КВК «Люби, вивчай літературу й мову»
(Гра для учнів 8-9 класу)
Учитель . Найбільше й найдорожче багатство кожного народу – це його мова. Доки існує мова, доти живе й народ. Бажання знати мову не залежить ні від віку, ні від статі. Головне, щоб воно було. Учасники нашого сьогоднішнього конкурсу погодилися продемонструвати свої вміння, позмагатися, довести, що вони найкращі знавці мови та літератури.
Сьогодні ми переконаємось, як наші семикласники і восьмикласники вміють застосовувати свої знання з рідної мови та літератури. Визначити найкмітливішу команду нам допоможуть члени журі.
Запрошуємо команди зайняти свої місця.
Вітаємо команди на нашому святі, бажаємо набрати якомога більше балів і в чесній боротьбі визначити переможця. Наш перший конкурс «Візитка»
(Діти повинні представити команду, девіз).
Першою почне команда, яка відгадає загадку.
Який синонім прислівника тепер не змінює свого значення, якщо його прочитати справа наліво? (зараз)
2 конкурс «Мовний конкурс»
Доберіть якомога більше синонімів до дієслова:
1 команда – говорити (розмовляти, балакати, казати, мовити, ректи, віщати, гавкати, цідити)
2 команда – думати (гадати, мати на думці, мати гадку, мислити, міркувати, кумекати, кмітувати)
( За одне слово один бал)
3 конкурс «Фольклорний конкурс»
Закінчіть прислів’я та приказки.
І команда
Не гордись званням, а … (гордись знанням)
Ледачий двічі робить, а … (скупий двічі платить)
Вчення – світло, а … (невчення – тьма)
Умій говорити …. (умій слухати)
Слово до слова …. (складеться мова)
ІІ команда
Праця годує, а …. (лінь марнує)
Нових друзів май, а …(старих не забувай)
Слухай тисячу разів, а … (говори один)
З добрим дружись, а …..(лихих стережись)
Бережи одяг знову, а … (здоров’я – змолоду)
4 конкурс «Мудре слово»
Питання для учнів 8 класу
1 Частина мови, що вказує на предмет і відповідає на питання хто? що? (іменник)
2 Сукупність міфів того чи іншого народу називається … (міфологія)
3 Найважливіший засіб спілкування і пізнання. (Мова)
4 Учені, які збирають і визначають твори фольклору, називаються … (фольклористи)
5 Яка частина мови вказує на дію предмета? (Дієслово)
6 Словосполучення утворено з двох частин. Як вони називаються? (Головна і залежна)
7 Близький до прислів’я влучний вислів, який не має повчального змісту. (Приказка)
8 Частина мови, яка вказує на ознаку предмета і відповідає на питання який? (Прикметник)
9 Використання людиною слів, словосполучень, речень для вираження власних думок і почуттів називається … (мовлення)
10 Твори, створені народом, називаються …. (народними)
11 Яка частина мови вказує на кількість та порядок предметів при лічбі? (Числівник)
12 Що у світі наймиліше? (Сон)
13 Перелік книг, складений у певному, зручному для їх розшуку порядку. (Каталог)
14 Головний член речення, який означає предмет. (Підмет)
15 У животі лазня, в носі сито, на голові ґудзик, одна рука, та й та на спині. (Чайник)
Питання для учнів 9 класу
1 Засобом вираження думки є … (Речення)
2 Образний вислів, який стисло і влучно визначає якесь явище і не має закінченої думки. (Приказка)
3 Частина мови, яка вказує на предмет, але не називає його. (Займенник)
4 Як називається твір, у якому у прихованій формі описують задуманий предмет, котрий слід назвати? (Загадка)
5 Підмет і присудок в реченні утворюють … (граматичну основу)
6 Усна народна творчість – це …. (фольклор)
7 У реченні найчастіше виражається іменником або займенником у називному відмінку. (Підмет)
8 Другорядний член речення, що вказує на ознаку предмета і відповідає на питання який? (означення)
9 Наука, що вивчає правила вживання розділових знаків. (Пунктуація)
10 Відступ у першому рядку тексту. (Абзац)
11 Структурний тип речень, що містить у своєму складі дві або більше граматичні основи. (Складне речення)
12 Частина слова, що стоїть після кореня. (Суфікс)
13 Неозначена форма дієслова. (Інфінітив)
14 Посеред двора стоїть гора; спереду вила, а ззаду мітла. (Корова)
15 Дерев’яна долина, на ній свійська щетина. (Щітка)
Просимо оголосити журі результати за чотири конкурси.
5 конкурс «Розумне перо»
А Замінити слово «великий» у всіх словосполученнях синонімами відповідно до його конкретного значення:
Великий вітер – сильний
Велика гора – висока
Велика прірва – глибока
Велике подвір’я – просторе
Великий врожай – чисельний
Велика сім’я – багатолюдна
Великі діти – дорослі
Велика людина – видатна
Велика ніч – довга
6 конкурс «Шаради слів»
Учитель називає слово, вказуючи, які склади цих слів треба брати, щоб утворити нове слово, наприклад: треба взяти другий склад слова сама і перший склад слова лоша, щоб утворилося слово мало.
1 Перший склад слова бетон, другий від слова вересень і другий зі слова ваза. (Береза)
2 Перший склад слова помідор, перший і другий склади слова неділя , другий склад зі слова кілок. (Понеділок)
3 Перший склад від слів черемха, редиска, вигін, кипіти. (Черевики)
4 Другі склади слів купе, журнал. (Пенал)
5 Перший склад слова пекар, другий від слова учителька, перший зі слова вода. (Печиво)
6 Перший склад від слів диван, тисяча, народ. (Дитина)
7 Перший склад від слів червень, гора, другий склад слова новий . (Черговий)
8 Другий склад від слів коливати, бетон, але в слові бетон букву т треба замінити на м . (Лимон)
7 конкурс «Загадки-жарти»
2 Який сполучник треба поставити між двома шостими буквами алфавіту, щоб утворити назву людини похилого віку? (І; дід)
6 У якому вигуку є 100 однакових звуків? (Стоп)
7 За який приголосний треба сховати інший приголосний, щоб вистрелили разом кілька гармат? (Залп)
8 Який синонім прислівника тепер читають справа наліво однаково? (Зараз)
9 Якою рибою можна шити? (Риба-голка)
10 У назвах яких рослин є згадка про родичів? (Братики, мати-й-мачуха)
Просимо журі оголосити результати конкурсів.
8 конкурс «Поетичний»
Учні читають вірші про мову.
Конкурс оцінюється в 5 балів.
9 конкурс «Бліц-турнір» (1 хв.)
Запитання для І команди
1 Винагорода, яку вручають переможцеві. (Приз)
Запитання для ІІ команди.
1 Територіальний різновид мови. (Діалект)
2 Авторський висновок у байці. (Мораль)
3 Особа, яка проголошує промову. (Оратор)
4 Дослівний уривок з тексту. (Цитата)
10 конкурс « Загадки»
Відгадати частини мови.
Максимальна кількість балів – 2
1 Я така частина мови,
Що належить до службових
Я буваю лиш одним:
Похідним-непохідним
Задля, посеред, із-за,
І для мене це знаменно
Що всі звуть мене ….
(прийменник)
2 Всі на світі добре знають,
Що предмет я означаю.
– Хто чи що, – ви запитаєте
І про мене все дізнаєтесь.
Парта, зайчик, дошка, котик…
Маю рід, число, відмінок
І чотири аж відміни.
Хто я? Знайте достеменно:
Називаюсь я …
(іменник)
3 Я розрядів вдосталь маю
І предмет я означаю,
Його ознаку чи кількість,
Ви вивчіть про мене тільки.
Особовий я й зворотний,
І питальний, і відносний,
Заперечний і вказівний,
Означальним можу бути,
Варто все це не забути.
Частіш згадуйте про мене
Називаюсь я …
(займенник)
4 Я веселий і звабливий,
Гарний, милий і красивий,
Несказанний, незрівняний;
Маю ступінь порівняння.
Я відносний чи присвійний,
А чи якісний незмінно.
Відповім я залюбки
На питаннячко який?
Маю ознаку предмета,
Називаюсь я …
(прикметник)
5 Я важливий, що й казати,
Можу вміло пов’язати
Однорідні члени чинно
Й складних речень теж частини.
А, але. І – я сурядний,
Що, немов, як, щоб – підрядний.
Скрізь пишусь я досить влучно,
Називаюсь я …
(сполучник)
6 Дуже я люблю всі дії,
І що хочеш , я умію.
Є у мене вид і час,
Спосіб маю повсякчас.
Лиш учіть мене сумлінно,
Озвусь я неодмінно.
Вмію діяти чудово,
Отже, звусь я …
(дієслово)
7 Я емоцій скільки маю,
Почуття я виражаю:
Ой, ай, о, ого, іч, ух,
Аж захоплює вмить дух!
А чи окрик, чи звертання,
Чи ще, власне, спонукання:
Гей, агов, геть, марш, ціп-ціп –
Волевиявлення ці.
Ще наслідувати можу
Голоси тварин я гоже:
Няв, ж-ж, пу-гу, ку-ку,
Гав, ко-ко, ку-ку-рі-ку.
Скрізь кручусь, неначе дзиґа,
Маю йменнячко я …
(вигук)
8 Я, відомо, дуже знатний,
Кількість можу означати,
І порядок при лічбі
Підкажу мерщій тобі.
Чи який, чи котрий, скільки –
Запитай мене лиш тільки.
Щоб не буть багатослівним,
Називаюсь я ….
(числівник)
Вчитель. А зараз журі оголосить нам результати.
Любіть свою мову й ніколи
Її не забудьте в житті,
Вона – як зоря пурпурова,
Що сяє з небесних висот,
І там, де звучить рідна мова,
Живе український народ.
Дякуємо вам за участь у конкурсі, присвяченому Міжнародному дню рідної мови. Сьогоднішній конкурс показав, що значить для нас рідна мова. Це тиха мамина колискова, мудре батьківське слово. Це наша гордість. Бережімо її. До нових зустрічей!