Квест з природничо-математичних предметів
«Відчуй дивосвіт науки..»
Основна ідея : Майбутнє відкрите для тих, хто критично перевіряє інформацію та нестандартно вибудовує власні переконання.
Якщо ми будемо сьогодні навчати так, як ми навчали вчора, то вкрадемо у наших дітей завтра (Джон Дьюї)
Анотація: у цій роботі представлена методична розробка гри-квесту з природничо-математичних предметів «Відчуй дивосвіт науки..», яка проводиться з учнями 8 класів з описом процесу підготовки та організації заходу, правилами гри, завданнями для всіх етапів проходження квесту, матеріалами, необхідними для проведення заходу.
Квест – проектна інтерактивна форма роботи, що інтегрує кілька дисциплін, є практикою особистісно-зорієнтованого навчання, що дозволяє розвивати активне пізнання, активізувати сприйняття і розумову діяльність, сприяє розвитку мислення, допомагає долати труднощі, вирішувати проблеми, формувати стійкий інтерес уміти застосовувати свої знання на практиці у нестандартних ситуаціях, тобто актуалізувати знання, вчить мислити логічно, розвиває інтерактивні здібності. Тож, квест є інноваційною формою роботи з учнями. Інтерактивні вправи, виконання яких передбачає участь у квесті, стимулюють інтерес учнів, забезпечують активне долучення всіх учасників, згуртовують колектив учнів.
Таким чином, основна ідея квесту: розвиток навчально-пізнавальної активності в умовах, коли всі психічні процеси учня, його увага, емоційно-вольова сфера готові до активного опрацювання, систематизації та аналізування навчального матеріалу. Дозволяє реалізувати особистісно-діяльнісний і особистісно-орієнтований підходи до освіти. Ці підходи базуються на застосуванні знань і вмінь, отриманих під час вивчення різних дисциплін на різних етапах навчання, інтегрувати їх у процесі роботи над проектом. Це забезпечує позитивну мотивацію і диференціацію у навчанні, активізує самостійну творчу діяльність дітей під час виконання проекту
Мета гри-квесту сприяти отриманню школярами знань, умінь та навичок, дозволяє учням пізнати один одного в умовах необхідності прийняття швидких рішень; виявляти: приховані якості учнів, потенційних лідерів, інтелектуалів, учнів-логістів, які вміють прорахувати на декілька ходів вперед; розвивати логічне мислення, інтуїцію, вміння знайти спільну мову з різними людьми; швидко актуалізувати інформацію, ігрові етапи дозволяють спільно пережити емоційні сплески, що психологічно зближує учнів, викликають масу позитивних емоцій і радісних спогадів, сприяють розвитку комунікабельності; інтелектуальні етапи розвивають ерудицію і виявляють спритність. Проводячи гру за допомогою учнів старших класів, ми сприяємо тому, щоб учні відчули себе в ролі старших наставників, збільшили свої знання в тій чи іншій галузі, розвивали свої організаторські здібності та компетенції
Мета квесту з природничо-математичних предметів «Відчуй дивосвіт науки..»:
Навчальна: формувати в учнів пізнавальні інтереси, потребу у глибокому і творчому оволодінні знаннями, прагнення постійно ознайомлюватися з новітньою інформацією; формувати вміння аналізувати, узагальнювати, порівнювати, абстрагуватися, синтезувати знання, отримані при вивченні різних предметів.
Розвиваюча: розвивати творче мислення, пізнавальний інтерес; самоосвітню, інформаційну і життєву компетенції;
Виховна. Виховувати прагнення до отримання нових знань; позитивні мотиви до навчальної діяльності, створювати умови для самореалізації
Тривалість квесту: 1,5 години.
Місце проведення: шкільний майданчик
Підготовка до квесту: розробка завдань; добір реквізиту; обладнання з навчальних кабінетів, організація шкільного подвір’я, де проводитиметься квест; роз’яснення учням правил квесту.
Обладнання: маршрутні листи для команд, пакети із завданнями (ребуси, кросворди, філворди, крос сенси, анаграми ); таємні скриньки з предметами, наочності, географічні атласи, хімічні речовини,обладнання для проведення дослідів.
Підготовчий етап гри: Квест – це мандрівка, пригода. Кожна команда проходить ряд станцій – етапів, де Координатори (учні 11 класу) проводять з гравцями ігри і дають творче завдання. Вони ж і оцінюють роботу і ставлять бали у маршрутному листі. Знайти місце, де буде проходити кожен етап, можна, тільки розгадавши підказку. До початку: учням координаторам окреслюються завдання, які вони повинні відпрацювати з гравцями на заданій станції, ознайомити з правилами гри. Учні 5, 8 класів готують візитну картку команди та привітання команд-суперників.
Проведення квесту:
Етап І
Вступне слово вчителя: Привіт усім! Вітаємо вас на Квесті з природничо-математичних предметів «Відчуй дивосвіт науки..» Запрошуємо до наукової гри аматорів та ентузіастів природничих дисциплін, вчених – дослідників з біології, фізики, географії, хімії та математики!Будемо раді бачити юних експериментаторів - біологів, майбутніх хіміків - підривників, обдарованих фізиків, неперевершених мандрівників - географів, математичних мислителів, творців незвичайних ідей та винаходів а також усіх, хто бажає відчути дивосвіт науки!
Ми всі єдині, пов’язані між собою невидимими божевільними силами! Вам знайомий вислів «вище голови не стрибнеш»? Це омана! ЛЮДИНА МОЖЕ ВСЕ! ( Нікола Тесла)
Тому не ховайте свою геніальність в домашніх лабораторіях! На Вас чекають віртуальні екскурсії, експерименти, конкурси та наукові стартами! Відчуйте себе шаленим науковцем на цьому науковому квест - фестивалі!
На шкільному майданчику шикуються команди. Кожна команда( 5шт.) має свій колір, у кожного учасника кольорова емблема.
Ознайомлення учасників із Правилами квесту
Для успішного руху команди вперед і подолання перешкод на окремих етапах дійте почергово і дотримуйтесь правил.
Гра починається з урочистого привітання команд учасників( 5 команд).
Команди презентують свою назву і гасло.
Етап ІІ
Після привітання координатори ( учні 11 класу) отримують маршрутні листи із зазначенням руху команд по стаціях
Маршрутний лист координаторів. Карта руху команд по станціях
Колір команди |
Математика |
Біологія |
Географія |
Фізика |
Хімія |
Білі |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Червоні |
3 |
4 |
5 |
1 |
2 |
Сині |
4 |
5 |
1 |
2 |
3 |
Жовті |
5 |
1 |
2 |
3 |
4 |
Зелені |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Команди, в свою чергу, отримують: маршрутний звіт ( додаток 11) карти подорожі( додаток12), де за допомогою шифру зашифровані назви станцій, якими будуть подорожувати класи. Діти розшифровують написи і готуються до початку подорожі. Подається умовний сигнал і команди рушають в путь.
Додаток 1
Станція БІОЛОГІЧНА
Завдання учасникам квесту ( 8 клас)
Розшифруйте анаграму. Виберіть у кожному ланцюжку зайве слово. Перша літера у цьому слові буде літерою ключового слова-відгадки. ( анаграма)
Гра «Чорний ящик»
Батьківщиною цього овочу є Південна Америка (Болівія). При впливі світла, може зеленіти і ставати токсичною. Вживання може призвести до отруєння. Гіркий смак овочу може означати, що він може бути отруйним. В Європу, вперше була завезена у 1551 році, але там була прийнята як декоративна рослина . Це першим овоч вирощений в космосі. У світі існує близько 5 тис. сортів цієї рослини. Найдорожчим сортом в світі є — «Лa Боннот». Коштує — 500 євро за кілограм. Її збирають на острові Нуармутьє (Франція). Синій сорт «Вітелотте» — залишається синім навіть після варіння. У Бельгії знаходиться музей цього овоча, а у місті Маріїнськ є пам’ятник цій рослині пасльонових. В Україні вона з'явилася вперше у 1780 році в маєтку графа Потоцького. Про яку рослину іде мова? Що у чорному ящику?
Мозковий штурм:
Додаток 2
Станція БІОЛОГІЧНА
Ключі для координаторів ( 11клас)
Завдання: виберіть у кожному ланцюжку зайве слово. Перша літера у цьому слові буде літерою ключового слова-відгадки.
Слово відгадка – Фотосинтез.
Гра «Чорний ящик»
Батьківщиною цього овочу є Південна Америка (Болівія). При впливі світла, може зеленіти і ставати токсичною. Вживання може призвести до отруєння. Гіркий смак овочу може означати, що він може бути отруйним. В Європу, вперше була завезена у 1551 році, але там була прийнята як декоративна рослина . Це першим овоч вирощений в космосі. У світі існує близько 5 тис. сортів цієї рослини. Найдорожчим сортом в світі є — «Лa Боннот». Коштує — 500 євро за кілограм. Її збирають на острові Нуармутьє (Франція). Синій сорт «Вітелотте» — залишається синім навіть після варіння. У Бельгії знаходиться музей цього овоча, а у місті Маріїнськ є пам’ятник цій рослині пасльонових. В Україні вона з'явилася вперше у 1780 році в маєтку графа Потоцького. Про яку рослину іде мова? Що у чорному ящику?
(У чорному ящику є звичайна картоплина і така, що позеленіла).
Мозковий штурм:
Картопля містить хлорофіл і а сонці відбувається фотосинтез. Коли бульби картоплі піддаються дії світла, вони набувають зеленого кольору. Зелений колір виникає завдяки появі хлорофілу, що сам по собі нешкідливий, але це позеленіння є індикатором збільшення концентрації соланіну, який накопичується, в основному, в лушпинні. Він дуже отруйний для людини!)
Додаток 3
Станція ГЕОГРАФІЧНА
Завдання учасникам квесту ( 8 клас)
Відкрити картинку-пазл, відповідаючи на запитання. За кожну правильну відповідь відкривається частина пазлу і видається речовина для проведення досліду з тим об’єктом, який зображений на картинці
Запитання:
Слово – відгадка походить від імені давньоримського бога – повелителя підземного вогню. З його гирла назовні виходить магма, яка утворює лаву
З отриманих матеріалів і речовин створюємо модель геологічного утворення. Демонструємо його функціонування.
Додаток 4
Станція ГЕОГРАФІЧНА
Ключі для координаторів ( 11клас)
Запитання з використанням географічного атласу:
Слово – відгадка походить від імені давньоримського бога – повелителя підземного вогню. З його гирла назовні виходить магма, яка утворює лаву..( Вулкан.)
З отриманих матеріалів і речовин створюємо модель вулкану. Демонструємо його функціонування.
Дослід «Вулкан» з соди та оцту або дихромату амонію
Додаток 5
Станція ХІМІЧНА
Завдання учасникам квесту ( 8 клас)
Завдання: розгадати хімічний кросворд за допомогою таблиці Менделєєва.
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Чи хочете ви створити хімічну фараонову змію?
Дослід «Фараонові змії»
Щоб створити змію розшифруйте QR – код і виберіть на столі серед різних речовин - необхідний реагент, який ви будете підпалювати.
Додаток 6
Станція ХІМІЧНА
Ключі для координаторів ( 11клас)
Відгадкою буде – найбільша та найдовша змія у світі ( анаконда) – латинська назва. Отже, відгадкою є найбільша змія на планеті Eunectes murinus – АНАКОНДА ЗЕЛЕНА. Чи хочете ви створити хімічну фараонову змію?
Створити хімічну фараонову змію, вибравши для цього необхідну речовину на столі.
Кросворд |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
F |
e |
|
|
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
U |
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
N |
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
H |
e |
|
|
4 |
|
|
|
|
|
5 |
|
C |
|
|
5 |
|
|
|
|
|
6 |
P |
t |
|
|
6 |
|
|
|
|
|
7 |
S |
e |
|
|
7 |
|
|
|
|
|
8 |
|
S |
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
M |
g |
|
9 |
|
|
|
|
|
10 |
A |
u |
|
|
10 |
|
|
|
|
|
11 |
B |
r |
|
|
11 |
|
|
|
|
|
12 |
S |
i |
|
|
12 |
|
|
|
|
|
13 |
|
N |
a |
|
13 |
|
|
|
|
|
14 |
C |
u |
|
|
14 |
|
|
|
|
|
15 |
|
S |
n |
|
15 |
|
|
|
|
Додаток 7
Станція МАТЕМАТИЧНА
Завдання учасникам квесту ( 8 клас)
Розв’язати логічні задачі: розшифруйте завдання за допомогою ребуса
№1 Скласти Танграм — це головоломка, яка складається з семи гральних кісток — пласких геометричних фігур, які називають танами, що складаються у різні форми. Завдання головоломки — створити задану форму (на підставі лише обрису силуету) з використанням всіх семи танів, які заборонено накладати один на один.
№2 Візьмемо смужку паперу в клітинку і занумеруємо клітинки числами 0;1;2;3;4… На одній із клітинок стоїть фішка. Грають двоє. Вони по черзі пересувають фішку вліво на одну, дві, три або чотири клітинки. Програє той, кому нікуди ходити (виграє той, хто поставить фішку на нуль). При якому початковому положенні фішки виграє той, хто починає гру, а при якому його партнер?
№ 3 Маємо три посудини місткістю 8л, 5л, 3л. Перша наповнена водою. Як розлити воду так щоб у двох із них було 4л води?
№ 4 У 1987 р. вік старшого брата дорівнював сумі цифр року народження молодшого, а вік молодшого – сумі цифр року народження старшого. Скільки їм років, якщо один брат старший за другого на 7 років?
Додаток 8
Станція МАТЕМАТИЧНА
Ключі для координаторів ( 11клас)
№1. Учасники складають танграм.
№2. Розглянемо клітинку. Якщо фішка стоїть у цій клітинці, то той, хто починає не може виграти. А його партнер при правильній грі виграє. Аналогічну властивість мають клітинки 10, 15, … . Отже, той, хто починає, виграє, якщо кожного разу буде ставити фішку на клітинку, номер якої кратний 5.
№4 Нехай рік народження старшого брата 19ху=1900+10х+у, тоді рік народження молодшого брата (1900+10х+у+7). Вік старшого брата у 1987 році буде такий: 187-19ху=87-10х-у. За умовою задачі отримаємо: 87-10х-у=1+9+х+у+7, звідки 11х+2у=70. Знаючи, що х і у – цифри, маємо: х=6, у=2. отже, старшому брату 25 років, а молодшому – 18 років.
Додаток 9
Станція ФІЗИЧНА
Завдання учасникам квесту (8 клас)
Розгадайте крос сенс
3 = Щ
А тепер вам пропонується розв’язати певні експериментальні задачі
Провести досліди і пояснити їх фізичний зміст
№1. Довести, що атмосфера має тиск
№2. Як змусити картоплину спливати в банці з водою, не торкаючись її руками чи приладами
№3. Як звичайний цвях зробити магнітом і перевірити, що він проявляє магнітну дію
№4. Як зробити, щоб кулька надута повітрям, знаходячись над полум’ям свічки, не луснула
№5. Як виготовити «шашлик» з наповнених повітрям кульок
№6. Як витягнути монету з води, не замочивши рук і не торкаючись до неї приладами?
№7. Поєднати картинки фізичних законів із назвами та формулами
Додаток 10
Станція ФІЗИЧНА
Ключі для координаторів ( 11клас)
У кросеннсі зашифровані «фізичні явища»
№1. Довести, що атмосфера має тиск( використати склянку води та листок паперу)
№2. Як змусити картоплину спливати в банці з водою, не торкаючись її руками чи приладами( використати сіль)
№3. Як звичайний цвях зробити магнітом і перевірити, що він проявляє магнітну дію ( використати магніт, цвях, голки)
№4. Як зробити, щоб кулька надута повітрям, знаходячись над полум’ям свічки, не луснула ( кулька, свічка, сірники, вода)
№5. Як виготовити «шашлик» з наповнених повітрям кульок( використати спицю, кульки, вазелін)
№6. Як витягнути монету з води, не замочивши рук і не торкаючись до неї приладами? ( тарілка з водою, монета, склянка, сірники, свічка).
№7. Поєднати картинки фізичних законів із назвами та формулами
Додаток 11
Маршрутний звіт
Назва команди__________________________________________________
Прізвища учасників команди______________________________________
№ |
Назва стації |
Бали за виконання завдань |
підпис координаторів |
1 |
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
|
|
|
4 |
|
|
|
5 |
|
|
|
Додаток 12
Карта подорожі команди
Станція Прочитайте вірш і знайдіть підказку про наступну станцію
Багатство природи відкриємо
І плин таємниць розгадаємо.
Озброєні фактами сильними,
Логічні зв’язки ми пізнаємо.
Освіта кмітливих порадує,
Гучні нам розкриє досягнення.
І кожен, зростаючи, згадує
Яскраві до дослідів прагнення
Станція Розгляньте « Хмару Слів» і визначте за допомогою шифру Полібія наступну станцію( визначте координати літери за завданням-криптограмою: перша цифра справа, друга – вгорі)
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1 |
А |
Б |
В |
Г |
Ґ |
Д |
2 |
Е |
Є |
Ж |
З |
И |
І |
3 |
Ї |
Й |
К |
Л |
М |
Н |
4 |
О |
П |
Р |
С |
Т |
У |
5 |
Ф |
Х |
Ц |
Ч |
Ш |
Щ |
6 |
ь |
Ю |
Я |
- |
- |
- |
Завдання - криптограма 35 11 45 21 35 11 45 25 33 11 |
Станція Розшифруйте ребус,щоб дізнатись наступну станцію
Станція За допомогою решітки Кардано відгадайте назву наступної станції ( на місці чорних квадратів шукайте потрібні літери)
К |
Г |
С |
Е |
Т |
О |
У |
М |
А |
Л |
Д |
Т |
Г |
У |
Р |
А |
Н |
Щ |
Л |
Є |
Ж |
Ю |
Ч |
Ф |
Ц |
Й |
П |
І |
И |
Я |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Станція Знайдіть слова і визначте з якою наукою вони пов’язані…
п |
р |
в |
о |
г |
о |
н |
і |
о |
б |
і |
р |
к |
ь |
с |
г |
х |
ж |
к |
а |
е |
к |
о |
л |
б |
а |
б |
у |
д |
о |
с |
л |
в |
и |
х |
й |
щ |
з |
і |
д |
и |
о |
Етап ІІІ
Закінчення квесту
У квесті перемагає команда, учасники якої першими приходять до фінішу, виконавши усі завдання. Координатори фіксують в маршрутному листі час проходження естафети та бали. Під час підведення загальних підсумків гри-квесту, переводять бали у остаточний результат.
По проходженню всіх етапів квесту учасники команд збираються в актовій залі для оголошення результатів та нагородження переможців.