Матеріал містить розробку уроку та додатки, що допоможуть в цікавій формі познайомити першокласників з емоціями, вчити розпізнавати їх, оцінювати свій емоційний стан та використовувати прийоми самозаспокоєння.
Тема уроку: Емоції. Практична робота. Вправи «Вгадай емоцію», «Намалюй настрій». Ігри, що сприяють гарному настрою.
Мета уроку: Вчити учнів розпізнавати ситуації, що поліпшують настрій, вербальні і невербальні вияви емоцій; розвивати вміння створювати та підтримувати гарний і веселий настрій, оцінювати свій емоційний стан, використовувати прийоми для самозаспокоєння; виховувати бажання поліпшувати настрій друзям, рідним.
Обладнання: презентація «Вгадай емоцію», картки з назвами емоцій, індивідуальні картки для кожного учня та для роботи в парах, запис вірша в стилі ейдотехніки, куб, повітряна кулька зі смайликом гарного настрою, обруч.
Хід уроку
Вчитель пропонує дітям запитання, які вимагають однозначної відповіді: «Так» або «Ні». Якщо учневі слід відповідати «Так», він встає, якщо «Ні», - плескає в долоні.
Запитання:
Емоції – це властиві кожній людині психологічні реакції на хороше й погане.
Настрій – загальний емоційний стан, який своєрідно забарвлює на певний час діяльність людини, характеризує її життєвий тонус.
В ході роботи вчитель розміщує на дошці картки з назвами емоцій:
Радість
Подив
Провина
Образа
Сум
Жадібність
Злість
Переляк
Цікавість
Скука
Гордість
Завдання: розподілити емоції на дві групи (позитивні і негативні). Учні працюють біля дошки.
Учням на картках пропонуються два вірша:
Осінь
Ясне сонце не гріє, холодок повіва,
Засихає, жовтіє на узліссі трава.
Небо хмуриться часто, потемніла ріка…
Щоб дощами упасти, плине хмара важка…
Вербові сережки
Біля яру, біля стежки одягла верба сережки.
Головою хилитала, потихесеньку питала:
Де ота біленька хатка, що гарнесенькі дівчатка?
Хай би вибігли до стежки, подарую їм сережки.
Завдання: поряд з віршиком у вигляді смайлика намалювати емоцію, яку він викликав. Пояснити.
Запитання після гри:
Завдання: з поданих предметів вибрати і зафарбувати ті, які можуть поліпшити твій настрій.
Вчитель: Інколи нас настільки переповнюють негативні емоції, що ми не можемо нічого з собою вдіяти, і наш настрій впливає на настрій та стан здоров’я інших людей. Зараз ми пограємо в гру, яке допоможе нам вчитися контролювати і змінювати свої емоції.
Посередині класу ставиться обруч – круг. Це чарівний круг, всередині нього будуть проходити перетворення. До нього по черзі запрошуються діти. По сигналу вчителя дитина перетворюється в злу кішку: шипить, царапається. Умова одна: за межі круга виходити не можна. Діти за вчителем повторюють: «Сильніше, сильніше, - той, хто показує кішку виконує все більш злі рухи. Після другого сигналу перетворення закінчується, в круг входить наступний.
На наступному етапі круг забирається. І гра продовжується в парах.
Умова! Ніхто не має права торкатися один одного руками!
На останньому етапі діти перетворюються в добрих і лагідних кішечок (Сигнал – чарівний дзвоник)
ласкавими.
Дітям пропонується повітряна кулька з веселим смайликом.
Завдання: передай кульку іншому так, щоб викликати подібну емоцію на його обличчі. (Умова: під час передачі кульки слідкувати, щоб вона побувала в руках кожного тільки один раз).
В учителя в руках куб, на ребрах якого зображення різних емоцій. Він кидає по черзі його дітям.
Завдання: на якому етапі уроку ти пережив цю емоцію?