Тема уроку. Підготовка до твору-опису пам’ятника Т. Г. Шевченкові. Мета: ознайомити учнів з особливостями опису пам’яток історії та культури, формувати вміння їх описувати; удосконалювати культуру усного та писемного мовлення,сприяти збагаченню словникового запасу учнів, розвивати спостережливість, образне мислення; виховувати патріотичні почуття, бережливе ставлення до пам’яток історії та культури, любов до рідного міста.
Пам’ятки рідного міста. Пам'ятник Хмельницькому Б. З. Пам'ятник Пушкіну О. С. Будинок, у якому навчався Стус В. С, український поет. Пам'ятник Солов'яненку А. Б., співаку. Пам'ятник Бубці С. Н.- спортсмену, олімпійському чемпіону. Монумент визволителям Донбасу Будинок, у якому жив Байдебура П. А., відомий український письменник. Могила Грінкевича Ф. А., гвардії полковника Братська могила жертв фашизму Пам'ятний знак «Пальма Мерцалова»Пам'ятник «Слава шахтарській праці» Усього- 257
Визначення твору - опису. Твір – опис – зв’язний текст, який дає словесне зображення основних ознак предмета, явища, особи в усній чи письмовій форміРечення у творі - описі перебувають у відношеннях одночасності У реченнях опису пам’ятки ( предмета) “відомим» є назва предмета та його частин, «новим» - ознаки .
Основні вимоги до твору. Логічна послідовність і зв’язність думок. Емоційність і лексико-стилістична виразність. Точність формування і формулювання думки, намагання зробити її найяскравішою, найточнішою. Орфографічна та пунктуаційна грамотність, охайність і технічна досконалість в оформленні.
Багатомірна матриця{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Іменник. Прикмет. Прикмет. Дієсловопостаментвисокий круглий гладенькийчервоний гранітнийпідноситьсяпіднімаєтьсяпостатьсувора титанічнамонументальназображена на повний зрістобличчяпоглядпохмуре замислене у задуміпроникливийсміливийсповнене великої духовної силизосередженийвипромінюєвиражаєспрямований сповненийголоване покритасиве волоссягордо піднятаодяглегкийпальто середньої довжинивільно спадає розстебнутепостававелична незламнарідна прекрасна горда незалежна. Шевченко Т. Г.талановитий палкий патріот пророкборець за національну свободувболіває бореться закликає
Памятка Пам'ятник можна описувати з різних боків і з різних відстаней. Оберіть свій ракурс. Описуючи історичний пам'ятник, звертайтесь до архітектурних термінів. Попрацюйте зі словником, з'ясуйте значення незнайомих слів, елементів пам'ятника. Спочатку передайте враження, яке справляє на глядача пам'ятник, а потім підпорядкуйте цьому враженню опис. Описуючи пам'ятник: а) зазначте, що він собою являє (статую, стелу, обеліск), на честь кого встановлений; б) скажіть, з якого матеріалу його виготовлено, який він за розміром, де встановлено і як він вписується в місцевість; в) пам'ятайте, що основним у скульптурі є передача не форми, а духовного світу людини, її характеру. Описуючи пам'ятник, пам'ятайте, що у творі можуть бути елементи розповіді, які даватимуть лише додаткові відомості.
Основні вимоги до твору. Логічна послідовність і зв’язність думок. Емоційність і лексико-стилістична виразність. Точність формування і формулювання думки, намагання зробити її найяскравішою, найточнішою. Орфографічна та пунктуаційна грамотність, охайність і технічна досконалість в оформленні.