Урок "Дружити треба вміти"

Про матеріал
Літературне кафе. Анатолій Костецький «Буває все…», «Краще з друзями разом»
Перегляд файлу

Читання, 4 клас

Тема. А дружити треба вміти. Літературне кафе. Анатолій Костецький «Буває все…»,  «Краще з друзями разом».

Мета.    Удосконалювати навички  правильного, виразного, свідомого читання,   вмілого використання інтонаційних засобів. Продовжувати формувати  уявлення про людські чесноти. Розвивати мовлення учнів, уміння аналізувати віршовані твори, виділяти   головне, висловлювати оцінні судження. Збагачувати словниковий запас. Виховувати почуття товариськості.

Обладнання. Савченко О.Я., «Читанка», підручник для 4 класу, частина І, К.:

            «Освіта» 2003; портрет Анатолія Костецького, картки для роботи в             групах з рисами характеру, куб, меню, деформований текст, емблеми, назви груп, картки-блискавки, словникові слова і їх тлумачення, «розсипанки»-прислів’я, презентація, пісні Н. Май «Про чарівника», «Веселка», мультфільм «Струмочок».

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Учні стоять біля дошки і вітаються:.

  – Добрий день!

Під музику заходять гості. Вчитель представляє кожного, учні аплодують.

  • До нас на урок завітали:

…………………….

 

Учні

Ми запрошуємо вас

Завітати вже до нас!

Всі ми любимо читати

І вірші декламувати.

Ми уже дорослі стали.

Гляньте, як повиростали!

Даруємо вам гарний настрій,

Щоб був ваш день прекрасний!

Вчитель:

  • Знайомтесь,наш 4 клас!

Парами виходять діти, вчитель представляє учнів. Діти кланяються і сідають за парти.

 

Вступне  слово  вчителя.

Сьогодні  я  запрошую  вас  відвідати  один  заклад.  Спробуйте  здогадатися  куди  саме  ми  завітаємо.  Це  не  театр,  не  кіно,  в цьому  закладі   можна  потанцювати,  послухати  приємну  музику,  поспівати  в караоке,  і …смачненько  поїсти.

Так,  це  дитяче  літературне  кафе «Смак дружби».

 

ІІ. Актуалізація знань учнів.

1. Вступне слово вчителя.

    – Ми живемо серед людей, весь час спілкуємося з ними. Іноді ці стосунки короткочасні, іноді вони тривають багато років. Вони можуть впливати на наш настрій і життя.

   Якою б не була людина, вона повсякчас потребує любові, позитивної оцінки, постійно прагне відчувати на собі чиюсь турботу, хоче почуватися важливою і потрібною. Такі відчуття може дати родина, де кожного люблять просто за те, що він є. Ми звикаємо до цієї любові дуже швидко. Вона здається нам природною, як сонце, небо, повітря. Але ж хочеться, щоб нас шанували, любили не тільки рідні. І такі люди знаходяться. Хто вони ви скажете, переглянувши мультфільм.

2. Перегляд мультфільму «Струмочок». Аналіз

3. Гра «Незвичайна математика»

Дрізд – ізд + у +зірка – рка = …  ( ДРУЗІ )

4. Добір слів, які характеризують справжніх друзів. Робота в парах

 – Зайшовши до кафе, потрібно роздягнутися і отримати жетон. Для цього слід правильно виконати завдання.

Та спочатку слід пригадати правила роботи в групах.

      1.Працюють всі.
      2.Кожний пропонує варіант відповіді по черзі.
      3.Говорити коротко й чітко. Головне – не перебивати один одного.
      4.Критикуй – не товариша, а ідею.
      5.Ми працюємо разом, щоб було добре всім.
      6.Культурна людина вміє не тільки говорити, а й слухати.

 

  • Оберіть ті риси, які ви вважаєте важливими і потрібними для того, щоб ви могли назвати людину своїм другом.

На картках записані слова: 

Доброта                       

Відвертість

Чесність                      

Вихованість

Вірність                      

Справедливість

Щедрість                    

Чуйність

Вміння викрутитися з будь-якої ситуації

Багатство

Сила

Заздрість

Вміння добре битися

Впертість

 

Вибрані слова розміщуємо в два стовпчики.

Доброта                        Відвертість

Чесність                       Вихованість

Вірність                       Справедливість

Щедрість                     Чуйність

5. Мовна розминка.

* Прочитати ці слова на одному диханні;

* зверзу-вниз, знизу-вверх;

* перше слово з першого стовпчика, останнє – з другого і т. д.

Кожному учневі дається «жетон» у вигляді книги.

   -  Щоб принесли нам меню, потрібно виконати наступне завдання. 

* Інтерактивна вправа «Кубування». ( Метод, який полегшує розгляд різних сторін теми. Цей підхід передбачає використання кубика із написаними на кожній грані вказівками щодо напрямку мислення.)

1) Доберіть антонім до слова друзі. ( Вороги.)

2) Синоніми до слова друг.( Товариш, побратим.)

3) Спільнокореневі слова . ( Дружити, дружба, подруга, дружні.)

4) Мирилки.

5) Ілюстрації героїв з мультфільмів.

6) Вірші А. Костецького «Про друга», «Утрьох», «Про дружбу», інсценізація вірша В.Юрченко «Друзі»

ІІІ. Оголошення теми уроку.

  • Замовимо основну страву - український борщ дружби.

Сьогодні ми працюватимемо над темою «А дружити треба вміти!»

Про це розкаже вам поет Анатолій Костецький  (демонстрація портрета поета) у своїх віршах «Буває все…», «Краще з друзями разом», які є в ваших підручниках.

     З творчістю цього поета ви вже знайомилися. Головні герої його віршів – ваші ровесники. А яких тем торкається у віршах Костецький ви дізнаєтесь, прочитавши деформований текст.

( Текст лежить на партах)

  У свохї  рахтво тоеп шипе пор четяди житят, неспонев відкттіври, гадокви, могуру. критоВід і йозсерно, але зеб чаньпов опет вогорить рпо ет, як треаб жидрути, битилю, ямріти, тивчися.

 ( У своїх творах поет пише про дитяче життя, сповнене відкриттів,вигадок, гумору. Відкрито і серйозно, але без повчань поет говорить про те, як треба дружити, любити, мріяти, вчитися.)

ІV. Вивчення нового матеріалу.

 1.Повідомлення «Юних літераторів».

- Про життєвий і творчий шлях нам хочуть розповісти юні літератори.

  1.                    Народився Анатолій Георгійович Костецький у 1948 році у Києві в сім’ї вчителів. У п’ять років хлопець міг сам читати і писати, навчився грати в шахи й плавати. Відтоді не розлучався зі спортом, книгою, пером. Ще в дитячому садку, коли його, малого, дорослі запитували „Ким ти хочеш бути?”, він впевнено відповідав „Письменником!”
  2.                    Після закінчення школи в 1963 році Анатолій Костецький навчався в технікумі радіоелектроніки, потім у Київському університеті. Закінчивши аспірантуру, Анатолій Георгійович одинадцять років працював в університеті, викладав мовознавство на філологічному та романо-германському факультетах. У 80-х роках він залишив цю роботу – вибрав літературу.
  3.                    Ще в першому класі у Анатолія Костецького був зошит із власними віршами. У п’ятому він отримав на шкільному конкурсі диплом за вірші, присвячені Тарасові Шевченку. Друкуватись почав  у двадцять років. Свою літературну творчість А.Г.Костецький розпочав із ліричних віршів про природу та кохання. 1967 року доля звела поета-початківця з Михайлом Стельмахом, який щедро почав ділитися з ним таємницями творчості. Він порадив Анатолію Костецькому писати для дітей і через кілька років уже був редактором першої його книжечки „Джміль про сонечко гуде ” (1972).
  4.                    Анатолій Костецький – автор понад п’ятдесяти поетичних і прозових книжок: „А метеликам весело ”, „Весняні дарунки ”, „Все про мене ”, „Лист до птахів”, „Де літо живе?”, „Батьки нас не розуміють”, „Бюро знахідок”, „Постукай у моє вікно ”, „Все – як насправді ”, „ Суперклей Христофора Тюлькіна або  „Вас викрито – здавайтесь!”, „Мінімакс – кишеньковий дракон або День без батьків ”, „Мої та твої таємниці ” та інших.
  5.                    Усе, що написане цим письменником, неймовірно цікаве, вигадливе, веселе і дуже-дуже близьке кожному з дітей. А все це тому, що Анатолій Костецький вмів ніби не виходити з віку своїх героїв — бути або ж ровесником читача, або ж не набагато за нього старшим. Так добре він знав і відчував той світ, у якому вчаться, мріють, дружать і бешкетують герої  його пригодницьких повістей і віршів. Помер А.Костецький у 2005 році.

- Дякую нашим юним літераторам. Ми отримали смачний борщ, заправлений вашою старанністю та працьовитістю.

2.Опрацювання вірша А.Костецького « Буває все…»

- Замовимо другу страву – «вареники єдності». Щоб забрати їх на свій стіл, виконаймо завдання.

1) Виразне читання вчителем.

– Уважно послухайте і скажіть, чого не буває на світі?( Не буває ніколи, щоб друг забув свого друга.)

  1. Словникова робота.

Злива – дуже сильний, рясний дощ.

Втратять колір  стануть безбарвними.

Справжній – ( у тлумачному словнику – реальний, дійсний, істинний).

     3) Повторне читання вірша дітьми.

     4) Перевірка первинного сприймання.

  Про які дивні явища природи говорить поет? ( Злива, коли світить сонце.)

  А що трапиться, якщо тебе раптом забуде твій друг? ( Це вкаже на те, що він і 

    не був справжнім другом.)

   5) Вправляння у виразному читанні.

  Які розділові знаки є у вірші?

  Після яких рядків треба робити коротку паузу, а після яких – довгу? На яких

    словах в останньому реченні треба зробити логічний наголос?

- Ми отримали вареники у сметані, заправлені вашою життєрадісністю та душевністю.

V. Фізкультхвилинка.

Виконання танцювальних рухів під музику пісні Н. Май «Про чарівника».

3. Опрацювання вірша А.Костецького « Краще – з друзями разом!»

-  Замовимо фруктовий салат «Дружнє асорті».

  1. Виразне читання вчителем.

– Уважно послухайте і скажіть про яке почуття розповідається у вірші?

( Задоволення від спілкування з друзями.)

     2) Словникова робота. ( Картки-блискавки)

Мчати на санчатах                                      Хизувався

Свистить у вухах вітер                               Призвичаївсь

Мерщій до нас                                              Сутужно

Не вірить, що «за так»

 * Читання «луною» (за вчителем).

 * Добір тлумачень.

- З’єднайте в групах тлумачення та нові слова і словосполучення.

Мчати на санчатах   дуже швидко з’їжджати з гірки.                                

Свистить у вухах вітер – такий звук утворюється від швидкого руху предмета, що розсікає повітря.

Мерщій до нас – якомога швидше.

Не вірить, що «за так» – дарма, без будь-якої користі для себе.

Хизувався – хвалитися, хвастатися своїми речами.

Призвичаївсь – пристосувався, звик.

Сутужно – погано.

3) Повторне читання вірша дітьми.

4) Аналіз змісту з елементами вибіркового читання.

Гра « Доведіть, що …»( Реченнями з тексту)

А) Дія відбувається взимку.

Б) Хлопці не забули вчинок Славка.

В) Діти вірять у хлопчачу дружбу.

5) Робота в групах.   

                                       1 група «Ерудити»

– Знайдіть слова, у яких виражено головну думку вірша. ( «Коли тобі сутужно – прийде на поміч дружба!»)

                                      2 група «Розвідники»

– Відшукайте рядки, які передають захоплення друзів катанням на санках.

( « Мчимо – і весело обом: йому й мені, і нам разом! »)

                                      3 група « Мовознавці»

– Знайдіть прикметники, які доводять, що коли ви разом з другом, то можете все на світі.

( Всесильні, єдині, цільні, спільні.)

Презентація груп.

      6) Виразне читання вірша.

   * Вправи на правильне інтонування речень.

   * Виразне читання вірша частинами.

- Завдяки вашій талановитості та терпеливості отримали салат.

- На десерт чекає вас торт «Четверокласник», до якого слід ще додати склянку бажання працювати, на кінчик ножа швидкості, посипати гуманністю та прикрасити щирими усмішками.

– «Розсипанка»

Справжній друг пізнається в біді.

Дружби дружбою шукають.

Дерево міцне корінням, а людина друзями.

Міцну дружбу й вогонь не спалить.

Справжнього друга за гроші не купиш.

Друга шукай, а знайдеш – тримай.

Один у полі не воїн.

  • На квіточках діти читають правила або закони дружби, і приклеюють на плакат у вигляді віночка, в серединці фото цих учнів, взявшись за руки.
  • Дружба – це правда, доброта і чесність кожного.
  • Поважай тих, із ким дружиш.
  • Чого вимагаєш від друзів, насамперед вимагай від себе.
  • Нікого не обманюй, не ображай.
  • Ні до кого не чіпляйся, грай чесно, не дражнися.
  • Будь терплячим.
  • Вмієш добре щось робити – навчи іншого.
  • Запам’ятай! З добрим товаришем легше в біді, веселіше в радості.
  • Будь завжди щирим в стосунках з товаришами.
  • Хто друга в біді залишає, той сам у біду потрапляє.

 

VІ. Підсумок уроку.

  Вправа « Мікрофон»

  • В кафе є книга відгуків та побажань. Висловіть ваші враження від відвідування цього закладу.
  •  Використайте їх у своїй відповіді, яку почніть словами: «На сьогоднішньому уроці я зрозумів (зрозуміла), що … Мені сподобалось… Я запам’ятав (-ла)…

Пісня-караоке Н.Май «Веселка».

  • Ви отримали картку постійних клієнтів цього кафе. Дякую вам за працю.

 

VІІ. Домашнє завдання.

  1. Виразно читати вірші.
  2. Розказати, якими ви уявляєте хлопчиків, де вони живуть, що з ними могло трапитися далі.

 

 

1

 

docx
Додано
9 березня 2021
Переглядів
840
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку