Пономаренко М. Л.
Метою шкільного аналізу є не тільки знаходження у творі відповідностей і відмінностей, тобто здійснення порівняння заради порівняння, а й необхідність формування гуманістичного світогляду учнів, шанобливого ставлення до чужинців.
Ключові слова: аналіз; робота з семантичною картою, інформаційні компетентності
7 українська література Урок №
Тема: Л. Пономаренко «Гер переможений»
Мета:
Обладнання: ілюстрації, малюнки учнів; мультимедійна дошка; електронна презентація, фільм Олійник Валентин, Рівне, 'Подорожній, коли ти прийдеш у Спа..' https://www.youtube.com/watch?v=UvAyg7i4G64; поняття з ТЛ «новела», «художня деталь».
Тип уроку: засвоєння нових знань з елементами компаративного аналізу
Форми, методи роботи: бесіда, коментоване читання, робота з семантичною картою, робота в парах, групах, «Обміркуйте – Об'єднайтеся в пари – Обміняйтеся думками», рефлексія «Займи позицію», таблиці з компаративним аналізом
Перебіг уроку
І. Актуалізація опорних знань.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Працюємо з картками самооцінювання
Етапи уроку, які будуть оцінені:
1. Знання тексту ( 3 бали).
2. Експрес-опитування Тест (3 бали).
3. Робота в групах( 3 бали).
4. Активна робота під час уроку ( 3 бали).
1. Відкритий мікрофон
- Доберіть до слова «війна » синоніми. ( Наприклад, війна – смерть, каліцтво, жорстокість )
Слово вчителя
Війна була не лише великою трагедією, але й героїчною боротьбою в ім'я перемоги і виживання нації. Ця перемога у війні досягнута шляхом найбільших жертв, страждань, сліз, знищення величезних економічних та матеріальних ресурсів. Ми в неоплатному боргу перед загиблими на фронтах, в концентраційних фашистських таборах, померлих від ран, перед тими, хто, віддаючи останні сили, помер з голоду і перенапруження в холодних заводських цехах.
3. Ми прочитаємо новелу про полоненого німця.
Які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слово “полонений”?
- Що ви знаєте про фашизм?( Слайди 2-5 )
З 1941 по 1944 рік Україна була окупована німецькими військами ( Слайди 6-8 )
Наслідки Другої Світової війни ( Слайди 9- 12 )
Війни починають політики, а воювати і помирати доводиться звичайним людям.
Герберт Гувер ( Слайд 13)
Так Ні Не знаю
ІІІ. Систематизація матеріалу.
Спрямоване читання
1. Читаємо по абзацу і відповідаємо на запитання.
Фундамент
«Маленька державка» (світ Фрідріха) Любов Розпач Будинок Лагідна робота Грядочка Насіння Діти Фотокартка Сонця й квіти зі шматочків цегли Душа Фрідріха |
«Злиденне місто» Брутальна лайка Страх Байдужість «Гиркав охоронець» Діти Топтали й розкидали грядку Вдови жаліли
Тіло Фрідріха
|
Знайдіть художню деталь, яка б вказувала на це
Художні деталі
Учитель: Усі ці деталі яскраво передають трагедію війни, гуманізм наших людей та жаль за змарнованими людськими життями.
(слайд 19)
(Знайдена фотокартка)
Це Фрідріхів «лист у вічність». Не маючи змоги знайти своїх дівчаток у повоєнний час, полонений замуровує фотографію в стіну будинку як найдорожчий скарб. Ця фотографія після багатьох років стає ще одним підтвердженням людської доброти і подає читачам надію, що Фрідріхові діти, можливо, довідаються, яким був їхній батько і де загинув. Автор залишає нам, читачам, відкрите запитання: «Ви не знаєте, де наш тато? »
Експрес-опитування (слайд 20- 21)
1. Чи уважний ви читач?
«Так. Ні».
2. «Обміркуйте – Об'єднайтеся в пари – Обміняйтеся думками»
Формулюється запитання для всього класу, а потім учні обмірковують власні відповіді самостійно, далі зі своїм партнером у парах порівнюють свої відповіді.
Робота в групах (слайд 22) «Перевернуте навчання»
№1
№2
Використайте допоміжні слова: війна, фашизм, страждання, німець-жертва війни, людяність, гуманізм.
№3
"Що може бути гірше за людину, яка володіє знаннями найскладніших наук, але не має доброго серця? Вона усі свої знання застосовує для зла".
Висновок учителя: Авторка підводить нас до думки, що для хворого солдата ця війна теж була трагедією: він втратив домівку, сім’ю, про яку нагадувала лише невеличка фотокартка найрідніших людей – двох маленьких донечок. Дійсно, війна жахливе явище, але треба в будь-якій ситуації залишатися людиною. (слайд 23)
Отже, чому новела? Твір невеликий за обсягом, небагато героїв, події розгортаються швидко, присутня незвичайна подія, несподівана розв’язка, увага зосереджена на розкритті переживань героїв.
"Кожна смерть на війні – це вбивство, за яке хтось має відповідати", - так сказав у свій час німецький письменник Г.Белль.
Презентація https://www.youtube.com/watch?v=UvAyg7i4G64
(На мультимедійній дошці залишити останній фрагмент).
Подібні персонажі в інших творах, які вивчалися на уроках української та світової літератури.
(Оповідання Г. Белля "Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…"; оповідання "Доля людини"Михайло Шолохова; кінофільми Василя Бикова"Доля людини", "Третя ракета", "Альпійська балада", "Пастка", "Мертвим не боляче", "Круглянський міст", "Сотников", "Обеліск", "Дожити до світанку";вірш Ліни Костенко «Колись давно, в сумних біженських мандрах"; оповідання Любові Пономаренко "Гер переможений")
Твори розкривають одну тему – страждання людини під час війни чи в повоєнний період.
Ідея творів – засудження жорстокості, насилля, голоду, ран і смертей, засудження самої війни, натомість возвеличення людської доброти, гуманізму, всепрощення.
Головні герої творів – типові образи свого часу. Вони мають типові імена (Клим, Фрідріх, а відсутність імені в головного героя оповідання Г. Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…»підкреслює думку про те, що таких безіменних німецьких солдатів, гарматного м’яса фашистської військової машини, були тисячі).
У новелі "Гер переможений" значне емоційне враження на читача справляють хрестна "розвойованій" клумбі, одинока квітка серед снігу, яка символізує всепереможність добра, світлину доньок Фрідріха, дбайливо, по-батьківськи заховану в рукавицю, котру знайшли замурованою в стіні будинку, збудованого полоненими німцями, через півстоліття.
В оповіданні «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…» символічними є поділ прибулих поранених на "мерців" і "решту", розміщення госпіталю в гімназії, "колаж", створений із портрета Ф.Ніцше (ідеолога фашизму) і дивного напису "Легка хірургія" (якщо вона може бути такою під час війни!), обірвані цитати. Усі вони підкреслюють той факт, що війна зруйнувала життя людей, погнала на фронт навіть дітей, перетворила храм знань на храм смерті. Крім того, недописана героєм кілька місяців тому фраза розкрила йому очі на те, що відбувається, звільнила від ілюзій,насаджених фашистською ідеологією.
Порівняльна таблиця, у якій зафіксовано спільне й відмінне в оповіданні Г. Белля "Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…", новелі Любові Пономаренко "Гер переможений", повісті Григора Тютюнника "Климко".
Робота з таблицею № 1 на мультимедійній дошці
Григір Тютюнник «Климко» |
Любов Пономаренко "Гер переможений" |
Г.Белль"Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…" |
Рід літератури - епос |
||
Жанр - повість |
Жанр - новела |
Жанр - оповідання |
У творах герої невимовно підсвідомо шкодують за втраченим, що не повернути |
||
Проблема любові до людей, піклування про них. |
Проблема любові до людей, піклування про них. |
Проблема зруйнованого життя молодої людини |
Автор використовує екскурси головного героя в минуле, які допомагають читачеві зрозуміти, що Климко завжди був слухняним, відповідальним, піклувався про інших. |
Екскурси головного героя в минуле відсутні. Про минуле Фрідріха відомо з кількох деталей: фотокарток, цегляних прикрас, його бажання створювати навколо порядок… |
Автор використовує екскурси головного героя в минуле, які допомагають читачеві зрозуміти, що юні німецькі хлопчики ніколи не стануть героями, хоч їм увесь час це навіювали. Війна перетворила їх на жалюгідний обрубок, у якого немає шансів вижити. Жити він не може, адже кара за все сподіяне неминуча. Для героя смерть може стати порятунком від жахів реального світу. |
Емоційне переживання подій, страждання людей об’єднувало багатьох письменників у їх бажанні розповісти правду про війну, щоб уникнути її повторення.
За що ж віддали своє життя Фрідріх та вчорашній гімназист?
Робота з таблицею № 2 на мультимедійній дошці
Любов Пономаренко "Гер переможений" |
Г.Белль"Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…" |
Фрідріх |
Гімназія Фрідріха Великого |
|
|
Фотокартки – те, що з’єднувало німців з рідними, те, що було для них найдорожчим, згадка про мирне життя і жаль за ним.
|
"Медея" Цезар, Марк Аврелій, Цицерон — у коридорі, а Ніцше — вище, де вже вивчають філософію. Фриз Парфенону й строкатий краєвид Того... "Хлопчик, що виймає терня" і фриз Парфенону — це, зрештою, добрий давній шкільний реквізит, що переходив від покоління до покоління |
Міцні будинки – потяг до будування, а не до руйнування, закладений у людині природою.
|
Мабуть, я таки в Бейдорфі, себто вдома, і якби в мене не ця страшенна гарячка, я міг би твердити напевне, що я в якійсь класичній гімназії; принаймні, що я в школі, — це безперечно. |
Цигарка охоронця, якою він пригощає полонених – співчуття, людяність. |
Сигарета перед операцією |
Зробили з паличок хрест, зв’язали його травою і поставили на грядці. Хрест – крах надій і сподівань.
|
Потім я міркував, скільки імен буде на тій таблиці полеглих, яку, мабуть, приб'ють тут згодом, оздобивши її ще більшим золотим Залізним хрестом і вквітчавши ще більшим лавровим вінком. |
Він до того бридко кашляв, до того був худий, гнилозубий і брудний, що ми не могли його не дражнити. Ми любили ціляти в нього грудками, любили, коли він саджав нас на коліна та співав своїх дурних німецьких пісеньок. Під осінь німець уже не садив грядку, ходив, хитаючись, і харкав кров’ю. |
Спробував посовати руками, але відчув такий біль, що знову закричав; я кричав, не вгаваючи, від крику ж мало бути легше, а ще я лютував, що не міг поворушити руками. |
Письменники Л. Пономаренко і Г. Белль розповіли про трагедію маленької людини, долю якої зламала війна. Але ці конкретні й особисті трагедії виявилися трагедією не тільки народу, а й усього людства.
Яким пафосом пройняті ці твори і від чого вони застерігають?
(Обидва твори пройняті трагічним пафосом і застерігають людство від помилок минулого).
Прокоментуйте власне розуміння кінцівки вищеназваних творів.
Війна мала жахливі руйнівні наслідки. Хлопець ніколи не зможе дописати фразу до кінця, адже він утратив руки. Ситуація повернення скаліченого солдата до рідної школи перетворюється на тяжке звинувачення гітлерівського тоталітаризму, який породив цю війну. Як результат, у головного безіменного героя може не бути майбутнього. Фрідріх же ніколи не повернеться до своїх донечок: війна забрала в нього здоров’я, сім’ю, радість батьківства, врешті – життя.
Отже, і Г. Белль, і Л. Пономаренко засуджують війну як протиприродне й протигуманне явище.
ІV . Підсумок (слайд 31)
V . Домашнє завдання
Література