Л.Костенко "Затишно дітям у пазусі казок". О.Пушкін "Казка про царя Салтана".

Про матеріал
Розробка уроку Л.Костенко "Затишно дітям у пазусі казок". О.Пушкін "Казка про царя Салтана".
Перегляд файлу

Тема:Вступ до теми. Л. Костенко «Затишно дітям в пазусі казок…». Життя і творчість Олександра Пушкіна. Чарівні перетворення. О. Пушкін «Казка про царя Салтана…» (уривки).

 Мета: знайомити учнів з новим розділом «Літературні казки зарубіжних письменників», з «Казкою про царя Салтана...» видатного російського поета О. С. Пушкіна; зацікавити учнів змістом казки, привернути увагу до засобів створення поетичних образів, розширювати словниковий запас учнів; розвивати навички виразного читання, кмітливість, пам’ять, логічне мислення, уяву учнів, уміння обґрунтовувати свою думку; виховувати доброзичливе ставлення до оточуючих, бажання творити добро.  висловлювати свої враження від прочитанного; виховувати любов до художнього слова, естетичний смак

Обладнання: портрети О.С. Пушкіна, виставка книг «Казки Пушкіна», ілюстрації до казок письменника, таблиця «Відмінність народної казки від літературної, відеодиктант, мультфільм «У лукоморья дуб зелёный» Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Хід уроку I.Організаційний момент.

1.1.Організація класу

Продзвенів уже дзвінок Дав сигнал - почавсь урок.

Посміхніться всім навколо: Небу, сонцю, квітам, людям, і тоді обов` язково наш урок веселим буде.

1.2.Привітання

- Доброго дня, мене звати Олександра Сергіївна у сьогодні урок літературного читання проведу у вас я.

Побажаємо один одному на уроці бути:

У — успішним

С — самовпевненим

П — працьовитим

І — інформованим

X — хоробрим

У — уважним

Інакше кажучи,  бажаємо  УСПІХУ!

1.3. Перевірка домашнього завдання

ІІ. Актуалізація опорних  знань

2.1. Розчитування:

Читання сходинок слів різними способами 

    з першого по останнє, 

    з останнього по перше, 

    через слово, 

    швидко

Враз

Якби

Обмова

Окіян

Заразом

Велять

2.2. Робота зі скоромовкою

Казки, казки – це так цікаво, Тим більше «Казка про царя Салтана»

2.3.Робота над чистомовкою:

Ці-ці-ці — царицями хотіли бути сестриці.

Ці-ці-ці — вони вибралися з світлиці. Ці-ці-ці — третьої цариці не любили дівиці, Ці-ці-ці — дві старші сестриці.

-         хором  напівголосно

-         швидко хором

-         за бажанням

 Діти, а чи знаєте героями якої казки були ці три сестриці?

III.   Повідомлення теми, мети  уроку.

Ви любите читати казки?

Сьогодні ми починаємо вивчати новий розділ, який називається «Літературні казки зарубіжних письменників».  І наша подорож пролягає до  цікавої, захоплюючої країни Літературної казки. Це надзвичайно красива країна, де ми зустрінемося з новими героями, станемо свідками незвичайних подій і неймовірних розв'язок. Будемо вчитися мужності, чесності, справедливості, поваги до інших.

IV.   Підготовка до сприйняття навчальної теми

4.1.Бесіда

Розгорніть підручник на сторінках 134-135 −         Подивіться на першу сторінку розділу. Що ми бачимо у її нижній частині? (Вірш) −       Хто написам цей вірш?

−       Давайте прочитаємо його.

4.2.Виразне читання учителем вірша Л.Костенко.

Послухайте і скажіть про яких казкових героїв йдеться у цьому вірші.

Затишно дітям в пазусі казок.  Отак би й слухав про царя Салтана  або про те, як весело козак  обманює турецького султана.  Про карих коней з полуменем грив,  про чаклуна, що все на світі може.  І хто б там що кому не говорив,  а згине зло, і правда переможе!

−       Яких казкових героїв згадує поетеса у своєму вірші? 

−       Які з цих казок ви читали? 

−      Чому саме цей віршик ми можемо пов’язати з казками?

−      Які рядку передають основну думку вірша?

У попередніх класах ви читали і знайомились із казками народів Європи, з літературними  казками зарубіжних  авторів. Щоб згадати  їх ми розгадаємо кросворд.

4.3.Розгадування кросворда (Завдання-запитання, які діти бачать на проекторі)

image

1.     У якій казці гарбуз перетворився на карету? (попелюшка)

2.     Із якої казки ця річ? (Чобіт) (кіт у чоботях)

3.     Хто розказує королю казки протягом 1001 ночі. (Шехерезада)

4.     Ім’я тата Буратино? (Карло)

5.     Скільки було гномиків у Білосніжки? (Сім)

6.     Ця королева із казки Ганса Крістіана Андерсена. (Снігова) - Прочитайте слово по вертикалі (Пушкін).

4.2. Бесіда.

image 

На сьогоднішньому уроці ми познайомимося з одним із найвидатніших поетів Росії  - Олександром Сергійовичем Пушкіним. Він  подарував нам чудові казки, на яких виросло багато поколінь: ваші бабусі, ваші батьки, і, звичайно, ви – найвидатніші шанувальники казок   О.С. Пушкіна.  Сьогодні ми почнемо читати  «Сказку про царя Салтана», яку написав О. С. Пушкін у перекладі Наталі Забіли.

V.Читання уривків з казки «Казки про царя Салтана…»

Вам напевно цікаво буде дізнатися про Пушкіна більше.Прочитаєте мовчи? Читайте уважно, бо я буду задавати питання.

-    Де народився Пушкін?

-    Що ви дізнались про няню поета?

-    Чим дивував друзів Олександр навчаючись у ліцеї?

-    Які казки він написав?

-    Хто переклав ці казки українською мовою? - Знайдіть і зачитайте повну назву казки.

1.  Робота над заголовком −          Прочитаємо повну назву казки.

−      Про що ми можемо дізнатися із повного заголовку твору?

                        2.      Словникова робота

Під час читання нам зустрінуться деякі нові незнайомі слова. Давайте дізнаємося їх значення. (аршин, сваха, обмова, зорить, дозор)

Аршин – старовинна  міра довжини, приблизно70 см; Хороми – великий, розкішний будинок; світлиця – чиста, світла, гарна кімната в будинку; сваха – жінка, яка когось сватає; обмова – брехня.

5.3.  Первинне читання тексту учителем Виразне читання першої частини вчителем.

Зараз ми прочитаємо 1 уривок казки буксиром. Після прочитання ви маєте відповісти що робили сестриці під вікном і що з цього вийшло.

5.4.Аналіз першої частини 

Що робили сестри під вікном?

Про що мріяла кожна з них?

Хто слухав сестер? Що вирішив цар?

5.5. Повторне читання 1 частини

Знову прочитаємо наш уривок, але не просто а такою формою читаня,як «Дощик». Починаємо читати пошепки за моєю командою «дощ сильнішає» читаємо напівпошепки,а коли починається «злива» читаємо в повний голос.

5.6. Вправи на розвиток техніки читання. Гра “Чи були такі речення в казці?”

А тепер пограємо. Я читатиму речення із казок. Якщо ці слова з казки, знайдіть їх і прочитайте чотири рядки тексту, якщо ні - плесніть у долоні. 1. - Якби я була цариця, 

Третя мовила сестриця…. 

2. - Лиско, ти жива чи ні? - Де я?

- На землі, у Чорнолісі. 

3. «Здраствуй, красная дівице, -  Він говорить, - буть цариця….» - Знайти й прочитати ці рядки.

5.7. Первинне читання 2 частини

Цікаво, що відбувалося далі? Тоді читаймо 2 уривок казки луною. Читаймо уважно, а потім повідомте які персонажі діють у другому уривці казки.

5.8.Аналіз продовження казки Куди поїхав цар після весілля?

Який наказ він залишив молодій цариці?

Хто народився у цариці?

Що зробила молода мама?

Чому сестри і сваха захотіли погубити царицю?

Який лист написали цареві? Як цар відреагував на лист?

5.8.Мовчазне читання

Скажіть чому цариця і царенко потрапили у халепу? Чому?

5.9.Відтворення змісту прочитаного. Вибіркове читання.

-    Чому ткачиха, повариха і сваха баба Бабариха підмінили листа? - Що вони написали в обмові? 

Знайдіть і зачитайте

5.10.Робота над ілюстраціями  і характеристикою персонажів казки.

— Яким рядкам казки відповідають ілюстрації?

— Які малюнки створили б ви за сюжетом казки?

5.11.Вибіркове читання Гра «Прочитайте речення про ...».

  Те, що цар забрав усіх сестер у палац;

  те, що цар був на війні;

  те, хто перейняв гінця до царя;

  те, що ткачиха і повариха написали до царя;

5.12.Гра «Чи були такі речення у казці?».

Пограємо у «Так чи ні»?

  На той час війна була (Є.)

  Князь Гвідон поспішно встав, громогласно закричав. (Ні.)

  Подивіться всі туди: їде матінка сюди. (Ні.)

  Вибирайтеся з світлиці. (Є.)

  Цар як глянув — і присів. (Ні.) • В гніві став він мудрувати. (Є.)

б) Гра «Хто швидше?» (робота в парах). — Знайдіть у тексті продовження. 

Поки він в чужій ... (країні).

І гінця хотів ... (скарати).

Цар недовгий час… (збирався).

VI.Закріплення нового матеріалу

6.1.Художній переказ казки

А тепер спробуємо себе у ролі казкарів? Перекажіть казку від лиця Цариці/ Ткачихи чи поварихи/царя.

6.2. Характеристика героїв.

-           Кого ви вважаєте позитивним героєм, негативним?

-           Якими рисами їх наділив автор?( Робота по варіантам)

І варіант  характеризує ткачиху, повариху та бабу Бабариху ( злість , заздрість, підлабузництво, підступність, нещирість, наклепництво)

ІІ варіант  визначає риси характеру Царя ( мудрість, порядність, хоробрість ) - Кого з героїв казки вам шкода?

-           Кому хочете дати пораду? Яку саме?

VII.Підведення підсумків уроку

1.     Фронтальне опитування Яку казку ми почали читати? 

Хто автор цієї казки? 

Як можна охарактеризувати Царя Салтана/Царицю/ткачиху, повариху й Бабариху.

Що засуджує автор?

2.     Підсумкове слово вчителя. Лихі і злі сили присутні не тільки на сторінках казок…Памятайте, що тільки Добро людське і велика Любов допоможуть вам бути вище і сильніше Зла. Думаю, що в майбутньому ви станете порядними людьми.

VІІ. Домашнє завдання

Виразно читати уривки казки с. 137-139 та дочитати казку до кінця.

pdf
Додав(-ла)
Gromova Sasha
Додано
3 березня 2021
Переглядів
2056
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку