Тема:Вступ до теми. Л. Костенко «Затишно дітям в пазусі казок…». Життя і творчість Олександра Пушкіна. Чарівні перетворення. О. Пушкін «Казка про царя Салтана…» (уривки).
Мета: знайомити учнів з новим розділом «Літературні казки зарубіжних письменників», з «Казкою про царя Салтана...» видатного російського поета О. С. Пушкіна; зацікавити учнів змістом казки, привернути увагу до засобів створення поетичних образів, розширювати словниковий запас учнів; розвивати навички виразного читання, кмітливість, пам’ять, логічне мислення, уяву учнів, уміння обґрунтовувати свою думку; виховувати доброзичливе ставлення до оточуючих, бажання творити добро. висловлювати свої враження від прочитанного; виховувати любов до художнього слова, естетичний смак
Обладнання: портрети О.С. Пушкіна, виставка книг «Казки Пушкіна», ілюстрації до казок письменника, таблиця «Відмінність народної казки від літературної, відеодиктант, мультфільм «У лукоморья дуб зелёный» Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Хід уроку I.Організаційний момент.
1.1.Організація класу
Продзвенів уже дзвінок Дав сигнал - почавсь урок.
Посміхніться всім навколо: Небу, сонцю, квітам, людям, і тоді обов` язково наш урок веселим буде.
1.2.Привітання
- Доброго дня, мене звати Олександра Сергіївна у сьогодні урок літературного читання проведу у вас я.
Побажаємо один одному на уроці бути:
У — успішним
С — самовпевненим
П — працьовитим
І — інформованим
X — хоробрим
У — уважним
Інакше кажучи, бажаємо УСПІХУ!
1.3. Перевірка домашнього завдання
ІІ. Актуалізація опорних знань
2.1. Розчитування:
Читання сходинок слів різними способами
• з першого по останнє,
• з останнього по перше,
• через слово,
• швидко
Враз
Якби
Обмова
Окіян
Заразом
Велять
2.2. Робота зі скоромовкою
Казки, казки – це так цікаво, Тим більше «Казка про царя Салтана»
2.3.Робота над чистомовкою:
Ці-ці-ці — царицями хотіли бути сестриці.
Ці-ці-ці — вони вибралися з світлиці. Ці-ці-ці — третьої цариці не любили дівиці, Ці-ці-ці — дві старші сестриці.
- хором напівголосно
- швидко хором
- за бажанням
Діти, а чи знаєте героями якої казки були ці три сестриці?
III. Повідомлення теми, мети уроку.
Ви любите читати казки?
Сьогодні ми починаємо вивчати новий розділ, який називається «Літературні казки зарубіжних письменників». І наша подорож пролягає до цікавої, захоплюючої країни Літературної казки. Це надзвичайно красива країна, де ми зустрінемося з новими героями, станемо свідками незвичайних подій і неймовірних розв'язок. Будемо вчитися мужності, чесності, справедливості, поваги до інших.
IV. Підготовка до сприйняття навчальної теми
Розгорніть підручник на сторінках 134-135 − Подивіться на першу сторінку розділу. − Що ми бачимо у її нижній частині? (Вірш) − Хто написам цей вірш?
− Давайте прочитаємо його.
4.2.Виразне читання учителем вірша Л.Костенко.
Послухайте і скажіть про яких казкових героїв йдеться у цьому вірші.
Затишно дітям в пазусі казок. Отак би й слухав про царя Салтана або про те, як весело козак обманює турецького султана. Про карих коней з полуменем грив, про чаклуна, що все на світі може. І хто б там що кому не говорив, а згине зло, і правда переможе!
− Яких казкових героїв згадує поетеса у своєму вірші?
− Які з цих казок ви читали?
− Чому саме цей віршик ми можемо пов’язати з казками?
− Які рядку передають основну думку вірша?
У попередніх класах ви читали і знайомились із казками народів Європи, з літературними казками зарубіжних авторів. Щоб згадати їх ми розгадаємо кросворд.
4.3.Розгадування кросворда (Завдання-запитання, які діти бачать на проекторі)
1. У якій казці гарбуз перетворився на карету? (попелюшка)
2. Із якої казки ця річ? (Чобіт) (кіт у чоботях)
3. Хто розказує королю казки протягом 1001 ночі. (Шехерезада)
4. Ім’я тата Буратино? (Карло)
5. Скільки було гномиків у Білосніжки? (Сім)
6. Ця королева із казки Ганса Крістіана Андерсена. (Снігова) - Прочитайте слово по вертикалі (Пушкін).
4.2. Бесіда.
На сьогоднішньому уроці ми познайомимося з одним із найвидатніших поетів Росії - Олександром Сергійовичем Пушкіним. Він подарував нам чудові казки, на яких виросло багато поколінь: ваші бабусі, ваші батьки, і, звичайно, ви – найвидатніші шанувальники казок О.С. Пушкіна. Сьогодні ми почнемо читати «Сказку про царя Салтана», яку написав О. С. Пушкін у перекладі Наталі Забіли.
Вам напевно цікаво буде дізнатися про Пушкіна більше.Прочитаєте мовчи? Читайте уважно, бо я буду задавати питання.
- Де народився Пушкін?
- Що ви дізнались про няню поета?
- Чим дивував друзів Олександр навчаючись у ліцеї?
- Які казки він написав?
- Хто переклав ці казки українською мовою? - Знайдіть і зачитайте повну назву казки.
1. Робота над заголовком − Прочитаємо повну назву казки.
− Про що ми можемо дізнатися із повного заголовку твору?
− Під час читання нам зустрінуться деякі нові незнайомі слова. Давайте дізнаємося їх значення. (аршин, сваха, обмова, зорить, дозор)
Аршин – старовинна міра довжини, приблизно70 см; Хороми – великий, розкішний будинок; світлиця – чиста, світла, гарна кімната в будинку; сваха – жінка, яка когось сватає; обмова – брехня.
5.3. Первинне читання тексту учителем Виразне читання першої частини вчителем.
Зараз ми прочитаємо 1 уривок казки буксиром. Після прочитання ви маєте відповісти що робили сестриці під вікном і що з цього вийшло.
− Що робили сестри під вікном?
− Про що мріяла кожна з них?
− Хто слухав сестер? − Що вирішив цар?
Знову прочитаємо наш уривок, але не просто а такою формою читаня,як «Дощик». Починаємо читати пошепки за моєю командою «дощ сильнішає» читаємо напівпошепки,а коли починається «злива» читаємо в повний голос.
А тепер пограємо. Я читатиму речення із казок. Якщо ці слова з казки, знайдіть їх і прочитайте чотири рядки тексту, якщо ні - плесніть у долоні. 1. - Якби я була цариця,
Третя мовила сестриця….
2. - Лиско, ти жива чи ні? - Де я?
- На землі, у Чорнолісі.
3. «Здраствуй, красная дівице, - Він говорить, - буть цариця….» - Знайти й прочитати ці рядки.
Цікаво, що відбувалося далі? Тоді читаймо 2 уривок казки луною. Читаймо уважно, а потім повідомте які персонажі діють у другому уривці казки.
5.8.Аналіз продовження казки − Куди поїхав цар після весілля?
− Який наказ він залишив молодій цариці?
− Хто народився у цариці?
− Що зробила молода мама?
− Чому сестри і сваха захотіли погубити царицю?
− Який лист написали цареві? − Як цар відреагував на лист?
Скажіть чому цариця і царенко потрапили у халепу? Чому?
5.9.Відтворення змісту прочитаного. Вибіркове читання.
- Чому ткачиха, повариха і сваха баба Бабариха підмінили листа? - Що вони написали в обмові?
Знайдіть і зачитайте
5.10.Робота над ілюстраціями і характеристикою персонажів казки.
— Яким рядкам казки відповідають ілюстрації?
— Які малюнки створили б ви за сюжетом казки?
5.11.Вибіркове читання Гра «Прочитайте речення про ...».
• Те, що цар забрав усіх сестер у палац;
• те, що цар був на війні;
• те, хто перейняв гінця до царя;
• те, що ткачиха і повариха написали до царя;
5.12.Гра «Чи були такі речення у казці?».
Пограємо у «Так чи ні»?
• На той час війна була (Є.)
• Князь Гвідон поспішно встав, громогласно закричав. (Ні.)
• Подивіться всі туди: їде матінка сюди. (Ні.)
• Вибирайтеся з світлиці. (Є.)
• Цар як глянув — і присів. (Ні.) • В гніві став він мудрувати. (Є.)
б) Гра «Хто швидше?» (робота в парах). — Знайдіть у тексті продовження.
Поки він в чужій ... (країні).
І гінця хотів ... (скарати).
Цар недовгий час… (збирався).
VI.Закріплення нового матеріалу
А тепер спробуємо себе у ролі казкарів? Перекажіть казку від лиця Цариці/ Ткачихи чи поварихи/царя.
6.2. Характеристика героїв.
- Кого ви вважаєте позитивним героєм, негативним?
- Якими рисами їх наділив автор?( Робота по варіантам)
І варіант характеризує ткачиху, повариху та бабу Бабариху ( злість , заздрість, підлабузництво, підступність, нещирість, наклепництво)
ІІ варіант визначає риси характеру Царя ( мудрість, порядність, хоробрість ) - Кого з героїв казки вам шкода?
- Кому хочете дати пораду? Яку саме?
VII.Підведення підсумків уроку
1. Фронтальне опитування − Яку казку ми почали читати?
− Хто автор цієї казки?
− Як можна охарактеризувати Царя Салтана/Царицю/ткачиху, повариху й Бабариху.
− Що засуджує автор?
2. Підсумкове слово вчителя. Лихі і злі сили присутні не тільки на сторінках казок…Памятайте, що тільки Добро людське і велика Любов допоможуть вам бути вище і сильніше Зла. Думаю, що в майбутньому ви станете порядними людьми.
VІІ. Домашнє завдання
Виразно читати уривки казки с. 137-139 та дочитати казку до кінця.