Урок зв'язного мовлення . Твір - опис памятника Т.Г.Шевченку

Про матеріал
Міста мов люди. У кожного своє неповторне обличчя, свій характер, своя доля. Любов до міста, як і до жінки, може з’явитися із першого погляду. Проте справжнє кохання приходить лише тоді, коли обійдеш вулиці свого міста , у його парках злілеєш дітей, а свою радість і смуток розділиш із заповідними куточками. І тоді місто стане рідним, ти відчуєш його дух і вічну красу – його архітектурне обличчя. У спілкуванні з гарними містами, як із людьми, ми прагнемо збагатитися їхнім внутрішнім змістом, пізнати їх особливість, смаки. Можливо, міста приховують вишуканість своїх смаків у пам’ятках історії та культури. Саме біля таких споруд, збудованими людьми творчими, натхненними, забуваєш про життєву метушню, про труднощі й тривоги. Отже, ви зрозуміли, що мова йтиме сьогодні про пам’ятники культури нашого міста, що залишилися нам у спадщину.
Перегляд файлу

Тема уроку. ПІДГОТОВКА ДО ТВОРУ- ОПИСУ ПАМ’ЯТНИКА Т.Г.ШЕВЧЕНКОВІ.

       Мета: ознайомити учнів з особливостями опису пам’яток історії та культури, формувати  вміння їх описувати;

удосконалювати культуру усного та писемного мовлення,

сприяти збагаченню словникового запасу учнів, розвивати спостережливість,  образне мислення;

виховувати патріотичні почуття, бережливе ставлення до пам’яток історії та культури, любов до рідного міста.

        Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.

 

Обладнання:  портрет Т.Г. Шевченкові, стіннівка про пам’ятники міста, буклет-пам’ятка “Твір-опис пам’ятника”, презентація до уроку, відео фрагменти  « Донецьк» та «Шкільне опитування».

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

Психологічний настрій

Добрий день, діти.  Незважаючи  на всі негаразди у суспільстві,  у мене на душі спокійно й радісно, тому що я бачу перед собою розумні, добрі обличчя й очі.

ІІ. Ознайомлення з темою, метою та завданням уроку.

Вступне слово вчителя. (Звучить музика. Відеофрагмент про місто)

     Міста мов люди. У кожного своє неповторне обличчя, свій характер, своя доля.

     Любов до міста, як і до жінки, може з’явитися із першого погляду. Проте справжнє кохання приходить лише тоді, коли обійдеш вулиці свого міста , у його парках злілеєш дітей, а свою радість і смуток розділиш із заповідними куточками. І тоді місто стане рідним, ти відчуєш його дух і вічну красу – його архітектурне обличчя.

     У спілкуванні з гарними містами, як із людьми, ми прагнемо збагатитися їхнім внутрішнім змістом, пізнати їх особливість, смаки. Можливо, міста приховують вишуканість своїх смаків у пам’ятках історії та культури. Саме біля таких споруд, збудованими людьми творчими, натхненними, забуваєш про життєву метушню, про труднощі й тривоги.

     Отже, ви зрозуміли, що мова йтиме сьогодні про пам’ятники культури нашого міста, що залишилися нам у спадщину.  (Діти записують тему уроку у зошити)

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Основна частина уроку.

    1. Мотивація навчання.

Учитель. На уроці ми поглибимо знання про Т.Г. Шевченка, про історію створення пам’ятника Кобзарю в нашому місті, ознайомимося з особливостями опису пам’яток історії, згадаємо особливості публіцистичного стилю, поповнимо свій лексичний запас новими словами – це архітектурна термінологія.

     Результатом нашої роботи буде твір-опис одного з пам’ятників культури та історії нашого міста, а саме - Т.Г. Шевченкові .

     Готуючись до уроку, ви розділилися на групи - «мовознавці», «кореспонденти» ,  «історики»,  «пошуковці»

І сьогодні представляєте результати своєї роботи.

2.Перевірка домашнього завдання

Перш ніж почати розмову, ми повинні чітко розмежовувати значення слів:  пам’ятка, пам’ятник – це слова одного кореня.

Визначити їх значення нам допоможуть “мовознавці»

«Мовознавці»

Пам’ятник – пам’ятка. Слова пам’ятник – пам’ятка багатозначні. Та коли слово багатозначне, то серед різних його значень завжди є основне. Так, пам’ятник – це насамперед скульптурна споруда в пам’ять чи на честь кого-небудь: пам’ятник Шевченкові.

Пам’ятка – це предмет культури, що зберігся з давнини, наприклад: «Слово о полку Ігоревім» - видатна пам’ятка доби Київської Русі. Пам’ятка у цьому значенні – це і старовинний літопис, і видатний літературний твір, і важливий документ, і народна дума, і народна пісня, і визначна давня споруда.

 Пам’ятка – це предмет матеріальної культури минулого, що зберігся.

Пам’ятки бувають рухомі й нерухомі. До нерухомих належать розташовані просто неба пам’ятки архітектури та монументального мистецтва.

 Рухомі – це твори живопису, скульптури, ужиткові речі, ювелірні вибори, рукописи, книжки, документи.

 Дослідженням нерухомих пам’яток займається пам’яткознавство. Рухомі вивчаються історією, археологією, мистецтвознавством.

Учитель. Ми попередньо зясували, які памятки м.Донецька знають учні нашої школи.

Слово кореспондентам.

«Кореспонденти»

Ми з’ясовували, чи знають учні школи, які пам’ятники є в нашому місті, чи знають вони історію створення пам’ятника Т.Г. Шевченкові.

І ось результати нашої роботи.

Відеофрагменти з інтерв’ю.

Ми зрозуміли, що учні знають, які є пам’ятники у нашому місті, але не знають їхню історію створення, хоча хотіли б про це дізнатися.

І ми вирішили випустити стіннівку про пам’ятники міста

Пам'ятник Хмельницькому Б. З.

Пам'ятник Пушкіну О. С. 

Будинок, у якому навчався Стус В. С, український поет.

Пам'ятник Солов'яненку А. Б., співаку,

 Пам'ятник Бубці С. Н.- спортсмену, олімпійському чемпіону.

Монумент визволителям Донбасу

Пам'ятний знак «Пальма Мерцалова».

Пам'ятник «Слава шахтарській праці»

Будинок, у якому жив Байдебура П. А., відомий український письменник.

Могила Грінкевича Ф. А., гвардії полковника.

Братська могила жертв фашизму.

 Усього- 257

Слово нашим кореспондентам.

Вчитель. В історії України багато імен, які залишилися у народній пам’яті. Серед них ім’я Т. Г. Шевченка.

«Історики»

Тарас Шевченко народився 9 березня 1814 року у селі Моринці Звенигородського повіту Київської губернії. Навесні 1838-го викупили молодого поета з кріпацтва. Після закінчення в 1844 році Академії мистецтв письменник повертається в Україну, в Києві працює художником. У цей же період Тарас Григорович знайомиться з Костомаровим і вступає в «Кирило-Мефодіївське» товариство. За епіграму на імператрицю і революційний настрій віршів збірки «Три літа» в березні 1847 року поета заарештовують і відправляють на заслання до Орської фортеці, де він повинен служити солдатом. Крім того, Микола І своїм указом заборонив Тарасу Шевченку писати і малювати, що для нього було досить гнітюче.

      Як художник Тарас Шевченко в 1848 році був включений до складу експедиції з дослідження Аральського моря.

     Завдяки клопотанням віце-президента Академії мистецтв графа

В. П. Толстого та його дружини, в 1857 році Тарас Шевченко повертається із заслання. Поет живе в Москві і Петербурзі. У 1859 році приїжджає в Україну, але перебуває під наглядом поліції, постійне проживання в Україну йому заборонене. Тому Шевченко повертається в столицю.

      До цього часу здоров’я поета було підірване десятирічним засланням. Свій 47-й день народження письменник зустрічає тяжкохворим (водянка, проблеми з серцем, розлад печінки).

      Тарас Григорович помер 10 березня 1861 року в Петербурзі. Його ховають спочатку на Смоленському кладовищі, але, згідно із «Заповітом», 10 травня того ж року його прах перепохований в Україні над Дніпром на Чернечій  горі - зараз Тарсова (м. Канів).

«Пошуковці»

Пам'ятники   Т.Г. Шевченкові  встановлені в багатьох містах і селах України , усього - 1256.  За межами України - 1060 пам'ятників Кобзарю. Ці об'єкти знаходяться в 32 країнах на різних континентах. Це найбільша

 

 

 

кількість монументів, встановлених одній особі, якщо не враховувати вождів тоталітарного режиму і невідомих солдатів.

Ми пропонуємо вам зайти до Інтернету в пошукову систему Вікіпедія, де ви зможете  багато чого дізнатися про пам’ятники Т. Г. Шевченкові.

Знайдіть, який пам’ятник Кобзарю є  найстарішим?

До найдавніших монументів, на яких поета зображено в повен зріст, належить той, що стоїть у с.Завадів Стрийського району на Львівщині з
1 серпня 1914 року.

А скільки пам’ятників Тарасу Григоровичу встановлено у нашій області?

Пам’ятників Тарасу Шевченку на Донеччині - 12 . Один із них у нас в Донецьку на бульварі ім. Т.Г.Шевченка

«Історики»

Історія монумента

      Пам'ятник було виготовлено  і встановлено 8 вересня 1955 року.

Скульптуру було виготовлено у Києві, а тоді вже звідти доправлено до Донецька.

     Пам'ятник Тарасові Шевченку було встановлено на бульварі Пушкіна. В зв'язку з цим  було вирішено перейменувати бульвар Пушкіна на бульвар Шевченка і навпаки, бульвар, який носив ім'я Шевченка був перейменований на бульвар Пушкіна.

      Скульптура стоїть на круглому постаменті з червоного полірованого граніту. На постаменті є фриз, на якому зображені герої творів Тараса Шевченка. У центрі фризу міститься зображення самого Шевченка, який читає свої вірші.

 

Вчитель. Отже, ми з вами дізналися і про Т.Г.Шевченка, і про історію пам’ятника у нашому місті.Час згадати про особливості твору-опису, згадати  ознаки публіцистичного стилю, звернутися до словника.

 

Слово «Мовознавцям»

Метою нашої групи було:

знайти матеріал про публіцистичний стиль;

згадати особливості твору - опису;

Публіцистичний стиль   використовується в газетних та журнальних статтях, у засобах масової інформації, в усних публічних виступах.

Публіцистичний стиль поєднує в собі риси наукового та художнього стилів.

Для цього стилю характерні:

  • суспільно політична лексика
  • газетні шаблони
  • оцінні слова та вирази
  • різноманітні за будовою речення.
  • окличні, питальні, риторичні речення

      Жанри публіцистичного стиля: стаття, репортаж, вигук, інтерв’ю,  виступ, нарис, памфлет, фейлетон, дискусія тощо.

      Твір-опис- звязний текст, який дає словесне зображення основних ознак предмета. явища, осби в усній чи письмовій формі.

Речення у творі - описі перебувають у відношеннях одночасності

У реченнях опису пам’ятки ( предмета) “відомим» є назва предмета та його частин, «новим» - ознаки .

   Основні вимоги до твору

Логічна послідовність і зв’язність думок

Емоційність і лексико-стилістична виразність

Точність формування і формулювання думки, намагання зробити її найяскравішою, найточнішою

Орфографічна та пунктуаційна грамотність, охайність і технічна досконалість в оформленні.

«Пошуковці»

     Знайти слова, які відносяться до архітектурної лексики

Словничок архітектурних термінів

Пам'ятник  (монумент) - архітектурна або скульптурна споруда в пам'ять чи на честь кого -, чого-небудь.

Скульптура - вид образотворчого мистецтва, твори якого мають рельєф ну або об'ємну форму і виконуються способом виливання, різьблення, ліплення тощо з твердих чи пластичних матеріалів (каменю, металу, дерева, глини).

ПОСТАМЕНТ- висока підставка або підніжжя, на яких встановлюють пам'ятник або скульптуру; п'єдестал.

Статуя - скульптурне зображення людини або тварини на повний зріст.

Барельєф - скульптурна прикраса на плоских поверхнях, що виступає над площиною фону менш як на половину своєї товщини.

Бюст - скульптурне зображення людини до пояса.

Граніт -  це одна з найміцніших гірських, магматичних порід. Залягає він на глибині кількох кілометрів під поверхнею землі. Видобувають його за допомогою вибухівки, яка вивільняє породу. Цей камінь здавна використовувався будівельниками, архітекторами і оздоблювачами

Фриз - декоративна смуга, що обрамляє площину підлоги, верх стіни.

 Вчитель. Проведемо практикум. На окремих аркушах у кожної групи записані слова. Завдання групам: скласти синонімічні ряди.

Гронування.

                    МОНУМЕНТ                                          ПОСТАТЬ            

 

памятник      скульптурний  памятка  культури

                            твір

          скульптура                                                                     статуя            фігура

 

   СКУЛЬПТОР           

     

                          талоновитий  майстер         автор монумента                  

   

2) Самостійна робота у зошитах.

Учитель. У сьомому класі ми вчилися описувати зовнішність людини, давайте згадаємо слова, які належать до портретної лексики.

Портретна лексика.

Матриця

 

Іменник

Прикметник

Прикметник

Дієслово

постамент

високий , круглий, гладенький

червоний. гранітний

піднімається,

постать

 

сувора, титанічна, бронзова

монументальна

 

возвишається, підноситься

обличчя

похмуре, замислене

у задумі;

сповнене великої духовної сили

випромінює

виражає

голова             

брови               

схилена,;

зведені до перенісся

похилена, нахилена

 

 

 

погляд

проникливий, сміливий

замислений, зосереджений

спрямований, сповнений

одяг (пальто)   

 

легкий

середньої довжини

вільно спадає розстебнуте,  що символізує волю, незалежність

постава

велична, незламна,

рідна, прекрасна,

горда, незалежна,

зображена на повний зріст

Шевченко

 талановитий, палкий патріот, пророк

борець за національну свободу

вболіває, бореться. закликає

 

Вчитель .  При описі зверніть увагу!

    Пам'ятник можна описувати з різних боків і з різних відстаней. Оберіть свій ракурс.

    Описуючи історичний пам'ятник, звертайтесь до архітектурних термінів. Попрацюйте зі словником, з'ясуйте значення незнайомих слів, елементів пам'ятника.

    Спочатку передайте враження, яке справляє на глядача пам'ятник, а потім підпорядкуйте цьому враженню опис.

    Описуючи пам'ятник:

а)  зазначте, що він собою являє (статую, стелу, обеліск), на честь кого   встановлений;

б) скажіть, з якого матеріалу його виготовлено, який він за розміром, де встановлено і як він вписується в місцевість;

в) пам'ятайте, що основним у скульптурі є передача не форми, а духовного   світу людини, її характеру.

     Описуючи пам'ятник, пам'ятайте, що у творі можуть бути елементи розповіді,  які даватимуть лише додаткові відомості.

Група «Мовознавців» підготувала для вас невеличку роботу.

*  Групам дають схему опису пам’ятника. Відновіть послідовність опису памятника

Схема опису пам’ятника

1. Стисла інформація про те, на честь кого чи чого його встановлено.  

2. Відомості про те, хто є автором пам’ятника і де його встановлено.

3. Загальні враження від пам’ятника.

4. Опис самої скульптури (що дивує й захоплює під час її споглядання).

5. Опис постаменту.

6. Загальна оцінка і значення пам’ятника для історії та культури народу. (Які почуття й настрої викликає у вас пам’ятка?)

 

Вчитель. Спробуте самостійно підібрати вислови, які вам знадобляться при описі пам’ятника (на цю роботу відводиться 2 хвилини)

Відповідь учнів.

Підсумок.

 

*   як ви ставитесь до того, що в наш час демонтують памятники?

*   кому б ви хотіли встановити памятники у нашому місті?

Рефлексія « Незакінчене речення»

 

                           навчився…

На уроці я         зрозумів…

                           усвідомив…

 

                            сподобалося …

                            не сподобалося …

Мені                   було важко …

                            було легко …

                            було цікаво …

Вчитель. Дякую всім за роботу. 

 

V. Домашнє завдання: написати твір-опис пам’ятника Т.Г.Шевченкові

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 1

 

Словникова робота.    Словничок архітектурних термінів

 

Архітектура - мистецтво проектування, спорудження та художнього оформлення будівель.

 

Ансамбль - 1) сукупність будівель, споруд, що є частиною одного цілого; 2) гармонійна єдність у розміщенні та оформленні групи будівель, пам'ятників, що становлять одну архітектурну композицію.

 

Пам'ятник  (монумент) - архітектурна або скульптурна споруда в пам'ять чи на честь кого -, чого-небудь.

 

Меморіал - архітектурна споруда для увічнення пам'яті якої-небудь особи чи визначної події.

 

Скульптура - вид образотворчого мистецтва, твори якого мають рельєф ну або об'ємну форму і виконуються способом виливання, різьблення, ліплення тощо з твердих чи пластич­них матеріалів (каменю, металу, дерева, глини).

 

Обеліск - архітектурна споруда, пам'ятник у вигляді чотири­гранної колони, яка звужується доверху.

 

Стела - кам'яний стовп чи плита з написом або рельєфним зображенням, що ставиться як надмогильний пам'ятник або на згадку про яку-небудь подію.

 

 Статуя - скульптурне зображення людини або тварини на повний зріст.

 

Кругла статуя - скульптурне зображення людини, розра­ховане на її огляд з усіх боків.

 

 Рельєф - скульптурний витвір на площині з випуклим або заглибленим зображенням.

 

Барельєф - скульптурна прикраса на плоских поверхнях, що виступає над площиною фону менш як на половину своєї товщини.

 

Горельєф - скульптурний твір, в якому зображення виступає над площиною більш як на половину свого об'єму.

 

 Бюст - скульптурне зображення людини до пояса.

 

Колона - 1) частина архітектурної споруди у вигляді високого стовпа, що служить підпорою фронтонів, внутрішніх частин будівлі; 2) пам'ятник у вигляді стовпа, споруджений на честь якоїсь події або для увічнення видатної чи славної ділами людини.

 

П'єдестал (постамент) - художньо оформлене підвищення, на якому встановлюються статуя або скульптура.

 

Пілон - масивна споруда у формі зрізаної піраміди.

 

Лабрадорит - гірська порода сірувато-білого або чорного кольору, використовується як будівельний чи облицювальний матеріал.

 

 Зодчий - художник-будівник, архітектор, творець, будівничий.

 

Капітель - верхня частина колони без стовпа.

 

Перун - бог грому, грози й блискавки. З розвитком військової справи Перун став покровителем військових.

 

Мозаїка – візерунок, зроблений з окремих, щільно припасованих один до одного і закріплених на цементі чи мастиці різнокольорових шматочків скла, мармуру, камінців тощо.

 

 Фреска – картина, н6аписана водяними фарбами по свіжій вогкій штукатурці.

 

Контрфорс – вертикальний виступ стіни, що надає їй міцності та стійкості.

 

Розетка – орнаментальний малюнок у вигляді квітки з однаковими пелюстками або вписаного в коло листя.

 

 Фасад – зовнішній лицьовий бік будівлі.

 

Портал – архітектурно оформлений вхід до монументального будинку.

 

Фронтон – верхня частина фасаду будинку, портика, колонади, що являє собою трикутну площину, обмежену з боків двосхилим дахом, обрамлену біля основи карнизом.

 

 Баня – опуклий дах, що має форму півкулі; купол.

 

Вежа – вузька споруда, що заввишки значно більша, ніж завширшки; будується окремо або як складова частина фортеці, палацу та ін..

 

Пілястр – плоский, схожий на колону виступ на поверхні стіни чи стовпа.

 

docx
Додано
11 грудня 2021
Переглядів
2130
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку