось недалечко можете побачити кінський каштан. Особливо гарні каштани, коли на їхніх гілках з'являються білі свічі-суцвіття. Придивімося до квіток кінського каштана. На білих пелюстках дуже помітні кольорові плями. Цікаво, що на початку цвітіння вони жовті, потім стають жовтогарячими, а наприкінці цвітіння – червоніють. Але ще цікавіше, що кожному кольору відповідає свій особливий запах, жовтий - колір для метеликів і бджіл означає, що у квітці є нектар, а червоний - що його вже немає. Насінина темно-коричневого кольору неїстівна, тому дерево називають кінським каштаном, щоб підкреслити його відмінність від каштану справжнього, плоди якого їстівні. Настойки з плодів кінського каштану використовують при хворобах ніг.
3-а аптекарка
Не менш корисна липа. Що з неї готують? (Чай, мед). Так, до того ж липовий мед цінується вище за інші сорти. Це прекрасні ліки від застуди, як і настій із сушених липових квіток. А мелені плоди липи можуть замінити каву.
А ось листя подорожника великого. При порізах і мозолях прикладають його листочок на ранку. Він холодить, і поступово біль відходить. Ранка дуже швидко загоюється. А бабусі розповідають ,що якщо хтось опечеться, то і тоді лихові може зарадити подорожник. А ще я прочитала, що коли вкусить бджола чи волохатий джміль, то потрібно листок розім'яти і прикласти до болячого місця. Листочок висмокче отруту, втaмyє біль.
Вихователь
Цікаво, що навіть в український віночок, який колись був оберегом кожної дівчини, вплітали квіти, які мають лікувальні властивості. Вони знімали біль, берегли міцність та красу волосся. Всього там було 12 квіточок: вишні, калини, безсмертника, деревію, незабудки, чорнобривців, любистку, волошки, ромашки, барвінку, мальви, м'яти.
З давніх-давен наш народ придивлявся, прислухався до рідної природи, а вона за це оберігала його життя, здоров'я, окриляла душу. Те, що ми сьогодні почули, лише маленька часточка знань про лікувальні властивості зеленої аптеки. Наші гості вже знають багато, ви, діти, ще будете вивчати це на уроках у школі, а можливо хтось обере професію фармацевта, лікаря, біолога. Єдине, про що хотілося б згадати, адже ми говорили сьогодні про безпеку, що рослини, ягоди і гриби, ви дітки поки ще не виросли, повинні збирати з дорослими, а незнайомі дари природи краще і дорослим не брати, щоб не отруїтися ними.
1-а аптекарка
До речі щодо грибів, для діток у нас є гра, бо вже засиділися вони.
2-а аптекарка
Багато грибів їм ще не відомо та думаю білий гриб, лисички та мухомор усі впізнають (показує, як вони виглядають).
3-а аптекарка
Тут у траві сховалися грибочки. Одна команда (по 3-4 учні) збирає їстівні, інша – неїстівні. Хто більше назбирає, той переміг.
Після змагань вихователь:
(Відповіді дітей)
Вихователь дякує, прощається з аптекарками і прямує до школи з дітьми і гостями.
Перед входом до школи вчитель повертається до дітей і говорить:
Після гри всі йдуть до класу, де можна влаштувати чаювання у фітокав͗ярні із Пані Безпекою та героями квесту.